View Full Version : Waretus Saksassa

Pekkis
06-02-12, 11:18
Hei! Pitkän ja piinaavan odotukseen jälkeen sain kämpilleni hitaan puoleisen nettiyhteyden. Kämppis kuitenkin varoitteli Saksan lainsäädännöstä ja torrenttien lataamisesta.

Osaisiko joku valaista miten homma täällä toimii? Voiko torrenttien lataamisesta jäädä kiinni? Lähteekö saksan poliisi selvittämään opiskelija-asuntolassa olevien ip-osoitteita? Luulisi, että nuo osoitteet on NAT:lla annettu joten voiko niitä edes saada selville?

Hieman offtopiccina kysyisin myös kokemuksia parhaasta musiikin striimaus -sivustosta joka toimii Saksasta käsin? Itse käytin ennen GrooveShark nimistä palvelua, mutta se näyttäisi olevan blokattu tekijänoikeudellisista syistä.

Entä mikähän olisi hyvä proxy käyttää esim. Youtube videoiden katseluun? Monien videoiden katselu näyttäisi olevan Saksassa estetty.

bhajee
06-02-12, 11:43
Voiko torrenttien lataamisesta jäädä kiinni?

Voi.

CoolHuh
06-02-12, 12:37
Minun tietojeni mukaan hyvinkin helposti. Tulee pahimmassa tapauksessa kalliiksi.
Kolleega sai 950€ maksuvaatimuksen kolmen (3) elokuvan lataamisesta. Jätti maksamatta ja odottelee miten käy. Yksi syytteelläuhkauskirje - asian oikeuteen viemisellä uhataan - on jo tullut.

Käsittääkseni on olemassa yrityksiä jotka ovat erikoistuneet noiden "rikollisten" etsimiseen ja tienaavat siitä jotenkin rahaa - en tiedä yksityiskohtia.

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että sen mitä katson voin ostaa...... Eipähän tarvitse miettiä.

kummeli
06-02-12, 13:00
Voi. Myös kollegani jäi kiinni uudehkojen musiikkitallenteiden latauksesta ja tuli sellainen 800 € maksettavaa. Maksoi ja asia oli selvä.

bhajee
06-02-12, 14:35
Tuossa hieman tarkempaa juridista tietoa:
http://www.rechtsanwaltskanzlei-urheberrecht.de/news/Abmahnung_Torrent

En nyt sitten tiedä vaivautuvatko jonkin opiskelija-asuntolan tapauksessa jäljittämään yksittäistä henkilöä.

kari_CH
06-02-12, 16:57
Tässä mielenkiintoinen tuomio, jolla on varmaan vaikutusta näiden Abmahnadvokaattien toimintaan.

http://www.heise.de/newsticker/meldung/Gericht-Filesharing-Abmahnung-ist-eine-voellig-unbrauchbare-anwaltliche-Dienstleistung-1413290.html

Pekkis
06-02-12, 18:23
Kiitos kaikille vastauksista. Mielenkiintoisia artikkeleita todellakin. Tuli kyllä täytenä yllätyksenä näiden torrent abmahnungien olemassaolo.

anukorpi
06-02-12, 22:09
Meidänkin tutun perheen isi makselee osamaksulla jotain sakkoja juurikin nettilatauksista.

bhajee
06-02-12, 22:27
Meidänkin tutun perheen isi makselee osamaksulla jotain sakkoja juurikin nettilatauksista.

Sakkojahan ne ei ole.. yleensä.

anukorpi
06-02-12, 23:43
Sakkojahan ne ei ole.. yleensä.

Jaa no minä en tiedä näistä. Hän sanoi, että kannattaa lopettaa, kun latailin YouTube- videoista biisejä mp3-muodossa koneelle. Hän kuulemma joutuu jotain nettilatauksia valtiolle maksamaan. En sitten udellut enempää, että mitä lataili ja miten... Sanoi vaan, että viatonkin latailu saattaa maksaa, jos jää kiinni.

