View Full Version : Ajokortin ajo Puolassa

kuka
23-05-05, 19:05
Onko Saksassa kirjoilla olevalla suomalaisella mitenkään mahdollista ajaa ajokortti esimerkiksi Puolassa? Ilman siis, että asuu siellä vakituisesti. Tiedän vain, että lappu maksaa siellä huomattavasti vähemmän kuin täällä Saksassa taikka Suomessa.
Ongelma on luultavasti se, että olen kirjoilla Saksassa enkä Puolassa - olisiko siis tarpeen/mahdollista kirjoittautua kirjoille Puolaan esim. als 2. Wohnsitz? Vai onko tilanne uusi Puolan tultua EU:hun?
Tietääkö joku asiasta enemmän?

lissu
23-05-05, 20:06
En kyllä tiedä vastausta itse kysymykseen...

Tuli vain mieleen, kun puolalainen ystävän kertoi, että Puolassa vieläkin (tai ainakin vielä pari vuotta sitten) pääsee vain lahjuksilla suoraan intistä läpi. Ilman lahjuksia saattaa joutua ajamaan inssin viisikin kertaa läpi virheitä tekemättä... Näin autokoulut tekevät pientä lisätienestiä.

Ehkä asiat ovat jo muuttuneet ... tai sitten eivät... :wink:

abe
23-05-05, 21:14
Onhan tuosta tullut ohjelmia televisiosta kuinka sakemannit käyvät siellä ajamassa kortteja. Kyllä silloin saa suomalainenkin käydä ajamassa, ei tule ongelmia.

Paitsi kielen kanssa.

abe

empii
23-05-05, 22:33
Pikkuveljeni kaveri opiskeli Puolassa ja ajoi kortin siellä. Opetukseen sisältyy mielenkiintoista liikennekasvatusta:
- turvaväliä ei kannata pitää, koska siihen väliin voi joku kiilata
- ei ole olemassa sellaista paikkaa jossa ei voisi ohittaa
- aina voi ajaa kovempaa, nopeusrajoitukset ovat vain pientareiden koristeita

Inssiin sai kysymysten lisäksi mukaan oikeat vastaukset, ja neuvon vastata muutamaan kohtaan tahallaan väärin ettei näyttäisi liian täydelliseltä.

Niin että toivottavasti et tule tänne Etelä-Saksaan ajelemaan puolalaisten opetusten mukaan...

samlund
24-05-05, 11:08
Heh, vihdoinkin autokoulu, jossa oikeasti opetetaan ajamaan! Ja noilla opeilla kyllä pärjää Saksassakin :-D

Käsitykseni on että EU ajokortin saa suorittaa missä tahansa EU maassa, ja on käypää valuuttaa kaikkialla EUssa

Harri
24-05-05, 13:32
Olen kuullut, että saksan viranomaiset ovat torpedoineet tuon kortin ajon Puolassa. Itse luin moottoripyöräkortin suomessa, vaikka olin saksassa kirjoilla ja kun suomalainen kortti hävisi ja hain saksalaista, eivät antaneet moottoripyöräkorttia lainkaan. Autoa saan kyllä ajaa, sillä olin suomessa kirjoilla siihen aikaan. Arvatkaa ketä vituttaa....

samlund
24-05-05, 13:51
Voiko tuota jotenkin kierrättää esim Ruotsin kautta. Eli kävelet Ruotsissa Suomen konsulaattiin tai vastaavaa, ja kerrot että "kortti katos"... [-o<

Harri
24-05-05, 15:46
suomen konsulissa sanoivat, että kun olet saksassa kirjoilla, niin saksasta täytyy kortti myös anoa. AKE:lta lappu suomesta mitä saa ajaa ja eikun virastoon. En tiedä sitten jos menisi suomessa poliisiasemalle ruikuttamaan, että saksalaiset sortaa.

Ava
24-05-05, 16:54
Ehkä asiat ovat jo muuttuneet ... tai sitten eivät... :wink:

Asiat eivät puolalaisten tuttavieni mukaan ole muuttuneet lainkaan...

Tomppa
21-06-05, 23:19
Olen kuullut, että saksan viranomaiset ovat torpedoineet tuon kortin ajon Puolassa. Itse luin moottoripyöräkortin suomessa, vaikka olin saksassa kirjoilla ja kun suomalainen kortti hävisi ja hain saksalaista, eivät antaneet moottoripyöräkorttia lainkaan. Autoa saan kyllä ajaa, sillä olin suomessa kirjoilla siihen aikaan. Arvatkaa ketä vituttaa....

