View Full Version : Saksasta Suomeen viedyn auton poisto Saksan rekisteristä?
Mahtaako kukaan tietää, miten Saksasta muuttoautona tuotu auto poistetaan oikeaoppisesti Saksan rekisteristä? Mieheni toi auton pari kk sitten ja nyt vasta selvisi, ettei autoliike, josta auto oli ostettu keväällä voikaan mieheni puolesta varmistaa, että se on poistettu Saksan rekisteristä. Autoliike aikoinaan hoiti rekisteröinnin eikä mieheni edes tiedä enää missä Zulassungsstellessä. Tililtä toki huomasimme, että Finanzamt oli palauttanut liikaa maksettua käyttömaksua, mutta olisi hauska saada tietää mistä päivästä lähtien auto on poistettu Saksan rekisteristä. Tapahtuuko se automaattisesti suomalaisen vakuutuksen ottamisen kautta (vakuutusyhtiö siirsi bonukset Saksasta)?
Kun aiemmin olemme tuoneet autoja, on jompi kumpi meistä vielä asunut Saksassa ja hoitanut asian viranomaisen luona.
Nyt kun on käytännön kokemusta (tosin tein homman pitemmän kaavan mukaan, ja tämä tieto on vain viranomaisen kirjeestä): paperit (siis Schein + Brief) ja kilvet viedään Saksan konsulaattiin Suomessa, joka ottaa ne sisään ja antaa (saksankielisen tietysti) todistuksen asiasta. (tietysti pitää olla joku todistus siitä että auto on Suomeen rekisteröity). Tämän paperin kanssa auton voi poistaa rekisteristä Saksassa.
Kirje makaa tässä pöydällä läppärin vieressä...
En tiedä onko oikeaoppisesti tehty, mutta me lähetimme itse auton paperit (saksalaiset) ja kilvet Saksaan Zulassungsstelleen. Lisäksi kopio Suomen rekisteröinnistä. Soitin Zulassungsstelleen ensin ja kysyin miten asia hoidetaan (Abmeldung), ja neuvoivat tekemään näin. He kuulemma lähettävät sitten saksalaiset paperit takaisin, ja ehkä sieltä joku vahvistuskin tulee? Saksalaiselta veroviranomaiselta ainakin tuli jo lappu, että autoveroa ei tarvitse sitten maksaa.
Tämän olisi voinut hoitaa myös Suomen Saksan suurlähetystön kautta, jolloin nämä samaiset asiakirjat olisi viety sinne. Olisivat veloittaneet hommasta muistaakseni 30 euroa. Nyt maksoin kirjatun kirjeen verran kun lähetin paperit ja kilvet itse.
paulatytto 02-01-06, 15:35 Minä mistään mitään tiedä, mutta me poistettiin meidän auto varsinaisesta saksalaisesta rekisteristä jo Saksassa ollessa ja hommattiin siirtokyltit. Siirtorekisteröinti on voimassa papereiden mukaan tän kuun viidenteen päivään. Pitääkö mun vielä erikseen abmeldata se??? Ei kai... Varsinkin, kun Finanzamtikin on ilmottanu jo, että veroo ei tartte maksaa enää ja he jopa palauttaa meille jonku osan jo maksetusta. Ja tää ilmo tuli sen perusteella, että käytiin Zulassungstellessä hoitamassa toi siirtorekisteröinti. Nyt on sit täällä Suomen päässä hommat hoidettavina tullin ja rekisteröinnin ja katsastuksen kanssa... Hohhoijaa...
Itse en tehnyt Saksan zulassungin suhteen mitään. Rekisteröin vain auton Suomeen, sieltä lähtee tiedot Saksaan ja reilut 2kk meni kun sain Saksan autoverot palautuksena.
Vakuutusyhtiöltä hommasin referenssikirjeen ja ne palauttivat myös vakuutusmaksuja ajalta, jolloin auto ei enää ollut Saksan kilvissä ja jopa takautuvasti.
Suomessa eivät edes keränneet kilpiä pois, joten nyt on hienot xxx-JU551 kilvet muistona :)
//jussi
Itse olen hoitanut homman pariin otteseen Saksan lähetystössä ja hyvin on pelittänyt. Virkailija meinas, että katsastuskonttorikin olis voinut sen tehdä, mutta tuolla se ainakin tapahtui. Ottivat kilveltkin, jotka sitten postittavat ko. Kreisin tukikohtaan.
toukopouko 13-07-06, 11:19 Aben kommentti Lauttamatka Saksasta Suomeen (http://www.suomalaiset.de/forum/viewtopic.php?t=560&start=40&postdays=0&postorder=asc&highlight=) osiossa intoutti vielä kertaamaan tuon muuttoauton Suomeenviennin vaiheet ja järjestyksen.
Eli vaiheita lienevät:
-Virallinen muutto pois Saksasta takaisin Suomeen
-Auton rekisteröinnin poisto Saksasta
-Auton tullaus/rekisteröinti/vakuutukset Suomeen
Ajattelin suorittaa tämän järjestyksessä:
-Siirryn lautalla Suomeen noin 15.12. Ajan autolla joka on saksalaisissa kilvissä ja vakuutuksissa.
-Ennen lähtöä käyn ilmoittamassa saksanmaalla, että muutan pois maasta 30.12 (eli asun virallisesti Saksassa ja minulla on siellä osoite Suomeen saapuessani)
-Hangossa käyn moikkaamassa tullimiehiä ja varmaan täyttelemässä papereita, tähän vaiheeseen en ole vielä ehtinyt perehtyä
-Hankin suomalaiset vakuutukset ja kilvet
-Jos katsastuskonttori ei saksalaisia kilpiä ota, vien ne Saksan konsulaattiin Suomessa.
Mitenkäs mahtaa käydä? Pääseekö tulli/verottaja iskemään vyön alle pilkkuvirheen takia tällä etenemisellä?
Myin autoni Suomen-lomalla 2001 ja poistin sen rekisteristä Saksan lähetystössä Kuusisaaressa. Kun pääsin papereineni luukulle, saksalaisrouva vaati jotain dokumenttia, jota minulla ei ollut mukana. Kun näytin rouvalle hänen minulle lähettämänsä kirjallisen vastauksen kyselyyni, mitä papereita tarvitaan, rekisteristä poisto onnistui niillä papereilla.
