View Full Version : Kaution

Zelder
18-05-05, 01:30
Mitenkäs noiden takuu maksujen kanssa on Saksassa. Onko kelläkään tullut mitään ongelmia poismuuttaessa saada takuumaksu takaisin? Onko siis maksut palautettu aina niin kuin pitää vai onko tullut ongelmia?

doopy
18-05-05, 23:04
Itsehän en mitään tiedä, mutta kovasti olen kanssa kiinnostunut :)

Tällaiselta sivulta lueskelin, että vuokraisännän on pakko (lienee laki?) palauttaa takuumaksu 6kk aikana:
http://www.homecompany.de/accommodation/faq-s6.htm

Lisäksi ainakin itse aion maksaa tuon maksun (muutto kanssa kohta edessä) jollakin muulla tavalla kuin käteisellä. Pankkiin talletettavat pantit taitavat olla se luotettavin tapa, mutta pankkisiirrostakin jää ainakin todistettava jälki.

Suomalaisesta systeemistä voisin kommentoida sen verran, että jos vuokraisäntä ei maksa vapaaehtoisesti panttia takaisin, sitä joutuu hakemaan takaisin oikeudessa. Oikeudenkäynnin taas kustantaa kumpikin osapuoli itse tuloksesta riippumatta, joten pantti voi tulla kalliiksi (no maksaahan se molemmille, mutta vahingonilo ei välttämättä kata rahallisia menetyksiä). Epäreiluako... kyllä, mutta näin se menee, jos lukemaani lehtiartikkeliin on luottamista.

- Perttu

samlund
19-05-05, 08:45
Eikös ainakin jossain vaiheessa Suomessa ollut sellainen "vuokratakuutili" jossa takuurahat säilyivät eikä niihin ollut asiaa kummallakaan ennen lähtöpäivää?

mippe
19-05-05, 09:11
Itselläni on takuumaksu pankkitilillä Samlundin kuvaamassa muodossa. Harvoin niitä vaikeuksia kai tulee kun on kaikki alusta pitäen mustaa valkoisella. Mutkan kautta olen kuullut tapauksista joissa vuokraisäntä on tullut tekemään lopputarkastuksen ja joka ikisestä naarmusta ja kolhusta on väittänyt sen tulleen tämän vuokralaisen aikana -> takuuta pidätetty ainakin osittain.
Olin siis tarkkana kuin porkkana muuttaessani tähän asuntoon. Nyysäsin vuokraisännän kanssa kaikki lattialistatkin läpi, toinen kirjoitti kynä sauhuten huomautukseni ylös (ei ressu varmaan ollut ajatellut kämpässä NIIN monta naarmua olevan). Taisin liioitella, mutta olin nuori ja kokematon. :roll:

Tullaan keskenämme hyvin toimeen eli en usko takuumaksun palauttamisessa olevan suurempaa ongelmaa. Paitsi että parketti on näiden vuosien aikana jo saanut vähän takkiinsa... :(

panda
25-05-05, 16:54
Liity Mieterschutzvereiniin, niin ne kertovat, onko vuokranantajilla oikeus rahoihin, tavallinen lattian kuluminen (esim. huonekaluista tulevat lommot) sisältyy jo vuokraan. Ota (yleensä Mieterschutzin kautta) Rechtsschutzversicherung, että Mieterschutz voi puolustaa sinua oikeudessa asti ilman, että maksaa maltaita. Ja sokerina pohjalla Haushaltsversicherung maksaa, jos lattiaan tulee vahingossa tavattoman isoja naarmuja. Kuulemma...

