View Full Version : Kulttuurierot?
oon menossa saksaan kesällä kuukaudeks, ja ois mukava tietää etukäteen kaikenlaisia juttuja. esimerkkinä nyt tämä; otetaanko ne kengät pois sisällä vai ei..? kaikkee tyhmää ja ei-tyhmää mitä tulee mieleen, vinkkejä ja sen semmoista. :-)
ja siis nimenomaan erot suomen ja saksan välillä, mitä siellä tehdään eritavalla ym.
otetaanko ne kengät pois sisällä vai ei..? kaikkee tyhmää ja ei-tyhmää mitä tulee mieleen, .
Tuli mieleen juttu jota Goethe Instituutin saksan opettajani kertoo: kurssille tuli 2 ruotsalaismiestä. Astuessaan sisään luokkahuoneeseen miehet riisuivat kenkänsä :!: :lol: juttu ei kerro oliko huoneessa kokolattiamatto... veikkaisin näin.
Satu Johanna 31-05-05, 15:41 Nämä tulevat ensimmäisinä mieleen:
-syntymäpäivillä lahjat avataan heti (eikä vasta vieraiden lähdettyä)
-kaikkien syntymäpäivät on hyvä muistaa, jos niistä on joskus ollut puhetta ja syntymäpäivänä pitäisi muistaa onnitella. Itse olen tosi huono tässä, en ole esim. merkannut kalenteriini työkavereiden syntymäpäiviä, niinkuin työkaveini ovat. Lisäksi lehdissä mainitaan aina kys. henkilön ikä suluissa. Suomessahan ikä on melkein tabu, ainakin naisten kohdalla.
-jos kutsutaan kylään ja halutaan esitellä asuntoa, niin makuuhuonetta tai privaattikylppäriä ei näytetä vieraille. Vieraskylppäri kyllä. Itse en ole esimerkiksi nähnyt koskaan mieheni sisarusten makuuhuoneita, vaikka ollaan läheisiä.
-kengät yleensä jätetään jalkaan kylään mennessä. Paitsi silloin, jos isäntäväkikin on sukkasillaan. (On sen merkki, että kengät olisi hyvä ottaa pois, siksi me laitetaan vartavasten kengät jalkaan, kun saamme saksalaisvieraita, jotta he tuntevat olonsa kotoiseksi - suomalaisvieraiden kanssa ollaan sukkasillaan).
-pyykkejä ei kuivateta narulla ulkona pihalla
-kuppiloissa on pöytiin tarjoilu. Tämä meinaa unohtua Suomessa käydessä, kun siellä tulee istuttua baarin pöytään ja odoteltua tarjoilijaa ja palvelua. Suomessahan kaikki on itsepalvelua.
-taksille ja kampaajallekin annetaan tippiä.
-kaupoissa on paljon vihanneksia ja kasviksia kappalehinnalla. Tämä on muuttunut vähän vuosien varrella, neljä vuotta sitten tuntui, että mitään ei ollut kilohintaan.
-melkein kaikki voi on suolatonta. Kaupasta saa etsimällä etsiä suolattua voita. Mitähän saksalaiset sanoisivat suomalaiten "voimakassuolaisesta" voista?
Onko näistä apua vierailuasi varten, en tiedä, mutta nämä nyt tulivat mieleen ensimmäiseksi eroja miettiessä.
Saksan sisäisetkin erot voi olla aika huimia, mitä esim. käytöstapoihin tulee.
Nämä tulevat ensimmäisinä mieleen:
-kaikkien syntymäpäivät on hyvä muistaa, jos niistä on joskus ollut puhetta ja syntymäpäivänä pitäisi muistaa onnitella. Itse olen tosi huono tässä, en ole esim. merkannut kalenteriini työkavereiden syntymäpäiviä, niinkuin työkaveini ovat. Lisäksi lehdissä mainitaan aina kys. henkilön ikä suluissa. Suomessahan ikä on melkein tabu, ainakin naisten kohdalla.
...
-taksille ja kampaajallekin annetaan tippiä.
Onnitella ei saa missään tapauksessa etukäteen (mikä Suomessa näyttää olevan tavallista?)!
Ja juomarahaa ei saa unohtaa, se kuuluu asiaan joka paikassa, missä on palvelua, pienimmästä kuppilasta alkaen!
Juomaraha ei ole mikään pikkujuttu täällä, sen poisjättäminen tarkoittaa periaatteessa sitä että olet a) töykeä ja huonotapainen tai b)palveluun todella tyytymätön. "Oikeana" pidetty summa on 10% laskusta.
Täällä se kuuluu olennaisena osana tarjoilijan palkkaan (vaikka Speisekartessa lukisi inkl. Bedienung...).
Tosi noloja tilanteita on ollut, kun vieraamme eivät ole tätä tienneet emmekä muistaneet valaista asiasta :roll:
Olin viime viikolla Suomessa ja tein mogan: vein vihanneksia kassalle niitä itse punnitsematta!! Täällä kun niihin pusseihin ei tartte mitään tarroja itse liimailla. Muistan kyllä sitä punnituslaitetta etsineeni, kun ekan kerran olin saksalaisessa ruokakaupassa.
Nojoo, yllä onkin varmaan jo ainakin ekana mieleen tulevat, mutta tässä jokunen lisää.
-Valmistaudu kättelemään suurinpiirtein kaikkia, jopa roskakuskiakin vaikka olisit nähnyt hänet kerran elämässä ja et ikinä aikaisemmin ollut avannut suutasi hänelle :lol:
-Yksipallisesta Itävaltalaisesta sekä sotameiningeista ei paljon kannata rupatella, jos et sitten tunne henkilöä hyvin tai tiedä hänen olevan ok asian kanssa
-O- :shock:
Bussit pysähtyvät ilman eri käsimerkkiä ja ottavat kyytin liikennevaloistakin. Suomessa unohdin tämän pysäkillä enkä antanut käsimerkkiä ja sitten ihmettelin kiukkuisena että mitä se nyt tolla tavalla ohi huristeli.
Kättely kuuluu asiaan. Pelaan korista paikallisessa liigassa ja joka kertaa kun menee treeneihin tai matsiin niin kaikki pelikaverit, valmentaja, juomanlaskijat, toimitsijat ja näiden kaikkien sukulaiset ja tyttöystävät kätellään. Vieraspeleissä en ole mennyt katsojia kättelemään. Pitävät kai junttisuomalaisena ja räkivät päälle kumminkin. Sen verran on poikkeusta että töissä ei joka aamu kolleegoita kätellä. Johtunee kai siitä että olen suomalaisen firman palveluksessa, vaikka kyllä nämä horstien tavat ovat jo tännekin pesiytyneet.
Juomarahoissa meillä on ollut semmoinen tapa että jos kaljalasku on ollut vaikka 7.50 niin olemme antaneet 8e eli pyöristäneet ylöspäin. Jos se on vaikka 16.50 niin pyöristys ylöspäin + 1e eli olemme antaneet 18e jne. Toistaiseksi eivät ole pahemmin hapanta naamaa näyttäneet.
Laskun saaminen raffloissa voi joskus kestää luvattoman kauan. Yleensä pyydämme laskun jo hyvissä ajoin.
Häh??!? Aina mä oon avannu lahjat samantien, sekä tääl Saksassa että vielä suomessa ollessa... En mä malta odottaa siihen et kaikki lähtee :-D
Satu Johanna 01-06-05, 15:21 Bussit pysähtyvät ilman eri käsimerkkiä ja ottavat kyytin liikennevaloistakin. Suomessa unohdin tämän pysäkillä enkä antanut käsimerkkiä ja sitten ihmettelin kiukkuisena että mitä se nyt tolla tavalla ohi huristeli.
Ja minä näytin käsimerkkiä bussille Hampurissa ja siitäkös kuski oikein intoutui kysymään, että luulinko, että hän ajaisi ohi? Hetken meni tajuta, että mitä hän sillä tarkoitti. Liikennevaloissa en ole kyllä minkään bussin nähnyt avaavan ovea, yleensä päinvastoin: bussi saattaa pitää oven kiinni, vaikka on vielä pysäkillä, mutta kuskin mielestä jo "lähtenyt" liikkeelle (ja seisoo odottamassa vihreää valoa).
Tämä saksalainen erikoisuus tuli vielä mieleen: kun aamulla menee bussipysäkille, niin siellä olevat ihmiset tervehtivät. Samoin kuin kävelee kauppaan, niin gutentagia saa olla hokemassa ihan alvariinsa. Tai juoksulenkillä moikataan kaikkien vastaantulijoiden kanssa. Ihan mukavaa kyllä mielestäni. Suomessa varotaan ottamasta katsekontaktia, ettei vaan kukaan tulisi sanomaan mitään.
Taitaa olla paikallisia eroja. Itse olen mennyt valoista kyytiin enemmän kuin kerran.
Tuollasia bussikokemuksia mulla ei oo ollu...Vaikka seisois ne valoissa, niin ovi pysyy kiinni, ellei oo tosi mukava kuski..Ja kyytiin ottavat vain ja ainoastaan bussipysäkiltä...Ai joo, pysäkin käsimerkkeäjä tuossa sanottiinkin - pitääkö Suomessa tosiaankin heilutella???
Tai juoksulenkillä moikataan kaikkien vastaantulijoiden kanssa. Ihan mukavaa kyllä mielestäni. Suomessa varotaan ottamasta katsekontaktia, ettei vaan kukaan tulisi sanomaan mitään.
Saman totesin tossa viikonlopulla Hervannan pururadalla...kattelivat vaan oudosti kun huomenia toivottelin.
Mutta sellasen jännän seikan oon huomannu, että aamulla lenkkeilijät tervehtivät enemmän ku illalla...mistähän si moinenkin johtuu :roll:
millennium 01-06-05, 17:29 Kyllä Suomessa pitää tosiaan bussia käsimerkillä pyytää pysähtymään. Itse en sitä pahana pidä, koska täällä bussit joutuu toisinaan pysähtymään ihan turhan takia, koska pysäkillä seisoo joku, joka odottaa jotain muuta linjaa.
Itse en pahemmin tippiä ole jaellut, vetäköön horsti vaikka herneen nenäänsä. Jos mielestäni saan hyvää palvelua niin sitten, mutta normaalista
palvelusta en pahemmin ole tippiä jaellut, jotain pyöristystä ylöspäin voi harrastaa.
Mutta en perkele rupee joka tilattua tuoppia 3,60 euroa vaikka 4,00 eroon pyöristämään....
- pitääkö Suomessa tosiaankin heilutella???
Kyllä. Muuten saattaa bussi ajaa ohi, koska kuski ei tiedä, että haluat juuri sen bussin kyytiin...voihan olla, että odottelet jotain muuta bussia, jolla on eri määränpää.
kiitoksia, onhan näistä paljonkin apua, noloja tilanteita vältellessä... ;-) ja lisää saa toki laittaa.
Taitaa olla paikallisia eroja. Itse olen mennyt valoista kyytiin enemmän kuin kerran.
Jos Hallbergmoosissa unohdin hypätä omalla pysäkilläni pois niin kuski pysäytti automaattisesti sen jälkeen mun risteykseen ja muistutti että herra asuu tässä..
<editointia viime viikosta> Olin viime tiistai-iltana myöhään lähdössä Arabianrannasta yödösällä kohti Helsingin keskustaa ja viittilöinkin vielä bussille kun se ---- ajoi ohi. Vieläkään ei ole valjennut että miksi. Liian pienet marginaalit (ei nähnyt mua kuin 30m ennen pysäkkiä) vai ihan silkkaa vittumaisuuttaan. Tiedä häntä.
kun aamulla menee bussipysäkille, niin siellä olevat ihmiset tervehtivät. Samoin kuin kävelee kauppaan, niin gutentagia saa olla hokemassa ihan alvariinsa. Tai juoksulenkillä moikataan kaikkien vastaantulijoiden kanssa.