Tempsu
08-02-12, 18:16
edit: Kuulin kaverin käyttävän peerblock nimistä ohjelmaa, jonka pitäs blokata ns. ei toivotut nuuskijat torrentteja ladatessa. Hän ei tosin takaa että sekään on 100% varma kun ei tosiaan tiedä.

Onkos Saksassa jonkun muun avoimen wlanin käyttäminen sallittua? Ainahan voi sanoa, että joku muu on ladannut minun wlanin kautta torrentteja. Jos/kun access pointissa on nat päällä niin lataajan mac ei näy isp:lle.

pampula
08-02-12, 18:23
Miksi siitä ei voi ihan rehellisesti vaan maksaa mitä haluaa katsoa/kuunnella niin ei tarvitsisi miettiä tuollasia.

Tempsu
09-02-12, 12:53
Miksi siitä ei voi ihan rehellisesti vaan maksaa mitä haluaa katsoa/kuunnella niin ei tarvitsisi miettiä tuollasia.

No jotkut tykkää ladata esim. ameerikan tv-ohjelmia, jotka muualla näytetään vasta kuukausin päästä, jos sittenkään. Niitä ei rahalla saa, ainakaan heti tarpeeseen. Jokainen tehköön niin kun tykkää, ei tässä varmaan kenenkään ihmisen henki ole vaarassa.

KimmoV
09-02-12, 12:54
edit: Kuulin kaverin käyttävän peerblock nimistä ohjelmaa, jonka pitäs blokata ns. ei toivotut nuuskijat torrentteja ladatessa. Hän ei tosin takaa että sekään on 100% varma kun ei tosiaan tiedä.

Onkos Saksassa jonkun muun avoimen wlanin käyttäminen sallittua? Ainahan voi sanoa, että joku muu on ladannut minun wlanin kautta torrentteja. Jos/kun access pointissa on nat päällä niin lataajan mac ei näy isp:lle.

onko toisen verkon kaytto sallittua vai ei....verkon omistaja joutuu siita loppujen lopuksi vastuuseen. vahimmaisvaatimuksena langattoman verkon suojaamiseen taidetaan vaatia WPA2 ennenkuin voi edes elatella toiveita syyntakeettomuudesta...jos on heikompi/olematon verkon suojaus niin sanovat vaan etta "oma moka...maksa tai oikeudessa nahdaan"

KimmoV
09-02-12, 12:56
No jotkut tykkää ladata esim. ameerikan tv-ohjelmia, jotka muualla näytetään vasta kuukausin päästä, jos sittenkään. Niitä ei rahalla saa, ainakaan heti tarpeeseen.

kokeile tuota VPN-juttua ameriikan suuntaan. 5$/kk tai jotain sinnepain ja sitten vaan firman sivuilta katsomaan...tai rupeat netflixin tai jonkun vastaavan asiakkaaksi...
itse olen miettinyt etta jos tvkaista joku paiva ajetaan alas niin slingbox voi olla aika varteenotettava vaihtoehto suomen kanavia varten.

Karkki
09-02-12, 19:27
Oli waretuksesta tai lataamisesta mitä mieltä tahansa, niin itsestäni myös nämä Saksassa toimivat yritykset (tai mitä lie ovatkaan), jotka selvittävät tavallisten kansalaisten lataamisia kuulostavat jotenkin vääriltä/laittomilta.

Nämähän eivät ilmeisesti ole viranomaisia eivätkä nuo maksukehoitukset ole sakkoja viranomaistaholta. Korjatkaa, jos olen täysin väärässä. Sillä voi olla, että olen keskinkertaisella saksan taidoillani ymmärtänyt asian väärin. Mutta ymmärykseni pohjalta: miten ja millä oikeutuksella nämä yritykset saavat tietoonsa tavallisten ihmisten tietoliikennedataa? Voiko tätä urkkimista pitää mitenkään laillisena? Yleensähän rikokset/väärinkäytökset ensin tutkitaan viranomaisten taholta, saadaan tuomio ja sitten sakot eikä vain lähetetä laskua, että "tiedämme, että olet ladannut sitä sun tätä ja nyt sun pitää maksaa tai asia menee oikeuteen."

