View Full Version : Maailman parhaat lentoyhtiöt
ja Finski porskuttaa! (En kyllä käsitä millä meriiteillä terv.nimim. anti-Finnair)
Manager-magazin.de:n artikkelista vapaasti copypastaten:
Die Besten
1. Cathay Pacific, Hongkong
2. Qantas Airways, Australien
3. Emirates, Dubai
4. Singapore Airlines, Singapur
5. British Airways, Großbritannien
6. Malaysia Airlines, Malaysia
7. Thai Airways, Thailand
8. Qatar Airways, Qatar
9. Asiana Airlines, Süd-Korea
10. ANA All Nippon Airways, Japan
Die besten Billigflieger
Weltweit:
JetBlue, USA
Air Berlin, Deutschland
Virgin Blue, Australien
Nord-Amerika:
JetBlue, USA
WestJet, Kanada
Frontier, USA
Europa:
Air Berlin, Deutschland
Vueling, Spanien
easyjet, Großbritannien
Der beste Service
First Class (Interkontinental):
Cathay Pacific, Hongkong
Singapore, Singapur
Malaysia, Malaysia
Business Class (Interkontinental):
British Airways, Großbritannien
South African Airways, Südafrika
Virgin Atlantic, Großbritannien
Economy Class (Interkontinental):
Malaysia, Malaysia
Emirates, United Arab Emirates
Singapore, Singapur
Die Besten der Regionen
Asien:
Cathay Pacific, Hongkong
Malaysia Airlines, Malaysia
Singapore Airlines, Singapur
Europa:
British Airways, Großbritannien
PGA Portugalia, Portugal
Finnair, Finnland
Nord-Amerika:
Air Canada, Kanada
JetBlue, USA
Continental, USA
Das beste Essen
First Class (Interkontinental):
Gulf Air, Vereinigte Arabische Emirate
Cathay Pacific, Hongkong
Swiss, Schweiz
Business Class (Interkontinental):
Gulf Air, Vereinigte Arabische Emirate
Continental, USA
bmi British Midland, Großbritannien
Economy Class:
Thai Airways, Thailand
Austrian, Österreich
Saudi Arabian, Saudi Arabien
ja täältä (http://www.manager-magazin.de/life/reise/0,2828,359362,00.html) siis koko artikkeli
Tää on aina meitisille mielenkiintoista...
Juu, kyllä tuo ranking pääosin pitää totta, tällanen fiilari itselläkin on (ei matkustajana vaan yht.työkumppaninia taikka asiakkaana). Itse kummastelen BA:ta... Ainut eurooppalainen ekassa rankissa, kui helvatassa, BAhan sux :?
Kaskas, eipä näy KE:tä eikä LH:ta missään :twisted:
Siitäs saivat mokomat..
Niin no... Meillä taas kun lennetään lapsen kanssa niin Finskillä on ollut aivan loistvaa palvelua! Toki muutenkin. Ehkä syynä on se että lentoyhtiö on Finncom Airlines, lentelee vain finskin reittejä.
LH:n palvelussa ei juurikaan oo moitittavaa ollut. Toimii kuin junan vessa, saksalaisella tarkkuudella
No, nämähän on makuasioita ja mieleipteet voi muuttua jo ensi viikolla:)
Ei minullakaan ole Lusthansasta valittamista. En tiedä toimiiko heidän vessansa junan vessa-periaatteella :-D mutta muuten palvelu on aina ollut ok. Ei yliystävällistä tms. mutta asiallista ja sujuvaa (viimeksi juuri tulin [ja menin] Amsterdamista.
Finskiä ei tule juuri käytettyä, ja MUC-HEL välillä yritän välttää . varsinkin sen tuntien pituisen lähtöselvitysjonon takia Hesassa. LH toimii tuhat kertaa paremmin tällä välillä (ja lentävät 3 x päivä täältä).
Noista muista listalla esiintyvistä olen käyttänyt mm. Air Berliniä (MUC Epsanja) eikä mitään valittamista. Thai Airways olen joskus käyttänyt Hong Kongiiin - ei niisäkään mitään valittamista ollut, mutta en myöskään näe mitään syytä niitä kärkisijoille laittaa.
