Olipa kiva löytää tällainen foorumi, joka tuntuu olevan vieläpä jossain määrin elossa.
Olen lähdössä syyskuun alussa Aacheniin vaihtoon, joka on aivan Kölnin vieressä.
Olisiko ketään foorumilaisia asumassa siellä (tai joskus asunut) tai lähettyvillä, jos tarviis kysyä jotain kaupungista, käytännön asioista yms. suomalaisesta näkökulmasta?
-Finx
riikkamarika
17-05-05, 15:08
Moi!
Kölniläinen miesystäväni on ennen asunut Aachenissa, joten mun kautta saat kyllä tietoa paikasta. Tosin saksalaisesta näkökulmasta; itse en ole ollut kaupungissa kuin turistina. Ota vaan yhteyttä kun tulet niin tehdään treffit Kölniin!
Marika
Aachenista pääsee nopeasti hollannin puolelle Vaalsiin - jopa aachenin kaupungin omilla linjabusseilla :)
Vaimo asui opiskeluaikana Vaalsin puolella kun RWTH:lla opiskeli, sieltä kautta on tullut paikka tutuksi, kymmenkunta kertaa tullut käytyä siellä.
Siellä on myös heti lähellä kolmen maan rajalla hollannin korkein kohta. Ei sitä kuitenkaan moni meistä ole käynyt monenkaan maan korkeimmalla kohdalla - hyvä bongauspaikka ;)
(Itsellä on tosiaan vain hollannin korkein kohta 173m merenpinnasta tullut käytyä - Zugspitzelle olisikin jo aika haastetta)
Äkkiä aachenista kans junalla düsselin tai kölnin kantapöydässä pääsee käymään. Tunnin matka suuntaansa.
abe
Menen kyllä vähän eri puolelle Saksaa(Göttingeniin), mutta onpa kuitenkin kiva löytää joku toinen samaan maahan lähtijä.
Miten sulla on vaihdon järjestely sujunut? Itselläni Helsingin yliopistossa kesti aikansa, ennen kuin sain yhteyden oikeaan henkilöön, mutta hän onkin sitten hoitanut asioitani kiitettävällä nopeudella ja antanut hyviä käytännön vinkkejä.
Nyt sitten vain odotan postia Göttingenistä...
Hei,
joo itse asun Aachenin kyljessä, joten tervetuloa Saksan läntisimpään kolkkaan! Aachenista hyviä vinkkejä esim. sivustolla
http://www.oulu.fi/intl/vaihtaripalautteet/palaachen.htm
Hyvää keväänjatkoa itsekullekin,
T.
silverarrow
21-05-05, 16:38
itse asustelen vielä reilun viikon tässä aachenin kupeessa. heitä kysymyksiä pm:llä jos jotain ilmenee
Miten sulla on vaihdon järjestely sujunut? Itselläni Helsingin yliopistossa kesti aikansa, ennen kuin sain yhteyden oikeaan henkilöön, mutta hän onkin sitten hoitanut asioitani kiitettävällä nopeudella ja antanut hyviä käytännön vinkkejä.
No onhan noissa ollut hommaa, ja pitänyt ottaa itseään vähän niskasta, jotta saisi edes jotain aikaan. Nyt on tilanne se, että menen ensi viikolla meidän laitoksen amanuenssin juttusille kurssisuunnitelmani kanssa ja sitten lähetämme laput RWTH:iin.
Olen myös alkanut hieman kertailemaan saksan kielioppia. Kirjastossa olen käynyt lukemassa Der Spiegeliä yms. aikakauslehtiä, vaikken niistä paljoo ymmärräkään. Telkkarissa on DW:ä tullut aika paljon katseltua. Pitää yrittää vaan kuunnella sitä kieltä mahd. paljon ennen kuin sinne menee, ettei tulis niin sokkina :)
Tsemppiä vaihtovalmisteluihin!
Kiitos kaikille vastauksista. Nuo Oulun yliopiston vaihtariraportit oli erityisen hyödyllisiä! Joten tmhantti:lle dankeschönit!