No nyt selkisi :o good news sille joka ei muista naapuriensa ja tuttaviensa naamoja varmuudella.. sen kun tervehtii jokaista. Tähän mennessä olen katsonut pitkään perään jos joku saksalainen on tervehtinyt lenkkipolulla (pitäiskö mun tuntea tuo?)
Jep, tuo kaikkien tervehtiminen on mielestäni ihan mukava ja rento tapa. Lääkärien tai hammaslääkärin odotushuoneessa sisään astuva aina tervehtii toivottaen vaikka hyvää päivää. Duunissa tervehdin kaikkia tuntemattomiakin kolleegoita, vaikka niitä on tuhansia - JOS vastaan tuleva ottaa edes vähän silmäkontaktia minuun. Jos ei ota, niin turha se on mitään huudella. Kadulla vastaantulijoita ei sentään tarvitse tervehtiä. :D
Juomarahoista vielä: ne on tapana antaa heti, eikä jättää jotain killinkejä pöydälle. Eli siis kun tarjoilija tulee ja sanoo vaikka "16,50" ja haluaa vaikka sen 18 antaa, niin sanotaan heti rahaa ojentaesaa että "18" ja tarjoilija sitten antaa sopivan vaihtorahan takaisin.
Vihannekset (ja hedelmät) tosiaan punnitaan lähes kaikissa kaupoissa kassalla, mutta on vielä joitakin kauppoja, joissa ne punnitaan itse. Tuo kassalla punnitseminen on johtanut siihet, että esim. omenat on kaikki samanhintaisia (ja aika kalliita) - ei ne kassa raukat niitä sortteja erota toisistaan.
Tähän pieni tositarina väliin: vaimo osti kerran paikallisesta Tengelmannista kaalin. Kassan teinityttö käänteli sitä ja kysyi "mikä tämä on? Onkohan tämä kaali?" Kassan kun pitää sitten sen oikean vihanneksen koodi lyödä sisään...
Kengät tosiaan normaalisti pidetään jalassa, ellei ole ihan kauhea loskakeli tms.
Ja kuten jo aikaisemmin todettiin, syntymäpäivät on tärkeitä.
Ja kaikenlainen kohtelias yleinen kehuminen on tavallisempaa - jos joku sanoo vaikka "että sinullapa on nätti mekko" niin se voi ihan hyvin tarkoittaa että onpa kamala :-D
Ja kuinkakohan monta kertaa joku on sanonut kuullessaan, että olen Suomesta, "sehän on niin kaunis maa". Parasta olla kysymättä onko ko. henkilö koskaan siellä käynyt - luultavasti ei.
itse asun jo 9 vuotta saksassa ja voin vaan sanoa , että ei kannata jännittää .
koska jos ihmiset tietää että tulet ulkomailta niin ei välii miten käyttäydyt kunhan hyvin.
mutta kättely kannattaa muistaa tavattaessa ja hyvästelyssä , ei välii kuinka hyvin tunnet henkilön.
viime vuonna suomessa oli aika outoo kun ihmiset katto oudosti kun kättelin tai sano "ai oikee kättä päivää?"
itse tunnen taas tyhmäksi jos en kättele.
MAASSA MAAN TAVALLA
Joo, taitaa olla paikallisia eroja. Hampurissa ei pois pääse edes pysäkillä. Tänään bussikuski ajoi pysäkin ohi, kun ei huomannut, että Stopia oli painettu. Kun kuski huomasi minut taustapeilistä heiluttelemassa, rupesi hän inttämään, että nappia oli muka painettu liian myöhään. Haistattelujen säestämänä pääsin kuitenkin bussista ulos ennen seuraavaa pysäkkiä. Taisi olla kuskilla paha päivä... :?
Jo koulun saksan tunnilla opetettiin että toinen maailmansota, hitler ym. on ihan tabuja aiheita. Minun kokemukseni mukaan saksalaiset ovat oikein kiinnostuneita ja innostuneita puhumaan näistä asioista, vähän niinkuin säästä ja urheilustakin!
Tosin kun tuli teiden kunnosta puhetta mainittin ettei meillä suomessa ole tiet niin hyvät kun täällä, tosin ei meillä ollut kyllä ilmaista työvoimaakaan siihen tapaan kun herra Adolf oli toisen maailmansodan aikaan organisoinut, juutalaisiin siis viitaten. Tästä eivät tainneet ihan tykätä.
Arka aihe kanssa tuntuu olevan eteläsaksan kehuminen pohjoissaksalaisille. Etelän rikkaudet kun tuntuu olevan kova pala pohjoisen miehille. Täällä Schwabenlandissa kun ollaan vaan ihan olosuhteiden pakosta ja unelmoidaan muuttamisesta takaisin sinne Hampuriin, Bremeniin tai ties minne Hannoveriin.
Baijerilaisille itävallan kehuminen on kanssa aika paha. Vähän kuin ruotsin kehuminen suomelle. Sanoin baijerilaiselle työkaverille ettei tänne saksan puolelle ole jäänyt kuin muutama hassu vuori ja että alpit alkaa siinnä missä itävallan raja. Ei tykännyt kun koko lapsuutensa viikonloput viettänyt Allgaussa ja kovin on siitä ylpeä.
Haha, hassuja tapoja niillä saksalaisilla sitten.. etenkin tuo kättely. :lol: Pitää yrittää muistaa! Suomessa kätellään tuohon nähden tosi harvoin! Tosi mielenkiintoista lukea näitä, pitää yrittää painaa jo valmiiksi mieleen näitä kulttuurieroja. :D
Sveitsissä oli tapana, että jos osastonpomo oli viikon lomalla (mitä se oli muuten aika usein), se kävi kättelemässä koko osaston läpi ekana lomanjälkeisenä aamunaan taas.
Tämä maksuliikenteen it-turvallisuuspuolella :)
abe
Tästä Baijeri-Itävalta-jutusta tulee mieleen hauska kokemus muutaman vuoden takaa:
Olimme Baijerilaisen kollegan kanssa käymässä asioimassa eräässä konesaleistamme. Kuljimme taksilla. Palatessamme taksikuski (Irakilainen) kuuli kollegan murteesta, että hän on Baijerilainen.
Kuski (huumorimiehenä) sitten kysyi, että mistäpäin kollegani on kotoisin. Kollega vastasi (ylpeänä), että Baijerista. No kuski siihen , että :"Niin, sehän on sitä Itävaltaa..." Kollegani alkoi inttämään väen vängällä, että"Baijeri on osa Saksaa."
Lähestyessämme varsinaista kustannuspaikkaa kollegani kihisi jo raivosta. No minä siihen, että "Ja minä olen Suomalainen." No kuski siihen, että "Niin, sehän on osa Ruotsia."
Tässä vaiheessa pokka ei enää pitänyt, vaan pärskähdin huutonauruun. Kollegakin yritti naurahtaa väkinäisesti. Mennessämme hissillä kollega vannotti minua, "että tästä ei sitten puhuta kellekään."
Minä totesin, että olis pitänyt vihjata kuskin olevan Iranilainen.....
Kannattaa pitää mielessä että saksalaisten huumorintaju on muutenkin varsin erilainen kuin suomalaisten. Voi mennä puoli vuotta ennenkuin älyää missä kohtaa pitäisi nauraa. Ja kerro itse vitsejä sitten vasta parin vuoden päästä kun olet täkäläisten huumorintajun ymmärtänyt. Suomalaiset vitsit eivät useinkaan mene perille vaan aiheuttavat helposti pahennusta. Suomalainen huumori on saksalaiselle usein liian "raakaa".
Kannattaa pitää mielessä että saksalaisten huumorintaju ....
Huumorintaju???
Just niin. Näillä ei ole mitään huumorintajua. Jos heittää jotain ironista läppää niin horstit ottavat sen heti todesta. On nähty monet kerrat.
Niin on toi huumorintaju aika olematon täällä.
Saksalaisten mielestä hauskaa ovat esimerkiksi karnevaalit ym. eli pellenenät päähän ja sitten kadulle hyppimään. Varmaan jokainen on nähnyt telkkarista vuoden alussa näitä "Fasching" ohjelmia. Eli pappoja ja mummoja lähtee linja-autolastillinen Kölniin ja seuraamaan jotian bumptsipumia. Ja kaikkia AIKUISIA naurattaa joku pikkukakkosen tasoiset jutut:)
En ole kyllä telkkarista löytänyt yhtä ainutta hauskaa ohjelmaa. Siis jos vertaa johonkin suomalaisiin sarjoihin kummeleihin tai brittiläisiin ruuvit löysällä ym. mitä niitä nyt onkaan...
Hauskin saksalainen juttu mielestäni on sana "Geisterfahrer" eli hullu-ajaja. Ei tarkoita hullua ajajaa vaan autoilijaa joka ajaa moottoritiellä väärään suuntaan. Tämä hauskaa siksi että väärään suuntaan ajaminen on täällä niin yleistä että sitä varten on oma sanansa! Siis kun radiosta tulee uutiset, staumeldungit ja sitten lähes päivittäin vain lyhyesti "Geisterfahrer an A7, bitte vorsichtig".
Moi!
Geist on henki, haamu...
Wie von Geisterhand > kuin itsestään.
Eli "haamuajaja" (vaikka hullu onkin).
t. Liisa
Satu Johanna 03-06-05, 14:38 Saksalaisten mielestä hauskaa ovat esimerkiksi karnevaalit ym. eli pellenenät päähän ja sitten kadulle hyppimään. Varmaan jokainen on nähnyt telkkarista vuoden alussa näitä "Fasching" ohjelmia. Eli pappoja ja mummoja lähtee linja-autolastillinen Kölniin ja seuraamaan jotian bumptsipumia. Ja kaikkia AIKUISIA naurattaa joku pikkukakkosen tasoiset jutut:)
Karnevaalit on kuin suomalainen vappu tai pikkujoulut. Ihan samanlaista sekoilemista - sillä erotuksella, että suomalaiset vetää hirveät lärvit ja hauskaa on maksimissaan ensimmäiset kaksi tuntia. Loppuaika joko maataan sammuneina pöydän alla, naiset itkee, mihet vetää toisiaan turpaan eikä kukaan muista seuraavana päivänä edellisestä illasta mitään. Paitsi, että kaikki sanoo olleen mielettömän hyvät bileet. Milloin suomalaisissa pikkujouluissa on muka ollut yhtään sen parempaa ohjelmaa?
Itse tykkään saksalaisesta karnevaalista - ja saksalaisten juhlimisesta yleensäkin - kun hauskaa on ensimmäisistä minuuteista lähtien (suomalaiset odottelee yleensä vielä siinä vaiheessa, että kossu nousisi päähän) ja vaikka väki tulee humalaan, niin kukaan ei örvellä. Musta on kiva laulaa kavereiden kanssa karnevaalilauluja, kulkea karavaania ja pelleillä. Mutta mä olenkin "horstien" tavoin huumorintajuton, tää maa sopii mulle.
Karnevaalit on kuin suomalainen vappu tai pikkujoulut. Ihan samanlaista sekoilemista - sillä erotuksella, että suomalaiset vetää hirveät lärvit ja hauskaa on maksimissaan ensimmäiset kaksi tuntia. Loppuaika joko maataan sammuneina pöydän alla, naiset itkee, mihet vetää toisiaan turpaan eikä kukaan muista seuraavana päivänä edellisestä illasta mitään. Paitsi, että kaikki sanoo olleen mielettömän hyvät bileet. Milloin suomalaisissa pikkujouluissa on muka ollut yhtään sen parempaa ohjelmaa?
