Yksi poskihampaani on lohkeamassa, joten taitaa olla edessä vierailu hammaslääkärissä. Muutama käytännön ongelma on vain. Eli en kuulu mihinkään Saksan Krankenkasseen, koska olen edelleen töissä Suomessa (eli kuulun suomalaiseen sosiaaliturvaan). Asun silti Berliinissä. Minulla on Kelan antama eurooppalainen sairaanhoitokortti, josta ilmeisesti on hyötyä. Tylsää, että hampaan piti lohjeta viikonloppuna ja vielä ensi maanantaina minulla on tärkeä esitelmäkin pidettävänä. Olemme menossa Suomessa käymään tammikuun alussa ja minulla on silloin siellä hammaslääkäri jo varattuna, mutta ei tämän kanssa taida kannattaa kuukautta odottaa. Osaako kukaan neuvoa berliiniläistä hammaslääkäriä, jonne pääsisi lyhyellä varoitusajalla? Ja olisi tietysti mukavaa, jos siellä osattaisiin edes vähän englantia, koska saksan kielen taitoni on vielä vähän ruosteessa.
Moi!
En tiedä miten nopeasti pääsee, mutta ainakin tätä kannattaa yrittää.
Eli suomalainen hammaslääkäri Hilkka Tenhunen-Braaz hyväksyy Eurooppalaisen sairasvakuutuskortin. Kortti+passi tai muu kuvallinen henk.tod mukaan ja normaali 10e poliklinikka maksu. Muut maksut mahdollisia,jos kyse isommasta hommasta.
Vastaanottovirkailija ei puhu suomea,mutta jos ei saksaksi taivu varaus niin pyydä tohtoria puhelimeen.
Tässä yhteystiedot:
Telephone: 0 30 / 4 14 30 14
Address: Eichborndamm 267A, 13437 Berlin, Deutschland
Schönebergissä (U Nollendorfplatz) toimii myös suomalainen hammaslääkäri:
Maarit Mikkola-Jacoby
Zahnärztin
Maaßenstr. 12
10777 Berlin
Berlin / Deutschland
Telefon: 0 30 / 2 16 15 24
Soitin hänelle ja pääsen vastaanotolle ensi maanantaina. Hammas ei toistaiseksi ole ollut kipeä, joten toivottavasti selviän viikonlopun yli.
Moi!
En tiedä miten nopeasti pääsee, mutta ainakin tätä kannattaa yrittää.
Eli suomalainen hammaslääkäri Hilkka Tenhunen-Braaz hyväksyy Eurooppalaisen sairasvakuutuskortin. Kortti+passi tai muu kuvallinen henk.tod mukaan ja normaali 10e poliklinikka maksu. Muut maksut mahdollisia,jos kyse isommasta hommasta.
Vastaanottovirkailija ei puhu suomea,mutta jos ei saksaksi taivu varaus niin pyydä tohtoria puhelimeen.
Tässä yhteystiedot:
Telephone: 0 30 / 4 14 30 14
Address: Eichborndamm 267A, 13437 Berlin, Deutschland
No, tuleekin sitten useampi käynti hammaslääkärissä Berliinissä. Lohjennutta hammasta ei tänään saatu loppuun asti korjatuksi. Onneksi tuo lääkäri oli tosi mukava ja auttoi tosi paljon, että pystyimme selittämään asiat suomeksi puolin ja toisin. Ainakin tällä kertaa selvisin 10 euron käyntimaksulla. Voi olla että seuraavat käynnit maksavat vähän enemmän, kun tehdään jotain monimutkaisempaa.
Soitin hänelle ja pääsen vastaanotolle ensi maanantaina. Hammas ei toistaiseksi ole ollut kipeä, joten toivottavasti selviän viikonlopun yli.