View Full Version : Saksalainen metsästäjän tutkinto?

MiikaP
20-09-04, 14:15
Aikoinaan metsästystä ja kalastusta Suomessa harrastaneena tulee mieleen kysymys: Onko kukaan onnistunut saamaan tuota metsästäjän tutkintoa täällä läpi?
Olen kuullut, että se on vaikea jopa saksalaisille, kestää noin vuoden suorittaa ja on kovin kallis....

nimim. aikoinaan suomalaisen tutkinnon läpäissyt...

Tomppa
24-08-05, 17:58
Kyllä se niin on. Saksalainen tutkinto on aika vaativa ja kallis. Tosin kussakin osavaltiossa on oma tutkintonsa, jossakin helpompi, toisaalla vaikeampi. Täällä Baijerissa tutkinto on hyvin vaativa ja monet suorittavatkin sen vuoksi tutkinnon naapuriosavaltioissa, Thüringenissä tai Hessenissä.

Jonkin verran tarjotaan "crash"-kursseja jolloin tutkinnon saa noin kolmiviikkoisen intensiivisen kurssin jälkeen suorittaa. Opiskelua siis kolme viikkoa joka päivä aamusta iltaan.

Jos sinulla on suomalainen kortti voimassa eli riistanhoitomaksu suoritettuna niin voit anoa vieraskorttia enintään 30 päiväksi. Siihen ei tarvita mitään tutkintoa.

Itse odottelen kärsivällisesti että suomessa metsästäjäntutkintoon liitetään ampumiskoe. Sillä jos se kuuluu tutkinnon edellytyksiin, hyväksytään tutkinto myös saksassa. Ja sitten ei kun suomeen suorittamaan se uusi tutkinto.

Tästä ampumiskoesyystä vihatut ruotsalaiset saavat metsästää saksassa omalla tutkinnollaan, suomalaiset eivät. Taas meitä sorretaan. :(

Harri
24-08-05, 18:01
Yksi saksalainen heppu kertoi, että kurssi kestää tosiaan vuoden ja alle puolet läpäisivät sen. Mahtaisikohan olla mahdollista suomessa tehdä update tutkintoon ja suorittaa pelkkä ampuminen?

Tomppa
24-08-05, 18:18
No kun tiemmä ei. Olen aika paljon metsästäjien ja metsästyksen kanssa tekemisissä vapaa-aikanani ja tämä juttu selvitettiin joskus. Mutta ehkä nämä EU-jutskat ovat muuttaneet asiaa. Otankin asian selvitettäväkseni. Palaillaan asiaan.

Tomppa
25-08-05, 17:25
Waidmanns Heil!

No niin. Kuuklasin sormeni verille. Mutta ei siitä suomalaisesta tutkinnosta ole tosiaankaan mitään apua. Muutamien muiden maiden tutkinto todella hyväksytään mutta suomalaista ei. Jouduin myös toteamaan että se vieraskorttihommakin oli minulle hiukan väärin selitetty. Vieraskortin saa vain suomalainen metsästäjä jonka kotipaikka ei ole saksassa.

Lyhin crashkurssi jonka löysin kestää 12 päivää. Metsästäjän tutkinnosta selviäminen edellyttää kyllä varmasti ennen kaikkea erittäin hyvää saksankielentaitoa.

Itse suosittelen ensin hankkiutumaan metsästäjien pariin ja osallistumaan jahtiin hyvänkin aikaa reppu- ja juttumiehenä. Se helpottaa täkäläisen jahdin luonteen ymmärtämistä ja tietysti se erittäin laaja ja saksalaisillekin maallikoille täysin outo metsästysterminologia lienee mahdotonta oppia parissa päivässä.

Olen mm. tullut huomamaan että lähes joka riistalajilla on urokselle, naaraalle, pennulle ja viimevuotiselle pennulle oma nimikkeensä....

Waidmanns Heil on muuten metsästäjien tervehdys.

EDIT: kävin korjaamassa tuon kiusallisen kömmähdyksen...Waidmann kirjoitetaan tietysti ai:lla eikä ei:llä kuten alunperin tökkäilin...

hexxi
26-08-05, 08:45
Tässä teille saksalainen metsästäjän tutkinto: pullo Jägermeisteria huiviin, ilmakko kouraan ja eikun mettälle.

Harri
26-08-05, 13:41
Tässä teille saksalainen metsästäjän tutkinto: pullo Jägermeisteria huiviin, ilmakko kouraan ja eikun mettälle.

Saa ampua sitten sitä tyhjää pulloa :o