Itse tykkään saksalaisesta karnevaalista - ja saksalaisten juhlimisesta yleensäkin - kun hauskaa on ensimmäisistä minuuteista lähtien (suomalaiset odottelee yleensä vielä siinä vaiheessa, että kossu nousisi päähän) ja vaikka väki tulee humalaan, niin kukaan ei örvellä. Musta on kiva laulaa kavereiden kanssa karnevaalilauluja, kulkea karavaania ja pelleillä. Mutta mä olenkin "horstien" tavoin huumorintajuton, tää maa sopii mulle.[/quote]
Missäs kotimaassa tollasta tapahtuu? :D En ehkä sanoisi että horstit ovat huumorintajuttomia, vain konservatiivisiä ja tylsiä :lol: Olen päivittäin tosi paljon tekemisissä horstien kanssa ja niin sanottua "räiskyvää persoonaa" saa todella etsiä ja kaivaa jos sellaisen haluaa löytää. Myös luovat ihmiset ovat vähemmistöä täällä, sen näkee ainakin suoraan kaupallisen alan opiskelijoista sekä tarjolla olevista työpaikoista. Controlling & Financing rules! :evil:
-O-
...
En ole kyllä telkkarista löytänyt yhtä ainutta hauskaa ohjelmaa. Siis jos vertaa johonkin suomalaisiin sarjoihin kummeleihin tai brittiläisiin ruuvit löysällä ym. mitä niitä nyt onkaan...
:shock:
Ööh, miten olisi Bullyparade? Tai Michael Mittermeier (esim. "Zapped")? Puhumattakaan "Der Schuh des Manitu" (hab mich echt bepißt! "Das ist ein koffeinhaltiges Heißgetränk" "Superperforator")
Tai Erkan und Stefan!
Ehkä on oikeammin sanoa että täällä huumorintaju on erilaista kuin Suomessa :D Näitä eroja on varmaan kaikkien maiden välillä.
Minusta suomalaisten vitsit ovat usein - anteeksi - , suoraan sanottuna vähän "unter der Gürtellinie" tai muuten mauttomia :oops: Sen takia en Vitsinurkkaan yleensä uskalla edes katsoa ;-)
Et kai tosissasi väitä stefania ja erkania hauskaksi?
No, minä en ole toisaalta nähnyt ensimmäistäkään heidän ohjelmaansa tai leffansa, ja mitä joskus jossain muissa ohjelmissa ovat olleet, on päällimmäiseksi noussut totaalinen myötänolouden tunne kaikkia muita katsojia kohtaan.
abe
No, minä en ole toisaalta nähnyt ensimmäistäkään heidän ohjelmaansa tai leffansa
8) Ja eben... Elokuvista en minäkään niin välitä, mutta radiojuttunsa esim. ovat minusta hauskoja. Ehrlich :-D
Jos katson jotakin saksalaista "hupiohjelmaa", niin korkeintaan Bullyparade:a, joka valitettavasti ei tällä hetkellä tule, eikä uusia varmaan ole edes luvassa, kun pojat pistivät pillit pussiin. Edes Tramitz & Friends saati sitten Bully & Rick ei vedä vertoja poikien Bullyparadeen.
Erkan ja Stefan on sitten taas mun mielesta täysin mauttomia ja huonoja ja siellähän näitä toiseen otsikkoon sopivia ärsyttävimpiä saksalaissanontoja oikein viljellään: geil, sau, hey alte, ey. Täällä on niin hauskaa olla tekoturkkilainen (niinkuin Suomessa tekomustalainen tai -lappalainen).
En kyllä puolustele tätä saksalaisten huumoria, kun se vain on niin ennalta
aavisteltavaa, mitä tuleman pitää ja mun mielestä kaikki perjantai- ja lauantai-illan hupiohjelmat on täysin unter der Gürtellinie.
Katsokaahan ihmiset joskus "Monaco Franz" (jos sitä muualla kuin Bayern-telkassa edes näytetään), siinä on mun mielestä vielä sellaista potkua ja välillä aika kuivaakin huumoria.
Jopas rönsyili Zippolenin kysymyksestä. Yksi juttu on tässä pyörinyt koko ajan mielessä, joka mulle oli kulttuurishokki 15 vuotta sitten Saksaan muutettaessa:
- kaupan makkaratiskillä tilataan yleensä monensorttista leikkelettä ja sylttyä á 100g ja ne läntätään kaikki erilliseen paperiin/muoviin ja sitten lopussa kaikki yhteen pussiin ja päälle sitten kokonaishinta.
- sitten jos olette lasten kanssa liikenteessä liha- tai leipäkaupassa, siellä yleensä tarjotaan lapsille maistiaisia, pala lenkkimakkaraa jne. tai jokin karkki lapsille. Oli muuten mun lapsille Suomessa sitten ihmettelemistä, kun siellä kukaan ei tarjonnutkaan mitään. Selittävät asian lasten lisääntyneillä allergioilla, mikä on oikeastaan ihan hyvä niin, ettei vain tule ikäviä yllätyksiä, jos joku hotkasee makkaran palan ja saa allergiakohtauksen glutamaanin(?) sun muiden lisäaineiden vuoksi.
Saksalaisten mielestä hauskaa ovat esimerkiksi karnevaalit ym.
En ole kyllä telkkarista löytänyt yhtä ainutta hauskaa ohjelmaa.
Hauskin saksalainen juttu mielestäni on sana "Geisterfahrer"
Maukuja on monia. Mä ainakin RAKASTAN Karnevaalia!! Odotan joka vuosi innolla tätä suurta tapahtumaa.
Ja telkkarista tykkään katella esim. "Die dreisten Drei", "Sechserpack", Harald Schmidt ja tietty Saksan SUURI MIES Stefan Raab, joka ei aina niiiiin hauska ole, mutta erittäin "talentiert"!
Mutta mun maku onkin melkein kaikissa asioissa erittäin "horstimainen"...olin varmaan edellisessä elämässä joku Heidi tai Hildtrud.
Mun mielestä nuorena naisena Saksassa joutuu kuuntelemaan paljon enemmän itseensä kohdistuvia mukahauskoja navanalusheittoja kuin Suomessa. Onneksi useimmat suomalaiset miehet ei tuollaista harrasta, siitä pisteet heille.
Saksalaisilla, ainakaan useimmilla, ei ole minkäänlaista kykyä itseironiaan, näin kärjistetysti sanottuna.
Ja Stefan Raabia katsoessani saan sellaisia raivokohtauksia, ettei mitään rajaa! Ei se Raab voi aivan tyhmäkään mies olla, mutta mauton se kyllä on.
Raabista täytyy sanoa, että sillä kuitenkin on usein uusia ideoita eikä mopo nyt niin pahasti ole lähtenyt lapasesta.
Ihme ettei kukaan ole maininnut ladykracheria täällä hyvänä hupisarjana.
Ja se tramitzin ohjelma on järkyttävän tylsä. Ei sillä oikeasti ole mitään hauskoja juttuja.
Joskus on on Mensch Markuksessa hyviä ideoita.
Niin, ja minähän en katso telkkaria, vaan satun aina välillä matkalla .....öööö jääkaapille vain näkemään mitä vaimo sieltä katsoo ;)
abe
Täällä vielä yksi, jonka mielestä edellä mainitut saksalaiset sketsisarjat on hauskoja (lukuunottamatta tosiaa esim. se Tramitz..).. :) Ja on pakko vielä lisätä.. "Maddin" Schneider!! :-D Sen ei todellakaan tarvi edes tehä mitään, niin kieriskelen jo lattialla!! Ja vielä hauskempaa oli, kun aloin jopa ymmärtää sen puhetta.. :lol:
Mun mielestä Kleine Nils on ihan huippu, ootteko ihmiset kuunnellu? Antenne Bayernilta... Kaikki Nilsin puhelut löytyy http://www.antenne.de/antenne/comedy/nils/index.html...
:D
Saksalaisilla, ainakaan useimmilla, ei ole minkäänlaista kykyä itseironiaan, näin kärjistetysti sanottuna
Samaa mieltä. Ja muutenkin saksalainen huvittelu on jotenkin sellaista infantiilia tai lapsenomaista. Vähän niin kuin ruotsalaiset punssilasin ääressä että hahhahaa ja hohhohoo... nyt nauretaan ja ollaan hyvällä tuulella vaikkei olisi mitään sen kummempaa aihettakaan. Mun mielestä huumori ja se että ollaan hyvällä tuulella on kaks eri asiaa.
Kolme kaverusta istuu iltaa yhdessä. Yks kertoo jutun naama peruslukemilla ja kaks muuta nauravat ihan kippurassa. Kuka on porukan humoristi?
Sori, on pakko sanoo. SAALITTAVAA ="Taa maa sopii mulle"
Heh, mikäs siinä nyt niin säälittävää on? Yks tykkää tyttärestä, toinen äidistä, kolmas molemmista?
Jos et sinä tykkää Saksasta, eivätkö muutkaan saisi tykätä Saksasta? Vai oletko vain trolli?
Säälittävintä on se, että henkilö asuu vuosikausia Saksassa näemmä inhoten koko maata, eikä kuitenkaan muuta pois...
Munkin mielestä on hienoa, että hauskanpito alkaa heti kun sen aika on, eikä vasta tarpeellisen drinkkimäärän jälkeen!
Enää kuukausi niin pääsen Saksan lähelle! Ja sen jälkeen ehkä jopa Saksaan! Ihanaa... Käyn koko ajan täällä foorumissa haaveilemassa Saksasta!
Säälittävintä on se, että henkilö asuu vuosikausia Saksassa näemmä inhoten koko maata, eikä kuitenkaan muuta pois...
Munkin mielestä on hienoa, että hauskanpito alkaa heti kun sen aika on, eikä vasta tarpeellisen drinkkimäärän jälkeen!
Enää kuukausi niin pääsen Saksan lähelle! Ja sen jälkeen ehkä jopa Saksaan! Ihanaa... Käyn koko ajan täällä foorumissa haaveilemassa Saksasta!
Haavailemassa Saksasta. Mulla silmat avautui kun paasin pois Saksasta. Maassa sinallaan ei ole mitaan vikaa, mutta saksalaisten ihmisten kanssa ei voi tehda toita, eika heilla ole minkaanlaista huumorintajua. Saksa olisi hyva maa...ilman saksalaisia ja turkkilaisia.
Haavailemassa Saksasta. Mulla silmat avautui kun paasin pois Saksasta. Maassa sinallaan ei ole mitaan vikaa, mutta saksalaisten ihmisten kanssa ei voi tehda toita, eika heilla ole minkaanlaista huumorintajua. Saksa olisi hyva maa...ilman saksalaisia ja turkkilaisia.
En halua trollailla ja ärsyttää enää enempää (tämän jälkeen :D), mutta miksi ihminen, joka inhoaa saksalaisia ja on vihdoin päässyt pakenemaan tuosta karmivasta maasta, viettää aikaa Saksa-foorumissa? Ikävä helvettiin?
En halua trollailla ja ärsyttää enää enempää (tämän jälkeen :D), mutta miksi ihminen, joka inhoaa saksalaisia ja on vihdoin päässyt pakenemaan tuosta karmivasta maasta, viettää aikaa Saksa-foorumissa? Ikävä helvettiin?
Ava, pistä googleen hakusanaksi wonkala, nii näet. Kaveri on täys trolli.
Näköjään Englanti ei ollutkaan parempi paikka kuin Saksa. Omaa itsetuntoaan pönkittääkseen hän mollaa Saksalaisia ja Saksasta tykkääviä, jotta olonsa Englannissa helpottuisi.
Niinkuin hänen muista keskusteluista näkyy, hän on suuri muslimi rasisti. Kun hän muutti Saksasta Englantiin, huomasi hän olevansa rättipäiden keskellä. Nyt hän yrittää helpttaa omaa oloaan mollaamalla Saksaa ja Saksalaisia, jotta sietäisi oloaan Englannissa.
Wonkala, have a bombastic time in London :-D
Hah, niinpä näkyy. Varmaan brittipoliisi ampuu sen itse terroristinä :smt071
Jep, tuo kaikkien tervehtiminen on mielestäni ihan mukava ja rento tapa. Lääkärien tai hammaslääkärin odotushuoneessa sisään astuva aina tervehtii toivottaen vaikka hyvää päivää. Duunissa tervehdin kaikkia tuntemattomiakin kolleegoita, vaikka niitä on tuhansia - JOS vastaan tuleva ottaa edes vähän silmäkontaktia minuun. Jos ei ota, niin turha se on mitään huudella. Kadulla vastaantulijoita ei sentään tarvitse tervehtiä. :D
hehe, ei voi kieltaakaan, mutta on hyva aina provosoida ihmiset keskustelemaan aroista asioista.
