View Full Version : Saksaan töihin ilman mainittavaa kielitaitoa?

asdf
30-08-05, 17:02
tässä on ehkä tulossa eteen sellainen tilanne, että etelä-saksassa olisi töitä tarjolla.

kyseessä on paikallinen (iso) it-alan firma. minulle vakuutellaan, että organisaatio on hyvin kansainvälinen, kaikki kommunikaatio tapahtuu englanniksi. no... tuollaiseen ehkä uskaltaisi lähteä ilman saksankielen taitoa.

jos lähtö tulee, totta kai edessä on vähintäänkin alkeiden opiskelu. rehellinenhän itselle täytyy tosin olla, eikä olettaa, että kielen oppii hetkessä.

onko kukaan teistä muuttanut saksaan töihin ilman kielitaitoa? mitä mieltä olette - onko arki liian hankalaa pelkällä englannilla?

(ja hei vaan kaikille palstalaisille! mukavan tasokasta keskustelua ilman turhaa teiniangstia ja trollausta :wink: )

Ahti
30-08-05, 17:55
Moi asdf! (Näppärä nimi kirjoittaa) :D

Jos duuni kiinnostaa, eikun tänne vaan ja avoin asenne kieltä kohtaan.

Suuri osa meistä on lähtenyt ulkomaille ilman kielitaitoa ja hyvin on pärjätty. Ekat kuukaudet voi olla vähän orpo olo, mutta todella äkkiä saksan perusteet oppii ja yhtäkkiä sitä huomaa vaan puhuvansa kieltä.

Duunissa pärjäät varmaan englannilla, mutta vapaa-ajalla kaupoissa jne kannattaa mieluummin sönköttää huonoa saksaa kuin puhua englantia.

PS. Kiitos kehuista ja tervetuloa mukaan! :wink:

Tomppa
30-08-05, 20:23
Juuri IT-alalla tuntuisi olevan niin että saksassakin alan yrityksissä pärjää hyvin englannilla. Paljon on sellaisiakin työntekijöitä joilla ei ole edes halua opetella saksaa - ja hyvin pärjäävät. Eiköhän se siitä kun vain alussa saat työnantajan kautta hyvin apua asuntoasioissa ja muussa byrokratiassa.

Itsellä oli tullessa aika huono saksantaito ja työssä puhuttiin vain saksaa - mutta kyllä se siitä lähti kun jaksoi vaan puurtaa sen kielenkin kanssa.

Harri
30-08-05, 20:33
Telkussa on kaikki dubattu saksaksi, sieltä oppii äkkiä ymmärtämään kieltä. Puhuminen tuleekin sitten rohkealla harjoittelulla. Varmasti työkavereiden kanssa voi eka "harjoitella" ja käyttää englantia apuna samalla.

arska
31-08-05, 12:01
Itse käytän englantia töissä mutta vapaa-aikana ja harrastauksissa tulee sönkättyä huonoa saksaa. Niin kuin edelle sanottiin niin enmmän tai vähemmän kielivammaisena tänne on tullut vähän yks sun toinenkin.

Työnantajalta kannattaa yrittää saada sopimukseen joku firman maksama saksan kurssi. Kun itse muutin saksaan ja kävin haastatteluissa monessakin paikassa niin joku kielikurssi kuului aina vähän kuin selviönä sopimukseen.

riikka
31-08-05, 13:15
Tiedänpä ainakin yhden työnantajan Saksassa joka kustantaa kielikursseja "niin kauan kuin tarve vaatii..." :-D sekä saksan että englannin. Edistyneemmille vielä one-to-one opetusta.

doopy
31-08-05, 17:09
Itse pari kuukautta Saksassa lähes saksankielentaidottomana voin todeta, että kaikki on vaan helvetin hankalaa, mutta loppujen lopuksi onnistuu joko työkavereiden avustuksella tai ilman.

Mutta tätähän Saksassa asuminen on muutenkin verrattuna Suomeen, imho, joten ei tuo kielitaidottomuus ihan hirveästi muuta asioita. Erittäin monessa paikassa kädet nousevat pystyyn, jos yrittää pelkällä englannilla pärjätä ja sitten joutuu venailemaan/sopimaan tapaamisen sen yrityksen "ainoan" englanninkielentaitoisen kanssa.

Älä nyt liian negatiivista kuvaa saa, mutta kyllä täällä kielitaito hirveästi auttaa, vaikka ilmankin pärjää.

- Perttu

hennika
31-08-05, 21:32
Moi!

