View Full Version : Eräpäivä

JJ
16-10-05, 21:17
Sain tässä taannoin kirjekuoren, jossa oli joidenkin kymmenien eurojen suuruinen lasku. Asia oli sinänsä kunnossa, olin jo odottanutkin tätä laskua ja sen suuruuskin oli kohdallaan. Pahemman kerran tökki laskun eräpäivä: sain laskun torstaina ja eräpäivä oli perjantaina - eli jo seuraavana päivänä!!! :x

Aloin sitten tutkia laskua tarkemmin. Ensimmäinen ajatukseni oli, että laskussa on väärä osoite, joten se on harhaillut ties vaikka missä ennen perille saapumistaan. Ehei, nimi ja osoite olivat täsmälleen oikein. Olisikohan laskun saapuminen viivästynyt sitten jostain muusta syystä? Tässä kohtaa aloinkin jo sitten haukkoa henkeä - laskussa oli nimittäin saman viikon tiistain päivämäärä. :shock:

Onko tällainen käytäntö Saksassa kovinkin yleinen? Toivoisin ainakin tämän olevan poikkeustapaus.

Fin-Jet
16-10-05, 21:23
Olen tuossa jo muutaman kerran saanut laskun vakuutusyhtiöltäni jossa eräpäivä oli jo mennyt! Täten uskallan väittää, että sinunkin kohdalla tällainen tulee toistumaan vielä.. Mutta jos he eivät ole niin tarkkoja, niin miksi sit me olisimme?! Suoraveloitus on pop!

riikka
17-10-05, 09:43
Mun kokemuksen mukaan täällä ei olla turhan tarkkoja eräpäivistä, mä en ole niitä edes joka laskustani löytänyt, tosin en ole suurennuslasilla hakenut.
Suomalaisten maksuajathan on ihan toista mitä Saksassa, sekä privaatti että business puolella.
Jos eka lasku hukkuu, seuraavaan tulee vain 1 eur lisää kuluja. Suomessa 5 eur, mikä kuvaa hyvin odotusta laskun maksun aikatauluista.

Kylie
18-10-05, 09:54
Saksassa ei laskuihin merkitä mitään eräpäivää. Pitää vain tietää, että käytäntö on sellainen, että lasku pitää maksaa oliko-se-nyt-10-arkipäivän-sisällä. Joku varmaan tietää paremmin. Jos siinä joku päivämäärä on, tarkoittaa se sitä, että tuo aika alkaa kulumaan siitä.

Olin aikoinaan asiasta varsin yllättynyt, kun olin Suomessa oppinut, että lasku on mitätön ellei siinä ole eräpäivää. Vasta kun opin, ettei Saksassa palkkakaan välttämättä makseta sovittuna päivänä, tajusin, että miksi laskukaan pitäisi maksaa tismalleen aikarajan puitteissa.

Olennainen ero Saksan ja Suomen maksukäytännöissähän on, että Saksassa kaikki mahdollinen veloitetaan etukäteen ja mikäli suinkin mahdollista, suoraveloituksella. Lienevät oppineen tästä löysästä laskutuskäytännöstä. Suomessa ilmeisesti luotetaan tehokkaaseen perimiseen ja kansalaisten kuuliaisuuteen, kun sähkölaitoksin antaa käyttää sähköä kolme kk ennenkuin laskuttaa.

mippe
18-10-05, 10:17
Saksassa ei laskuihin merkitä mitään eräpäivää.

Aina on maksuohjeet laskussa vaikkei ehkä suoraan eräpäivän muodossa.

Joko niissä lukee että maksu
a) tiettyyn päivään mennessä
b) zahlbar sofort (maksa heti)
c) 14 päivää laskutuspäivämäärästä aikaa maksaa

Fin-Jet
18-10-05, 10:42
Ainakin Allianzin laskuissa on eräpäivä... en sit tiedä muuten. Mut eiköhän se ole niin, että pääasia että ne tulee maksettua.. ei niin ole päivän päälle.