View Full Version : Saksan lääkärit ja terveydenhuolto
Vaikka ollaankin jo siirrytty asiasta seitsemänteen, palaan aiheeseen "saksalainen ja Herr Doktor".
Pieninkin vaiva on mentävä lääkärille näyttämään, mieluiten erikoislääkärille!
Miekkoseni meni syylän vuoksi ihotautilääkärille, joka ihmetteli tuota kummaa kasvainta kantapäässä noin kahden viikon välein ja laskutti Krankenkassea, menimme suomeen ja terveydenhoitaja jäädytti syylän kerralla tiehensä.
Minä uskaltauduin vitsiksen kanssa yleislääkärille ja anoppi meinasi pyörtyä "eikö sinulla hyvä tyttö ole gynekologia?"
Pyörtyilen säännöllisesti varsinkin kesäkuumilla ja olen jo vuosia saanut vakuuttaa kaikille tuttaville ja kylänmiehille, ettei sen takia tarvitse mennä johonkin hienoon tomografiaan tms.
Lääkärillä olen ollut varmaan 3 kertaa viimeisten 3 vuoden aikana ja niistä 2 kertaa uusittamassa reseptiä :wink: ihan saksalaistunut en siis vielä sentäns.
Myöskin aiheeseen lääkäri..En itsekään kovin usein lääkärissä käy, ja siihen vaikuttaa myös tää 10 euron quartal maksu..
Mutta ei Suomen terveyskeskukseta kovin hyvä kokemuskia ole myöskään, joulun aikaa poikakaverilta meni sormi pois paikoiltaan..ja kun pyhä on, täyty ajaa 30 kilsaa päivystävälle terveyskeskukselle, jossa oli ns. 'lääkäri', ehkä noin 25-vuotias nainen..ensin jouduttiin odottamaan melkein tunnin (poikakaveri aika kivuissa), sitten kun päästiin sisään, niin tämä ns. lääkäri neuvotteli sairaanhoitajan kanssa, mitähän tässä kannattais tehdä :shock: kiskaisi sormen suoraan, tosin kivut vain paheni sen jälkeen..Ja kun tässä terveyskeskuksessa ei ollut röntgeniä, niin täyty lähteä 40 kilsan päähän sairaalaan..ja siellä kuvattiin, kaikki ok, sormi tosin ei taipunu kunnolla kuukauteen, ja kun kivut ei siltikään lähteny, niin hän meni täällä lääkäriin, ja jotekin se oli kiskastu väärin ja tulee nyt ikuisesti olemaan vähän vino..
Joten toivon aina, että kun olen Suomessa, mitään ei tapahdu [-o<
Jaoin taman omaksi aiheeksi, kun tasta varmasti riittaa keskusteltavaa ja juttu ei lahde liikaa ronsyilemaan.
Saksalaisissa laakareissa minua ihmetyttaa se, etta kaikki tuntuvat olevan jonkinsortin homeopaatteja. Aina kaikenmaailman luonnonlaakkeita tyrkyttavat, vaikka tappavan tehokas antibiootti riittaisi mielestani hyvin. Harmittaa oikein ottaa viitta erilaista tippaa ja troppia flunssaan. Usein jatankin nuo luonnon huuhaa-rohdot lunastamatta ja lunastan apteekista vaan kunnolliset kemialliset laakkeet :)
Hä?? Mä en oo vielä tuollasiin lääkäreihin törmännykään..
Voin suositella mun ex-hausarztia - joka kirjottaa mihin tahansa vaivaan antibioottikuurin ja antaa vähintään viikon sairaslomaa..Tosin jos haluaa tietää, mikä oikeasti on vaivana, niin sillon kannattaa käydä muualla :D
Kylla makin tarvittaessa ne antibiootit saan, mutta aina tulee 4-5 erilaista luonnonlaaketta kaveriksi. Eihan ne varmaan pahaksi ole, mutta vahan tyhmaa ottaa jotain 6-7 eri laaketta 3-4 kertaa paivassa eri aikoihin eri annoksina. Eihan siita mitaan tule. Yksi kunnon teho-troppi vaan ja se on siina :-D
Tästä seuraakin kysymys. Oletteko sairastuneet useammin täällä Saksassa kuin Suomessa? Minä ainakin olen, enkä tarkoita päätautia... :D
No antibiooteissa on se vika, että kun aina ottaa vähimpäänkin vaivaan hevoskuurin noita, niin niille kehittyy immuniteetti...
En muuten ole saksassa sairastellut nyt 4 vuoteen käytännössä ollenkaan. Tai, no, yleislääketieteen erikoislääkäri kotona tietty helpottaa ainakin.. :)
abe
Itse olen ollut saksassa tällä komennuksella nyt kolme vuotta. Vain pari kertaa on ollut hieman flunssaa, eli lääkärillä en ole käynyt lainkaan. Itseasiassa en edes tiedä mihin sitä pitäisi suunnistaa jos tulee tosi hätä. Ilmeisesti Krankenversicherung kortti pitää ottaa mukaan ja mennä pyytämään apuva jostain. 8-[
Mun äiti oli lääkkeiden väärinkäyttäjä ja siitä tuli mulle kammo. En todellakaan ihan helposti ota mitään, migreenipäivänkin olen mieluummin sängyssä kuin että otan jotain. En voi kumminkaan syödä mitään mikä ei tulisi ylös. Jos otan tyhjään mahaan lääkkeitä, saan kahden tunnin päästä niistä mahakivun - niin että kumpi on parempi?
Tästä seuraakin kysymys. Oletteko sairastuneet useammin täällä Saksassa kuin Suomessa? Minä ainakin olen, enkä tarkoita päätautia... :D
Tullessani (-90, eli kauan on...) olin ensimmäiset 4kk koko ajan kipeä, flunssassa. Nykyään saan pahan angiinan pari kertaa vuodessa, kerran vuodessa ehkä keuhkoputkentulehduksen mutta siinä se, ihan ok...
