View Full Version : Autovakuutuksesta
Ostin tuossa viime viikolla auton. Ihan näppärä peli, Vw Golf III Gl, vm.93, 66kw, 153.000 ajettu ja näin pois päin. Nyt kun sitten olisin autovakuutuksen ottanut, niin tuli vähän mutkia matkaan. Pyysin tarjouksia vaikka mistä ja saman virren sain joka putiikista kuulla: koska mun ajokorttini on alle kolme vuotta vanha ja auto sen verran
vanhempi, niin vuosittainen vakuutusmaksu olisi firmasta riippumatta noin kaksinkertainen auton ostohintaan nähden. :shock: Ja siis teilkasko kuitenkin... Eli voi hellan lettas sentään, mites nyt näin? Ihan normaalia Saksassa vai?
Onko kellään viisauden sanoja jaettavaksi aiheeseen liittyen? Tackar och pockar.
Juu otan osaa. Itse olen harmitellut samaa hommaa, tosin mulla se ei rankaise aivan yhtä paljoa koska mulla on ajokortti ollut kauemmin. Eli sun "schadenfreiheitsklasse" on 0 ja prosentit siis jotain 190-240. Maksut kyllä puolittuu varmaan vuoden päästä jolloin sulle kertyy ekat bonukset. jolloin prosentit on sitten firmasta riippuen ~115. Tämä on siis se luokka josta normaalisti aloitetaan bonuksien kerääminen. Ajokortti täytyy olla ollut (ilmeisesti) 5 vuotta kuitenkin.
Parasta tietysti jos sulla on suomessa ollut auto ja siinnä bonuksia. Bonustodistusta näyttämään vaan vakuutusyhtiöön ja pitäisi hintojen tippua reilusti.
Noissa vakuutusmaksuissa on aika suuria autokohtaisia eroja. Ja ne automallien väliset ero on todellakin aika suuria. Siis schadenfreiheitsklasse 1/2 115% siis luokkaa 800-1500e/vuosi. http://www.gdv-dl.de/typen.html voi etsiä eri automallien luokituksia.
Varmaan kannattaa yrittää etsiä joku halvin mahdollinen vakuutusyhtiö netistä. www.huk24.de on yksi ja sitten on da direct.
Hei!
Tarvitsetkos sinä teikaskoa ollenkaan (sehän korvaa oman auton vauriot). Jos vanha auto menee romuksi niin sitten ostetan uusi, ei sitä kannata vakuuttaa.
Eriasia on sitten pakollinen vastuuvakuutus (KFZ-Haftpflichtversicherung), josta korvataan vahingot, jotka aiheutuvat toiselle osapuolelle.
Eri vakuutusyhtiöillä on erilaiset aloitusprosentit ja ne alenevatkin eri tahdissa. Lisäksi voi saada alennusta eri perusteilla (ei alle 25-v. kuljettajia, vähän kilometrejä/vuosi, virkamies, BahnCardin-omistaja, ei lainaa autoa muille...)
Tuo huk24 on halpa. Meilläkin on se. Ei ole tullut vilä kolaroitua, joten en tiedä onko se myös hyvä.
t. Liisa
Niin noilla prosenteilla ei sinänsä ole merkitystä. Oikeastaan on parempi jos prosentit on korkeammat mutta hinta euroissa halvempi. Silloin hinta tippuu enemmän seuraavana vuonna kun bonuksia on kertynyt eli schadenfreiheitsklasse kasvaa. Eli alussa SFK on esim. 190, sitten 120 ja kolmentana vuonna 100. Tämän jälkeen prosentti laskee aina muistaakseni 10% joka vuosi ja maksimi taitaa olla 30. Suomessahan se on aina 70 eli sama asia. Täällä ne menee vain just toisinpäin eli suomessa saa alennusta 70% ja saksassa joutuu vaan maksamaan 30%:)
Suomessa vain vasta ajokortin saanutta rankaista vaan hekin aloittavat nollasta.
Heh. Avulias saksalainen tuttavani soitti vakuutusliikkeeseen puolestani uudestaan ja puolen tunnin rupattelun jälkeen sai kuin saikin tingittyä vakuutusmaksuani puolella =D> Eli näin se homma täällä etenee, eipä tullut suomalaisena mieleen, että vakuutusten hinnat on ihan vaan neuvoteltavissa. Kiltisti olisin vaan maksanut, mitä pyydetään... :roll:
Eli loppu hyvin kaikki hyvin ja autobaanat kutsuu :smt023
Muistan kyllä, miten olin varmaan yhtä järkkytynyt kuin Jenni samasta asiasta noin 10 vuotta sitten. Eli koko kesän tienestit meni siihen saamarin autovakuutukseen... Sen jälkeen en ole Allianziin koskenut. Vaikka eihän se periaatteessa heidän vika ollut, vaan omaa tyhmyyttä.
No, minulle tuli sitten ongelman ratkaisuksi uusi poikaystävä, joka otti auton niiminsä ja äitinsä (tai moottoripyörän, en muista enää tarkkaan) bonukset siirettiin tähän mun autoon ja autovakuutus aleni noin 20% vanhasta.