Muutenkin omasta mielestäni tuntuu jossain asioissa internetin rajoittaminen tai käyttäjien vakoilu tekijänoikeuksien suojelun nimissä menevän vähän liian pitkälle.

Keskustelun piristämiseksi kuva, joka ei nyt suoranaisesti liity keskusteluun, mutta jotenkin pistää ajattelemaan, että ketä tässä suojellaan ja mikä tätä maailmaa taas liikuttaakaan: http://tomorrowstarted.com/blog/wp-content/uploads/2011/11/Julian-Assange-mark-zuckerberg-villain-or-man-of-the-year.jpg

CoolHuh
09-02-12, 20:42
En halua olla kenenkään ilonpilaaja, mutta onnea matkaan, jos joku lähtee taistelemaan noita maksujen perijöitä vastaan - olivat ne sitten sallituilla keinoilla hankittuja tietoja tai ei.

Karkki
09-02-12, 21:22
En halua olla kenenkään ilonpilaaja, mutta onnea matkaan, jos joku lähtee taistelemaan noita maksujen perijöitä vastaan - olivat ne sitten sallituilla keinoilla hankittuja tietoja tai ei.

No en minäkään siis yksinäni heitä vastaan lähtisi taistelemaan, mutta pohdinpa vain tuonkin toimen oikeutusta.

Tempsu
10-02-12, 07:54
Asiaa sivuten. Kalle Ahola / Don Huonot sano joskus suunnilleen näin. "Älkää ladatko meidän levyä laittomasti netistä, käykää mielummin varastamassa se kaupasta."

millennium
10-02-12, 08:19
Kyllähän noita maksuja on peritty...itse olen kuullut parista tapauksesta, semmoista 700-1500e luokkaa olleet. Eli ei ne lähde metsästämään mitään 100.000e korvauksia, heittävät varmaan kohtuu pienellä laskulla, useampi maksaa silloin suosiolla ja lopettaa waretuksen.

Vähän huonoa tuuriahan tuo on jos kohdalle osuu.

Netistä löytyy Anonymous hakkeri ryhmän ohjeetkin miten tehdä asentaa ja konffata melko pätevä anonyymi-PC jolla liikkuu tuolla tor-vertai verkon puolella.

http://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/mu/kt4/mnwt/283733/910111559.jpg

Pekkis
10-02-12, 15:43
Kyllähän noita maksuja on peritty...itse olen kuullut parista tapauksesta, semmoista 700-1500e luokkaa olleet. Eli ei ne lähde metsästämään mitään 100.000e korvauksia, heittävät varmaan kohtuu pienellä laskulla, useampi maksaa silloin suosiolla ja lopettaa waretuksen.

Vähän huonoa tuuriahan tuo on jos kohdalle osuu.

Netistä löytyy Anonymous hakkeri ryhmän ohjeetkin miten tehdä asentaa ja konffata melko pätevä anonyymi-PC jolla liikkuu tuolla tor-vertai verkon puolella.

Itsekin tutustuin Toriin, mutta ainakin järjestelmän kehittäjät suosittelevat välttämään torrenttien lataamista torin kautta koska ilmeisesti se ei ole täysin turvallista (Ranskassa jo joitain oikeusjuttuja) ja lisäksi se rasittaa Tor-verkkoa liikaa.

Itse päätin kokeilla Ipredator nimistä VPN-palvelua. Maksaa 15€ per 3kk ja ainakaan minulla latausnopeudet eivät ole hidastuneet yhtään. Tosin näin parin päivän kokemuksen perusteella VPN disconnectaa hieman turhankin usein, liekkö vika sitten Ipredatorin päässä vai minun ISP:llä.

