View Full Version : Asumisperusteinen sosiaaliturva, apuaaa...

Donja
30-05-05, 21:16
Tietääkö joku sattumalta mitä tarkoittaa "Suomen asumisperusteinen sosiaaliturva"? Eli millä perusteella henkilö kuuluu siihen?
Mä en muista koskaan saaneeni mitään sellaista lappusta, että kuuluisin siihen. Olen syntynyt Suomessa, Suomen kansalainen ja asuin vuoteen 2000 asti Suomessa, sen jälkeen lähdin Saksaan opiskelemaan. Olen edelleen "väliaikaisesti" ulkomailla, pysyvä osoitteeni on Suomessa, "väliaikainen" Saksassa.
Saan opintotukea Suomesta, mutta se ei kuulemma liity tuohon asumisperusteiseen sosiaaliturvaan.

Hmm mistähän nyt saan tietää kuulunko siihen vai en? :shock: Kela itse sanoi että mun täytyy selvittää kuulunko siihen vai en ennen kuin asioista keskustelua voidaan jatkaa.

Saikku
30-05-05, 22:08
Minä ainakin kuulun tuon asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin, koska opiskelen ulkomailla "tilapäisesti" ja päätoimisesti, ja opiskelu johtaa (toivottavasti :lol: ) tutkintoon. Näin ainakin lukee päätöksessä, jonka sain. Ai niin, onhan mulla vielä kiinteät siteet Suomeenkin. En kyllä oikein ymmärrä, miks sinun sitä pitäis itse alkaa selvittään, kun sitä päätöstä haetaan Kelalta (lomakkeella Y38), ja Kela sen päätöksen mun mielestäni tekee.. Mutta kuulostaa juuri yhtä sekavalta, mihin olen jo itsekin tottunut Kelassa asioidessa.. :roll:

Siis käytännössä, asumisperusteinen sosiaaliturva=Suomen sosiaaliturva, eli silloin on Kela-kortti, jne.., jos siis olen oikein ymmärtänyt. :shock:

Pyydän anteeksi, jos teksistä ei saa mitään tolkkua, on ollut taas hieman pitkä päivä.. :lol:

Sanna
30-05-05, 22:39
Vastata en tosin osaa, mutta auttaisikohan tämä:
Vauva-lehden ulkosuomalaisten äitien palstalla on ollut joskus puhetta eräästä kelan henkilöstä jonka pitäisi tietää erikoisen hyvin Saksa-Suomi-jutuista: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=3479782&t=3479325&appid=&p=&mpage=1&key=kela&language=single&tmode=&smode=&s=#3479782

:D

Donja
31-05-05, 00:14
Kiitos paljon Saikku ja Sanna!! :D Näillä tiedoilla pääsen eteenpäin.
Mulla on tosiaan Kela-kortti, kukaan ei ole vaatinut sitä takaisin. Ja mielestäni suhteeni Suomeen ovat hyvin kiinteät, mun vanhemmat, sisarukset, suku ja muut asuu siellä ja vietän Suomessa säännöllisesti lomani heidän luonaan :D

riikka
31-05-05, 10:06
Olettehan tietoisia että heti kun opiskelu loppuu ja menee työelämään (Suomen ulkopuolella), putoaa pois kelan piirissä. Periaatteessa vaikka olisi vain viikon töissä (näin kela väitti mulle)!
Kiinteitä siteitä ei katsota, ihan sama onko väliaikaisesti vai pysyvästi töissä, kela-kortti ei ole voimassa. Jos sitä käyttää niin voidaan kuulemma jälkikäteen periä kela-osuuksia takaisin. Työttömyys- ja muun sosiaaliturvan piiriin pitäisi päästä Suomessa heti kun muuttaa takaisin(?), kunhan passi on edelleen tallella. Paperien pyöritys voi kestää aikansa mutta korvauksia saa myös takautuvasti.

Donja
31-05-05, 11:51
Riikka, kyllä olen tietoinen tuosta työhönmenosta ja Kelakortin luovuttamisesta :D Saan pitää korttia kunnes valmistun ja menen täällä töihin. En kyllä käytä sitä täällä mitenkään, mulla on saksalainen sairasvakuutus.

riikka
31-05-05, 12:24
Donja, oletko myös kuullut kelan tädeiltä että kahden EU-maan sosiaaliturvaan ei voi kuulua saman aikaisesti?! Ts. jos sulla on saksalainen sairasvakuutus, periaatteessa sulla ei voi silloin olla kela-korttia. Esim. jos lomailet Suomessa ja käyt siellä lekurissa voisit helposti rahastaa korvauksia kummankin vakuutuksen kautta.

Saanko udella miksi sulla on saksalainen sairasvakuutus? Maksatko siitä huomattavasti vähemmän kuin mitä lääkärilaskusi ovat per vuosi? Kelakortillahan saisit "maksettua" ainakin mahd. sairaalareissut.

Donja
03-06-05, 22:04
Riikka, se että mulla on saksalainen sairasvakuutus, johtuu siitä että Kelatädit eikä kukaan muukaan (kysyessäni) eivät informoineet että voin käyttää täällä ollessani Kelakorttia ja asioida lääkäreissä. Nyt kun viisi vuotta tapahtuneen jälkeen olen kuullut, että en olisi tarvinnutkaan tuota saksalaista vakuutusta, en viitsi enää vaihtaa koska kohta lähtee Kelakortti kuitenkin (kun opiskelut loppuu).
En ole Suomesta muuton jälkeen käynyt kertaakaan Suomessa lääkärillä, en kertaakaan käyttänyt Kelakorttia.

riijarve
10-06-05, 13:40
Kuulun itse Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin, koska olen Saksassa ns. lähetettynä työntekijänä. Eli työnantajani on Suomessa, saan palkan Suomesta, ja maksan sotu-maksut Suomeen. Tuloverot puolestaan maksan Saksaan, koska olen ollut täällä yli 6 kuukautta (ns. 6 kk:n sääntö). Työnantajani teki Kelaan ja Eläketurvakeskukseen hakemuksen tästä asumisperusteiseen sosiaaliturvaan kuulumisesta. Eli oletan, ettei sos.turvan piirissä pysy mitenkään automaattisesti. Päätöksen saa periaatteessa vain vuodeksi, mutta eri hakemuksella sos. turvan piiriin kuulumista voi jatkaa muistaakseni max. 5 vuotta. Omaa päätöstäni on jatkettu ensimmäisen vuoden jälkeen. Kun palaan Suomeen, mun pitää infota Kelaa ja Eläketurvakeskusta, että ulkomaankomennukseni päättyy, ja palaan "normaaliin" Suomen sosiaaliturvan piiriin.
En tiedä, miten opiskelijoihin sovelletaan tätä sos. turvaa. Kannattaa ihmeessä kysyä Kelasta.
Suomen sosiaaliturvasta ulkomailla löytyy muuten hyvää tietoa Eläketurvakeskuksen esitteestä Työkomennus ulkomaille. Sen voi hakea sivuilta http://www.etk.fi, Ulkomaantyö ja eläke.

Heinze
10-06-05, 15:11
Hei!

Siteeraanpa tässä vanhaa viestiäni opiskelijoista ja asumisperusteisesta:

Tiettyjen ehtojen täyttyessä voit kuulua Suomen sosiaaliturvajärjestelmään 10 vuotta muutosta, eli sinun ei tarvitse maksaa AOK-maksuja. Opiskelun päätoimisuus tarkistetaan vuosittain.

Ennen tämän vuoden alkua aika oli 5 vuotta. Vaikka olisit jo saanut hylkäävän päätöksen, voit anoa oikeutta uudelleen. Mutta ASIALLA ON KIIRE:

Hakemus Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvaan kuulumisesta on tehtävä 30.6.2005 mennessä. Lain ehdot täyttävä henkilö pääsee hakemuspäivästä lukien takaisin Suomen sosiaaliturvan piirin. Hakemuslomake Y 38 löytyy osoitteesta www.kela.fi/lomakkeet.

Yhden myönteisen päätöksen olen jo kääntänyt.

t. Liisa Heinze,
virallinen kääntäjä, puh. 07203-6064

Tässä lisäätietoa asiasta:

ASUMISPERUSTEISTA SOSIAALITURVAA KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ MUUTTUI 1.1.2005

Lakia asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta (soveltamisalalaki; 1573/1993) ja eräitä erityislakeja muuttui 1.1.2005.

Vuoden 2005 alusta lähtien ulkomailla työskenteleviin lähetettyihin työntekijöihin, suomalaisen yrityksen ulkomailta palkkaamiin työntekijöihin, opiskelijoihin, tutkijoihin ja heidän perheenjäseniinsä voidaan soveltaa asumisperusteista sosiaaliturvalainsäädäntöä laissa säädetyin edellytyksin yhteensä enintään kymmenen vuotta.

Niillä lähetetyillä työntekijöillä, ulkomailla palkatuilla työntekijöillä, lähetys- ja kehitysyhteistyöntekijöillä, opiskelijoilla, tutkijoilla ja heidän perheenjäsenillään, jotka oleskelevat ulkomailla lain voimaan tullessa, mutta ovat saaneet hylkäävän päätöksen Suomen asumisperusteiseen sosiaaliturvaan kuulumisesta, on mahdollisuus päästä hakemuksesta takaisin Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin tiettyjen ehtojen täyttyessä.

Hylkäävän vakuuttamisratkaisun perusteena on voinut olla esimerkiksi hakemuksen myöhästyminen tai se, että hakija on oleskellut maassa, jossa on kohtuullinen sosiaaliturva, eikä ole tällä perusteella saanut jatkoa vakuuttamiselleen 5 vuoden määräajan täytyttyä. Lähetetyltä työntekijältä ja ulkomailla palkatulta työntekijältä edellytetään lisäksi, että hän on hylkäävän päätöksen jälkeen jatkanut työskentelyä ulkomailla suomalaisen työnantajan palveluksessa ja että hänellä on edelleen kiinteät siteet Suomeen.

Lisätietoja lainmuutoksista löytyy osoitteesta www.kela.fi kohdasta Suomessa – Ulkomailla sekä Kelan ulkomaan yksikkö puhelimitse 020 434 2650 tai sähköpostilla inter.helsinki@kela.