View Full Version : eikös se EU-ajokortti täällä kelpaa?

hexxi
28-06-05, 14:34
Oli työnantajan kanssa juuri "vuosikeskustelu". Hänen mielestään mun pitäisi hankkia muka saksalainen ajokortti ja autokin pitäis kait laittaa saksan rekkariin. Sanoin että on mulla EU-ajokortti mutta kuulemma silti pitäis hankkia saksalainen.

Jostain nettisivulta luin että vuoden saisi ajella saksassa suomen kilpisellä autolla. Niin varmaan mutta mistä ne sen tietää kauanko olen sillä autolla saksalla ajellut?

Ulla
28-06-05, 15:39
Siis EU-ajokortti kelpaa Saksassa aivan mainiosti.
Mitäs itua siitä muuten ois?!?!? ...kysäseppä pomoltas tietääkö se, kuuluuko Saksa ja Suomi EU:iin. :wink:

Kilvistä en osaa valitettavasti sanoa. :roll:

Derego
29-06-05, 00:24
Moi, nopeat kommentit:

- suomalainen ajokortti kelvannee Saksassa siinä missä saksalainen Suomessa (tämä mutua, koska hankin juuri saksalaisen ajokortin, mutta eivätpä kertoneet, ettei tuo kelpaisi esim. Suomessa...)

- kilvet: ei liene väliä, jos autolla on voimassaoleva vakuutus, joka kattaa pitkäaikaisen säilytyksen ulkomailla. Tämä tietysti kannattaa varmistaa suomalaisesta vakuutusyhtiöstäsi. Jos kävit hakemassa ns. verovapaan auton Suomesta siirtokilvillä, niin niihin liittyvä vakuutus on muistaakseni vain vuoden voimassa.

Eli tuossa vihjeitä, mutta uskoa ei kannata, soitto Suomeen poliisilaitokselle (tai miksei sitten Saksaan poliisilaitokselle) ja suomalaiseen vakuutusyhtiöön auttanee varmistamaan.

jukra
29-06-05, 01:17
Jostain nettisivulta luin että vuoden saisi ajella saksassa suomen kilpisellä autolla. Niin varmaan mutta mistä ne sen tietää kauanko olen sillä autolla saksalla ajellut?

Kai se virallisesti jotenkin noin menee. Vakinaisesti täällä asuvan pitäisi kai "periaatteessa" hankkia myös vastaavan ajan jälkeen täkäläinen ajokorttikin. Periaatteessa, jos sillä autolla vaikka käy jossakin muussa maassa - mikä sitten onkaan lähimpänä - sen karenssiajan pitäisi palatessa alkaa alusta uudelleen. Näin ainakin yksi kamu minulle väitti. Tietääkö joku tarkempaa?

Itse ajelin täällä Hampurissa Suomessa rekisteröidyllä Volvo Amazonillani (mustat alkuperäiskilvet, joista _EN_ halunnut luopua...) vuosikausia aina "silloin tällöin". Lopun aikaa auto oli tallissa piilossa. Kertaakaan ei kukaan viranomainen kysynyt mitään. Pidin kuitenkin niitä kaikenlaisia laivalta saatavia lappuja siinä kojelaudan päällä mahdollisten selitysten tukena kaiken varalta ("ja, also, Herr Wachtmeister, ich komme quasi gerade vom Schiff...").

Hiukan hankalaa oli tosin, kun autolla piti vuosittain käydä Suomessa katsastuksen takia mutta toisaalta sillä varmistui se, että auto ei koskaan ollut vuotta pidempään Saksassa. Mukamas. Onneksi rekkarin viimeinen numero oli seiska niin katsastui osui mukavasti kesäkuukausille. Oli toisaalta ihan kivaa tuollainen mobiili-matkailu, mutta toissa vuonna ostin vihdoin autolle tallin Suomesta. :o)

Juha

Tomppa
29-06-05, 10:14
http://www.verkehrsportal.de/fuehrerschein/auslaendischer_fuehrerschein.php

Suomalainen EU-ajokortti kelpaa ilman aikarajoituksia.