Taallakin naytetaan ottavan kaikki aika tosissaan. Olisikohan jengi vahan liikaa saksalaistunut?
Hah, niinpä näkyy. Varmaan brittipoliisi ampuu sen itse terroristinä :smt071
No ainakin taalla ollaan tosissaan eika niinkuin Saksassa paasteta terroristit vapaaksi Korkeimman Oikeuden paatoksella. Long live human right especially for terrorist. Kill em All. Sano.
Ava, pistä googleen hakusanaksi wonkala, nii näet. Kaveri on täys trolli.
Näköjään Englanti ei ollutkaan parempi paikka kuin Saksa. Omaa itsetuntoaan pönkittääkseen hän mollaa Saksalaisia ja Saksasta tykkääviä, jotta olonsa Englannissa helpottuisi.
Niinkuin hänen muista keskusteluista näkyy, hän on suuri muslimi rasisti. Kun hän muutti Saksasta Englantiin, huomasi hän olevansa rättipäiden keskellä. Nyt hän yrittää helpttaa omaa oloaan mollaamalla Saksaa ja Saksalaisia, jotta sietäisi oloaan Englannissa.
Wonkala, have a bombastic time in London :-D
Taallahan vallitsee ihmeellinen kommunistinen propagandakoneisto. Muslimia ei saa kritisoida uskontonsa tahden, saksalaiset ovat maailman kaunein kansa (vaikkeivat naiset ajakaan kainalokarvojaan) ja suomalaiset eivat missaan nimessa ole kateellinen kansa.
No voipi olla, etta taalla pommit rajahtavat, mut eipahan ole tylsaa. Eipa silti loydan noin 1000 asiaa, jotka ovat Saksassa huomattavasti paremmin kuin esim. Englannissa taikka Suomessa. Pointti on se, etta he (saksalaiset) ovat uskomattoman huumorintajuton kansa ja Herroittelu ja Rouvittelu kay hermoille ajan kanssa. Jos olet toissa kansainvalisessa yrityksessa, jossa on mahdollisimman vahan saksalaisia kollegoja niin ei Saksa ole huono paikka asua, mutta tyoilmapiiri on uskomattoman jaykka, byrokraattinen, tylsa, hidas, ja perseen nuoleminen on oikea kansan urheilulaji.
Ei ole ikava, mutta vaimo sattuu viela asumaan Saksassa ja joudun sen vuoksi usein kaymaan. Aina kun lentoasemalle laskeutuu niin ensimmainen ajatus on etta Hyi helevetti etta onpas taalla rumia ihmisia, mutta verrattuna esim Lontoon lentokenttiin niin palautuu mieleen etta onpas taalla modernia ja tekniikka toimii verrattuna esim brittien vastaavaan systeemiin. Sori jos taa TAAS jotain loukkas, mut nainhan taa asian on.
Uskoisin viela joskus asuvani Saksassa, muun muassa sen vuoksi, etten usko Brittien koulusysteemiin. Joten en nyt mikaan FANAATTINEN Saksan vastustaja sentaan ole. :D
Voi pojat wonkala, ovatpa fritzit osuneet hermoihisi kunnolla. Mutta et ole selvästikään vielä viettänyt tarpeeksi aikaa ruotsissa :-D
Taallahan vallitsee ihmeellinen kommunistinen propagandakoneisto. Muslimia ei saa kritisoida uskontonsa tahden, saksalaiset ovat maailman kaunein kansa (vaikkeivat naiset ajakaan kainalokarvojaan) ja suomalaiset eivat missaan nimessa ole kateellinen kansa.
Käsittääkseni kommunismin kehittäjät ja kannattajat tulevat muista uskonnoista kuin islamista. Ja kaikista agressiouskonnoista, kristinusko on se kaikista agressiivisin, track record on uskomaton. Mutta uskon asioista ei sovi kiistellä, kukkeekin tekkee niinku tykkee.
Ja kuten sanonta kuuluu, hevosta ei ole karvoihin katsominen. Outoja näkökulma tämä kainaloperspektiivi. Etkö ole jo oivaltanut miksi Saksassa natsitervehdys on kielletty... :lol:
Hih! Olipas hauskaa lukea Wonkalan juttuja :-D . Ja minä kun olin tähän asti luullut olevani hyvin kriittinen Saksaa ja saksalaisia kohtaan... (Tosin olen ihan yhtä kriittinen/suvaitsevainen kaikkia maita ja kansoja kohtaan). Täällä on paljon asioita joista en pidä ja paljon joista pidän. Paljon, joita en ymmärrä vielä (olen ollut hämmästynyt siitä, miten paljon kulttuurishokkeja voi Euroopan sisällä maan vaihtaminen aiheuttaa, jopa koulutetulle kulttuuriantropoloigille, joka satun olemaan..).
Alkuperäiseen aiheeseen:
mulle kummallinen juttu on tämä, että emännän pitää aina leikata tarjottavaa ja tunkea vieraan lautaselle. Ja kun olen vieraana, mulle annostellaan lautaselle valmiiksi kaikenmaailman jälkiruokia joita lowcarbbina en syö. No syötän ne vaivihkaa miehelle, mutta olisin iloinen jos joku joskus kysyisi, että maistuukos mulle Kuchenit. :D
Jos tämän nyt veis loppuun..Joka maassa on niitä hyviä ja huonoja puolia. Joka maassa on myös eroja kaupunkien välillä. Joka maassa on ns. 'hyviä' ja 'huonoja' ihmisiä. Pahinta on yleistäminen. Ehkä saksalaiset on pilkunnuolijoita ja täällä on asioita jotka käy munkin hermoille kovasti. Mutta niitä on joka maassa. Ja satun tuntemaan pari saksalaista, joilla ON huumorintajua. Mutta sitä niin helposti yleistetään..
Suomalaiset nauraa itselleen...ehkä..mutta ei kaikki...sitäkään ei voi yleistää.
Jokaisella on oma näkemys asioista, riippuen suurimmaksi osaksi omista kokemuksista. Mikään ei ole oikein tai väärin.
Omien kokemusten perusteella olis sananen sanottavana Englannistakin, tai Ranskasta tai Italiasta...Mutta kuitenkaan mikään ei estäis siellä asumista, ja jos ei viihdy, niin ainahan voi lähteä. Vapaa maailma, pakkoko siellä on olla, missä ei huvita :lol:
Ok, tietty ei oo aina niin helppoja työ yms. asioiden takia, mutta jos saksalaisten (tai muiden kansojen) asenne ei pure - onhan meitä paljon suomalaisia! Pakkoko sitten niitten tympivien ihmisten kanssa viettää vapaa-aikaa :wink:
Alkuperäiseen aiheeseen:
mulle kummallinen juttu on tämä, että emännän pitää aina leikata tarjottavaa ja tunkea vieraan lautaselle. Ja kun olen vieraana, mulle annostellaan lautaselle valmiiksi kaikenmaailman jälkiruokia joita lowcarbbina en syö. No syötän ne vaivihkaa miehelle, mutta olisin iloinen jos joku joskus kysyisi, että maistuukos mulle Kuchenit. :D
Ja tämäkin on muuten suomalainen juttu, että mielummin vaietaan, kun sanotaan, että ei kiitos..tai saisinko ottaa itse..Siis on ite ihan samanlainen :roll:
Alkuperäiseen aiheeseen:
Ja tämäkin on muuten suomalainen juttu, että mielummin vaietaan, kun sanotaan, että ei kiitos..tai saisinko ottaa itse..Siis on ite ihan samanlainen :roll:
No mä olen joskus sanonut, että en ota kiitos sitä kakkua, ja sain koko loppuvierailun mulkoilua osakseni. Oisin ehkä ymmärtänyt, jos emäntä olisi itse leiponut kakkunsa, mutta ei, ne oli ihan leipomosta ostettuja.
Toisaalta on kyllä ollut enemmän niitä emäntiä/isäntiä, jotka ovat ensin ihmetelleet, mutta kun olen kertonut etten syö vehnää tai sokeria niin asia on ollut ihan ok.
Ja vielä tosta saksalaisten huumorintajuisuudesta: Mun tuttavapiiriin on ilmeisesti eksynyt tosi paljon epätavallisia saksalaisia, koska suurin osa on tosi huumorintajuisia.
Mäkin huomaan olevani välillä tosi kriittinen Saksaa ja saksalaisia kohtaan, mutta annas olla, jos Suomessa joku tulee mulle valittaan jotain saksalaisista, niin heti pitää alkaa puolustella :D
Voi pojat wonkala, ovatpa fritzit osuneet hermoihisi kunnolla. Mutta et ole selvästikään vielä viettänyt tarpeeksi aikaa ruotsissa :-D
Ei ainoostaan Guentterit, mut tama nyt sattuun olemaan saksalaisista kerotva kanava joten vi**ilen sitten saksalaisista. Jos taalla puhuttais ranskalaisista, hurreista, ryssista, makarooneista, rattipaista, punaniska briteista, turkulaisista, savolaisista, mustalaisista jne, niin ihan samanlaista kommenttia meikalaiselta loytyis. Ei mun mielipiteet saksalaisiin lopu,. :twisted:
Ja Ruotsissa olin opiskelijavaihdossa. Arvaa loytyyko mielipiteita?
Ja kainalokarvoista ja kakusta sen verran, etta olin 3 viikkoa sitten Saksassa haissa ja just kun olin laittamassa haakakkua suuhuun vieressa oleva nuori saksalaisneito, mita lie kohenteli fledaansa, ja nosti katensa ylos...ja mita nakyi....hevosenhannan pituset kainalokarvat ...jai haakakku syomati.
hehe, ei voi kieltaakaan, mutta on hyva aina provosoida ihmiset keskustelemaan aroista asioista.
Taallakin naytetaan ottavan kaikki aika tosissaan. Olisikohan jengi vahan liikaa saksalaistunut?
Tällä foorumilla sana on vapaa. Keskustella voi ihan mistä haluaa. Pieni provosoiminen on joskus jopa ihan suositeltavaa jotta saadaan keskustelua aikaiseksi.
Sinä sensijaan menet henkilökohtaisuuksiin ja haukut foorumille kirjoittelelevia ihmisiä säälittäviksi. Se on mielestäni aika lapsellista ja erittäin ala-arvoista.
Poistin nuo solvausviestisi tästä ketjusta. Seuraavasta henkilökohtaisuuksiin menevästä vittuiluviestistä saat bannit.
Hyvä Ahti, pidä tiukka linja! :smt038 Tää saitti onkin ollut epänormaalin asiallinen verrattuna moniin muihin... :D
Tällä foorumilla sana on vapaa. Keskustella voi ihan mistä haluaa. Pieni provosoiminen on joskus jopa ihan suositeltavaa jotta saadaan keskustelua aikaiseksi.
Sinä sensijaan menet henkilökohtaisuuksiin ja haukut foorumille kirjoittelelevia ihmisiä säälittäviksi. Se on mielestäni aika lapsellista ja erittäin ala-arvoista.
Poistin nuo solvausviestisi tästä ketjusta. Seuraavasta henkilökohtaisuuksiin menevästä vittuiluviestistä saat bannit.
Jaaha. Sensuuri iskee.
Ja on pakko vielä lisätä.. "Maddin" Schneider!! :-D Sen ei todellakaan tarvi edes tehä mitään, niin kieriskelen jo lattialla!! Ja vielä hauskempaa oli, kun aloin jopa ymmärtää sen puhetta.. :lol: :lol: Mulla on sama juttu, jo pelkän Maddinin näkeminen aiheuttaa naurukohtauksen :-D Voi miestä mikä suu ja ilmeet" :-D
....sensijaan menet henkilökohtaisuuksiin ja haukut foorumille kirjoittelelevia ihmisiä säälittäviksi. Se on mielestäni aika lapsellista ja erittäin ala-arvoista.
