View Full Version : Missä kaupoissa käytte?

Zeni
22-06-05, 16:17
Tulevana Saksan asukkina kiinnostaisi, että mistä kaupoista ostatte ruokaa yms. Onko jotain tiettyjä ns. halpis-kauppoja mitä löytyy lähes jostain kaupungista, ymmärtääkseni ainakin lidl ja aldi. Mitä kokemuksia? Mitä suosittelette/ette suosittele?
Entä muut kuin ruokakaupat, mistä ostaa kotiin tavaroita, astioita tms. halvalla? Varmaan kaupungeittain vähän vaihtelee, mutta kyllähän Suomessakin jotkut cm:t ja prismat on lähes joka kaupungissa..

bhajee
22-06-05, 17:20
Aldia ja Lidliä lukuunottamatta nuo ketjut vähän vaihtelee alueittain/osavaltioittain (vaikka usein kuuluvatkin samaan konserniin), joten olisi hyvä tietää, mistä osavaltiosta on kyse... Aldikin on jakautunut Aldi Süd/Nord.

Donja
22-06-05, 21:12
Mä ostelen ruokatarvikkeita sikinsokin monista kaupoista, kun mistään ei löydy kaikkea sitä mitä tarvitsen. :-D Suosin mm. seuraavia Aldi, HL, Lidl, PennyMarkt. Näkkileivät (Wasa), pulloveden, suklaata (Fazer), hedelmiä ostan mielelläni HL:stä. Kissamme pitävät ainoastaan Aldin kissankuivaruoasta ja kissannakeista, Aldin tuoreet vihannekset olen todennut hyviksi. Lidlissä on mielestäni hyviä pakastevihanneksia ja usein hyviä, edullisia hedelmiä ja tuore kana on hyvää.

Kannattaa katsella eri kauppoja asuinpaikaltasi, että mikä miellyttää sinua :D

Niin noista astioista, mä tykkään mm. Karstadin ja Woolworthin valikoimista, Kaufhofissakin on jotain nättejä mutta ei ylikalliita. Kankaita, petivaatteita ja sellaisia saa näistä kaikista kolmesta.

Mä en tiedä missäpäin Saksaa näitä kauppoja on sitten kaikkialla, itse asun Frankfurtissa.

Päivi
22-06-05, 23:43
Niin noista astioista, mä tykkään mm. Karstadin ja Woolworthin valikoimista, Kaufhofissakin on jotain nättejä mutta ei ylikalliita. Kankaita, petivaatteita ja sellaisia saa näistä kaikista kolmesta.

Mä en tiedä missäpäin Saksaa näitä kauppoja on sitten kaikkialla, itse asun Frankfurtissa.

Karstadt, Woolworth ja Kaufhof löytyvät yleensä kaupungeista, eli myös varmasti Würzburgista löytyy.

Ikeasta skandinaaviseen tapaan saattaa löytää halpoja astioita ym. kodin tavaraa. Ikea löytyy myös monista kaupungeista, Würzburgista en tosin ole varma..

hexxi
23-06-05, 08:03
Pakastepizzoja lukuunottamatta lähestulkoon kaikki tähän mennessä ostamani valmisruoat ovat olleet aivan järkyttäviä. Tarkoitan siis pakasteita lähinnä, pienissä pahvilaatikoissa tai pusseissa. Yleensä lihaa on erittäin vähän tai se on huonolaatuista. Esim. suomessakin jo kokeilemani Lidlin pyttipannu joka on lähinnä sama kuin perunakuutiot. Mutta ihan siis syötävää.

Karmein kokemus on ehdottomasti Lidlin kananuggetit. Yksi pakkauksen nuggeteista oli täynnä jotain lähes läpinäkyvää limaa eikä siis kanan lihaa! Kauflandista kun ostin cordon bleuta, oli pihvin sisällä kanssa kerros tätä samaista limaa mutta siistimmin. Aika järkyttäviä olivat myös pennymarktin cannellonnit, tarkemmin pinaatti cannellonit. Sisällä oli vain jotain jauhoa joka ei paistunut lainkaan.

samlund
23-06-05, 15:11
... Joten ei varmaankaan kannata syödä valmisruokia. Sulatusajassa ehtii taikomaan pastat ja kastikkeet, biffit sun muut. :?