Tuosta auton rekisteröinnistä en äkkiä mitään löytänyt ja kiirekin on mutta käsittääkseni saat ajaa sillä enintään vuoden jos sitäkään jos kerran vakituinen asuinpaikka on saksassa. Eihän suomessakaan saa ajaa ulkomaalaiset omassa maassa rekisteröidyillä autoillaan jos asuvat suomessa. Muutenhan autovero jäisi saamatta. Sama pätee nähdäkseni myös saksassa. Jos vakituinen asuinpaikka on saksassa niin auto pitää myös rekisteröidä täällä jotta "saa" maksaa autoveroa.

Jos auto ei ole mikään vanha romu olisi varmaan paras viedä auto suomeen ja myydä siellä parempaan hintaan ja ostaa täällä toinen auto ja rekisteröidä se ihan normaalisti saksan kilpiin.

Ava
29-06-05, 11:06
Asian vierestä: Tiedän täällä Suomessa muutamankin sakemannin, jotka ovat asuneet Suomessa vakituisesti jo useita vuosia ja huristelevat ympäriinsä saksalaisin kilvin varustetuilla autoilla. Tuskin edes käyvät Saksassa montaa kertaa vuodessa.

jussi
08-07-05, 22:20
http://www.verkehrsportal.de/fuehrerschein/auslaendischer_fuehrerschein.php

Tuosta auton rekisteröinnistä en äkkiä mitään löytänyt ja kiirekin on mutta käsittääkseni saat ajaa sillä enintään vuoden jos sitäkään jos kerran vakituinen asuinpaikka on saksassa.

Omalla luvalla saa ajaa jos ei jää kiinni.

Toisella autolla (Tanskan kilvet) ajelin sen 6kk mitä kilvet oli voimassa ja nyt on 11. kuukausi menossa Suomen siirtokilvillä. Ensimmäinen auto on nyt saksan kilvissä ja toinen pitäisi piakkoin rekisteröidä.

Kotimaisilla kilvillä ajellessa on se etu ettei paljon tarvi kameroista tuolla tienpäällä välittää. Toinen juttu on, että parkkisakot voi nakata suoraan roskiin. Autoveroa ei myöskään tarvitse maksaa tänä aikana mihinkään, joten olo on aika huoleton.

Sain muuten saksalaisella vuokra-autolla Sveitsissä 120CHF:n sakot ja lappu tuli firmaan. Pitäisköhän mokoma maksaa...

Suomella ei liene noita soppareita kuin muiden pohjoismaiden kanssa. Sakkojen siirto tuli EU:ssa voimaan, mutta Suomen lainsäädäntö ei vielä mahdollista sitä.

//jussi

paulatytto
21-07-05, 19:36
Kotimaisilla kilvillä ajellessa on se etu ettei paljon tarvi kameroista tuolla tienpäällä välittää. Toinen juttu on, että parkkisakot voi nakata suoraan roskiin.

Eikös tässä vasta valmisteltu - ettei peräti hyväksytty ja käyttöönotettu - Euroopan laajuinen laki ja systeemi, jonka avulla niin ylinopeuden ajaja kuin väärinparkkaaja tavoitetaan ja maksut on maksettava????

hexxi
22-07-05, 08:12
Eikös tässä vasta valmisteltu - ettei peräti hyväksytty ja käyttöönotettu - Euroopan laajuinen laki ja systeemi, jonka avulla niin ylinopeuden ajaja kuin väärinparkkaaja tavoitetaan ja maksut on maksettava????

Siinnä on niin suuri logistinen haaste että vähän veikkaan ettei tule ihan tosta noin vaan onnistumaan. Varsinkin kun tietää saksalaisen matti-meikäläisen kielitaidon ja tietotekniikkataidon(tähän ryhmään baijerin poliisi varmasti kuuluu) ei tule ihan heti onnistumaan.