Muutin Kölniin 96 ja ensimmäisen vuoden mulla meni täällä tosi huonosti.
Tuntu ettei toi henki kulje sitten millään, osastolla huokailin kilpaa mummujen kannsa kun ei saa happee...
Aikani katteltua menin sitten lekuriin sen vaivani kannsa ja se teki jos jonkinlaiset tutkimukset eikä löytänyt mitään. Käynnin loppupuolella se sitten sattu kattoon mun Korttia ja kysy mistä mä olen kotosin. Vastasin tietenkin kohteliaana ihmisenä. Sen jälkeen sitä vähän hymyilytti ja se toaks mulle että "Pohjoisen ihmiset" tarttevat keskimäärin 2-3 Vuotta ennen kun ne tähän ilmanalaan tottuu...
Ja oikeessa se oli, viime vuosina ei ole ollut suurempia ongelmia :)
Muuten en täällä ole juurikaan ollut kipee, onneks, koska entisenä Sairaanhoitajana on ne halut mennä lääkäriin vieläkin pienemmät :)
"Pohjoisen ihmiset" tarttevat keskimäärin 2-3 Vuotta ennen kun ne tähän ilmanalaan tottuu...
Voi vain yhtyä tähän kommenttiin, mä olin ensimmäiset pari vuotta täällä koko ajan sillai vähän kipee..En kunnolla, vaan pikku flunssaa ja heikotusta jatkuvasti! Eipä sitä olis uskonu, että parin tuhannen kilsan paikanvaihdos tekee tällasta..Mitähän sitten, jos menee takas Suomeen, tarviiko sielläkin pari vuotta tottua takasin ilmastoon??? :wink:
En tiedä kuika kauan siihen takasintottumiseen menis :) mutta hiljalleen näin 9 Vuodennjälkeen mä rupeen huomaan että joka kerran kun Suomeen meen lomalle niin toisena päivänä on nenä tukossa ja kurkku karheena. Menee tosin nopeesti ohi, mutta kuitenkin. Kai sitä elimistö niin niihin olihin täällä on tottunut.
En kyllä tiedä onko tää omaa uskottelua vaiko mitä, mutta nuhasta huolimatta tuntuu aina kotona että saa vihdoinkin kunnolla happee, ihan kuin hengittäis kunnolla durch pitkästä aikaa ;)
Mulla oli suomessa vähintään kerran vuodessa joku kurkku/keuhkotulehdus, pahimmillaa kolmekin kertaa vuodessa.
Sveitsiin ja sieltä Saksaanmuuton jälkeen ei ole ollut kertaakaan. Elämäntavat ovat tosin nyt säännöllisemmät kuin silloin hurjassa sinkkuopiskelijamenneisyydessä ;)
Muutenkin Suomessa oli vähän väliä kuumetta yms. Ulkomaillelähdön (1998) jälkeen ehkä yhteensä alle 10 kertaa.
abe
Saksalaisissa laakareissa minua ihmetyttaa se, etta kaikki tuntuvat olevan jonkinsortin homeopaatteja. Aina kaikenmaailman luonnonlaakkeita tyrkyttavat, vaikka tappavan tehokas antibiootti riittaisi mielestani hyvin. Harmittaa oikein ottaa viitta erilaista tippaa ja troppia flunssaan. Usein jatankin nuo luonnon huuhaa-rohdot lunastamatta ja lunastan apteekista vaan kunnolliset kemialliset laakkeet :)
Hihii, minä taas olen ihan päinvastaista mieltä, eli olen tosi tyytyväinen siihen, että vaivaan kuin vaivaan tyrkytetään ensin jotain muuta kuin antibiootteja. Suomessa ei vaivauduta tutkimaan, mistä joku vaiva johtuu, aina vaan noita antibiootteja ja jos eka kuuri ei auta, niin annetaan sitten toinen vahvempi. Esim. virtsaputkentulehduksia mulla ei ole ollut koskaan sen jälkeen, kun kävin asian takia ekan kerran lääkärissä Saksassa. Suomessa juoksin tuon takia jatkuvasti hakemassa antibiootteja.
Muutenkin Saksan terveydenhuolto on mielestäni tosi paljon parempi kuin Suomessa. Lääkärille mennessä ei tartte maksaa kuin se 10 egee neljännesvuodessa, kun Suomessa julkisellekin mennessä saat aina maksaa, ja jokainen erikoislääkärikäynti maksaa erikseen.
Olin just viime viikolla 4 päivää sairaalassa ja sain erittäin hyvää palvelua osakseni. Leikkaava lääkäri selitti tosi hyvin kaikki ennen leikkausta ja löydökset sen jälkeen, ja tunsin olevani tosi hyvissä käsissä - mitä Suomessa ei kovin usein ole tapahtunut.
Lisäksi tämä Saksan omalääkärikäytäntö on mielestäni tosi hyvä - Suomessa pienessäkin terveyskeskuksessa joutuu joka kerta eri lääkärille.
Lääkärissä en pikkuvaivojen takia juokse. Kerran jouduin pistäytymään puoskarilla kun paskaks menny olkapää jouduttiin puuduttamaan. Sekään lääkäri ei isommin varotellu kun löi piikin jänteen sisään....
Muutenkin Saksan terveydenhuolto on mielestäni tosi paljon parempi kuin Suomessa. Lääkärille mennessä ei tartte maksaa kuin se 10 egee neljännesvuodessa, kun Suomessa julkisellekin mennessä saat aina maksaa, ja jokainen erikoislääkärikäynti maksaa erikseen.
Just niin!
Varsinkin tällaisena "lapsellisena" ihmisenä arvostaa täkäläistä terveydenhuoltoa - ja tietenkin ilmastoa, jonka ansiosta lapsi ei ole sairastanut korvatulehdusta kertaakaan tänne muuton jälkeen :D
Suomessa asuimme Espoossa, jossa ei edes päässyt terveys/arvauskeskukseen ilman parin viikon jonotusta. Jouduimme raahaamaan sairaan lapsosen joko yöpäivystykseen Jorviin (jonotus muutama tunti + päivystävän apteekin etsintä yöllä) tai yksityislääkärille, joka tuli todella kalliiksi. Varsinkin kun kyseessä on korvatulehduskierre.