Tuohan on kummallista. Kyllä EU-maat hyväksyvät keskenään ajokortit. Eli saksalaisten on PAKKO antaa sulle se moottoripyöräkortti jos sulla suomessa sellainen oli. Itse olen vielä sitä porukkaa jotka saivat suomessa moottoripyörän ajokortin auton ajokortin "kylkiäisenä". Kun vuonna -91 tulin saksaan oli yhden vuoden jälkeen pakko ottaa saksalainen ajokortti. Huom: silloin Suomi ei vielä ollut EU-maa. Minun oli silloin todistettava vähintään 6kk ajokokemus Saksassa. Koska pystyin todistamaan vain ajokokemusta henkilöautolla sain vain henkilöautokortin, ei motskari- eikä kuorma-auto korttia.

Sitten kun Suomi vuonna -95 liittyi EU:hun, luin vuotta myöhemmin että EU-kortit on hyväksyttävä. Soitin siis Landratsamtin Führerscheinstelleen ja selitin asian. Että silloin en saanut korttia koska ei ollut ajokokemusta mutta nyt Suomi on EU-maa ja heidän on annettava minulle sekä moottoripyöräkortti että LKW-kortti. Äijä nikotteli hetken ja lupasi soittaa takaisin. Viikkoa myöhemmin hän sitten soitti ja myönsi että kyllä asia näin on. Sain siis saksan ajokorttiluokat 1 ja 2 (nyttemmin A ja C).

Pistin juuri paperit vetämään myös traktorikortille kun älysin että ajelen täällä kaveria jelppiessä luvatta yli 20 tonnin traktoriyhdistelmää jo vuosien ajan ;-)

Siis jos sinulla on suomalainen motskarikortti niin sinulla on siihen myös saksassa oikeus. Mene Führerscheinstellelle ja mutiset jotakin EU-sopimuksista niin eiköhän kortti irtoa.

Tuosta ulkomaalaisten korttien torpedoinninsta olen kyllä kuullut mutta käsittääkseni sitä tapahtuu vain jos saksalainen hankkii EU-ulkomailla ajokortin juotuaan saksassa omansa. En tiedä kyllä varmasti mitä tapahtuu jos suomalainen tulee puolalaisen kortin kanssa.

Terveisin,

Tomppa

Harri
22-06-05, 13:53
Joo, kyllä se vähän itseäkin ihmetyttää, kun ei moottoripyörä korttia saa. Voisi tehdä jonkun hyvän diilin v:mäisen lakimiehen kanssa ja laittaa potti puoliksi :lol:

Sen kuitenkin se ämmä siellä Führerschein stellellä sanoi, että kyllä teillä lupa moottoripyörää ajaa on, vaikkei korttia voi antaa :shock:

Mahtoikahan itsekkään tietää mistä puhuu, vai oliko pätemisen tarve Beamtilla ???

Tomppa
22-06-05, 14:40
Vaikuttaapa aika sekavalta tämä ajokorttipuuha! Siis periaatteessahan sinä saat ajaa suomalaisella motskarikortilla saksassa. Mutta jos sinulle kerran on saksalainen ajokortti niin suomalaista ei enää pitäisi olla, koska Führerscheinstellen pitäisi se suomalainen mitätöidä kun saat saksalaisen kortin. Että millä kortilla sinä sitten sitä pyörää hänen mielestään ajat?

Tämä olikin suurin tappioni kun suomi liittyi EU:hun. Siihen saakka oli sentään kaksi ajokorttia. Että jos olisivat saksassa ottaneetkin kortin pois, olisi vielä saanut ajaa suomalaisella kortilla ainakin muissa maissa. Nyt se toinen kalja täytyy harkita tarkkaan kun se promillerajakin laskettiin.

Korttiasiat kannattaa pitää järjestyksessä. Muuten voivat onnettomuuden sattuessa evätä vakuutusturvan ja joutuu maksamaan triljoonien vahingonkorvaukset itse (varsinkin ruumiinvammoista). Se että jää kortitta ajosta kiinni ja saa siitä sakot on siis pienin riski.

bhajee
22-06-05, 15:17
Minulta ei 1980 otettu suomalaista korttia pois... taitaa se jossain pöytälaatikossa olla.

Sama homma silloinkin oli mopon kanssa - piti todistaa väh. 6 kk ajokokemus (autolla tietysti kanssa, mutta sehän ei ollut ongelma). Ei mopokaan, koska minulla oli täälläkin oma, jolla olin sillä Suomen kortilla ajellut ennenkuin saksalainen piti hakea.

Koiranleuka virkalija sanoi "onneksi ette ano korma-auton korttia, sillä ettehän te mitenkään olisi voinut vuoden aikana ajaa 6 kk moottoripyörää, 6 kk henkilöautoa ja 6 kk kuorma-autoa". :-D

gitta
27-06-05, 12:08
Onko joku ITSE ajanut kortin puolassa?
Menisin kyllä kokeilemaan jos mahdollista!! :wink: