View Full Version : Suklaata!
Löytyykö täältä suklaan ystäviä?
Itse syön makeisia todella harvoin, mutta HYVÄÄ suklaata arvosta suuresti. Valikoimia suklaista löytyy saksasta ihan mukavasti, mutta mitä ovat teidän lempimerkkinne?
Tummaa vai maitosuklaata? Valkeaa vai Godivan tuoreita konvehteja? Kokemuksia, kiitos! :D
Mulla just päinvastainen homma... Suomessa tuli mässytettyä jonkin verran, lähinnä Fazerin patukoita (Geisha, Fazerina). Täällä ei niinkään makeeta tule mässytettyä. Oon todennut seuraavan: mitä hienompi, arvostetumpi, kalliimpi, yms. suklaa on kyseessä, sitä vähemmän minä siitä pidän.... :shock: Mutta ei se mitään - tuleepa lihominen näin halvemmaksi :wink: Joten en juurikaan perusta merkeille, tms.
Olen pari kertaa vienyt tuliaisina systerin anopille, Suomeen, sellasen suklaakorin D'dorfin paikallisia herkkuja. Tai jossei D'dorfin, niin ainakin horstilaista.... Putiikki löytyy sieltä Schadowplatzin kieppeiltä ja siis myyvät pelkästään suklaata. Hyvin maistui, kuulemma!
Mites sveitsiläinen vastaava, mahtaako olla maineensa veroista?
Suklaata nam...Ite tykkään Fazerin sinisestä, vaikka täytyy myöntää, että Marabou maistuu kuitenkin paremmalta.. :lol:
Ja kyllä se Lindt on hyvää, vaikkakin kallista, joten sitä ei pahemmin ostella! Paitsi Espanjassa myyvät sitä halvalla..Paikallinen espanjalainen ei maistu kyllääkään. (Tapana aina tuoda joka paikasta suklaata mukana..)
Milka ja Ritter Sport menettelevät myös täällä saksassa, niitä voi kyllä syödä :wink:
Mistä en tykkää yhtään on amerikkalainen ja englantilainen suklaa (esim. Dairy). Maistuu jotenki liian tahmaiselta!
Juu, mutta iän myötä se suklaankiin mässyttäminen on jonkun verran laantunut - hyvä niin! :lol: :lol:
Sama kuin Huskylla, eli suklaan mässäily on kyllä jääny vähemmälle Saksaan tulon jälkeen. Ennen tuli vedeltyä pätkiksiä, suffeleita yms.
Niin ja ku toi Mannheimin suklaatehdas haiskahtelee vähän väliä, niin siinä menee kyllä viimesetkin suklaahimot. :sign11:
Asiasta kolmanteen... ootteko koskaan maistanu venäläistä suklaata?
Voin suositella! :smt016 Ei oo nääs niin makeeta ku suomalainen tai saksalainen. En vaan tiedä mistä sitä täällä Saksassa sais. Veljen vaimo sitä aina sieltä Venäjän maalta mulle raahaa.
Rittersportin sininen Alpenmich on ollut vaarallinen löytö... vastaa aika lailla Marabouta, vähän vielä makeampi. Joku Rittersportin täyte"suklaista" mennyt suoraan roskiin.. ei mitään tekemistä suklaan kanssa. Parin kokeilun jälkeen en ole erehtynyt noita ostamaan. Toinen vaarallinen on Merci - edullinen ja maistuu hyvältä perussuklaalta.
Lindtin konvehtirasia parasta mitä minä olen maistanut, mutta hinta taitaa olla samaa luokkaa kuin Suomessa (?). Irtomyynnissä olevien konvehtien hinta-laatu-kalori suhde ei yhtä hyvä. (hinta lähes euro per kipale, pallo vastaa yleensä kooltaan kahta konvehtia joten tuplakalorimäärä vaikka luulee syöneensä vain yhden... :? )
sen suklaan olla pitää!!! Tiedän, että makuasioista ei voi kiistellä, mutta että joku edes kehtaa väittää maraboun olevan parempaa!!!! Ei voi olla TOTTA!
