View Full Version : Joulunvietto Saksassa suomalaisittain?
Täytyy tässä taas tehdä tikusta asiaa...
Joulu tulee - ihan taas yllättäen. Miten vietätte Joulua Saksassa?
Perunasalaattin ja Wienerwurstien, vai kinkun, lanttulaatikon, porkkanalaatikon tai jopa lipeäkalan kanssa?Tuleeko joulupukki? Kuunteletteko kyyneleet silmissä "Sylvian joululaulua"?
Nuo laatikothan voi itse tehdä mutta miten on kinkun kanssa? Saatteko kinkun paikallisesta lihakaupasta? (minä saan!)
Onko paikallinen talonkoristelu tuhansilla valoilla tarttunut - vaikka taitaa se Suomessakin jo olla muotia.
Kuka muistaa lapsuuden joulut joulukirkkoineen ja hevosrekineen, hautausmaalla käynnit aattona ?
Ja ikävä on kauheimmillaan juuri jouluna - kun se joulusauna puuttuu -
paitsi heiltä joilla on tämä ihanuus kotona.
Kyllä.
Kinkku Otolta, rosollia, paksua perunamuussia, tummaa kastiketta, tummaa olutta, (itsetehtyä) ruisleipää...
Minä laulan sylvian joululaulun, kuten varpusen talviaamunakin. (en tosin tiedä mistä se varpunen sen nakin aamulla sai)
Talo on koristeltu jouluvaloilla, osa haluaa käydä kirkolla.
Ja vain minä ja poikani olemme suomalaisia, loput sakemanneja.
abe
Täälä Frankfurtissa seurakunta ainakin järjestää Joulumyyjäiset ja sieltä kuulemma saa ajankohtaan kuuluvaa muonaa ja tarviketta.
Joulukinkun saa jopa uunivalmiina Roßbacherin Metzgereimyymälästä Neuhausista kymmenen kilsan päästä. Siellä kävi kaverini Kalle suomesta opettelemassa saksalaisten makkaran tekoa ja jätti vaihdossa kinkkureseptin. Nyt tätä suomalaista jouluherkkua tarjotaan täällä jos jonkinlaisiin juhliin pitkin vuotta....
Jo muutaman vuoden ajan vietän kaikki joulut Suomessa. Aikanaan tuli vietettyä ihan saksalaista joulua täällä.
Mulla on eka ulkomaanjoulu edessä tänä vuonna täällä Frankfurtissa, joten tämä kysymys on erittäin ajankohtainen. Tähän asti olen aina lentänyt perheen helmoihin mutta nyt kokeillaan miten saadaan kotoinen joulu täällä aikaseksi!
En usko että haluammekaan takertua kynsin hampain kaikkiin kotoa tuttuihin suomalaisiin perinteisiin, vaan sovellamme mahdollisuuksien mukaan. Pipareita on tullut leivottua joka vuosi, oli senhetkinen asuinmaa mikä tahansa, ja tänä vuonna aion leipoa myös joulutorttuja. En ole vielä törmännyt sopivaan valmisvoitaikinaan (anyone? anyone?) joten edessä lienee ko. taikinan vääntäminen alusta loppuun itse... :shock:
katsellaan miten suunnitelmat tästä kehittyvät... :D
Hei!
Onkos sinulla erityisiä vaatimuksia tuon voitaikinan suhteen?
Blätterteig-nimellä sitä löytyy ainakin Pennyn pakastearkusta (pakkauksessa kymmenen 9 x 9 cm levyä). Myös ainakin Pennyn ja Aldin kylmätiskissä on pakattuja lehtitaikinarullia (ja "fiinimmissä" kaupoissa varmaan kanssa).