Tarkoitan vaan sitä että tapahtumaketju siitä kun kamera nappaa kuvan siihen että lasku tipahtaisi saksalaisesta postiluukustani on aika pitkä. Kun olen suomen kansalainen suomalaisin rekisterikilvin varustetulla autolla muttei minulla ole edes vakituista asuinpaikkaa suomessa. Kyllä horsti ja günther saa muutaman puhelun soitella suomeen että saavat selville minun saksalaisen osoitteen:) Ainoa vaan poliisilaitoksella on ehkä yksi tai kaksi tarpeeksi hyvin englantia osaavaa henkilöä mutta nekin on toisella osastolla eivätkä sen takia voi tehtävää suorittaa:)

paulatytto
22-07-05, 13:57
Siinnä on niin suuri logistinen haaste että vähän veikkaan ettei tule ihan tosta noin vaan onnistumaan. Varsinkin kun tietää saksalaisen matti-meikäläisen kielitaidon ja tietotekniikkataidon(tähän ryhmään baijerin poliisi varmasti kuuluu) ei tule ihan heti onnistumaan.

Ahaa... no tämä baijerilainen ominaisuushan se sitten selittää sen, miksi emme vieläkään ole saaneet sakkolappusta siitä välähdyksestä joka sattui Baijerin puolella toukokuun alussa. Automme on kylläkin Saksan rekisterissä, mutta ehkä sitten se suomalainen nimi vaikeuttaa asiaa.
Voinen siis tuudittautua siihen uskoon, ettei sitä lappusta koskaan tulekaan.
:D

johanna sorsa
22-07-05, 15:17
Kylla sen EU-Kortin pitaisi kayda, siis myoskin ihan sen vanhan suomen kansallisen ajokortin. Olen useana vuonna kysellyt asiaa kesalomillani suomen nimismiehelta, ja aina ne vaan vakuuttaa etta joo. Itse ajelen 8 vuotta suomen kortilla (oma moka?!)

doopy
25-07-05, 18:43
Viime sunnuntaina autoa vuokratessani vuokraamon täti väitti, että minun pitäisi vaihtaa ajokortti saksalaiseen, mikäli asun Saksassa yli 3 kuukautta. Mitenkäs sitten suu pannaan, jos täti seuraavalla kerralla kieltäytyy vuokraamasta autoa, vaikka onkin ilmeisesti harhaoppinen ajokorttiasian suhteen :roll:

Ei muuten 1.4 Golf ja autobaana sovi yhteen, mutta tulipahan ajettua sisään upouusi auto kunnolla kun kaasu pohjassa ajeli :D

- Perttu

Derego
26-07-05, 16:26
Viime sunnuntaina autoa vuokratessani vuokraamon täti väitti, että minun pitäisi vaihtaa ajokortti saksalaiseen, mikäli asun Saksassa yli 3 kuukautta. Mitenkäs sitten suu pannaan, jos täti seuraavalla kerralla kieltäytyy vuokraamasta autoa...

Vaihdetaan autovuokraamoa ?

Kylie
27-07-05, 10:18
EU-ajokortti kelpaa Saksassa, ei ole perusteltua hankkia saksalaista. Nykyäänhän Saksassa ja Suomessa on sama luokituskin. Ja nykyään EU-ajokortilla voi tarkistuttaa henkilöllisyydenkin EC-kortilla maksaessa, ennen se ei käynyt.

Suomalaisilla kilvillä ajo ei ole mielestäni perusteltua Saksassa pidemmän päälle. Meillä oli kerran yhden talven Suomessa rekisteröity auto mukana, ajoimme sillä kyllä tosi vähän, mutta tallipaikka oli hyvä. Siinäpä kävi sitten niin, että yhtäkkiä muuttui koko katsastusjärjestelmä ja auto piti katsastaa toisen kerran saman vuoden sisällä. Oli keskitalvi ja minä Suomessa käymässä, mies kiinni töissä Saksassa. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa auto rahtina Suomeen (maksoi maltaita). Sen jälkeen ei enää viety sitä Saksaan.

Suomessa ajo saksalaisilla kilvillä on aika riskaabelia pidemmän päälle. Varsinkin jo asuu kuitenkin itse Suomessa. Ainoa etu, ettei koskaan tule parkkisakkoja kun jäljitys todellakin tulee kalliimmaksi. emme ole saaneet aina Saksan sisälläkään kaikkia parkkisakkoja perille, mutta valokuvajutut on kyllä aina tulleet.