View Full Version : saksalaiset jauhot

kuka
09-08-05, 13:53
Oon joskus yrittänyt leipoa sämpylöitä saksalaisilla jauhoilla - tulihan niistä jonkinlaisia, mutta ei ne sellaisia olleet kuin niitten olisi pitänyt olla.

En ymmärrä näitä saksalaisten jauhojen numerokoodeja (esim. 550, 1050 ...) Enkä ymmärrä vieläkään - Saksassa jo tuhottoman kauan asuneena - että minkälaisilla jauhoilla leipää taikka sämpylöitä voi oikein leipoa. Suomessa kun on sämpyläjauhoja ja grahamjauhoja ja vaikka minkälaisia jauhoja tarjolla... Voisko joku neuvoa?

Finnmarie
11-08-05, 08:47
Mun porkkanasämpylöistä tulee ainakin oikein hyviä kun sekotan perusvehniksiin (en muista numeroa, niitä joita Aldista saa :lol: ) ruisjauhoja ja kauraryynejä... myös spelttijauhoja lisäämällä tuli hyvää (siis Dinkel), sämpyläjauhoja vastaavaa en ole löytänyt, on sitten heti valmis leipäsekotus, jossa on hiivat ja vastaavat jo mukana, ei kiitos.

Sirkku
11-08-05, 09:13
Itse olen käyttänyt tuota 405-vehnäjauhoa oikeastaan kaikkeen (tästä ei nyt saa saada sellasta kuvaa että olisin joku megaleipoja -- kyseessä siis satunnaiset pizzapohjat ja kaakut)

Kaivoin tällasen taulukon esiin Wikipediasta, tässä näkee nuo DIN-tyypitykset, niiden perusteet ja mihin mikäkin jauhotyyppi parhaiten sopii.

http://de.wikipedia.org/wiki/Mehl

leipomisen iloa... :D

EDIT: ai niin, kokeilepa vaikka ens kerralla lisätä perus(vehnä)taikinaan leseitä (Kleie) niin hyvää tulee :wink:

Harri
11-08-05, 13:13
Enpäs tiennyt, että jaujoja on noin paljo erilaisia. Nyt meni jauhot suuhun :tongue8:

Eldorado
22-11-05, 19:55
Leivon ja laitan ruokaa mielelläni. Ongelmana on, että lähikauppoinani ovat vain Rewe ja Lidl, joiden jauhotuotteiden valikoima on todella surkea.
405-jauhoilla tulee aivan loistavia sämpylöitä, pizzapohjia ym. Kaurahiutaleet ovat todella hyviä. Mistähän löytäisin leseitä ym.?
Berliinissä on todella hyvät valikoimat keskustan ruokakaupoissa, mutta sinne on turhan pitkä matka...

elina

Puolukka
23-11-05, 08:36
Mä olen leiponut ihan "tavallisilla" vehnäjauhoilla, en ole huomannut että niissä olisi eroja... voi toki ollakin!

Leseitä en ole minäkään löytänyt mistään, joten jos joku on keksinyt mistä niitä voi ostaa, niin vinkit ovat tervetulleita! Olen jo katsastanut Reformhausin, Biodiscountin ja perusruokakaupat... (Luulisi että tämän kokoisessa kaupungissa jossain myydään leseitä)

Satu Johanna
23-11-05, 08:53
Olen ostanut leseitä ainakin DM:stä. Heillä on monipuoliset valikoimat muutenkin kaikenlaisia ryynejä.

marschum
23-11-05, 20:57
Minä ostan jauhot ruisleivän tekoon "Reformhausista" - siellä on jauhot jyvinä, jotka saa jauhatettua karkeammiksikin kuin mitä kaupasta saa.
Laitan aina puolet karkeammaksi jauhettuja ruisjauhoja, ja
ainakin minun leipäni onnistuvat ihan hyvin, en kyllä muuta leivokaan kuin sitä ruisleipää, täältä kun ei saa oikein kunnollista.
Vehnääkin siellä on, joten senkin saa jauhattaa miten haluaa - kannattaa ainakin kysyä - onhan se vähän kalliimpaa kuin tavallisen kaupan jauhot, mutta ainakin vasta jauhettua ja karkeuden saa mielensä mukaisesti.

Favolina
24-11-05, 17:51
Mä olen leiponut ihan "tavallisilla" vehnäjauhoilla, en ole huomannut että niissä olisi eroja... voi toki ollakin!

Leseitä en ole minäkään löytänyt mistään, joten jos joku on keksinyt mistä niitä voi ostaa, niin vinkit ovat tervetulleita! Olen jo katsastanut Reformhausin, Biodiscountin ja perusruokakaupat... (Luulisi että tämän kokoisessa kaupungissa jossain myydään leseitä)

Hampurin lesevalikoimista en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta Hannoverissa ja täälläkin myydään leseitä kaikissa isommissa ruokakaupoissa (Marktkauf, real ym.) Täällä jopa lähikaupat (Edeka, Minimal) myyvät niitä.

Vehnäleseet ovat muuten saksaksi Weizenkleien. Kauraleseitäkin löytyy monesta paikasta.

Eldorado
28-11-05, 00:04
Kiitos vinkistä! Löysin leseitä DM:stä. Tarjolla on biodynaamisesti viljeltyjä ja ns. normaaleja. Löysin sieltä jopa luomu popcorninsiemeniä, joita olen kaivannut.
Niin ja pakko mainita, että täällä Weimarin keskustan palvelut kasvoivat viikonloppuna noin 40%. Kiitos juuri avatun ostoskeskuksen Atriumin.

-elina-