View Full Version : asunnonhaku Mainzin alueella?
Hei!
Olen muuttamassa ystäväni kanssa Suomesta Mainziin keväällä, joten hieman neuvoja kaipaisimme.. Mistä kannattaisi asuntojen etsintä aloittaa, esim. onko jotain hyviä nettisivuja? Milloin kannattaisi viimeistään haku aloittaa, kun asunto pitäisi huhtikuun alussa viimeistään olla? Millainen on asuntojen vuokrataso yleisesti ottaen Mainzissa?
Näihin kysymyksiin etsimme vastausta, mutta tietenkin jokainen vinkki tulee tarpeeseen liittyen alueeseen ja asumiseen siellä päin :)
Kiitos etukäteen!
-Riikka
makkipakki 25-10-05, 00:29 Vai Mainziin te muutate. Kiva. asun tällä hetkellä vielä Mainzin lähellä, mulla alkoi tänään opiskellu Mainzissa, ja aion muutta itse joskus myöhemmin vielä lähempää Mainzia.
Ainakin yliopistossa on joka paikassa hirveästi mainosta asunnoista jotka ovat vuokrattavana, että sieltä ainakin varmaan jotain löytyy.
Enpä nyt tiedä mitä netistä löytyisi. Kokeilkaa tätä:
http://www.uni-mainz.de/studium/576.php
Täällä on muita linkkjä paikallislehdeille joissa on myös vuokrailmoituksia ja muihin sivuihin.
Oletteko tulossa opiskelemaan? Miksi muuten juurikin tänne Mainziin!? Noh...täällä alueella on ainakin hyvää viiniä, ei semmosta alkon roskaviiniä.
Hasta luego.
Mainz! Asuin siellä vuoden päivät ennenkuin lyötiin tuon miehen kanssa hynttyyt yhteen Frankfurtissa! Kaupungista jäi paljon hyviä muistoja :D
Mainz on mukavankokoinen pikkukaupunki jossa kulkee kätevästi jalan joka paikkaan. Itse suosittelisin ehdottomasti keskustan suunnalla asumista kaupungin ulkoreunoilla olevien lähiöiden sijaan.
Itse asuin Neustadtissa, vain 5min kävelymatkan päässä Hauptbahnhofilta, ja makselin 57 neliön kämpästäni huimat 570,- kuussa (Warmmiete). Kämpässä oli siis jo keittiö (EBK) joka luonnollisesti hiukkasen nostaa tuota kuukausivuokraa. Neustadt on kivaa aluetta, vanhoja ja uusia taloja sekaisin ja kivoja kneipeja. Alue on myös opiskelijoiden suosiossa, koska kulkuyhteydet ovat hyvät sekä kai myös yleinen hintataso on muuta Meenziä alhaisempi.
Keskusta on pieni ja kodikas, kulttuuritarjonta loistavaa, ostosmahdollisuudet mukavat (vrt. Frankun ainaiset ihmismassat ja Wiesbadenin onneton tarjonta tavalliselle tallaajalle jos jätetään ne butiikit pois :wink: ) Ja yöelämäkin on harvinaisen vilkasta pikkukaupungille, johtuu siis opiskelijoista. (vinkki: Mainzista löytyy myös koko RheinMain- alueen parhaat EBM-elektro-goottibileet :twisted: )
Sijainti on myös hyvä jos haluaa välillä tuulettumaan: Wiesbaden joen toisella puolella, 10 min junalla sekä Frankku 40 min S-bahnmatkan päässä avartavat kummasti!
Karnevaalit on luonnollisesti näkemisen arvoiset (ja takuuvarmasti paremmat kuin Köllessä, niiih! :wink: ), samoin kuin juhannuksena järjestettävät Johannisfestit. Mainzissa tulee käytyä edelleenkin silloin tällöin (mun maailmanparas kampaaja on Mainzin altstadtissa!), joten laittakaa viestiä jos pienimuotoiset suomitreffit kiinnostavat! Ja Frankun kantapöytähän ei ole liian kaukana sekään :P
Tulemme Mainzin alueelle, koska ystäväni aikoo Mainzin yliopistoon opiskelemaan. Oma kielitaitoni ei vielä puolen vuoden au pair -ajan jälkeen riitä saksaksi opiskelemiseen, mutta koska Suomessakaan ei tällä hetkellä mikään odota ja haluan oppia saksan kunnolla, niin ajattelin muuttaa ystäväni mukana ja tehdä jotain hanttihommia (jos vain löydän jotain, aika sama mitä) ja käydä kielikurssilla ja parannella näin kielitaitoani, ja ehkä sitten seuraava vuonna omakin kielitaitoni on sen verran kasvanut, että voisin itsekin pyrkiä opiskelemaan :)
Kiitos kaikista vinkeistä, lisääkin toki vielä kaivataan =)
-Riikka
Moi!
