View Full Version : Koiralliset immeiset: Gestapo kyttää...

Husky
06-06-05, 17:28
Juu, nyt se on uskottava... hartaasti kuvittelin tämän olevan vain urbaania legendaa - turhaan :cry:

Olen aiemmin kuullut että polizei tuppaa kulkemaan alueilla joilla myös paljon lenkkeilijöitä laukkaa - koiran kanssa tahi ilman. No, mikäs siinä MUTTA KUN tarkoitus on sakottaa a) hihnattomia ja b) veromerkittömiä karvaperseitä. Omassa tapauksessa saisin kaiketi lappuset molemmista kohdista :twisted:

Tyyppi suomalaisena en tätä uskonut ennen kun näin... Palailin juuri koirani kera juoksulenkiltä, ja siellähän se setä tepasteli kyyläämässä. Onnex sattui olemaan sellasessa kohdassa että näin jo kaukaa vaaran ja ehdin reagoida asianmukaisesti = kytkeä koirani hihnaan :lol: Ja sit hurjan sporttisena ohi laukaten jottei ei setä kerkiä/kehtaa pysäyttää ja kysellä veromerkkien tms perään..... Loppu hyvin, kaikki hyvin - ainakin omalta kohdaltani, ja toistaiseksi.

Pointti tässä sepustuksessa lienee se, että kaikkeen ne tuhlaakin poliisin resursseja... Kai niillä parempaakin tekemistä olis :shock:
Toivottavasti saivat tänään kiintiön täyteen ja pysyvät kaukana meitsin lenkkimaastoilta.... Seuraavalla kerralla ei varmaan käy samanlainen zägä.

Mahtaako muilla koirallisilla kokemuksia tästä??

marsu
06-06-05, 17:58
Periaatteessahan toi siis toimii noin, mutta ainakaan Berliinin poliiseita ei yleensä vois vähempää koirien tai niiden omistajien touhut kiinnostaa. Sitä vartenhan on nykyään Ordnungsamt-ihmiset! :-D Joita tosin niitäkään ei (onneksi) ole usein lähipuistossamme näkynyt.
Eli itse en ole vielä sakkoja saanut, vaikka koira on päivittäin ainakin osan matkaa kytkemättä, ja paikalliset koiranulkoiluttajat ovat vielä huomattavasti huolettomampia, eli itselläni sentään koira varmaan puolet ajasta kuitenkin kiinni (kun kuitenkin pelottaa jos joku meidät näkee ja sakottaa... 8-[ ).
Eli itse suhtaudun kyllä ainakin täällä meilläpäin aika huolettomasti noihin järjestyksenvalvojiin, vaikka vähän kyllä koiran kiinnipito lisääntyikin Ordnungsamt-tyyppien tulon jälkeen. Mutta vaikka mulla henk.koht. ei olekaan mitään ongelmaa pitää koiraa kytkettynä, niin kaikilla muilla on, ja siitä syntyy omaa koiraa kohtaan ihan liikaa epäreiluja tilanteita (sen päälle on jo ainakin kolme kertaa käyty niin että on ollut hihnassa ja toinen vapaana, ja tämän vapaana olleen koiran omistajaa ei kehotuksista huolimatta olis vähempää voinut kiinnostaa haluanko minä sen rekun omaani tutustumaan vai en... grrr... :evil: ). Eli oma koira on jatkossakin irti ajoittain, ja vieraat koirat potkin tarvittaessa kauemmas jos ei omistaja tajua eväänsä liikauttaa ja ongelmia näyttää olevan tulossa. Mulla on tällainen tiukkapipoinen suomalainen katsontakanta asiaan, jota horstit ei kyllä taida ymmärtää vaikka periaatteessa ihan samoilla säännöillä pelataankin molemmissa maissa.
Niin, ja oma koira on erinomaisesti hallinnassa eikä aiheuta kenellekään ongelmia hihnassa tai irti ollessaan; sitä samaa toivoisin myös kaikilta muilta... eksyi vähän aiheesta, sorry.

Husky
06-06-05, 19:53
Gestapo-aiheen vierestä vielä... Itselläni juuri tämän samaisen lenkin loppuhuipentumana eräs sakemanni (saksanpaimen hurtta) oli hyökätä mun hurtan kimppuun - joka siis rauhaa rakastava yksillö (kultsu). Kerkesin estää, taikka hidastaa tapahtumien kulkua, huutamalla kehkojen perukoilta jotain painokelvotonta - suomeksi tietty :lol: Sen verran se piski nähtävästi hätkähti että vauhti hidastui ja omistaja sai napattua piskinsä kaulapannasta kiinni. Tämä äijä töllötti vielä kummastellen kun heitin sille kaikista pahimman jos-katseet-tappaisivat-mulkauksen. En sitten tiijä kummasteliko että mitähän toi neiti oikeen molottaa, vaiko sitä että tosiaan olin kuin myrskyn merkki. Jospa horstin näkökannasta mitään kummallista ei tapahtunut....

Tämä ei mullakaan mene kaaliin, mix helvatassa on laskettava verenhimoinen hurtta (=toisille koirille vihainen) vapaaksi alueella jossa tiedettävästi liikkuu paljon muita koiria!?!?! Tätä näki kyllä suomessakin, mutta harvemmin :shock: :?

Vai kultaako aika muistot :wink:

marsu
07-06-05, 10:00
Juu tunnen tunteen, ja on täälläkin keuhkopurjeita joskus pullisteltu... 8) Tosin se on luultavasti ihan turhaa, koska horstit ei varmaan ymmärrä yhtään minkä takia sitä keuhkotaan...
Mun kestoärsytysaihe saksalaisissa koiranomistajissa onkin se niiden oletus, että kaikkien koirien pitää päästä tutustumaan toisiinsa, ja tietenkin kysymättä omistajalta onko asia ok. Tämä riippumatta siitä onko koira kytkettynä tai ei. Oma koirakaan ei ole mikään verenhimoinen hurtta vaan ihan fiksu yksilö, mutta muiden urosten kanssa harvemmin synkkaa kuitenkaan mitenkään erityisesti. Joten jos se toinen koira on yhtään machoileva uros, niin yleensä siitä tutustumisesta ei ole kellekään mitään iloa vaan korkeintaan pullistelua ja pahimmassa tapauksessa siis reikiä. :? Ja kuitenkin horstien "koira-ajokortin" teoriaosuudessa opetetaan ihan samalla tavalla kuin Suomessakin, että oma irtioleva koira olisi kytkettävä jos toisia koiria tulee hihnassa vastaan. Mutta tämä opastushan ei siis ole tietenkään varmaan 90 prosenttia paikallisista "koira-asiantuntijoista" tavoittanut...

Ja ei, ei Suomessa ole yleisesti tällaista. Suomessa on kyllä aika paljon (=enemmän?) rähjääviä koiria, mutta koska ne ovat lähes aina hihnassa ei niistä ole haittaa/väliä. Ja suurin osa koiraansa Suomessa irti (sielläkin luvattomasti) pitävistä kytkee koiransa heti toisten vastaantullessa, tai vähintäänkin huutelee onko ok päästää tutustumaan. Ah, tätä kaipaan kyllä niin paljon!

Vaikka onhan asiassa aina se toinenkin puoli, eli suurin osa täkäläisistä koirista on kuitenkin aika sosiaalisia eikä mitään riidanhaastajia. Ja onhan se kiva päästää oma koira leikkimään ilman että a) tarvitsee sadan metrin päästä varmistella "saadaanko tulla haistelemaan" :-D tai b) koirattomat ohikulkijat uhkailevat poliisilla tai muuten vaan luovat murhaavia katseita.

Satu Johanna
07-06-05, 10:37
Mun kestoärsytysaihe saksalaisissa koiranomistajissa onkin se niiden oletus, että kaikkien koirien pitää päästä tutustumaan toisiinsa.... Oma...ihan fiksu yksilö,

Ja ei, ei Suomessa ole yleisesti tällaista. ...koska ne ovat lähes aina hihnassa ei niistä ole haittaa/väliä.

Niin, niin. Sehän on se kuuluisa sanonta, että "ei se mitään tee" - ennenkuin nappaa kiinni. Ja että Suomessa asiat olisi PAREMMIN? :shock: Koirattoman lenkkeilijän/ rullaluistelijan näkökulmasta täällä Saksassa asiat on kymmenen kertaa paremmin, täällä sentään sakotetaan koiranomistajia, jotka pitävät piskinsä vapaana, Suomessa eletään kuin pellossa tässä asiassa. Lenkillä sai olla varuillaan, pahimpia oli ne pikkupiskit, jotka mitään pelkäämättä lähtee räksöttäen perään. Kerran jouduin miettimään, että potkaiseeeko koiran pois kimpusta (joka olisi tietty nirri pois), vai mitä sitä tekisi, kun koira kirittää kannoilla hullunkiilto silmissä. Ja koiranomistajan kommentti: "kai noi sun rullaluistimet ärsytti sitä".

Itse en pelkää koiria, mutta kyllä irtijuoksevat koirat epäilyttävät/ pelottavat. Vaikka ne olisi mitä kullannuppuja tahansa, aivottomia kultaisia noutajia, niistä ei koskaan tiedä. Ei tiedä isäntänsäkään. Ihmettelen, että jos kaupungissa on selvä kielto: koirat pidettävä kytkettyinä, niin minkä takia suurin osa koiranomistajista kuvittelee, ettei se kielto koske heitä???? Husky ja Marsu?

Toinen asia on noi koiranpaskojen talteenkeräämiset. Täällä Bonnissa on joka puolella kaupunkia koiranpaskapussitelineitä, joista saa ilmaiseksi ottaa niitä pusseja. Silti läheskään jokainen ei näe sitä tarpeelliseksi. maatuuhan se... ainakin leviää katukivetyksellä kivasti...

outi
07-06-05, 12:39
Mielenkiintoista, mielenkiintoista... Meilläpäin ihmiset tulee sanomaan että koira PITÄÄ päästää hihnasta irti, oon julma omistaja kun pidän koiraa kiinni.

Mutta - kun tietää että oma koira ei voi sietää tietynnäköisiä koiria, parempi pitää hihnassa kun taistella oikeudessa traumoista + hampaanjäljistä.

Münchenin kaupunki sanoo että koiria saa pitää vapaana, vain tietyillä alueilla on hihnapakko.

Husky
07-06-05, 15:36
Satu Johanna, un nyt kerta kysyt: En tietääkseni ole missään välissä mainostanut pitäväni koiraani kaupunkialueella vapaana.... Tai ylipäätään liikkuvani koirani kanssa kaupunkialueella. En nimittäin käsitä ko. puistoaluetta "kaupunkialueeksi"...! (lue: ei liikennettä, älämölyä, asvalttia... vaikka se varmaan virallisesti sellainen onkin). Joten eipä mulla irtoo omanapaista kommenttia tuohon paska-asiaankaan, muuta kun että kukapa siitä tykkäis.

Aivoton kultainen noutaja... Ttuohon en halua sanoa mitn, ei se mitään kaunista kuultavaa olisi - eikä siten sanomisen arvoista.
Oppia ikä kaikki, näemmä :P

Siitähän ei pääse mihinkään että idiootteja on kaikissa kansalaisuuksissa, suomalaisissa, saksalaisissa, kenialaisissa... ! Näin myös koiran omistajissa kuin koirattomissakin. Joten ehkäpä rajummat yleistykset kandeis pitää mahassaan.

Outi, näköjään nää osavaltio/kaupunki erot on melkoisia... :shock: NRW lienee perusnatsi meiningillä varustettu - Ordnung Must Sein. Ei sillä että vähemmistö meitin puistossa koiraansa hihnassa pitää, gestapon uhallakin, ja pääsääntöisesti kaikilla on mukavaa. Sama sakkihan siellä liikkuu. Paha on vaan se että ko. puiston reunalla on myös sakemannien treenipiste ja nämä reijittävät yksilöt ovat 100% siellä vierailevia.

