View Full Version : Moottoripyörävakuutuksesta

doopy
07-06-05, 19:18
En viitsi sotkea tuota aiempaa autovakuutuskeskustelua tällä likeltä liippaavalla jutulta...

Autovakuutuksiin saa siis sopivasti neuvottelemalla kivasti alennuksia ja aiemmat vakuutustiedot Suomesta auttavat neuvottelussa. Onko kellään kokemuksia siitä, että olisi Suomessa ollut autovakuutus ja sitten Saksasta olisi ottanut moottoripyörään vakuutuksen? Auttoiko vahingottomat vuodet autolla? Entäs jos vaihtaa Saksassa autosta mopoon ja yrittää siirtää bonuksia samalla (Suomessa ei bonusten siirto onnistu enää ajoneuvoluokasta toiseen).

Minkä hintaista tuo moottoripyörän vakuuttaminen on Saksassa? Kellään tietoa? En osaa saksaa tarpeeksi, että osaisin itse tuolta aiempien keskusteluiden linkeistä tätä tarkistaa, joten toivottavasti joku muu osaa avittaa :roll:

Jos jotakuta kiinnostaa Suomen vertailuluvut, niin täältä voi katsoa:
https://www.tapiola.fi/www/yksityisasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/moottoripyorat/liikennevakuutus/hinnat.aspx

Vaikkapa uuteen Honda CBF 600S (600cc) mopoon liikkennevakuutus+täyskasko 2423e koko vuosi, kun kaskoon saa automaagisesti 50% bonukset (seisontahan tuosta sitten leikkaa euroja pois, ja jos vaikka 6kk ajossa niin maksu onkin 1211,5e).

Miten päästä moottoripyöräilyfiilikseen? Revi sadan euron seteleitä ja seiso kylmässä suihkussa vaatteet päällä :lol: (näin ainakin Suomessa).

- Perttu

hexxi
08-06-05, 09:07
Samat firmat vakuuttaa kuin autojakin. Esim. HUK24.de ja siellä on kanssa hintalaskuri. Edellyttää tietysti jonkinmoista saksankielentaitoa.

Kaskojen hinnoista en tiedä mutta jokseenkin homma menee niin että pienitehoisen moottoripyörän liikennevakuutus on paljon pienempi kuin auton. Eli siis joku 40hv enduro jonkun alle 200e ehkä/vuosi. Kuutiotilavuuden ohella teho vaikuttaa ja sitten maksut nousevat exponentiaalisesti kun teho lähenee tai ylittää 100hv. Eli eli vakuutuksien kannalta kaikkein halvin kulkuneuvo mopon jälkeen on kohtuutehoinen moottoripyörä. Ja kun uusia 500-600cm3 vehkeita saa palttiarallaa 4000e luokkaan ei välttämättä täyskaskoakaan tartte. Eli aika ideaalinen laite korvaamaan kakkosauto.

michi
09-06-05, 23:18
...mutta täähän on jo ryöstämistä !!

Kattelin huvikseni Tapiolan sivuja, ja juu oma Yammu Diversion 900, 90hp, pelkkä liikennevakuutus 65% bonuksilla maksais suomessa

699 euroa !! (helsinki, ei vielä tapiolan asiakas..)

Täällä maksaa 10 kertaa vähemmän, olisko ollu 68 euroa vuodessa..
Mullakin on vakuutus HUK24ssä (mikä siis ei ole sama kuin HUK, vaan internet konttori)

Pyysin Suomesta (IF) sähköpostitse paperin, jolla vahingottomat vuodet (itsellä 12 kpl) luetaan hyväksi. Lähetin Faxilla HUK24:een. Hyvin toimii. :-D

Hyvät on fiililkset ! :lol:

bhajee
10-06-05, 10:41
Asstel (www.asstel.de) on mopoissa suht. edullinen. Sieltä löytyy myös online-laskin. CosmosDirekt tarjosi liikennevakuutusta omaan mopooni (145 hv) ~520/vuosi (100% Beitragssatz). Ei tuokaan niin hirveä ole. Sattuneesta syystä otin sen kuitenkin HUK24:sta.