Joku seurakuntalaisistamme kertoi laittavansa kaksi Aldi-taikinaa päällekkän ja kaulitsevansa vähän, niin tulee lehtevämpää.
t. Liisa
Liisa,
Tarkoituksena on ehdottomasti testata ensin valmistaikinat ennenkuin rupean taikinan vaivaukseen! Katselin viime viikonloppuna HITissä pakastearkkuja ja kyllähän Blätterteigia näyttää olevan joka lähtöön :D Raportoin tulokset ensimmäisen pellillisen kokeiltuani. :wink:
Moi Sirkku!
Kyllä meillä on käytetty tuota Blätterteigia jo vuosia ja hyvin on onnistuneet, niin lihapasteijat, kinkkupiirakat, kuin joulutortutkin. Taikinoissa on kyllä jonkin verran eroja, jotkut ovat hieman "kuivahkoja", mutta hyvä taikina löytyy varmasti pienellä kokeilulla. Jos teiltä löytyy Kauffland, niin sieltä ainakin saa hyvää voitaikinaa.
TaBe
Meillä vietettiin suomalaista joulua Saksassa vuosina 1996-2004 kahdeksan kertaa, kerran vuonna 2002 kävimme Suomessa jouluna. Miehelläni oli joulun aikaan poikkeuksetta peli, kerran jopa vieraissa joulupäivänä. Se tuntui suomalaiselle aluksi oudolta, mutta sittemmin opin, että sakemanneille joulun aikaan jääkiekkopeliin meno oli liki itsestäänselvyys. Olipa usein yleisöennätyskin tullut juuri juhlapyhinä.
Koska olin vuonna 1996 jouluna vasta 23v enkä koskaan sitä ennen valmistanut jouluruokia itse, oli pakko alkaa opettelemaan. Eka vuonna tein lanttulaatikon vahingossa kyssäkaaleista! Hyvää oli ja maistui valmiina melkein samalle. Sen jälkeen piti tilata ja ostaa lantut kalliista vihanneskaupasta, kun asumallamme seudulla lanttuja tavattiin syöttää vain lehmille. Muuallakin ihmeteltiin, miten Suomessa syödään jouluna sota-ajan ruokaa.
Minusta tulikin sitten varsinainen jouluemäntä ja tapana oli, että meille tuli joka joulu vieraita Suomesta. Joskus piti kinkku hakea 100 km:n päästä, mutta viimeiset vuodet sain sen takuutuoreena tutulta lihamestarilta. Tein laatikot, rosollin ja kaikki mahdolliset jutut aina itse, leivonnaiset myös. Joskus laiskuuttani saatoin tehdä tortut Blätterteigista, yleensä en. Usein kävimme Tuomasmessussa tai ainakin jossain kirkkokonsertissa.
Jouluista Saksassa on tosi lämpimät muistot. Mistäkähän tänä vuonna saisi Milkan joulusuklaata?
Varoitan ensin, että tästä tulee aivan kauhea siirappinen jouluhullun vuodatus.. :oops:
Tämä aihe on kuin minulle tehty, oon täysin jouluihminen, ja se tietty lämmin, ihana "joulutunnelma" kuuluu ehdottomasti jouluun ja syntyy varsinkin kotona monista tärkeistä perinteistä.. kynttilöiden vieminen haudoille (ajamme aattona 60 km vain tätä varten, ja perinteisesti missaamme joulurauhan julistuksen, mitä kuunnellaan sitten matkalla kotiin radiosta.. :roll:) JOULUSAUNA, jouluevankeliumin lukeminen (sen "ainoan oikean" version), jouluruoan syöminen siihen pisteesen, että on vyöryttävä sohvalle nokosille..jne.. ah, tulee ihanan jouluinen olo jo näitä ajatellessa.. :santa:
Tähän asti olemme poikaystävän kanssa aina viettäneet joulua jomman kumman vanhempien luona, vuorovuosin. En kyllä parhaalla tahdollakaan saa täällä Saksassa aivan samanlaista joulutunnelmaa kuin Suomessa. Ensimmäinen joulu täällä oli jopa pettymys, ruokana oli juuri sitä perunasalaattia ja nakkeja (katso ensimmäinen kappale - ruokaperinteet). Ehkäpä viime kädessä myös tiettyjen tärkeiden ihmisten puuttuminen vaikutti tunnelmaan. Viime vuonna tein sitten elämäni ensimmäiset lanttu-, ja perunalaatikot ja rosollin, kinkku tuli kylläkin tölkistä.. :oops: Tortut ja piparitkin syntyvät jo rutiinilla. Poikaystävällekin suomalainen jouluruoka maistuu, eli siitä tulee meillä varmaankin perinne, varsinkin kun tiedän, etten IKINÄ onnistuisi tekemään Sauerbratenia ihan niin hyvin kuin hänen äitinsä.. :roll: Tänä vuonna on taas Suomi-joulu vuorossa, mutta ehkä ensi vuonna uskaltaudun jopa kinkun kimppuun.. :shock: Jos vain löydän sellaisen jostain, kovin pitkän matkan päästä kun ei ilman autoa voi lähteä hakemaan..
Tuon joululaulujen laulelun ja kuuntelun, kuten myös koristeiden suhteen.. Poikaystäväni on onneksi hyvin ymmärtäväinen, vaikka yritänkin kyllä musiikin suhteen fiilistellä enimmäkseen yksinäni, erilaisia koristeita (hän sanoo: "Kitsch") yritän vähitellen hivutella eri puolille kämppää.. :lol: Vain vilkkuvat jouluvalot eivät ole oikein mun makuuni. Kotonakaan koristeiden paljoudelta ja joululauluilta ei voi välttyä, siskoni laulelevat yhtä innokkaasti kuin allekirjoittanut.. Meidän perheen joulukuusi on kyllä aika legendaarinen, sen koristelemme perinteisesti me "lapset" (nykyään jo aikuiset) periaatteella "mehr ist mehr".. :wink:
Yksi erittäin tunnelmallinen joulukokemus minulla Saksasta kyllä on: en yleensä käy joulukirkossa (entisellä lukiollani on kyllä yökirkkoperinne, joka saa monet vanhat oppilaatkin vuosi toisensa jälkeen palaamaan), mutta ensimmäisenä Saksan jouluna menimme aattona yökirkkoon. Tunnelma oli kynttilöiden valossa ja kuoron laulaessa hyvinkin lämpimän jouluinen..
Hauskaa joulun odotusta kaikille foorumilaisille!
- no kun itse tämän aloitin , niin voin kai sitten kertoa miten meillä:
alkuaikoina yritin saada ne vähäiset sukulaiset joita täällä on, jouluna yhteen kuten Suomessa, olin tottunut siihen, että aina on iso porukka sukulaisia yhdessä viettämässä joulua. Laitoin kinkun, laatikot, rosollit ja kaiken mitä suomalaiseen jouluun kuuluu. En tiedä odotinko liikaa, tunnelmaa ei vain tahtonut syntyä - johtuiko se sitten siitä, että saksalaisille sukulaisilleni ei joulu ollut sitä mitä se minulle oli.
Ruoka kyllä maistui ja tein tietenkin myös saksalaisversion mukaan; punakaalia jne.
Enkä keittänyt lipeäkalaa ennenkuin 2. Joulupävänä ollessamme omien kesken - sitä ei ole mieheni tähän päivään asti edes maistanut.
Miehelleni oli täysin selvää miten ikävä minulla oli juuri jouluna Suomeen joten nämä joulua edeltävät suomalaisten joululaulujen kuuntelut ja haikea nyyhkytys, samalla kun paketoin lahjoja Suomeen lähetettäväksi saivat paljon myötätuntoa osakseen. Tätä on jatkunut nyt 34 vuotta - ja jatkuu - on pakko kuunnella niitä lauluja pakettien laittamisen aikaan.
Sitten lopetin suomalaisen joulukulttuurin pakkosyöttämisen sukulaisille, vietimme joulun anopin ( maailman parhaan) kanssa ensin kolmestaan ja sitten kun poikamme syntyi, neljästään ja tunnelma oli mitä kotoisin.
Anoppini rakasti lanttulaatikkoa ja ihmetteli joka kerran miten lantuista saadaan aikaan jotakin niin hyvää - oli kai Hänelläkin ne sodanjälkeiset lantunsyönnit tuoreessa muistissa.
Meillä syödään jouluna siis edelleenkin suomalaista , itsetehtyä jouluruokaa saksalaisin myönnytyksin, - nykyään tosin taas vain ikävä kyllä kolmestaan, anoppini kuoli kolme vuotta sitten, - tai eihän sentään, tänä jouluna tulee äiti Suomesta joten on taas neljän juhlat.
Kinkunpaistosta puheenollen, joka ikinen joulu minun pitää keittokirjasta katsoa, miten päin se kinkku uuniin pannaan, vaikka tiedän kyllä että kamara ylöspäin - sen suurempaa katastrofia en tiedäkään jos se kinkku epäonnistuisi eikä aattoaamuna leviäisikään se ihana kinkun tuoksu uunista....
Joulukoristelut minulla jäävät tavallisesti neljänteen adventtiin ,olen tänä vuonna vannonut saavani ne valmiiksi ensimmäisena - täytyy pitää kiirettä.Vähän itsetehtyjä koristeita ikkunoihin, adventtikranssia jne.
Oikein mukavaa joulunodotusta kaikille Foorumilaisille.
Cloudberry 05-11-05, 12:32 Slurps.. jo tulee vesi kielelle. Ettei vaan taida itellä jäädä Suomalaisen joulun maut väliin kokonaan tänä vuonna :( Ei täällä oo mitään tai ketään joka tekis vähän extramäärän jotain jouluherkkua esim lanttulaatikkoa ja tarjois meille kokemattomammille itsevääntäjille sopuhintaan? Nii ja mites sen maksalaatikon kanssa? :) Lipeäkala ei koskaan tainnu kuulua meidän joulupöytään joten sitä ei edes osaa kaivata :) siis en ole edes tainnut maistaa kyseistä "herkkua". Toivottavasti joku täällä nrw:n alueella kuulee huudon :)
Selaapa netti-Rengasta www.Rengas.de ja kurkista missä ovat lähimmät joulumyyjäiset. (Bielefeld?).
vinkkinä kaikille jotka etsivät reseptejä jne... Joulunviettoon
www.suomalainenjoulu.fi
täältä löytyy.
Mukavaa joulunodotusta kaikille.
janatuiska 22-11-05, 08:17 Miten olette tilanneet kinkun? Tarkoitan, että millä nimellä? Prager Schinken? Itselläni meni viime vuonna kaksi päivää selittäessä ja kuvaillessa mitä haluan...
voitaikina'ongelma' toistaiseksi hallinnassa, äiti toi muutaman ehdan, aidon voitaikinalevyllisen mukanaan, sekä valmista piparitaikinaa siinä pelossa ettei tyttären jauhopeukalo tällaiseen täällä kaukomailla taipuisi... pitää varmaan tehdä siitä "tunnelmanluojapipareita" jo nyt että saadaan joulun tuoksu kotiin!
Kinkkuasiaan otetaan myös vinkkejä vastaan: mies on lihansyöjä, ja halunnee varmastikin mahdollisimman kotimaisen kaltaisen kinkun joulupöytään!
Kinkkuasiaa on osastolla Hapankaalia.... "Joulukinkku"
Eiköhän Otto Mynkkenistä laita taas köörille kinkut suolaukseen, tilaukset sisään ajoissa :smt118
Montakohan niitä muuten näille lakeuksille oikein tarttis? Pitäiskö oikein ruveta trokaamaan?
Pitäiskö oikein ruveta trokaamaan?
Eiih.. "kinkkutrokari".. :laughing6:
Saapas nyt nähdä minkälainen joulu sitä tulee täällä järjestettyä. Ensimmäinen joulu ilman perhettä, ilman muita suomalaisia ja vielä ulkomailla.
Ilmeisesti yritämme järjestää ainakin parin muun ulkomaalaisen opiskelijan kanssa jonkunnäköisen yhteisjoulun. Saa sitten nähdä mitä siitä suomalais-latvialais-romanialaisesta joulusta oikein syntyy. Ainakin perunalaatikkoa on kyllä pakko väsätä. Muuten pitää sitten katsoa mitä suomalaisia ruokia sitä tulee laitettua. Pipareita on varmaan myöskin paistettava, tortut taitavat kyllä jäädä tekemättä, kun en suomessakaan ole niiden suurin ystävä. Onneksi vanhemmat tulevat sitten jo 26.12 tänne kyläilemään, joten suomalaiset joulusuklaat ja ehkä myös nuo piparkakut (jos niitä ei nyt itse tule tehtyä) tulevat siinä sitten mukana.
Pientä joulutunnelmaa olen jo yrittänyt luoda sähkökynttilä-jouluvaloilla ja kynttilöillä. Koristeita pitää vielä käydä ostamassa. Tosin ei tästä soluasunnon huoneesta kyllä oikein millään saa tunnelmaltaan lähellekkään samanlaista kun omasta asunnosta Suomessa tai sitten vanhempien asunnosta.
Huomasin tuolta renkaan sivuilta että täällä Dresdenissä järjestetään suomalainen joulukonsertti, jonne pitää kyllä mennä kolmantena adventtina.
Montakohan niitä muuten näille lakeuksille oikein tarttis? Pitäiskö oikein ruveta trokaamaan?
Juttelin just hovihankkijani kanssa, laittaa meidän kinkun alkuviikosta suolaukseen. Jos joku muukin on asiasta kiinnostunut, niin privaa saa laittaa ennen itsenäisyyspäivää. Vielä ei ole hajuakaan miten kuljetus Mynkkenistä tänne keskimaahan hoituu, mutta kyllähän tarvis keinot keksii...
lumihiutale 17-12-05, 22:59 Joulu Saksassa onnistuu varmasti tänä vuonna, kun saan kinkun ja Saarioisten lanttulaatikon suoraan kotimaisilta vierailtani. Ostin kyllä mielettömän ison lantun tänään marketista, mutta en ole ihan varma vastaako se maultansa tätä makeaa suomalais lanttua. Täytynee keitellä pitkään, että tärkkelyksestä lähtee sopivasti makeutta ja joukkoon tietysti siirappia. Olen maistellut saksalaisten hyvien lihanjalostajien suomalaisille tehtyjä kinkkuja useampana vuotena, ja ovathan ne toki maistuuneetkin, mutta eivät siltä suomalaiselta harmaasuolatulta. No hyvhän tässä on kehuskella, kun kohta tulee se kinkku sieltä lentokoneesta. Mitähän siitä tullissa tuumataan???
lumihiutale 17-12-05, 23:03 Halusin editoida ja viesti tuplaantui. Pyydän anteeksi toistoa. Ei se kinkkutarina nyt niin tärkeä ollut.
lumihiutale 18-12-05, 19:21 Takoituksena olisi kuljettaa joulukuusta noi 100 kilometria auton katolla. Löytisiköhän jostakin neuvoja, kuinka kuusi kuljetetaan parhaiten ilman, että neulaset kuivuvat matkalla?
Tänään aamulla ostin kovalla rahalla kuusen ja kannoin sitä 100 metriä kotiin. Maksaa, mutta säästyypähän kaikkinainen asiaan liittyvä vaiva. Lisäksi laittoivat kätevän muoviverkon ympärille, jotta pysyi kuusi näppärästi paketissa!
