View Full Version : Tulonhankintakustannukset ja niiden vähennykset verotuksessa

Pipari
23-09-05, 13:45
Onko tietoa miten paljon vähennyksiä työmatkoista täällä Saksassa saa? Päivärahoista aiemmin olikin jo puhetta, mutta nyt tosiaan tarkoitan ihan päivittäistä kodin ja työpaikan välistä matkaa.

Työmatkani on n. 45 km yhteen suuntaan ja kuljen sen autolla, junan kuukausilippu maksaisi n. 100 €. Suomessahan vähennykset laskettaisiin julkisten kulkuneuvojen mukaan -500€ omavastuu, kattona 4700€. Miten on täällä? Poikaystäväni meinasi että vähentää saisi vain yhdensuuntaisen matkan päivittäin (vaikka jotenkinhan sieltä töistä on illalla kotiokin päästävä :wink: ). Tietääkö joku paljonko on omavastuu, montako senttiä per kilometri etc.? Tarkoitus olisi kyllä vuoden lopulla informoida itseä oikein kunnolla noista täkäläisten verotuksen vähennyskikoista, mutta aattelin nyt kysäistä ensin täältä (laiska kun olen :-) ).

kaisalii
23-09-05, 19:28
Noita summia en nyt tarkasti muista, niihin löytyy varmasti helposti kuuklaamalla vastaus, mutta totta on, vain töihin ajat valtion subventoimana, kotiin saat tulla ihan omalla kustannuksellasi...

snumi
24-09-05, 01:58
Kaikista kirjakaupoista lyötyy sellainen pläjäys kuin "Grosse Konz - Steuertricks". Siinä on pääasiassa palkansaajia koskevia vinkkejä, siitä selviää sekä nuo matkakulut että esim kotitoimiston kulut jne. Eli kun sinulla on kotona tietokone ja pidät sitä ollaksesi hyvä työpaikalla niin vähennät sen verotuksesta siinä kuin asialliset lehtitilauksetkin. Kirjan hinta on mitätön 10e ja sen hinnan saa - yllätys yllätys - vähentää verotuksessa.

Minulla on oma GmbH jonka veroproblematiikka on monimutkaista, mutta 0,35e voi ottaa korvausta oman auton käytöstä, kun siis ajaa firman asialla. Se on eri asia kuin jos palkkaduunari ajaa sorvin ääreen. Yrittäjänä olen laskenut, että minun kannattaa ajaa firman asiat privaattiautolla, koska autoetua verotetaan rankasti.

Sellainen osui silmiin uutisista silmiin että Suomessa "verohallitus ei voi kesken verovuoden muuttaa km-korvauksen määrää, kun se on ennalta verovuodelle määrätty". Saksassa se ei ole tarpeen: jos yritys näyttää laskelman jossa todetaan että kulut ovat enemmän kuin 0,35e/km niin saa ilmoittaa kuluna todellisen eli >0,35e/km kulun. Näillä bensan hinnoilla se on hyvä juttu. Vaikka Saksa on veroasioissa byrokraattinen, niin tässä asiassa Suomen verottaja on jo huippujäykkä.