View Full Version : Puhelut suomeen
Suomeen 1.5 senttiä/minuutti.
Eli, www.vica24.de puhelinkortti, (löytyi www.billiger-telefonieren.de:stä). Siihen vaikka tavallinen lankaliittymä, tai www.sipgate.de internet-puhelin jonka saa kytkettyä ihan tavalliseen analogiseen puhelimeen myös (toisin kuin Skypen).
Sipgatessa kannattaa muistaa että tarvitsee ainakin 128kbit/s latausnopeutta ja 128kbit/s lähetysnopeutta yhteydeltä, eli ISDN:llä tai puhelinmodeemilla (DFÜ) on turha vaivautua. Kaapelimodeemilla (kuten Ish) toimii vallan mainiosti, ellei samaan aikaan lähettele isoja sähköposteja tai siirrä tiedostoja. DSL:lläkin pitäisi myös toimia kivasti. Samalla saa ilmaisen numeron melkein mistä vain päin Saksaa (taisi siinä olla muitakin maita). Kuukausimaksu ja asennusmaksu on 0€, tosin analogiadapterista joutuu maksamaan ehkä satasen verran (jos ei halua käyttää tietokonetta vaan vanhaa analogista puhelinta). Yhteys toimii mistä vain päin maailmaa, eli jos muuttaa takaisin suomeen voi pitää Saksassa olevan numeron! Ongelmapuolella on joskus puhelun yhdistymisen hitaus (tai kokonaan yhdistymättä jääminen). Äänenlaatu on todella hyvä, ainakin niin kauan kun niitä tiedostoja ei samaan aikaan siirtele, normaali webin selaus ei haittaa ollenkaan. Hintataso on melko hyvä (Suomi 4c/min), tosin vielä halvemmalla siis pääsee kun käyttää ulkopuolisia Call-Cardeja.
Niin ja kaikkihan jo tietävät Skypen, mutta SkypeOut on hieman kalliimpi, kun soittaa tavanomaisiin puhelimiin. Skypen käyttäjien välillähän se on ilmaista, mutta ainakin toistaiseksi molemmilla pitää olla tietokone tai vähintään 400MHz PocketPC. Eikä Skypeä taida saada yhdistettyä lankapuhelimiin, itse allekirjoittanut ainakin tykkää kävellä asunnossa ympäriinsä langattomaan puhelimeen puhuessaan.
Vaikka tämä viesti kuulostaa ehkä vähän mainokselta, mulla ei oo mitään tekemistä noiden edellämainittujen firmojen kanssa - halusin vain kertoa tämän säästövinkin muillekin. :)
/Jani
Eikä Skypeä taida saada yhdistettyä lankapuhelimiin, itse allekirjoittanut ainakin tykkää kävellä asunnossa ympäriinsä langattomaan puhelimeen puhuessaan.
Ulkomuistista taas, älkää hirttäkö jos meni väärin. Skypen sivuilla oli mainoksia sellaisista usb-puhelimista, jotka liitetään tietsikan vastaavaan porttiin. Malleja oli erilaisia headseteistä puhelimia etäisesti muistuttaviin laitteisiin. Näistä puhelimen näköisiä vekottimia oli ainakin langattomia eli hyppysähköllä toimivia värkkejä sekä muistaakseni myös extaasinarulla varustettuja versiota tarjolla... Hintoja en muista, enkä jaksa tarkistaakkaa :)
Meillä on kämpässä wlan ja mulla pocket-pc wlanilla joten käytän siinä skypeä kuin tavallista puhelinta. Ei tarvii piuhoja kytkeä.
millennium 06-06-05, 14:11 Ainakin Suomeen nuo Skypen hinnat ovat alhaisemmat, en ota kantaa sitten noihin puhelin kortti hommeleihin....
Suomi Lanka Mobiili
-----------------------------------------
Skype 3,3 cent 19 cent
Sipgate 4,4 cent 21,6 cent
Tosin Suomeen voi soittaa toistaiseksi lähes "ilmaiseksikin", ostamalla 1 eurolla puheaikaa ja rekisteröitymällä VoIPBuster:iin voi soittaa ainakin toistaiseksi beta testaus aikana 21 maahan (tosin vain lankaliittymiin) ilmaiseksi :) Siitä vain kokeilemaan....
se tällä foorumilla jo aikasemminkin mainittu 01015-etuliittymä tarjoaa tällä hetkellä 2,5 ct /min langasta lankaan.
Välillä käy 'tsägä' ja operaattorinauhoite ilmoittaa puhelun alkuun 1,5 ct minuuttihinnasta :-D
Kännykkään käytän 01071-etuvalintaa. 15 - 17 senttiä minuutti.
Toi kännykkäetuvalinta on ainakin minun kohdallani ihan tärkeä juttu. Suomen päässä kun alkaa lankapuhelin olemaan jo historiaa. Nuoremmilla immeisillä ei lankaliittymää ole enään ollenkaan ja nyt sitten ne viimeisetkin, useimmin puhelinkontaktin kautta yhteydetyt ihmiset, ilmoittivat laittavansa lankaliittymän pois kun "ei se kannata". Olin ihan ÖÖ:nä, saksassa tuntuis aivan käsittämättömältä että ei olis kontaktin pitoon muuta kuin känny. Sehän alkaa jo kiehumaan korvassa muutaman minuutin jälkeen (ainakin minun nokiani). Onko kännykkämaksut sitten suomessa niin paljon halvempia vai onko tämä taas näitä juttuja "suomi teknologian suunnannäyttäjänä"?
Minun tutuillani suomessa on lankaliittymä lähinnä internettiä varten. Ja kellä on laajakaistaliittymä (DSL) ei ole sitten ollenkaan lankapuhelinta. Koska itse käyn aika usein suomessa (4-5 kertaa vuodessa) hankin sieltä joulun aikaan vihdoin oman kännykkäliittymän Soneralta. Kuukausimaksu on EURO 1,99 kuussa. Viime laskusta luen nyt että arkisin 07 - 17h olin puhunut 8 puhelua, yhteensä 11min 11 sek ja ne maksoivat EURO 1,90 eli noin 17 senttiä minuutti. Muina aikoina 2 puhelua, 1 min. 10 sek maksoi EURO 0,13. Ulkomaille (saksaan ja pohjoismaihin) tuli 33 puhelua, 1t, 31 min ja 59 sek. Maksoi EURO 49,71.
Ei kai tämä kovin edullista ole mutta onhan tariffikin puhelinta vähän käyttävälle, siksi edullinen kuukausimaksu.
Luulen, että suomessa on lankaliittymän kuukausimaksu aika korkea ja suurin osa vaan soittaa kännykkään koska silloin ainakin toisen tavoittaa eikä puhelimeen vastaa joku muu perheenjäsen ensin jne. Ja koska sitä lankapuhelinta ei sitten juuri käytetä, se irtisanotaan samointein.
Itse en ole lankapuhelinta Suomessa käyttänyt moneen vuoteen. Syitä on monia:
- lankapuhelin on kallis (avaus 99e vs. kännyn 0e, kk-maksu 6e vs. 0e, minuuttihinta kännyyn n. 0,2e vs. 0,069e)
- monella, kuten myös itselläni, on työpuhelin käytössä (en tosin ottaisi lankapuhelinta, vaikka ei olisi työpuhelinta)
- lankapuhelin on kotona, minä en :D
Lankapuhelinta ei ainakaan kaupunkialueella kannata käyttää enää edes nettikäytössä, koska ADSL on kokonaiskustannuksiltaan halvempi ja ominaisuuksiltaan tietenkin parempi.
Niin ja yrittäkääpä myydä tämän päivän teinille lankapuhelin... eihän sillä voi edes tekstiviestiä kirjoittaa tai vaihtaa soittoääniä tai taustakuvaa tai pelata...
Pieni hintavertailu perustui näihin:
http://www.elisa.fi/index.cfm?t=1&o=111.00&did=2331
http://saunalahti.fi/gsm/sl-gsmhinnasto.pdf
Kenties Suomen tiukasti kilpailtu telemarkkina toimii ja wanhat turhakkeet karsiutuvat pois.
- Perttu, onnellinen mobiili-ihminen jo vuodesta 1997
Soppaa sekottaakseni, itsellänikään ei ole kuin kännyköitä, mutta ystäviäkin saksasta löytyy, kellä on ainoastaan lankapuhelin ja niihin/niistä voi lähettää myös sms viestejä!