Donja
25-05-05, 19:15
Me ollaan aina saatu Kaution takaisin, neljässä asunnossa ollaan Saksassa asuttu. Kyllähän ne oikein kunnolla syynää että seinät on maalattu kauniin valkoisiksi, mitään ei ole rikottu jne. mutta on saatu aina rahat takaisin, parin kuukauden sisällä poismuutosta. :D

haendz
26-05-05, 10:54
takuumaksujen kanssa kannataan olla tarkkana! missään nimessä ei kannata siirtää takuurahoja noin vaan yksityisen vuokranantajan tilille. on olemassa erilaisia mahdollisuuksia pistää rahat talteen. jos vuokraus hoidetaan jonkun gesellschaft:in kautta niin yleensä ei tule olemaan mitään ongelmia saada rahoja takaisin. ne järjestää yleensä sellaisen Treuhandkonto:n, jossa rahat kasvaa korkoa kunnes muutat pois.
yksityisillä kannataa vaaatia tili omalla nimellään. niihin rahoihin pääsee vasta silloin käsiksi, kun vuokranantaja antaa siihen kirjallisen suostumuksen (muuton jälkeen). kaikki pankit avaavat sellaisia tilejä.
yksityisillä vuokranantajilla on minun kokemuksieni mukaan sellainen mieltymys, että ne maksaa rahoja aika nihkeästi takaisin. takuurahojen pitää aina kasvaa markkinoiden mukaista korkoa ja puolet takuurahoista saa maksaa vasta vuoden kuluttua muutosta takaisin. tämä säännös johtuu käytännönseikoista: saksassa lämpölaskumätkyt on aika yleisiä. sain itse viime vuonna 300€ mätkyt. kannattaa katsoa asuntoa vuokrattaessa tarkasti miten suuret Nebenkosten ovat. jotkut vuokranantajat ilmoittavat "tahallaan" liian pienen summen, jotta asunto vaikuttaisi halvemmalta.
ja kaikkein tärkein asia takuun takaisin saamiseksi on: Übernahmeprotokoll. siihen kirjoitetaan asuntoa vastaanottaessa kaikki naarmut ja läikät ym. pikkutarkasti. jos se paperi on kunnolla täytetty, ei vuokranantajalla ole mitään mahdollisuutta olla maksamatta takuita takaisin.

karitsa
30-05-05, 16:55
suomessahan ainakin virallisesti lain mukaan takuumaksu on vain sitä varten että jos jättää vuokran maksamatta (ja jos asunnossa on tehty todellista tuhoa) Normaali kulumiseen ja sen paikkailuun ei vuokranantaja saa sitä vaatia. Eli niin kauan kuin vuokra maksetaan ajallaan ei vuokranantajalla ole mitään oikeutta pitää takuuvuokraa. Näin ainakin kerran minulle eräs kiinteistövälittäjä valaisi.

eedaja
17-09-08, 23:05
Vuokravakuustili on hyvä idea, samoin Rechtschutzversicherung jossa
on vuokraasioiden extra, samoin vuokralaisten liiton jäsenyys on hyvä,
niillä keinoilla voi välttää vaikeudet ja saada ratkaisevaa apua tarvittaessa.
En itse aikanaan hoitanut näitä asioita kunnolla.
Asuin Rheinlandissa, Aachenissa ja Kölnissä 10 vuotta ja luovutin 4 vuokraasuntoa, maksoin joka kerralla Kautionin joko käteisellä tai
suoraan tilisiirrolla. Aikaisemmilla kerroilla kaikki meni hyvin mutta Suomeen
muuton jälkeen vuokranantaja lupasi monta kertaa maksaa, väitti maksaneensa, muttei tehnyt sitä. Kuukausien jälkeen lähetin asiallisen e-mailin, (infokopion vuokranantajien liitolle, vuokralaisten paikalliselle liitolle..) ja sanoin että asia selvitetään oikeudessa jos en saa rahoja ja viimeista Nebenkostenabrechnungia paperilla viikon sisällä. Sitten rahat tulivat heti.
Tälläkin forumilla näkyi aika monia tapauksia joissa Kautionia ei meinannut tulla takaisin, luulisin että se on aika yleistä Saksassa, varsinkin jos vuokranantaja luulee pystyvänsä pitämään rahat ilman vaikeuksia, esim vuokralaisen maastamuuton jälkeen.
t.AJ