Tämä mene alkuperäoisen aiheen vierestä, mutta on tärkeää:
Jos lähdet ensin Saksaan "hanttihommiin" ja aiot sitten mahdollisesti opiskelemaan, ota ajoissa sevää mitä KELA tähän sanoo.
Nättää siltä, että "asumisperusteinen sosiaaliturva" lopuu aika äkkiä, jos on välillä töissä Saksassa ja sillä perusteella Saksan sosiaaliturvan piirissä.
Voisiko joku foorumilainen kommentoida, jolla on tästä tietoa ja/tai kokemusta.
t. Liisa
KELA:n asumisperusteinen sosiaaliturva käsittää, käsittääkseni, myös opintuen ja sen asumislisän. Eli jos muuttaa pysyvästi Saksaan, käy täällä töissä ja kuuluu paikalliseen Krankenkasseen- ei liene oikeutettu opintotukeen. Toisaalta saattaa sitten saada Wohngeldiä tai Bafög`ia.
Hanttihommien tekeminen Saksassa ei muuten ole välttämättä ihan yksinkertaista. Tai siis työn tekeminen kyllä. Mutta sairasvakuutuksen saaminen 400 €- Basis töillä on hankalaa- ellei mahdotonta. Ja "vapaaehtoinen"- sairasvaakutus maksaa maltaita, varsinkin jos ei ole virallisesti opiskelija.
kiitos uusista vastauksista! Muuttoasiaa aloimme harkita vasta äskettäin, joten emme/en ole ehtinyt ottaa vielä kaikesta tuollaisesta selvää, enkä -jos totta puhutaan- innostuksissani ollut edes vielä moista ajatellut.. Joten nyt alankin sitten vähän paremmin asioita selvittelemään..
Mitä kaikkea siis kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo tehdä kuten minä (siis ensin hanttihommiin, sitten opiskelemaan..)?
Kuinka mahdotonta/mahdollista jonkunlaisen hanttihomman saaminen on? Siitä pitäisi kuitenkin saada elämiseen rahat, eli vuokra, ruoka ym. kulut..
Jotain muuta?
-Riikka
makkipakki 26-10-05, 18:55 Moi.
Semmosia pieniä töitä kyllä löytyy saksasta. En nyt enään tarkkaan muista, mikä "hanttihomma" tarkoitti, mutta taidat etsiä jotain helppoa, ei erityistä koulutusta vaativaa, työtä.
Saksassa on paljon semmosia firmoija, jotka vuokraavat työntekijöitä muille firmaille, esimerkiksi tehdaille, kaupoille, varastoille, jne..
Vastaava firma taidaa olla suomessa varamiespalvelu. Täällä on semosia kuin Randstadt, Manpower, jne..... (= Zeitarbeitsfirmen)
Niissä löytyy usein sellaista työtä jota varten ei tarvitse olenkaan puhua saksaa, eli ei tarvi osata.
Itse olin vuonna 2003 töissä Manpowerilla, 1-2 kuukauden ajassa. Aluksi minua "lainatiin" moneksi viikoksi sellaiselle firmalle, jossa piti tehdä varastotöitä ja "kommissionieren". Se oli ihan perseestä. Siellä oli aika paljon ulkomaalaisia, jotkut niistä eivät ymmärtänyt melkein mitään saksaa ja ei "käsikieltäkään". Sitten olin lopuksi jossain muovitehdaassa, se oli ihan ok.
Tämösissä töissä on hyvin mahdollista, että ei saksaa opi hyvin, kun muutkan ei puhu hyvää saksaa. Sivistystaso voi olla aika matala. Vuorotyötä tulee.
Sain silloin palkkana yhdestä kuukaudesta noin 900€, tuntipalkka oli päivisin vähän yli 5 €, eli veroita poislaskien jäi alle 5 € päivisin.Öisin sai toki enemmän rahaa. Ei kovin paljon, mutta jos ei ole mitään erityistä koulutusta, tai rekkaauto ajokortti tai trukki(Gabelstapler)ajokortti, niin on vaikea saada korkeanlaaduista ja hyvin maksettua työtä.
Mutta kuulin, että vuonna 2004 tehdin joku uusi laki, joka määrää että näiten "vuokratyöläisten" pitää saada sama palkka kuin kantahenkilökunta, eli nyt pitäisi saada enemmän rahaa.
Muuten saa töitä hyvin, jos tuntee jonkun, joka tuntee ehkä jonkun jolla on työtä tarjolla, jne... "Connections" on tosi hyviä ja myös kannattaa ehkä ihan vaan käydä firmoissa, tehdoissa, kaupoissa, jne. ja kysyä tarviiko ne ketään.