Zeni
23-06-05, 15:17
Tähän ehkä jotenkin liittyen lisäkysymys, onko teillä kokemuksia siitä, että kämpässä ei ole uunia, jolloin kaiken joutuu tekemään paistinpannulla tms.? Eli hankaloittaako elämää kun ei makaronilaatikkoa voikaan tehdä? Onko yleistäkin Saksassa tuo uunittomuus? Leipominen ehkä vähän hankalampaa...

samlund
23-06-05, 15:30
njaa, ei se uuni ole välttämättömyys, mutta sen puuttuminen vaikuttaa tietty mitä ruokia voi tehdä. Eli padat, vuoat sun muut voi unhoittaa. Tämä ei silti tarkoita etteikö kunnon sapuskaa saa silti aikaan. Sen lisäksi lähes samaan lopputulokseen voidaan päästä hauduttamalla ruokaa alufolion yms alla, vaikka tämä ei nyt ihan sama asia olekkaan.

Päivi
23-06-05, 15:33
Tähän ehkä jotenkin liittyen lisäkysymys, onko teillä kokemuksia siitä, että kämpässä ei ole uunia, jolloin kaiken joutuu tekemään paistinpannulla tms.? Eli hankaloittaako elämää kun ei makaronilaatikkoa voikaan tehdä? Onko yleistäkin Saksassa tuo uunittomuus? Leipominen ehkä vähän hankalampaa...

Joo, uuneja ei valitettavasti joka asunnossa Saksassa ole. Oletko menossa opiskelija-asuntolaan asumaan vai etsitkö asunnon itse? Asuin vuoden opiskelija-asuntolassa (Erasmus-vuoden aikana) ja siellä jaoin keittiön useampien muiden kanssa ja keittiössä oli kyllä uuni.

Tomppa
23-06-05, 22:14
Opiskelija-asuntoloissa varmasti on aika "kälyiset" keittiöt mutta niissä sentään on keittiö olemassa. Yleensähän vuokralaisen on tuotava keittiölaitteet ja -kalusteet mukanaan.

hexxi
25-06-05, 17:16
Mulla on kämpässä sellainen ns. miniuuni. Vähän mikroaaltouunia isompi laite jossa on päällä kaksi keittolevyä. Se on siis ihan kunnon uuni ja lämpöä riittää yli 250 astetta siis. Mielestäni siis korvaa täysin normaalin hellan. Mediamarktista saa ja esim. Real.issa niitä on kaupan myös, taisi maksaa 80e.

Kerttu87
01-07-05, 08:52
No mun ostokset ei todellakaan suuria ruokakaupoissa ole, kun au pairina olen, mutta usein käyn PennyMarktissa, Aldissa tai HL Marktissa (johtuen lähinnä siitä että ne on lähimmät ja auki kun mä olen vapaalla..).

Harri
01-07-05, 16:16
Yksin eläjänä olen huomannut, että ruoka kyllä ehtii meikäläisellä ennemmin menemään vanhaksi, ennenkuin ehtii kaikkea syömään. Eli kuivamuonaa tai pakasteita varastoon :lol:

Ossi
02-07-05, 13:37
Sama juttu kuin Harrilla. Kun asuu yksin niin tuo ruokakauppa jää vähemmälle, aikaakaan kun ei aina välttämättä ole. Kun joskus kaupassa käyn, se on yleensä PennyMarkt, lähellä kun on ja halapaa ku makkara... :D

Ulkona tulee kuitenkin syötyä joka päivä, joskus parikin kertaa päivässä. Ulkona syöminen ei kyllä rasita opiskelijankaan kukkaroa pahemmin jos tietää missä ja mitä syö... :smt117

Zeni
04-07-05, 08:39
Ulkona tulee kuitenkin syötyä joka päivä, joskus parikin kertaa päivässä. Ulkona syöminen ei kyllä rasita opiskelijankaan kukkaroa pahemmin jos tietää missä ja mitä syö...

