View Full Version : Sosiaaliturva - taas kerran...
(Yritin etsiä haulla, mutta nämä sosiaaliturvakysymyset on mulle melkoista hepreaa, joten nostan aiheen esille taas kerran.)
Olen Saksassa tällä hetkellä opiskelemassa, eli Suomen sosiaaliturvan piirissä, saan KELA:lta opintotukea ja minulla on eurooppalainen sairasvakuutuskortti. Miten on, jos haluan käydä täällä opintojen ohessa osa-aikatöissä - tarvitsenko saksalaisen vakuutuksen (Krankenkasse)? En halua tippua pois Suomen sosiaaliturvan piiristä, enkä myöskään alkaa maksaa kalliita Krankenkasse-maksuja, joten mietin onko olemassa jotain esim. tuntimäärärajaa, jonka alle ei tarvitse saksalaista vakuutusta. Miten on puolestaan verotuksen laita osa-aikatöissä?
saattaa riippua työnantajasta (?).
Ainakin eräässä isossa saksalaisessa firmassa sanottiin henkilöstöosastolla, etteivät voi tallettaa systeemeihinsä koko työntekijää ellei ole saksalaista sairasvakuutusta... eli hyvin tyly lausunto. Tosin en tiedä koskeeko samat säännöt samaisen konsernin freelance ihmisiä. Kuvittelisin että keskisuurissa ja pienemmissä yrityksissä enemmän joustomahiksia.
Periaatteessa Kelan puolesta voi käsittääkseni tienata 400e (Minijob) kuukaudessa, siten ettei veroja joudu maksamaan Saksaan. Kuitenkin vaikka ei maksaisi veroja, mutta jos työnantaja kuitenkin maksaa eläkevakuutusta tai jotain muita sosiaalimaksuja ei voi kuulua enää Kelan piiriin. Riippuu kai työnantajasta miten nuo maksut menee. Edellisessä työpaikassani työnantajani maksoi automaattisesti eläkemaksuja minusta, vaikka en veroja muuten maksanutkaan. Nykyisessä työpaikassani saan itse huolehtia eläkemaksuista, jos haluan niitä maksaa ja saan opiskelijana tienata verottomasti 7800e vuodessa, kun en saa Bafögiä tai Kindergeldiä. Eli riippuu myös käsittääkseni työnantajasta...
Vai että riippuu työnantajasta... no aika hämmentävä systeemi. :shock: Ei sitä töitä hakiessa kuitenkaan viittis haastattelussa jo heti alkaa heti ekaksi kysellä vakuutusasioista, ja jos sitten ilmenee että sellainen pitää olla niin tack vaan, ja näkemiin. :!:
En viitsi uutta topikia aloittaa, löytääkin myöhemmin helpommin saman threadin alta. Eli tilanne on about näin; olen muuttamassa vähintään vuodeksi Saksaan, ensin vaihtoon lähdössä. Aikeissa oli jo kesäksi lähteä, ja katsella josko löytäisi vähän töitä. Ajattelin tehdä virallisen muuttoilmoituksen Suomessa vasta lukukauden alun lähestyessä, että varmasti pysyisin Suomen sosiaaliturvassa vaihtovuoden loppuun saakka. Joten siitä seuraa kysymys, voinko /_pitääkö_ ilmottautua Einwohnermeldamtissa jo kesäkuussa? Eli tarviiko olla virallisesti muuttanut kaupunkiin jos haluaa saada töitä, ja onko tolla mitään vaikutusta siihen miten Suomessa asiani järjestän, eli voinko muuttaa virallisesti Suomesta vasta kesän jälkeen vaikka olisinko jo Saksan mielestä virallisesti asunut jo kauemmin Saksassa?
