View Full Version : auton ostosta

hexxi
26-09-05, 08:13
Olisiko jollakulla hyvä linkkivinkki/voisi omin sanoin selostaa miten tehdä autokauppa? Siis abmelden/anmelden - kuka - mitä - missä - milloin. Jokseenkin on jäänyt hieman epäselväksi että mikä paperi vaihtaa omistajaa ja meneekö myyjä vai ostaja käymään zulassungstellellä vai kumpikin ja missä vaiheessa? Niin ja jos niitä siirtokilpiä tarttee niin pitääkö ne hankkia omasta asuinkaupungista?

bhajee
26-09-05, 10:34
Ohjeet löytyy yleensä paikallisen Zulassungstellen sivuilta... periaatteessa tarvitset auton paperit (Kfz-Schein & Brief), vakuutustodistuksen vakuutusyhtiöstä (ns. "Doppelkarte" vaikka se ei nykyään olekaan mikään Doppelkarte) ja ulkomaalaisena vielä Meldebescheinigung, josta käy osoitteesi ilmi, ja hlökortin/passin. Rekisterikilvet tarvitaan myös, jos auto on ollut rekisterissä eri paikassa tai rekisteristä poistettuna.

Kauppakirja/luovutustodistus myyjän kanssa kannattaa tietysti tehdä, vaikkei se mitenkään pakollinen ole eikä ainakaan minulta ole sitä koskaan kysyneet.

jussi
26-09-05, 10:59
Autokauppa voi hoitaa rekisteröinnin puolestasi, jos haluat. Perivät ilmeisesti pienehkön korvauksen jos et saa tingittyä kauppaan mukaan.

//jussi

bhajee
26-09-05, 11:35
Aivan... oletin, että kyseessä on (käytetyn) auton osto yksityiseltä.

Saahan sen siltikin hoidatettua muilla - jokaisella vähänkään isommalla paikkakunnalla on asiaa hoitavia byroita (korvauksenhan ne tietysti siitä vaativat).

hexxi
26-09-05, 13:50
Tarkennan hieman kysymystä:

Siis kun myyjä myy auton, ottaa hän ilmeisesti vanhat kilvet irti. Ne voi sitten heittää vaikka roskiin vai täytyykö ne palauttaa Zulassungstelleen? Entäs sitten "abmelden"? Pitääkö semmonen tehdä?

Ja onko se siis niin että myyjä antaa minulle sekä brieffin että scheinin? Jos auto on seisonnassa(abgemeldet), on omistaja vienyt scheinin Zulassungstelleen(jossa se on laitettu silppuriin?) ja siinä tapauksessa tarvin siis abmeldebescheiningungin.

Jos oikein olen ymmärtänyt, mitään sen kummempia luovutusosia ei ole. Eli se jolla on kourassa Kfz brief, on auton omistaja. Toisin sanoen, jos voro hipsii kotiini ja ottaa Kfz briefin, millä minä sitten todistan että se kuuluu minulle?

Entäs sitten ne kilpien verolätkät vai mitä ne onkaan...missä vaiheessa semmoset saa?

Ulmin kaupungin sivuilla ei pahemmin extrainfomaatiota ollut.

bhajee
26-09-05, 16:37
Pykäläthän on sinänsä samat koko maassa, mutta kyllä siellä Ulminkin sivuilta tietoa löytyy: http://tinyurl.com/b3awu

Katso linkkejä sivun alareunassa. (Oletan nyt siis, että kyseessä on käytetty auto).

Jos se on (ollut) siellä rekisterissä, niin ohje on "Umschreibung eines Fahrzeugs (innerhalb des Stadt- oder Landkreises)". os taas muualla, niin "Ummeldung des Fahrzeuges (anderer Standort des Fahrzeugs)".

Asiaan vaikuttaa siis se onko auto "vorübergehend stillgelegt" vai ei - mutta ne on mainittu noissa ohjeissa.

Jos auto on poistetaan rekisteristä, niin niistä kilvistä rapsutetaan ne katsastus(ei vero)tarrat pois, ja liimataan taas sitten takaisin.

JJ
26-09-05, 16:49
Jos oikein olen ymmärtänyt, mitään sen kummempia luovutusosia ei ole. Eli se jolla on kourassa Kfz brief, on auton omistaja. Toisin sanoen, jos voro hipsii kotiini ja ottaa Kfz briefin, millä minä sitten todistan että se kuuluu minulle?

