View Full Version : Henkilöllisyystodistus

Tomppa
07-06-05, 22:11
Täällä saksassahan pitäisi aina olla henkilöllisyystodistus mukana. Ja ajokortti ei sellainen ole. Itselläni on vain suomen passi jota en tietenkään viitsi aina raahata mukanani. Onneksi ei viimeisten 15 vuoden aikana ole kukaan henkkareiden perään kysynyt. Miten te olette asian ratkaissut? Pitäisikö hommata suomesta henkilöllisyystodistus? Miten se käy jos ei ole suomessa kirjoilla? Ehtiikö sen parin viikon lomamatkan aikana suomessa saada?

Donja
07-06-05, 22:56
Minulla on vain kopio passistani ja oleskeluluvasta mukana, eikös se riitä ensiapuun todisteeksi? :?

Lumi
07-06-05, 23:27
Minä hain entisestä kotikaupungistani henkkarin loma-aikana.Kannattaa mielestäni sillä kyllä sitä kysytään sen verran usein. Kaikki epämääräiset kopiot on tämän päivän maailmassa hiukan...epämääräisiä. Mukava on aina nähdä kyseisen henkilön ällistys, kun hän pitää suomalaista henkkaria käsissään ja ihmettelee "Ist DAS ein Ausweis?"

Tomppa
08-06-05, 00:50
"Ist DAS ein Ausweis?"

Hehe. Tulee mieleen kun aikanaan myin autokauppiaalle suomessa rekisteröidyn Ford Taunuksen. "Das soll ein Fahrzeugbrief sein??!!! Glaubt doch kein Schwein!"

Ahti
08-06-05, 01:37
Sama ongelma rahikaisella. Mikään muu ei tunnu toimivan kuin passi.
Olen miettinyt sitä suomalaista ID-chip-korttia yms, mutta tuntuu, ettei EU:n sisällä ole vielä yhtenäistä ID-korttia joka toimisi kaikkialla.

Ossi
08-06-05, 14:16
Sama ongelma rahikaisella. Mikään muu ei tunnu toimivan kuin passi.
Olen miettinyt sitä suomalaista ID-chip-korttia yms, mutta tuntuu, ettei EU:n sisällä ole vielä yhtenäistä ID-korttia joka toimisi kaikkialla.

Itselläni on ollut nyt reilun 1,5 vuotta toi uus chip-ID kortti ja se tuntuu pelitävän jokapaikassa. On muutenkin pieni ja kätevä, neljällä eri kielellä varustettuna (suomi,ruotsi, englanti ja tietenkin saksa). Hinta tais muistaakseni olla noin 30 euroo ja aikaa meni kaks-kolme viikkoa. Voimassa 5 vuotta ja käy kaikissa EU maissa (+ muutamassa muussa euroopan maassa) virallisena henkilötodistuksena taikka ns. "passina".

-O-

lissu
08-06-05, 14:59
Kannatteko muuten aina automaattisesti mukana sitä Meldebestätigungia suomalaisen henkilötodituksen kanssa? Hampurissa ei ainakaan suomalaiseslla passilla meinaa yksistää ilman meldebestätigungia päästä kovin pitkälle. Saksalaisessa henkilökortissahan ne tiedot ovat mukana...

Lumi
08-06-05, 23:06
Meldebestätigungia tarvitaan vain alussa tehtäessä kaikkia tärkeitä juttuja kuten pankkitilin avaus ja sellasta. Arjen alettua riittää pelkän henkkarin mukanapito.

Tomppa
09-06-05, 20:59
Kiitokset vinkeistä. Täytyypä heinäkuussa lomareissulla hommata se läpyskä.

jessi
10-06-05, 09:48
Meillä sama ongelma, soitin Münchenin konsulaattiin. He EIVÄT saa niitä "tilata" suomesta. Konsulaatissa sanottiin että asiasta keskustellaan, mutta tällä hetkellä Ausweisit pitää hakea suomesta. (ehkä Berliinistä saa..??)
Ja kopiolla ei pääse pitkälle... Niin passi hyvä olla mukana ennen kun saa "Ausweisin"!

outi
10-06-05, 10:08
Mä soitin eilen suomeen, ja pollariasemalta sanottiin että henkkari pitää siellä käydä anomassa, mutta he voi sen toimittaa konsulaattiin (kun kuulemma postiin ei voi luottaa).

jami
10-06-05, 23:04
Kumma juttu. Kaupoissa yms kun maksan Suomalaisella Masterilla tai paikallisella pankkikortilla, niin aina ovat hyväksyneet suomalaisen ajokortin. Ainoastaan kun avasin puhelimen(2v soppari) niin siinä kysyivät passin ja oleskeluluvan. No, meitä on moneen junaan:)

bhajee
10-06-05, 23:34
Hommasin tuon uuden kortin (ei siis chip-) muutama vuosi sitten. Hyvin on pelannut - kukaan ei ole silmäänsäkään räpäyttänyt (olen matkustanut silla Schengen-alueen ulkopuolella mm. Sveitsiin, UK:hon ja Gibraltarille). Juuri viime viikolla kävin uuden mopon rekisteröimässä (ok, siihen pitää olla se Meldebestätigung) mutta muuten ei mitään ongelmaa.

Hassua on se, että ajokortti on täällä aika mitätön paperi - edes tuolla Landratsamtissa (joka siis itse myöntää ne ajokortit) se ei käy henkkarista... sen sijaan viime vuonna Epsanjassa kun poliisi meinasi pidättää, kyiyvät ajokorttia (olin jalkaisin liikkeellä). Minulla ei ollut mitääm muovia mukana, päästivät menemään mutta sanoivat että katsokaa ensi kerralla ettö on ajokortti mukana...