Kaikki saksalaiset, sveitsiläiset, espanjalaiset, amerikkalaiset, venäläiset, belgialaiset ym. (noita kaikkia olen henk.koht. myös syönyt) ei missään eikä koskaan vedä vertoja FAZERIN siniselle. Kuten ei muutkaan Fazerin laadut. Varsinkin se Lindtin muka hieno ja hinnakas vaihtoehto ei ole mitään verrattuna Fazeriin. Kaikissa muissa on joku makuvika; liian makeaa, liian äklöttävää, liian mautonta, huono (karkea) koostumus, ei sula suussa tarpeeksi nopeasti tai sulaa liian nopeasti, tuoksuu oudolle, jne. jne. Kuten huomaatte, olen todellinen suklaaexpertti.
Meillä oli jopa häissä Fazerin sinistä tarjolla...
Tunnustan miekin syön suklaata. Sininen on on tällä hetkellä pop (myö ollaan niin hyvii kavereita, ettei tartte kokonimee käyttää), tosin sen saatavuus on vähän kinttaalla. Lindt ei oikein oo natsannu samalla tavalla. Yhessä vaiheessa tuli syötyä noita hedelmäsokerilla maustettuja suklaita, ne on hyviä vaan suhteellisen hinnakkaita. Milkan Triolade on aika huonosti säilyvää tavaraa... Samoin legendaarinen Toblerone...
Makusasioistahan voi vain ilmaista makuja. Mun makuun Fazerin sininen on liian suolaista ja aavistuksen verran turhan kovaa. Riippuu vähän paksuudesta (minkä kokoinen levy / namu)
Toisalta jos joku toisi nyt Fazerin sinistä eteen niin :D vaikkei suosikki olekaan.
Aika hankalan kysymyksen heitit ilmoille. Itse syön vähän kaikkia merkkejä sekaisin. Olen enemmän näitä maitosuklaan / valkoisen suklaan ystäviä. Kaakaosuklaat eivät oikein uppoa. Hyvänä perus-suklaana pidän Milkan valkoista suklaata mitä tulee ehkä eniten ostettua. Fazerin sininen on myös hyvää, mutta mielestäni ei kuitenkaan mitään erikoista, sama juttu Maraboun kans.
Muutaman kerran vuodessa ostan jotain hieman parempaa kutkutellakseni makuhermojani. Olen myös syönyt jonkin verran rakkaan itänaapurimme suklaata, joka on myös ihan hyvää tavaraa, joskin hieman erilaista kuin normaali suklaa.
Patukoista ensimmäisenä vatsalaukkuuni ennättää MilkyWay, Lion, Mars, toblerone tai Pätkis. Myös Ritter-Sportin jogurtti-mustikka on hyvää. Oma henkilökohtainen addiktioni oli pahimmillaan nelisen vuotta sitten kun tein toistaiseksi rikkoontumattoman ennätykseni syömällä Lion:in / Mars:in 16:sta päivänä putkeen (yksi per päivä lounaan jälkeen). :D
Suklaisin terveisin,
-O-
paulatytto 26-07-05, 13:32 Fazerin Sininen - jääkaappikylmänä. =P~
paulatyttö: toi on muuten tosi! NAM!
Suklaista suosikkeja on kyllä varmaankin Fazerin sininen, Marabou, Toblerone, Milkan suklaatkin on ok, ja Kinder-suklaistakin tykkään. Tumma uppoaa vaan viimeisessä tuskassa. 8) Se mikä merkki milloinkin maistuu parhaalta riippuu vähän päivästä; joskus tekee mieli enempi makeaa (esim. Marabou) ja joskus taas vähän "karumpaa" makua. Harvoin kuitenkaan tulee suklaalle sanottua ei... paitsi tummalle. :-D
Fazerin Sininen - jääkaappikylmänä. =P~
Tell me about it ... just meni eka tuliaslevy jääkaapista *SLURPS* :tongue1: :laughing7:
Tokan levyn passaan, oisko kellään himoa fasun siniseen? Annan sen mielelläni pois.