Joo, mäkin olen ymmärtänyt, että ulkona syöminen on edullista, ainakin verrattuna Suomeen... Ruoka vaan Saksassa taitaa olla aika rasvaista ja suolaista... Ainakin Bayernissa (tuli Ylen kakkoselta juuri sellainen ruokasarja Saksan eri osavaltioiden ruokakulttuurista , vesi kyllä tuli kielelle :tongue3: )

Mariia
04-07-05, 10:36
Mikä täällä ulkonasyömisen plussana on, että on ravintoloita ja muita ruokapaikkoja joka maulle - että ihan sama tykkääkö aasialaisesta, meksikolaisesta, amerikkalaisesta, saksalaisesta jne. - niin kyllä syömäpaikkoja löytyy! Suomalaista raflaa ei tosin oo vielä tullu vastaan :wink:

Päivi
04-07-05, 14:27
Ruoka vaan Saksassa taitaa olla aika rasvaista ja suolaista... Ainakin Bayernissa (tuli Ylen kakkoselta juuri sellainen ruokasarja Saksan eri osavaltioiden ruokakulttuurista , vesi kyllä tuli kielelle :tongue3: )

Muistaakseni olet menossa yliopistovaihtoon.. Yliopistoruoasta (kokemusta 3 yliopistolta Saksassa) voin sanoa, että on ollut usein rasvaista ja suolaista... suomalaisissa yliopistoissa on mielestäni paljon parempi ja terveellisempi ruoka.

Zeni
04-07-05, 14:32
Muistaakseni olet menossa yliopistovaihtoon.. Yliopistoruoasta (kokemusta 3 yliopistolta Saksassa) voin sanoa, että on ollut usein rasvaista ja suolaista... suomalaisissa yliopistoissa on mielestäni paljon parempi ja terveellisempi ruoka.

Juu, yliopistoon menossa.. Näin olen ymmärtänyt, salaatti lilluu valmiina kastikkeessa yms... Olen myös kuullut että mensoissa ruoka ei ole mitenkään halpaa, ainakaan sen tasoon nähden ja tietysti kun suomalaisen yliopiston ruokiin ja hintoihin on tottunut (2.35 e)...

Päivi
04-07-05, 14:41
Juu, yliopistoon menossa.. Näin olen ymmärtänyt, salaatti lilluu valmiina kastikkeessa yms... Olen myös kuullut että mensoissa ruoka ei ole mitenkään halpaa, ainakaan sen tasoon nähden ja tietysti kun suomalaisen yliopiston ruokiin ja hintoihin on tottunut (2.35 e)...

Ruoan hinta vaihtelee paljon riippuen siitä mitä haluaa syödä (haluaako vain pääruoan, eikä salaattia ja jälkiruokaa jne. ja HUOM. yleensä ruokajuoma ostetaan myös erikseen, eli edes vettä ei saa ilmaiseksi, vaan kaikki ostetaan pulloautomaateista tms.) Lounasvaihtoehtoja on yleensä muutamia. Suomalainen hinta-laatu-suhde yliopistoruoan suhteen voittaa! :D

Rosa
04-07-05, 15:41
Juu, juoma maksaa saman verran kuin ruoka -> vesipullo mukaan. Tai kokonaan omat eväät :roll: .

paulatytto
22-07-05, 13:47
Onko yleistäkin Saksassa tuo uunittomuus?

:D :lol:
Mitäs siitä jos uuni puuttuu, mutta kun vuokraat normaali asunnon, niin koko keittiökalustus puuttuu???
:lol: :D
Onneks aikoinaan tiedettiin asiasta ja osattiin vähän varautua - ja muuttokin oli talvella, niin että kuukauden ajan jääkaapin virkaa toimitti parveke. Mutta ainakin mahtu paljon olutta jäähtymään siihen jääkaappiin...