Oon kuullu monia versioita aiheesta.. Tuntus olevan zäkästä kiinni miten sujuvasti muuttoautonsa saa saksan päässä tapettua. Jollain homma on hoitunut helposti ja kivuttomasti ja joillain tämä on ollut hirmusäätämistä. :?
Itse taidan suosiolla mennä vientikilvillä. Maksaahan ne jotain mut joku arvo täytyy hermoilleenkin antaa :)
Voinko (saksassa asuvana suomalaisena) ajaa kesälomalla saksan rekisterissä olevalla autolla suomeen ja jättää auton suomeen? Siis poistaa sen saksan rekisteristä. Hankkimatta siis minkäänlaisia siirtokilpiä tai tarroja.
Pitääkö poliiseille todistaa jotenkin asuvansa saksassa jos ajaa saksan kilpisellä autolla suomessa vai näkeekö ne sen jostain tietokoneeltaan?
Suomessa asuva suomalainen saksan kilpisellä autolla...siitähän määrättäisiin heti rangaistukseksi autoveron maksu.
toukopouko 14-07-06, 09:47 Pitääkö poliiseille todistaa jotenkin asuvansa saksassa jos ajaa saksan kilpisellä autolla suomessa vai näkeekö ne sen jostain tietokoneeltaan?
Mistään en mitään tiedä, mutta ko. tilanteessa ottaisin mukaan kaikki mahdolliset todistukset ja paperit mukaan. Voi tulla kalliiksi, jos joku tieto jossain masiinassa on jäänyt päivittymättä tms.
Yksi auto on tuotu Saksasta kilpakäyttöön juuri näin. Saksassa olevan henkilö ajoi sen Suomeen, jossa se vaan otettiin (saksalaisista) kilvistä pois. Koska ei tule katukäyttöön niin veroja yms ei tarvitse maksaa.
Kyllä suomalainen saa ajella saksankilpisellä autolla, jos ei ole asuinpaikkaa suomessa. Eikä sitä nyt juuri tarvitse todistella, poliisilla on tässä kansalaisen sanaa vastaan todistustaakka.
Meiltä tulli tosiaan laivasta ulosajaessa kysyivät asiasta ja kun sanoin asuvamme saksassa oli tilanne sillä sanalla selvä.
Älkää nyt kuvitelko, että jos jonkun einwohnermeldeamtin paperin mukaanne otatte, että suomalainen poliisi siitä ymmärtäisi sen paremmin kuin videovuokraamon kanta-asiakaskortin hakemiskupongista.
Jos ratsiassa pysäytetään niin taitaa poliisi aika nopeasti nähdä myös tietokoneeltaan, että ei ole suomessa osoitetta.
abe
toukopouko 14-07-06, 12:44 jos jonkun einwohnermeldeamtin paperin mukaanne otatte, että suomalainen poliisi siitä ymmärtäisi sen paremmin kuin videovuokraamon kanta-asiakaskortin hakemiskupongista.
Kannattaa ottaa siis molemmat mukaan! :D
Voinko (saksassa asuvana suomalaisena) ajaa kesälomalla saksan rekisterissä olevalla autolla suomeen ja jättää auton suomeen? Siis poistaa sen saksan rekisteristä. Hankkimatta siis minkäänlaisia siirtokilpiä tai tarroja.
Näin minä tein. Ajelin Suomessa kolmisen viikkoa eli loman lopulle. Sitten tehtiin kaupat suomalaisen ostajan kanssa ja käytiin auton kanssa Joensuun tullissa ja katsastuksessa.
Paluumatkalla Helsingissä jätin rekkarit Saksan lähetystöön.
Toin auton Saksasta Suomeen lomamatkalla ja jätän sen tänne. Autoni oli normaaleissa saksalaisissa kilvissä eli se oli rekisteröity Saksaan ja siinä oli pakollinen liikennevakuutus Saksasta.
Selvittelin tätä rekisteröintiasiaa Saksan suurlähetystöstä ja Suomen katsastusviranomaisilta. Suurlähetystöstä kerrottiin, että jos autossa on uuden mallinen (yksi paperi) "Fahzeugbrief", niin auto poistuu automaattisesti Saksan autorekisteristä, kun se rekisteröidään Suomeen. Varmistin asiaa vielä AKE:sta, ja sieltä kerrottiin, että heiltä lähtee tietoa asiasta Saksaan, mutta he eivät osanneet sanoa, mitä tiedolla tehdään Saksassa. He myös kertoivat, että tiedonsiirto saattaa kestää pari kuukautta. Voidaan siis olettaa, että homma toimii automaattisesti, koska jussikin on näin toiminut:
Itse en tehnyt Saksan zulassungin suhteen mitään. Rekisteröin vain auton Suomeen, sieltä lähtee tiedot Saksaan ja reilut 2kk meni kun sain Saksan autoverot palautuksena.
Vakuutusyhtiöltä hommasin referenssikirjeen ja ne palauttivat myös vakuutusmaksuja ajalta, jolloin auto ei enää ollut Saksan kilvissä ja jopa takautuvasti.
Nyt olen katsastanut ja tullannut auton Suomeen eli ajelen punaiset tarrat ikkunoissa. Voisiko jussi ystävällisesti kertoa, saitko autoveron ja vakuutusmaksut takaisin siitä hetkestä alkaen, kun olit tullannut auton ja ottanut liikennevakuutuksen suomalaisesta vakuutusyhtiöstä, vaiko alkaen vasta sitten, kun olit maksanut autoveron ja rekisteröinnyt auton virallisesti Suomeen? Miten ilmoitit viranomaisille Saksaan tilinumerosi autoveron palautusta varten?
Nyt olen katsastanut ja tullannut auton Suomeen eli ajelen punaiset tarrat ikkunoissa. Voisiko jussi ystävällisesti kertoa, saitko autoveron ja vakuutusmaksut takaisin siitä hetkestä alkaen, kun olit tullannut auton ja ottanut liikennevakuutuksen suomalaisesta vakuutusyhtiöstä, vaiko alkaen vasta sitten, kun olit maksanut autoveron ja rekisteröinnyt auton virallisesti Suomeen? Miten ilmoitit viranomaisille Saksaan tilinumerosi autoveron palautusta varten?
Moi,
Mulla oli muuten vielä brief ja schein erillisinä kappaleina.
Verot + vakuutusmaksut saa periaatteessa takaisin siitä päivästä, kun auto on Suomen kilvissä (ja tämä pvm tieto on Saksaan välittynyt). Samalla hetkellä päättyy saksalaisen vakuutusyhtiön vastuu (heillä ei ole toimilupaa vakuuttaa Suomessa rekisteröityjä autoja)
Verolappu tulee sitten rekisteröinnistä muutaman viikon sisään, sillä ei ole tässä kuviossa olennaista merkitystä.
//jussi
Niin kyllähän se brief ja schein on nykyäänkin vielä kaksi paperia mutta niiden papereiden nimet on muuttunut eikä brief ole enää semmoinen vihkokaan. Ihan samalla tavalla kaksi paperia kuin suomessakin. Toinen jää kotio ja toista kuljetetaan autossa mukana.
Palaan vielä tähän aiheeseen ja kyselen, että miten siis kannattaa toimia, kun tuo Saksan rekisterissä olevan auton Suomeen.
Ymmärtääkseni on kaksi mahdollisuutta:
1) Siirtokilvet Abmeldungin ohella Saksasta ja sitten hurautetaan Suomeen. - Miten tällöin on autovakuutuksen kanssa? Jätänkö Saksan autovakuutuksen voimaan aina siihen saakka kunnes saavun Suomen maaperälle?
2) Huristellaan Saksan kilvillä Suomeen asti ja siellä sitten Saksan Suomen suurlähetystöön Abmeldung tekemään. - Miten tällöin autovakuutuksen kanssa toimitaan?
Pakko vielä kysyä nämä jutut - kun lähtö lähestyy parin vkon kuluttua ja olisi hyvä olla selvillä asiat... Kiitos jos viitsitte vastata ;)
ma
toukopouko 12-12-06, 12:54 2) Huristellaan Saksan kilvillä Suomeen asti ja siellä sitten Saksan Suomen suurlähetystöön Abmeldung tekemään. - Miten tällöin autovakuutuksen kanssa toimitaan?
Onko tuon abmeldungin tekeminen Suomessa välttämätöntä? Itse lähden tässä jo kohtapuoliin matkaan, olen abmeldannut, ja ajattelin silti puksuttaa menemään Saksan kilvillä.
Vakuutusyhtiön kanssa on ollut tavallaan simppeliä, en ole saanut sieltä mitään vastausta monen yhteydenottoyrityksen jälkeen, joten eilen kävin lähettämässä vielä virallisen näköisenkin kirjeen, että poistun maasta. Eipä ne ainakaan seuraavan laskun rahoja tule mun tililtä saamaan, että ei siinä mielessä suurta tappiota pääse tulemaan.
Mulla on sama ongelma vakuutusyhtiön kanssa mutta viimeisen puhelun jälkeen selvisi että ne eivät voi antaa ns "Versicherungs Bescheiningung:ia" (siis sellaista ns "bonus kirjettä") ennen kuin on tehnyt Abmeldung:in. Onko sulla sitten Saksan vakuutus voimassa kun astut Suomen kamaralle - vai otitko Suomesta autovakuutuksen joka on voimassa siitä lähtien kun olet siellä?
toukopouko 12-12-06, 13:11 Mulla on sama ongelma vakuutusyhtiön kanssa mutta viimeisen puhelun jälkeen selvisi että ne eivät voi antaa ns "Versicherungs Bescheiningung:ia" (siis sellaista ns "bonus kirjettä") ennen kuin on tehnyt Abmeldung:in. Onko sulla sitten Saksan vakuutus voimassa kun astut Suomen kamaralle - vai otitko Suomesta autovakuutuksen joka on voimassa siitä lähtien kun olet siellä?
Laitoin abmeldunginin kopion menemään tuon lähettämäni kirjeen mukana. Kirjeessä pyysin myös lähettämään tuon bonuskirjeen. Koska mitään järkevää kommunikaatiota en ole saanut aikaiseksi, niin en suoraan sanoen tiedä kauanko tuo vakuutus on voimassa. Kirjeeseen laitoin, että vakuutuksen tulisi olla voimassa vuoden loppuun. Eli vahvasti uskon, että saksalainen vakuutus olisi voimassa Suomeen saapuessani.
Mä toin 3 viikkoa sitten ajoneuvon suomeen, saksan kilvissä. Saksalaiset kilvet jäi katsastuskonttorille suomeen rekisteröinnin yhteydessä. Ne kuulemma palautuu AKE:lle, mitä ne niille tekee en tiedä.
Saksalaiseen pankkiin ilmoitin,että pitäävät tilin auki sen aikaa kun noi steuerit tulee takasin. Saksalainen vakuutussoppari voimassa tämän vuoden loppuun vaikka mopo on jo suomen kilvissä ja täällä myös vakuutettu.
Suoraan sanoen tällä hetkellä aivan sama tuleeko vakuutuksen ja käyttömaksun jämät takasin,mun tapauksessa puhutaan max 60-80 euroa. Enemmän olis maksanut ajella helsingin kirkonkylälle ja takas hoitelemaan asioita. Siis jos tuo lähetystössä asioiminen on se virallinen tapa.
edit: sen verran vielä,että mulla oli jo rahtiaikana mopossa suomalainen vakuutus päällä.
toukopouko 12-12-06, 15:38 edit: sen verran vielä,että mulla oli jo rahtiaikana mopossa suomalainen vakuutus päällä.
Ok, kiitokset tiedoista. Jotenkin elin käsityksessä (mihinkään faktatietoon perustumatta), että suomalaiset vakuutukset saa vain jos on suomalaiset kilvet tms. Mutta ilmeisesti näin ei ole. Toi vois olla näppärää, vakuutus päälle jo nyt, niin ei tartte ehkä niin paljon kikkailla niiden kanssa sitten maihin tullessa. Saitko tarran lasiin - tai siis visiiriinkö se pitää mopojen kanssa tällätä - vai ihka oikeat rekkarit, kun oli vakuutukset jo etukäteen?
edit: sen verran vielä,että mulla oli jo rahtiaikana mopossa suomalainen vakuutus päällä.