Riskinä tässä ratkaisussa on tietysti se, että jos poikaystävän kanssa menee välit poikki, voi hän väittää auton olevan hänen. Niin kuin se paperilla tietysti onkin.
Tsemppiä Jenni, kaikkeen löytyy ratkaisu...
Tarvitsetkos sinä teikaskoa ollenkaan (sehän korvaa oman auton vauriot). Jos vanha auto menee romuksi niin sitten ostetan uusi, ei sitä kannata vakuuttaa.
Vai onko toi teilkasko paikallinen osakasko eli "hirvi, palo ja varkaus" sekä joissain tapauksessa ilkivalta?
Vai onko toi teilkasko paikallinen osakasko eli "hirvi, palo ja varkaus" sekä joissain tapauksessa ilkivalta?
osakasko tuo Teilkasko on, eikä maksa paljon paskaakaan (excuse my french) verrattuna tuohon Haftpflichtiin. Mulla osui kivi tuulilasiin pari viikkoa sitten ja joutui uusimaan sen. osakaskosta se meni suurimmaksi osaksi eikä vaikuta bonuksiin. mulla on kolmen kuukauden vakuutusmaksut ehkä jotain 280 euron luokkaa 2 vuoden bonuksilla. tuosta osakaskon osuus lienee jotain 40 euron korvilla. Tietenkin jos ei auto minkään arvoinen ole, niinkuin tuo Golf niin ei sitä ehkä kannata maksella. Vaikka kyllähän se sitten sapettaa kun auto pöllitään, eikä vakuutuksesta saa pennin hyrrää.
Kolarin sattuessa ei Teilkasko korvaa mitään.
Vollkasko eli täyskasko maksaakin jo sitten hunajaa, ja sitä ei varmaan alta kahdenkympin autoon kannata ottaakaan, jos ei ole hurjia bonuksia.
Jatkanpa tähän samaan ketjuun.
Pieni vakuutusprobleema. Ostin pari päivää sitten auton liikkeestä. Kyselivät sitten aiempia kilpiä ja jotain vakuutusasiaa. Sanoin, että ensimmäinen auto tässä maassa ja ei ole ollut aiempia vakuutuksia ajoneuvoihin. Puhuivat sitten, että heillä on joku yhteistyösoppari Allianzin kanssa ja sanoin, että minun puolesta on ok laittaa sinne vakuutus.
Laittoivat auton kilpiin, katsastivat ja kävin hakemassa sen auton pois. Nyt rupesin sitten miettimään tuota vakuutusasiaa kun mitään papereita en ole saanut joissa puhuttaisiin vakuutuksista. Rekisteriotteen molemmat osat on, niissäkään ei ole vakuutusyhtiön nimeä kuten Suomessa (lienee kuitenkin normikäytäntö?) Kyselin asiaa sitten töissä ja moni sanoi, että on joku vakuutus koska on kilvet. Onko näin? Pitääkö täälläkin ilmoittaa vak. yhtiöön kuten Suomessa, että on ostanut jonkun ajoneuvon? Vai tuleeko nyt jonkin ajan päästä suolaisilla hinnoille varustettu vakuutuspaperi ja lasku kotiin postissa? Vai ajelenko ilman vakuutusta tällä hetkellä?#-o
Moi,
Kilpiä ei saa kirveelläkään ilman vakuutusta, eli sinulla on voimassaoleva vakuutus. Laskut ja paperit tulee myöhemmin postissa.
Mukavaa ajelua vaan,
Ahti
Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
Juu, mukava on ollut ajella näillä keleillä, kattoa vaan konttiin 8-)
Sanoin, että ensimmäinen auto tässä maassa ja ei ole ollut aiempia vakuutuksia ajoneuvoihin.
Pyydä muuten Suomesta vakuutusyhtiöltä todistus vahingottomista vuosista, jolla saat bonukset käyttöön täällä, jos sinulla siis joitan bonuksia Suomessa on. Muuten vakuutushinnat autoille ovat todellakin Suomen moottoripyörävakuutusten luokkaa. :) (Siis isohkolle autolle...)
Kusetusta aina nuo "valmiit" vakuutukset. Itsellekin Bemarilla tarjosivat noita autoon. Vertailin kuitenkin ja hintaeroa taisi olla jotain lähes 30% Huk Coburgiin.
Vakuutukset on aika arvokkaita. Taitaa olla 3000e/v luokkaa itselleni. Onneksi sain Suomesta täydet Bonukset mukaani.
Mitenkäs saan Bonukset takaisin Suomeen jos/kun aika koittaa?
Tuo Suomen vakuutushistorian paperi on jo hoidossa, mutta siinä on vain mp-vakuutuksien historiat kun en ole autoa aiemmin omistanut. Katsotaan mitä siitä sanovat. Itse asiassa tuota vakuutushistorian selvitystä en ole saanut itselleni, vaan Pohjola lähettää sen suoraan saksalaiseen vak. yhtiöön. Ennen kuulemma kirjoittivat sellaisen suoraan asiakkaalle, nyt asioivat enää vain keskenään ulkomaisten vak. yhtiöiden kanssa.