Jos täällä lapsi sairastuisi, lääkäri tulisi jopa kotikäynnille. Eivätkä lasten lääkkeet maksa täällä mitään.
että tämä saksalainen sairaanhoito on kyllä meille paljon kalliimpaa kuin Suomessa! Jos olet Saksassa palkkatöissä, niin sairasvakuutus maksaa n. 14% bruttopalkasta kuukaudessa (työnantaja maksaa puolet) eli tosi paljon. Ja tämä on maksettava, vaikka lääkärissä ei kävis koskaan!! Siinä on syy, minkä takia pienenkin flunssan takia monet menee lääkäriin.
Ai niin, ja monet työnantajat vaativat atestin lääkäriltä heti ensimmäisenä sairaanaolopäivänä jos ei mene töihin.
Siinä mielessä on täällä Saksassakin niitä miinuksia. Mun mies on yksityisyrittäjä ja maksaa kuussa 350€ sairasvakuutusmaksua vaikka ei lähes koskaan käy lääkärissä. Kyllä hänkin mieluummin joka käynnistä itse maksaisi jos kuukausimaksut putoaisivat pois.
että tämä saksalainen sairaanhoito on kyllä meille paljon kalliimpaa kuin Suomessa! Jos olet Saksassa palkkatöissä, niin sairasvakuutus maksaa n. 14% bruttopalkasta kuukaudessa (työnantaja maksaa puolet) eli tosi paljon. Ja tämä on maksettava, vaikka lääkärissä ei kävis koskaan!! Siinä on syy, minkä takia pienenkin flunssan takia monet menee lääkäriin.
No onhan se liikennevakuutuskin maksettava vaikka ei kolaroisi koskaan... tämähän on kaikkien vakuutuksien pääperiaate.
Suomen "ilmainen" terveydenhuolto on aika sitkeä legenda... tosin maksuperusteet on niin erilaiset, että vertailuja on vaikea tehdä. Verorahoillahan se Suomessa enimmäkseen kustannetaan - ns. "sairausvakuutusmaksu" ei siihen alkuunkaan riitä. Kyllähän Suomessa käytetään bruttokansantuotteesta pienempi osa terveydenhuoltoon kuin täällä - mutta se myös näkyy, ihmiset kuolee leikkausjonoihin... itse ainakin valitsen mieluummin Saksan systeemin (vaikka en minäkään ole juurikaan lääkärissä käynyt).
Ai niin, ja monet työnantajat vaativat atestin lääkäriltä heti ensimmäisenä sairaanaolopäivänä jos ei mene töihin.
Enpä ole moiseen koskaan törmannyt (ja sentään ollut vuosia Betriebsratissakin jne). En nyt jaksa kaivaa lakikirjoja esiin tarkistaakseni onko tuo edes laillista... ainakin normaali käytäntö on se, että yli 3 päivän sairaudesta se vaaditaan (siis jos on 4. päivänäkin poissa).
Siinä mielessä on täällä Saksassakin niitä miinuksia. Mun mies on yksityisyrittäjä ja maksaa kuussa 350€ sairasvakuutusmaksua vaikka ei lähes koskaan käy lääkärissä. Kyllä hänkin mieluummin joka käynnistä itse maksaisi jos kuukausimaksut putoaisivat pois.
Nyt täytyy vähän provokatiivisesti kysyä, että maksaisiko hän mieluummin myös vaikka ison sydänleikkauksen, syöpähoidon tms. itse? (En nyt tietenkään halua maalata piruja seinälle...). Siinä puhutaan helposti kymppi- tai sadoista tonneista... Silloin varmaan tuo 350€/kk on maksanut itsensä takaisin aika hyvin... sitäpaitsi yksityisyrittäjällä on muutenlin vapaus valita miten itsensä vakuuttaa (esim. yksityisesti, nuorehkolla henkilöllä edullisempaa) tai vaikka jättää vakuuttamatta.
Enpä ole moiseen koskaan törmannyt (ja sentään ollut vuosia Betriebsratissakin jne). En nyt jaksa kaivaa lakikirjoja esiin tarkistaakseni onko tuo edes laillista... ainakin normaali käytäntö on se, että yli 3 päivän sairaudesta se vaaditaan (siis jos on 4. päivänäkin poissa).
Minun miehellä on sama juttu kuin karoli kirjoitti, jo ensimmäisenä päivänä pitää viedä Krankschreibung. En tiedä minäkään onko laillista mutta rasittavaa kumminkin; vähän "Schnupfen, Husten, Heiserkeit" takia ei niin lähde lääkäriin vaan menee kipeenä töihin :(
Minun työpaikalla on se yleinen 3.päivästä-käytäntö ja sitä porukat kyllä käyttää schamlos hyväkseen :evil:
No nyt piti jo ruveta surffaamaan... lakia on näköjään muutettu 1994:
Siis "Gesetz über die Zahlung des Arbeitsentgelts an Feiertagen und im Krankheitsfall " sanoo (§ 5 Anzeige- und Nachweispflichten):
"(1) Der Arbeitnehmer ist verpflichtet, dem Arbeitgeber die Arbeitsunfähigkeit und deren voraussichtliche Dauer unverzüglich mitzuteilen. Dauert die Arbeitsunfähigkeit länger als drei Kalendertage, hat der Arbeitnehmer eine ärztliche Bescheinigung über das Bestehen der Arbeitsunfähigkeit sowie deren voraussichtliche Dauer spätestens an dem darauffolgenden Arbeitstag vorzulegen."
Siis näkyy olevan laillista nykyään...
uups... siis se tärkein lause (seuraa suoraan edellistä tekstiä) jäi pois:
"Der Arbeitgeber ist berechtigt, die Vorlage der ärztlichen Bescheinigung früher zu verlangen."