Ok, kiitokset tiedoista. Jotenkin elin käsityksessä (mihinkään faktatietoon perustumatta), että suomalaiset vakuutukset saa vain jos on suomalaiset kilvet tms. Mutta ilmeisesti näin ei ole. Toi vois olla näppärää, vakuutus päälle jo nyt, niin ei tartte ehkä niin paljon kikkailla niiden kanssa sitten maihin tullessa. Saitko tarran lasiin - tai siis visiiriinkö se pitää mopojen kanssa tällätä - vai ihka oikeat rekkarit, kun oli vakuutukset jo etukäteen?
Ei tarvinnut ostaa niitä tarrakilpiä ollenkaan kun sovittiin etten aja pyörällä, keliähän täällä olis melkein ollu :D
Laitetaanpa nyt tähän hieman vaikka selvitystä.
Toin siis muuttoajoneuvon muiden muuttotavaroiden seassa itse suomeen. Helsingissä lautasta päästyä tulliin, siellä täytetään yksi paperi ja autoihin saa sieltä ne tarrakilvet. Sitten kotiin. Seuraavana päivänä oli lahden tullissa sovittu tapaaminen asian käsittelyyn, siellä täytettiin lisää papereita. (mulla oli senverran "harvinainen" ajoneuvo,että en saanut veropäätöstä samantien mukaan).
No menin kuitenkin seuraavana päivänä katsastus asemalle jossa moottoripyörä katsastettiin. Katsastus keskeyttiin kun veropäätöstä ei ollut. Tarkoittaa sitä,että mopo katottiin ja hyväksyttiin,veropäätöksen kanssa sitten hakemaan kilvet myöhemmin. Sitten meni viikon päivät kun postista kolahti nolla veropäätös ja hain kilvet pois. Menee tosi helposti kun on vaan oikeet paperit joka paikassa mukana.
Tässä meitsin kokemus, ei mitään ongelmia missään kohtaan.
1. Abmeldung tehdään ennen Saksasta lähtöä (siis jos on ollut saksassa kirjoilla). Ei ole mitään syytä jättää tämä Suomeen hoidettavaksi. Vakuutan että on tarpeeksi muutakin hommaa...
2. Saksan kilvillä ajellaan Suomeen kilvillä ja tulliin, nollaveropäätöksen kanssa ulos. Mukaan vakuutuslaskut ja niistä kuitit, sekä todistus työnantajalta saksassa oleskelusta. Ja tietty auton paprut (rek.tod + se 2. osa).
3. Katsastuskonttorille. Siellä katsastus ja uudet kilvet. Ja min liikennevakuutus. Saksalainen firma ei voi vakuuttaa eri maassa rekisteröityä autoa. Eli saksan vakuutus lakkaa samana päivänä kun ajoneuvo on suomeen rekisteröity.
AKE lähettää tiedon Saksaan "ajoneuvokeskushallintoon" että ko ajoneuvo on nyt rekisteröity suomeen, poistakee se saksan rekkarista. Tässä kohdin pitäis alkaa massit palautua. Oma keissi ei tosin ole tästä pidemmälle vielä edennyt, ehkä ne ongelmat viimein alkaa... :D
Hmm. Auton vakuutushan Saksassa päättyy automaattisesti kun Abmeldung tehdään. Auto ei ole Abmeldungin jälkeen rekisteröity eikä vakuutettu. Jos saksan poliisi sitten pysäyttää, voi käydä kalliiksi. Ja jos onnettomuus tapahtuu niin vieläkin kalliimmaksi.
Mutta auto on rekisterissä ja vakuutuksessa vielä sen kalenteripäivän ajan jolloin Abmeldung tehdään, kello 24:00 saakka. Eli voi mennä aamulla tekemään Abmeldungin ja körötellä sitten satamaan.
Ja Suomesta voi sitten ottaa jo etukäteen vakuutuksen joka alkaa seuraavana päivänä.
Tämä homma käy tosin vain jos ottaa lautan suoraan Saksasta Suomeen eikä aja esim. Ruotsin kautta.
Olen tosin nähnyt Ruotsissa joitakin (ruotsalaisia) autonhakijoita jotka urheasti ovat ajaneet kotiin saakka keltaisilla siirtokilvillä. Nehän ovat vain Saksassa voimassa joten Tanskassa ja Ruotsissa nämä urhot ovat ajelleet ilman rekisteröintiä ja vakuutusta.
Keltaisilla siirtokilvillä voi auton viedä Suomeen jos ottaa suoran lautan suomalaiseen satamaan. Jos ajaa muiden maiden kautta on otettava ne punaiset, kalliimmat siirtokilvet.
Mutta jos kerran AKE:n ilmoitus tulee automaattisesti Saksaan ja sen perusteella palautetaan Saksan autovero ja vakuutus, miksi tehdä mitään? Ei kun vain jättää auto Saksan rekisteriin ja antaa byrokraattien hoitaa loput. Abmeldung sentään maksaa pari kymppiä kun taas AKE ilmeisesti hoitaa homman ilmaiseksi.
toukopouko 12-12-06, 19:01 Hmm. Auton vakuutushan Saksassa päättyy automaattisesti kun Abmeldung tehdään. Auto ei ole Abmeldungin jälkeen rekisteröity eikä vakuutettu. Jos saksan poliisi sitten pysäyttää, voi käydä kalliiksi. Ja jos onnettomuus tapahtuu niin vieläkin kalliimmaksi.
Ah, olisi se mukavaa kun olisi saanut vakuutusyhtiöön jotain yhteyttä. Eli koska abmeldaus astuu voimaan perjantaina, ja ajan lautalle lauantaina, ei kannata ajaa kolaria. Vaihtoehtoina voisi olla joko saada jo suomalainen vakuutus voimaan, tai sitten siirtokilpiä kehiin. Mahtawaa.
Hmm. Auton vakuutushan Saksassa päättyy automaattisesti kun Abmeldung tehdään. Auto ei ole Abmeldungin jälkeen rekisteröity eikä vakuutettu. Jos saksan poliisi sitten pysäyttää, voi käydä kalliiksi. Ja jos onnettomuus tapahtuu niin vieläkin kalliimmaksi.
Ah, olisi se mukavaa kun olisi saanut vakuutusyhtiöön jotain yhteyttä. Eli koska abmeldaus astuu voimaan perjantaina, ja ajan lautalle lauantaina, ei kannata ajaa kolaria. Vaihtoehtoina voisi olla joko saada jo suomalainen vakuutus voimaan, tai sitten siirtokilpiä kehiin. Mahtawaa.