Tuun huomenna hakemaan :D
Mullakin olis Fasun Sinistä monta levyllistä jääkaapissa... jos maistuu, niin oikaisehan tätä kautta... btw. olen leskenä maanantaista lähtien 2 viikkoa eteenpäin... vaimo on Kievissä Ukrainassa keikalla... :wink: :wink: :wink:
Terveisin:
(namu-setä) TaBe
paulatytto 01-08-05, 10:06 Tokan levyn passaan, oisko kellään himoa fasun siniseen? Annan sen mielelläni pois.
Kiitokset tarjouksesta, lähden kuitenkin mieluummin hakemaan ensi lauantaina ihan ikiomat Fazerin Siniseni.
Tää viikko enää duunii ja sit kolme viikkoo lomaa!!! Jihuu!!!! \:D/
Toblerone, mieluiten 400 g pakkaus. Sitten Marabou. Kaikki kehuu Fazerin sinistä, mulle se ei maistu. Ainoastaan Geisha. Laivoilta ei sitten kannata enää suklaata ostaa, kalliimpaa kuin maissa.
Joo, Geisha on aivan ykkönen. Sitä tuon joka kerta mukana Suomesta, ja on uponnut hyvin saksalaisiinkin, kommenttina "ai en tiennytkään että Suomesta saa näin hyvää suklaata".
Muuten tulee harvoin suklaata ostettua, joskus KitKat tai RitterSport.
voih, mikä vaan, millon vaan, ja mitä enempi sen parempi.
[ei koo ihme ku vieläki yritän laihuttaa niitä kymmentä kiloa mitä ekan kolmen kuukauden aikana tuli lisää :tongue8: ]
Mä taidan olla tässä porukassa ihan outo, mutta musta Fazerin Sininen on ihan ällömakeeta :? Parhaat suklaat olen löytänyt kehitysmaakaupoista, sellaiset joissa on 85 % kaakaota. Ei oo liian makeita, eikä tartte syödä kuin pala tai kaksi kerralla ja suussa on taivaallinen suklaan maku. Ahh :D
Parhaat suklaat olen löytänyt kehitysmaakaupoista, sellaiset joissa on 85 % kaakaota. Ei oo liian makeita, eikä tartte syödä kuin pala tai kaksi kerralla ja suussa on taivaallinen suklaan maku. Ahh :D
Mä ostin ihan lähisupermarketista, Mini-Mal, Lindtin Excellence 85% suklaata. Ei lainkaan hullumpaa!
Mun lempisuklaata on Fazerina ja suru on aina suuri kun Suomituliaiseni loppuvat päivässä tai kahdessa :cry: Valitettavasti en ole löytänyt mistään yhtä hyvää suklaata. Fazerin sininen on myös eri hyvää.
Saksassa ostan yleensä Tobleroneja, Kinder Buenoita, pähkinärusinasuklaita, mereneläviä yms. Nekin käyvät suklaanälkään, mutta mikään ei voita Fazerinaa.
Donja, täältä saa Edeka-marketeista Fazerin suklaata. En tiedä onko tämä Hazelnuss-suklaa samaa kuin Geisha, mutta samalle ainakin maistuu :D . Hopeanvärisiä 300(?)g:n pakkauksia konvehtejen ja tuontisuklaiden luona. Siis isommat Edekat myy, pienemmissä en ole nähnyt.
fazerin sinistä tai jotain tosi tummaa kiitos
...milka on liian makeeta, rittereitä syön paremman puutteessa... mutta meitin kaupasta saa fazeria, joten sitä puutetta harvoin enää tulee.
riikkamarika 10-08-05, 11:38 Fazerin Sininen on kyllä parasta. Täällä on tullut syötyä paljon vähemmän suklaata (mikä tietenkään on hyväkin asia). Mutta täytyypä lähteä tutkimaan parempien ruokakauppojen suklaatiskit jos vaikka löytyisi suomalaista suklaata.
Kylläpä vähiin jää väestön suklaamieltymykset. Enimmäkseen tuntuu herroille ja neideille maistuvan sokeri ja maito ja vasta sitten ehkä pohditaan sitä kaakaopavun fermentoitua massaa aromeineen.
