View Full Version : Hyvin perusteltuja vinkkejä Saksasta tänne, kiitos!

Mark T. Bird
16-05-05, 08:27
Ensinnäkin mainio meininki näillä sivuilla. Hyvä Ahti ja kumppanit!

Sitten itse asiaan: eli homman juju olisi lyhkäisesti sellainen, että saavumme Rostockiin 11.7 matkailuautolla ja palaamme Rostockiin 26.7. Siihen väliin mahdutetaan sitten itäinen Ranska, pohjoinen Italia ja keskinen Itävalta.

Ja jottei Saksa jäisi pelkäksi läpiajomaaksi, niin kaipaisin hyvin perusteltuja vinkkejä siitä, miksi esim. meidän perheemme, johon kuuluvat minä, vaimoni ja kohta 7-v täyttävä Ella-tyttäremme, kannattaisi pysähtyä just siinä ja siinä kohtaa.

Kaipaan nyt nimenomaan siis kokemuksia, pelkkiä perusinfoja on kyllä netti tupaten täynnä, mutta hyvin kerrottuja omakohtaisia kokemuksia ei sitten paljoa ollenkaan siis tyyliin: mikä itseäni siellä viehätti ja mikä sitten hieman mätti, miksi se on yleensäkin mainitsemisen arvoinen.

Muutenkin hyvät tieosuusvinkit ovat kullan arvoisia. Itse olen melkoinen maisemafriikki ja moottoritiet eivät ole minun juttuni muuta kuin pakkotapauksissa.

Tyttöä varten olisi kiva saada lisää infoa kaikista mahdollisista eläintarhoista ja huvipuistoista sun muista leikkipaikkajutuista.
Vaimoa kiinnostaa matkamaisemanähtävyyksien lisäksi linnat, museot sun muut vanhanaikaiset muumiot kuten minä.

Siis kaikki pienetkin kylät kannattaa nyt mainita, siis kaikki sellaiset joista itsellänne on aitoja kokemuksia. Leirintäalueylistykset etenkin otetaan suurella ilolla vastaan.

Ja toistan vielä, että kyseisiä vinkkejä on toki helppo löytää netistä, mutta nyt kaipaan nimenomaan todellisia ja hyvin perusteltuja kirjoituksia.

Ulkki
16-05-05, 20:43
Muutenkin hyvät tieosuusvinkit ovat kullan arvoisia. Itse olen melkoinen maisemafriikki ja moottoritiet eivät ole minun juttuni muuta kuin pakkotapauksissa.

En nyt jaksa tässä alkaa sepustella mitään tolkuttomia pätkiä, mutta Fränkische Schweiz Nürnbergin pohjoispuolella rokkaa kympillä. Oma suosikki on Pottensteinin pikkukaupunki http://stadt.pottenstein.de/

Kun Forchheimista ajaa sitä Burgenstrassea tuonne Pottensteiniin päin, niin siinä matkalla on tosi kiva leirintäalue. Toisella puolella nousee korkeat kalliot ja leirintäalueen läpi menee kiva pikku joki. Vanhoja linnoja seutu on täynnä ja panimotiheys on maailman suurin. Tsekata kannattaa Pottensteinissa Hufeisen pikkupanimon tumma- sekä pils-olut.

Ja on vielä passelisti Tirolin ja Rostockin puolessa välissä.

Ahti
17-05-05, 11:52
Jos tännepäin Saksaa ekstytte, kannattaa ehdottomasti ajaa Rhein-joen vartta Wiesbadenista Koblenzin suuntaan. Maisema on kuvankaunista, upeita viinitarhoja (hyviä valkoviinejä) ja paljon komeita linnoja, joita pääsee tutkimaan muutamalla eurolla. St. Goar, Loreley, Schlosshotel Rheinfelds on ehdottomasti oma lempparipaikkani aurinkoiselle sunnuntaiajelulle.

Täällä näyttäisi olevan lisää infoa linnoista alueella.

http://www.rhinecastles.com

PS. Kiitoksia kehuista ja oikein mukavaa kesälomaa teille jo etukäteen!