Suomalaisen vakuutuksen saa soittamalla voimaan, saattaa joutua faxaamaan vielä rekisteriotteen.
Mun on nyt pakko tarkentaa että Abmeldung tarkoittaa varmasti siis sitä sellaista joka tehdään samassa paikassa kuin missä saadaan kilvet ym eikä siis sitä joka tehdään Einwohnermeldeamt:iin..???
Blondi kun on...
ma
Suomalaisen vakuutuksen saa soittamalla voimaan, saattaa joutua faxaamaan vielä rekisteriotteen.
Omalla kohdallani riitti vakuutusyhtiölle puhelinsoitto ja sähköpostitse toimitettu auton valmistenumero, mutta käytäntö saattaa vaihdella vakuutusyhtiöstä toiseen.
toukopouko 12-12-06, 21:15 Mun on nyt pakko tarkentaa että Abmeldung tarkoittaa varmasti siis sitä sellaista joka tehdään samassa paikassa kuin missä saadaan kilvet ym eikä siis sitä joka tehdään Einwohnermeldeamt:iin..???
Henkilökohtaisesti puhuin kyllä tuosta einhown... einwhoenrtm.... aökwuehffh! Eikä siitä mistä kilvet saa. Itse asiassa en edes tiedä mistä kilvet saa, koska ne järkättiin autoon valmiiksi.
Kyllä tässä alkaa tuntea blondiksi itsensä väkisinkin. Vaikka ei mun mielestä blondeissa nyt niin mitään vikaa ole. Mutta noin kuvainnollisteoreettisesti.
Otin yhteyksiä suomalaiseen vakuutusyhtiööni, katsotaan mitä sieltä irtoaa. Hassua jos voi Saksassa ajaa saksalaisilla kilvillä, mutta suomalaisilla vakuutuksilla. Vaikka se kyllä kuulostaa huomattavasti houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin se kilpien kasvatuslaitoksen etsiminen ja siellä asiointi.
Minun tietääkseni vakuutusyhtiöt antavat mahdollisuuden vakuuttaa Saksasta Suomeen tuotavan ajoneuvon, vaikka olisi esimerkiksi siirtokilvissä. Muutenhan olisi ikävä ostaa kallista autoa/mopotinta ja ajella ilman kaskoa.
Mutta sanokaapas kokeneemmat: millä saksalaisen vakuutusyhtiön saa lähettämään vakuutushistorian Suomeen? Jotenkin tuntus siltä, että siellä alkaa välittömästi *ittuilu, kun tuommoista ehdottaa. Mainittakoon, että Suomesta (Pohjola) toimitettiin nikottelematta 4 vuotta sitten olleesta autovakuutuksesta.
- Perttu
Mun on nyt pakko tarkentaa että Abmeldung tarkoittaa varmasti siis sitä sellaista joka tehdään samassa paikassa kuin missä saadaan kilvet ym eikä siis sitä joka tehdään Einwohnermeldeamt:iin..???
Blondi kun on...
ma
Minun tekstissäni tarkoittaa "Abmeldung" sitä kun auto poistetaan rekisteristä eli mennään KFZ-Zulassungsstellelle ja siellä kilvistä raaputetaan se osavaltion/piirin leima pois. Sillä että ilmoittautuu poismuuttajaksi Einwohnermeldeamtissa ei ole auton rekisteröinnin kanssa mitään tekemistä. Eli auto jää rekisteriin muuttoilmoituksesta riippumatta.
Jos kerran AKE ilmoittaa Saksaan auton rekisteröinnistä Suomessa ja auto poistetaan sen perusteella Saksassa pois rekisteristä ja se todellakin poistuu efektiivisesti sinä päivänä kun Suomessa on rekisteröity, kannattaa mielestäni tosiaan olla tekemättä Saksassa mitään vaan odottaa vain Suomessa että Saksan autovero ja vakuutusmaksu palautetaan.
En tosin tiedä miten tämä hoituu jos ei ole enää Saksassa pankkitiliä.... :?
paulatytto 13-12-06, 10:10 Mutta sanokaapas kokeneemmat: millä saksalaisen vakuutusyhtiön saa lähettämään vakuutushistorian Suomeen? Jotenkin tuntus siltä, että siellä alkaa välittömästi *ittuilu, kun tuommoista ehdottaa. Mainittakoon, että Suomesta (Pohjola) toimitettiin nikottelematta 4 vuotta sitten olleesta autovakuutuksesta.
- Perttu
Meillä kävi kivuttomasti HUK-Coburgin kanssa. Kun irtisanoin vakuutuksen päättymään viime vuoden loppuun, kysäisin ystävällisesti, että saiskos tälläsen paapperin suomalaista vakuutusyhtiötä varten.
Samassa kuoressa vakuutuksen päättymisen vahvistuksen kanssa tuli alustava paperi, jossa ei ollut vielä lopullista vakuutuksen päättymispäivää (koska vakuutushan oli vielä voimassa!). Kun sitten oltiin Suomessa, ilmoitin saksalaiselle vakuutusyhtiölle, että täällä ollaan ja paikalliset vakuutukset kunnossa, tuli lopullinenkin paperi kotio Turkuun.
Kokonaisuudessaan me hoidettiin prosessi näin:
- käytiin paikallisessa Zulassungsstellessa tekemässä ilmotus että poistutaan maasta - mukana oli se Einwohneramtista saatu leima muuttopaperissa
- hommattiin siirtokyltit Zulassungstellessa käydessä ja saatiin niihin kaikki tarpeelliset tarrat samalla kertaa (saatiin pitää alkuperäset kyltit kun tuhottiin TÜV-tarra - kylteillä oli tunnearvoa)
- hommattiin Zulassungstellessa vierailukerralla myös autolle siirtovakuutus, koska HUK-Coburgista oli näin suositeltu ja niiden vakuutus loppui siihen päivään josta siirtovakuutus alkoi
- huristeltiin jokunen päivä Saksassa punasilla kylteillä ja sit Suomeen
- Hangossa tulliin esittään paperit ja saatiin tarrat kylttien tilalle
- joulunpyhien jälkeen Turun tulliin, sitten katsastukseen ja suomalaiset kyltit kiinni
HUK-Coburg maksoi nätisti takasin sen mitä pitikin.