Ja tosiaan, on kaikkien osapuolten parempi pitää agressiiviset yksilöt hihnassa.. Monille saksalaisille tämä vaan tuntuis olevan mahdoton yhtälö, ainakin täälläpäin. Ton tarinani kaltaisiin tilanteisiin törmään, jos en päivittäin, niin viikottain. Ikävää, eikä ollenkaan "reilua" koiraani kohtaan, se kun pääsääntöisesti ignooraa ja kiertää lajitoverit mahd.paljon. Tämäkin johtuen lukemattomista hyökkäyksistä, ennen kaveri oli ystävällisyyden/sosiaalisuuden perikuva...

outi
07-06-05, 16:13
Husky,
Meillä on sama ongelma. Koira (dobberi), tulee pääsääntösesti toimeen kaikkien kanssa, ne täyttä-huutoo raivoavat urokset kierretään kaukaa mielummin kun lähetään riekkumaan seuraks.

Ja - meidän pikku vauvelin kimppuun hyökkäsi (n. 11 vuotta sitten) kultanen noutaja uros, jonka jälkeen on pakko myöntää, että mun dobberi ON rasisti. Vaaleat isot uroskoirat - kimppuun! Ja tosiaan, muitten kanssa ei ole ongelmia.

Satu Johanna
07-06-05, 16:44
Mutta Husky: jos saat sakot siitä, että koira on irti, niin eikö se sitten ole kaupunkialuetta ja koiran pitäisi olla hihnassa?

Harva meistä lenkkeilee ihan ydinkeskustassa, yleensä ne lenkkeilyalueet on samoja, missä koiriakin ulkoilutetaan. Ja siellä ne koirat pidetään vapaina. Vaikka niiden pitäisi olla kytkettyinä. Vai olenko ymmärtänyt tän asian ihan väärin?

Ja korjattakoon tässä, kun ilmiselvästi tulin väärinymmärretyksi, oma moka: aivottomalla kultaisella noutajalla tarkoitin sellaista lempeää eläintä ilman omaa tahtoa, lässykkää, joka ei todellakaan tee mitään ilman omistajan lupaa. Vaan Outin esimerkin mukaan: niistäkään ei koskaan todellakaan tiedä. Ei siis voi sanoa, että vain agressiiviset rodut olisi pidettävä kiinni. (Kukaan ei sano kultaista noutajaa agressiiviseksi tai vaaralliseksi, ihan toisenlainen assosiaatio siitä rodusta tulee, koiria tuntemattomallekin.)

Mulla ei ole mitään kultaisia noutajia vastaan, tai ylipäänsä koiria, on mulla ollut saksanpaimenkoira itsellänikin. Viimeksi toissaviikolla oma kissa puri niin pahasti kissanhoitajaa, kun oltiin lomalla, että tytön piti käydä lääkärissä monta kertaa. Ja kissa on lälly kuin mikä. Juuri sellainen, josta olisin voinut vannoa, että se ei tee mitään. Eläimistä ei vaan koskaan tiedä.

marsu
07-06-05, 17:45
Satu Johanna:
No mun kokemuksella Suomessa koirat pidetään huomattavasti kurinalaisemmin kiinni kuin Saksassa, ainakin yleisillä paikoilla (kuten suht. vilkasliikenteiset puistot, kadut jne). Metsässä tms on eri asia. Se on tietenkin aina ikävä homma jos irti oleva koira lähtee räkyttämään perään, siitä ei tykkää kukaan. Siinä voi sanoa muutaman mielipiteen omistajalle. Kuten mainitsin, niin olen itsekin vauhkonnut naama punaisena kun ei oteta toisten toiveita (ja samalla kiinnipitosääntöjä) huomioon vaan päästetään oma rekku toisten koiria rei'ittämään tai muuten vaan häiritsemään.

Mitä tulee koirankakkojen keräämiseen ja yleiseen kiinnipito-kuuliaisuuteen, niin siinä jokainen tietenkin vastaa omista teoistaan. Kaikkia ärsyttää varmasti tasapuolisesti kasaan astuminen tai irti olevan koiran hyökkäilyt. Tässä kysytään sitä vastuuta. Saksassa on kuitenkin selvästi huomattavasti enempi mentaliteetti: "koirien on saatava olla vapaana ja tutustuttava toisiinsa", eli ihan niinkuin outikin mainitsi niin olet huono ihminen jos et päästä/pidä koiraa irti. Huolimatta siitä ollaanko kiinnipitopakko-alueella vai muualla. Tällaisissa tilanteissa sitten pitää miettiä antaako koiralleen reilun tavan tavata toisia ja ehkä puolustaa itseään (koska yhdistelmä yksi/monta vapaana - oma hihnassa on yleensä aika epäreilu ja riskialtiskin) jolloin sakot saattavat napsahtaa (jos ollaan kiinnipitoalueella), vai raahaako koiraa väkisin hihnassa vaikka viisi vapaana olevaa koiraa pyörii ympärillä ja siinä ohessa ehkä yrittävät käydä riveleihin kiinni.

Ja vaikkei mun tarvitse omia tekemisiäni täällä kenellekään selitellä, niin vielä selvennykseksi: mun koirani ei jahtaa eikä rei'itä ketään, välttää konflikteja, on erinomaisesti hallinnassa sekä irti että hihnassa, enkä minä jätä koirani jätöskasoja mihinkään yleisille kulkuväylille tallottavaksi (koska koira ei niitä siihen edes tee). Yritän ottaa sekä koiralliset että koirattomat kanssaihmiset huomioon enkä anna koirani häiritä ketään, oli se sitten vapaana tai hihnassa. Tämän kun kaikki muutkin tekisivät...

Ja mitä tulee eläinten käytökseen, niin kukaan ei tietenkään voi 100% tietää mitä niiden päähän joskus juolahtaa, mutta siitä nyt tässä ei kai pääasiassa ollut kysymys, vaan enemmänkin yleisestä piittaamattomuudesta/tavoista/tms.

Tomppa
07-06-05, 18:35
Niin, tuo koirien "valvonta" on Ordnungsamtin asia, ei se poliisille kuulu ainakaan niin kauan kun mitään ei tapahdu. Itse kun asustan maaseudulla niin asia on aika ongelmaton. Koiria juoksentelee ympäriinsä eikä se tunnu ketään juuri isommin vaivaavan. Paikkakunnan Hundeverordnung tuli voimaankin vasta noin 3 vuotta sitten, sitä ennen ei ollut edes teoreettisia määräyksiä. Nyt yli 50cm korkeat koirat on pidettävä hihnassa - mutta vain yleisillä tiealueilla. Käytännössä koirat pidetään ulkoiltaessa irti, myös luonnonsuojelualueella (!). Yleensä ihmiset ottavat koiransa hihnaan jos joku tulee vastaan. Mutta tää on tietty ihan tätä meidän nurkkakulman lepsuutta, kaupungeissa asiat on varmasti ihan eri tavalla - ihan kuten suomessakin paikkakuntakohtaisia eroja on.

Hauska yksityiskohta vielä: kun ex-vaimoni kuuli tästä Hundeverordnungista ja koira kun on 53cm korkea niin hän soitti tietysti heti pormestarille ja ärisi älyttömästä määräyksestä. Miten niin 50cm korkeat koirat ovat vaarallisia ja pienemmät ei? No, vastaus oli että kun ne molemmat koirat joiden vuoksi tämä määräys tehtiin ovat suuria niin näin se sitten määriteltiin! Ja sanoi että anna koirasi vaan juosta vapaana, kaikkihan sen lampaan tuntee!

Mutta täällä pohjoisbaijerissa on aika rentoa menoa muutenkin ja edes jonkin verran maalaisjärkeä käytössä.

Muuten sanon aina tutuilleni suomessa jotka kysyvät että "millaista siellä saksassa on" että se riippuu ihan siitä missä päin sattuu olemaan. Mielestäni saksan sisäiset kulttuurierot ovat paljon suurempia kuin esim. pohjoismaiden keskeiset erot.

Ai niin, ja veromerkistä voi tehdä näppärän avaimenperän.....

Husky
07-06-05, 20:48
Satu Johanna: Nyt alkaa menee jo p.vilaamiseksi tää homma.. Mutta todettakoon: En ole kitissyt siitä mahd. sakosta, jonka saisin. Ja mikäli näin annoin vahingossa ymmärtää niin korjattakoon täten virallisesti. Pointti oli:
1. Todeta että tämä legendaksi luultu juttu on totista totta.
2. Hehkuttaa omaa loisto zägää kun onnistuin ko setän ajoissa bongamaan ja täten mahdolliset sakot välttämään....
3. Kysellä muiden tietoja/kokemuksia näistä' sakko yms asioista..
4. Todentaa henk.koht mielipiteeni että parempaankin voisi resursseja käyttää. VARSINKIN mitä tulee ko. alueella kyyläilyyn...

Koiruus lönkyttää lenkeillämme jatkossakin irrallaan, mikäli joskus paska flaksi käy, niin sillehän ei sitten minkään mahda - aina ei voi voittaa.

Henk.koht mielipiteeni on että tähän tuhlattavat resurssit vois käyttää paremminkin.

Melkeen tekis mieli kommentoida tuota "ilman omaa tahtoa .... joka ei todellakaan tee mitään ilman omistajan lupaa."- kommenttia, mutta olkoon jälleen kertaalleen. "Lässykkä" pitää kyllä paikkansa :wink:

Mitä tulee eläinten arvaamattomuuteen - totta. Oman rekun tapauksessa uskallan väittää että salaman iskun tappamaksi joutuminen on todennäköisempää kuin koirani kohtaaminen agressiivisessa mielentilassa. Mutta: voihan mitä tahansa tapahtua, myös kuoleminen salaman iskusta.

Suomessa BTW vain kerran kuuden vuoden aikana koirani kimppuun hyökkäsi irrallaan oleva koira, itse asiassa 3 vinttikoiraa. Saksassa kahden vuoden aikana muutaman kerran kuussa, onneksi ollaan vältytty reijiltä - traumojahan ei voi välttää. Eli oman kokemuksen perusteella tässä on selvä ero.

marsu
08-06-05, 09:50
Husky: "Suomessa BTW vain kerran kuuden vuoden aikana koirani kimppuun hyökkäsi irrallaan oleva koira, itse asiassa 3 vinttikoiraa. Saksassa kahden vuoden aikana muutaman kerran kuussa, onneksi ollaan vältytty reijiltä - traumojahan ei voi välttää. Eli oman kokemuksen perusteella tässä on selvä ero."

Mulla on täsmälleen samansuuntaiset kokemukset! Koirani joka vajaa parivuotiaana oli Suomessa asuessamme oppinut, ettei vastaantuleviin koiriin tarvitse kiinnittää kuin korkeintaan vähän myönteistä huomiota (koska ne eivät koskaan päässeet koiraani häiritsemään, koska olivat kiinni) ja lönkötteli kaikista räkyttäjistä ja muistakin ohi ihan lunkisti, on täällä näiden muutaman vuoden aikana muuttunut epävarmaksi ohittajaksi (siis ei pysty hihnalenkeillä enää menemään täysin rentona toisten koirien ohi, koska niistä ei koskaan tiedä tulevatko päälle/nuuskimaan vai eivät; yrittää siis usein niskakarvat pelokkaasti vähän kohotettuna luimistella/köpötellä reunoja pitkin ohi).

