View Full Version : Muutto Saksaan harkinnassa, kysymyksiä

JP
24-10-05, 17:21
Harkitsemme muuttoa Saksaan, miehellä olisi siellä töitä.

Mutta osaisiko joku kertoa, mitä vaimo voisi tehdä? Suomessa olen työttömänä nyt, meillä on yksi noin 4v lapsi.
Saanko Saksassa mitään tukea tms. Nyt olen Suomessa ansiosidonnaisella päivärahalla.

Sen verran sain selville, että voisin kolmeksi kuukaudeksi lähteä tuella töiden hakuun Saksaan, mutta sitten olisi palattava Suomeen, jos töitä ei löydy. Eli tämäkään ei minsuta ole kovin kiva vaihtoehto....

Miten verotus Saksassa? Olen joskus kuullut, että siellä otettaisiin huomiooon, jos vaimo on kotona. Onko tämä totta? Ja miten paljon se vaikuttaa verotukseen? Mitä jos vaimo meneekin töihin, miten sitten verotus?

MIllaiset maksut on päivähoidossa? Entä jossain osapäivähoidossa/kerhossa tms?

Olen selaillut saksankielisiä sivuja, mutta siitä on vuosia kun olen saksaa opiskellut ja kaikki on unohtunut.

Kiitän, ja toivon, jos joku ehtisi vastaamaan nopeasti.

Heinze
24-10-05, 18:51
Hei!

Näistä verotus- ja työttömyysasioista on ollut juttua muutamaan kertaan tänä syksynä. Uusin on asdf:n kysymys "Työttömyyskorvauksen hakeminen Saksasta" (kohdassa maastamuuttajat).

Tuon vähän monimutkaiselta vaikuttaneen työtömyysturvakeskustelun tulos oli lyhykäisyydessän tämä:
Jos olet ollut vähintään 4 viikkoa työttömänä ennen Saksaan lähtöä, voit siirtää ansiosidonnaisen työttömyykorvauksen korkeintaan 3 kk ajaksi Saksaan. (Tämä järjestely on tarkoitettu oikeastaan siihen, että ihminen lähtee työnhakumatkalle Saksaan).
Tämän jälkeen ei korvauksia tipu, ellei välillä ole töissä Saksassa ja jää sitten uudelleen työttömäksi. Korjatkoon joku, jos ymmärsin jotakin väärin.

Saksassa on yhteisverotus, joten miehen veroprosentti alenee huomattavasti, jos vaimo on kotona. Verkosta löytyy tätä yhteisverotusta koskevia verotustaulukoita hakusanalla "Splittingtarif".
(On kuitenkin otettava huomioon, että verot ovat vain osa palkasta pidätettävistä summista. Tästäkin on käyty keskustelua aivan viime päivinä, ks. mattirot: "verotus yllätti").

Lastentarhamaksut näyttävät tässä meidän seudulla pyörivän 70 euron paikkeilla/kk ensimmäiseltä lapselta. Tällä maksulla saa aamupäivähoidon (n. klo 8 - 12.30 ja mahdollisesti muutaman tunnin 2-3 iltapäivänä, riippuu tarhasta). Lapsi ei saa ruokaa tarhassa, vaan hänellä on omat eväät mukana.
Jos vaimo sitten aloittaa työt, lapselle täytyy löytää kokopäiväpaikka "Kindertagestätte".

Lapsilisä on 154 euroa/ lapsi.

Tässä vähän tietoa aluksi. Hae lisätietoa keskusteluista vaikka hakusanoilla työtömyysk*, vero* jne.

t. Liisa

Heinze
25-10-05, 13:38
Kysymyksesi koski kai lähinnä Saksaan muuton taloudellista puolta, mutta ehkä kyse on myös elämisen ja olemisen mielekkyydestä, jos lähdet miehen mukana Saksaan etkä heti saa töitä.

Kotiäitiys on Saksassa vielä ihan normaalia, ainakin jos perheessä on alle kouluikäisiä lapsia. Ennustan, että suurin osa tulevista naapureistasikin on kotona lastensa kanssa.

Tässä muutamia (enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia) vaihtoehtoja, jos miehen palkka riittää perheen elämiseen:

- nauti yhdessäolosta pienen lapsesi kanssa
- paranna saksankielentaitoasi kansalaisopiston kursseilla ja käyttämällä saksaa arkielämässä
- ala harrastaa vaikka napatanssia
- toteuta mahdollinen suunnitelma toisesta lapsesta

Ja jos kaipaat välillä suomalaista seuraa, tule kantapöytiin.
Voit myös viedä lapsesi kerran viikossa kokoontuvaan suomikouluun (ks. www.Rengas.de), jossa hän kerrankin saa vapaasti käyttää äidinkieltään ja sinä tapaat samassa tilanteessa olevia suomalaisäitejä.

Kun sitten alat kyllästyä tähän kotiäidin rooliin, ala hakea tosissasi töitä - moni foorumilainen on löytänyt töitä, vaikka alku onkin tuntunt hankalalta.

t. Liisa

JP
25-10-05, 14:43
JOo, lähinnä mietin kaikenlaisia seikkoja :D

Tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto olisi olla kotiäiti, joka minulle kyllä sopiikin ;) Toinen lapsikin toki on tervetullut...

Mietimme juuri niitä Saksan plussia ja Suomeen jäämisen plussia. Oppisihan siellä toisen kielen kunnolla (luulen ainakin), lapsikin oppisi toisen kielen, olisi mahdollisuus olla edelleen kotiäiti... Kokemuksia varmasti tulisi rutkasti lisää yms.

Vaikuttaa, että lapsellekin olisi tarjolla aktiviteetteja, Kindergarten yms.
Pitääkö noihin Kindergarteneihin hakea paikkaa ja voiko sen aloittaa milloin vai, vai alkaako siellä ns. lukuvuodet jolloinkin tiettyyn aikaan? Ja miten hakeminen tapahtuu?

Lumi
25-10-05, 22:29
Meidänkylän kaupungintalolla on Frau X, joka on vastuussa lastentarhojen sijoituspaikoista. Sinne kun ilmottautuu ennen kesää, niin saa syksyllä paikan, siis alkaen lomien jälkeen elo-syyskuussa.Paikkaan on kotiäidilläkin oikeus, jos lapsi on täyttänyt 3v. Mutta vaikeaksi menee jos lapsi on nuorempi, silloin pitää olla työnantajan todistus siitä että kuinka paljon tekee töitä.

Heinze
26-10-05, 11:22
Taitaa olla vähän paikkakuntakohtaista tuo tarhoihin ilmoittautuminen. Pienillä paikkakunnilla ilmoittaudutaan suoraan tarhaan, isommilla on keskitetympi järjestelmä.

Kesken vuotta muuttava lapsi otetaan täällä meidän kylällä ryhmään heti, kun paikka vapautuu. Mitä lähempänä kouluikää lapsi on, sitä nopeammin hän saa paikan.

Liisa