Zulassungstellen infossa oli ystävällinen nainen joka kävi ottamassa meille auton sarjanumeron (tai what everin) että Zulassungsstelle vierailu menee jouhevammin.
Eikä ees Turun tullin kanssa ollu ongelmia. :lol:
Suomen päähän olin hommannu vakuutuksen puhelimitse Saksasta käsin - astui voimaan 24.12.2005 kun rantauduimme Hangossa. Kyseessä tietenkin vain pakollinen liikennevakuutus, kaskon saa vasta kun on katsastettu Suomessa.
Kaiken kaikkiaan mun mielestä meillä meni jouhevasti toi auton Suomeen tuonti - ootin pahempaa byrokratian rattaiden ratinaa päässä jos toisessakin.
Mutta sanokaapas kokeneemmat: millä saksalaisen vakuutusyhtiön saa lähettämään vakuutushistorian Suomeen? Jotenkin tuntus siltä, että siellä alkaa välittömästi *ittuilu, kun tuommoista ehdottaa. Mainittakoon, että Suomesta (Pohjola) toimitettiin nikottelematta 4 vuotta sitten olleesta autovakuutuksesta.
- Perttu
Meillä kävi kivuttomasti HUK-Coburgin kanssa. Kun irtisanoin vakuutuksen päättymään viime vuoden loppuun, kysäisin ystävällisesti, että saiskos tälläsen paapperin suomalaista vakuutusyhtiötä varten.
Samassa kuoressa vakuutuksen päättymisen vahvistuksen kanssa tuli alustava paperi, jossa ei ollut vielä lopullista vakuutuksen päättymispäivää (koska vakuutushan oli vielä voimassa!). Kun sitten oltiin Suomessa, ilmoitin saksalaiselle vakuutusyhtiölle, että täällä ollaan ja paikalliset vakuutukset kunnossa, tuli lopullinenkin paperi kotio Turkuun.
Kokonaisuudessaan me hoidettiin prosessi näin:
- käytiin paikallisessa Zulassungsstellessa tekemässä ilmotus että poistutaan maasta - mukana oli se Einwohneramtista saatu leima muuttopaperissa
- hommattiin siirtokyltit Zulassungstellessa käydessä ja saatiin niihin kaikki tarpeelliset tarrat samalla kertaa (saatiin pitää alkuperäset kyltit kun tuhottiin TÜV-tarra - kylteillä oli tunnearvoa)
- hommattiin Zulassungstellessa vierailukerralla myös autolle siirtovakuutus, koska HUK-Coburgista oli näin suositeltu ja niiden vakuutus loppui siihen päivään josta siirtovakuutus alkoi
- huristeltiin jokunen päivä Saksassa punasilla kylteillä ja sit Suomeen
- Hangossa tulliin esittään paperit ja saatiin tarrat kylttien tilalle
- joulunpyhien jälkeen Turun tulliin, sitten katsastukseen ja suomalaiset kyltit kiinni
HUK-Coburg maksoi nätisti takasin sen mitä pitikin.
Zulassungstellen infossa oli ystävällinen nainen joka kävi ottamassa meille auton sarjanumeron (tai what everin) että Zulassungsstelle vierailu menee jouhevammin.
Eikä ees Turun tullin kanssa ollu ongelmia. :lol:
Suomen päähän olin hommannu vakuutuksen puhelimitse Saksasta käsin - astui voimaan 24.12.2005 kun rantauduimme Hangossa. Kyseessä tietenkin vain pakollinen liikennevakuutus, kaskon saa vasta kun on katsastettu Suomessa.
Kaiken kaikkiaan mun mielestä meillä meni jouhevasti toi auton Suomeen tuonti - ootin pahempaa byrokratian rattaiden ratinaa päässä jos toisessakin.
Paljonko muuten maksoi tuo siirtovakuutus ja punaiset kilvet?
toukopouko 13-12-06, 14:00 Minun tekstissäni tarkoittaa "Abmeldung" sitä kun auto poistetaan rekisteristä eli mennään KFZ-Zulassungsstellelle ja siellä kilvistä raaputetaan se osavaltion/piirin leima pois. Sillä että ilmoittautuu poismuuttajaksi Einwohnermeldeamtissa ei ole auton rekisteröinnin kanssa mitään tekemistä. Eli auto jää rekisteriin muuttoilmoituksesta riippumatta.
Näin on. Sain vakuutusyhtiöstä vastauksen viimeisimpään sähköpostiini, että he forwaavat vielä tiedot eteenpäin jonnekin, mutta että tämän aiheen tiimoilta ei tarvitse enää ottaa yhteyttä. Kiitos vaan. Aloitin kuitenkin puhelinrumban, ja tämän päivän aikana onnistuin saamaan kiinni henkilön, joka asiasta jotain tuntui tietävän, ja puhui jopa englantia. On se hyvä, ettei töissä ole kauhea kiire, vähän aikaa ja puhelinlaskua vievää puuhaa...
Lopputulos: vaikka papereissa poistun maasta perjantaina (=henk.koht. abmeldung), on silti vakuutus täysin voimassa, kunnes rekisteröin auton Suomessa, ja sieltä kilvet Saksaan lähetetään. Eli lauantaina saksalaisissa kilvissä lähdetään kohti lauttaa.
Kävin Abmeldung:issa tänään (Einwohnermeldeamt) - sitä voi abmeldata niin että sanoo päivämäärän - esim mulla lukee 2.1 vaikka tein sen tänään. Sitten lähettävät postissa jotain papereita jotka todistaa että olen vielä täällä kirjoilla jos tarvitsee.
Nyt siis ajattelin sitten neuvojen mukaisesti hurauttaa Saksan rekkareilla Suomehen ja hoidella siellä kaikki systeemit. Pitääkö sitä muuten mennä heti tulliin/katsastukseen ym kun tulee Suomeen laivalla vai onko joku aika jonka aikana voi näitä asioita hoidella?
toukopouko 13-12-06, 20:18 Kävin Abmeldung:issa tänään (Einwohnermeldeamt) - sitä voi abmeldata niin että sanoo päivämäärän - esim mulla lukee 2.1 vaikka tein sen tänään. Sitten lähettävät postissa jotain papereita jotka todistaa että olen vielä täällä kirjoilla jos tarvitsee.
