Saksa-Sapmi
16-05-05, 00:52
Hei,
olen saksalainen ja etsin saamelaisia, jotka asuvat (tai ovat joskus) Saksassa, ja jotka puhuvat pohjoissaamea. :lol:
No jopas olet kulttuurivallankumouksen aiheen valinnut! :-D
Saksa-Sapmi
21-05-05, 00:17
Miksi?
(en ole hölmö, mutta: selitäpä vähän!)
No, asiassa on niin monia mutkia ja piirteitä. Valottaakseni sitä loogista ketjua joka ajoi minut tälle aralle aluelle, tässä siis lyhyt selonteko:
Saamelaiset ovat periaatteessa hauskoja tyyppejä, ja varmasti pohjoissaamelaisetkin. Eräänlainen joker kortin elävä versio hattuineen.
Yleistyneen käsityksen mukaan juovat viinaa kuin sienet, jahtaavat poroja kännispäissään ympäri Lappia ja joikaavat kuorossa ympäri tunturimaisemaa (vrt. itävaltalaiset alppihoilatukset).
Saksassa heitä voi olla vähemmän, porotalouden ollessa rajoitetumpaa kalottialueiden ulkopuolella. Ehkäpä alppisektorilta voisi jokin saamelainen poroyrittäjä löytyäkin.
Mutta sitten tämä että juuri saksalainen etsii saamelaisia, ja eritoten jos he puhuvat pohjoissaamea. Oletan että puhut pohjoissaamea?
Tämähän kuulostaa vähän kuin elokuvassa "Kala nimeltä Wanda", jossa italiaa puhuva juristi oli aika hot... Nyt tosin etsitään pohjoissaamentaitoisia...
Jos oletetaan että et ole pervertti, etkä porotaloutta harkitseva etelä-saksalainen, niin pakosti jäljelle jää kieli- ja kulttuurikysymys, sekä mielenkiinto sitä kohtaan. Joten seuraava kysymys on, miksi? Sekä miksi etsit täältä foorumilta?
Onko niin että Saksassa käynti olisi muovannut saamelaisia tai heidän läsnäolonsa täällä muovanneet saksalaistuttujaan. Esimerkiksi käyttävätkö heidän baijerilaistuttunsa nykyään myös neljäntuulen hattua, tai joikaavatko he oktoberfestivaleilla kuorossa, jne. Voidaan siis syystä puhua jonkinasteisesta kulttuurivallankumouksesta, tai -shokista.
Joten pitkän päättelyketjun päätteeksi, tulin siihen tulokseen, että ainoa järkeenkäypä syy miksi etsit saamelaisia on heidän pysyväisvaikutus - kulttuurivallankumous - tai sen tutkiminen!
Jos nyt on aivan pakko tupata lappi-saame-vaihdetta päälle, niin helpoimmalla pääsee: http://www.siida.fi/deutsch/de_menu.html
Saksa-Sapmi
07-06-05, 01:20
Hei Samlund!
Hihi, niin paljon kuvitelua!
Olet "valitettavasti" väärässä.
Minä olen myös etsinut "Norwegen-Forum"-issa, tietysti. No miksi?
Katso täällä: (sivu 2)
http://www.reise-know-how.de/service/pdf/2-2005kauderwelsch.pdf
Se on sen CDn vuoksi (se ei ole vielä olemassa).
Kyllä minä tunnen saamelaisia Pohjoisnorjassa, mutta studio (?) on Bielefeldissä, siis... :wink:
Tätä en olisi villeimissäkään kuvitelmissani voinut ajatella! Noita opuksiahan teillä on joka ainoaan lähtöön, uskomatonta! Hatun nostoni asianne puolesta siis (ei tosin neljän tuulen hattu, vaikka aika viima silti korvieni välissä käy).
Meidän pitää siis pistää kunnon haku päälle saamelaisten perään. Jos kohdalle sattuu, pyydän ottamaan yhteyttä.
Katso täällä: (sivu 2)
http://www.reise-know-how.de/service/pdf/2-2005kauderwelsch.pdf
Se on sen CDn vuoksi (se ei ole vielä olemassa).
Kyllä minä tunnen saamelaisia Pohjoisnorjassa, mutta studio (?) on Bielefeldissä, siis... :wink:
Wow!! Mahtava valikoima mitä erikoisempia kieliä!! :notworthy: