Mesimeloni
04-03-11, 19:23
Heippa taas.
Onko jolla kulla käsitystä siitä, minkälainen päiväkoti yleisesti ottaen Saksassa on hyvä? Julkinen vai yksityinen? Onko esim. pk:n katolisuudella merkitystä käytännössä?
Moi!
Katolisen päiväkodin arjessa ei tuo uskonto juurikaan oman kokemukseni mukaan näy, ainakaan jos ei parista rististä tai virsistä / usk. lauluista / papin vierailusta pelästy. Juhlat tms. erikseen, mutta ei isoja eroja evankelisiin / muihin tarhoihin verrattuna. Jos pystyy hyväksymään peruskristilliset arvot niin ei varmaan tule mitään isompia ristiriitoja päiväkodin kanssa. On tietty vamaan isojakin yksilöllisiä eroja, mutta kaikissa päiväkodeissa on yleensä myös muita uskontokuntia edustavia lapsia.
Onko kyseessä jo 3 vuotta täyttänyt lapsi? Sillä alle 3v. lapsille ei ole kovin helppoa löytää hoitopaikkaa. Eli käytännössä ainakaan täällä meillä päin ei alle 3v. lasten vanhemmilla ole pahemmin "varaa" sitä parasta KITAa valita. Jos paikan saa niin hyvä, hyvä.
Mulla ei ole kokemusta kaupungin omistamista tarhoista, suurin osa on kuitenkin yksityisiä. Tärkeämpiä valinta kriteerejä ovat mielestäni ryhmäkoko, etäisyys kodista, hinta, henkilökunnan määrä ja laatu, aukioloajat ja esim. ruuanlaatu. Nämä nyt tuli äkkisältään mieleen.
Meidän lapsi on kunnallisessa ev.lut päiväkodissa jossa maahanmuuttajia on vähän. Uskonto näkyy jonkin verran arjessa mm. ruokarukouksessa, rististä seinällä ym. mutta eniten päiväkodin juhlissa jotka on olleet tosi iloisia tilaisuuksia, ei mitään itkuvirsiä :smt041 Me ei kuuluta kirkkoon mutta lapsi osallistuu päiväkodissa kaikkeen mihin muutkin lapset. Mä oon samaa mieltä mistä edellinen kirjottaja noista kriteereistä. Meidän päiväkodissa ruuassa olisi toivomisen varaa aika paljonkin mutta toisaalta kaikki on muuten tosi hyvin ja lapsi tykkää olla. Ja kyse on kuitenkin vaan vuodesta, kun syksyllä alkaa koulu.
Tunnen läheltä tapauksen missä ev-lut. äiti vaihtoi lapset ev-lut. tarhasta saman kylän katoliseen tarhaan, koska se ev-lut. tarha ei kelpuuttanut minkään muun uskontokunnan lapsia mukaan, ja katolinen puolestaan toivotti kaikki tervetulleeksi. Edellisistä vastauksista päätellen vastaava suuntaus lienee aika yleinen, vaikka varmasti tarhakohtaisia eroja on paljon.
Meidän poika on katolisessa tarhassa eikä valittamista. Toki siellä luetaan silloin tällöin uskontoon liittyviä kertomuksia (esim. St. Martinin yms kirkollisten tapahtumien yhteydessä). Risti roikkuu seinällä, mutta eipä ne sitä siellä mitenkään "palvo". Silloin tällöin käyvät kirkossa, mutta en ole sitä kieltänyt.
Mesimeloni
06-03-11, 20:24
Ok, kiitos tiedosta! Eli katolinen pk voisi olla itse asiassa ihan hyvä vaihtoehto :)
Olettaen, että hyväksyvät kieltä täysin osaamattoman pikkuisen joukkoonsa.