View Full Version : Vaimon / tyttöystävän sairasvakuutus Saksassa

feller
28-09-05, 19:07
Terve kaikille,

Itse saavuin tänne Saksan maalle pikkuisen toistaviikkoa sitten, ja kaikki byrokratia, vakuutukset yms. on hoitunut yllättävän helposti vaikka oma Saksan kielitaito on ystävällisesti sanottuna heikko... :) Mutta kaikesta ollaan selvitty, missään ei oo tarvinnut huutaa, eikä kukaan ole minulle huutanut... Yksi rekisteröintitoimiston täti (kysyessäni hänen englannin kielen taitoaan), ilmoitti että nyt ollaan Saksassa ja puhutaan Saksaa, mutta kyllä asiat saatiin hoidettua.

Mutta oikeastaan tärkeämpi asia kysyä on, että koska parempi puolisko muuttaa vasta muutaman kuukauden kuluttua Saksan maalle. Eikä hänellä ole täällä työpaikkaa, joten ei (käsittääkseni) pysty samalla tavalla maksamaan tai saamaan sairasvakuutusta?

Miten saamme hänen sairasvakuutus-asiat kuntoon?? Jossain foorumin syövereissä, joku mainitsi että hänet voidaan vakuutta ns. "siivellä", eli minun vakuutuksella?

Vai miten asia saadaan hoidettua?

Kiitokset

Janne

sepisaksa
28-09-05, 20:08
Moi,

Jos sairausvakuutusyhtiösi on ns. "gesetzliche krankenkasse" niin sen pitäisi riittää että käyt ko. toimistossa. 'Ovat kiinnostuneita siviilisäädystä eli virkatodistus, josta selviää kyseinen asia ja vaimon nimi, kannattaa ottaa mukaan. Jos ette olekaan naimisissa, niin enpä osaakaan sanoa miten sitten asia on. Privaattikassat vakuuttanevat kenet tahansa mutta se maksaa erikseen per pää. Jos vaimosi ei muuta pysyvästi saksaan, vaan väliaikaisesti ja ei työskentele täällä niin hän pysy Kelan vakuuttamana. Tosin Kela kiinnostunee muuton pysyvyydestä aika-ajoin. Kelan sivuilta löytynee lisätietoa.

Heinze
29-09-05, 10:02
Moi!

"Gesetzliche Krankenkasse" vakuuttaa aviopuolison "siivellä", jos hänellä ei ole tuloja yli 345 EUR/kk (yksityisyrittäjät ym.). Myös 400-euron lain mukaan töissä olevat pääsevät aviosiipan "siivellä".

Tämän "siivellämatkustelun" virallinen nimi on Familienversicherung.

Toimiston täti ymmärtää parhaiten, jos kaikki avainsanat ovat mukana lauseessa:
Ich möchte meine Ehefrau als Familienmitglied im Rahmen der Familienversicherung versichern.

Tyttöystävien/avovaimojen vakuuttamisesta en tiedä.

Ja aiheen sivusta: Niin kuin verokeskusteluista varmaan olet huomannut, avioliiton solmiminen alentaa veroprosenttia huomattavasti, jos puolisoiden tulot ovat kovin erisuuruiset (yhteisverotus eli "Splitting").

t. Liisa

Pilvi
29-09-05, 10:25
"Ja aiheen sivusta: Niin kuin verokeskusteluista varmaan olet huomannut, avioliiton solmiminen alentaa veroprosenttia huomattavasti, jos puolisoiden tulot ovat kovin erisuuruiset (yhteisverotus eli "Splitting")."

Tietääkö joku miten verotuksessa käy seuraavassa tapauksessa (pitäisikö siis liittoutumista tosissaan harkita :D ): avomieheni on saksalaisen työnantajan palveluksessa ja minä puolestani teen Saksasta käsin töitä suomalaiselle työnantajalle ja maksan veroni siis Suomeen (asun täällä vain siitä syystä, että avomies täällä töissä; kyse ei ole mistään komennuksesta tms.). Alenisiko siis avomieheni veroprosentti tässäkin tapauksessa vaikka minä en maksakaan veroja Saksaan?

Favolina
29-09-05, 11:06
Alenisiko siis avomieheni veroprosentti tässäkin tapauksessa vaikka minä en maksakaan veroja Saksaan?

Kyllä. Avioliiton solmiminen vaikuttaa miehen verotusluokkaan riippumatta siitä, maksaako vaimo veroja vai ei. Minä en ole Saksaan maksanut veroja vielä ollenkaan näiden reilun kahden vuoden aikana, ja silti miehen nettopalkka nousi muutaman sataa euroa heti, kun lähetti vihkitodistuksen veroviranomaisille.

Pilvi
29-09-05, 11:16
Kuulostaa hyvältä. :-D
Entä mahdetaanko Suomesta saatu palkka (=minun) ottaa huomioon täällä yhteisverotuksessa. :-s

feller
29-09-05, 11:44
Hei,

Kiitokset kaikille, näillä eväillä on hyvä lähteä eteenpäin. Ja tärkein asia selvisi, että on mahdollista saada hoidettua sairasvakuutus kuntoon.

Ja erityinen kiitos avainsanoista, täytynee tulostaa ja viedä paikalliseen toimistoon :-D

janne

riikka
29-09-05, 13:04
Kuulostaa hyvältä. :-D
Entä mahdetaanko Suomesta saatu palkka (=minun) ottaa huomioon täällä yhteisverotuksessa. :-s

minä en ole paras ekspertti splitting tabellea käsitellessä, mutta eikös asia ole niin että jos molemmilla aviopuolisoilla palkkatuloa, verohyöty menetetty. Verot alenee ainoastaan jos toisella aviopuolisolla ei ole tuloja.

Sinun tapauksessa voisi tietysti kokeilla niin että Saksan tulosi ovat nolla; Saksan viranomaisten ei nyt välttämättä tarvi tietää että teet töitä Suomeen (ja maksat verosi sinne).

abe
01-10-05, 21:43
Kyllä se splitting auttaa, jos palkat eivät ole identtiset. kun se kuitenkin siirtää laskennallisen tulon sinne keskiarvoon.

abe