Mä olen Finskin kannattaja - ylimääräsiä kiloja päästävät oikeestaan aina mukisematta läpi! Ja turistiluokassa saa päivän lehtiä (tosin kun Lufthansalla) ja palvelu on aina ollu hyvää. Ja ruoka (tai se mössö, mitä saa) parempaa kun Lufthansalla..
Tosin viimeksi Puolasta tullessa nousi Lufthansan pisteet, kun innostuttiin hieman kuohuviiniä maistelemaan ja lähtiessä koneesta anto stuartti (huom. miespuolinen!) vielä kokonaisen pullon mukaan kotimatkalle :lol:
Lensin juuri HEL-MUC finskillä ja voin vain varmistaa nuo bhajeen mainitsemat tuntien lähtöselvitysjonot. Olin yli tuntia ennen koneen lähtöä Hesan kentällä ja meinasin terminaalin ovella pyörähtää takaisin kun näin koko salin läpi kiemurtelevan matkustajajonon :shock: Pakkasin itseni kiltisti jonon päähän ja aloin hivuttautumaan jonon mukana siksakkia pitkin hallia... Jonojen välissä lenteli kenttävirkailijoita pikku paniikki silmissään "any passangers for BA flight 07:40 (vartin päästä!) to London" - "any passangers for Swiss flight 07:35 to Zurich". Kun lennon lähtö alkoi lähestymään huolestuttavissa määrin nappasin jonon välissä juoksevan virkailijan joka sitten käski minun etuilemaan etten missaisi lentoani. Sama etuilu sitten passijonossa. Mietiskelin portille juostessani että mitenkähän ihmisille jotka ei lennä usein ja/tai jotka ei uskalla tai osaa lähteä etuilemaan, ilman kielitaitoa tms. käy noissa jonoissa. Muutenkin ihme meininki, vastahan se terminaali rakennettiin ja luulis niiden jotenkin reagoivan tilanteeseen kun se kaaos siellä nähtävästi ei ole mikään poikkeustilanne ruuhka-aikoina. :?
Ja ne ruokatuliaiset stockan terminaalikaupasta jäi sitten ostamatta :(
Todistaa vain omat kokemukseni. ja syy mksi en AY:llä lennä Suomeen jos ei ole pakko (eli muuta ei löydy järkevän hintaan). Täältäpäin tuo lähtöselvitys ei ole niin paha, mutta Hesan tilanne on kammottava.
Ok, joskus vähän joutuu silla Star Alliance/Lusthansa/SAS tiskilläkin jonottamaan, mutta niin törkeän huonoa palvelua kuin Finskillä siellä ei koe.
Tää ei oo nyt ihan lentoyhtiöistä kiinni, vaan lentokentistä.
Mikähän ihme siinä on, että lentokentät ei osaa jakaa resursseja oikein ruuhka-aikoihin.
On kapasiteettiongelmia check-innin kanssa (luftwaffella mynssenissä ei koskaan, kiitos automaattien, jotka ottaa myös matkalaukut).
On ongelmia turvatarkastusten kanssa - ma-aamuisin tai pe-iltaisin monilla kentillä jokaisen pitää ensin käydä yhden ja saman henkilön lipuntarkastuksen kautta röntgen-alueelle ja sitten 10:stä röntgenlinjasta ehkä kaksi on käytössä.
Jne. Onhan noita. Düsselissä luftwaffen check-in oli muuten aivan jeesuskamala 50m jono tuossa kuukausi sitten to-iltana.
Ja genevessä oli pe-iltana, kun kaikki haluavat kotiin, oli swissillä ruhtinaallinen yksi check-in luukku auki ja noin 500 henkeä jonossa... Tämä joskus alkukeväästä.
Olishan noita esimerkkejä vaikka kuinka paljon.
abe
Thai Airways olen joskus käyttänyt Hong Kongiiin - ei niisäkään mitään valittamista ollut, mutta en myöskään näe mitään syytä niitä kärkisijoille laittaa.