Kyllä Suomessa on kännyköinti halvempaa (ja liittymän hankkiminen, lopettaminen ja vaihtaminen erityisesti helpompaa!) kuin Saksassa. Itsekin olen ihan vaan Suomen lomia varten avannut ihan normaalin liittymän, jossa parin euron liittymämaksu (kun ottaa uuden numeron; muuten 0 euroa muistaakseni), kk-maksu 0 euroa ja vaikka puhelumaksut sitten ovatkin vähän korkeammat kuin isompi-kuukausimaksullisissa liittymätyypeissä (omassa liittymässä puhelut 13,9 senttiä/min; halvempiakin versioita olisi vielä), niin puheluja tulee soitettua sen verran vähän että ehdottomasti kannattaa. Ja näitä liittymiä voi tilata vaikka netin kautta, ilman mitään aikarajoituksia (vrt. Saksan 2 vuoden sopimukset yms).
Mun lähes kenelläkään suomalaisella kaverilla ei taida olla lankapuhelimia; vanhempienkin sukupolvi alkaa jo lopettaa lankaliittymien pitämisen. Harmi homma omasta mielestä, koska itse kyllä tykkään enempi soittaa lankapuhelimella, siis sellaisia pidempia puheluita ainakin. Ja siinä ei yleensä akkukaan lopu kesken puhelun. :-D
..mutta ystäviäkin saksasta löytyy, kellä on ainoastaan lankapuhelin ja niihin/niistä voi lähettää myös sms viestejä!
Joitakin vuosia sitten kun kekattiin tää juttu saatiin illan parhaat naurut kun läheteltiin tekstiviestejä lankaluuriin. Ensin kokeiltiin itsellemme ja siellähän oli sitten mekaaninen täti langan päässä joka selitti ensin että nyt tulee viesti numerosta se-ja-se ja sen jälkeen viesti: "hölökynkölökyn ich hasse diesen Job kukkuluuruu..". Sama sitten tietysti parille kaverille. Äiti oli suomessa lähinnä hämmentynyt eikä ymmärtänyt miksi pennulla niin nauratti.
Joitakin vuosia sitten kun kekattiin tää juttu saatiin illan parhaat naurut kun läheteltiin tekstiviestejä lankaluuriin. Ensin kokeiltiin itsellemme ja siellähän oli sitten mekaaninen täti langan päässä joka selitti ensin että nyt tulee viesti numerosta se-ja-se ja sen jälkeen viesti: "hölökynkölökyn ich hasse diesen Job kukkuluuruu..". Sama sitten tietysti parille kaverille. Äiti oli suomessa lähinnä hämmentynyt eikä ymmärtänyt miksi pennulla niin nauratti.
Nuo puhuvat sms palvelut ovat kyllä huvittavia. Itse tarkoitin näitä tavallisia ISDN handsettejä, joilla voi lähettaa ja vastaanottaa ihan normaalisti SMS viestejä. Hieman ihmettelin pari vuotta sitten kun kaverin kotinumerosta tulee SMS:iä. Ihan hyvä kännykkäpelkoisille, jotka silti haluavat chattailla tekstiviesteillä. ;)
Mikä olisi muuten kätevin tapa soitella Suomeen Saksasta? Onko järkeä pitää suomalainen liittymä. Minulla nimittäin on tällä hetkellä (vielä äidin nimissä :oops: ) Soneran Zeroforty, jolla saa 10 eurolla 1000 viestiä kuussa ja siitä yli maksetaan sitten erikseen. Toisin sanoen voin tekstata 0-1000 viestiä, mutta maksu on niistä vakio 10 euroa. No, en todellakaan ole koskaan saanut tuhatta täyteen, mutta muuten olen ihan tyytyväinen tähän.
Kannattaako ottaa esim. kuukausimaksuton suomalainen liittymä ennen lähtöä? (Alkaa muuten jo kiire olla siihenkin). Mikä liittymä olisi hyvä? Mitä te itse käytätte, jos jollakin on suomalainen liittymä? :? Missä olisi edulliset ulkomaanpuhelut ja etenkin tekstiviestit? :roll:
Itse en ole oikein perillä tällaisista... :shock:
|