Kyllähän se niin meinaa olla että hankalaa on tuo kommunikointi joissakin paikoissa. Totta se on samanlaista Suomessa ulkomaalaiselle.

Itsellä on tilanne vähän samanlainen. Viime talven olin jo töissä Saksassa ja nyt sitten aloitan uudelleen. Korva kyllä tottuu kieleen melkoisen nopeaa, mutta sitten se oma sönköttäminen on vähän eri asia.

Mutta apua tulee kyllä tarvitsemaan, mulla on toi kaveri kuitenkin vieressä kääntämässä jos itsellä siitä ei tule mitään.

Hankalaa on mutta kyllä siihen tottuu, mutta todellakin moni ihminen nostaa heti kädet pystöön jos aloitat keskustelun englannilla, en sitten tiedä onko se pelkoa puhua vai sitten ihan osaamattomuutta.

Mutta kyllä sitä selviää!!!

Harri
01-09-05, 01:47
Moi!Hankalaa on mutta kyllä siihen tottuu, mutta todellakin moni ihminen nostaa heti kädet pystöön jos aloitat keskustelun englannilla, en sitten tiedä onko se pelkoa puhua vai sitten ihan osaamattomuutta.Mutta kyllä sitä selviää!!!
Pahan paikan tullen selviää AINA. Jos jäät ihmettelemään puheitasi, niin eipähän jää kaivelemaan, kerta et oo yrittäny. Ajattele positiivisesti. :P
Saksalaisia nämä vain on heh heh....

Sirkku
01-09-05, 12:08
Niinkuin tuo Harri tuossa totsei niin pahan paikan tullen todellakin selviää aina.

Kun itse muutin Saksaan, oli takana muutama vuosi Englannissa ja Ranskassa, ja opiskeltu saksan kielen pitkä oppimäärä vähintäänkin hakusessa. Ensimmäiset kuukaudet oli opettelemista "kuuntelemaan oikein" (aloitin sieltä helpoimmasta päästä eli Baijerista :D ), eikä vaikeimpien asioitten selvittely englannilla tuottanut hankaluuksia. Itseasiassa Ranskaan verrattuna kaikki sujui kuin vettä vaan ilman jatkuvaa tuskastelua, kokeilkaapa joskus huviksenne järjestää elämäänne Ranskassa nollakielitaidolla.. ranskikset kun ei puhu englantia edes veitsellä uhaten :roll:

Ehkä se on kans asennekysymys, sanomalla suoraan olevansa ulkomailta/Suomesta, ja yrittämällä aluksi paikallisella kielellä.. Ei täällä Saksanmaalla asuminen todellakaan ole sen hankalampaa kuin missään muuallakaan ulkomailla.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti mm. amerikkalaiset turistit jotka puhuvat kaikille englantia olettaen itsestäänselvyytenä että heitä ymmärretään (puhumattakaan siitä että tarjoavat dollareita maksuvälineenä, tätä todistin viimeksi tänä aamuna..).

makepeace
01-09-05, 12:47
(puhumattakaan siitä että tarjoavat dollareita maksuvälineenä, tätä todistin viimeksi tänä aamuna..).

Tuo jenkkien dollari-ylimielisyys on aika rankaa. Kolleega ameriikasta oli käymässä ja oltiin kaupungissa lounaspaussilla. Kaveri näpläsi jotain vaatetta, tutki hintalapun EUR hintaa ja kysyi multa: "how much is this in real money"? Ja tämä ei ollut vitsi...
:roll:

paulatytto
01-09-05, 15:02
Tuo jenkkien dollari-ylimielisyys on aika rankaa. Kolleega ameriikasta oli käymässä ja oltiin kaupungissa lounaspaussilla. Kaveri näpläsi jotain vaatetta, tutki hintalapun EUR hintaa ja kysyi multa: "how much is this in real money"? Ja tämä ei ollut vitsi...
:roll:

Hih. Mä oisin ehkä voinu vastata sille seuraavasti:
"In real money it is [ja sit se eurohinta]. In MickeyMouseMoney it is [ja sit se dollarihinta]."
Joskus vähän nimittäin pääsee muakin nyppäseen noi jenkkikollegoiden kommentit... :x

makepeace
01-09-05, 15:09
:-D

Johann@
03-09-05, 11:26
Meillä yks englantilainen harjoittelija illanistujaisissa kyseli, mitä kieliä me osataan. Sitten itse tokais: "on se hyvä kun ei itse tartte kieliä opetella, kun englanti on maailman paras kieli". Sanoin että jaahas ja aloin puhua suomea. Puhuttiin siinä sitten jokainen omaa äidinkieltämme tai saksaa tovin verran että sai poju pienen opetuksen. :-D