Mulle menee Thai Airways ehdottomasti kärkisijoille siitä, että heillä on economyssä ylivoimaisesti suurimmat jalkatilat. En nyt jaksa kaivaa niitä tuumamittoja, mutta long hauleilla aasiaan päin tällaiselle 194cm kaverille Thai on ainoa jossa economyssä riittää jalkatilaa. Kaikilla muilla lentoyhtiöillä on economyssä huomattavasti ahtaammat penkkivälit.
Toinen lisäpointti vielä siitä, että ystävällinen hymyilevä palvelu/tarjoilu jatkuu koko lennon ajan. Koskaan ei ole tarvinnut kuivin suin istua pallilla, päinvastoin.
Olin yli tuntia ennen koneen lähtöä Hesan kentällä ja meinasin terminaalin ovella pyörähtää takaisin kun näin koko salin läpi kiemurtelevan matkustajajonon :shock:
Tästä nimenomaisesta syystä lennän aina suomeen käsimatkatavaroilla. Joka kerta välttääkseni jonoja kävelen suoraan business check-in:iin (economy lipulla) ja sanon, että voitteko please chekata minut sisään nopeasti, kun kuljen vain käsimatkatavaroilla ja minulla on kiire. Ystävällinen hymy ja vakuuttunut asenne, toimii aina.
[quote=bhajee]Mulle menee Thai Airways ehdottomasti kärkisijoille siitä, että heillä on economyssä ylivoimaisesti suurimmat jalkatilat. En nyt jaksa kaivaa niitä tuumamittoja, mutta long hauleilla aasiaan päin tällaiselle 194cm kaverille Thai on ainoa jossa economyssä riittää jalkatilaa. Kaikilla muilla lentoyhtiöillä on economyssä huomattavasti ahtaammat penkkivälit.
No satuin lentämään bisneksessä, joten jalkatilaa oli kohtuullisesti...
United Airlinesillä on muuten "economy plus" luokka koneissaan (ainakin täältä Münchenistä) jossa jalkatila on suunnilleen sama kuin businessluokassa, istuimet tosin economy-mallia. Siitä joutuu tosin maksamaan lisähintaa, mutta parikin kertaa olen päässyt halvimmalla halpalipulla tuollaiselle economy-plus-paikalla.
tietääks joku semmosta halpalentoyhtiöitä joka lentäis atlantin yli jenkkeihin? tai mistä ylipäätänsä sais halvalla sinne lentoja. jossain välis ainakin icelandair kauppas halpoja lentoja jenkkeihin jos piti stop-overin islannissa mut vaikeeks ja kalliiks meni kun sieltä niitä kattelin. tarkkaa päivää sinne menoon ei ole kuhan tonne tammikuulle kattelin.
Allaolevasta linkistä löytyy kattava lista halpalentoyhtiöitä Suomesta ja muualta Euroopasta. Eiköhän joku Jenkkiläänkin lennä.
http://www.pallontallaajat.net/interrail/lennot.php
Juu, lentokentistä ja niiden toimivuudesta... D'dorfin turvatarkastus haisee pahalta!! Nyt ovat kuulemma ottaneet läppärit tuhannen seulaan, läpeensä jok'ikinen läppäri pitää avata ja sulkea ennen kuin päästävät etiäpäin... Itse pääsen tätä ihanuutta todistamaan jo ensi viikolla, tietäen entuudestaan, että Lontooseen mennessä on perin ittumainen turvatark., on aina ollut. Tähän kun ymppää:
1. BA & LH lentää tismalleen samaan aikaan Heathrowlle (!!)
2. Turva-alueelle sisäännytään samalta portilta kumpaisellekin lennolle
3. Poppoosta varmaan 95% on duunikeikalla... = runsain mitoin läppäreitä...
Noh, voihan sitä lohduttautua sillä että ainakin check-in sujuu jouhevasti.... Siis yleensä.