Jahas, mä yritin samaa, mutta tällä kyseisellä henkilöllä päivämäärän sai vaan maksimissaan viikon päähän, yritin kyllä vuoden loppuun. No, eipä siitä nyt suurta damagea tullut, kun nuo vakuutuksetkin on kai loppujen lopuksi hoidossa. Eli ensi kerralla abmeldatessa (...) pitää sitten kiertää tiskejä niin pitkään, että saa haluamansa tuloksen.
Nyt siis ajattelin sitten neuvojen mukaisesti hurauttaa Saksan rekkareilla Suomehen ja hoidella siellä kaikki systeemit. Pitääkö sitä muuten mennä heti tulliin/katsastukseen ym kun tulee Suomeen laivalla vai onko joku aika jonka aikana voi näitä asioita hoidella?
Kannattaa käydä heti satamassa täyttämässä sellainen "maahantuonti" ilmoitus. Sitten erikseen tulliin hoitamaan autoveroasia, ainakin lahdessa sitä varten oli sovittava aika erikseen, sama olis ollu lappeenrannassa (mulla lähimmät tulli)
Kyseessä tietenkin vain pakollinen liikennevakuutus, kaskon saa vasta kun on katsastettu Suomessa.
Onko tämä faktaa eli kysyit vakuutusyhtiöstä asiasta? Jos asia on näin, en todellakaan aio hankkiutua eroon saksalaisesta kaskosta ennen kuin saan Suomesta uuden. Turha riski kalliimmissa kulkuneuvoissa, imho (no siis ei mulla niin hirveän kallis ole, mutta ketuttas silti :D)
Jahas, mä yritin samaa, mutta tällä kyseisellä henkilöllä päivämäärän sai vaan maksimissaan viikon päähän, yritin kyllä vuoden loppuun.
Kaverille väitettiin samaa viime vuonna Düsselin amtissa, mutta tarpeeksi meuhkaamalla se sai homman hoidettua yli viikon päähän. Se läks lomille Suomeen ennen poistumistaan, eikä olis ollut täällä hoitamassa tämmösiä turhuuksia.
Mutta mutta, mitäs sitte jos ei poista itseään rekisteristä? Mitä haittaa tuosta voisi olla?
- Perttu
toukopouko 14-12-06, 09:13 Sitten erikseen tulliin hoitamaan autoveroasia, ainakin lahdessa sitä varten oli sovittava aika erikseen, sama olis ollu lappeenrannassa (mulla lähimmät tulli)
Laitetaan tähän vielä, että Tampereella aikaa ei tarvitse varata, eli kannattaa varmistaa tarve.
No nyt kyllä POMPPASI! Tapiola vakuutuyhtiö ei suostu antamaan vakuutustarjousta autostani Suomessa, niin kauan kun se on Saksan kilvissä - tekevät kuulemma vakuutusrikkomuksen tällöin. Eli nyt mulla täytyy sitten olla päällä Saksan vakuutus Suomessa niin kauan - en kyllä ymmärrä miten tämä on mahdollista (siis köröttelen niillä Saksan kilvillä) - enhän enää ole silloin Saksassa asumassa eli eivätkö silloin Saksan vakuutukset katkea automaattisesti - APUVA!!
Toukopolku - miten sä lahjoit vakuutusyhtiön antmaan sulle vakuutuksen Suomessa ja mikä yhtiö oli kyseessä???
Mä olen aivan ymmälläni nyt...
:shock:
ma
Oman taannoisen autonhakukeikkani yhteydessä tilanne oli se, että auto oli Saksan vientirekisterissä ja siinä oli saksalainen liikennevakuutus ja suomalainen autovakuutus (kasko). Autovakuutus on olennainen lähinnä oman autosi (korin) kannalta, eikä siinä tämän kokemuksen perusteella näytä olevan estettä ottaa sitä autolle, joka tulevaisuudessa rekisteröidään Suomeen. Vakuutusyhtiölleni Suomessa (Pohjola) riitti, että toimitin auton valmistenumeron heille. Liikennevakuutus vuorostaan on EU:ssa pakollinen, jotta ajoneuvolla saa ajaa yleisillä teillä. Suomalaisen liikennevakuutuksen voimassaolo alkoi muistaakseni siitä, kun ilmoitin auton tullissa maahantulon yhteydessä.
Liikennevakuutusta ei varmaankaan saa antaa toisessa maassa rekisteröityyn ajoneuvoon, siihen Tapiolassakin ilmeisesti viitattiin.
toukopouko 14-12-06, 09:46 No nyt kyllä POMPPASI! Tapiola vakuutuyhtiö ei suostu antamaan vakuutustarjousta autostani Suomessa, niin kauan kun se on Saksan kilvissä - tekevät kuulemma vakuutusrikkomuksen tällöin. Eli nyt mulla täytyy sitten olla päällä Saksan vakuutus Suomessa niin kauan - en kyllä ymmärrä miten tämä on mahdollista (siis köröttelen niillä Saksan kilvillä) - enhän enää ole silloin Saksassa asumassa eli eivätkö silloin Saksan vakuutukset katkea automaattisesti - APUVA!!
Toukopolku - miten sä lahjoit vakuutusyhtiön antmaan sulle vakuutuksen Suomessa ja mikä yhtiö oli kyseessä???
En ole vielä saanut vastausta viimeisimpään kyselyyn, ja kyseessä on Tapiola. Laitoin sinne viestiä ja selvittelevät, täytyy ehkä soittaa. Voi olla, että mulla on sama edessä.
Suomessa olevan autoni vakuutukset on Pohjolassa, sieltä kyselin jo joskus kesällä mitä tuleman pitää, ja yksi vastauskohta oli:
"Muuttoautolle liikennevakuutus ja kasko voidaan tehdä aikaisintaan Suomeen saapumispäivästä. Liikennevakuutuksen todistemerkki ja tullauspaperit tarvitaan autoa rekisteröitäessä katsastuskonttorilla."
Luulisi että sen nyt saa sovittua voimaanastuvaksi tuona saapumispäivänä... Palaan asiaan kun saan kiinni henkilön kenen kanssa olen näistä jutellut.