Lumi
19-05-05, 21:57
Niin haluaisin muistuttaa sellasesta mahdollisuudesta,että kun Rostokista ajaa 2h suoraan etelään niin vastaan tulee Berliini! Tekisin siellä keikan Saksan eduskuntatalon eli Reichstagin eteen ja vilkaisisin samalla pysäköinnillä miltä Brandenburgin portti näyttää ilman että sitä ympäröi ne kuuluisat betoniaidat. Ja siinä vieressä kolmantena on heti vielä saksan valtion juuri pystyttämä "lohkaremuistomerkkitontti" juutalaisten muistoksi.

Onpahan sitten nähty tämäkin kaupunki!

Tuukka
20-05-05, 00:23
Viime viikolla olin taas Berliinissä duunireissussa, yksi mua viehättävä nähtävyys on Muurin rippeet. Maalaukset, tekstit, artti yleensäkin jäljelle jääneessä Mauerissa ovat ajatuksia herättäviä.

Mark T. Bird
21-05-05, 10:25
En nyt jaksa tässä alkaa sepustella mitään tolkuttomia pätkiä, mutta Fränkische Schweiz Nürnbergin pohjoispuolella rokkaa kympillä. Oma suosikki on Pottensteinin pikkukaupunki http://stadt.pottenstein.de/

Kun Forchheimista ajaa sitä Burgenstrassea tuonne Pottensteiniin päin, niin siinä matkalla on tosi kiva leirintäalue. Toisella puolella nousee korkeat kalliot ja leirintäalueen läpi menee kiva pikku joki. Vanhoja linnoja seutu on täynnä ja panimotiheys on maailman suurin. Tsekata kannattaa Pottensteinissa Hufeisen pikkupanimon tumma- sekä pils-olut.

Ja on vielä passelisti Tirolin ja Rostockin puolessa välissä.

Tuo oli kuules all in all just bingo! Elikäs näiden, faktojen lisääntyessä, muuttuvien matkareittisuunnitelmien mukaan siellä maisemissa ollaan nimenomaan reissun loppupuolella. Muutenkin täsmälleen meidän makuista idyllimaisemaa ja kaikin puolin ehta häränsilmä. Iso KIITOS!

Jos tännepäin Saksaa ekstytte, kannattaa ehdottomasti ajaa Rhein-joen vartta Wiesbadenista Koblenzin suuntaan. Maisema on kuvankaunista, upeita viinitarhoja (hyviä valkoviinejä) ja paljon komeita linnoja, joita pääsee tutkimaan muutamalla eurolla. St. Goar, Loreley, Schlosshotel Rheinfelds on ehdottomasti oma lempparipaikkani aurinkoiselle sunnuntaiajelulle.

Täällä näyttäisi olevan lisää infoa linnoista alueella.

http://www.rhinecastles.com

Kyllä vain, erittäin valtavalla todennäköisyydellä eksytään just eikä melkein sillekin seudulle, sillä näillä näkymin kohti Ranskan rajaa ja Strasbourgin seutuvia käypi matkaajien tie heti ekoina päivinä.
Iso TATTIS tästäkin!

Niin haluaisin muistuttaa sellasesta mahdollisuudesta,että kun Rostokista ajaa 2h suoraan etelään niin vastaan tulee Berliini! Tekisin siellä keikan Saksan eduskuntatalon eli Reichstagin eteen ja vilkaisisin samalla pysäköinnillä miltä Brandenburgin portti näyttää ilman että sitä ympäröi ne kuuluisat betoniaidat. Ja siinä vieressä kolmantena on heti vielä saksan valtion juuri pystyttämä "lohkaremuistomerkkitontti" juutalaisten muistoksi.

Onpahan sitten nähty tämäkin kaupunki!

Heh, mainioon ironiseen sävyyn kirjoitettua tavaraa!
Mutta joo Berliinit, Pariisit, Roomat sun muut tyypilliset turistikohteet ovat tietenkin pääasiallisesti poissa laskuista. Niihin kun pitää varata väh. pari viikkoa ja silloinkin näkee vain pienen osan kaupungista jne. Eivät siis mahdu tällä kertaa meitin maisema- ja kulttuuritouriin, jollei siis jotain poikkeuksellisen "must see that" -himotusta pääse syntymään.