Loistavaa Ahti!
Yhdyn Piparin mielipiteeseen näiden sivujen erittäin harvinaisesta asiallisuudesta. Jos vertaa esim. seurakunnan foreen, niin täällä tuntuu kirjoittelevan vain fiksuja ihmisiä. Varmaan johtuu tuosta Ahdista lähtevästä seesteisestä säteilystä...
Loistavaa Ahti!
Yhdyn Piparin mielipiteeseen näiden sivujen erittäin harvinaisesta asiallisuudesta.
Joo, ihan totta. Wonkalan juttujen sisältö oli poikkeuksellista näille sivuille eikä todellakaan mikään miellyttävä poikkeus.
Loistavaa Ahti!
Yhdyn Piparin mielipiteeseen näiden sivujen erittäin harvinaisesta asiallisuudesta.
Joo, ihan totta. Wonkalan juttujen sisältö oli poikkeuksellista näille sivuille eikä todellakaan mikään miellyttävä poikkeus.
Jaaha -lupaan sitten siistia suuni.
Ja vielä tosta saksalaisten huumorintajuisuudesta: Mun tuttavapiiriin on ilmeisesti eksynyt tosi paljon epätavallisia saksalaisia, koska suurin osa on tosi huumorintajuisia.
Mietin tota tarkemmin ja mulla on ihan fifty-sixty® huumorintajuisia sekä täysin huumorintajuttomia saksalaisia tuttuja ja kolleegoita.
Oikein nauratti aihe duunissa, kun seisoskelin tupakalla muutaman britti- sekä saksalaiskolleegan kanssa. Keskustelimme firmojen käytöstavoista.
Ehdotin kolleegoille uutta tervehtimistapaa, jossa alainen esimiehensä nähdessä tervehtii tätä laskeutumalla korkeaan polviasentoon kädet tiukasti kyljissä suorana ja siitä voimakkaasti hyppätään ylös tasajalkaa. Mitä korkeampiarvoinen esimies, sitä korkeammalle hypätään.
Britit naureskelivat mukana ja kehittelivät metodia pitemmälle. Saksalaiset taas vakavina ihmetellen kyselivät minulta miksi ihmeessä tuollainen asento. Miksei vaan tervehtiä vaikka armeijatyyliin käsi lipassa jne. :lol:
oletteko huomanneet etta tilannekomiikka(kuten ei kylla oikeastaan mikaan muukaan komiikka) ei oikein toimi saksassa. Voisin mainita useamman esimerkin mutta tassa pari: viime talvena kavelylla ollessani tuli vastaan hankeen autolla juuttunut pariskunta, oli aika tuiman nakoista jengia. Ajattelin keventaa tilannetta jollain kevyella lausahduksella ja naurulla, mutta ei kun tuli murhaavaa katsetta ja annettiin takaisen kommenttia: da ist nicht zum lachen! etta joopa joo. no sitten kerran olin lounasruuhkan aikaan Munchenin keskustassa Mc Donaldsin jonossa ja oli kylla taas huumori kaukana ihmisten ilmeista. Ajattelimpa taas savolaisena piristaa vierusjonottajan ahdinkoa kevyella kommentilla, mutta ei en saanut kuin katseen etta mitas sa siina oikein yritat. Se on helvetin vakavaa puuhaa tuo sapuskan osto. Saati sitten ruoan osto Aldissa...ainakin savolaisilla on tapana keventaa kurjaa tilannetta huumorilla, auttaa kestamaan paskamoiset tilanteet paremmin. :lol:
Huumori on kyllä yksi niitä asioita, jotka ovat vaikeita maasta maahan.
Saksalaista ei naurata se, joka suomalaista naurattaa ja päinvastoin.
Vitseja ei voi kääntää, koska kansakunnallinen käsitys vitseistä on niin erlainen. Savolaishuumori on tähän mennessä ollut ainoa jolle saksalainenkin on nauranut - kaipa se on niin inhimillistä ja yksinkertaista että menee perille.
Ja varsinkin jos yrittää kääntää jotakin näppärää lausetta saksaksi, siitä menee se pointti jo miettiessä.
Suomalainen huumori elää sanaleikeistä ja määrätyistä ihmisistä- ihmistyypeistä, ja kun ei heitä tunne, ei tosiaan naurata. Itse katselin tässä vuosia sitten suomalaista videota jonka piti olla niin hauska, ja vain ihmettelin, että mille nyt pitäisi nauraa? Eikä esim. Turhapurot iske täällä ollenkaan, kai ne vain säälii ressukkaa eivätkä koe sitä yhtään vitsikkääksi.
Kyllä minusta saksalaiset ovat huumorintajuisia - mutta nauretaan vain eri asioille. Kielivaikeudet ovat sitten asia erikseen, aina ei vain ymmärrä mistä on kysymys- puolin ja toisin.
Ja juuri näistä tyypeistä tulee mieleen : Klein Erna ( tunnettu vain Hampurissa) näkee kadulla mäyräkoiran ja sanoo: "voi miten söpö, tuollainen minullakin on kotona, on vaan musta ja kissa"
- naurattiko? :lol:
Ei minua suomeksi naurattaisi - mutta saksaksi naurattaa, kun tiedän taustan.
Toivoisin siis ettei oltaisi liian tiukkapipoisia tätä huumorintajua kohtaan - se on niin henkilökohtaista ja vaikeaa sovelluttaa maasta maahan.
Yksi asia mitä saksalaiset eivät tunnu ymmärtävän on suomalaisille sopiva vinoilu eli piilovittuilu sanan positiivisessa merkityksessä. Eräskin saksalainen naisihminen tuntui ottavan kovasti itseensä, kun toivottelin onnea uuteen avioliittoon, "sillä sitä kuitenkin tarvitaan". En nyt heti muista suomalaista, joka tuota ei olisi ymmärtänyt vitsiksi.
Sama äärimmäisen hienotunteinen linja tuntuu olevan myös muissa vitseissä. Tätähän joku muu jo valitteli myös. Parempi olla lohkomatta mitään, mikä pienimmälläkään tavalla kohdistuu henkilöön itseensä. Ellei sitten satu tuntemaan henkilöä ja tietämään, ettei hän ota juttua tosissaan. Ei sillä, että 100% suomalaisista ymmärtää vinoilun, mutta paljon paremmin tämä huumorinlaji toimii Suomessa.
- Perttu
Kun on Suomessa vieraita tulossa ja istutaan yhdessä ja jutellaan se tuntuu minusta usein todella vakavalta. Ei kukaan haluaa nauraa, joitakuta ei kertakaan hymyillytä kun yritttää vähän saada viihtyisyyttä ja huvia keskusteluihin. Sitten lähdössä kuulee, että "Kiitos, oli tosi hauskaa!" Niin kuin olisi naurattu tauotta.
Onko tämä teidän mielestä huumoritajuutta?
:shock: kannattaako sinne sitten ylipäätään tulla jos noin huumorittomia ovat :roll: Väittävät, ettei Venäläisten kanssa pärjää, mutta näitten kanssa vasta pärjääkin :lol: onko liika sotilaallisuus vienyt Saksalaisilta huumorin :evil:
paulatytto 18-10-05, 12:25 Kun on Suomessa vieraita tulossa ja istutaan yhdessä ja jutellaan se tuntuu minusta usein todella vakavalta. Ei kukaan haluaa nauraa, joitakuta ei kertakaan hymyillytä kun yritttää vähän saada viihtyisyyttä ja huvia keskusteluihin. Sitten lähdössä kuulee, että "Kiitos, oli tosi hauskaa!" Niin kuin olisi naurattu tauotta.
Onko tämä teidän mielestä huumoritajuutta?
?????
Onpa sulla kummallinen kaveripiiri!!!
Mä en ainakaan omien kavereideni kanssa pysty vakavaa naamaa pitämään - en Suomessa, enkä Saksassa.
Sudeettisavolaisen iloisuutta ja huumoria ei vaan pysty pitämään pinnan alla, ja kaveritkin on sitten valikoituneet sen mukaan, kenen kanssa voi pitää oikeesti mukavaa.
Kandeisko sun kattoo joko peiliin tai valkata kaveris uusiks?
Satu Johanna 18-10-05, 14:59 Onpa sulla kummallinen kaveripiiri!!! Kandeisko sun kattoo joko peiliin tai valkata kaveris uusiks?
Mulla on juuri tällainen hiljainen kaveripiiri Suomessa. Hitaita hämäläisiä. Vaikkei illanistujaisissa tauotta nauraa hörötetäkään, niin kaikki ovat sydämellisiä ja mukavia ihmisiä. Ja tän porukan kanssa pidetään omasta mielestämme "oikeesti mukavaa", vaikka välillä onkin vähän hiljaista. Paulatyttö varmaan heivaisi meidät kaikki jo kättelyssä...
No, ehkä seuraavalla tapaamisella katsotaan kaikki peiliin - ystäviä en kuitenkaan lähtisi sen takia vaihtamaan.
On jotenkin mennyt aika oudoille kiskoille tämä keskustelu... :(
Fin-Jet, älä muuta sano.... :shock:
Ehkä suomalaistenkin keskuudessa on aika isoja kulttuurieroja, näemmä.
Olen muuten viime aikoina vihdoinkin tavannut saksalaisia, jotka ymmärtävät hyväntahtoista vittuilua.
tjaa, mä en ole vielä oikein muuta huumorinlajia nähnytkään saksalaisten kollegoideni keskuudessa kuin hyväntahtoinen vittuilu. Paitsi joskus harvoin suuntaan harmittomampi pelleily, joka jakso naurattaa mua ehkä 10-v. ikäisenä.
Loistavaa Ahti!
Yhdyn Piparin mielipiteeseen näiden sivujen erittäin harvinaisesta asiallisuudesta. Jos vertaa esim. seurakunnan foreen,
mikäs ja missä osoitteessa kyseinen fore mahtaa olla :shock:
makkipakki 25-10-05, 00:42 Moi.
En nyt jaksannut lukea kaikkia vastauksia ja tarkistaa kirjoittiko sitä jo joku, mutta veikkanpa että ei.
Suomessa ravintolassa ja kavereitten keskellä on jotenkin aina kiirettä aloittaa juomista, siis esimerkiksi/varsinkin oluen juomista. Ei mitään kippistä! eikä mitään prostia!, vain aika harvoin.
Täällä odotetaan yleensä että kaikki saivat juomat (jos joku jonottaa hytä olutta 15 minuuttia, niin sitten ei toki odoteta) ja sitten sanotaan "Prost!" (eli kippis!) ja juodan yhdessä juomat. Yleensä katsotaan silmin sinä hetkessä kun kippistetään.
Näin minä ainakin tunnen sitä, asun jo koko iän täällä, ja tähän asti se oli joka paikassa saksaa, missä mä olin täntapainen.
Jopa kahdestan odotetaan toista ja kippistetään.
Tämä juomatapa koskee luonnollisesti vaan alkooholipitoisia juomia.
Kokeille joskus syksllä "Federweisser":ia, se on hyvä.
Yleensä katsotaan silmin sinä hetkessä kun kippistetään.
Tuosta piti itsekin mainita. Todella hieno saksalainen tapa, että aina todellakin katsotaan silmiin kun skoolataan. Suomessa tätä ei tosiaankaan tapahdu.
Todella hieno saksalainen tapa, että aina todellakin katsotaan silmiin kun skoolataan.
Olen antanut itselleni kertoa että silmiin katsomatta jättämisestä seuraa seitsemän vuotta huonoa seksiä. Jotkut tuttavat jopa vetävät lasinsa pois jos huomaavat että silmiin ei katsota! :roll:
Yleensä ihmiset myös ottavat välittömästi opikseen, kun heitä tästä vaarasta valistaa. Muistavat ihmeen hyvin seuraavalla kerralla!