Ai niin, tuli vielä varsinaisesta aiheesta mieleen: vaikka esim. Berliinin keskustassa koirat juoksentelevat vallattomasti vapaana puistoissa ja kaduilla (vaikka kiinnipitopakko suurimmassa osassa kaupunkia onkin) järjestyksenvalvojien suuresti välittämättä, niin jo kaupungin rajojen ulkopuolella Brandenburgissa on asiat toisin. Siellä on tuttavan saksanpaimenkoira menettänyt henkensä, koska paikalliset metsästäjät katsoivat sen jahdanneen riistaa kun se oli vapaana juoksemassa jossain peltotiellä (omistajan mukaan ei jahdannut mitään) ja ampuivat sen niille sijoille. :shock: Ja tämä on kai metsästäjien oikeus, eli eivät tehneet mitään väärää? Sinänsä tietysti ihan ok sääntö, mutta sitten jos osuu omalle kohdalle ilman oikeaa syytä/kunnon todisteita (kuten tuttavan tapaus) niin eipä paljon naurattaisi...

DaPuppe
08-06-05, 13:13
Vähän OT:ksi menee, mutta menkööt...

Mutta Husky: jos saat sakot siitä, että koira on irti, niin eikö se sitten ole kaupunkialuetta ja koiran pitäisi olla hihnassa?

Harva meistä lenkkeilee ihan ydinkeskustassa, yleensä ne lenkkeilyalueet on samoja, missä koiriakin ulkoilutetaan. Ja siellä ne koirat pidetään vapaina. Vaikka niiden pitäisi olla kytkettyinä. Vai olenko ymmärtänyt tän asian ihan väärin?

Et ole ymmärtänyt väärin. Nämä on vaan niitä pikkurikkeitä mitä kaikki tekee ja näin tehdessään tietävät, että sanktiota voi tulla tekosista, mutta todennäköisyys sille, että saa sanktiota on lähes yhtä suuri kuin Euroviisujen voiton napsahtaminen Suomeen. Tässä oli jokin aika sitten Tagesspiegelissä lista yleisimmin Berliinissä tapahtuvista rikkeistä, joista pitäisi sakottaa, muttei näin käy:

Pyöräily väärään suuntaan pyöräkaistalla
Julkisella paikalla alkoholin nauttiminen
Julkisella paikalla alastomana oleminen
Grillaus ei sallituissa puistonosissa
Koirien vapaana pito muualla kuin sallituilla alueilla
Koirien jätösten jättäminen tapahtumapaikalle

Lista oli ko. lehdessä hieman pitempi kuin mitä tuossa on, kun muistisoluilla on muutakin tekemistä. Mut tästäkin on havaittavissa se, että mitä enemmän sääntöjä ja ohjeita on niin sitä vähemmän niitä loppujen lopuksi noudatetaan. Sillä kylmä tosiasia on se, ettei kaikkea koskaan keretä valvoa. Tästä taas seuraa, että kerran ku immeinen on jotain sääntöjen vastaista tehny ilman siitä aiheutuvaa rangaistusta kynnys saman taikka toisen vastaavanlaisen teon uusimiseen on aiempaa matalampi.

Eläimistä ei vaan koskaan tiedä.

Saati painostetusta/nurkkaan ahdistetusta immeisestä.

lissu
08-06-05, 13:34
Kyllä muuten suomessakin voi saada sakot, jos pitää koiraa vapaana. Kokemusta nimittäin on. Tarkastajasedillä oli vielä mukana lista koiraveron maksajista. Tietenkään en ollut muuton yhteydessä "muistanut" (tai asia oli vain jäännyt hoitamatta) ilmoittaa koiraani koiraveron maksajaksi ja samalla kolmen verovapaan vuoden jälkeen rapsahti siitäkin lisäsakot. Jälkeenpäin ajatellen olisin tietenkin voinnut valehdella, että hoitelen tässä tätini koiraa paikasta X, mutta ei tullut siinä häkellyksessä mieleen... :?

Satu Johanna
08-06-05, 14:46
Nämä on vaan niitä pikkurikkeitä mitä kaikki tekee ja näin tehdessään tietävät, että sanktiota voi tulla tekosista...

Niin, ja sen kerran kun kaupungin järjestyksenvalvoja ehtii/viitsii asiaan puuttua, niin sanotaan, että "tämä perkeleen gestapomaa". Suomessa kaikki koiraveron tarkastajat on varmaan sitten kommareita?

samlund
08-06-05, 14:48
No, mikäs siinä MUTTA KUN tarkoitus on sakottaa a) hihnattomia ja b) veromerkittömiä karvaperseitä. Omassa tapauksessa saisin kaiketi lappuset molemmista kohdista :twisted:

Muistaa ajaa siis perskarvat huolellisesti, ja lenkille vain nahkavaatteissa, piiska mukana, ja hihna kaulassa :-D :-D

DaPuppe
10-06-05, 12:32
Niin, ja sen kerran kun kaupungin järjestyksenvalvoja ehtii/viitsii asiaan puuttua, niin sanotaan, että "tämä perkeleen gestapomaa".

Niin se vähän on. Vaan eipä nuo järjestyksenvalvojat täälläpäin näytä olevan kiinnostuneita mistään muusta kuin väärin pysäköimisestä. Tosin osittain miun mielestä tuo nimitys tulee osittain siitä, että hemmetisti tarkasti määriteltyjä sääntöjä, jotain kumminkaan kukaan tavallinen kaduntallaaja ei tiedä olevan olemassa ja sitten tulee taivaanlahja järjestyksenvalvoja (jotka muuten kuluttavat enemmän kaupungin kassaa kuin tuovat sinne rahaa) ja lahjoittaa siulle pikavoiton. Tätä voisi valaista muutamalla esimerkillä.

"Koiraa tulee ulkoiluttaa kytkettynä hihnassa, jonka pituus tulee olla maksimissaan 2 m pitkä, silloin kun lähimmällä alueella on vähän immeisiä ja 1 m pitkä kun lähimmällä alueella on vähän enemmän." Niin ompa nätti ja näppärä sääntö, vaan kuinka tuo lähin alue ja immeisten määrä on määritelty, kukaan ei tiedä eikä ketään kiinnosta. Eli periaattessahan järjestyksenvalvojat vois kiusata immeisiä siten, että laumalla syöksyvät puskasta kadulle, jossa pahaa aavistamaton immeinen ulkoiluttaa hurttaansa (kerrankin) 2m hihnassa. Tällöin hihnan pituus on sääntöjen vastainen ja donitsirahastoon sataa rahaa.

"Metsässä saa ajaa maastopyörällä poluilla, jotka on leveämpiä kuin 2 m" Taas vaihteeksi jonkun urbaani city-lapsen nerokas älynväläys. Luonnossahan polut siis on aina tasalevyisiä, joten polun leveys on helppo mitata. Tosin mettäs ei vielä ole tullu järjestyksenvalvojia vastaan, ku siel ei oo donitsikauppoja lähettyvillä ja siel on märkää ja kylmääki.

"Puistossa saa ajaa pyörillä vain leveillä teillä" Jiihaa!! Tämähän selventi huojenti sydän kummasti. Tosin vielä enemmän huojentais tieto, mitkä niistä teistä on niitä leveitä teitä ja mitkä ei. Vaan auta armias, jos tuota sääntöä rikot ja vastaan tulee kas, innokas järjestyksenvalvoja. Saat samantien luovuttaa 25 rahaa järjestyksenvalvojien donitsi-rahastoon.

Niin ja tuosta veromerkistä vielä. Sen pitäs olla jatkuvasti koiran pannassa kiinni ja nähtävillä. Aivan syvältä ja poikittain oleva keksintö. Ethän siekään jatkuvasti yksissä ja samoissa vaatteissa liiku ulkona?

Husky
11-06-05, 11:52
Totta tosiaan, jossitteluna: Mikäli rekusta olis verot maksettu niin ei se merkki pannassa killuisi. Tämä ihan vaan siitä syystä että samalla lailla voin heittää sen itse jonnekin pöpelikköön... :lol:

Tulipa mieleen tosta, ikävästä, ampumisjutusta: Sillon kun ex-pomoni kanssa puuhasteltiin mun Saksaan muuttoa niin hänpä ykskaks hoksas että: "ainiin sullahan on koira! Sunhan pitää maksaa siitä vero, ja ole sitten tosi varovainen missä lasket sen irti kun joku voi ampua sen jos se sattuu hortoilemaan muiden pihoilla..." No veromaksut on vielä allekirjoittaneen tilillä, ja koira hengissä.

Jälleen eroavaisuuksia: Tuntuis siltä että D'dorfissa auton saa jättää suurinpiirtein minne vaan, kunhan ei tuntikausiksi. Täällä näkee mitä kummallisimpia parkkihässäköitä eikä ketään näytä kiinnostavan. Eipä sillä, tämä EVVK itselle, meggis porskuttaa julkisilla :wink:

Kyllä, koiravero (niissä kaupungeissa joissa se on jäljellä Suomessa, ei taida montaakaan olla enää) tulee heivata - mitä pikemmin sen parempi. Siten myös koiraveron tarkastajista päästäisiin oikein kätevästi eroon. Itse en kuitenkaan kommareita sotkisi tähän.. :wink:

VP: hyvin tiivistetty!

Loppukommenttina tähän gestapoasiaan yleisesti: Siis mitä, eikö sääntöjä tulekaan rikkoa..... :twisted:

pha
14-06-05, 03:09
Kikkelis kokkelis vaan,

tää mun tarina on tosi, mutta ei liity koirien ulkoiluttamiseen! Tää tapahtu tänä keväänä aurinkoisena huhtikuun iltana Frankfurtissa. Ajelin prätkällä
661 motaria ja ajoin itäfrankfurtin liittymästä ulos Hanauer Landstrasselle, ja kattelin siinä valoissa että slurbaanot pitää jotain sirkusta siinä sillan alla. Aattelin että se on joku ylinopeus/alkoholi check point Charlie enkä huolestunu, koska en ollu jurrissa enkä ollut ajanut ylinopeutta. Lähin sitten valoista silleen hissun kissun ajeleen eteenpäin ja kun pääsin sen sillan alle missä nää kenokaulat piti kokousta, sieltä hyökkäs tää viherpeipponen mun eteen keskelle ajokaistaa pe..rrrrkele! Mä kysyin siltä että ootko humalassa kun tolleen horjut keskelle ajokaistaa, ja normaalisti kun joku halutaan pysäyttää niin silloin pitää näyttää punasta tikkaria, eikä tolleen koheltaa keskelle tietä lainkuuliaisia moottoripyöräilijöitä pelästyttää! :shock: No se alkaa sitten selittää että kun niillä on tällanen systeemi tässä että ne haluaa kurkata ja nuuhkasta mun prätkän pakoputkeen kun sieltä lähtee semmonen hyvä soundi :shock: :shock: No mä aattelin että täähän on mielenkiintosta että nää haluaa katella mun hienoa pyörää silleen vähän lähempää :? Sitten tää kotkanpesän komissaari ilmottaa mulle kun on tsekannu mun kaikki peippörit että mun hienon mopedin pakoputki on liian äänekäs ja laiton :shock: :shock: :shock: No mä sanoin että ei siinä kyllä ole tota "grüne punkt" niinkuin on noissa maitotölkeissä ja jugurteissa, mutta ei kai se nyt menoa haittaa :o No tää vitun führeri sano että mulla on niinkuin kaks vaihtoehtoa, mä ruuvaan mun pakarin irti ja kipasen kotiin hakemaan semmosen röörin missä on nää saatanan grüne punktit ja muut Tüvit ja vaihdan sen tässä ja nyt, tai sitten mopedi jää tähän :shock: Mä olin kuullu aikaisemmin mun prätkä tutuilta että Frankfurtissa asustaa tämmönen "auspuff liebhaber" jonka tehtävä on työntää nokkansa toisten pakoputkeen ja nuuhkia niitä, mutta enhän mä semmosia höpinöitä usko, mutta nyt olin siinä ja uskottava oli että tommonenkin nokkahuilun soittaja, turkisshortsihomoidiootti, hyönteispyydystäjä elää täällä Frankfurtissa :shock: Siinä mä sitten stondailin puolisen tuntia ja ihmettelin kun tää daiju pysäytteli hienoja ferrareita ja mersuja ja esitti niille tän saman tsouvin. Kattelin että siinä vieressä oli näiden transistori ja siellä istuskeli semmonen ymmärtäväisen näkönen naiskonstaapeli, niin ei kun sille lataamaan. Sanoin että kun olen suomesta kotoisin ja että meillä poliisit vetää kättä lippaan kun ne näkee näin hienon mopedin kun mulla, niin miten tää on mahollista että täällä toimii tää systeemi tälleen :o No se selitti että oi ja voi kun niillä on määräys tehdä tämmönen kevät kepponen :o :shock: Mä siihen että hyvä neiti, kyllähän sinä ymmärrät että tää teidän telttakokous täällä sillan alla on hiukan ylimitoitettu ja eihän tässä ole kyse mistään sellaisesta mikä vaarantaisi muita liikenteessä ajavia ja loud pipes save lives :wink: Tää neiti impi umpilampi sitten sano että hyvä on, kun kerran olen herrasmies ja suomesta niin tehdään semmonen kompromissi että tosta lähtee mulle semmonen convoy mukaan ja ajellaan mun kotia ja siellä sitten mä ruuvaan mun pakarin irti ja annan sen näille helluntalaisille niinkuin todistuskappaleeksi niiden kotkanpesään ja sitten tulee tuomio myöhemmin deutche postista. Aattelin että ei kai tässä sitten muu auta, mutta en sentään ottanu pirkolta puhelinnumeroo vaikka nätti olikin :-D Tää oli tälleen lyhykäisyydessään tää tarina ja nätiksi lopuksi vielä että en joutunu linnaan kun olin ensikertalainen :-D :-D :-D Semmonen snadi varotus kaikille tosimotoristeille että ei kannata tulla Frankfurtin keskustaan kisavirityksillä ettei käy tälleen, mutta pakarit paukkuen kyllä!!! :-D