Kiitän silti!

Viime viikolla olin taas Berliinissä duunireissussa, yksi mua viehättävä nähtävyys on Muurin rippeet. Maalaukset, tekstit, artti yleensäkin jäljelle jääneessä Mauerissa ovat ajatuksia herättäviä.

Danke söönisti tällekin!

Niin ja lisää mieleen juolahtavia matkailuvinkkejä saapi ehdotella aina tuonne heinäkuun alkuun asti. Kaikki kortit katsotaan läpi.

Ja itse asiassa just nyt päätettiin perhepalaverissa, että jätetään tuo Ranska sittenkin tällä kertaa väliin, joten Saksalle tulee rutkasti lisäaikaa.
Siis hit me arvoisat Saksa-asustelijat hyvillä omakokemusvinkeillänne!

JariK
31-05-05, 22:53
Vaimoa kiinnostaa matkamaisemanähtävyyksien lisäksi linnat, museot sun muut vanhanaikaiset muumiot kuten minä.

Vähän täällä Baijerissa kierrelleenä voisin sanoa, että tuon Neuschwansteinin tuntee kaikki, ja sinne pääsee miljoonan japanilaisen ja jenkin kanssa, mutta itseäni viehätti paljon enemmän Ludwig II:n toinen linna, Linderhof, Garmisch-Partenkirchenin lähettyvillä. Infoa mm täällä: http://www.schloesser.bayern.de/englisch/palace/uebers/linderho.htm
Linderhof on just restauroitu (en ole sen jälkeen käynyt), joten pitäisi olla hyvässä iskussa. Ja ympärillä on tietysti mainiot alppimaisemat haikkaus- ja muine mahdollisuuksineen.

Toisena vinkkinä täytyy mainita Saarland, ihan sen takia että sieltä saa alkuperäistä flammkuchenia, eli vähän kuten pizza, jossa juuston sijasta hapankermaa, ja huomattavasti maukkaampi. Nam!

Jari

bhajee
01-06-05, 19:17
Yllättävän hyvää Flammekuchea saa pakastettuna Aldista.. suhteessa paljon parempaa kuin pakastepizzat.

Juu ja Linderhof kannattaa katsoa. Liittyy mukavasti John le Carrén viimeisimpään kirjaan, jos niitä nyt joku on lukenut...

Baijerissa on paljon hienoja luostareita ja kirkkoja.

Mark T. Bird
01-06-05, 20:12
Mukavaa että uusia vinkkejä on tullut taas. Kiitos JariK ja bhajee!

Joop, tuosta Neuschwansteinista on tullut jo pohjatutkiskelunikin perusteella sellainen kuva, että se onpi omaan makuuni liiankin överinen turistirysä, joten tuo Linderhof on kuules aivan loistava vinkki ja kaiken lisäksi vielä nappipaikallakin reissumme perusrakenteen kannalta.

Tuota flammekuchea kohtaan heräsi myös melkoinen himotus ja Saarland näytti muutenkin just miellyttävältä nettisivujen perusteella.

Ai niin jos Saksan lisäksi löytyy joltakin vinkkejä myös Itävallasta ja Pohjois-Italiasta niin tänne vaan.
Kaikki kun on vielä ihan auki itse reitin suhteen ja se the lopullinen reitti päätetään muutenkin karavaanarityyliin vasta matkan aikana riippuen siitä, millaista maisemaa ja nähtävää eteen tupsahtaa, mikä on päivän vireys, kuinka hyvää viiniä löytyy jne.

Sanna
02-06-05, 09:26
Reilut 30km Oberammergausta (Schloß Linderhof) pohjoiseen on Schongau, mistä löytyy Märchenwald: http://www.schongauer-maerchenwald.de
Itse emme ole saaneet aikaiseksi käydä siellä (lapsetkin ovat vielä vähän pieniä), mutta monet ovat kovasti kehuneet - ehkä tämä olisi kiva Ellaa varten :D

Tuukka
02-06-05, 09:58
Ai niin jos Saksan lisäksi löytyy joltakin vinkkejä myös Itävallasta ja Pohjois-Italiasta niin tänne vaan.
Pohjois-Italiassa on Garda-järvi! Huikaisevan kaunis paikka, jonne on lähtö huomenna. Itävallasta sen verran että nopeusrajoituksien kanssa kannattaa olla nöyränä, paikallinen poliisi rakastaa sakottamista yli kaiken - varsinkin jos auto on Saksan rekisterissä.