"Der Arbeitgeber ist berechtigt, die Vorlage der ärztlichen Bescheinigung früher zu verlangen."
Jou, echt beschissen :roll:
Mutta tosiaan se 3.-päivästä-Regel on myös huono jos on paljon "kollegoita" jotka harrastaa Krank-feiern.
Molempi huonompi :-({|=
Kaikki on suhteellista... Ruotsissahan oli aikonaan se 7 päivän sääntö, eikä poissaolosta tarvinnut ilmoittaa edes suoraan työnantajalle, vaan sairausvakuutustoimistoon (tai mikä sen nimi nyt Ruotsissa on). Porukka sitten hengaili lentokentällä ja kyttäsi halpoja last-minute-paikkoja - jos tuuri kävi, niin etelästä ilmoitettiin sairausvakuutuksen puhelinvastaajaan, että olen nyt 7 pv sairaana (joka tosin aika monessa tapauksessa varmaan pitikin paikkansa :-D tosin sairaus oli ns. itse hankittu)
Kaikki on suhteellista... Ruotsissahan oli aikonaan se 7 päivän sääntö, eikä poissaolosta tarvinnut ilmoittaa edes suoraan työnantajalle, vaan sairausvakuutustoimistoon (tai mikä sen nimi nyt Ruotsissa on). Porukka sitten hengaili lentokentällä ja kyttäsi halpoja last-minute-paikkoja - jos tuuri kävi, niin etelästä ilmoitettiin sairausvakuutuksen puhelinvastaajaan, että olen nyt 7 pv sairaana (joka tosin aika monessa tapauksessa varmaan pitikin paikkansa :-D tosin sairaus oli ns. itse hankittu)
Heilige Scheiße!
Oletpa tosiaan oikeassa tuon suhteellisuuden takia! :-)
Karolille pieni vinkki yksityisistä sairaskassoista:
Jos miehesi ei käy vuoden aikana kertaakaan lääkärissä, hänen omavastuu-osansa pienenee kuukautta kohden tulevalle vuodelle. Mun mies tekee joskus jopa niin, ettei hän lähetä laskuja välttämättä yksityiselle Krankenkassenille laisinkaan jos laskut ovat suht pieniä, ihan vain tuon edellisen vuoksi, josta kirjoitin. Samaten olen ymmärtänyt, että jos et ole vuoden aikana lähettänyt yhtään laskua yksityiselle KK:lle, saat hyvitystä myös kuluvasta vuodesta. Eli kannattaa laskeskella mikä vaihtoehto on paras. :wink:
Yksityiselle siirtymistä kannattaa tietysti tarkkaan harkita - takaisin on vaikea päästä... ja jos on esim. suunnitelmissa perheen perustaminen, tuo yksityinen voi tulla aika kalliiksi.
Saksassa on tällä hetkelllä n. 200.000 ihmistä ilman sairausvakuutusta. Yksityistä vakuututsta ei voi pakottaa ketään ottamaan (vaikka olisi rahaakin) jeikä juuri Krankenkasseakaan, jos siitä on joskus pois lähtenyt...
Mahtoikohan tuloraja olla 45.000€ brutto vuodessa, että yleensä pääsee yksityisen sairaanhullon piiriin?
Raja on 46.350 € - mutta sehän koskee vain palkkaorjia. Yksityisyrittäjä (esim. Karolin mies) voi siirtyä yksityiseen muutenkin (tai vaikka jättää itsensä vakuuttamatta).
Samaten olen ymmärtänyt, että jos et ole vuoden aikana lähettänyt yhtään laskua yksityiselle KK:lle, saat hyvitystä myös kuluvasta vuodesta. Eli kannattaa laskeskella mikä vaihtoehto on paras. :wink:
Jeps. Central lähetti juuri 280€ namirahaa siitä hyvästä että en ole heitä häirinnyt.
Mä sain AXAlta elokuussa takaisin jotain 700€, 3kk maksut. Tuota enempiä eivät kuitenkaan maksa vaikka olisi 10v lähettelemäti juttuja sisään. Siis 3kk beitrageja enempää.
abe
No onhan se liikennevakuutuskin maksettava vaikka ei kolaroisi koskaan... tämähän on kaikkien vakuutuksien pääperiaate.
Niinpä niin, mutta ei mun liikennevakuutuskaan 350€ kuukaudessa maksa.
Suomen "ilmainen" terveydenhuolto on aika sitkeä legenda... tosin maksuperusteet on niin erilaiset, että vertailuja on vaikea tehdä. Verorahoillahan se Suomessa enimmäkseen kustannetaan - ns. "sairausvakuutusmaksu" ei siihen alkuunkaan riitä. Kyllähän Suomessa käytetään bruttokansantuotteesta pienempi osa terveydenhuoltoon kuin täällä - mutta se myös näkyy, ihmiset kuolee leikkausjonoihin... itse ainakin valitsen mieluummin Saksan systeemin (vaikka en minäkään ole juurikaan lääkärissä käynyt).
Enhän minäkään sanonut, että Saksan systeemi ei olis hyvä. Tietysti hyviäkin puolia löytyy. Se ainut ongelma on kuitenkin, että tällä systeemillä ihmiset menee herkemmin lääkäriin ja sen takia ne maksutkin nousevat. Jos kaikki kävisivät harvemmin lääkärissä (siis tarkoitan sitä, ettei pikkuisten vaivojen takia heti lääkäriin juostais), niin maksutkin alenisivat.
En minäkään tiedä onko se laillista, mutta mä oon ollu Saksassa kolmella eri työnantajalla ja kahdessa niistä oli tämä käytäntö. Se jopa lukee meidän työsopimuksessa. Näissä pienissä ja keskikokoisissa firmoissa (nicht tarifverbunden) kun on paljonkin tälläisiä juttuja, mitkä ei ihan laillisia oo (z.b. es ist nicht erlaubt, über gehälter zu reden).