Bonukset voi siirtää autosta mopoon ongelmitta. (Näin minulle ainakin sanoi Cosmos Direkt muutama päivä sitten).

Täyskaskot maksaa tietysti mansikoita, ei kannattane kuin ihan uuteen (omaan vähän käytettyyni en viitsinyt ottaa).

Liikennevakuutuksen perusteena on lähinnä teho (hv), firmasta riippuen kyselevät muitakin tietoja. Vakuutusyhtiöthän saa nykyään määrätä hinnoiutteluperusteensa melko vapaasti.

Jos ei ole bonuksia mitä siiirtää, niin useimmat aloittavat vakuutuksen SF1/2 luokasta (maksu 125%) ainakin jos kortti on ollut tarpeeksi kauan.

outi
10-06-05, 11:14
Bhajee, mikäs mopo sulla on? Pitäiskö laittaa Münchenin Suomi-mopoilu-seura pystyyn?

bhajee
10-06-05, 12:03
Yamaha YZF 1000R (Thunderace).

Olen pitänyt aika pitkän paussin, nyt taas tauti iski... :-D tarttee vähän treenata että saa taas tuntumaa.

Edellinen oli GPZ 1100, mutta sen myin rahapulassa ja vähäisen käytön vuoksi. Noina aikoina se mopon liikennevakuutuskin oli tähtitieteellinen, nyt se on mielestäni kohtuullinen (niin että kannattaa pitää vaikkei niin hirveästi ajakaan). Onhan se silti täälläkin tuollaista satasten repimistä suihkussa - vesi on vaan ehkä vähän lämpimämpää... :D

koirra
10-06-05, 16:04
Asstel (www.asstel.de) on mopoissa suht. edullinen.

Bonukset voi siirtää autosta mopoon ongelmitta. (Näin minulle ainakin sanoi Cosmos Direkt muutama päivä sitten).

Kiitti hyvästä infosta. Ei meinaan tullu pieneen mieleenkään että Germaanit antaisivat bonarien kanssa vielä tuollain kikkailla.
Ja tuli muutes hyvään aikaan, pitäisi vloppuna surffailla omaan mopetiin (r1) vakuutukset.

Erkki

bhajee
10-06-05, 18:29
Ja tuli muutes hyvään aikaan, pitäisi vloppuna surffailla omaan mopetiin (r1) vakuutukset.

Näin vanhana herrasmiehenä en sentään kehdannut R1:stä hankkia... :-D

Täyskaskoja en todellakaan vertaillut. Teilkaskoissakin on aika suuria eroja (ja siihenhän ei mitään bonuksia kerry). Näytti vähän siltä, että jos Haftpflicht on halpa, niin Teilkasko kalliimpi ja päinvastoin...

Asstelin vakuutuksia saa myös Tchibosta, jos nyt sattuu kahvinhakumatka samaan.

hexxi
11-06-05, 12:05
Niin asiasta kolmanteen...mikä ihme tämä Tschibo oikein on? Olen sellaisen kaupankin nähnyt mutta ruokakaupoissa on sitten aina sellainen hylly jossa näitä paketteihin pakattuja vaatteita on. Ihmetyttää vaan se että tämä hylly tuntuu olevan poikkeuksellisen mielenkiintoinen...siis meinaan puolet kaupan asiakkaista tuijottaa tätä hyllyä pitkään ja hartaasti. Onko ne tavarat ja vaatteet sitten jotenkin erityisen hyviä?

bhajee
11-06-05, 17:21
Onko ne tavarat ja vaatteet sitten jotenkin erityisen hyviä?

No se pitää kai itsekunkin päissään miettiä. Ks. www.tchibo.de

michi
11-06-05, 21:35
Niin, Tchibostahan saa kätevästi kaikenlaista tavaraa halwalla kahvin ohella ja
LOUISILTA saa loput mitä terve yksilö elääkseen tarvitsee :-D

http://www.louis.de/

Onkos Düsseldorfin lähistöllä muita mopoihmisiä kuin minä ja Tomas ??
Ei sillä etteikö eteläsaksaankin eksyttäis. Mää meen ainakin alpeille ja sieltä
Italiaan (ja takas) 10. - 24. heinäkuuta parin Finski-Hayabusan kera :D

bhajee
11-06-05, 22:53
LOUISILTA saa loput mitä terve yksilö elääkseen tarvitsee :-D

http://www.louis.de/

Hlökohtaisesti suosin Poloa (www.polo-motorrad.de) - oli ainoa firma joka löysi meikäläisen ylisuureen kalloon sopivan kypärän ;-)

koirra
14-06-05, 18:32
Itsekin päädyin viimein HUK24:seen.