Minulle suklaa tarkoittaa tuotetta, joka koostuu pääosin kaakaomassasta ja kaakaovoista. Se tarkoittaa kaakaopitoisuutta yli 50 %, jotta sitä suklaata voisi edes käyttää mihinkään. Sopiva pitoisuus on siinä 75 % - 85 %, sellaista mutustaa suu mielipuolisessa virneessä. Tietty joku Lindtin 99 % on kuriositeetti sinänsä ja sellaista äärimmäisen katkeraa kaakaojauhepuristetta voi aina välillä maistaa palan tai pari.
Pavuthan tulevat jostakin Meksikosta ja niitä sitten jalostetaan Euroopassa eri tavoin. Olen ollut huomaavinani, että belgialaiset jalosteet ovat minun makuuni ehkä vähän turhan makeita verrattuina ranskalaiseen tummaan suklaaseen, joka on suosikkiani. Sitten tietysti kaikenlaisia kummajaiseriä kuten italialaista 85 % luomusuklaata nauttii aina mielellään.
Enpä ole huomannut, että Saksassa olisi erityisesti missään kunnostauduttu kaakaonjalostuksessa. Onko siellä arvostettuja suklaatehtailijoita?
Jii puhuu vähän, mutta asiaa!
Viimeaikoina olen napostellut makeanhimoon Bernard Castelain (Artisan Chocolatier) Chocolat Noir :ia. Joko 77% tai 85% versiota. Tummista ihan ehdoton. Ranskalaista suklaata, Chateauneuf du Papesta. Huomattavasti miellyttävämmän makuista kuin Lindtin vastaavat.
Sakusuklaita en tunne lainkaan.
Satu Johanna 24-08-05, 13:13 Minä varmaan pilaan suklaantuntijoiden keskustelun tällä: mulle maistuu parhaiten Dove caramel suklaapatukka. Toisena tulee Kitkat ja sitten ehkä joku myslipatukka. Jos siis Fazerin sinistä konvehtia ei oteta mukaan.
Ilokseni vanha Saksan tuttavuuteni Rum Ritter tuli vastaan kaupan hyllyllä.. :P myydään pussissa jossa mini"patukoita" 10-15 kpl. Huono puoli kohtaamisessa on että tapaaminen tuppaa jäämään lyhytaikaiseksi... vain paperit muistona. :?
Mä olen ostellut yleensä ranskalaisia tai italialaisia suklaita. Joku 70 % maistuu nykyään älyttömän makealle, 85% on sellainen aika sopiva.
Joku aika sitten tuli telkkarista dokkari torinolaisesta miehestä, joka tekee suklaata jostain tosi harvinaisesta kaakaopavusta. Ne sen suklaat oli aika herkullisen näköisiä... En valitettavasti enää muista, mikä oli firman nimi. Kävin silloin samantien heidän nettisivuillaankin, mutta en sitten tilaillut suklaatia, kun 200 g:n lajitelma olisi maksanut noin 50 €. Mutta kunhan menen käymään Torinossa, niin etsin sen kaupan käsiini ja käyn testaamassa.
Muuten, toi Lindtin 99% on musta tosi hyvä jälkkäreiden tai cappuccinon koristeluun. Mulla on aina levy keittiön kaapissa, ja sitten viikonloppuaamuina raastan siitä kaakaot cappuccinon maitovaahdon päälle. NAM!
Minä en paljon suklaata syö, mutta kesälomalla täytyy ostaa "DaCapo"
niitä oli jo sillon kun olin pieni ja vielä Suomessa, sai aina ostaa itselleen kun kävi kaupassa. niinkuin palkkioksi.Ei ole liian makea.
Ja viime talvena kyllä hurahdin Fazerin "Maya" patukkaan, chilisuklaata
joka maistuu ihan älyttömöltä, vaikka sekoitus hurjalta tuntuukin.
Viimeinen patukka odottaa kaapissa ja ytitän pitää himojani kurissa,
Suomeen kun ei vähään aikaan taas pääse ja ei kehtaa jatkuvasti äidiltä paketteja kinuta.
|