Nyt täytyy vähän provokatiivisesti kysyä, että maksaisiko hän mieluummin myös vaikka ison sydänleikkauksen, syöpähoidon tms. itse? (En nyt tietenkään halua maalata piruja seinälle...). Siinä puhutaan helposti kymppi- tai sadoista tonneista... Silloin varmaan tuo 350€/kk on maksanut itsensä takaisin aika hyvin... sitäpaitsi yksityisyrittäjällä on muutenlin vapaus valita miten itsensä vakuuttaa (esim. yksityisesti, nuorehkolla henkilöllä edullisempaa) tai vaikka jättää vakuuttamatta.
Eihän sinun suomessakaan sydänleikkausta tai syöpähoitoa tarvitse itse maksaa. Minä vain tarkoitin, että pikku sairaudet kyllä mieluummin maksaisin itse, ehkä sitten en kävis niin usein lääkärissä.
Ai niin, tottakai me voitas meidät yksityisesti vakuuttaa, mutta kun koko perhe pitäis vakuuttaa niin maksettas jo reilusti yli 600€ kuussa. Näin pystytään vakuuttamaan koko perhe samalla rahalla tarvittaessa. Tässä siis syy.
Niinpä niin, mutta ei mun liikennevakuutuskaan 350€ kuukaudessa maksa.
Ei niin - mutta ei ne vakuutusyhtiöt (siis yksityiset) mitään hyväntekeväisyyttäkään harrasta... (vrt. yksityisen vakuutuksen hinta alempana).
Se ainut ongelma on kuitenkin, että tällä systeemillä ihmiset menee herkemmin lääkäriin ja sen takia ne maksutkin nousevat.
Samaa mieltä... hakevat niitä työnantajan vaatimia todistuksia pikku flunssasta jo eka päivänä... :-D
Eihän sinun suomessakaan sydänleikkausta tai syöpähoitoa tarvitse itse maksaa.
Ei pidä ihan paikkaansa... syöpälääkkeet voi tulla potilaalle tosi kalliiksi, tosin sydänleikkausta ei useinkaan tarvitse itse maksaa, kun leikkausvuoron tullessa katselee jo koiranputkia juuripuolelta.
Ai niin, tottakai me voitas meidät yksityisesti vakuuttaa, mutta kun koko perhe pitäis vakuuttaa niin maksettas jo reilusti yli 600€ kuussa. Näin pystytään vakuuttamaan koko perhe samalla rahalla tarvittaessa. Tässä siis syy.
Eikös siis se 350 € olekin tässä tapauksessa aika edullinen? Tuo yksityisen vakuutusyjtiön hinta varmaan on lähempänä todellisia kustannuksia. :-D
Mulla on jo aika lailla mielipiteitä saksalaisesta sairaanhoidosta vaikka olen täällä vasta kolmisen kuukautta asustellu.
Eli, kun menin ensimmäisen kerran lääkäriin, joutui siellä odottamaan lääkärille pääsyä noin 5 tuntia. Kyseessä oli yksityinen lääkäri (ei siis mikään sairaalan ensiapu tai vastaava). No menin päivystykseen, joten olin varautunutkin että siellä joutuu odottamaan. Mutta se mikä tuli yllätyksenä oli se että osa jopa jälkeenikin ilmoittautuneista pääsi ennen minua vastaanotolle. Eikä tässä todellakaan vielä kaikki. Lääkäri antoi minulle sitten seuraavalle viikolle oikein ajan. Aika oli kello 9 aamulla. Olin paikalla jo kahtakymmentä vaille. Ja lääkärille pääsin sitten noin kello 12. Ja taas sama juttu että minun jälkeeni ilmoittautuneita pääsi aikaisemmin lääkärille. Yli kolmen tunnin jonottaminen, varsinkin jos minulla on jo aika lääkärille on aivan kohtuutonta. Niin kauan en ole joutunut edes Suomessa terveyskeskuksen päivystyksessä koskaan jonottamaan.
Olen ollut täällä todella paljon enemmän kipeänä kuin Suomessa. Olen saanut ilmeisesti huonon ilmanlaadun ja huoneessani olevan kokolattiamaton yhteisvaikutuksesta astman täällä jo tänä aikana. Onhan minulla ollut allergioita jo Suomessa mutta täällä tilanne on ollut lähes mahdoton, kunnes kävin Suomessa lääkärillä joka määräsi astmalääkkeet ja reilut viisi viikkoa siinä vaiheessa vaivannut keuhkoputkentulehdus parani huomattavan nopeasti. Saksalainen lääkäri oli siinä vaiheessa syöttänyt minulle kaksi antibioottikuuria ja limaa irroittavia yskäntippoja jotka eivät kummatkaan auttaneet yhtään mitään. Nyt sitten pitäisi mennä täällä keuhkolääkärille. Kävin vastaanotolla kun halusin varata ajan lääkärille. Pääsin puhumaan hoitajan kanssa, joka sanoi että ensin pitää mennä astmatestiin (johon ei ole aikoja ennen maaliskuuta, tosin pitää mennä joulukuussa uudestaan, kun silloin muuttuu ajanvarauskalenteri ja uusia aikoja saattaa olla), sitten keuhkoröntgeniin ja vasta sen jälkeen pääsee lääkärille. Nyt pitää mennä sitten takaisin sille lääkärille joka minut sinne keuhkolääkärille lähetti hakemaan jatkoa astmalääkereseptille jonka sain Suomesta lääkäriltä.
Eli näin hyvin se saksalainen terveydenhuolto toimii. Ja varsinkin Suomen opiskelijaterveydenhuoltoon tottuneelle hoito on todella kallista. Suomessa kun pääsen yleislääkärille ja terveydenhoitajalle täysin ilmaiseksi ja erikoislääkärikin maksaa 3,5 euroa kerralta. Täällä taas opiskelija on samassa asemassa muiden ihmisten kanssa eli opiskelijoille ei ole halvempaa terveydenhuoltoa tarjolla.