Tuukka
15-06-05, 14:57
:lol:

jessi
17-06-05, 17:11
Minä en sitten ollenkaan tykkää kun koirat juoksee vapaina!!! minulla on pikku lapsia, ja minua inhottaa kun koirat tulee liian lähelle. Ei koiriin 100 % voi luottaa!
Itselläni oli iso koira aikoinaan suomessa, ja kun se oli pentu se oli irti ja minusta tehtiin rikosilmoitus. Helsingissä istuin sitten poliisin kuulusteluissa. ETTÄ KYLLÄ NE SUOMALAISETKIN OSAA!!

Hienoa Outi kun pidät koiran kiinni!! :) Nähdään juhannuksena ???
Jessica

Tomppa
17-06-05, 18:36
mun hienon mopedin pakoputki on liian äänekäs ja laiton :shock: :shock: :shock:

Joo, näin se on. Näitä kontrolleja on silloin tällöin joka puolella saksaa. Suomessahan moottoripyörää saa (tai ainakin vielä aikanaan sai) ruuvailla vähän niinkuin mielen mukaan, katsastusta ei ollut. Saksassa taas joka riivatun pieni muutos on kirjattava katsastuskonttorilla. Tästähän aiheesta on sarjakuvasankari WERNERin seikkailuissa raportoitu hyvin laajasti.

outi
19-06-05, 22:56
Hienoa Outi kun pidät koiran kiinni!! :) Nähdään juhannuksena ???
Jessica

Pidän joo, kun tiedän että se sillon pysyy lähellä.

Ja jussista, ollaan suomessa sillon, tälläkin hetkellä matkan päällä (Tukholmassa, löyty ilmanen WLAN).

Eli terkkuja hurreista!

outi

samlund
21-06-05, 17:44
Kikkelis kokkelis vaan, :-D

Aivan loistava juttu. Vuoden paras - sekä lyriikaltaan että sisällöltä.

Mikä oli muutoin pyörän lopullinen kohtalo? Jäikö custom osat sinivuokoille?

samlund
21-06-05, 18:03
Minä en sitten ollenkaan tykkää kun koirat juoksee vapaina!!! minulla on pikku lapsia, ja minua inhottaa kun koirat tulee liian lähelle. Ei koiriin 100 % voi luottaa!
Itselläni oli iso koira aikoinaan suomessa, ja kun se oli pentu se oli irti ja minusta tehtiin rikosilmoitus. Helsingissä istuin sitten poliisin kuulusteluissa. ETTÄ KYLLÄ NE SUOMALAISETKIN OSAA!!

Kaiketi vähän riippuu koirastakin, ei vihaista ja villiä pidä vapaani juoksuttaa, mutta kyllä useimmat normaalisti kasvatetut koirat ovat sellaisia hellanlettanoita, jotta kyllä ne puolestani vapaani saavat juoksennella ja nuuskutella. Mutta vapaasti juokseva rotveileri tai bullterrieri ei voi saada sympatiaa keneltäkään.

Ja kuinka kansa kohtelee eläimiään kertoo toki paljon itse kansastakin. Rikosilmoittelevat ovat varmasti vähän joka kysymyksessä aina poikittain, jahtaavat gestapotyypit tuskin sen joviaalimpia ovat siviiliaiheissakaan. Hollantilaiset ovat tässä(kin) suhteessa ykköskansaa.

Hollannissa ollessani nautin juurikin siitä että pirttihirmut naapurintöllääjät olivat (ainakin juuri tämän aiheen osalta) todella vähässä, kissoja ja koiria sai olla ravinteleissa ja kaupungilla kuinka halusi. Kertakaikkisen eläinrakasta kansaa.

marsu
22-06-05, 10:10
samlund:
"Kaiketi vähän riippuu koirastakin, ei vihaista ja villiä pidä vapaani juoksuttaa, mutta kyllä useimmat normaalisti kasvatetut koirat ovat sellaisia hellanlettanoita, jotta kyllä ne puolestani vapaani saavat juoksennella ja nuuskutella. Mutta vapaasti juokseva rotveileri tai bullterrieri ei voi saada sympatiaa keneltäkään."

Periaatteessa samaa mieltä, mutta tässä lauseessa on kyllä ristiriita... Eli normaalisti kasvatetut koirat voivat juosta vapaana paitsi eivät rottweilerit ja bullterrierit... nehän siis eivät missään tapauksessa voi olla koskaan hyvin kasvatettuja. :roll:
Joo, tää on vaan sellainen ikuisuusasia josta ei kai koskaan pääse yli eikä ympäri. Toki isot ja vahvaleukaiset koirat VOIVAT saada pahempaa jälkeä aikaan kanssaeläjissä jos kiinni käyvät, mutta niiden todennäköisyys ja halukkuus käydä kiinni on täysin samalla lailla kasvatuksesta kiinni kuin muillakin herrantertuilla, puudeleilla ja pikkupiskeillä. Ja toki jalostusvalinnoillakin on oma tärkeä pointtinsa tähän, mutta yhtään koirarotua ei virallisissa piireissä (siis ei-rikollisissa) haluta jalostaa tietoisesti sillä tavalla ihmisille aggressiiviseksi että sitä ei voisi normaalielämässä vaaratta pitää.
Mutta koska jotkut kieroutuneet ihmiset haluavat "muskelikoiria" vain hmmm:n jatkoksi ja "kouluttavat" niitä tietoisesti hyökkääviksi, niin sen takia ymmärrän kyllä miksi niitä karsastetaan yleisestikin (valitettavasti). Omassa lähiympäristössä ainoat potentiaalisesti kiinni käyvät koirat ovat sellaisia max. viisikiloisia vintiöitä, tätien lellilapsia. 8)

Joo mutta nyt alkaa kyllä aihe risteillä aika pahasti pois alkuperäisestä, joten ei tästä tän enempää. :-D

Kylie
27-07-05, 10:07
Minä vain en yksinkertaisesti voi sietää sitä, että Saksassa on joka puolella julmetusti koiranpaskaa! Kaikki vieraamme ovat aina huomanneet saman asian. Asuimme viimeksi ihanassa puistokaupunginosassa, jonka ainoa huono puoli oli todellakin koiranulkoiluttajat. Jalkakäytävältä poikkeaminen ruohoalueelle oli täysin mahdotonta ja koko ajan piti tarkkailla jalkakäytävääkin, ettei astunut punaruskeisiin miinoihin. Kun itse kuljin pienten lasten kanssa päivät pitkät ulkona, piti lapsia koko ajan varoitella koiranpaskasta. Kaiken huippu oli vielä se, että läheiseen puistoon tuli ihmisiä vasiten koiria ulkoiluttamaan: autolla reunalle ja koira irti puistoon. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään yleinen, virallinen koirapuisto. Sanon suoraan, että Saksassa asumiemme kahdeksan vuoden aikana tapasin YHDEN koiranomistajan, joka keräsi jätökset pussiin.

Olen todellakin sietämätön ihminen mitä koirien pitämiseen kaupunkioloissa tulee. Olen ensinnäkin sitä mieltä, ettei ole koiran arvoista elämää asua jossain kerrostaloasunnossa. Varsinkin jollekin isolle vahti- tai metsästyskoirarodulle koko ajatus on aivan absurdi. En ole mikään koiran- tai eläinten vihaaja, päinvastoin. Ei ole koiran itsensä vika, ettei omistaja ymmärrä mikä on koiralle parasta. Eikä ole koiran vika, että omistaja on niin tollo ettei kerää paskoja pois tai tajua pitää koiraa narussa!

Loppukaneettina vielä se, että minua on kaksi koiraa purrut ollessani lenkillä, vaikken ole millään tavoin niitä härnännyt tms. Toisella kerralla koira oli niin iso, että se vei omistajatartaan minne sattuu ja toinen taas oli muuten vain kiukkuinen. Molemmilla kerroilla omistajat ovat yrittäneet väittää, ettei koira osunut. Voin vannoa, että jos yksikin koira käy vielä kimppuuni, tulee se ensin potkituksi, omistaja haukutuksi ja vien asian poliisille.

marsu
27-07-05, 10:33
Koiranomistajanakin voin yhtyä Kylien mielipiteeseen, että minua sapettaa ihan yhtä lailla astua koiranpaskaan, kuten myöskin tulla purruksi (jota ei ole onneksi sattunut, kun ovat kaikki pullistelleet vain koiralleni). Ja vieraita koiria olen potkinutkin jos ovat olleet tulossa päälle.

Mitä tulee koiran pitämiseen kaupunkioloissa, niin siitäkin voi olla niin monta variaatiota, etten suoraan kyllä tyrmäisi sellaista koiranpitoa. Jos omistajalla on intoa ja tietoa järjestää koiralleen riittävästi liikuntaa (esim. käyttämällä sitä kauempana metsässä lenkillä) ja aivotyötä (esim. harrastamalla koiralle sopivia harrastuslajeja tai muuten aktivoimalla sitä) niin koiralle on se ja sama viettääkö se lepohetkensä pienessä kerrostaloyksiössä vai maalla olevan omakotitalon eteisessä. Mutta tietysti jos kerrostalokoiran elämä rajoittuu siihen yksiössä makoiluun ja korttelin kiertämiseen hihnassa niin se ei varmaan ole suurimmalle osalle koiria kovin tyydyttävää elämää. Ja tähän voi vielä lisätä sen klisee-toteamuksen, että monet kaupunkikoirat saavat paljon enemmän liikuntaa omistajien ollessa "pakotettuja" lähtemään niiden kanssa varta vasten ulos lenkille ja harrastamaan, kun taas maalla asuvat koirat vaan päästetään ehkä ovesta pihalle jossa ne käyvät pikaisesti tarpeillaan ja istuvat sitten lopun aikaa pihaa vartioimassa tms. Ei tietenkään kaikkien kohdalla näin, mutta näissä keskusteluissahan ruukataan muutenkin aina yleistää asioita. :wink:

paulatytto
27-07-05, 11:10
Juu, se ei todellakaan ole koiran vika, jos
a) se on irti
b) se puree
c) paskat jää kadulle/nurmikolle

Itse en ole koiranomistaja (vielä, ehkä joku päivä), mutta pidän koirista todella paljon. Omaa koiran hommaamista on rajoittanut mm. se, että sekä minä että mieheni tehdään normaali työpäivää ja harrastetaan iltaisin - en haluaisi koirani olevan yksin kotona tuntikaupalla.