:x
Juu, lentokentistä ja niiden toimivuudesta... D'dorfin turvatarkastus haisee pahalta!! Nyt ovat kuulemma ottaneet läppärit tuhannen seulaan, läpeensä jok'ikinen läppäri pitää avata ja sulkea ennen kuin päästävät etiäpäin...
Niin on, viime vuoden lopulla lensin Hkistä Düsseliin ja läppislaukku auki ja kamat ulos. Jouduin purkaan melkein koko laukun irtaimiston pöydälle. Kyllähän se alkaa *ituttaan kun ennen ei ollut kohdalle sattunut. Tosin myös Ryanilla Hahnissa olen kerran tämän vuoden puolella joutunut myös läppislaukun avaamaan. Ihme hommaa :smt102
-O-
Nyt ovat kuulemma ottaneet läppärit tuhannen seulaan, läpeensä jok'ikinen läppäri pitää avata ja sulkea ennen kuin päästävät etiäpäin...
Tämähän on ollut systeemi jo pitemmän aikaa - ainakin kaikilla kentillä joihin olen sattunut (isot pojat vaan kertoo, en muutenkaan viitsi läppäriä mukana pitää ellei ole ihan pakko).
Jenkeissä pitää kengät riisua ja laittaa röntgeniin. Viime viiikolla Amsterdamissa piti vyökin laittaa röntgeniin (täällä Münchenissä piti vyö vain avata, jotta voivat varmistua siitä että metallinilmaisimen ininä tulee siitä vyön soljesta eikä jostain sen alla olevasta).
Kännykät onneksi jää suht. rauhaan - takavuosina kun ne oli uudehkoja, niin ainakin täällä ne punnittiin, ja jos paino ei ollut grammalleen se mitä turvamiehen paperissa luki, niin se vietiin "snifferiin".
Onhan tämä proseduuri olemassa ollut vähintään 11SEP alkaen. Vaan aiemmin on ollut kyse ns pistokoe-tyylistä / joka kymmenes kone, tai vastaavaa. Nykyään, ilmeisesti tämän vuoden ajan, D'dorfissa tosiaan testataan läpeensä jok'ikinen kone, ei vain se joka kymmenes tai vastaavaa... Myllyn kanssa on jo useemmat keikat heitetty täältä vaan ei vielä kukaan ole kiinnostunut dellistä.
No aikansa kutakin :roll:
Tästä nimenomaisesta syystä lennän aina suomeen käsimatkatavaroilla. Joka kerta välttääkseni jonoja kävelen suoraan business check-in:iin (economy lipulla) ja sanon, että voitteko please chekata minut sisään nopeasti, kun kuljen vain käsimatkatavaroilla ja minulla on kiire. Ystävällinen hymy ja vakuuttunut asenne, toimii aina.
Kävästiin viime viikonloppuna pikavisiitillä Hesassa. En mie kyl muista megapitkiä jonoja nähneeni missään kohtaa. Lähtöselvitys kahdelta ihmiseltä pelkillä käsimatkatavaroilla meni alle 3 minuuttiin jonotuksineen. Käytössä oli elektroninen lippu ja checkattiin ittemme sellasella automaatilla, jota varten tartti kanta-asiakas/bonus/mikälie-kortin ja oli sunnuntai-iltapäivä. Jos ois ollut matkatavaroita mukana ne ois pitäny viedä johonkin baggagedroppiin (eli matkatavara pudotukseen), mutta siitä en tiiä kuin se toimii.
Turvatarkastus oli Hesanpäässä asiallinen, Tegelin päässä taas vaihteeksi ylitarkka. Porttia ennen laitoin kaiken irrallisen metalli tavaran läpivalasuun, ja silti portit vinku miun kohdalla. Syynä oli farkkujen napit :-D Hesan päässä samoilla suorituksilla samoilla vaatteilla toivottivat hyvää matkaa...
Riippuu ajankohdasta. Ei mullakaan ollut mitaan jonoja joulun valipaivina klo 06:00, mutta perjantaina klo 17:00 aikaa oli ainakin tunnin jonot.