Jepp. Luin ihmeissäni kirjoitustasi kunnes älysin vilkaista missä asut. Dresden.
"Uusissa osavaltioissa" eli entisessä itä-saksassa on huutava lääkäripula. Sinne eivät nuoret lääkärit tahdo mennä (eikä vanhat varsinkaan). Johtuisiko siitä että näissä osavaltioissa on vähemmän yksityisesti vakuutettuja potilaita? Tai ehkä vain on mukavampi olla lännessä - tiedä häntä sitten.
Länsi-saksan puolella on lääkärien kesken kilpailua, tarjontaa on tarpeeksi. Viimeistään 5 minuutin odottelun jälkeen olen aina yleislääkärin juttusilla jos aika on varattu.
Jos menee ilman ajanvarausta joutuu kyllä tietääkseni usein odottelemaan, en ole kokeillut.
Joo itäsaksan puolella on hirvittävä lääkäripula, pahempi kuin suomen maaseudulla.
Siellä BFA:n tai muiden "valtiollisten" firmojen palveluksessa olevat lekurit saavat jotain 84% vain lännen palkoista edelleen. Ja siellä tosiaan ei ole oikein privaatisti vakuutettuja asiakkaita, jotta saisi kassapotilaiden lisäksi metukkaakin voin päälle.
abe
Jos menee ilman ajanvarausta joutuu kyllä tietääkseni usein odottelemaan, en ole kokeillut.
ainakin yksi kokemus Frankfurtista ilman ajanvarausta: vastaanottotiskin neidit sanoo että ihan pian.. luokkaa 15 min. Taisin odotella noin 1,5 - 3 tuntia privaatin yleislääkärin vastaaottoa. Tuon parin tunnin aikana neste-ja ravintovajaus pääsi odottamatta siihen pisteeseen että jos ei lääkärin toimitiloissa olisi ollut välineitä niin olisivat saanet tillata mulle ambulanssin odotuksen päätteeksi. ;-) Muutaman tunnin lääkärireissu oli tosin miellyttävämpi kuin mitä sairaalakeikka olisi ollut.
Yllättävän vaikea tämä systeemi täällä mielestäni on. En tajua mistään mitään. Paikallisten kavereiden vähistä vinkeistä huolimatta olen aivan hukassa. Nyt on siis työpaikka - ja maailman paskin palkka - ja tietenkin piti mennä sairastumaan pahaan flunssaan juuri nyt. Kaksi päivää olen sairaana juossut ympäri kaupunkia etsimässä lääkäriä joka EI olisi lomalla! Ei löydy ja nyt kun löytyi, sanottiin että väärä paikka, täältä et lääkärintodistusta saa. Nyt yritän etsiä jotain Allgemein medizin/hausarztia mikälie, tästä lähiseudulta. Onnetonta hommaa. Ja pitääkö tuosta paperilappusesta sitten itse vielä maksaakin?
Jos pitää niin en voi muuta sanoa kuin että naurettavaa pelleilyä... varsinkin kun työpaikkani on nähtävästi sellainen ettei sairastelupäivistä makseta mitään. Toisin kuin Suomessa.
Ahdinko. Olisi vain pitänyt mennä sairaana töihin sitten.
Ja pitääkö tuosta paperilappusesta sitten itse vielä maksaakin?
Jos pitää niin en voi muuta sanoa kuin että naurettavaa pelleilyä... varsinkin kun työpaikkani on nähtävästi sellainen ettei sairastelupäivistä makseta mitään. Toisin kuin Suomessa.
No se 10 € "Praxisgebühr" pitää maksaa.
Sairastelupäivistä työnantajan on pakko maksaa (ei sopimuskysymys vaan laki). Lain mukaan max. 6 viikkoa maksaa työnantaja täyden palkan, sen jälkeen tulee Krankenkassesta sairaspäivärahaa. (Tuo 6 viikkoa on lain säätämä minimi - sen voi tietysti sopimuksella ylittää, mutta ei alittaa - julkishallinnon puolella se raja oli 6 kk, mutta muuttui tässä joskus vuosi-pari sitten).
Olettaen tietysti, että olet tavallinen palkollinen (Angestellter).
Joo olen tavallinen palkollinen, mutta hotellipalvelussa eikä minulla ole tuntipalkkaa vaan palkka per huone. Ja kun sairaspäivänä en tee huoneita eikä muutenkaan ole säännöllistä se rahantulo vaan riippuen kunkin päivän ohjelmasta, niin ajattelin ettei sairaspäiviltä tipu mitään. Onko täälläkin niin että ensimmäinen sairaspäivä on palkaton ja siitä edespäin tulee palkkaa kuitenkin?
Mutta tuntuu aika kurjalta että on pakko viedä lääkärintodistus töihin ja lääkärillä menee 5min paperin kirjoittamiseen ja minun pitää siitä 10e maksaa... aika älytöntä....
Se ei ole saksalainen erikoisuus, että paperia pitää olla. Viimeisin työpaikkani Suomessa olis ellainen, että kun soitin aamulla että lapsi oksentelee (alle 10v lapsen sairauden vuoksi saa lain mukaan olla 3 päivää palkallisesti kotona), niin vaadittiin lääkärintodistus. Käytännön vaihtoehdot: a) kuumeisen ja oksentelusta heikon lapsen raahaaminen räntäsateessa julkisilla terveyskeskukseen, jossa 2-3h jonot, ja sama raahaus kotiin b) taksilla yksityislääkärille. a oli epäinhimillinen vaihtoehto, vaikka taksinkin ottaisi niin jonotusaika sietämätön; ja b taas maksoi saman verran kuin päivän duunista jäi käteen. Ja tähän työnantajalla on oikeus. Sama koski tietenkin työntekijää itseäänkin.
Hyvän lääkärin löytäminen on kyllä hankalaa - olen todennut parhaaksi metodiksi sen, että kysyy suosituksia. Ja kun löytää hyvän jonkun erikoisalan lääkärin, siltä voi kysyä ketä kollegaa suosittelisi muuhun vaivaan. Minusta on ihan asiallista mennä suoraan oikealle erikoislääkärille, jos itse tietää missä vaiva on.