Pohjois-Italian kaupungit ovat myös uskomattoman hienoja, Bergamo ja Trento tulevat ekana mieleen. Moottoritietä ajaessa (maksullisia, btw) kuriositeettinä on vuorten huipuille rakennetut luostarit. Kuinka niihin saadaan oikein porukkaa käymään? Bergamossa kulttuuri ja kieli on hyvin mielenkiintoisia, omituinen miksaus Saksaa ja Italiaa.

Tuukka
02-06-05, 10:22
Ja Tirolissa ajaessa kantsii tsekata auton radioasemat läpi. Jostain löytyy myös se kanava, missä soitetaan vain tirolilaista marssimusiikkia! Loistavaa taustamusiikkia porhaltaessa Alppien läpi :D

bhajee
02-06-05, 13:16
Gardajärvi on tosiaan hieno, vaikka onkin turistipaikan maineessa. Heinäkuun puoli ei vielä liene ihan niin paha, koska Baijerin lomat alkavat vasta heinäkuun lopulla - Gardajärven itärantahan on Münchenin esikaupunkia. Länsipuoli on vähän rauhallisempaa ja italialaisempaa.

Ja tuo mainittu Bergam on kiva (siis se vanha kaupunki, Cittá Alta). Paljon hyviä ruokaloita.

Eikä Veronaakaan kannata halveksia. Ja sitten vielä pohjoisessa tietysti esim. Treviso Venetsiasta puhumattakaan.

Paikkoja riittää lyhyehkölle reissulle liikaakin, joten jotenkin pitää priorisoida...

Itävallassa oli ainakin ennen laki sellainen, että poliisilla oli oikeus arvioida nopeus - tutkaa tai muuta näyttöä ei tarvinnut. Ja se moottoritietarra pitää muistaa (jos niitä ajelee) - muuten voi joutua putkaan (näinkin on käynyt).

Satu Johanna
02-06-05, 14:27
Saatan olla täysin väärässä, mutta korjatkaa viisaammat, jos puhun ihan puutaheinää...

Nimittäin: telkkarissa oli jotain juttua Itävallan tietulleista. Sinne täytyy ostaa auton ikkunaan tietullitarra ja -jos oikein muistan- niin rajan tuntumassa olevilla huoltoasemilla on vain myynnissä vuoden tarroja. Ei päivä- eikä kuukausitarroja, vaikka sellaisiakin on olemassa - ihan turistien rahastusta. Ilman tarraa tietysti saa hirveät sakot, jos poliisi äkkää.

Mistä turistit niitä päivä- tai kuukausitarroja sitten saisivat, jäi mulle vähän epäselväksi. Onko teillä tästä kokemusta? Itse en ole käynyt vielä Itävallan puolella.

Tuukka
02-06-05, 14:31
Vignettejä myydään huoltoasemilla, tarjolla jo pitkin Baijeria jotta varmasti jokainen saa omansa.

JariK
02-06-05, 15:14
Kyllä niitä kaikenpituisia vignettejä saa niiltä huoltoasemiltakin, mutta lyhin aika on kymmenen päivää - mikä kyllä hivenen haiskahtaa rahastukselta.

Helpoimmalla pääsee, jos on ADAC:n jäsen ja tilaa ao. läpyskän etukäteen sieltä.

Sveitsiin piti ainakin aikaisemmin ostaa koko kalenterivuoden "pickerl", jos vaikka yhtenä päivänä halusi ajaa maan moottoriteillä.

bhajee
02-06-05, 20:42
Niitä pickerlejä saa kyllä Baijerin (ainakin etelä) jokaiselta vähänkään isommalta huoltoasemalta (olen yleensä ostanut jo täältä). Joskus olen ostanut Össipuolelta, kyllä niilläkin on kaikkia versioita. Eihän se 10 pv tarra maksa kuin 7,60, tuskin kenenkään matkabudjetti siitä kaatuu..