Tää kippistelytapa on ihan jees - sitä illan ekaa juomaa kipatessa porukalla. Sen jälkeen se muuttuukin jo ärsyttäväksi, jos tarvii saman porukan kanssa, useemman kerran, saman illan aikana möllötellä kippistellessä :roll:
Tää passaa sen ekan kippiksen jälkeen, vaikka huonon seksin uhallakin :wink: Mutta mä olenkin sosiaalinen hylkiö, jonka sisällä asuu kaiken kukkuraksi pieni kapinallinen.
Kamuni juuri viime vkloppuna tuumivat, että evvk - seksiä se on huonokin seksi :lol:
Osaisiko joku valaista, ovatko erot suomalaisen ja saksalaisen seurustelukulttuurin välillä suuret? Tarkoitan siis tällaisten reilu parikymppisten ihmisten välillä? Onko jotain mitä ei missään nimessä kannata tehdä/sanoa tai jotain? Ihan vaan uteliaisuudesta... :)
Osaisiko joku valaista, ovatko erot suomalaisen ja saksalaisen seurustelukulttuurin välillä suuret? Tarkoitan siis tällaisten reilu parikymppisten ihmisten välillä? Onko jotain mitä ei missään nimessä kannata tehdä/sanoa tai jotain? Ihan vaan uteliaisuudesta... :)
Joo, kannattaa pitää mielessä vanha matemaatikan kultainen sääntö: "Jos jakaa niin ei pidä kertoa" :-D :-D
Olen antanut itselleni kertoa että silmiin katsomatta jättämisestä seuraa seitsemän vuotta huonoa seksiä. Jotkut tuttavat jopa vetävät lasinsa pois jos huomaavat että silmiin ei katsota! :roll:
Yleensä ihmiset myös ottavat välittömästi opikseen, kun heitä tästä vaarasta valistaa. Muistavat ihmeen hyvin seuraavalla kerralla!
Tämä on tuttua minullekin. Meillä katsotaan takuulla silmiin :D Nykyään täällä Suomessa pikemminkin ihmetyttää, miten ihmiset eivät katso toisiaan silmiin kipatessa ja kättelykin on muka jotain "hienoa". Yksi ero on mielstäni vielä, että Saksassa tarjotaan aika usein juomat ja ruoat toisillekin. Suomessa jokainen pyrkii pitämään huolen, että varmasti maksaa vain omansa. Saksassa tuntuisi aika oudolta, että joku seurue maksaisi ruokansa "getrennt". Ainakin meidän ystäväpiirissämme on ollut tavanomaista, että tarjoamisvuoro on vuorollaan jokaisella ilman että siitä tarvitsee erikseen sopia tai asiaa pahemmin suunnitella.
Just muutama päivä sitten sanoin yhelle (suomalaiselle) kamulle että en tasan kättele, ollaan riittävän kauan tunnettu jo, jotta handu piiloon hep :) Kätteleminen on sekä suomalaisille että saksalaisille sellanen pirun tärkee asia. Isommassa porukassa menee aikansa kun kukin paiskaa handyä keskenään..... :roll:
Mulle kätteleminen on sellanen "uuberkohtelias" juttu jota toteutan vain asiakkaiden, uusien kollegoiden ymsyms kanssa. Eli tutustuessa ja siitä pari seuraavaa kertaa. Muissa tilanteissa vain pakon sanalemana. Tämä pätee myös pusutteluun. Pusuttelu se vasta onkin ärsyttävää.. ggggrrrrrr.. Brittikolleegat on jo oppinu passaamaan homman mun kohalla, jenkkien kaa halataan, ja hollantilaiset on viel koulutuksessa. Kyl tuo naapurikansa viel joku päivä oppii olemaan pusuttelematta :D
En katsele koko pöytäseuruetta silmiin kippistellessä, vain saksalaisia ja heitäkin ihan vaan siitä syystä kun en jaksa tota iänikuista 7vplääplääplää juttua enää kuunnella.. :roll: Eli tietyllä lailla tää koulutus on munkin paksun kallon läpi mennyt...
Maksutavoista jotain betaa: Juomissa mennään yleensä "kierroksilla". Eli sä maksat tän, mä seuraavan ja kolmas sitä seuraavan jne. Tätäkin vain kaverien kesken ja siinä tapauksessa että kaikki juo bisseä/siideriä yms. Isommassa sakissa kukin huolehtikoon itse nestatasapainostaan.
Ruoat maksetaan itse, niin Saksassa kuin muuallakin. Piirit on sen verran laajoja, että saman sakin kanssa ruokaillaan kuiteskin vaan max 2-4 kertaa vuodessa, eikä ketään hotsita maksella muiden safkoja. Useimmiten 1 hlö suorittaa koko laskun ja muut antaa hälle rahnaa osuutensa verran. Toimii mainiosti :) Sitten kun kutsutaan kamuja kotiin syömään ja juomaan on tapana että talo tarjoaa suurimman osan, mutta paree kuitenkin jotain tuoda mukanansa -jossei muustä syystä niin ainakin kohteliasuudesta.
Mun pitää tehä Cross Cultural Thinking in Management -kurssilla seminaarityö jostain havaitsemistani kulttuurieroista ja tää saksalaisten ns. "huumorintaju" on semmonen juttu mistä kyllä muistan mainita!!! :D Joten kiitoksia teille paljon, tästä topicista saa hyvää kokemusperäistä aineistoo semman tueksi.
Ei vaan passaa kärjistellä suomalaiseen tapaan, suurin osa kurssilaisista kun on saksalaisia, luennoitsija mukaanlukien. Eräs kiinalainen jätkä esim. mainitsi et Kiinassa hommataan tyttö/poikaystävä naimisiinmeno mielessä ja Saksassa taasen hommataan tyttö/poikaystävä hauskanpitoa varten... no siitäkös saksalaiset tytöt riemastu ja alko antaa aika äänekästä palautetta :lol:
Mut olettekos arvon palstalaiset millaisia kulttuurieroja havainnu suomalaisten ja etelä-eurooppalaisten välillä? Noi tervehtimiserot ja myöhästelyt on jo käsittelyssä, mut esim. omakohtasia kokemuksia kulttuurieroista johtuvista väärinkäsityksistä tai niistä johtuneista ongelmatilanteista? Sana vapaa, olisin kiitollinen jos joku vuodattaisi vähäsen niin saisin pikkasen lisää käytännön esimerkkejä!
Mut olettekos arvon palstalaiset millaisia kulttuurieroja havainnu suomalaisten ja etelä-eurooppalaisten välillä?
Täältä ainakin löytyy faktaa jos et ole jo "gurun" sivuilla käynyt...
http://www.geert-hofstede.com/
...ja business etiquette
Italia
http://www.cyborlink.com/besite/italy.htm
Espanja
http://www.cyborlink.com/besite/spain.htm
No, kun suomalaisia ollaan niin manitaan nyt sitten vaikka se kovin monimuotoinen käsitys mikä ihmisille eri puolilla maailmaa syntyy kun mainitaan sana "sauna".....
Eli siis joissakin kulttuuripiireissä voi maininta siitä että käy säännöllisesti saunassa, aiheuttaa yllättäviä reaktioita.
Itselleni tämä tapaus on tullut eteen kaksi kertaa, toisella kertaa onneksi sivusta päin naureskelevana....
:-D
Kerran "uhri" oli kolumbialainen, toisella kertaa australialainen.
annakaroliina 22-06-06, 10:54 Saunasta puheenollen :)
Saksalaiset tuntuvat tykkäävän säännöistä. Itse sain tuta saksalaisen vihan kun en niitä saunassa tajunnut noudattaa. (Kun en kyseisten sääntöjen olemassaolosta tiennyt)
Erehdyin kuntosalin saunassa heittämään löylyä erikseen siihen lupaa kysymättä. Poistuttuani saunasta poikaystävältäni kysyttiin oliko juuri poistunut nainen hänen tyttöystävänsä ja kehotettiin sitten valistamaan minua kuinka saunassa käyttäydytään.
Löylyä heitetään vaan suoraan oven vierestä, kiulua ei saa ottaa mukaansa ylälauteelle. Löylyä heitetään korkeintaan neljännestunnein ja silloinkin noin kolmekauhallista kerrallaan, lupa on kysyttävä ehdottomasti kanssasaunojilta. Samalla olisi hyvä heilutella pyyhettä ilmassa ilmavirran synnyttämiseksi.
Poikaystäväni pyysi nöyrästi anteeksi käytöstäni ja sanoi etten oikein hallitse näitä saunakäytösnormeja kun olen suomalainen. ;)
PS: En todellakaan heittänyt mitään tappolöylyjä vaan ihan leppoisat perus lämmöt. Minusta on vain jotenkin ahdistavaa ja turhaa istua pitkään saunassa ilman löylyä.
Kaikkein eniten naurattaa ne tiimalasit, jotka kertovat kuinka kauan siellä löylyssä pitää olla, olipa sauna sitten kuuma tai haalea..
Ostin kerran Suomen tuliaiseksi kaverille sellaisen muovisen saunaohjekyltin Saksasta (tarkoitettu seinään ruuvattavaksi). Siitä riitti hupia joksikin aikaa.
:lol: Pakko on kertoa pari stooria saksalaisten saunanlämmityksestä, jotka viettivät lomaa Suomessa. Pappismies valitti minulle seuraavana päivänä, että kun se saunan lämmitys kestää niin kamalan kauan. Asia selvisi sillä, että pappi (sattumalta, olisi voinut sattua jonkun muunkin ammatin harjoittajalle) oli epätoivon vimmalla yrittänyt lämmittää myös saunaneteisen..
Toinen, jonka naapuri kertoi: Saksalaiset turistit lämmittivät saunan ja ilmetelivät perästäpäin, että miksi siellä ei ole vettä, vaan on hypättävä järveen peseytymään. Naapuri tarkisti asian ja totesi, että superturistit olivat kantaneet muuripadan täyteen kiviä ja olivat iloisena heitelleet löylyä... Että tämän verran säännöistä ja niitten pitävyydestä. :-D
Aivan mahtavan hauskaa lukea näitä juttuja, voi ei... :lol:
Ja rutkasti riittänee niillä jotka ovat vuosia Saksassa asuneet, minä olen vasta menossa ja paljon aikaa siellä jo vietän.
Nyt jo olen huomannut melkoisesti eroja, mutta aika pehmeä on "laskuni" Saksanmaalle ollut, mitään suuria häväistysjuttuja tai ikäviä tilanteita ei ole syntynyt.
Huumorintajusta olen samaa mieltä joidenkin edellisten kanssa, se on täysin kulttuuririippuvaista - ja tietysti yksilökohtaistakin. En menisi yleistämään että saksalaiset ovat tylsiä tai huumorintajuttomia kun sitä samaa porukkaa löytyy täältä kotimaastakin. Ihmisillä on vain taipumusta pitää niitä omia käsityksiään ja tapojaan parempina kuin muiden.
Oman kokemukseni mukaan saksalaiset ovat paljon avoimempia ja lämpimämpiä luonteeltaan kuin suomalaiset; kätellään ja vielä useammin halataan, katsotaan silmiin, ollaan rentoja ja voidaan naureskella kevyillekin jutuille, ei tarvitse aina jotain raskaan sarjan kikkailuhuumoria viljellä.
Saksalaiset osaavat pitää hauskaa ilman viinaakin. Olen tykästynyt tähän kulttuuriin, voidaan istuskella ravintoloissa ja kuppiloissa rennosti ystävien kesken eikä päätarkoituksena ole humaltuminen ja örveltäminen. Täytyy sanoa, että vaikka on ystäviä ja bileitä Suomessakin, niin viihdyn Saksassa huomattavasti paremmin. Suomessa katsotaan pitkään ja tivataan miksi en vedä perseitä olalle - ja Saksassa taas ihmetellään, miksi muka juon niin paljon, vaikka en omasta mielestäni paljon juo. (suhteellista?) :wink: Saksalaiset naureskelevat suomalaiselle ujoudelle, joka vaatii viinaa kyytipojaksi että voitaisiin edes perusjuttuja jutella. Saksalaiset pitävät enemmän juhlia kotonaan mikä on minusta mukavaa, tunnelma on intiimimpi.
