Minulle on kaikki eläkkeeseen liittyvät asiat hieman epäselviä. Kun maksan nyt näitä eläkeamaksuja palkastani, maksanko omaa tulevaa eläkettä vai niiden jotka ovat nyt eläkkeellä? Valmistumiseni jälkeen aloitin suomessa työt 23 vuotiaana ja suomessa ehdin olla kokopäivätöissä kaksi vuotta ennen kuin muutin saksaan viime tammikuussa. Mitä nyt sitten eläkkeelle tapahtuu jos olen täällä vielä vaikka esimerkiksi viisi vuotta, sitten pari vuotta vaikka USA.ssa ja sitten palaan suomeen? Onko se niin että eläkettä tulee sitten kolmesta maasta aikanaan mutta siis jokaisesta vain vähän vai miten?
Saksassa maksat lähinnä nyt eläkkeellä olevien eläkkeitä... vastaavasti kun aikanaan pääset eläkkeelle, maksavat silloin työssä olevat eläkkeesi (siis sen Saksan osuuden). Kuinka paljon se tulee olemaan on vaikea sanoa - ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden.
Eläkkeet tulevat aikanaan siitä maasta, johon ne maksut on maksettu (yleissääntö EU:ssa, kohta myös Sveitsin kanssa, ja useimpien muiden maiden kohdalla myöskin).
Itse tulen aikanaan saamaan eläkettä kahdesta maasta, mutta tunnen ihmisiä, jotka saavat eläkettä 4-5 maasta.
Ai niin, joissakin maissa (myös Saksassa) on myös mahdollisuus saada maksetut vakuutusmaksut takaisin jos maasta lähtee lopullisesti (vastaavasti eläkettä ei sitten tietenkään tule). Siinä on joku aikaraja - rahat saa takaisin jos on ollut lyhemmän aikaa täällä ja muuttaa EU:n ulkopuolelle.
Bhajee, et sattuisi muistamaan tuota aikaa, mikä oikeuttaa nostamaan jo maksetut eläkkeet? Mitenkä muuten verotus menee tässä tapauksessa. Viekö verottaja normaalin palkkaveron mukaan sitten vai?
Paljonkos Saksassa työeläkemaksut ovat prosentteina?
Itseäni epäilyttää kovasti tämä työeläkejärjestelmä... ei olisi suurikaan ihme jos se ajettaisiin alas pikkuhiljaa ja siirryttäisiin ameriikan malliin (tai äiti-Venäjän), jossa eläkkeellä ei kertakaikkiaan voi tulla toimeen.
- Perttu
En nyt jaksa etsiä - ks. www.bfa.de
Eläkevakuutusmaksu on tällä hetkellä jotain ~19%, josta työnantaja maksaa puolet. Epäilemättä systeemiä joudutaan ajamaan alas jonkin verran, mutta luulisin että ennustettavuus nytkin on suht, yhvä (tai huono, miten sen ottaaa).