Pitää myös nyt kilpailuttaa nuo vakuutukset. Ihan samahan se on ollut Suomessakin, että nuo liikkeistä saadut valmiit vakuutuspaketit on aika suolaisesti hinnoiteltuja.
Taitaa olla 3000e/v luokkaa itselleni. Onneksi sain Suomesta täydet Bonukset mukaani.
Mitenkäs saan Bonukset takaisin Suomeen jos/kun aika koittaa?
Siis tuo 3000 €/a on täysi hinta ilman bonuksia? Kuulostaa järkyttävältä kun vertaan omaan vakuutukseen (vastaava auto).
Itse maksan n. 760 €/a seuraavilla spekseillä: 15 tkm/a, talliauto, ei tuoreita kuskeja, luokka 9 (se Schaden-jotain), kaskot 150 € (teil) ja 300 € (voll) omavastuilla, ei muita vakuutuksia (taloa, toista autoa jne.), yhtiönä Hannoversche Direkt.
Halvimman yhtiön sopivilla spekseillä löytää kätevästi esim. osoitteesta http://www.check24.de ja sieltä kfz-versicherung.
Bonuksien siirto Suomeen onnistunee siten että pyydät vakuutusyhtiöstä todistuksen vahingottomista vuosista ja marssit sen kanssa Suomessa valitsemasi vakuutusyhtiön tiskille. Dokumenteissa lukee bonusmäärittelyn yhteydessä vahingottomat vuodet, joten en usko että mitään ongelmia ton suhteen tulee.
Siis tuo 3000 €/a on täysi hinta ilman bonuksia? Kuulostaa järkyttävältä kun vertaan omaan vakuutukseen (vastaava auto).
Itse maksan n. 760 €/a seuraavilla spekseillä: 15 tkm/a, talliauto, ei tuoreita kuskeja, luokka 9 (se Schaden-jotain), kaskot 150 € (teil) ja 300 € (voll) omavastuilla, ei muita vakuutuksia (taloa, toista autoa jne.), yhtiönä Hannoversche Direkt.
No taisi olla hieman karkea muistelo. 2400e taitaa olla ja siihen sitten bonarit päälle. Eli alle tonni jää maksettavaa.
Tuo Suomen vakuutushistorian paperi on jo hoidossa, mutta siinä on vain mp-vakuutuksien historiat kun en ole autoa aiemmin omistanut. Katsotaan mitä siitä sanovat. Itse asiassa tuota vakuutushistorian selvitystä en ole saanut itselleni, vaan Pohjola lähettää sen suoraan saksalaiseen vak. yhtiöön. Ennen kuulemma kirjoittivat sellaisen suoraan asiakkaalle, nyt asioivat enää vain keskenään ulkomaisten vak. yhtiöiden kanssa.
Pitää myös nyt kilpailuttaa nuo vakuutukset. Ihan samahan se on ollut Suomessakin, että nuo liikkeistä saadut valmiit vakuutuspaketit on aika suolaisesti hinnoiteltuja.
Tapiolalta sain kyllä vielä viime vuoden puolella tuon paperin suoraan itselleni.
Muuten autovakuutukset ja muutkin vakuutukset eivät tunnu täällä Saksassa ainakaan halvempia olevan kuin Suomessa, päinvastoin. Meikällä on kaikki vakuutukset Württembergische Versicherung -firmassa... en tiedä onko tuo kallis vai halpa. Ei kuitenkaan kallein, sen verran vertailin.
Autokaupoille pitäisi ryhtyä. Asun Nersingenissä ja pitäisi auto pitää saksan kilvissä heinäkuun loppuun asti. Osaatteko suositella vakuutusyhtiötä? MB C 180 T 1998 1.8 koneella. Ajokortti on ollut 5,5v ja ikää kohta 24. Osakaskon ajattelin ottaa. Ulmin alueella pyörin ja sieltä varmaan vakuutuksenkin otan. Vinkkejä yhtiöistä? Kiitos. Ei oiken noita hakuja osaa tehdä, kun kielimuuri tulee vastaan. Auton ostin yksityiseltä.
Tuossa ketjussa (http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=5782) on ihan validia keskustelua aiheesta, vaikka onkin jo parisen vuotta vanha.
Itsellä on vanha koslani huk24:ssä ja hyvin on toiminut. Halvin mitä löytyi ja kun vaimo tuota bemppua aina välillä ruttailee, helposti on hoitunut kaikki toiminpiteet ihan netin kautta. Jos hieman edes saksaa osaa, niin suosittelen.
Ahti
[edit] äh unohtakaa koko juttu, vastasin ekan sivun vuoden vanhaan kirjotukseen. Ei olis tarvinnut.
Mutta Ahdin viimeiseen, HUK24:ää voin minäkin suositella. Korvauksia en ole (vielä?) hakenut, mutta bonukset sain sekä Suomesta että Englannista (ei ihan helppoa Englannin päässä...) siirrettyä pienen venkslaamisen ja kirjeen vaihdon jälkeen. Ja hinta ei ollut ainakaan kallein.
|