Porttia ennen laitoin kaiken irrallisen metalli tavaran läpivalasuun, ja silti portit vinku miun kohdalla. Syynä oli farkkujen napit :-D
Amsterdamissa piti vyökin riisua pois (metallisolkii). Farkkujen napit ei tosin saanut laitetta piipittämään, ehkä olisi muuten joutunut housutkin riisumaan... :-D
Niin ja se lähtöselvitys - itsepalvelussa se tietysti menee sutjakasti, varsinkin kun kovinkaan monet ei niitä koenita viitsi/osaa/uskalla/voi käyttää. EN ole itsekäään juuri käyttänyt, kun yleensä tulee lenneltyä sellaisilla firmoilla joilla se ei käy...
SASsilla on lennetty olosuhteiden pakottamana jonkun kerran, ja heidän viimeisin tempaus on alkaa veloittamaan economy class tarjoilusta. Tähän kun lisätään että STO-FRA välillä SAS myöhästelee 75% lentokerroista, niin kyllä valinta jos suinkin vain on mahdollista kallistuu tuonne Luftwaffen puolelle. Luftwaffe on asiallinen, tylykin toisinaan, mutta mieluummin no-nonsense kuin hymyilevä nolla tollo ruotsalainen :twisted:
Mutta se etu tuosta maksullisesta tarjoilusta tietysti on että a) se on nopea koska harva sitä käyttää b) saan sitä mitä haluan c) se on tyypillisesti kuitenkin parempi kuin mitä SAS tarjosi aikanaan ilmaiseksi (kuivia korppuja).
Tuli kuukausi sitten täyteen 350 lentoa... sitä ei halua edes juhlia. Kohta kasvaa siivetkin.
paulatytto 21-07-05, 18:31 Jenkeissä pitää kengät riisua ja laittaa röntgeniin.
Eikä pelkästään Jenkeissä. Lensin maaliskuussa Frankfurtista Lufthansalla San Fransiscoon, ja niinpä piti riisua kengät jalasta mennen tullen.
Ja sitä paitsi Frankfurtissa oli järjettömän pitkä jono kakkosturvatarkastukseen - niin että lentoa piti myöhästyttää, kun yli puolet porukasta ois jääny ulos elleivät ois venanneet. :roll:
Friscon päässä homma sujui yllättäen huomattavasti sujuvammin kuin Frankfurtissa. Jenkeillä lienee politiikkana, että ulkomaille voi lähettää ketä tahansa, mutta sinne tulevat täytyy tutkia moneen kertaan... :lol: [/quote]
Kirjoitanpä tähän minäkin mielipiteeni:
- Finski on sangen hyvä yhtiö, täsmällinen, mukavaa henkilökuntaa
- maailmassa on parempiakin (Singapore Airlines tulee itselleni mieleen kai parhaana kokemuksena), mutta iso kasa kehnompiakin
- Helsingin lentoasemalla on kilometrin pituinen jono, mutta opetelkaapa käyttämään niitä checkin-automaatteja, antavat tosi hyvät fibat, kun oma checkin kestää 2 minuuttia perusjanttereiden jonottaessa tunnin verran..
SAS:ia boikotoin, kun sain kerran todella huonoa palvelua lennolla Köpiksestä Helsinkiin. Lensin siihen aikaan tosi usein väliä Vaasa-Stuttgart, ja SAS:lla oli kaikkein parhaat yhteydet. Kerran sitten kävi niin, että juuttuin lakon takia Köpikseen ja kun vihdoin pääsin jollain (todella paljon) myöhemmällä lennolla jatkamaan, oli paikka vapaana ainoastaan business luokassa. Istuin sitten siinä, ruoka jaettiin kaikille ja avasin oman annokseni kun lentoemäntä tuli ottamaan sen pois sanoen: voisitko syödä yhden ylijääneen kasvisaterian kun et ole maksanut tästä ruoasta? Hämmästykseltäni kykenin vain nyökkäämään. Ruokailun loputtua tultiin kysymään, haluaisinko kuitenkin syödä business luokan aterian kun se jäi yli. Siinä vaiheessa tuli suusta jo aika tiukkaa tekstiä meikäläiseltä. SAS ei nähnyt vaivan arvoiseksi pahoitella tapahtunutta reklamaationi jälkeen, joten en ole nähnyt vaivan arvoiseksi lentää enää SAS:lla. Kuriositeettina sen verran, että olen lentänyt todella usein aikoinaan L´TUR:n ylihalvoilla lennoilla Suomeen ja ne paikat oli aina poikkeuksetta businessissa kaikkine mausteineen.