Suomalaiset juhlat, bileet, whatever, ovat yleensä mielestäni epäonnistuneita juuri siitä syystä, että porukka on niin humalahakuista eikä kukaan tajua mitään. Tämä alkoholikulttuuri on mielestäni yksi suomalaisten suurimmista puutteista. Lieneekö kansallamme sitten tosissaan niin huono itsetunto, ettei ilman rohkaisua pärjää?
Tuo kenkien sisällä pitäminen ärsyttää ja on mielestäni vastenmielistä, vaikka en itse sitä ole täällä niinkään tavannut. Toki sisäkengät ovat asia erikseen, mutta jos samoilla kengillä astellaan kaduilla koiranpaskojen ja räkäklimppien päältä ja tullaan ne jalassa sisälle, makuuhuoneeseen jne, se on erittäin epähygieenistä.
Muutenkin nämä hygienia-asiat tuntuvat aiheuttavan eniten kulttuuritörmäyksiä. Vaikeuksia on lähinnä tavassa hoitaa hygieniaa, ei niinkään siinä, että jommalla kummalla osapuolella jotain puutteita tämän tiimoilta esiintyisi. Esim astioiden huuhtelematta jättäminen on mielestäni outoa. En halua syödä lautasilta, joissa on pesuaineen kemikaalijäämiä. Vaikkei siihen kuolekaan, se on silti epäterveellistä.
Tai sitten se, ettei juuri näytä olevan väliä, millä pestään pöydät, lattiat ja astiat, samaa rättiä kun voi käyttää näköjään kaikkeen.
Ei ei, ei näin.
AnnaEmilia 28-02-07, 00:17 Suomessahan kiitetään aina ruuasta, kun noustaan pöydästä.
Täällä ei välttämättä kiitetä erikseen, vaan kehutaan ruokaa syödessä. Ja lähtiessä kannattaa myös vielä kiittää.
Kun saa kutsun syömään ei kannata ihmetellä, jos kutsuja kysyy erikseen että onko allergioita tai jotain ruokia mistä ei tykkää. Kannattaa sitten oikesta sanoa että mistä ei tykkää.
"Bitte Schuhe ausziehen" -kyltti oven pielessä on edelleen harvinaista mutta ei niin harvinaista että sitä suureen ääneen ihmeteltäisiin.
Sukkakomento on nykyään aivan hyväksyttävää ja jos pirttiä pidetään tarpeeksi lämpimänä, ei edes sisäkenkiä edellytetä.
Itse pidän molempia komentoja, tutut tietävät riisua kenkänsä, vieraammat ei. Sittenpä siivoan koirankakat kun ovat lähteneet.
En tahdo vaatia oudoimmilta kenkien riisumista koska eivät ehkä ole odottaneet sitä ja ehkä heistä on epämiellyttävää riisua kengät (jos sukissa vaikka on reikiä - siitä joutuu heti teutoonien helvettiin).
Jos tahtoisin siirtyä ehdottomaan kenkäkieltoon, pitäisin sisäkenkiä vapaaehtoiseen käyttöön tarjolla.
Kyselin kollegalta noita ruokajuttuja kun tulivat meille syömään, ja hän oli vähän kummastunut tällaisesta tiedustelusta. Kaipa sitä on eroja sitten tässäkin.
Kengissä meillä noudatetaan "miten haluatte"-politiikkaa. Paikalliset pitävät yleensä kenkänsä jalassa, suomalaiset ottavat pois. Itse olemme ilman, ja muutamat paikalliset ovat jo oppineet, että me olemme aina sukkasilteen ja matkivat sitä tapaa. Minusta on pieni murhe siivota vieraiden jälkeen (ne eivät kuitenkaan juokse makuuhuoneessa tai muutenkaan ympäri kämppää koko ajan) jos se saa vieraan tuntemaan olonsa mukavamaksi.
-pyykkejä ei kuivateta narulla ulkona pihalla
Kaikki suomalaiset ketä minä tunnen, avaavat lahjansa heti. Myös syntymäpäivillä on usein lahjapöytä (kuten häissä) ja lahjat avataan siihen muidenkin nähtäväksi.
Ja kyllä mä kuivatan täällä pyykkini usein parvekkeella pyykkitelineessä ja samoin tekee moni naapuri. Iloisesti täällä liehuu monen pyykit kuivumassa parvekkeilla.
Ainoastaan kuulin saksanopettajaltani, että sunnuntaisin on paheksuttua kuivattaa pyykkiä ulkona, parvekkeillakin. Mutta kyllä mä varmaan olen sitäkin tehnyt, mä pesen ja kuivaan pyykit kun ehdin. Jos joku siitä nyt on loppuiäkseen kauhistunut, niin toivottavasti selviää järkytyksestään.
Mutta minulle kaikkein suurin shokki täällä oli ne hemmetin poskisuudelmat! Yök. Mä olen perus, ison reviirin omaava suomalainen, enkä tykkää iholle tunkijoista. Kättely on täysin ok, mutta mun naamaan ei tarttis omaa vierasta naamaansa tunkea.
No, olen opetellut kestämään sen, kun se on välttämätöntä, mutta aktiivisesti en siihen tilanteeseen hakeudu.
Sain siitä vielä kammoni, kun ensimmäisiä kertoja olin täällä tilaisuudessa, jossa vaihdeltiin niitä poskisuudelmia tervehtiessä alvariinsa. Vuorokauden jälkeen siitä olin järkyttävässä vatsataudissa. Ja kuulin myös näiden olevan, joiden kanssa niitä poskisuudelmia piti vaihtaa. Great.
Ostin kerran Suomen tuliaiseksi kaverille sellaisen muovisen saunaohjekyltin Saksasta (tarkoitettu seinään ruuvattavaksi). Siitä riitti hupia joksikin aikaa.
Missäs tämmösiä muuten myydään? Keksin just parikin hyvää lahjoituskohdetta... :D
kun aamulla menee bussipysäkille, niin siellä olevat ihmiset tervehtivät. Samoin kuin kävelee kauppaan, niin gutentagia saa olla hokemassa ihan alvariinsa. Tai juoksulenkillä moikataan kaikkien vastaantulijoiden kanssa.
No nyt selkisi :o good news sille joka ei muista naapuriensa ja tuttaviensa naamoja varmuudella.. sen kun tervehtii jokaista. Tähän mennessä olen katsonut pitkään perään jos joku saksalainen on tervehtinyt lenkkipolulla (pitäiskö mun tuntea tuo?)
Tähän samaan kuuluu IMO myös se, että aivastaessa aina joku sanoo "Gesundheit". Tuttujen kesken siihen on jo tottunut, niinhän taidetaan Suomessakin tehdä. Mutta myös, jos on yksin liikkeellä, niinkuin viime viikolla Deutsche Bahnilla kulkiessa, aivastettuani jostain parin penkkirivin takaa kuului iloinen "Gesundheit!" :D
Mää rakensin viime sunnuntaina saunanlauteita ja välillä soi pyörösaha pihalla vaimon ja anoppiloiden jyrkistä protesteista huolimatta :)
Ei kukaan soittanut poliiseja ainakaan tällä kertaa, vaikka naapureista sen voisi jopa odottaakin.
No, ehkäpä 20 kertaa 5 tunnin aikana sitä tuli leikattua lankku poikki, ei kaikkea yhteen menoon ja lounassiestan aikaan ei tullut leikeltyä.
abe
Meilläkin viime sunnuntaina naapuri remontoi kämppäänsä ihan antaumuksella, iskuporakone ja vasara olivat ahkerassa käytössä. Joten kyllä näistä saksalaisistakin "kerettiläisiä" löytyy.
Mä ostin varmuuden vuoks lehtipuhaltimen. Sillä voi tarvittaessa hyvin kostaa huudattamalla kakstahtikonetta maksimikierroksilla sininen kaksitahtisavu leijaillen pitkin pihapiiriä sunnuntaiaamuisin! :lol:
Onneks ei ole vielä tarvinnut kostaa. Kerran vähän koekäytin vasta...
Mukavia naapureita mulla! :-D
Dortmundissa eräät käyttivät lehtipuhaltimia toistuvasti lumen sulattamiseen kävelyreiteiltä. :!:
Hullun hommaa, sanon minä.
:D On se sentään muuta, kun Joensuun kävelykatu sulattaa jäät automaattiseti vai mitä.
Kyl Tampereellakin tuo osataan, eikä pelkästään sillä ainokaisella kävelykadulla :D
- Perttu
No tuo lämmitettävä kävelykatu ei ole mitään ihmeellistä ja sinäänsä järkeävä, sillä jatkuvalämmitteisenä se kuivattaa kadun (=ei liukasta). Lehtipuhaltimella kun sulattaa lumet vedeksi ja se sitten jäätyy (=pirun liukasta). Siksi meinasin, että ei järki paina päätä tuossa tilanteessa.
Saksalaiset elävät energiansa kanssa vähän ikävässä välissä. Sellaiset energiatehokkuuden ilmentymät mitä Suomessa on käytännössä pakko tehdä (kolmoisikkunat, asuntojen tehokas eristys, sähkön ja lämmön yhteistuotanto, yms...) eivät täällä olekaan enää niin kannattavia.
Toisin sanoen, kyllähän Suomessa tuommoinen katulämmitys ajaa asiansa mm. pienempien siivoskulujen muodossa, mutta mites täällä, kun talvessa voi olla lunta joko kaks päivää tai kaks kuukautta... Sen takia saksalaiset valitsevat usein tilapäisratkaisuja, eli jos lunta tulee niin sitten otetaan puhaltimet esiin. Ja jos tulee talvella oikeasti kylmää, niin sitten kaivetaan kodeissa ne energia-ihmisen painajaiset, eli sähkölämppärit tuulettimella esiin! Toisaalta, tuommoisia päiviä on vuodessa keskimäärin niin vähän että suuret kertainvestoinnit eivät (ilmeisesti) kannata.
No, toki nyt EU yrittää asuntodirektiivillä ajaa asiaa eristysten osalta energiatehokkaampaan suuntaan, mutta takkuista tuntuu sekin olevan (melko yleinen piirre tämän maan ja uudistusten kohdalla).
Silloin kun katulämmitys tuotetaan liikehuoneistojen hukkalämmöllä, s eon ihan ok. mutta jos tehdään kuten Turussa, että vedetään sähkökaapelia kadun alle, niin anteeksi vain, mua vituttaa. Että puhutaan kauniisti ilmastosta ja energiansäästöstä, ja samaan aikaan lämmitetään KATUJA?
Niin, ja tämä saksalainen 80-luvulla rakennettu talo, jossa asun, on kyllä hyvin eristetty.
Eikös nuo Suomen katulämmityszydeemit ole pääasiassa aina kiinni kaukolämpöverkossa, eli sinällään ovat ihan "oikeaa" kuormaa verkolle..? Sitä että Suomen Turuus lämmitetään katua sähkövastuksin oli uutta mulle... Mutta toisaalta, eihän se sähkö mikään pyhä lehmä ole: niin kauan kuin lämmityskulut ovat pienemmät kuin säästöt niin anti mennä vaan!
Tarina kouluvuosilta Oulusta: Paikallinen sähköä ja kaukolämpöä tuottava voimalaitos on jonkusen kilometrin kaupungin keskustasta ja kaukolämpöputken päällä n. 5 metrin kaistaleella koivut pitää lehtensä talvellakin... Eli jos putki olisi viety jalkakäytävän kohdalla, olisi saatu aikaan "ilmainen" lämmitys. Eli fiksulla suunnittelulla voidaan saada käyttöön lämpöä (energiaa) joka muuten menisi harakoille!