Viime syksynä jouduin vuoden vanhan kultaisen noutajan uhriksi.
Olin punttisalilla lounastunnin aikana, ja omistajan kultsi oli salilla pyörimässä (asia, jota en jo aiemmin oikein käsittänyt...). Koira tykkäsi mm. tulla viereeni lattialle selälleen makaamaan, kun olin itse tekemässä vatsoja. No, se oli oikeestaan hassua. Mut sit se innostu jostain syystä hyppimään ekaks mun miehen selkään, kun hän lähti käveleen salin toiseen päähän. Kultsi onnistui puremaan reiän miehen t-paitaan. Onneks ei oo miehellä jenkkakahvoja, muuten ois jääny lihaakin väliin.
Yritin saada koiraa rauhottumaan, mutta se vaan innostu ja alko hyppimään mua päin. Primitiivireaktio meikäläisellä on nostaa kädet rinnalle ja kasvojen eteen torjuntaan, kun kohti aletaan tulla. Eikös tää koirus ymmärtäny väärin, ja luuli että mun käsivarsia saa sitten alkaa purra. Siinä se pomppi päin ja puri käsivarsia, vaihtaen aina toiseen sitä mukaan kuin mä sain toisen vapautettua leuoista. Yritin hokee 'platzia' yms ja olla emäntää, mutta mikään ei auttanu. Ja isäntä/punttisalin omistaja oli koko ajan puhelimessa, näki varmasti silmäkulmastaan mitä tapahtuu, mutta eväkään ei värähtäny. Viimeseltä se jotenki tajus, että ei taida olla kaikki kohdallaan ja ärähti koiralle - joka viimesellä helpotti otteensa.

Mulla oli käsivarret mustelmilla seuraavana päivänä, ja vielä viikon verran. Tää tapahtu perjantaina, ja kun seuraavana maanantaina menin salille, näytin ruhjeeni omistajalle. Kommentti oli seuraava: 'War das Einstein (koiran nimi on harhaanjohtavasti Einstein!!!)? Das ist aber brutal.'
Ei anteeksipyyntöä, ei hyvitystä hinnasta, ei mitään.
Päätin olla menemättä ko. punttisalille uudestaan.

Puolivuotta myöhemmin salin omistaja oli kysyny mun kaverilta, että miks mä en käy enää salilla. Kaveri vastas, että kun sun koira puri.
Vasta sitten tää omistaja tajus, että koira ois pidettävä lieassa kun se on salilla!!! Siihen asti se oli saanu liehua salilla asiakkaiden joukossa ihan vapaasti. Jopa niin, että se onnistu puraseen mun miestä perhekalleuksista kun hän oli tekemässä penkkipunnerrusta.... Ja mies oli jäädä tangon alle.

Eli yleensä se vika koiran käyttäytymisessä johtuu omistajasta.

Ja sit sivuseikka: joku varmaan ihmettelee, miks me ei nostettu oikeusjuttua ko. tapahtumien johdosta. Vastaus on: ei yksinkertasesti viititty ruveta moiseen paskahommaan.

Husky
27-07-05, 13:54
Lisäys edelliseen: yleensä=99.99% tapauksista...

Mutta huomaan tuota lukiessani että kyllä me immeiset reagoidaan asioihin niiiiin eri lailla :roll:

paulatytto
27-07-05, 15:48
Husky, niinhän se on että niin monta mieltä kuin on miestä.
Toisaalta se on just se elämän suola - ois aika tylsää jos kaikki ois samanlaisia - mutta välillä asiat ois niin paljon helpompia jos kaikki ois samoilla linjoilla... :)

Husky
27-07-05, 20:03
Juu tämä ei ollut pointti. Jos kattoo a) aiheen otsikkoa ja b) mun keskustelun aloitusta niin pointti ei ollut se että kukin jakaa kanssaimmeisten kesken hyvät ja huonot koirakokemukset - niitä meillä kaikilla varmasti on ja niitä voinee tarpeen mukaan jakaa vaikka omassa thredissä.... :lol: Itse halusin justkata muiden koiran omistajien kaa mm näistä sakotus jutuista, tämän vuoksi otsikon valinta "KOIRALLISET ihmiset huomio"... Tämän jälkeen homma on kääntynyt siihen että jengi valittaa miten hirvittäviä kokemuksia onkaan tullut koettua... :evil:

Paljon enemmän alkuperäisen aiheen vierestä kun ei enää voi mennä. Nyt loppu tämän thredin seuraaminen omalta osalta.

samlund
27-07-05, 22:08
Muistan kuinka kävi kun naapurin koira puri (hyvin pienen näpäyksen) toisen naapurini käteen Ruotsissa. Hän meni tekeen poliisille ilmoituksen ja seuraavana päivänä koiralla oli nappi otsassa. Periaatteessa pureva koira ei pitkään elä jos niin haluaa.

Varmasti sama pelin henki täällä Saksassakin, en tiedä.

marsu
28-07-05, 10:57
Husky (jos tätä vielä luet :wink: ): alkuperäisen aiheen ohi on tosiaan menty jostain ihmeen kumman syystä niin että rosahtaa... mutta täytyyhän se antaa patoutuneille kanssaihmisille mahdollisuus purkaa turhautumistaan, kun kerran otsikossa mainittiin KOIRA. :twisted: Jos avaisi vastaavan ketjun lapsista / lasten vapaasta kasvatuksesta tms niin varmaan saisi ihan samanlaisen mylläkän aikaan.

Eivaan totta puhuen olen koiranomistajana ja ihan tavallisena ihmisenä vilpittömästi pahoillani kaikkien niiden puolesta joita on koira purrut / jotka ovat astuneet koiranpaskaan / joita on koira joskus katsonut pahalla silmällä / joiden vaatteet on koira liannut / yms ja jotka tästä ovat traumoja/patoutumia saaneet.
Ja olen pahoillani ja tunnen sympatiaa myös siitä jos joku on saanut sakot ns. mitättömästä syystä, oli se sitten pyörällä varovasti ajaminen kapealla metsäpolulla tai ystävällisen lemmikin irti ulkoiluttaminen. Vaikka näihin sääntöihin tietenkin alkuperäiset syynsä onkin.

Mutta munkin kai piti jo lopettaa tästä aiheesta kirjoittaminen, kun ei kerran aiheessa edes enää olla...

aila
05-09-05, 14:29
Löysin muutama päivä sitten tämän foorumin. Ensi päivät meni shokin vallassa, kun yritin ymmärtää 1) käytettyä kieltä ja 2) muutamien kirjoittajien mielipiteitä Saksasta ja saksalaisista.
Että Saksaa nimitetään gestapomaaksi, kun koiran kiinni pitämistä valvotaan, on jo loukkaus, jota ei saksalaisille kehtaa kertoa, raukoilla kun on (valitettavasti?) hyvät mielipiteet Suomesta ja suomalaisista yleensä. Koiran kiinnipitämisen kyllä ymmärrän, sillä täällähän on sattunut tapauksia, joissa koira on purrut lapsen koulun pihalla kuoliaaksi.
Toinen juttu on saksalaisen huumorin lähes yksimielinen tyrmääminen. Ja tämänkin aiheen piirissä tuli lopuksi yhdeltä kirjoittajalta huomautus natsiaikaan! Ette varmaan ole sattuneet oikeille kanaville tai ehkä ette osaa kylliksi kieltä, ymmärtääksenne kaikkia käänteitä? Onneksi ei Suomesta olla vielä Turhapuroa tänne yritetty lähettää (vaikka Loirin aikaisempaa "hahmoa" Jean Pierre Kuselaa yritettiinkin vuosia sitten saada täällä läpi - pieleen meni - onneksi. Muuten olisi ehkä Turhapurokin tullut!)
Kyllä natsiajassa oli jostain aivan toisesta kysymys kuin koirien hihnassa pidosta tai huonosta huumorista.
Kuinka jaksatte asua tässä maassa, kun täällä on niin kamalaa? Jos minä inhoaisin jotakin (maata, ihmisiä, tapoja ...) niin kuin monet teistä, en kestäisi asua täällä kauaakaan.
Entä sitten se käytetty suomen kieli: slurbaanit, fyffe ja kaikenlaiset kiro yms. sanat. En ainakaan minä tunne ketään (en täkäläisten suomalaisten keskuudessa enkä Suomessa) joka käyttäisi tuollaista kieltä!

mkettu
05-09-05, 19:44
Edellisellä viestillä nyt ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa, mutta vastaanpa kuitenkin, koska kohdistit kommenttisi yleisesti meille kaikille tämän foorumin kirjoittelijoille.

Tämä foorumihan on luotu suomalaisille, jotka asuvat saksassa, kuten nimikin kertoo. Lukijakuntamme on varsin laaja ja monimuotoinen; lukijoiden maantieteellinen jakauma, ikäjakauma, koulutus, ammatti, harrastukset jne. poikkeavat melkoisesti toisistaan. Keskustelumme ovat aiheeltaan laidasta laitaan, huonoista vitseistä asiallisiin käytännön neuvoihin. Tälle palstalle on selvästi ollut tarvetta (yli tuhat „jäsentä“ vuoden aikana!), ja moni on saanut apua käytännön ongelmiin, päässyt purkamaan tuntojaan omalla äidinkielellään sekä solminut tärkeitä ihmissuhteita.

Oman kokemukseni mukaan tämä foorumi on monimuotoisuudestaan huolimatta kuitenkin erittäin asiallinen ja siitä harvinainen internetsivusto, että kirjoittajat voivat purkaa tuntemuksiaan ja kokemuksiaan (niin negatiivisia kuin positiivisiakin) ja kertoilla mielipiteitään asioihin ilman että mennään loukkaavasti henkilökohtaisuuksiin, eikä toisia korjoittelijoita "piikitellä", mitä olen joillakin muilla suomalaisilla keskustelupalstoilla ikäväkseni huomannut.

Tämä on oivallinen paikka purkaa pahaa oloaan silloin kun on kokenut tulleensa väärinymmäretyksi, saanut (ulkomaalaisena?) ikävää kohtelua, kun on koti-ikävä tai muuten vain ottaa päähän, tietäen että täältä löytyy ainakin muutamia lukijoita, jotka ovat kokeneet vastaavaa tai ymmärtävät muuten tilanteen.

Meistä tuskin monikaan erityisesti „inhoaa“ Saksaa tai saksalaisia, vaikka huono päivä olisikin. Eiköhän meistä jokainen ole jo oivaltanut, että ei ole olemassa sitä täydellistä maata, tai täydellistä ihmistä. Jokaiseen elämänmuutokseen liittyy shokkeja ja ongelmia, joiden läpikäymiseen ja ratkaisuun menee aikaa, ja osa näistä shokeista on koettava ns. kantapään kautta. Makuasioista on turha kiistellä (mutta niistä voi olla eri mieltä, myös rakentavasti), tämä pätee niin huumoriin kuin ruokaan tai vaikkapa mainitsemiisi tapoihin ja kielenkäyttöön.