PS: jos joku tietää Niederrad-Schwanheim-Sachsenhausen-alueella (Frankfurtissa) hyvän yleislääkärin, saa suositella. Meillä ei moista vielä ole tiedossa...
Kyllä sinunkin pitäisi saada palkka myös sairaspäiviltä. Mutta se lääkärintodistus on ehdottomasti toimitettava työnantajalle niin pian kuin mahdollista.
PS: jos joku tietää Niederrad-Schwanheim-Sachsenhausen-alueella (Frankfurtissa) hyvän yleislääkärin, saa suositella. Meillä ei moista vielä ole tiedossa...
me sekä muutama paikallinen tuttavani käytämme pariskunta Reichen palveluita. Vastaanotto HITin vieressä olevassa rakennuksessa. Joskus joutuu odottamaan, useimmiten ei; oma labra sekä rasitus/ekg-mittaukset - taisipa olla joku miniröntgenkin - itselläni tuosta ei kokemusta. Molemmat kommunikoivat myös englanniksi tarpeen tullen :D
ZIEGELHÜTTENWEG 1
60598 FRANKFURT
(069) 614031
Gartenstrasse 38 .... lisätietoja http://www.doculreich.de/
Ainakin minusta tuntuu pätevältä herralta (ja asun melko lähellä)...
Frankfurtissa vain yksi Praxis näyttäisi mainitsevan suomenkielisen palvelun:
Praxis Flöter, Roßmarkt 23, 60311 Frankfurt am Main
Puh: 069 - 2998800
http://www.schmerzzentrum-frankfurt.de/frameset.html
Kiitos, Reichea kokeillaan jos tarvis tulee! Ainahan sitä saksalla pärjää, pyytää vaan toistamaan jos ei heti mene jakeluun ;)
Schmerzzentrum on nimensä mukaisesti kivunhoitoklinikka. (Puoliso on siellä käynyt migreeninsä vuoksi.)
En minä sitä lääkärintodistusta ihmetellytkään, on se Suomessakin pitänyt aina olla - ihmettelin sitä että se maksaa.
Ja hullusti kävi tässä nyt sitten. Pari päivää olin töistä pois kovan flunssan takia ja nyt ei sitä paperia sitten ole, niin uskomattomalta kuin se kuulostaa, mutta kävin yhdeksässä paikassa täällä Friedrichschainissa (oli mukavaa sairaana rampata ympäriinsä ja olo vain huononi) ja kaikki ovat lomalla. Miten kaikki saman alueen lääkärit voivat olla lomalla yhtäaikaa? Kahdessa paikassa ei edes ollut lääkäriä vaikka osoitteen piti olla oikea.
Olen hiukka sekaisin ja huono olo kun olisi se paperi pitänyt töihin olla, saankohan nyt potkut tai jotain. Ei pomo varmaan usko kun kerron että kaikki tavoittelemani lekurit ovat lomalla... oivoi.
Ei pomo varmaan usko kun kerron että kaikki tavoittelemani lekurit ovat lomalla... oivoi.
Kirjoita paperille kaikkien niiden lääkärien nimet, osoitteet ja mielellään puhelinnumerot, joiden luona yritit käydä, ja näytä se lista tarinasi tueksi. Jos työnantaja epäilee tarinaasi, kehota soittamaan ao. lääkäreille.
Kyllä se siitä!
Toivottavasti...
Mutta opinpahan jotakin. Jatkan lääkärin etsintää että on sitten varmasti joku jos lähtee vielä pää irti tai tapahtuu muuta kamalaa, etten ole liemessä toiste.
Jos joku berliiniläinen osaisi suositella jotakuta täällä Friedrichshainissa, olisin kiitollinen.
En minä sitä lääkärintodistusta ihmetellytkään, on se Suomessakin pitänyt aina olla - ihmettelin sitä että se maksaa.
Ei se sinällään se lääkärintodistus maksa, vaan 10€ peritään sitä praxisgebühreniä, eli kun menet lääkäriin ekaa kertaa vuosineljänneksen aikana ilman lähetettä, joudut maksamaan tuon summan. Sen jälkeen voit pyytää kyseiseltä lääkäriltä lähetteet muille lääkäreille ja heille ei sitten tarvitse enää maksaa mitään (paitsi hammaslääkärit, jotka ovat asia erikseen ja jos joudut käyttämään ensiapua). Samoin jos menet käymään lääkärissä yhden neljänneksen aikana saadaksesi vain reseptin, joudut myöskin siitä maksamaan 10€. Piru, kun on hankala selittää tää juttu.
Ja vaikeaa tuota onkin ymmärtää, voi juku mikä systeemi... ehkä vuosien asumisen jälkeen sitä alkaa menemään kaaliin nämä jutut mutta nyt ne tuntuvat heprealta.
Entäs sitten kun on eurooppalainen sairausvakuutuskortti (kuten esim minulla nyt) ja sehän on voimassa vuoden.. kun menen lääkäriin, meneekö se samalla tavalla, tulee se lasku jälkikäteen, maksan sen ja Kela korvaa osan? Onko kellään kokemusta aiheesta?
Entä mitä hintaluokkaa ovat hammaslääkärit yleensä (Berliinissä)? Onko kukaan vedättänyt viisaudenhampaitaan?
Entä mitä hintaluokkaa ovat hammaslääkärit yleensä (Berliinissä)? Onko kukaan vedättänyt viisaudenhampaitaan?