Finnmarie
03-09-05, 19:46
Meillä yks englantilainen harjoittelija illanistujaisissa kyseli, mitä kieliä me osataan. Sitten itse tokais: "on se hyvä kun ei itse tartte kieliä opetella, kun englanti on maailman paras kieli". Sanoin että jaahas ja aloin puhua suomea. Puhuttiin siinä sitten jokainen omaa äidinkieltämme tai saksaa tovin verran että sai poju pienen opetuksen. :-D

hih

riikka
05-09-05, 12:19
Ei täällä Saksanmaalla asuminen todellakaan ole sen hankalampaa kuin missään muuallakaan ulkomailla.

Tuo kannattaa pitää mielessä... siis kielitaidosta riippumatta. Suomalaisena ei välttämättä käsitä, että Suomen sijoittuminen kilpailukykyvertailussa kärkeen on oikeasti totta. Siis että asiat toimivat. Mulla ei ole kokemusta asumisesta Italiassa tai Espanjassa, mutta nostan hattua sikäläisten kärsivällisyydelle jos noissa maissa systeemit ja palvelut toimivat Saksaakin huonommin. Vinkkinä Suomesta Saksaan muuttaville: huonolla tuurilla et saa tiettyjä tuotteita/ palveluita hankittua millään rahalla. Pitää vain oppia elämään ilman... samalla kun Suomessa vastaavan hankkimiseen menee pari päivää.. tai max 2 viikkoa.

Kyllä tämä sen verran erilainen maa on että arkielämästä selviytymiseen kannattaa hankkia infoa etukäteen... minä opin kantapään kautta esim. seikan että joka ikiselle taholle osoitteen muutos kannattaa tehdä kirjallisesti (KIRJEENÄ :!: ) ja väh. 4 viikkoa etukäteen...

jami
07-10-05, 13:03
Itse pari kuukautta Saksassa lähes saksankielentaidottomana voin todeta, että kaikki on vaan helvetin hankalaa, mutta loppujen lopuksi onnistuu joko työkavereiden avustuksella tai ilman.

Mutta tätähän Saksassa asuminen on muutenkin verrattuna Suomeen, imho, joten ei tuo kielitaidottomuus ihan hirveästi muuta asioita. Erittäin monessa paikassa kädet nousevat pystyyn, jos yrittää pelkällä englannilla pärjätä ja sitten joutuu venailemaan/sopimaan tapaamisen sen yrityksen "ainoan" englanninkielentaitoisen kanssa.

Älä nyt liian negatiivista kuvaa saa, mutta kyllä täällä kielitaito hirveästi auttaa, vaikka ilmankin pärjää.

- Perttu

Samoilla linjoilla Pertun kanssa. Muutin tänne lukiosaksan pohjalta ja alku oli pelkkää vastoinkäymistä. Nyt vuoden jälkeen asiat rullaavat jollain tavalla mutta jo vuoden päästä häämöttääkin rakas kotimaa!!! Kyllä täällä vuoden asumisen jälkeen huomaa että miten hyvä se Suomi onkaan ja miksi maksaa veroja. Vaikka palkka onkin hyvä(?) mutta ne kaikki sivukulut ovat järkyttävät! Toki maana ok mutta ...

doopy
07-10-05, 23:18
Kyllä tämä sen verran erilainen maa on että arkielämästä selviytymiseen kannattaa hankkia infoa etukäteen... minä opin kantapään kautta esim. seikan että joka ikiselle taholle osoitteen muutos kannattaa tehdä kirjallisesti (KIRJEENÄ Exclamation ) ja väh. 4 viikkoa etukäteen...

Täytyy vielä hehkuttaa omia positiivisia kokemuksia osoitteenmuutoksesta, kun tuossa tuli heti alkuunsa muutettua.
Pystyin tekemään osoitteen muutoksen sähköisesti(!) pankkiin ja kahteen eri vakuutusyhtiöön. Toiseen vakuutusyhtiöön piti tosin kirjoittaa kaksi mailia (ja täytin vielä niiden weppilomakkeenkin, kun sen löysin hieman myöhemmin) ja mailini olivat englanniksi. Ei sillä, että olisin odottanut homman toimivan, mutta se toimi! :-D

Lisäksi sähkön tilaaminen kämppään onnistui sekin sähköisesti ja weppilomake oli saatavilla jopa englanniksi.

Lisää tällaista!

- Perttu