~ 400€, 30% maksuun oikeuttavilla bonareilla sisältäen jonkinlaisen tiepalvelupaketin ja osakaskon. Varsin fiksun hintaista.
Pelkkä liikennevakuutus ois ollu vaan reilun satkun! :D
Otin nyt kuitenkin osakaskon ku mulla onnettomalla ole nyt autotallia ja mopedissa kaikennäköistä houkuttelevaa kilkutinta Öhlins, Akra, Gilles, Extreme tech jne. jne.

map24:sen mukaan täältä Düsseliin 50km. Lähden mielelläni mukaan päristely reissuille varsinkin mikäli tännepäin tulette pyörimään. Huomenna mulle pitäis postissa tulla vielä putki jonka kanssa kehtaan mennä TÜV:iin. :shock:

Grosse Q
23-04-07, 12:10
Nostetaanpa tätä viestiketjua vähän ylöspäin, edellisestä viestistä on jo pari vuotta..

Olen muuttamassa Hampuriin toukokuussa ja tarvitsisin tietoa moottoripyörän vakuutuksista / rekisteröimisestä tällä hetkellä.

Eli, kuinka paljon tuo pyörän rekisteröiminen kilpineen kaikkineen maksaa(pyörä odottaa jo Saksassa ja on ollut ed. omistajalla Saksan rekisterissä = Saksasta ostettu)? Minulla on jo pankkitili ja olen ilmoittautunut kaupungin asukkaaksi.

Vakuutuksista, paljon tuollaiseen 600cc v.2004 sport-touring:iin (72kW) maksaa liikennevakuutus + kasko 0-bonuksilla (noin)? Kyselin jo Suomen vakuutusyhtiöstä todistusta bonuksista, mutta eivät suostuneet sellaista kirjoittamaan, koska minulle jää auto Suomen rekisteriin nyt ainakin toistaiseksi. Bonukset kuulemma siirtyvät todistuksen mukana.

Kehoittivat tilaamaan AKE:lta ajokorttiotteen, jolla kuulemma voi saada alennusta vakuutuksista ulkomailla, totta vai tarua?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista..

Aki

bhajee
23-04-07, 13:51
(Täys)kasko on kyllä aina kallis, en osaa sanoa.. liikennevakuutus suht. halpa. Esim. HUK24 on yleensä varsin edullinen - huk24.de-sivulla voi laskea vakuutuksen.

Tosin tuskin pääset alussa edes nollabonukselle, jos ei siirrettäviä bonuksia ole.. voi mennä pakkasen puolellekin.

koirra
23-04-07, 14:18
Rekisteröintiin paperisotineen ja kilpineen menee jokunen kymppi, karkee haitari 30-50€.

Tommosesta ajokorttiotteesta en o koskaan kuullutkaan.

tiinulix
24-04-07, 10:08
tässähän oppii taas uusia asioita...

meilläkin on nyt ajankohtainen asia tuo moottoripyörän vakuutukseen & kilpiin laitto. viime lauantaina ostettiin pyörä ja mies lähti taas maailmalle viikoksi, joten asioiden hoito napsahti - kuinkas ollakaan - minulle. noh, eilen kävin vakuutusyhtiön (WGV) juttusilla ja tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että päädytään ottamaan vakuutus koko vuodelle, osakaskolla. ei hurjaa eroa sesonkiversioon verrattuna, tietenkin jos sesongiksi laittaa esim 8 kk.

kun kävelin vakuutusyhtiöön sisään, ei minulla ollut kyllä harmainta aavistusta vaihtoehdoista. mielenkiintoista kuitenkin oli, että osakaskonkin voi ottaa ainakin meidän käyttämässä vakuutusvirmassa ilman omavastuun maksua. ja tässä tapauksessa vuosimaksu on vain 15 eur kalliimpi verrattuna omavastuun (150 eur) maksamiseen jokaisesta vahingosta, suuresta eli pienestä.