Asia on juuri näin eli Kfz-Briefin haltija on käytännössä auton omistaja. Tähän pätee oikeastaan sama suositus kuin Suomessakin: kannattaa aina tehdä auton oston yhteydessä kauppakirja. Tällöin on ainakin mahdollisuus osoittaa, että sinua edeltänyt omistaja on myynyt auton juuri sinulle.

kaisalii
26-09-05, 17:33
Minnen ymmärrä autokaupoista mittään, mutta ADAC:n sivuilla on esim. hyvä pohja kauppakirjalle, jota ollaan joskus vuosia sitten itsekin käytetty, ja sitten muuta tietoa autokaupoista. Näyttää olevan vain ADAC:n jäsenille nuo sopimuspohjat, mutta jos vaikka sattuisit olemaan sellainen.

http://www.adac.de/Recht_und_Rat/fahrzeugkauf_leasing/default.asp?ComponentID=27395&SourcePageID=86859%230

bhajee
26-09-05, 19:17
Noita kauppakirjapohjia löytyy pilvin pimein esim. guugeloimalla ""kfz kaufvertrag" pdf". Jotkut PDF-lomakkeet voi täyttää tietokoneellakin.

millennium
27-09-05, 17:06
Jos haluat lukea asiasta Suomeksi, eikä tuolla lokaalilla kielellä
niin kannattaa katsoa sivut

http://www.sompsa.fi/AutoSaksasta.htm

Tuo nyt on tehty siitä näkökulmasta että auto vietäisiin pois, mutta
kuvio on melko sama.

Ja VOIN SANOA, että sellaiset "pellet" :) jotka laittaa autokaupan hoitamaan tuo paperisodan jää iso byrokratia sirkus kokematta.

Terve menoa tutustumaan saksalaisen byrokraatin elämään vaikka tuonne rekisteröinti toimistoon....se on lysti kokemus, jos sen siltä
kannalta ottaa :)

bhajee
27-09-05, 17:31
Vaihtelee varmaan paikkakunnittain, mutta täällä Münchenin "maalaiskunnassa" asia hoituu ruck-zuck. Varsinainen rekisteröintitoimitus kestää ehkä 2-3 minuuttia, jos on ruuhkaa niin joutuu ehkä jonottamaan lappu kourassa. Jos joutuu uudet kilvet teettämään, niin pari-kolme minuuttia lisää.

R2D2
27-09-05, 20:56
[quote="millennium"]

Ja VOIN SANOA, että sellaiset "pellet" :) jotka laittaa autokaupan hoitamaan tuo paperisodan jää iso byrokratia sirkus kokematta.

Höherweg??????

:wink:

jussi
27-09-05, 21:30
Vaihtelee varmaan paikkakunnittain, mutta täällä Münchenin "maalaiskunnassa" asia hoituu ruck-zuck. Varsinainen rekisteröintitoimitus kestää ehkä 2-3 minuuttia, jos on ruuhkaa niin joutuu ehkä jonottamaan lappu kourassa. Jos joutuu uudet kilvet teettämään, niin pari-kolme minuuttia lisää.

Onhan tästä ollut ennenkin puhetta tuolla maastamuuttajien puolella. Minulla meni 1. autoa ulukomuan kilvistä Saksaan rekisteröitäessä, kun en tyhmänä uskonut että tarvittavien kuponkien määrä on sellainen kuin on ja virkailijat antoivat puutteellista infoa ml. jokin pikkupomo rekisteritoimistossa. Eikä se ole paikalliselle autolle juuri vähäisempi. Toisen kärryn kanssa sentään 1 käynti riitti.

Suomessa pelkkä luovari ja rekisteriote mukaan ja paikalliseen postiin. Homma hoituu 5:ssä minuutissa ja saa halutetessaan vielä vakuutuksenkin autoon.

//jussi

bhajee
27-09-05, 23:15
Lankomieheni juuri rekisteröi hänelle myymäni (lahjoittamani) Saksan reksiterissä olevan auton Suomeen.

Kyllä se paperien ja byrokratian määrä on sielläkin aika hyvä.

paulatytto
28-09-05, 11:35
Lankomieheni juuri rekisteröi hänelle myymäni (lahjoittamani) Saksan reksiterissä olevan auton Suomeen.

Kyllä se paperien ja byrokratian määrä on sielläkin aika hyvä.

Juuri tuo Saksan rekisterissä oleminen lienee aiheuttanut sen normaalia suuremman byrokratian.

Jos oot Suomessa ja ostat auton Suomesta, homma on kohtalaisen kivuton.

Harri
28-09-05, 12:52
OFF TOPIC: Älkää sitten hukatko sitä Briefiä. Se on jumalaton ralli ja avo härdelli päällä, kun ruvetaan selvittämään, kellä se auto on oikein ollut. Pitää saada entisten omistajien tai "mustalais" jobbareiden kauppakirjoista kopiot Zulassungstellelle. Sitten voi pikkuhiljaa hakea Ersatz Briefiä.
Luonnollisesti KBA:lta täytyy saada myös todistus Flensburgista, ettei auto ole varastettu tms. Kaikki tämä härdelli kestää useamman kuukauden. Viel Glück! :smt099

hexxi
29-09-05, 08:38
Itsekkin olen viime kesänä yhden auton saksasta suomeen hakenut. Saksan päässä käytiin zulassungstellellä autokaupan sedän kanssa ja se hoitui suht mukavasti. Enkä minä kyllä suomen päässäkään mistään jumalattomasta paperisodasta puhuisi. Autoverohakemus ja yksilöintilomake täytettiin tullissa ja siinäpä se melkein oli.