Aila, olet kokenut tämän foorumin erittäin negatiivisesti, johon Sinulla on toki oikeus. Minä olen kokenut asiat toisin. Ehkäpä myös Sinä voisit kertoa rakentavasti omista kokemuksistasi täällä Saksassa, ja jakaa sitä tietoutta meille muille, jotka ehkä olemme vielä sopeutumassa saksalaiseen kulttuuriin, tapoihin ja ilmapiiriin (ilmeisesti olet oleskellut täällä jo pidemmän aikaa?), taikka jatkaa Sinulle sopivan keskustelupalstan etsintää. Omia sanojasi lainaten: „jos minä inhoaisin jotain keskustelupalstaa noin paljon, en kestäisi lukea sitä kauaakaan.“ ;-)

mippe
05-09-05, 20:22
Mkettu, mahtavasti tiivistit asian. Hatunnosto.

Tomppa
05-09-05, 22:24
Hei Aila!

Kiva että olet löytänyt foorumille ja kiitos osallistumisesta keskusteluun! Ikävä lukea että että olet saanut foorumin kieliasusta ja sisällöstä negatiivisen kuvan. Oletko todella niin järkyttynyt lukemastasi vai ymmärsinkö kannanottosi liiankin kärjistyneesti?

Saksalainen kielenkäyttö on yleensä ottaen jonkin verran hillitympää kuin suomalainen. Muistanpa muutaman vuoden takaa tapauksen kun suomalaisella huoltoasemalla hätkähdin koska myyjä tervehti „Terve, mitäs sulle?“ Vaistomaisesti katsoin taakseni oliko lisäkseni liikkeeseen astunut joku myyjän tuttu. Ajatus, että minulle tuntematon myyjä sinutteli, oli hämmentävä.

Tämä on saksansuomalaisten suomenkielinen foorumi ja ehkä sinulle, mitä ilmeisimmin jo pitkään saksassa asuneelle ja hyvin integroituneelle suomalaiselle, jotkin ilmaisut eivät enää ole kovin tutun tuntuisia. Lyhyet vierailuni muutamalla suomalaisella foorumeilla viime aikoina antavat minulle kuitenkin sen kuvan, että tällä käydyn keskustelun sävy ja kieliasu poikkeaa hyvinkin edukseen.

Silloin tällöin toki törmäämme joihinkin ylilyönteihin mutta tahdomme pitää sanan vapaana ja puuttua vain äärimmäisiin tapauksiin.

Monilla foorumilaisilla on vain sporadisia suoria kontakteja muihin suomalaisiin. Kun erilaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin sopeutuminen joskus on vaikeata ja aiheuttaa aika ajoin suoranaista tuskaantumista, on tämä foorumi mahdollisuus purkautua toisille, jotka kamppailevat tai ovat kamppailleet samojen haasteiden kanssa. Tätä tarkoitusta varten on olemassa foorumin oma „Varaventtiiliosio“, joskin joskus kiihtyneet purkaukset tulevat taistelun tuoksinassa kirjoitettua muihinkin osioihin.

Tällaiset purkaukset eivät toki tarkoita että kirjoittaja vihaisi saksaa. Kun ajattelen miten paljon saksalaiset itse arvostelevat yhteiskuntaansa, pitäisi varmaan ihmetellä kuinka ihmeessä he eivät ole jo kaikki muuttaneet pois. Tämä sama pätee kuitenkin myös suomeen ja itse asiassa lähes kaikkiin läntisen maailman hyvinvointiyhteiskuntiin.

Usein on ehdottomasti parempi niin että joku purkaa närkästyksensä täällä kuin syntyperäisten isäntämaamme kansalaisten kuullen.

Etupäässä foorumin tarkoitus on kuitenkin antaa käytännön vinkkejä saksassa asumisesta ja yhteiskuntaan sopeutumisesta sekä helpottaa kontaktien luomista muihin suomalaisiin. Kun tutustut foorumin sisältöön, huomaat että suurin osa siitä on asiallista keskustelua.

Saksalainen huumori poikkeaa huomattavasti suomalaisesta ja odotelellessa että sitä muutaman vuoden päästä ymmärtää, sitä voi vaikka muiden suomalaisten kanssa haukkuakin jos se tuntuu mukavalta. Itse asiassa olin niin tympääntynyt suomalaisten harjoittamaan ruotsalaishuumorin haukuntaan että oli piristävää vaihtelua löytää täältä saksalaisen huumorin arvostelua. Henkilökohtaisesti myönnän kyllä mielelläni että saksalaisilla on erittäin korkeatasoisia Cabaret-humoristeja ja tällaista älyllistä ja hauskaa viihdettä voitaisiin suomessakin tarvita.

Pääkaupunkiseudun slangin tai edes kirosanojen käyttöön emme ole puuttuneet jos ketään ei suoranaisesti loukata.

Kansallissosialistisen (NS) sanaston käyttö on suomalaisten keskuudessa kovin yleistä. Nähdäkseni suomen koulujen historianopetuksessa NS-ajan julmuudet eivät tule riittävän hyvin esiin. Olen tästä asiasta suomalaisen historianopettajan kanssa keskustellutkin. Hänen mukaansa vähäinen valistus NS-ajasta johtuu ennen kaikkea siitä että nuorten keskuudessa on liian monia jotka ovat alttiita NS-ideologialle tai ainakin –symboliikalle. Tähän asiaan ei hänen mukaansa ole edelleenkään keksitty parempaa keinoa kuin jättää NS-ajan käsittely mahdollisimman pintapuoliseksi. Hänen mielestään tämä ei ole mikään kovin hyvä menetelmä mutta muutakaan ohjetta ei ole.

Seurausta tästä on muun muassa se että monet eivät riittävästi ymmärrä NS-hallinnon rikollisuutta ja NS-sanastoa käytetään yleisesti tiedostamatta sen takana piilenyttä julmuutta. Sanaston käyttö tarttuu ja taustan ymmärtävätkin käyttävät sitä silloin tällöin tehosteena, koska yhteiskunnallista kontrollia, kuten saksassa, ei ole, eikä sanaston satunnainen käyttö „huumorimielessä“ ole suinkaan kaikkien mielestä tuomittavaa.

Tuota ongelmaa emme täällä foorumissa pysty ratkaisemaan. Pyydän foorumilaisia kuitenkin olemaan käyttämättä NS-sanastoa foorumiin kirjoittaessa.

Aila, toivon että löydät täältä foorumilta myös mielenkiintoisia ja hyödyllisiä kirjoituksia!

Ystävällisin terveisin,

Tomppa

marschum
05-09-05, 23:54
[quote]
Kauaksipa mentiin koiraasioista, mutta enpä tiennyt mille forumille tämän laittaisin: Olin myös iloinen löytäessäni tämän foorumin suomalaisille ja täytyy sanoa että minua myös aluksi häiritsi ensin esim. nimitykset "horstilaiset" tai "günterland" - mitähän Suomesta sanottaisiin: uunolaiset, matit ja maijat, tai ehkä mikalandia joka ehkä olisi vielä ihan positiivinen - kimilandiassa (kimit) voisi olla jo negatiivinen vivahdus. Mutta sitten ajattelin sitä huumorimielessä, nimenomaan suomalaisittain ,eikä sitten se niin kauhealta tuntunut. Olen Tompan kanssa samaa mieltä siitä että täytyy välillä päästää höyryjä pois.
Eivvätkä minusta nämä kirjoitukset niin Saksanmaan vastaisia ole, - aina on joka maassa jotakin joka ei niin passaa, ja kaikilla meillä on kai koti-ikävä - minullakin 35 vuoden jälkeen - ainakin jouluna! Ja huumori on ihan eri asia, en minäkään osaa aina saksalaiselle huumorille nauraa, "Genial daneben" on ihan hyvä, mutta eihän saksalaisetkaan suomalaista huumoria ymmärrä.
Ei silti, en minäkään ymmärrä tätä nykyistä suomalaista huumoria - olen ollut liian kauan pois ja yhteydet puuttuvat. (Paitsi savolaisvitsit- osaan nauraa itselleni)
Ei olla liian tiukkapipoisia - mutta pidetään silti mielessä, ettei käytetä natsisanastoa - se menee mielestäni liian pitkälle ja leikki- tai huumorimielessä sitä ei voi käyttää ollenkaan.Se on aivan liian vakava asia ja ehkä suomalaiset eivät sitä ole koskaan tiedostaneet, olin saada kohtauksen lukiessani suomalaisen abiluokan kuorma-auton kyljestä "arbeit macht frei" - niin että se siitä.
Jokatapauksessa mielestäni tämä suomalaisten foorumi on hyvin asiallinen - ja tarpeellinen, on mukava lukea ja kirjoittaa tänne, joten kiitos tekijöille ja osallistujille.

doopy
06-09-05, 09:58
Itse olen kyllä sitä mieltä, että Suomessa voi harrastaa työ tekee vapaaksi -huumoria, vaikka se saksalaisille onkin vielä kovin arka paikka. Suomessa kansalaissodat (tai miksi sitä haluaakin kutsua) sun muut on vaiettu kuoliaaksi ja Saksassa asioita taas pidetään pinnalla. Toisaalta kyllä fiksua, mutta toisaalta en näe nykyisen saksalaisen ja 40-luvulla vaikuttaneen natsin - ja kaikki saksalaiset eivät olleet niitä tarinoiden Pahoja Natseja - välillä yhteyttä, joten miksi ihmeessä ylläpitää tälläista kansakunnan perisyntiä?

Tottahan saksalainen näkökanta iskostuu päähän täällä kauemmin asuessa ja sitten ihmettelee typerien suomalaisten tai muun maalaisten tietämättömyyttä. Epäilen vaan, että et osaa suhtautua jokaisen maan historiallisiin ongelmiin samalla tavalla, koska et edes tiedä historiallisia syitä. Miksi vaatisit siis erilaista suhtautumista Saksan vanhoihin ongelmiin?

Voikos näitä threadeja ohjata jotenkin muualle, kuten nyysseissä?

- Perttu

Meritseth
06-09-05, 11:22
Ihan pakko vielä lisätä:

Kannattaa aina pitää mielessä että nämä kirjoitukset onvat hetkellisiä otoksia ihan tavallisesta elämästä. Joskus menee niin mukavasti että vois syleillä koko maailmaa ja toisinaan ottaa niin armottomasti päähän että tuntuu siltä kuin kohta just puhkeais. Ja sen huomaa mielestäni kyllä näistä kirjotuksistakin millainene hetki kullakin on menossa. Eikä mielestäni hetkellisistä otoksista kannata/pysty vetämään johtopäätöksiä jotka olisivat kaikenkattavia.