tässä minun käsitys koko prosessista... onko muilla sama käsitys?
1) mene vakuutusyhtiöön moottoripyörän papereiden (ne vihreäsävyiset :) ) kanssa
2) valitse sopiva vakuutus, hinta riippuu pyörän tehosta ja valitsemasi kauden pituudesta sekä tietenkin siitä, otatko pelkän haftplichtin vai myös osa- tai täyskaskon.
3) siirrä itsesi vakuutusyhtiöstä saamasi doppelkartin kanssa paikalliseen Zulassung-toimistoon, sieltä saat kilvet ja rekisteripapereihin ynnä Zulassungin tietohin omat tietosi vaihdettua.
4) tee toinen visiitti vakuutusyhtiöön niiden sinun tiedoilla varustettujen vihreitten papereitten kanssa ja tee vakuutussopimus
5) lähde päristelemään! oletuksena, että olet vaihtanut jo kilvet. :wink:

hinnoista sen verran, että meidän vakuutustarjouksessa ilman Suomesta siirrettyjä bonuksia tms, koko vuoden haftplicht olisi n.137 eur ja osakasko ilman omavastuun maksuja olisi n 60 eur. eli koko synsteemi vajaat 200 eur per vuosi.

ai niin... todella ystävällinen ja ihan omasta halustaan englantia puhuva vakuutuslady totesi, että harva ottaa vollkaskoa pyöräänsä, koska ovat paljon kalliimpia kuin teilkaskot. lähinnä silloin kait otetaan vollkasko, jos pyörä on upouusi ja sikakallis... osakasko kuulemma korvaa ainakin varkaustapaukset ja sen, jos joku elukka erehtyy järsimään piuhoja poikki.
miten muilla, onko teillä osa- vai täyskaskot?

seuraava steppi onkin päästä sinne paikalliseen Zulassung-toimistoon, onnistuu täälläpäin meikäläiseltä vain torstaisin pidemmän aukiolon takia. ihan jo jänskättää, saanko pyörä ajokuntoon siksi, kun mies tulee reissultaan perjantaina! :compress:

bhajee
24-04-07, 13:30

Teilkasko.. voll on sikakallis, ja kun mopo on melkein 5 v vanha, niin ei kannata.

Se Doppelkarte (nykyään sen nimi on Versicherungsbescheinigung) muuten menee automaagisesti Zulassungsamtista vakuutusyhtiöön, josta tulee sitten postissa kaikki paperit (eli se toinen käynti siellä ei ole tarpeen, eikä ensimmäinenkään jos sopimuksen tekee verkossa). Joidenkin vakuutusyhtiöiden sivuilla sen Doppelkarten voi tulostaa suoraan itse, tosin se itse tulostettu ei kuulemma kaikissa Zulassungsamteissa kelpaa (kokemusta ei ole, olen aina käyttänyt vakuutusyhtiön originaalia).

Tomppa
24-04-07, 14:44
Kehoittivat tilaamaan AKE:lta ajokorttiotteen, jolla kuulemma voi saada alennusta vakuutuksista ulkomailla, totta vai tarua?

Kyllä, siitä että ajokortti on ollut vähintään kolme vuotta saa ainakin joissakin vakuutusyhtiöissä 30% bonusta heti alkuun, kaskossa jopa 40%.

Itselläni kun ei ole pyörää niin en kokeillut miten tämä laskuri toimii:

https://www.maklerinfo.biz/homepage-Dateien/load2-Dateien/kfz/motorrad.php?Vermittler=001412&emil=info@versicherungsportal-online.de

bhajee
24-04-07, 16:27
Kyllä, siitä että ajokortti on ollut vähintään kolme vuotta saa ainakin joissakin vakuutusyhtiöissä 30% bonusta heti alkuun, kaskossa jopa 40%.
Molemmat vakuutusyhtiöni (HUK24, DirectLine) ovat vain kysyneet kauanko on kortti ollut - ei ne ole mitään todisteita siitä vaatineet.