IP:nhän tuo näyttäisi vaihtavan mitä äkkiseltään tarkastin, joten kenenkään ei pitäisi (kohtuu vaivalla) pystyä näkemään liikennettäsi. Silti hieman hirvittää ajatus jättisakoista.

Onko kellään tietoa onko nämä kyseiset firmat nimenomaan torrent-käyttäjien perässä vai voiko myös muista latauksista (filehub, jne) saada sakkoja?

kari_CH
10-02-12, 18:41
Jos (huijari) Abmahnanwalt lähettää laskun waretuksesta, ei kannata missään tapauksessa maksaa, hukkaan heitettyä rahaa.
Laillisesti heillä ei ole mitään oikeutta vaatia rahaa tavalliselta muutaman elokuvan tai musiikkikappaleen lataajalta.
Kirjeessä tietenkin uhataan vähintään vankilalla.

Pinja H.
10-02-12, 21:37
Minä olen jo ihan sekaisin sen kanssa, mitä netissä saa tehdä, ja mitä ei. Osaisiko joku kertoa, saako nettiradiota nauhoittaa omalle koneelle ja siitä laittaa kannettavaan mp3-soittimeen, vai onko se laitonta? Aikoinaan tuli ihan iloisesti nauhoitettua kasetille normiradiosta hittiparaateja yms., eikä silloin kukaan puhunut mitään sen laillisuudesta/laittomuudesta.

KimmoV
11-02-12, 08:57
Siis lataaminenhan ei ole ongelma vaan se jakaminen mita kaikki torrent-ohjelmat tekee siina ladattaessa samalla

Pekkis
11-02-12, 10:32
Siis lataaminenhan ei ole ongelma vaan se jakaminen mita kaikki torrent-ohjelmat tekee siina ladattaessa samalla

Kiitos varmistuksesta, epäilinkin että kyseessä on ainoastaan levittämisen kriminalisointi.

Osaisiko joku teistä, joka tuntee sakon saaneita sanoa, että mistä ja mitä he latasivat? Juolahtaa mieleeni epäilys että nämä ns. sakkorysät olisi keskitetty suosituimpien torrenttien ja torrent sivustojen yhteyteen (kuten vaikkapa Lady Gagan uusin albumi Pirate Bayssa).

Tämä on siis pelkkää arvailua mutta olettaisin että jos latailee private trackerilta ja matalan profiilin kamaa (ei sieltä top 100:sta) niin pienentää kiinnijäämisen mahdollisuuksiaan huomattavasti?

Aika hanurista että tälläiseen yksityiseen valvontaan on Saksassa lähdetty. Tulee mieleen nämä Suomen yksityiset pysäköinninvalvojat joiden toiminta on vähintään yhtä hataralla pohjalla.

surfa
11-02-12, 22:36
Aika hanurista että tälläiseen yksityiseen valvontaan on Saksassa lähdetty. Tulee mieleen nämä Suomen yksityiset pysäköinninvalvojat joiden toiminta on vähintään yhtä hataralla pohjalla.

Niin kauan kun valvonnan suorittamiselle ja seuraamuksille on syytä, niin miksi kumpikaan olisi erityisen hataralla pohjalla?

Pekkis
12-02-12, 09:11
Niin kauan kun valvonnan suorittamiselle ja seuraamuksille on syytä, niin miksi kumpikaan olisi erityisen hataralla pohjalla?

Niin, lienet oikeassa. Toisaalta näkisin valvonnan hoitajana mieluummin viranomaistahon kuten poliisin kuin yksityisen firman.

surfa
12-02-12, 12:17
Niin, lienet oikeassa. Toisaalta näkisin valvonnan hoitajana mieluummin viranomaistahon kuten poliisin kuin yksityisen firman.

Niin. Verot, määrärahat, sananvapaus, ennakkosensuuri ja perustuslaki.

Lopulta kuinka paljon eroa tällä on yksityisiin vartiointifirmoihin? Poliisilla kun ei ole resursseja vahtia jokaista kauppaa eikä netinkäyttäjää, niin yritykset sitten turvautuvat vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.. Helppoahan tää ei oo kenellekään, ei firmalle, warettajalle eikä viattomalle.

taskumatti
12-02-12, 17:47
Aika hanurista että tälläiseen yksityiseen valvontaan on Saksassa lähdetty
No no, osataan sitä Suomessakin...
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194722011272/artikkeli/satojen+eurojen+maksut+chisun+levyn+laittomasta+im uroinnista.html

On se kummaa, että kaupasta kun varastat levyn niin se on niin rikollista että... Miten netistä imurointi sitten voisi olla "vapautta"? Vapautta varastaa?

ar bandur
13-02-12, 07:03

Jos kukaan ei warettaisi ei olisi mitään tekosyytä ihmisten yksityisyyden valvontaan (SOPA, ACTA, jne.), mietippä sitä pitkinä illantunteina kun waretat jotain roskaa.

Tutustu hyvä mies CreativeCommons tuotantoon (aloita vaikka Jamendosta) tai tee itse jotain uutta tähän maailmaan. Jos satut kuitenkin jotain hyvää löytämään maksulliseltakin puolelta, niin joko jätät kuuntelematta tai maksat sen euron pari.

Usko ihmiseen notkahtaa aina realistiselle tasolle kun kuulee tämmöisiä juttuja joissa joku ihan vakavalta naamalta valittaa että se on hanurista jos itse saa rangaistuksen varkaudesta, mutta ei ilmeisesti välitä pätkääkään mitä muita vaikutuksia omilla teoillaan on sellaisiin asiohin kuin ihmisen vapaus, poliisivaltiokehitys, oikeudenmukaisuus ja avoin yhteiskunta.

Pysäköinninvalvojista olen tosin samaa mieltä, mutta siihenkin auttoi auton myyminen. Se(kin) on ihan oma päätös, ainakin vielä jonkin aikaa..

Karkki
13-02-12, 12:16
Jos kukaan ei warettaisi ei olisi mitään tekosyytä ihmisten yksityisyyden valvontaan (SOPA, ACTA, jne.), mietippä sitä pitkinä illantunteina kun waretat jotain roskaa.

Itse väitän, että ihmisten yksityisyyden valvontaan löytyy aina tekosyitä ja waretus on vain yksi näistä. Onhan ihmisiä salakuunneltu ja vakoiltu ennen koko waretusta. Pitääkö kaikkia (teko)syitä hyväksyä, se onkin sitten aivan toinen asia. Itse pidän yksityisyyden suojaa hyvin tärkeänä enkä todellakaan halua, että varsinkaan yksityiset tahot saavat selvitellä mitä minä netissä teen vaikken mitään laittomasti latailekaan.

Edit: Täytyy nyt lisätä, että en kannusta tai hyväksy laitonta latausta tai varastamista netistä, mutta en siis hyväksy nykyistä valvonnan lisääntymistä, johon vedotaan tekijänoikeuksien suojelemisella ja josta hyötyvät lähinnä suuryritykset. Artistien ja muiden osuus on ymmärtääkseni aika pieni. Näiden suuryritysten kannattaisi omasta mielestäni ennemminkin mennä vahvemmin teknologian kehitykseen mukaan ja kehittää parempia ja "helpompia" laillisia väyliä ostaa musiikkia/videoita/mitä tahansa netistä kuin taistella yksityisiä käyttäjiä vastaan.

Esimerkiksi monet ystäväni ovat luopuneet lataamisesta ja siirtyneet maksamaan musiikista Spotifyn myötä.

surfa
13-02-12, 14:43
Näiden suuryritysten kannattaisi omasta mielestäni ennemminkin mennä vahvemmin teknologian kehitykseen mukaan ja kehittää parempia ja "helpompia" laillisia väyliä ostaa musiikkia/videoita/mitä tahansa netistä kuin taistella yksityisiä käyttäjiä vastaan.

Uskon tähän heti kun näen moisen onnistuvan.