View Full Version : Ohrarieska?

MiikaP
20-09-04, 16:12
Onko kukaan onnistunut tekemään? Itselläni on ollut aikomus tehdä jo pitemmän aikaa, mutta ne jauhot ja reseptit ovat olleet valitettavasti hakusessa....

Finnmarie
21-09-04, 10:13
Sekin löytyy Kotiruuassa! :wink: Ei vaan satu olemaan kirja mukana... valitettavasti.

Favolina
22-09-04, 08:44
Jauhoja ei löydy, mutta resepti kyllä! Kotiruoasta en löytänyt (v. 1989 painos), mutta keittokirjakeräilijänä hyllystä löytyy yli 80 muutakin keittokirjaa. Tämä ohje tulee "Maija keittää"-kirjasta, joka sekin on suomalainen klassikko:

Ohrarieska (Pohjalainen)

½l kylmää vettä tai kuor. maitoa
(½ rkl hienonn. hiivaa)
1 rkl suolaa
ohrajauhoja

Kylmään nesteeseen sekoitetaan (hiiva) suola ja seulottuja ohrajauhoja sen verran, että saadaan koossa pysyvä taikina. Taikina leivotaam leivinpöydällä pötköksi, joka leikataan yhtä suuriin osiin. Ne joko kaulitaan tai taputellaan käsin litteiksi, ohuiksi ja pyöreiksi leiviksi. Rieskat paistetaan joko pellillä tai arinalla hyvässä uuninlämmössä 10-15 min. ruskeatäpläisiksi. Kun rieskat ovat kypsyneet, ne ladotaan päällekkäin ja peitetään, että ne pehmenevät.
Ohrarieska tarjotaan ruokaleipänä ja se on herkullista lämpimänä voin ja esim. viilin kera.

Finnmarie
22-09-04, 09:31
outoa, mun kotiruuassa se on, jos oikein muistan - saattaa tietenkin olla mummon sinne taaimmille sivuille kirjottamanakin, en mene vannomaan :wink:

Ne jauhot löytyy Reformhausista.

Favolina
22-09-04, 09:37
Mun kotiruuasta löytyy vain ohraleipä, joka on siis ihan hiivaleipä. Äidilläni on parikymmentä vuotta vanhempi versio kotiruoasta ja siinä vanhemmassa löytyy joitain reseptejä, joita uudemmassa ei enää ole ja vastaavasti uuteen on sitten tullut pizzareseptejä sun muuta. Sellaisen mummonaikaisen version kotiruuasta ottaisin kyllä mieluusti jos vain jostain löytäisin. Vanhat keittokirjat on tosi huippuja. Mun aarteita ovat Elin Sjöströmin "Kasvisruokaa kaikille" vuodelta 1913 ja Mina Wallin keittokirja vuosimallia 1928, joka on kirjoitettu avuksi suomalaisille piioille Amerikassa ja jossa kaikki reseptit ovat suomen lisäksi myös englanniksi.

Finnmarie
22-09-04, 11:03
Juu, mulla on oma uusi kotiruoka, ja mummolta peritty vanhempi, josta löytyy vielä niitä aitoja "kymmenen munan kakku" -reseptejä :D

Vanhoista keittokirjoista todellakin löytyy aarteita - just niitä ruokia, joita en osaa näppituntumalla tehdä (pitsat ja pastat yms. menee lähinnä sillä "vähäsen tätä ja enemmän tota" meiningillä)

MiikaP
22-09-04, 16:59
Hmm... Ei löytynynnä ohrajauhoja Reformhausista, ainoastaan jyviä. Outoa, Saksa tuntuu olevan maailman suurin ohran tuottaja, mutta ilmeisesti täällä mallastetaan koko tuotanto.

Finnmarie
23-09-04, 09:17
täälläkin niitä jauhoja on vain yhdessä reformhausissa, ja niitä kauppoja riittää... eivät tajua saksalaiset näköjään hyvien jauhojen perään.
tee perunarieskaa... perunoita löytyy :wink: