Olinpa tänään ahkera ja olin yhteydessä Pirkkoon konsulaatissa sekä landratsamttiini (Fürstenfeldbruck).
Kun se vihreä 5v läpykkä menee vanhaksi, ei tarvitse hakea sitä vapautuneisuusläpykkää enää. EU-kansalaisena. Eivät sitä myöskään enää vapaaehtoisesti pyytämättä toimita, vaan ainoastaan jos joku oikein vaatimalla vaatii.
Nykyään 1.1. lähtien siis riittää että on suomalainen ja on olemassa oleva passi ja on tehnyt muuttoilmoituksen byrokraateille (saksassa se pitää aina tehdä paikallisesti eikä kuten suomessa yhdelle valtakunnalliselle virastolle).
Vanha maleskelulupa meneekin vanhaksi sunnuntaina :)
abe
Ja niin, halusin tuon MERKITTÄVÄN 500. postaukseni tehdä sentäs asiasta eikä leikkinurkassa. Jee. Nyt oli legendajuttua profiilissa. Hienoa ja mukavaa.
abe
Tämä hyvä! Omani varastettiin Puolassa pari vuotta sitten, joten ei tartte ruveta hosumaan sen uusimisen kanssa :-D
Tämä hyvä! Omani varastettiin Puolassa pari vuotta sitten, joten ei tartte ruveta hosumaan sen uusimisen kanssa :-D
Että jos tulee puolalainen eteen, jonka nimi on Tuukka, niin pitäskö siltä pyytää sun lappus takas :-D
Juu. Pyytäisitkö koko lompakon kanssa?
Olinpas eilen ulkomaanelävien virastossa kun sinne kutsuivat. Nyt melkein vuoden Saksassa olon jälkeen he haluavat, että hommaan heille kaikenkattavat paperit että maleskeluni täällä saa jatkua. Mietin tässä että minkäköhän takia? Eikös EU:n kansalaisen pitäisi saada maleskella täällä melkein miten haluaa? Muistaakseni se 3kk on raja, mutta senkin jälkeen pitäisi kai vain ilmoittautua, ilman että kysellään nelisivuisella paperilla mitä ja miksi, puhumattakaan että tarvitsisi hommata kaikenlaisia todistuksia?
Nyt joudun toimittamaan heille mm. tiliotteen ja muutaman muun "turhan" lapun, jotta he näkevät että en elä ojassa, ole joutilaana tai harrasta mitä lie turvatakseni säännöllisen rahantulon. Aikaisemmin he eivät ole esim. tiliotetta tai montaa muuta todistusta tarvinneet. Hieman ihmetyttää, koska huomasin että olen velvollinen toimittamaan kaikki samat paperit heille kuin esim. Kiinalainen opiskelutoverini. Ainoa ero oli että he jotuvat anomaan lisäaikaa viisumiinsa, muuten täysin samat toimenpiteet. Myös papereita täyttäessä kyseltiin asioita suurinpiirtein että "Meinaatko kutsua myös perheesi kotimaasta nauttimaan Saksan elintasosta"? Koomista...
Niin, ja kuulin myös että Hessenissä tämä homma on aika tiukkaa? Mitenkäs muualla?
Meillä kun täällä etelässä ollaan rennon letkeitä ja bluussi raikaa :rr: , niin meikäläisen ei ainakaan tarvinnut ku toimittaa repussa eväiden seassa rypistynyt kopio työsopimuksen jatko-osasta (ehei, ei meillä ruveta uusia soppareita kirjottamaan kun vanhan kääntöpuolelle voi hyvin raapustaa...no okei, ei ihan mutta melkein :smt100 ). Eli ei sitä poitsua kiinnostanu paljoks fyffee mun tilillä makaa, se oli napu napu tietsikalla ja viis vuotta ja leima ja schönen tag noch!
Se on opiskelijoille vähän eri homma kun kerran tuloja ei (juurikaan) ole. Mulla riitti Nürnbergissä kun toimitin kelan todistuksen tuloista (opintotuki, asumislisä, opintolaina...). Jos tulot ylitti tietyn määrän/kk, oli homma ok, vaihtoehtona oli viedä tiliote jotta voi todistaa että tulee toimeen täällä omin avuin.
Muutenkin olin siinä vaiheessa aika kiitollinen opintotuesta kun tajusin opiskelija-asuntolan romanialaisen kämppiksen lähtevän iltaisin minihame päällä tienaamaan opiskelurahoja. Tyttö työskenteli ihan oikeasti eräällä tietyllä kadulla...
Hmmm.... siis eikö EU-kansalaisille riitä kun käy Einwohnermeldeamtissa ilmoittautumassa? Näinhän asian pitäisi olla. Onko opiskelijoiden suhteen jokin toinen menettelytapa?
riikkamarika
12-09-05, 12:20
Kävin tänään Ausländeramtissa, turhaan: virkailijan mukaan ilmoittautuminen Einwohnermeldeamtissa riittää. Freizügigkeitsbescheinigungin saa halutessaan.Vähän siinä sitten ääneen ihmettelin, kun kaikki virkailijat eivät oikein ole ajan tasalla. Sanoi, että kaikkien pitäisi periaatteessa tietää, mutta... Näin siis tilanne Kölnissä NRW:ssä.