Juha_H
28-07-05, 15:33
Itse suosin Real/HIT - ketjua, on kuin K-kaupassa kävisi. Ei pärjää
hinnoiltaan Aldille, mutta valikko on enemmän mieleiseni.

MiikaP
28-07-05, 16:31
Käyn HIT:ssä, jos ei ole aikaa käydä WalMart:ssa. Wallussa on hinta kohdallaan, mutta sinne pitää ajaa noin 15km ja vihannesten taso on kuvottava.
HIT:n hintataso on aika korkea, mutta lihatiskin taso & vihannekset kompensoivat.
Kävisin ostamassa vihannekset torilta ja lihat metzgeriltä, mutta ne ovat yleensä kiinni, kun pääsen töistä & hinta on tähtitieteellinen....

paulatytto
29-07-05, 10:18
Nykyisin REAL on se kauppa, jossa viikoittain käydään tekemässä ruokaostokset. Tosin 'meidän' REALissa vois olla vähän parempi vihannestiski... Tomaatit on täytyny viime aikoina käydä hankkimassa turkkilaisilta (kun sitä ihanaa makkaraakin sieltä täytyy käydä kuitenkin).

Aiemmin käytettiin WalMartia (yllättäen niiden vihannestiski on parempi kuin REALissa, vaikka jollain tais olla päinvastanen kokemus), mutta koska Ettlingenin Wallussa juomat (vedet, oluet) on 'eri kaupassa' eli käyt käytännössä todellakin kahdessa kaupassa jos haluut ostaa ruokatarvikkeet ja juomas samalla reissulla, ollaan todettu REAL näppärämmäks, kun kaikki on saman katon alla ja ulos pääset yhden kassan läpi jonottamalla.

Hinnoissa on jonkun verran eroa, ja valikoimissakin... Mutta toisaalta se, että saadaan Fitnessbrotia REALista kompensoi aika hyvin sen, että yleensä vaan Wallusta on löydetty Leerdammerin sulatejuustoa... :D

Sitä olen ihmetellyt monesti, että miks kaikissa Walluissa ei oo sama valikoima. Esim. Karlsruhen isossa Wallussa on Fitnessbrotia, mut Ettlingenin Wallussa ei. Se ei oo vielä oikein mahtunu mun 'CityMarket-käsityskykyyn'... :oops:

ALDIsta ostan vaan joitain kotitaloustavaroita tai elektroniikkaa, mutta sitäkin harvoin, vaikka ALDI duunin naapurissa onkin. LIDLissä oon käyny vissiin kerran 4,5 vuoden aikana...

Ja kun haluun kunnon lihaa, menen Metzgereille, makso mitä makso. Vielä tähän päivään mennessä en oo löytäny en REALista enkä Wallusta sellasta pihvilihaa, joka päihittäis Metzgereilta ostetun.

Kylie
29-07-05, 10:50
Minä olin kunnon perheenemäntä Saksassa asuessamme ja hoidin ruokaostokset pitkän kaavan mukaan: Lidlistä vihannekset ja hedelmät, aika usein maitokin ja kaikenlaista mitä sieltä sai, torilta kahdesti viikossa leipä, kananmunat, leikkeleet, kana ja kalkkuna ja aika usein oliivit yms. salaatinlisukkeet ja kaikki loppu Marktkaufista. WalMartissa kävin aikoinaan enemmänkin, mutta ahtaus ja jokakertainen tavaran purkaminen hyllyihin rassasi. Marktkauf oli paljon laadukkaampi ja sieltä sai oman aikansa jopa Valion juustoja.

Missään Netossa, Plussassa tms. en käynyt koskaan. Niin, ja Tchibossa tietty, niillä on tosi hyvää tavaraa.