Niin ja hyvä eristys on kiva asia, varsinkin jos kaverina on toimiva, lämmön talteenotolla varustettu koneellinen ilmanvaihto tai edes jotain muuta kuin (mutua..) ~75% saksalaisista asunnoista, eli ikkunatuuletussysteemi :D siinä sitä meinaan lämpöä karkaa harakoille aika iloisesti kun tehdään stosslüftungia.
paulatytto 07-03-07, 13:45 Niin ja hyvä eristys on kiva asia, varsinkin jos kaverina on toimiva, lämmön talteenotolla varustettu koneellinen ilmanvaihto tai edes jotain muuta kuin (mutua..) ~75% saksalaisista asunnoista, eli ikkunatuuletussysteemi :D siinä sitä meinaan lämpöä karkaa harakoille aika iloisesti kun tehdään stosslüftungia.
Täytyy myöntää, että helmikuun Saksan vierailulla tajusin koneellisen ilmanvaihdon todellisen arvon.
Hotellihuoneen kylppärin ainoa tuuletussysteemi oli ikkuna. Kuka prkl kylmällä ilmalla ikkunan aukasee??? Siinähän paleltuu suihkun jälkeen! Ainoa keino saada höyryt pihalle kylppäristä paleltumatta, oli avata ovi huoneen puolelle. Jossa oli sitten ihan kosteaa. :evil:
[Okei, tunnustan ottavani erityislämpimiä suihkuja, mutta kukapa ei aamu-unisena palelis muuten?]
Hotellihuoneen kylppärin ainoa tuuletussysteemi oli ikkuna. Kuka prkl kylmällä ilmalla ikkunan aukasee??? Siinähän paleltuu suihkun jälkeen!
Hehe, tässä oikea toimintamalli on hetimiten suihkun jälkeen häipyä suihkusta, avata siellä ikkuna ja laittaa ovi raolleen. Näin ollen:
a) muu huoneisto ei saa kosteusaaltoa, mätäne ja homehdu (näin käy jos avaa huoneen oven kokonaan)
b) kylppäri ei jää kosteaksi, mätäne ja homehdu (näin käy jos ikkunaa ei avaa, riippumatta oven aukaisemisesta)
Tämä on tietty sille suihkuttelijalle luonnetta karaisevaa, mutta onneksi kesällä on helpompaa :-D
Meilläkin viime sunnuntaina naapuri remontoi kämppäänsä ihan antaumuksella, iskuporakone ja vasara olivat ahkerassa käytössä. Joten kyllä näistä saksalaisistakin "kerettiläisiä" löytyy.
Meidän naapurit ovat turkkilaisia, puolalaisia, venäläisiä ja kiinalaisia. Eipä siinä pahemmin iskuporakone sunnuntaista välitä.
paulatytto 08-03-07, 14:07 Tämä on tietty sille suihkuttelijalle luonnetta karaisevaa, mutta onneksi kesällä on helpompaa :-D
En halua enää tämän enempää karasta luonnettani, enkä varsinkaan aamu-unisena. :oops: Siispä en pidä ajatuksesta avonaisesta ikkunasta kylmällä.
Eikä se kyllä kesähelteelläkään oo kauheen kivaa availla sitä ikkunaa...
Kun oot tullu hellepäivänä fillarilla kotia ja otat ihanan viilentävän suihkun, niin avaapa siinä sitten kylppärin ikkuna tuulettaakses sen kuivaks. Saatpahan kaiken sen lämpimän ilman ulkoo sisälle, ja suihkun vilvottava vaikutus on tiessään... :(
Kyllä koneellinen ilmanvaihto vaan on jotain josta en enää luopuis.
Minähän nolasin itseni entisillä appivanhemmilla ensimmäistä kertaa syödessäni ihan täysin. Anoppi kysyi että haluanko kakkua. Minä kohteliaasti "danke". Ja anoppi rypisti kulmakarvat ryttyyn ja siirtyi seuraavaa palvelemaan. Minä hetken nieleskelin ja kysyin sitten että mitäs sitä kysellään, jos ei kakkua anneta. Anopilta meinas se kakku mennä käsistä, kun se hermostui.
No joo, vähän ajan päästä tajuttiin kaikki, että minä tarkoitin "danke gern" enkä vielä silloin tiennyt, että "danke" tarkoittaa "ei kiitos". :-D
En halua enää tämän enempää karasta luonnettani, enkä varsinkaan aamu-unisena. :oops: Siispä en pidä ajatuksesta avonaisesta ikkunasta kylmällä.
Mä nyt tarkennan vielä että suihkun jälkeen suoritetaan pikakuiavus, avataan ikkuna ja itse poistutaan huoneesta suorittamaan loppukuivattelu jonnekin muualle... tämä tosin on helpompaa jos on esim lyhyt hiukset eikä tarvi puuhailla peilin edessä... :D
Kyllä koneellinen ilmanvaihto vaan on jotain josta en enää luopuis.
Amen. Taytyypä kysäistä ensi kerran taloyhtiön kokouksessa mitä sellainen herkku tänne maksaisi (tokkopa on edes mahdollinen, mutta yritetään!).
Niin ja nuo kiitos/kiitos-ei lauseet opetettiin mulle vaihtarivuonna näin:
(Ja) bitte
(Nein) danke
Eli jos sanot vain danke/bitte niin kaikki tietää haluatko kakkua vaiko etkö.
Yksi kulttuuriero lisää, jonka tänään sain katkerasti todeta:
:toothy2:
Kävelinpä aamulla töihin. Satoi. Oli satanut jo hetken, sillä tie olivat märkiä ja täynnä lätäköitä.
Mieli ei silti ollut maassa (ei tosin hymykään ihan noin valtaisa), sillä jostain kumman syystä kerrankin sateenvarjo tuntui toimivan ja tyttö pysyvän kuivana. Kunnes... kulman takaa hyökkää pakettiauto. Ja vaikka meikäläinen kävelee varsin leveän jalkakäytävän sitä reunaa, joka on kauempana autoista, PLÄTS: huomaan olevani varsin märkä, pakettiauton huristellassa juuri siitä lätäkön syvimmästä kohdasta kaasu pohjassa. Jatkan kävelyä. Kaikki menee hyvin, kunnes hetken kuluttua kaasuttaa ohi hemmetin bemarikuski. VRUUM! Ja taas saan vedet päälleni. Ihan muutaman kirosanan sain suustani päästää, notta alkoi helpottaa. :evil:
Suomessa on tottunut siihen, että vastaavassa tilanteessa autot hidastavat, ja yleensä jopa yrittävät kiertää pahimpia lätäköitä. Eivätkä ainakaan missään nimessä kaasuta vielä kovempaan kyytiin. :roll:
Saksa-TJ 37
Tämän voisi ilmoittaa poliisille. Jos siis saa rekkarin ylös. Ja sitten pesulan kuitti autoilijalle maksettavaksi. Työkaverin äiti oli tehnyt näin. Mutta toisaalta, onko vaivan arvoista :roll:
Sitä kuitenkin vain tyytyy heristämään nyrkkiä :(
Tämän voisi ilmoittaa poliisille. Jos siis saa rekkarin ylös. Ja sitten pesulan kuitti autoilijalle maksettavaksi. Työkaverin äiti oli tehnyt näin.
Tässä ollaan juridisessa mielessä vähän heikoilla jäillä. Jos tapaukselle on silminnäkijöitä, jotka pystyvät tunnistamaan auton, asia on selvä. Muuten ollaan sana sanaa vastaan -tilanteessa, vaikka onkin luonnollisesti todella epätodennäköistä, että joku keksii päästään rekisterinumeron ihan vain kiusanteon vuoksi. En ole juristi, joten en osaa sanoa, miten herkästi autolija joutuu edesvastuuseen tällaisissa tapauksissa. Periaatteessa pitäisi kyllä napsahtaa rapsut.
Olen Mariian kanssa samoilla linjoilla siitä, onko tämä kaikki vaivannäön arvoista.
Wandervogel 28-07-08, 17:15 Tuossa aiemmin tämä jo mainittiinkin.
Vaimo yrittää kovasti ohjeistaa meikäläistä soittamaan kavereille syntymäpäivinä ja toivottamaan onnea. Mutta...eihän aikuiset suomalaiset miehet tee niin. Synttärit on lasten ja yli viisikymppisten tasalukuja täyttävien juttu. Enkä edes muista vanhojen lapsuudesta asti tuttujen kavereiden synttäreitä, yhdelle soitin kerran vahingossa syntymäpäivänä kun oli ihan oikeaa asiaa. Kysyi piruillen, että meinaatko onnitella? Sitten vasta muistin, että sehän täyttää tänään 30. Omakin syntymäpäivä pääsi yhtenä vuotena unohtumaan.
Saksassa syntymäpäivät ovat näemmä tärkeä juttu ihan aikuisille ihmisille.
millennium 29-07-08, 09:44 Olen huomannut saman...oma emäntänikin muistaa kaikkien syntymäpäivät ja puhelimessa on muistutukset vielä kaikista enemmän tutuista ainakin.
Itse en muista edes oman perheeni syntymäpäiviä, siskokset tai vahemmat.
Ei sen puoleen ei omat vanhempanikaan muista minun syntymäpäivääni...ei silti että välittäisin, pitääkö sitä itseään muistuttaa että on taas vuotta vaille lähempänä arkkua :)
Olen huomannut saman...oma emäntänikin muistaa kaikkien syntymäpäivät ja puhelimessa on muistutukset vielä kaikista enemmän tutuista ainakin.
Itse en muista edes oman perheeni syntymäpäiviä, siskokset tai vahemmat.
Ei sen puoleen ei omat vanhempanikaan muista minun syntymäpäivääni...ei silti että välittäisin, pitääkö sitä itseään muistuttaa että on taas vuotta vaille lähempänä arkkua :)
Ei tämä mikään kulttuuriero ole vaan Y:n aiheuttama juttu.
Tjaa, no mulla taas on poikaystävä juuri tuollainen: kännykässä on keskiyön aikaan ohjelmoitu hälytykset kaikkien (siis aivan kaikkien!) synttäreille, joten voi sitten aina ensimmäisenä onnitella...
Itsellä kun on tärkeimmät (perhe ja parhaat ystävät) synttärit ihan vaan perinteisessä kalenterissa kirjattuna :)
Että X tai Y, ei näytä vaikuttavan ;)
Tjaa, no mulla taas on poikaystävä juuri tuollainen: kännykässä on keskiyön aikaan ohjelmoitu hälytykset kaikkien (siis aivan kaikkien!) synttäreille, joten voi sitten aina ensimmäisenä onnitella...
Itsellä kun on tärkeimmät (perhe ja parhaat ystävät) synttärit ihan vaan perinteisessä kalenterissa kirjattuna :)
Poikkeus vahvistaa säännön. Jotkut eivät kasva koskaan pikkupoikien leikkikaluista ulos.
Elokuvissakin kuulee vielä tasatunnein kelloja...
Wandervogel 29-07-08, 12:22 Tjaa, no mulla taas on poikaystävä juuri tuollainen: kännykässä on keskiyön aikaan ohjelmoitu hälytykset kaikkien (siis aivan kaikkien!) synttäreille, joten voi sitten aina ensimmäisenä onnitella...
Kyllä tämä kulttuurierolta vaikuttaa. Onhan se kiva, että edes joitain kulttuurieroja löytyy. Kulttuurierot Suomen ja Saksan välillä ovat kuitenkin todella pieniä.
Toinen poikkeus täällä - minä en muista äitini syntymäpäivää kun taas poikaystävällä on muistutukset kaikille mummoille, tädeille, sedille ja serkuille. Päivän mittaan sitten sankarille soitetaan onnittelut.
Että kyllä ihan kulttuuriero tämä on, en jaksa uskoa että kenelläkään syntymäpäivien muistaminen geeneissä on... taitaa olla Suomessakin enemmänkin kulttuuri- kuin kromosomiero että naiset muistavat useimmiten syntymäpäivät.
Hävettää sanoa, mutta itse olen kyllä jo vuosikausia heti vuoden alussa kirjoittanut kaikki
syntymäpäivat kalenteriin muistiin ja onnittelukortit valmiiksi postimerkkeineen lähetysjärjestykseen, niin että en tiedä onko tapa niinkään saksalainen .........
|