Mitä taas Helsinki-Vantaan touhuun tulee, se saa minutkin raivon partaalle. Ylipitkät jonot check innissä ja joukossa kulkevat naiset huhuilemassa ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Kaiken huipuksi pidän oikeustajun vastaisena, ettei ruumaan meneviä laukkuja saisi lukita, koska ne tarvittaessa avataan turvatarkastuksessa, jossa itse en ole läsnä. Pidän esim Hampurin käytäntöä paljon parempana, jossa sentään voin itse kontrolloida tilannetta ja tarvittaessa antaa saattajalle jonkun mahd. poistettavan esineen.
Mitään yhtä kätevää en ole nähnyt kuin TXL:llä. Suoraan lähtöportille laukkujen kanssa, ei jonoja eikä odotusaikaa. Samoin palatessa laukun saa heti portilta. Upeaa.
Mitään yhtä kätevää en ole nähnyt kuin TXL:llä. Suoraan lähtöportille laukkujen kanssa, ei jonoja eikä odotusaikaa. Samoin palatessa laukun saa heti portilta. Upeaa.
Lähes kaikki Saksan lentokentät olen nähnyt ja yhdyn tähän täysin rinnoin: Tegel on voittamaton! Lentokentälle kun en tule viihtymään, vaan idea on päästä siitä läpi mahdollisimman pian. Mynkkenin vanha terminaali toimii myös melko liukkaasti, pettymys oli karvas kun katsastin uuden Luffen terminaalin ekaa kertaa: armoton vankila! Systeemiä ja järjestelmää palvovat koleegani ehtivät tosin jo kehumaan sitä kuinka siellä nyt logistiikka ja henkilökunnan olot toimivat paremmin - tyylikkäästi unohtaen sen että mitähän asiakas toiminnallisuudesta ajattelee :?
Onko kellaan minkaanlaisia kokemuksia tuosta pohjoismaisesta matkatoimistosta nimelta Travellink. Niilla kun tuntuu olevan halvempia finnairin lentolippuja kuin itse finnairilla.
Finnairilla on tarjous Stuttgart-Rovaniemi, Rovaniemi-Stuttgart 290€ + 15€, mutta travellink myy samoja lippuja hintaan 266€.
Olisko kellaan kokemuksia, onko tama nyt ihan luotettava matkatoimisto? Aina vahan epaillyttaa laittaa luottokortinnumero minne vaan.
Finskillä on ainakin Münchenissä hyvä palvelu......olenhan minä itse siellä töissä :-D
Mutta Hesassa on tosi kamala. Lennän aina Finskin iltakonella Müncheniin, ja tulen jo noin 4-5 tunti ennen lähtöä kentälle kun tiedän että silloin on tyhjä, ja lähen lähtöselvityksen jälkeen kaupunkiin....
Do diin, nyt on semmottiset satakunta lentoa Luftwaffella takana, ja kyllä pitää kiittää sitä yhtiötä. Tehokas, täsmällinen ja kiinnittävät asiakkaisiinsa huomiota. Paljon lentävänä he ottavat tämän kohtalon valinneet hyvin huomioon pikku eduin ja palveluksin - jotka hädän hetkellä ovat hyvinkin tervetulleita ja arvossaan. Olen nyt lentänyt "ilmaiseksi" useampaankin otteeseen LH:n busineksessä, ihan heidän hyvyyttään ja ylibuukkausta purkaakseen. Applodeja heille.
