View Full Version : Waschsalon?

Zelder
15-05-05, 18:34
Monessa asuntoilmoituksessa näyttää olevan maininta, että kulman takaa löytyy pesula tai vastaavaa. Nämä pesulat ovat ilmeisesti melko yleisiä Saksassa. Osaako joku sanoa asiaan liittyen jotain näiden hintatasosta?

Toinen pikku kysymys... Onko jääkaappi Saksassa jokin luksustuote? Pantryküche esim. näyttää sisältävän joskus jääkaapin muttei aina. Voi varmaan olettaa, että ellei ilmoituksessa erikseen mainita jääkaappia, niin sitä ei sitten ole?

Päivi
16-05-05, 00:10
Monessa asuntoilmoituksessa näyttää olevan maininta, että kulman takaa löytyy pesula tai vastaavaa. Nämä pesulat ovat ilmeisesti melko yleisiä Saksassa. Osaako joku sanoa asiaan liittyen jotain näiden hintatasosta?

Joskus olen joutunut pesulassa pesemään.. se maksoi muistaakseni 2 euroa koneellinen. Jos haluaa kuivata vaatteet pesukoneen jälkeen vielä kuivaimessa, niin se maksaa tietysti lisää, mutta oli vähän halvempi kuin pesukone. Pidemmässä aikajuoksussa tämä tulee kyllä kalliiksi.. :?

Mariia
16-05-05, 09:22
Toinen pikku kysymys... Onko jääkaappi Saksassa jokin luksustuote? Pantryküche esim. näyttää sisältävän joskus jääkaapin muttei aina. Voi varmaan olettaa, että ellei ilmoituksessa erikseen mainita jääkaappia, niin sitä ei sitten ole?

Luksus ja luksus, jos oot noita muita topiceja lukenu, niin yleensä saksassa ei oo kämpässä mitään. Siis keittiön puolesta. Joten lähtisin pahimmasta, eli jos ilmotuksessa ei mainita keittiöstä mitään (esim. EBK), niin siellä keittiössä ei tosiaankaan ole kuin ikkunat ja seinät :roll:

Ulla
17-05-05, 08:40
Pesulassa pesettäminen maksaa ainaski Mannheimissa 3-4€ ja siis tohon hintaan saa vain pesun. Kuivauksen kanssa siis 1-2€ enempi.
...että pitemmän päälle kandee harkita sitä pesukoneen hankintaa :wink:

riikka
17-05-05, 09:16
Kuivaimen käyttö voi lopulta maksaa huomattavasti enemmän etenkin naisille, jos lykkäät sinne lähes kaikki vaatteesi... tuloksena 1-2 numeroa pienempiä paitoja :( Kuivaimet tarkoitettu lähinnä 100 % puuvillalle.

Sirkku
18-05-05, 12:16
Täällä Meenzissä maksaa pesu EcoExpress-pesulassa huimat 2€ (kaikki ohjelmat 30°- 95°) - kuivaus on 50c/10min.

Itse olen pärjännyt aivan loistavasti ilman omaa konetta (ainakin tähän asti - *kop kop* - kiitos näin viime aikoina myös pyykkäävän poikaystävän :wink: ), eikä tuo nyt yksineläjälle kauhian kalliiksi tule, käyn joka toinen viikko pesemässä kaks koneellista ja pyykit kuivaan omalla parvekkeella.

Kuivaajan käyttöhän on ihan kamalan epäekologista :shock: sitäpaitsi kuten Riikkakin tossa jo mainitsi niin riski vaatteiden pilaamiselle on ainakin meikäläiselle liian korkea.. (tumpelo kun olen :roll: )

Utelias
18-05-05, 14:37
Düsseldorfissa pesulan 5-6kg koneet maksavat 3.50€-5.50€ kerta. Kuivauksen saa eurolla, tosin en tiedä käyttäisinkö itse kuivausta, olen nähnyt useammin kuin kerran asunnottoman kuivaamassa peittojaan ja lämmikkeitään niissä...

Oma kone tuli kuitenkin ostettua, Privileg Quellesta, näytti AEG:n valmistamalta osien perusteella. Ihan hyvä ja edullinen.

samlund
18-05-05, 14:42
Tuotapa en tullut ajatelleeksi. Syy paidannappien paukkumiseen siis voikin olla se että, ei että olisin lihonnut, vaan paitojen kutistuminen. Tämän täytyy siis olla faktaa, kun noin moni asiaa vonkaa, joten otan sen siis nyt faktana. Ja on jo parempi mieli.