On aika moni. :brushteeth::afraid:
http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=1306
Kyllä tuon kortin pitäisi lääkärille kelvata sellaisenaan ja siis laskun mennä Suomeen Kelalle. Voi tosin hieman takkuilla ja vaatia selvittelyä paikan päällä jos olet ensimmäinen EU-Bürger joka sille vastaanottotätille ihmekielistä korttia tarjoaa. Käyppä Kelan sivuilta tulostelemassa jotain kättä pidempää avuksi. Meillä ei aikanaan ollut mitään ongelmaa tyttären käyttämisessä lastenlääkärillä, muistaakseni joku lappu piti allekirjoittaa ettei tullut maahan pelkästään hoitoa saamaan tms. (järki hoi, kyseessä oli korvatulehdus ](*,)) Lääkket piti itse sitten apteekissa kyllä maksaa.
Hammaslääkäristä en tiedä miten mahtaa onnistua Kelan kortilla, jotenkin epäilen.
Minulla on vain "vastakkaisia" kokemuksia.. eli olen käyttänyt saksalaista "KELA"-korttia Suomessa.. null problemo.
Noiden pykälien mukaan sillä pitää (pitäisi..) saada hoito niinkuin ao. maan kansalaisillekin.. Suomessa sain silloin tarvittavasta antibiootista normaalin KELA-korvauksen (joka siis vähennettiin suoraan apteekissa siitä hinnasta).
Vastaavasti täällä pitäisi saada lääkkeet paikallisten pykälien mukaan, eli se 5 - 10 € "Rezeptgebühr" pitää maksaa, niinkuin paikallistenkin, mutta ei enempää.. mutta näinpäin minulla ei todellakaan ole kokemuksia asiasta.
Minulla on vain "vastakkaisia" kokemuksia.. eli olen käyttänyt saksalaista "KELA"-korttia Suomessa.. null problemo.
.
Pitääkin käydä, AOK kortin toisella puolella on se entinen E101-lomake, eli EU terveys vakuutus. Ongelma voi syntyä jos on yksityisesti vakuutettu, jolloin kyseisen lomakkeen / todistuksen saaminen voi olla hyvin hankalaa.
Minun piti lomalla -siis Suomessa- käydä poistattamassa tikit suusta. Ensiksi piti neuvotella aika pitkään terveyskeskuksen kanssa että ylipäätään saisin ajan - pikkukaupungeissa ei käy nyt niin paljon turisteja että tietäsivät julkisen sektorin olevan velvollisia järjestämään pakottavassa tilanteessa hoidon.
Sain ajan ja tikit poistettiin. Eniten aikaa meni siihen että arvottiin kuka maksaa ja mitä.
Hausarztini on myös Naturheil-tapaus. Olen ollut hyvin tyytyväinen- akupunktiolla on allergia paratunut, olen päässyt niistä iäinikuisista antihistamiiseistä eroon.
Hyvä puoli on myös se ettei ihan kaikkia rokotteita anneta vaan keskustellaaan ensiksi niiten tarpeellisuudesta. Kaikkia rokotteita ei ihan välttämättä tarvitse, varsinkin kun sairastuminen on epätodennäköistä ja perusterve ihminen selviää niistä säihkädyksellä- toisaalta taas jäykkäkouristus, polio, aivokalvontulehtuksesta ja keltakuumesta ei edes neuvotella- ne pistetään.
Asian vierestä,
olen twikstron kanssa samaa mieltä.
Roketteiden kanssa tulisi miettiä ja usein keskustella lääkärin kanssa niiden tarpeellisuudesta.
Mutta lasten kohdalla moni rokete on tarpeellinen.
Meillä aikuisille suositeltavia ovat mm.:
- Hepatitis B (Hepatiitti B)
- Tetanus (jäykkäkouristus)
- Influenza ("echte" Grippe), vaikkakin mielipiteet eroavat. Saksassa en ole koskaan ottanut Influenza-rokotetta.*
- ns. "matkarokotteet", esim. polio, keltakuume, kolera malaria jne. ovat tarpeellisia.
Naturheilmedizinillä on torjunut monet vaivat, esim. ihoallergia on poissa (kärsin aiemmin kuivasta ihosta), en ole kymmeneen vuoteen ollut flunssassa*, poskiontelotulehdusoireet samoin poissa, migreeni/ päänsärky (Suomessa usein, nykyisin harvoin, vain säänmuutoksien yhteydessä).
Myös hiertymille, haavoille on omat hyvät voiteet.
Cloudberry 30-08-07, 20:36 Hei MWH, millainen työsopimus sinulla on? Onko jotain minimipalkkaa per päivä tai jotain edes josta kävisi ilmi mitkä sun keskiansiosi per pv/kk olisivat? Ei siis kiinnosta minua mutta se että jostain tiedät perusteet mistä ko. sairaspäiväraha sulle laskettaisiin..
10e on se praxisgebühr joka on tosiaan kvartaalin voimassa eli nyt eletään kvartaalia heinä-elo-syys. Se maksetaan joka tapauksessa kerran kolmessa kuukaudessa jos käyt lääkärissä vaikka et tarvisi mitään todistusta.
Tuohon sairaslomapäivien maksamiseen vielä lisäisin; ellen väärin muista, on olemassa myös työsopimuksia jossa vasta 4 viikon yhtäjaksoisen työsuhteen jälkeen vasta on oikeus palkallisiin sairaslomapäiviin. (zeitarbeitfirmen ainakin)
"Nach vierwöchiger ununterbrochener Dauer des Arbeitsverhältnisses hat der Mitarbeiter Anspruch auf Entgeltfortzahlung in Höhe des maßgeblichen Tarifentgeltes auf Basis der regelmäßig vereinbarten Mindestarbeitszeit, sofern er seine Arbeitsunfähigkeit anhand einer ärtzlichen Bescheinigung nachweist.
Ja sitten vielä.. Ymmärsinkö oikein että sinulla on kelasta Eurooppalainen sairausvakuutuskortti? En ole tsekannut aiempia viestejäsi, oletko yli 400e/kk työsuhteessa? Jos olet, niin sillonhan kela potkii yleensä pihalle koska silloin on saksassa oltava sairausvakuutettuna. Eli se ei "automaattisesti" ole vuotta voimassa tietääkseni.. Jos olet opiskelija, voi asia taas olla vielä vähän mutkikkaampi :)
|