koirra
25-04-07, 13:19
Mulla ei o enään minkään sortin kaskoa, missään vekottimessani. edes Ferrarissa. Hulluksi kutsuvat, mutta siinähän se juju juuri onkin...

seuraava steppi onkin päästä sinne paikalliseen Zulassung-toimistoon, onnistuu täälläpäin meikäläiseltä vain torstaisin pidemmän aukiolon takia. ihan jo jänskättää, saanko pyörä ajokuntoon siksi, kun mies tulee reissultaan perjantaina! :compress:
Vähänkö käy kateeksi miestäsi! Sillä aikaa kun ite on reisussa niin parempi puolisko hoitaa jopa lelut pelikuntoon! Kyllä kelpaa!

tiinulix
27-04-07, 08:53
tässä minun käsitys koko prosessista... onko muilla sama käsitys?
1) mene vakuutusyhtiöön moottoripyörän papereiden (ne vihreäsävyiset :) ) kanssa
2) valitse sopiva vakuutus, hinta riippuu pyörän tehosta ja valitsemasi kauden pituudesta sekä tietenkin siitä, otatko pelkän haftplichtin vai myös osa- tai täyskaskon.
3) siirrä itsesi vakuutusyhtiöstä saamasi doppelkartin kanssa paikalliseen Zulassung-toimistoon, sieltä saat kilvet ja rekisteripapereihin ynnä Zulassungin tietohin omat tietosi vaihdettua.
4) tee toinen visiitti vakuutusyhtiöön niiden sinun tiedoilla varustettujen vihreitten papereitten kanssa ja tee vakuutussopimus
5) lähde päristelemään! oletuksena, että olet vaihtanut jo kilvet. :wink:

Hee... tulipa sitten tehtyä eilen rekisteröinti loppuun. Muutaman harha-askeleen kautta. Eli kohtaan 3 olisi pienoinen lisäys, eritoten mahdollisten blondahtavien hetkien varalle. Itselläni oli eilen sellainen.

Ota siis ne vanhat kilvet siitä käytetystä, juuri ostetusta moottoripyörästä irti ENNEN kuin säntäät sinne Zulassung-toimistoon.

Itse nappasin vain paperit kotiin tullessani ja kiiruhdin Zulassungiin. Noh, tätihän kysyi siellä, että missäs se vanha rekisterikilpi on. Sovittiin onnekkaan joustavasti kuitenkin, että täti tekee paperit ja minä juoksen kilven kotoa.
Olipas muuten pirunmoinen homma saada se kilpi irti siitä pyörästä... Autotalli raikasi suomalaisista kirosanoista, mutta irti sain. Sitten juoksinkin takaisin toimistolle, annoin kilven ja säntäsin kilpimyymälään. Siellä täti oli näpsäkkänä ja sain uuden kilven todella nopeasti ja ei kun takaisin juoksujalkaa rekisteröintitoimistolle. Hikipäässä ja hengästyneenä (n. 5 min ennen sulkemisaikaa) menin taas luukulle ja sain kuin sainkin veromerkit uuteen kilpeen ja paperitkin mieheni nimellä! \:D/

Sitten käväisiin vielä vakuutustoimistossa ja homma onkin mieheni allekirjoitusta varten valmis. Ja sekin saadaan hoidettua tänään, joten viikonloppuna päästään tosiaan hurruuttelemaan!

doopy
05-05-07, 22:50
Ite sain justiinsa oman mopon Suomeen ja kaskovakuutukseen. Saksassa maksoin iloiset 1400e/vuosi kaskosta (no enpä onneksi maksanut yhtään kokonaista vuotta :)) ja Suomessa tuo tippui puoleen. Kyl kannatti :lol:

Mielenkiintoista hommasta teki se, että siirsin aikanaan Suomesta autosta bonukset Saksan moottoripyörävakuutukseen ja nyt ne bonukset sitten siirtyivät Suomeen. Sain näppärästi lisäbonuksia vanhasta autovakuutuksesta, mikä pelkästään Suomessa oleskelemalla on tätä nykyä mahdotonta.