Ainakin ennen piti opiskelijoiden kiikuttaa oleskelulupaa varten todistus ilmottautumisesta kouluun [Immatrikulationbescheinigungs] mutta enää ei taida oleskelulupia olla olemassa, tai ainakaan niitä ei tarvita[?] joten onko sillä sitten mitään väliä, ettei mulla mitään lippuja vielä sieltä koulusta ole ja menen vaan hengaamaan. Vai pitäiskö jo siinä vaiheessa olla tyyliin työsoppari esittää...? Toisaalta saako töitäkään jos ei ole ilmottautunut..vähän sekavaa. Ei tällä muuten olisi niin väliä, mutta tuli vaan mieleen että töitä hakiessa voi tulla ongelmia. Jos jollain jostain hajua..=)
Vipers,
en osaa varmaa tietoa antaa, mutta jotain voin sanoa oman kokemukseni perusteella. Olin vaihtarina SoSe 2005, ja opiskelijoiden piti ainakin vielä silloin viedä sejokuschein sinne Amtiin, halutessaan (Stuttgartiin) kirjoille. Se ei ole oleskelulupa, vaan kai pikemminkin vain osoitus siitä, että on joku järkevä syy olla Saksassa. Tokihan Saksassa saa Suomen kansalainen ihan vaan hengaillakin, en tiedä kuinka virallisia syitä Amtin porukka kaipaa.
Jos aiot kesällä 'vaan' etsiä töitä, voithan hyvin ilmottautua kirjoille vasta lukukauden alussa (jotta siis säilyt koko vaihtosi ajan kelan piirissä). Jos töitä kesällä löytyy, niin siitähän kipaset Amtiin jos se työnteon ehto on. Ja toisaalta vaikka ilmottautuisitkin Saksaan jo vähän ennen on mun jotenkin vaikea uskoa, että Saksan Amtilla ja kelalla olis kovin tiivistä yhteistyötä keskenään. Itse asun S-gartissa koko kevään mutta en oo ilmottautunut tällä kertaa mihinkään täällä, eivätkä ole minulta saksalaiset mitään kyselleet vaikka kela tietääkin että olen Saksassa. ööh.. onnea matkaan :D
Ajattelin tehdä virallisen muuttoilmoituksen Suomessa vasta lukukauden alun lähestyessä, että varmasti pysyisin Suomen sosiaaliturvassa vaihtovuoden loppuun saakka.
hajua..=)
Mulla on sellainen mielikuva että vaihtarina oleminen lasketaan joka tapauksessa virallisessa mielessä väliaikaiseksi oleskeluksi, olipa oma hiljainen aikeesi mikä vain ja vaikka oleskelu venyisikin yli vuoden pituiseksi. Eli joutuisit ehkä tekemään oleskelusta erillisen selvityksen, mutta pysyisit kyllä kelan piirissä joka tapauksessa.
Töiden saannin kannalta sillä ei ole väliä onko virallista ilmoittautumislappusta (paitsi en tiedä miten asian laita jos haet duunia paikallisen saksalaisen työkkärin kautta - mutta tuskin (?) edes huolivat sinua jos et ole saksassa virallisesti työnhakijana)
Sen jälkeen kun olet saanut työtarjouksen ja jos työnantaja kyselee Meldescheinin perään niin sitten pika pikaa Einwohneramtiin- paperin kun saa odottessa.
Sos. turvan lisäksi verojen maksun kannalta sillä on merkitystä missä pysyvä asuinpaikkasi on. Väliaikaisesti duunista voi tietääkseni maksaa verot Suomeen, mutta jos asut virallisesti & pysyvästi Saksassa niin sitten heti tänne, joka tarkoittaa tod. näk. myös sitä että putoat heti KELA-turvasta pois, ainakin siinä tapauksessa jos työnantaja edellyttä paikallista sairasvakutuusta (ei voi kuulua kahden maan sos. turvaan yhtäaikaa). Väliaikaisesta työskentelystä Saksassa palstan muilla osastoilla.
Suomen viranomaiset ei aina ymmärrä että näitä muuttopäiviä voi olla useita- yksi päivä verottajalle, toinen päivä kelalle, kolmas Saksan viranomaisille.
Minä asuin (& työskentelin) ensin väliaikaiseti Saksassa (saksan viranomaisten mukaan asia näin - mikä oli mulle kannattavaa) mutta Suomen kela ja verottaja katsoivat muuton heti pysyväksi. Ts. eri muuttopäivä kumpaankin maahan.
Perusohjeena sanoisin ettei kannata käydä hakemassa ilmoittautumislappusta ennen kuin sitä todella tarvitsee johonkin. (paitsi jos verolaskurit suosittelee toisenlaista kaavaa - mitä suuresti epäilen)
|