Mitä tähän kieleen ja kielenkäyttön tulee: Jokaisella meistä on oikeus käyttää sellaista kieltä mikä hänestä oikealta tuntuu, ja jokaisella meistä on ihan omalnlaisensa suhtautuminen kieleen ja sen käyttön. Jos vertaan omaa kielenkäyttöäni esimerkiksi 23-vuotiaan pikkuveljeni kielenkäyttöön niin huomaan eroja, jotka minulle ovat käsittämättömiä mutta hänelle aivan normaaleja, toisinpäin pätee sama toteamus. Kieli muuttuu kaiken aikaa (ihan sama nyt onko kysessä saksa suomi tahia espanja) ja mikäli itse on kauemmin poissa tai käyttää kyseistä kieltä vähemmän syystä taikka toisesta joutuu väkisinkin tämän eron huomaamaan :)

Ja nyt taksin koiriin ;)
Itselläni on heuinäkuun lopusta lähtien ihan oma koiruus ja myönnän hätkähtäneeni kun ilmoitin hänet verotukseen ja huomasin olevani 156€ köyhempi. Se että koirasta joutuu maksamaan veroa on ihan ok, keine frage, mutta kun sitten kysyin että mitä tähän veroon tavallaan vastineeksi saa sain vastaukseksi "ei mitään, mutta koira on "Luxustavara" ja jos ihmisellä on varaa pitää koiraa niin hänellä tulisi sitten myös olla varaa maksaa siitä veroja. Ok, tuossa on tietty logiikka, ainakin näin saksalaisittain ajatellen, mutta jos minulta kakkapussit on loppu tahi unohtuneet kotiin enkä voin koirani läjää samantien korjata pois niin saatan siitä hyvästä saada 10€ sakot, ja jos siinä alan keskustelemaan vielä asiasta niin räpsähtää 15 euroa vielä "kaupan päälle"... tästä vinkkelistä katsottuna olen sitä mieltä että se 156€ on aika kova vero ;)

En tiedä kuinka se "maalla" on, mutta täällä kölnissä pitää jokainen järkevä ihminen koiransa kadulla hihnassa ihan turvallisusssyistä. Puistossa annan kyllä omikin vapaasti juoksenella ja toisten koirien kanssa leikkiä. Vapautta se eläinkin tarvitsee. Enemmän minua risoo ne äidit (anteeksi nyt vaan) jotka eivät lapsilleen mitään kunnioitusta eläimiä kohtaan opeta vaan antavat tenavien juosta vieraiden koirien luokse ja taputella kysymättä koiranomistajalta onko siihen lupaa. Ei se ole ihme että eläin siinä kohtaa pelästyy kun taapero tulee kovaa vauhtia kohti (vielä mielutien takaa) ja taputtelee varottamatta tahi itsestn mitään ilmoittelematta. Ja kun koira tekee äkkinäisen liikkeen niin koko soppa on valmis, koira on pelästynyt ja katsoo muksua ihmeissään, lapsi on pelästynyt ja huutaa kurkku suorana ja loukkaantunut äiti valittaa kamalista kasvattamattomista koirista. Nää on niitä koirankomistajan "riemuhetkiä" joita on valitettavasti liian usein ;) Jaaa, juu. Tottakai sitä lasta voi vieraskin kieltää koskemasta koiran, mutta mitä siitä seuraa ei ole sitten yhtään sen parempi tahi kauniinpi hetki ;)

(HUOM! tahallisesti kärjistetty kuvaus, tarkoituksena ei ole kenenkään äidin tunteita loukata ;) )

Tomppa
06-09-05, 11:43
Itse olen kyllä sitä mieltä, että Suomessa voi harrastaa työ tekee vapaaksi -huumoria, vaikka se saksalaisille onkin vielä kovin arka paikka. Suomessa kansalaissodat (tai miksi sitä haluaakin kutsua) sun muut on vaiettu kuoliaaksi ja Saksassa asioita taas pidetään pinnalla. Toisaalta kyllä fiksua, mutta toisaalta en näe nykyisen saksalaisen ja 40-luvulla vaikuttaneen natsin - ja kaikki saksalaiset eivät olleet niitä tarinoiden Pahoja Natseja - välillä yhteyttä, joten miksi ihmeessä ylläpitää tälläista kansakunnan perisyntiä?

Tottahan saksalainen näkökanta iskostuu päähän täällä kauemmin asuessa ja sitten ihmettelee typerien suomalaisten tai muun maalaisten tietämättömyyttä. Epäilen vaan, että et osaa suhtautua jokaisen maan historiallisiin ongelmiin samalla tavalla, koska et edes tiedä historiallisia syitä. Miksi vaatisit siis erilaista suhtautumista Saksan vanhoihin ongelmiin?

Voikos näitä threadeja ohjata jotenkin muualle, kuten nyysseissä?

- Perttu

Hmmm, joo. Ei vaan tule yhtäkään kansalaissota-vitsiä näin äkkiä mieleen. En ole itse asiassa ikinä kuullut kansalaissodasta vitsailtavan. En pitäisi sitä myöskään soveliaana.

Saksalaisetkin vaikeanivat pitkään NS-ajasta. Asiaa ei ole koskaan aikaisemmin "jauhettu" niin perusteellisesti tiedotusvälineissä kuin nyt. Myös suomessa kansalaissotaa on viime vuosina tutkittu lähemmin vaikka asiaa edelleen aika harvoin julkisesti käsitellään. Onkin aika myöhäistä tutkia sitä nyt kun käytössä on vain erittäin puutteelliset arkistot. Monet asiat on vaiettu unohduksiin.

Erilainen suhtautuminen NS-aikaan on kyllä paikallaan jos sattuu asumaan saksassa. Itse asiassa siihen suhtaudutaan erityisellä tavalla kaikkialla maailmassa ja sitä käsitellään myös paljon enemmän kuin vastaavia, jopa vasta pari vuotta sitten tapahtuneita julmuuksia.

No, onneksi suomessa ei sentään asialla "mässäillä" kuten englannissa.

Vastaava mode voisi hyvinkin erotella aiheesta oman threadin.

Satu Johanna
06-09-05, 13:50
Itse olen kyllä sitä mieltä, että Suomessa voi harrastaa työ tekee vapaaksi -huumoria, vaikka se saksalaisille onkin vielä kovin arka paikka.

No jokainenhan voi vitsailla ihan millä aiheella tahansa, mutta tuo Arbeit macht frei -heitto osoittaa kyllä TODELLA HUONOA MAKUA. Ehkä noidenkin abien olisi kannattanut vähän tarkemmin niitä historiankirjojaan lukea...

Kuinka moni on katsonut näitä ZDF:n dokumentteja natsiajoista ja keskitysleireistä? Kuinka moni on lukenut aiheesta. Ei se riitä, että toteaa, "näitä tulee joka tuutista", jos kanava vaihtuu big brotherille heti, kun tulee vakava aihe eteen.

Se, joka on nähnyt kuvia keskitysleireiltä tai nähnyt leiriltä pelastuneen, tänään vanhan papan kyyneleet asiasta puhuttaessa, ei varmaan käytä tuollaisia sanontoja vitsinä. Ei edes huonona.

Ja se, että englantilaiset edelleen puhuvat saksalaisista natseina, ei anna hyvää kuvaa heidän sivistystasostaan. Päin vastoin.

Ja se, että kansalaissodasta ei vitsailla Suomessa johtuu taatusti siitä, että vielä on hyvässä muistissa, etenkin pienemmillä paikkakunnilla, kuka kuului punaisiin, kuka valkoisiin ja kenen sukulainen on muilutettu minkäkin ladon takana. Ja kuka nyt näin kipeästä asiasta edes vitsiä rupeaisi vääntämään? Ei jenkeissäkään KKK:n teloituksista puhuta, eikä etelävaltioiden abit taatusti laittaisi siihen viittaavaa vitsiä penkkariauton perään.

doopy
07-09-05, 20:12
Ja se, että englantilaiset edelleen puhuvat saksalaisista natseina, ei anna hyvää kuvaa heidän sivistystasostaan. Päin vastoin.

Venäläiset on ryssiä ja kommareita sekä ruotsalaiset hurreja ja homoja! Eiköhän sitä joka maassa osata.

Ja se, että kansalaissodasta ei vitsailla Suomessa johtuu taatusti siitä, että vielä on hyvässä muistissa, etenkin pienemmillä paikkakunnilla, kuka kuului punaisiin, kuka valkoisiin ja kenen sukulainen on muilutettu minkäkin ladon takana.

Mutta minun kokemukseni mukaan asiasta saa puhua vapaasti eikä ketään oikeastaan kiinnosta oliko sukulaiset valkoisten vai punaisten puolella. Suomessa tosin toinen maailmansota yhdisti kansaa kivasti, eikä siinä ryssää ampuessa enää kerennyt miettimään mitä naapurikylän Jooseppi teki.

Itse olen katsonut aikas monenlaista dokumenttia natseista ja muista eikä natsiajan touhut kuitenkaan erotu muusta massasta millään muulla kuin ennennäkemättömällä tehokkuudella. Kiinassa luulisin ihmisten muistavan paljon paremmin Japanilaisten teot 40-luvulla kuin natsien touhuilut kaukana Euroopassa. En minä yritä latistaa historiaa tai kieltää mitään tapahtuneen, mutta edelleenkään en osaa vaatia ihmisten suhtautuvan muiden maiden historiallisiin tapahtumiin samalla vakavuudella kuin oman maan tai lähialueiden tapahtumiin. Enkä yritä kertoa saksalaisille näkemystäni aiheesta... ehkä ei pitäisi yrittää saksansuomalaisilekaan :wink:

Historia on historiaa. Siitä kannattaa oppia, mutta ei siihen voi jäädä elämään.

- Perttu

Satu Johanna
08-09-05, 13:36
edelleenkään en osaa vaatia ihmisten suhtautuvan muiden maiden historiallisiin tapahtumiin samalla vakavuudella kuin oman maan tai lähialueiden tapahtumiin.

Natsien toimenpiteet koskettivat koko maailmaa. Montako luovutettua Elina Sanan mukaan olikaan? Suomesta siis... Mitä niille ihmisille tapahtui? -Edelleen hesalaisten abien heitto naurattaa? Ei naurattanut taatusti niitä ihmisiä/perheitä, jotka pakenivat Suomeen/ asuivat Suomessa ja silti joutuivat keskitysleirille.

Vaikka natsien teot eivät ole koskettaneet minua henkilökohtaisesti, niin silti en voisi kuvitellakaan mitätöiväni sen ajan kärsimyksiä jollain typerällä vitsillä.

aila
08-09-05, 15:23
Saihan kirjeeni todellakin jotain aikaan: monta tosi järkevää vastausta ja kaiken kukkuraksi keskustelun Suomen vapaussodasta!
Pari sanaa vielä selventämään mielipiteitäni: tietenkin jokaisella on vapaus sanoa mielipiteensä, olipa se miten negatiivinen tahansa. Mutta se tapa miten se sanotaan, käytetäänkö siihen jotain klisheitä (Kirche, Küche, Kinder sanonta vielä puuttuu!), loukkauksia tai sanastoa maan historiasta, joka on kohta 60 vuotta takanapäin, saa ainakin minut olettamaan (enkä luule olevani aivan väärässä) että kirjoittajat on perusmieleltään saksalaisvastaisia. Tiedän kyllä että englantilaiset ja amerikkalaiset yhä kertovat aina tilaisuuden tullen natsivitsejä. Mutta onko suomalaisten tosiaan alennuttava samalle tasolle? Ollaan onnellisia että Suomen historiassa ei ole niin hirveää kappaletta.
Tietenkin saksalaiset itsekin ovat moniin asioihin tyytymättömiä, eikä minuakaan kaikki miellytä. Mutta ei miellyttäisi Suomessakaan. Mutta en siellä enkä täällä arvostele tapoja tuohon tyyliin. Maassa maan tavalla tai maasta pois sanottiin ennen Suomessa - en tietysti ole tuota mieltä. Tosin muutamille kirjoittajille tekisi hyvää katsella maailmaa (siis tässä tapauksessa Saksaa) jonkun verran positiivisemmin.
Entäs sitten se kielenkäyttö. Taisin todella aluksi joutua muutaman tosi kamalan tyypin palstalle, sillä enemmistö taitaa onneksi olla tavallisemman suomenkielen käyttäjiä!
Muuten: ne tyypit jotka minun ensireaktioni saivat aikaan, eivät ole vastanneet. Onhan sananvapaus ja myös vapaus olla sanomatta mitään.