Saksassa yli 98 heppasta pyörää on ihan järkyttävän kallista kaskovakuuttaa. Suomessa tällaista älytöntä rajaa ei onneksi ole, vaikka teho/paino -suhde jotain yleensä vaikuttaakin.

- Perttu

bhajee
06-05-07, 10:03
Mistäs noin kalliita vakuutuksia löytää? Mun mopon (147 PS) täyskasko (500 € omavastuu, 0% bonuksilla) maksaisi 575 €/vuosi... (HUK24).

doopy
14-05-07, 20:38
Mulla oli vakuutus HUK:lta, mutta HUK24:n tarjous ei ollut merkittävästi halvempi (alle satasen).

Mulla on BMW K1200S ja saman hintanen vakuutustarjous tuli Honda CBR 600:lla (olisko ollut RR vai F, mene tiedä). Mikäs pyörä sulla on?

- Perttu

bhajee
14-05-07, 21:26
Yamaha YZF1000R

Aape
14-05-07, 22:03
Mulla on HUK:ssa täysillä bonuksilla (maksan siis 30% liikennevakuutuksen ja 55% täyskaskon normihinnasta) ja puolen vuoden seisonnalla yhteensä 560€ / vuosi.

Tohon 575€ / vuosi ilman bonuksia verratuna maksan aivan liikaa... Onks minkä verran seisonta-aikaa mukana?

t.aapo

bhajee
14-05-07, 22:51
Nyt pitäis kaivaa ne paperit esille, mutta en jaksa.. ja mulla ei ole sitä täyskaskoa, tsekkasin vain aikoinaan hintoja.

Eilisessä FAS:ssä (Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung) oli artikkeli mopovakuutuksista (ja siitä miten hurjat erot niiden hinnoissa on).

Grosse Q
16-05-07, 11:00
Onko kellään tietoa DEVK firman vakuutuksista? Millainen hintataso? Olen harkinnut vakuutusta kyseiseltä firmalta.

doopy
20-05-07, 18:29
Bhajee, taidat muistaa väärin. Katsoin tämmöselle pyörälle HUK24:n nettisivun tarjouksen ja bonuksia oli 4 vahingotonta vuotta (kuten itselläni muistaakseni oli):

Fahrzeugart: Kraftrad oder -roller ohne Geschwindigkeitsbegrenzung
Hersteller / Hersteller-Nummer: YAMAHA / 7101
Typ (Modell) / Typ-Nummer: RN01 (YZF-R1) / 325
Leistung: 150 PS / 110 KW

jährlich 1.422,32 €

Ja tuossa siis Vollkasko ja ei seisontaa. Olen edelleen siinä uskossa, että yli 98 heppaa Saksassa on pirun kallista.

- Perttu

bhajee
20-05-07, 20:21
Ok, muistan sitten varmaan väärin.. en asiaan niin suurta huomiota kiinnittänyt kun en (räyas)kaskoa edes ajatellut ottaa.

koirra
22-05-07, 20:54
Bhajee, taidat muistaa väärin. Katsoin tämmöselle pyörälle HUK24:n nettisivun tarjouksen ja bonuksia oli 4 vahingotonta vuotta (kuten itselläni muistaakseni oli):

Fahrzeugart: Kraftrad oder -roller ohne Geschwindigkeitsbegrenzung
Hersteller / Hersteller-Nummer: YAMAHA / 7101
Typ (Modell) / Typ-Nummer: RN01 (YZF-R1) / 325
Leistung: 150 PS / 110 KW

jährlich 1.422,32 €

Ja tuossa siis Vollkasko ja ei seisontaa. Olen edelleen siinä uskossa, että yli 98 heppaa Saksassa on pirun kallista.