Finskillä on ainakin Münchenissä hyvä palvelu......olenhan minä itse siellä töissä :-D
Mutta Hesassa on tosi kamala. Lennän aina Finskin iltakonella Müncheniin, ja tulen jo noin 4-5 tunti ennen lähtöä kentälle kun tiedän että silloin on tyhjä, ja lähen lähtöselvityksen jälkeen kaupunkiin....
Hmm, uskon että teet nyt jotain hassusti - lennän aikasen usein Hki-Dus -väliä, ja itsepalveluautomaatit, sms-checkin ja baggage-drop -pisteineen ovat varmistaneet sujuvan menon. Puolitoista tuntia max, käsimatkatavaroilla tunti ennen lähtöä kentälle. Jonottamaan ei kannata lähteä. Voin kertoa lisää privalla, jos kiinnostaa.
onkos stadissa vieläkään kunnon automaatteja kentällä, joihin voi laittaa ruumaan menevät matkatavaransa samalla kun klikkaa itsensä haluamalleen paikalle? ja miksei?
Mynssenin kentällä on luftwaffella monta sataa automaagia joita käyttää mieluummin itsepalveluna kuin jonottaa puoli tuntia kuten venäjällä leipää.
Automaatteja kun on aina vapaana.
abe
Pelaako ne jos e-piletti ei ole ostettu suoraan Lusthansalta (eikä ole niiden korttia)? (Eli siis tallentuuko luottokortin numero heidän zydeemiin, jos ostan lipun esim. Travel Overlandista)?
En tietä. Kun ostan liput aina suoraan enkä välikäsien kautta.
abe
Pihinä miehenä ostan ne sieltä, mistä saa halvimmalla.
Lusthansan last-minute-lippuja saa ltur.de:stä. Samoin joskus samat lennot on SAS:n lentonumerolla halvempia (vaikka siis kyseessä on täysin sama lento).
Ei tosin kovin usein tule tuolla firmalla lennettyä (eivät lennä edes Málagaan täältä Münchenistä).
Pelaako ne jos e-piletti ei ole ostettu suoraan Lusthansalta (eikä ole niiden korttia)? (Eli siis tallentuuko luottokortin numero heidän zydeemiin, jos ostan lipun esim. Travel Overlandista)?
E-lippu toimii automaatilla aina, ei pitäisi olla väliä mistä se on varattu. Kortti on vain identifikaatiota varten ja automaatti lukee kortista nimen, jonka kautta automaatti tunnistaa asiakkaan varauksen systeemistä. Mikä tahansa kortti käy, johon on nimi tallennettu (Luottokortti, MaxBahr, ADAC, Sixth, Douglas). EC-kortti ei valitettavasti yleensä toimi.
Ahaa. Olen aina luullut, että tunnistus käy kortin numeron mukaan.. ainakin muistelen joskus Lusthansan sivuilta lukeneeni, että masinaan pitää tunkea nimenomaan se kortti, jolla matka on maksettu (tai sitten Miles & Less kortti, jos sen numero on varauksen yhteydessä annettu).
Joo, kyllä Finnairin itselpalvelut kuten sms-Check-in ja automatit ovat tosi kätevä. Mutta mulla on henkilökunnan-liput, ja silloin on pakko mennä tiskille....:-(
Blue 1 on todella mukava lentää, kun Helsingin päässä voi oikein valita että millehän tiskille sitä viitsis kävellä, kun vapaana on vähintään 5. Katsovat ylipainon läpi sormien 5 kilon ylipainoon asti ja pyöristävät vielä loputkin yli menevät kilot alaspäin. Itselläni oli mukana 29,9 kiloa pyöristivät 29 kiloon ja maksoin siis tuosta ylipainosta vain neljältä kilolta. Berliinin päässä lähtöselvityksessä vähän enemmän jonoa, mutta ei kuitenkaan mitenkään liikaa (ainakaan siihen nähden että käytössä on vain 2 tiskiä.
Palvelukin on ollut mielestäni hyvää ja tarjolla on myös päivän lehtiä (Iltalehti ja HS) myös economy-luokassa.
|