Siinä sitten kannattaa ehkä ottaa huomioon että ne ei ota sinua "pimeäksi työntekijäksi" (schwarzarbeiter), semmonen saattaa tapahtua, varsinkin pienissa yhtiöissä.
Jepulis...eli noissa varamiespalveluissa löytyy minun mielestäni aina jotain töitä, vaikka pitää ehkä odottaa vähän.
Mutta mun mielestäni semmonen työ on aika perseestä ja itse on kovin tykkänyt siitä, varsinkin kun oli niin peini palkka.
Mutta jos ei oo muuta vaihtoehtoa, niin se on paremmin kun ei olisi mitään.
Vai Mainziin muuttamassa? Hyvä valinta, toivottavasti, sillä itse muutan sinne 2 viikon päästä! :)
Itse hommasin kämpän internetin WG-sivustojen kautta. Kirjota googleen WG, ja sieltä löytyy yli 10 asunnonvälittäjää. En saanut asuntoa tosin aivan ydinkeskustasta, mutta asunto on onneksi 5 min kävelymatkan päässä ratikkalinjalta, joka menee suoraan Hauptbahnhofille.
Kannattaa muuten tsiigailla Mainzia Google Earthin kautta, se on kuvattu todella tarkasti!
Koskas järjestetään Sirkun ehdottamat suomitreffit? :)
äitileppis 19-04-06, 11:17 Hei!
Olen muuttamassa ystäväni kanssa Suomesta Mainziin keväällä, joten hieman neuvoja kaipaisimme.. Mistä kannattaisi asuntojen etsintä aloittaa, esim. onko jotain hyviä nettisivuja? Milloin kannattaisi viimeistään haku aloittaa, kun asunto pitäisi huhtikuun alussa viimeistään olla? Millainen on asuntojen vuokrataso yleisesti ottaen Mainzissa?
Näihin kysymyksiin etsimme vastausta, mutta tietenkin jokainen vinkki tulee tarpeeseen liittyen alueeseen ja asumiseen siellä päin :)
Kiitos etukäteen!
-Riikka
Hei Riikka :-)
Minä en edes tiedä, missä Mainz on, mutta sen olen huomannut, ettei ainakaan meillä onnistunut asunnon vuokraus täältä Suomesta käsin. Meillä kun noita lapsia ja koiria on siunaantunut, joten oikeanlaisen paikan löytäminen on tärkeää.
Nettisivuilla ei myöskään ole varmasti kaikkea tarjontaa asunnoista tai sitten Saksassa on todella vähän asuntoja vuokralla :shock:
Ensin yritimme vuokrata miehelle pientä asuntoa, sillä me menemme vasta koulujen loppumisen aikaan perässä. Hinta vaan nousi keskustelun edetessä, takuuvuokra olisi jopa viikon mittaiselle vuokrasuhteelle ollut kahden kuukauden vuokra...että pitäköön vaan asuntonsa :evil:
Nyt mies asuu hotellissa ja asunnon etsintä on helpompaa paikan päällä..tai helpommasta en tiedä, mutta ainakin pääsee katsomaan asuntoa/ paikkaa/ kouluja jne...
Monissa maissa asunnosta eroon pääseminen on työn takana, joten kannattaa katsoa tarkkaan, mihin asettuu. Vaikka pieleen se voi mennä noinkin :lol:
Itselleni yllätyksenä tuli tuo vuokranlaskutapa (kylmä vuokra...) ja keittiöiden puuttuminen. (Enkä ota muitakaan huonekaluja juurikaan mukaan, onpahan tekemistä kaupoissa juostessa, ei pääse ikävä yllättämään. )
No, nyt tiedän niistäkin, olen taas viisaampi kuin viime kuussa :wink:
Yleisesti asunnon hausta.
Esimerkiksi sivuston
http://www.immobilienscout24.de
kautta voi etsiä asuntoja. Alkusivulta valitaan tässä tapauksessa Wohnung mieten ja sitte kirjottaa Mainz sinne ort-kenttään. Mulla ainakin se anto suoraan hakualueeks Altstadt ja etäisyyden sieltä voi sitte ite määritellä. Haun painamisen jälkeen tulee älytön lista. Yläreunasta voi muokata listan esim järjestykseen Kaltmiete ja alareunasta voi valita vaikkapa, että asunnot, joissa on EBK (Einbauküche).
Tuolta nyt ainakin jotain löytyy.
Toinen isompi hakukone on
http://www.immowelt.de/
Kannattaa muistaa vuokratessa, että on aika hankalaa tehdä lyhyitä vuokrasopimuksia ja toisaalta tehtyjen sopimusten purkaminen on hankalaa. Tästä oli puhetta jossain täällä foorumilla. Takuuvuokra on 2-3kuukauden vuokra, eli aika iso klöntti rahaa. Muistaakseni ainakin scoutissa on mainittu takuuvuokrat.
|