DaPuppe
20-09-05, 12:27
Mutta onko suomalaisten tosiaan alennuttava samalle tasolle? Ollaan onnellisia että Suomen historiassa ei ole niin hirveää kappaletta.

Ööö... Onko miun varattava taas aika optikolle, vaiko voisko joku osoittaa missä ne NS-vitsit ennen siun ekaa kirjoitusta ovat?

Tietenkin saksalaiset itsekin ovat moniin asioihin tyytymättömiä, eikä minuakaan kaikki miellytä. Mutta ei miellyttäisi Suomessakaan. Mutta en siellä enkä täällä arvostele tapoja tuohon tyyliin. Maassa maan tavalla tai maasta pois sanottiin ennen Suomessa - en tietysti ole tuota mieltä.

Vaan eipä hätää, kohta pääsen vertailemaan Suomen tapoja ihan henk. kohtaisesti, sillä muutto lähestyy...

Tosin muutamille kirjoittajille tekisi hyvää katsella maailmaa (siis tässä tapauksessa Saksaa) jonkun verran positiivisemmin.

Mikäli miun kirjoituksista voi jotain kummallista lukea niin auttaako jos kerron, että tähän mennessä oon asunut yhteensä 1/6 elämästäni Suomen rajojen ulkopuolella kolmeen otteeseen. Näistä Saksan pääkaupunki seudulla vietetty aika on ollut miulle vähiten sopivaa. Kyl tääl o hyviäkin puolia sitä en kiellä, mutta kohdallani negatiiviset vievät valitettavasti voiton.

Muuten: ne tyypit jotka minun ensireaktioni saivat aikaan, eivät ole vastanneet. Onhan sananvapaus ja myös vapaus olla sanomatta mitään.

Tähän on olemassa miun ja Marsun osalta looginen selitys. Nimittäin. Elokuun lopun jälkeen aika on menny suurinmaksi osaksi marsun poikasen hoidossa.

DaPuppe
20-09-05, 12:34
Ihan pakko vielä lisätä:
Itselläni on heuinäkuun lopusta lähtien ihan oma koiruus ja myönnän hätkähtäneeni kun ilmoitin hänet verotukseen ja huomasin olevani 156€ köyhempi. Se että koirasta joutuu maksamaan veroa on ihan ok, keine frage, mutta kun sitten kysyin että mitä tähän veroon tavallaan vastineeksi saa sain vastaukseksi "ei mitään, mutta koira on "Luxustavara" ja jos ihmisellä on varaa pitää koiraa niin hänellä tulisi sitten myös olla varaa maksaa siitä veroja. Ok, tuossa on tietty logiikka, ainakin näin saksalaisittain ajatellen, mutta jos minulta kakkapussit on loppu tahi unohtuneet kotiin enkä voin koirani läjää samantien korjata pois niin saatan siitä hyvästä saada 10€ sakot, ja jos siinä alan keskustelemaan vielä asiasta niin räpsähtää 15 euroa vielä "kaupan päälle"... tästä vinkkelistä katsottuna olen sitä mieltä että se 156€ on aika kova vero ;)

Jostain muistan lukeneeni, että Berliinissä ois joka koiraa varten yksi puu. Ja että koirien määrä olisi kasvussa. Tästä seuraa, että puiden määräkin kasvaa ja samoin niiden hoitamiseen tarvittavat systeemit vaativat edelleen lisää täpäkkää. Joten olettaa voi, että tuolla noin 160 euron verolla kustannetaan noita puita sekä niiden hoitoa. :D Eli saathan siekin jotain, tai oikeammin siun koiruus, eli puun jolle nostaa koipea/jonka juurella kyykätä. :D

Meritseth
20-09-05, 14:46
Ok, jos niillä mun verrahoillani (tahi enempi niillä koiran verorahoilla) puita istutetaan niin ei sitten kitistä :-D :-D :-D :-D :-D

Gitte
17-02-06, 08:05
Menee taas hieman aiheen vierestä, mutta kuitenkin jollain lailla sopii teemaan... Onko Saksassa sitten koirapuistoja samaan tyyliin kuin Suomessa? (siis aidattuja alueita) Olen muuttamassa oman bernini kanssa Darmstadtiin maaliskuun alussa. Sitä kun ei voi irti pitää (eikä tietenkään saisikaan) kun saattapi ottaa hatkat.

Olin kyllä aika järkyttynyt kun kuulin että Saksassa on tehty sellainen luokitus vaarallisista koirista...? Onneksi ei kuitenkaan berni ollut ainakaan vielä listalla.

jussi
21-02-06, 00:07
Olin kyllä aika järkyttynyt kun kuulin että Saksassa on tehty sellainen luokitus vaarallisista koirista...?

Ja miksi ei olisi tehty? Onko mm. staffit ja bitbullit jotain mukavan lupsakoita perhekoiria? Kummallakaan ei pitäisi olla siviilikäytössä mitään tekoa.

Molemmat ovat todistetusti tappaneet enemmän lapsia viimeisen sadan vuoden aikana kuin esim. sudet. Revi siitä.

//jussi

Gitte
21-02-06, 08:00
Mielestäni ei kuitenkaan voi sanoa että joku rotu on vaarallinen ja joku toinen ei. Suurin syy purematapauksiin löytynee kuitenkin omistajista.

Eniten ihmisiä viimeisen sadan vuoden aikana on kuitenkin varmaan tappaneet toiset ihmiset, et revi siitä. :wink:

Koirat toimivat vaistojensa varassa, eivätkä yleensä tahallaan halua vahongoittaa toista. Ihmiset sen sijaan tappavat milloin mitä ihmeellisimmistäkin syistä...

samlund
21-02-06, 08:50
Ihmiset sen sijaan tappavat milloin mitä ihmeellisimmistäkin syistä...

Tässäkin ketjussa koiraihmiset senkuin haukkuvat muita :-D :-D vuh vuh

jussi
21-02-06, 10:04
Mielestäni ei kuitenkaan voi sanoa että joku rotu on vaarallinen ja joku toinen ei.

Jos rotu on tarkoituksella jalostettu taistelukoiraksi ja sellaiselta vaadittavia luonteepiirteitä pyritty kaikin tavoin vahvistamaan, niin eikö ole ollut tarkoitus tehdä siitä "vaarallinen" eikä joka kodin lemmikki?

Jokaisesta ei ole koirankasvattajaksi, siksi näitä tappajarotuja ei pitäisi kaikkien käsiin antaa. Siksi lista vaarallisista roduista. On se vika vaikka siellä hihnan yläpäässäkin.

//jussi

Gitte
21-02-06, 16:12
Niin, todellakin uskon siihen että koiran kasvattamisella ja koulutuksella on hirveen suuri merkitys oli sitten kyseessä mikä rotu hyvänsä. Mielestäni tuntuu uskomattomalta tällainen luokitus...

Tarkoitukseni ei ollut myöskään haukkua muita ihmisiä. Tosiasiahan se vain on että ihmiset tekevät toisille ihmisille kaikista eniten pahoja asioita. Koirat kun yleisesti ottaen tuovat iloa ihmisten elämään.

Niin ja alkuperäinen kysymykseni oli että onko Saksassa koirapuistoja Suomen tyyliin? :)

outi
22-02-06, 11:28
Niin ja alkuperäinen kysymykseni oli että onko Saksassa koirapuistoja Suomen tyyliin? :)

Moi Gitte,

Eipä taida olla, ei ainakaan Münchenissä. Mulla on sama homma, koira on useemmiten hihnassa, jolloin monet tulee ihmetteleen miksen anna sen olla vapaana. Yleisesti ihmiset kyllä luulee että siks että se on hullu dobberi - niinkun kaikki dobberit on! :D

MinnaN
24-02-06, 15:59
Hyvä rotuvalinta Outi! :smt023

Jotkut rodut valitettavasti vetävät puoleensa kyseenalaisin motiivein liikkeellä olevia ihmisiä. Itse olen tavannut vain mukavia ja rauhallisia staffeja, pitteihin en ole livenä tutustunut. Totuushan on, että purematilastojen kärkipäästä löytyy sellaisia rotuja kuten kultainen- ja labradorinnoutaja, muttei tällaisia asioita uutisoida koska tapaukset sattuvat usein perhepiirissä (=koira puree oman perheen lasta).

Tuollaiset rotulistat ovat ikäviä, ne eivät välttämättä perustu tosiasioihin vaan mielikuviin, eivätkä ne estä koirien väärästä pidosta johtuvia puremistapauksia. Jos joku rotu kielletään, ihmiset löytävät uusia tai hankkivat risteytyksiä. Unohtamatta myöskään sitä millaisten hyökkäysten kohteeksi viattomat koiranomistajat ja koirat Saksassa muutama vuosi sitten aiheen ollessa kuuma peruna joutuivat...Rotulistoja parempi ratkaisu olisi k-päisille ihmisille tuntuva rangaistus plus eläimenpitokielto ja sen tiukka valvonta.

Itsekin jouduin "verikoiran" (=dobermannin) omistajana vuonna 2003 työharjoittelujaksoani Schwäbisch Hallissa suorittaessani kokemaan, miten huono kaiku ei niin vain vaimene. Ihmiset vaihtoivat vastaantullessaan kadun puolta ja lapset huutelivat taistelukoirasta...Täällä Bodenseen seudulla on suhtautuminen huomattavasti leppoisampaa enkä ole törmännyt samanlaisiin ennakkoluuloihin kuin S.H:ssa. Dobberia ei vaarallisten rotujen listoilla kai (vielä) ole, mutta huono maine on tälläkin rodulla. Siitäkin huolimatta, että jokainen dobberin omistaja tietää ettei suurempia vauvoja ja pellejä ole olemassa!! :clown:

Jussin kanssa olen samaa mieltä siitä, etteivät kaikki ihmiset sovi koiranomistajiksi eivätkä kaikki rodut sovi kaikille ihmisille; oma ja koiran potentiaali tulisi tuntea ja myöntää, ja koiraeläimen käyttäytymiseen tulisi tutustua paremmin niin vältyttäisiin monelta ikävältä tapaukselta. :boxing:

outi
27-02-06, 13:08
Siitäkin huolimatta, että jokainen dobberin omistaja tietää ettei suurempia vauvoja ja pellejä ole olemassa!! :clown:

Hehheh, näin on! Varmana maailman waarallisin rotu, kunhan vaan koirat sen itekkin tajuisi! Meiän pikku vauveli ainakin pelkää pimeetä, possuja, kanoja, lampaita... :-D

MinnaN
04-03-06, 17:09
Tää alkaa mennä jo vähän enempi ku jaaritteluks, mut tuli noista kanoista ym. mieleen meitin kovanaaman tempaukset "maalla". Se kun on oppinut, että lehmät lähtee karkuun kun niitä kohti ottaa pari laukka-askelta. Noh, männä syksynä yhden kaverin maatilalla rakkipaha teki tällaisen pyrähdyksen hyvällä menestyksellä, paitsi että yksi lehmä kaarsi takaisin ja alkoi tulla kohti, jolloin urhea paimenhurtta sai jalat alleen :roll:

Vielä parempi tapaus oli joulun tienoilla, kun samaisella maatilalla pyörähtäessämme tämä timantinkova riparohkea, joka tietää että LAMPAAT ne vasta mamiksia ovatkin, teki samanlaisen hyökkäyksen laumaa kohti -jäi vaan raukalta huomaamatta että sen ja lampaiden välissä oli verkkoaita, eli pläsi edellä täysiä aitaa päin ja taisi siinä hieman takaisinkin ponnahtaa...Pissat meinasi housuun tulla rakkirukalle nauraessa, koira katsahti vaan happamasti että "no kyl mä ton tiesin!" :smt012

Tämmösii nää meitin pahikset... :laughing6: