View Full Version : Muutto saksassa
Cloudberry 04-11-05, 16:56 Hei, olisin muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja kysyisin tarviiko mun käydä täällä nykyisen kaupungin bürgeramtissa vai mikä se lieneekään.. sanomassa heipat -
vai riittääkö kun meen ilmottautumaan sinne uuteen kaupunkiin? Ainaki suomessa tuo sujuu kätevästi netin kautta kun ilmotellaan vaan uus osote maistraattiin eikä käydä välttämättä missään toimistossa. Pikaista vastausta odotellessa.. :)
Kyllä siellä pitää käydä "hyvästelemässä". Paitsi jos aiot pitää kaksi asuinpaikkaa, mikä ei varmaan ole tarkoituksesi.
Muuttoon liittyvä byrokratia on aikamoinen. Auto on rekisteröitävä uudelleen jos muutat toiseen Landkreisiin - jos pysyt samassa Landkreisissa, on silti autorekisteriin ilmoitettava uusi osoite. jne jne jne jne.
Pistäpä vaikka googleen hakusanaksi "umzug checkliste" niin sieltä löytyy hyviä muistilistoja mihin kaikkialle muutto ja uusi osoite on tarpeen ilmoittaa.
Aikaisemmin piti kuulemma ensin tehdä lähtöilmoitus nykyisessä kaupungissa ja sitten uudessa kaupungissa taas mennä ilmoittautumaan virastoon. Nykyään riittää kun uudessa kotikaupungissasi käyt täyttämässä paperit.
Mä olin kanssa todella positiivisesti yllättynyt, kun Saksaan muuttaessani sain netissä hoidettua maastamuuttoilmoituksen Suomen maistraattiin (oli Saksassa tullut notkuttua jo jonkin aikaa ennen kuin tänne "virallisesti" muutin...) Ja kun osoiteasiassa oli jotain epäselvyyttä, soitti maistraatintäti IHAN OMA-ALOITTEISESTI minulle asian selvittääkseen :D Saksalaiset kollegani ihastelivat ja ihmettelivät kovasti moista palvelua...
Cloudberry 04-11-05, 19:35 Kiitoksia vastauksista :)
Joo siis ei mulla mitään autoja.. :( kun siis au pairina täällä ja kun muutenkin oon ns. tilapäisesti..
kun perheet ei aina tiedä tai halua tietää mistää mitään.. ajattelin että parempi ite ottaa selvää.
Meni aika vaan niin nopeesti ja hups muutankin jo toiseen perheeseen tänä vkl, joten sillä tärkeetä tietoo, että pitääks mun ny sitte palata niinku virka-aikana ens viikolla uudellee asiaan ja matkustaa tänne Neussiin.
Enkä mä tiedä miten muut au pairit.. onko tarvinnu käydä missään virastoissa sanoon et hei MÄKIN asun täällä ainakin vähän aikaa..???
Ainakin me käytiin ja sit ne lähettikin jo jotain lappusia mitä perheen piti täyttää esim. palkka/taskurahan suuruus jne tietoja plus sen lapun mikähän anmeldescheidung lienee missä oli mun osote jne.
Oli muuten hyödyllinen lappu, ku jäi passi kotiin ja Sveitsin Baseliin ilman passia matkatessa sitä ja ajokorttia vilauttamalla + 8 euroo maksamalla sai jonku paprun millä pääsi sitte käymää Schengen alueen ulkopuolella.. Tai emmä tiiä oisinko mä mitää tarvinnu. Sveitsin poliisit junassa pelottelivat mut kuoliaaks kun ei ollu parka passia mukana. Etten ny pääsekää sinne Champions leaguen karsintamatsia kattoon :(
Mut eipä siinä.. saksan poliisit tosiaan sit kirjotti asemalla sen jonku lupalapun, pyyhittiin tippa silmäkulmasta ja taas mentiin :D
No vähän meni ohi aiheen mutta ainakin kerran oon sitä lappua tarvinnut. :)
Tietääkö joku miten täällä infotaan postia, että minäkin asun tässä osotteessa sen perheen lisäksi.. vai infotaanko ollenkaan? Ainakin alussa jäi jotain postia saamatta sen takia kun eivät jakaneet laatikkoon jostain kumman syystä.. auttaako z.H siinä eli "käteen"
vai kandeeko panna mun ilmottaa kaikille osotteekseni että
Minun Nimi
Familie Sukunimi
Osote
?
Jotku saksalaiset sanoi että jos postimies ei tiedä että mä asun myös täällä, ne ei toimita postia..
kuulostaa oudolta.. tuntuu että suomessa tuli kyllä väärää postia monestikin, liekö luottavat että palautetaan se postiin jokatapauksessa?
Mutta eikö ne täällä sitte ota riskiä? Eli meinaan että nimi on vaikka Pelle Peloton mutta osoite on se niin se posti toimitetaan siihen osotteeseen joka tapauksessa vaikka et ois mitää ilmotusta vielä sinne postiin tehny!?
Mun kohdalla ainakin on posti toiminut moitteettomasti, luulin, että se ilmoittautuminen paikkakunnalle riittää. Minä en kylläkään ole aupairina, mutta esim. mun nimeä ei vieläkään (4:n vuoden asumisen jälkeen.. :oops: ) lue ovessa. Varmuuden vuoksi jotkut laittaa postiin myöskin c/o (olisko "care of"?), eli
Oma Nimi
c/o Poikaystävän Nimi
samalla tyylillä lähettivät postia esim. vaihtarivuoteni aikana, ja perille tuli! :)
Mulla on postin kanssa ollut paljon ongelmia, eivät meinaa kantaa mulle aina postia (ja nimen omaan niitä tärkeitä virallisia kirjeitä, Suomesta tulevat kirjeet taas löytävät aina perille :evil: ). Postilaatikossa ei lue mun nimeä, vaan käytän c/o ("bei" merkintä käy myös) avomieheni sukunimeä. Välillä postimies osaa tuon lukea ja välillä ei... :? :x Pitäs käydä varmaan lähipostissa kysymässä, että missä mättää (kun viralliset ilmotukset on kuitenkin hoidettu). Toisaalta vähemmällä selviäis varmaan kun vaan laittais oman sukunimen postilaatikkoon jollain tarralla... Eli ihan täysin noihin c/o tai bei merkintöihinkään ei voi luottaa. :?
Hei, olisin muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja kysyisin tarviiko mun käydä täällä nykyisen kaupungin bürgeramtissa vai mikä se lieneekään.. sanomassa heipat -
vai riittääkö kun meen ilmottautumaan sinne uuteen kaupunkiin?
Riittää kun menee uudessa kaupungissa ilmoittautumaan - toimii ainakin Frankfurtissa, kahteen otteeseen testattu viime aikoina.
Tavanomaiset osoittenmuutokset Saksan sisällä (pankki, vakuutukset, lehdet yms. yms. ):
Pitääkö paikkansa että joka paikkaan pitää lähettää "osoitteenmuutoskirje"? Onko sen tekstimuotoilu tarkkaa puuhaa? Mikä on riski että muutosta ei silti huomioida?
muutaman epäonnistuneen osoitteenmuutosyrityksen jälkeen päätin
siirtää rumban deadlineen asti... :cry:
osoitteenmuutokset:
kyllä pitää itse ilmoittaa. Mulla tosin DBllä on sellainen muuttopalvelu, että ne ilmoittaa kaikkien mun suoraveloitusten saajille että mun osoitteeni on muuttunut :)
Suurin osa (Krankenkasset jne) voi kyllä hoitaa netinkin kautta, helpottaa huomattavasti!
Miksi muutosta ei huomioitaisi? en ole koskaan törmännyt tällaiseen?? Jos ilmoituksessasi lukee uusi osoite ja mistä päivästä lähtien, sekä uudessa osoitteessasi on nimesi postilaatikossa niin en käsitä missä se ongelma voisi olla. jos yllämainituista huolimatta posti ei kulje, niin puhelin käteen ja palautetta ! :D
Saksan sisäisestä muutosta on syytä tehdä ilmoitus myös Suomeen maistraattiin.
Varsinkin miespuolisille Suomen kansalaisille voi muuten käydä hassusti, jos sattuu vaikka kertausharjoitukset kohdalle ja kirje joutuu ties mihin. Myös esimerkiksi KELA:n posti voi olla joskus tosi tärkeää.
Sirkku,
toimivuus-riskillä en viitannut Postin jakeluun, vaan siihen että naputteleeko kukaan asiakastietokantoihin uuden osoitteen.. tai jos naputtelee niin kestääkö homma 2 kk.
Deutsche Telekom painajainen tämän suhteen.
Muitaakseni toinen yritys oli sanomalehti. Ei mitään reaktiota. Suomessa olen tottunut hoitamaan YHDELLÄ puhelinsoitolla per taho jos ei heti löydy muuta nopeaa kanavaa osoitteenmuutokseen.
Saksan sisäisestä muutosta on syytä tehdä ilmoitus myös Suomeen maistraattiin.
Varsinkin miespuolisille Suomen kansalaisille voi muuten käydä hassusti, jos sattuu vaikka kertausharjoitukset kohdalle ja kirje joutuu ties mihin. Myös esimerkiksi KELA:n posti voi olla joskus tosi tärkeää.
Suomesta lähtiessäni soitin suoraan sotilaspiiriin ja ilmoitin muuttavani ulkomaille. Ei sieltä kyselty mitään, täti vain sanoin että "jaahas, pistetäänpä lappu papereihin ettei kutsuta kertauksiin."
Olin silloin 21-vuotias ja juuri armeijasta päässyt. Eikä ole näinä 15 vuotena tullut kutsua kertauksiin!
Veljeni teki saman ilmoituksen samaan aikaan mutta palasi suomeen kahden vuoden päästä. Ei tietenkään soittanut paluustaan erikseen sotilaspiiriin. Ei ole tullut kutsuja hänellekään!
|