Hei uudet tulokkaat !
Joulu tulee - taas, miten on Joulunviettoa suunniteltu tänä vuonna ?
Miltä tuntuu viettää ensimmäistä kertaa Joulua Saksassa ?
Me paetaan joulun viettoon 95% varmasti valkoisiin maisemiin Joensuun lähistölle. Siellä menee pari joulun viikkoa tuttuja tapaillessa. On odotettu reissu, kun kerta nyt on ensimmäinen kotimaan matka kyseessä. 8)
Voisi se joulu Saksassakin olla kiintoisa, mutta
- ei lunta
- ei kunnon jouluruokaa (tai sitten kauhea hankkiminen)
- ei tuttuja ympärillä
- ei suomalaista joulutunnelmaa (tärkeää tällaiselle 24v junnulle :-D)
Ei, ei se voisi onnistua millään. :shock:
Osaakos joku heittää aiheeseen liittyen, että mistä löytyisi suomalaisittain perus 5€ kynttelikkö? Olisi kiva alkaa torjua pimeää sillä näinä aikoina. Paljon on joulutauhkaa jo kaupoissa, mutta kynttelikköjä en ole nähnyt.
Ostin omani aikoinaan ihan Karstadtin tai Kaufhofin jouluosastolta.
Myönnän etten ole varsinaisesti kierrellyt sen perässä, mutta mitä peruskaupoissa on tullut käytyä, on sitä tullut sivusilmällä aina vilkuiltua. Pitääpä etsiä ihan ajan kanssa ensi viikolla.
Radiossa vai oliko netissä oli, että tämän vuoden hitti Suomessa olisi joku ledeistä muodostuva jouluvalo-hirvitys. Jollain tarkempaa tietoa tästä?
-ainakin "OBI" myy sellaisia Led jouluvaloilmestyksiä.
- ei lunta
- ei tuttuja ympärillä
- ei suomalaista joulutunnelmaa
Tällainen vanha noita-akka taas viettää kekrinsä mieluummin täällä. En pidä lumesta muuten kuin postikorteissa. Suomalainen jouluruoka on enimmäkseen pahaa. Suomalaiseen joulutunnelmaan - no sehän riippuu omasta suvusta ja perheen tavoista :) Meillä ei vietetty mitään fanny&alexander-jouluja. Myönnän, että tuttuja tulee ikävä. Mutta niitä on ikävä ympäri vuoden.
Se mitä kaipaan, on puolen tunnin tunnelma Turussa Vanhalla suurtorilla tuntemattomien keskellä joulurauhan julistuksen aikaan. En ole ikinä ymmärtänyt mitä vitsiä on kuunnella/katsella sitä radiosta/televisiosta, joten en aio sitä netistäkään katsoa. Aion kuitenkin korvata tämän tunnelmapläjäyksen sukeltamalla paikalliseen joulutunnelmaan ;)
paulatytto 22-11-06, 10:06 Voisi se joulu Saksassakin olla kiintoisa, mutta
- ei lunta
- ei tuttuja ympärillä
- ei suomalaista joulutunnelmaa (tärkeää tällaiselle 24v junnulle :-D)
Pakko kommentoida... :oops:
Me vietettiin kuusi vuotta sitten meidän eka joulu Saksassa, eikä tuo nyt niin pahalta tuntunut - päin vastoin: säästyttiin kauheelta reissaamiselta... :wink:
Eniwei, mullekin toi lumi jouluna on tärkee, ilman sitä ei joulu oikein oo joulu - ees Suomessa. Toivoinkin siis lunta jouluksi. Kaikki piti mua hulluna, asuttiinhan Karlsruhen naapurissa Ettlingenissä.
Vaan kuinka ollakaan, kun aatonaattona haettiin anoppia Frankusta, alkoi sataa lunta. Aattoaamuna lunta olikin sitten jo parikyt senttiä, ja se lisääntyi ja pysyi maassa koko joulun ajan!!! :D
Joulutunnelma kyllä löytyy missä tahansa, jos vaan on jouluihminen. Ja lisätunnelmaa voi hakea Weihnachtsmarktilta, kirkosta, hautausmaalta, omalta sohvalta kirjan ja suklaalevyn parissa - mistä kukakin parhaaksi näkee.
Mutta kukin taaplaa tavallaan, joten hyvää joulumatkaa Klazu!
Tällä hetkellä itse kaipaan kovasti saksalaisia joulumarkkinoita :oops:
Turku yrittää parhaansa pystyttämällä yhden punaisen glögikojun rento baarin edustalle... Näytti aika köyhältä, kun viime lauantaina käveltiin sen ohi... :(
Vaan tänä vuonna on varmaan noudatettava nannyoggin antamaa vihjettä, ja mentävä Brinkkalan talon kulmille - kun ei ole tullut kuultua sitä joulurauhanjulistusta moneen vuoteen mistään, joten nyt sit livenä. :D
Joo, mutta muista, että sinne Suurtorille mennään ajoissa. Puoli tuntia etukäteen ei ole liioittelua :D Punainen risti tarjoaa kuumaa glogiä, ja laivaston soittokunta panee parastaan. Mukaan otetaan lapset ja koirat. Matkalla sinne huomaa, että joka puolelta tulee tasainen ihmisvirta samaan paikkaan.
Ja sit julistuksen jälkeen saa toivotella kaikille ympärillä seisojille hyvää joulua, vaikkei tunnekaan.
Ja sit kun lähtee, yhtäkkiä joka puolella on hiljaista, koska kaupat on jo kiinni. Mennään kotiin/mummolle/jonkun kotiin ja syödään riisipuuroa.
Kinkkuasiaan otetaan myös vinkkejä vastaan: mies on lihansyöjä, ja halunnee varmastikin mahdollisimman kotimaisen kaltaisen kinkun joulupöytään!
Sirkku, ainakin joitakin vuosia sitten suomalaisen joulukinkun sai perinteisesti Hertien lihaosastolta Zeil:lta. Sinne oli kuulemma joskus aikoinaan joku suomalainen niille neuvonut, miten se kinkku on tehtävä. Ja itse hain sieltä monena vuonna peräkkäin hyvän kinkun.
Kunnes siirryimme kinkuttomaan jouluateriaan.
Kun näitä juttuja lukee, alkaa hieman tämä kinkuton-joulu-päätös mietityttämään.... vesi kohoaa kielelle...
Radiossa vai oliko netissä oli, että tämän vuoden hitti Suomessa olisi joku ledeistä muodostuva jouluvalo-hirvitys. Jollain tarkempaa tietoa tästä?
http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=45594
Kyseessä ei ole sinänsä hirvitys, vaikka toki ledeillä saa sellaisiakin aikaan. Lähinnä kyse on siitä, että perinteisten lamppujen tilalle on tulossa enenevässä määrin käyttöön ledit esim. jouluvalosarjoihin. Joulun hittituotteeksi jopa yllättävän fiksu ja hyödyllinen verrattuna esimerkiksi popcorn-koneeseen. Turvallisuuden ja energiatalouden kannaltahan tämä on erinomaista, ledit kun lämpenevät vähemmän.
Uutta tänä vuonna ovat kai olevinaan ledeistä tehdyt, pattereilla toimivat, oikeita kynttilöitä matkivat tuotteet. (Vastaavia on kyllä aiemminkin saanut, kun on osannut etsiä.) Esimerkiksi tuikkukynttilän kokoiset/näköiset led-kynttilät eivät ole ollenkaan hassumman näköisiä, ja ne voi antaa turvallisesti lasten tonttuleikkeihin.
Tästä löytyy kuviakin:
http://www.energia.fi/attachment.asp?Section=4197&Item=15115
|