- Perttu

Joo, onhan hinnassa eroa Bhajeen muistelemaan mutta niin on fillarissakin. Paperilla ei kuin jokunen polle, mut sit muistaakseni noin parikyt kiloo massaa jonka takia pyörät ovat profiloituneet aivan toisin. Erilainen profiili onkin sykkelien suurin ero.
Kuten Bhajee aiemmin kirjoitteli;

Näin vanhana herrasmiehenä en sentään kehdannut R1:stä hankkia... :-D

Itse tosin ajattelen että jos joku kattoo ihmeissään niin ei kun lisää lämpöä koppiin :-D

Kaskoja moisille :shock: ....en o ikinä edes surffaillu.

jari
02-09-08, 12:58
Kyselin jo Suomen vakuutusyhtiöstä todistusta bonuksista, mutta eivät suostuneet sellaista kirjoittamaan, koska minulle jää auto Suomen rekisteriin nyt ainakin toistaiseksi. Bonukset kuulemma siirtyvät todistuksen mukana.
Onko tästä muita kokemuksia, vai onko kiveen kirjoitettu, että jos Suomessa on rekisterissä ajoneuvo (moottoripyörä) ei mitään todistusta vahingottomista vuosista myönnetä tänne Saksaan?

bhajee
02-09-08, 13:08
Suomen osalta en tiedä, mutta noin se toimii Saksassakin.

Monet yhtiöt antavat kyllä vakuutuksen edullisemmin, jos on jo toinen ajoneuvo vakuutettuna bonuksilla. Täysien bonuksien siirtämiseen edellinen vakuutus pitää lopettaa.

jari
02-09-08, 14:29
Kiitos.

Monet yhtiöt antavat kyllä vakuutuksen edullisemmin, jos on jo toinen ajoneuvo vakuutettuna bonuksilla.

Entä auttaako itku vakuutusmarkkinoilla? Suomessahan liikuttava elämäntarina saattaa johtaa hyväänkin vakuutustarjoukseen, etenkin jos muistaa kertoa kilpailevan yhtiön suopeasta suhtautumisesta... :)

zanta
03-09-08, 18:33
Kiitos.

Entä auttaako itku vakuutusmarkkinoilla? Suomessahan liikuttava elämäntarina saattaa johtaa hyväänkin vakuutustarjoukseen, etenkin jos muistaa kertoa kilpailevan yhtiön suopeasta suhtautumisesta... :)
Suomessahan kaskoon saa tosiaan sellasen bonuksen kun vaan ite haluaa..
Ja kummasti löytyy sen päälle vielä kaiken sortin "hyvän asiakkaan -3%-alennus" juttuja.

Vähän vierestä liippaa mutta pitääkö Saksassa katsastaa prätkät?
Semmosia huhuja kuullu että Suomi olisi ainoa EU-maa missä ei katsasteta prätkiä(poislukien rekisteröinti/muutoskatsastukset).

Entäpä jos ajelisikin Suomenkilpisellä prätkällä Saksassa asuessa ;)
Uusissa pyörissä hintaero ei juuri tonnia kovempi ole mutta saattaa vakuutuksissa jo säästää vuodessa hinnan... ja varsinkin jos ei tarvi katsastaa! (no ehkä Goldwingissä hintaeroa on sen verran ettei suomen kilvissä kannattais pitää)

Juha_H
03-09-08, 19:02
Saksassa tarvitsee katsastaa mopot, joka toinen vuosi - ihan kuten autotkin.

En itsekään ole täyskaskoa mopoihini ottanut, kun on saanut vanhemman tonnisen sportin n.190Eur/vuosi (ennen bonuksia) vakuutukseen, osakaskon kera. Kruiserista veloittavat 80Eur/vuosi (ennen bonuksia). Kun ei vakavasti lippaa pariin vuoteen, niin on aika hyvin korjausrahat säästössä, ja kuskille oma tapaturmavakuutus myös maksettuna :)

Ducce
04-09-08, 08:59
Suomessahan kaskoon saa tosiaan sellasen bonuksen kun vaan ite haluaa..
Ja kummasti löytyy sen päälle vielä kaiken sortin "hyvän asiakkaan -3%-alennus" juttuja.

Vähän vierestä liippaa mutta pitääkö Saksassa katsastaa prätkät?
Semmosia huhuja kuullu että Suomi olisi ainoa EU-maa missä ei katsasteta prätkiä(poislukien rekisteröinti/muutoskatsastukset).

Entäpä jos ajelisikin Suomenkilpisellä prätkällä Saksassa asuessa ;)
Uusissa pyörissä hintaero ei juuri tonnia kovempi ole mutta saattaa vakuutuksissa jo säästää vuodessa hinnan... ja varsinkin jos ei tarvi katsastaa! (no ehkä Goldwingissä hintaeroa on sen verran ettei suomen kilvissä kannattais pitää)

Itsellä luokkaa 200 eur/vuosi uudehkossa (-07) 160hp/180kg kyykyssä Hapflicht/teilkasko täysillä bonuksilla, jotka sain esittämällä todistuksen suomalaisen vakuutuksen vahingottomista vuosista. Vollkasko olisikin ollut sitten luokkaa 2500 eur/vuosi...

Suomesta ei mielestäni kannata tänne tuoda muuta kuin salmiakkia. Kokemukseni tosin on vaan kyykyistä, mutta itse sain muuttaessani 4 vuotta vanhan suomipyörän hinnalla täältä vastaavan uuden. Plus sitten vakuutukset, joissa pelkkä liikenne/osakasko on täällä halvempi ja täyskasko kalliimpi kuin Suomessa. Ja katsastus on kolmantena vuonna ekakerran, jonka jälkeen jokatoinen vuosi, kustannuksena ei mainittava verrattuna mp:n käyttökustannuksiin yleensä.

Uusien pyörien ovh:t ovat n.25-30% alempana täällä kuin suomessa, vaihdellen hiukan merkin ja mallin mukaan. Esim. GSXR-1000 DE 13500/FI 18000 eur. Kateusvero puree edelleen siellä huolimatta hurjasta vuoden 2003? veronalennuksesta ajoneuvoille (-30%).

samppa
04-09-08, 11:27
Itsellä BMW K1200S vm. 2006 ja 123 kW.
Juuri muuttaneena ja uutena vakuutuksenottajana HUK:lta :

Pakollinen ja Teilkasko noin 580 eur/vuosi - 500 eur omavastuulla.
Minulla lähtötaso 125% on ihan tavallinen uudelle vakuutuksenottajalle, ikä 35.
HUK.lla ei virkailijan mukaan muuta omavastuu mahdollisuutta kuin 500 eur.

Ei kuulema vaikuta maksuun jos hommaisin todistuksen Suomesta etten ole sielläkään mopolla/autolla törttöilyt.

Ducce
04-09-08, 15:21
Itsellä BMW K1200S vm. 2006 ja 123 kW.
Juuri muuttaneena ja uutena vakuutuksenottajana HUK:lta :

Pakollinen ja Teilkasko noin 580 eur/vuosi - 500 eur omavastuulla.
Minulla lähtötaso 125% on ihan tavallinen uudelle vakuutuksenottajalle, ikä 35.
HUK.lla ei virkailijan mukaan muuta omavastuu mahdollisuutta kuin 500 eur.

Ei kuulema vaikuta maksuun jos hommaisin todistuksen Suomesta etten ole sielläkään mopolla/autolla törttöilyt.

Mulla myös HUK, tosin saman firman "nettiversio" HUK24, ikää miltei yhtä vähän (henkinen 21v), mutta em. hinnoilla siis ja olikohan 35% tai jotain osuudella. Kun pistin hakemuseen täydet bonukset, tuli vain kysely jossa pyydettiin todistusta vahingottomista vuosista edellisestä vakuutusyhtiöstä. Lähetin Pohjolan (englanninkielisen) lappusen HUK24:ään ja homma oli sillä bueno.

Suosittelen vielä vääntämään asiasta jos vahingottomia vuosia on, tunnetusti täällä kolme eri virkailjaa/sama virkailija-eri päivä antaa asiaan ainakin kolme eri vastausta 95% tod.näköisyydellä, asiassa kuin asiassa. Mutta leima paperissa pelastaa pulasta kuin pulasta....

Omavastuu on sama mullakin, paitsi varkaustapauksessa 500X5!, joka tosin tuli ilmi vasta kun sopimus tupsahti postilaatikkoon.:smt091

PS. Ja tulihan vakuutuksen hinnassa huomioitua mm. ammatti, ikä, sukupuoli, siviilisääty, ajoneuvon säilytystapa, kuljettajien lukumäärä ym. ym. Tämä ei ole vitsi...