Jos Itävallassa on tarkoitus harrastaa turismia niin kannattaa muutenkin ajaa pikkuteitä. Lisäksi niihin moottoriteihin (esim. Brenner) joissa on erillinen maksu, ei sitä Pickerliä tarvitse. Jos kyseessä on vain läpiajo, niin voi ajaa esim. Garmisch-Innsbruck maantietä ja sitten Brenner-Autobahnille. Viikonloppuisin Brenner-Bundesstrasse on aika toivoton.

Ja maksullisiahan ne on Italiassakin, eikä nekään ihan halpoja - esim. Brenner - Firenze, jota on tullut sahattua muutama kymmenen kertaa, maksaa nykyään ~25 € (siis per suunta tietysti).

Tomppa
02-06-05, 21:07
Niin, siellä Pottensteinissa kannattaa ehdottomasti käydä. Tippukiviluola "Teufelshöhle" on elämys. Pottensteinin linna sinänsä ei ole mitenkään kovin erikoinen mutta onhan sieltä vuoren päältä huimat näkymät. Yrittäkää osua paikalle viikolla. Viikonloppuisin Pottenstein on aika täynnä paikallisia jotka tulevat melomaan kanootilla tai pitämään hauskaa kesäkelkkamäessä (Sommerrodelbahn). Siitä tyttärennekin innostuu! Leirintäalue on aika kallis mutta noin 20 km päässä on pikkukaupunkimme Auerbach jossa on maksuton alue asuntoautoille. Kaupunkiin tullessa näkyy pieniä kylttejä joissa asuntoauton kuva - ne ohjaavat yöpymispaikalle. Tällaisia maksuttomia yöpymispaikkoja on aina vaan enemmän ympäri saksaa - kannattaa ottaa selvää esim. Karavaanereiden kautta.

Heinze
04-06-05, 19:26
Moi!

Eläintarhoista täällä Baden-Württembergissä Stuttgartin Wilhelma on varmaan kuuluisin ja laajin, mutta onpa esim. Karlsruhen eläintarhassakin ihmettelemistä pienelle tytölle: Kirahveja, elefantteja, jääkarhuja,...

Jännin eläintarha, jossa olen lasten kanssa käynyt on kuitenkin pikkuisessa Brettenin kaupungissa (Karlsruhesta hiukan koilliseen). Se on Saksan laajin "Streichelzoo" (lasten eläintarha), eli siellä saa kulkea aitausten läpi ja silitellällä vuohia, lampaita ja aaseja. Apinat vaan tuppaavat olemaan kovin röyhkeitä ja ryöstävät eväät kasseista, jos ei pidä varaansa.

Muuten Bretten nyt ei ole mikään erityisen houkutteleva kohde - kiva toriaukio ristikkotaloineen, Philipp Melanchtonin syntymäkoti ja kotiseutumuseo ovat näkemisen arvoisia.

Eläintarhan jälkeen Brettenin maauimalaan (Freibad) virkistymään! Näitä on joka kaupungissa, isoimmissa useita. Toinen paikka missä voi uida on nimeltään Baggersee (tekojärvi). Tekojärvissä ei useinkaan ole lastenrantaa, vaan rannat ovat todella äkkisyvät, joten tarvitaan hyvä uimataito tai kunnon kellukkeet.

Yöpymiseen suosittelen leirintäalueiden lisäksi nuorisomajoja (Jugendherberge). Nykyään niissä on kivoja perhehuoneita, joissa on usein oma veski ja peseytymistilat. Huoneen voi varata netistä tai puhelimitse etukäteen.

Myös yhdistys nimeltä Naturfreunde tarjoaa edullista majoitusta (Naturfreundehaus).

t. Liisa

hima0
06-06-05, 09:43
Moi,

Itse sain tälläisä linkkejä kollegalta kuin kyselin huvipuistojen perään Dusseldorfin lähettyvillä.

please check those links.
http://www.phantasialand.de
http://www.moviepark.de/moviepark/home/index_de.cfm

Others:
http://www.centropark.de/
http://www.kernwasser-wunderland.de/

Full overview and price comparison
http://www.ciao.de/Vergnugungsparks_Deutschland_15690_4