No nyt kyllä POMPPASI! Tapiola vakuutuyhtiö ei suostu antamaan vakuutustarjousta autostani Suomessa, niin kauan kun se on Saksan kilvissä - tekevät kuulemma vakuutusrikkomuksen tällöin. Eli nyt mulla täytyy sitten olla päällä Saksan vakuutus Suomessa niin kauan - en kyllä ymmärrä miten tämä on mahdollista (siis köröttelen niillä Saksan kilvillä) - enhän enää ole silloin Saksassa asumassa eli eivätkö silloin Saksan vakuutukset katkea automaattisesti - APUVA!!
.
Suomessa olevan autoni vakuutukset on Pohjolassa, sieltä kyselin jo joskus kesällä mitä tuleman pitää, ja yksi vastauskohta oli:
"Muuttoautolle liikennevakuutus ja kasko voidaan tehdä aikaisintaan Suomeen saapumispäivästä. Liikennevakuutuksen todistemerkki ja tullauspaperit tarvitaan autoa rekisteröitäessä katsastuskonttorilla."
Luulisi .
Hmmm, toivottavasti tästä ei häkki heilahda kummallekkaan osapuolelle,mutta mulla on ollut täyskasko siirtokilpisessä autossa matkalla saksasta suomeen,sekä saksankilpisessä muuttoajoneuvo mopossa jo matkalla saksasta suomeen.
Mä olen aivan ymmälläni nyt...
:shock:
ma
Eihän tässä pitäisi olla mitään hätää. Teet muuttoilmoituksen Einwohnermeldeamtiin. Tällä asiallahan ei ole auton rekisteröinnin kanssa mitään tekemistä.
Jätät auton Saksan rekisteriin ja Suomessa menet tulliin ja katsastukseen ja rekisteröit auton siellä Suomen kilpiin. Siihen saakka auto on rekisteröity ja vakuutettu Saksassa.
AKE sitten ilmoittaa Saksaan että auto on rekisteröity Suomessa, jolloin saksalaiset poistavat sen rekisteristä takautuvasti.
En tosin tiedä pitääko autoon ottaa jo rajalla tullikilvet mutta sehän selviää kysymällä paikan päällä.
Maab, rauhotu.. Ei hätää. Ajat sen autos saksan kilvissä JA vakuutuksissa (siis myös kasko) Suomeen, ei ole tarpeen ilmotelle kellekään mitään. Teet vaan einwohnerabmeldungin.
Voit ottaa autollesi liikennevakuutuksen+kaskon vaikka katsastuskonttorilta kun meet sen nollaveropäätöken kanssa katsastukseen ja rekisteröintiin. Ja kilpailuttaa tarjoukset vakuutusyhtiöiltä vaikka samana päivänä ja vaihtaa vakuutukset sinne mistä parhaat hinnat irtos. Se kun on niin että se saksalainen vakuutus loppuu sillä sekunnilla kun autosi on rekisteröity Suomeen. Ja vastaavasti, et saa ajaa sillä Suomessa ennen ku suomalainen liikennevakuutus on voimassa.
Katsastuskonttorista lähtee tieto AKE:een ja AKE:sta Saksaan --> autosi poistuu saksan rekisteristä ja vakuutukset+verot palautetaan TAKAUTUVASTI siitä pvm:stä alkaen jolloin auto rekisteröitiin Suomeen.
Näin mä tein tän kaiken ja oli todellakin tuskatonta. Jos vielä epäilyttää niin kilautus sinne katsastusasemalle minne oot menossa helpottanee tuskaa :wink:
Edit: kas Tomppa ehti ensin :)
Aiheeseen vielä: Mun autoon murtauduttiin täällä Suomessa ENNEN kun se oli katsastettu ja rekisteröity Suomeen. Elikkä saksalaiset kilvet päällä+vakuutukset voimassa. Ei hätää: Saksalainen vakuutus maksoi kiltisti ja kyselemättä takasin kaikki kun olin lähettänyt kuitit (miinus omavastuu tietty..).
Pisteet HUK24:lle ripeästä ja ystävällisestä palvelusta :)
[quote="Husky
Edit: kas Tomppa ehti ensin :)[/quote]
Ah Soile, me kun ollaan niin sielunsukulaisia..... :D
paulatytto 14-12-06, 12:59 Kyseessä tietenkin vain pakollinen liikennevakuutus, kaskon saa vasta kun on katsastettu Suomessa.
Onko tämä faktaa eli kysyit vakuutusyhtiöstä asiasta? Jos asia on näin, en todellakaan aio hankkiutua eroon saksalaisesta kaskosta ennen kuin saan Suomesta uuden. Turha riski kalliimmissa kulkuneuvoissa, imho (no siis ei mulla niin hirveän kallis ole, mutta ketuttas silti :D)
Kuten mainitsin, hoitelin kaikki Suomen pään vakuutukset kuntoon Saksasta käsin puhelimitse - ja näin mulle vakuutusyhtiön täti sanoi.
Oliko se sitten faktaa vai puppua mitä vakuutusyhtiön täti sanoi, jääköön itse kunkin puntaroitavaksi.
Liikennevakuutus tuli voimaan sillä siunaaman hetkellä kun ajettiin ulos SuperBoresta, ja superkasko katsastettuamme auton.
Ja ihan vaan sivuhuomautuksena, että vakuutusyhtiö on Pohjola.
Tapiolasta sain todella surkeen tarjouksen, ja IF-yhtiöstä en ollenkaan, vaikka luvattiin.
Ja Osuuspankin asiakkaana hyödyn nykyisin muutenkin noista Pohjolan vakuutuksista... :)
EDIT: Mutta noita tapoja tuoda auto Suomeen näkyy olevan useita - kukin valitkoon sen, mikä itselleen parhaiten sopii.
Jatketaanpa tätä topiccia vielä...
Mulle tuli semmonen tilanne eteen, että lähden Saksasta suoraan Italiaan hetkeksi aikaa. Ajattelin pitää mopon täällä Saksassa rekisterissä sen aikaa, kun olen Italiassa (n, kaksi kuukautta) ja ajelen sen sitten Suomeen kesemmällä.
Tässähän ei pitäisi olla ongelmaa, jos pysyisin kirjoilla Saksassa koko Italian keikan ajan. Tuli vaan semmonen mutta eteen, että sairausvakuutusyhtiö näyttäisi vaativan Einwohnermeldeamtista paperin, että olen muuttanut paperilla pois Saksasta.
Kysymys kuuluukin: onko kenelläkään kokemusperäistä tietoa voiko Saksassa pitää ajoneuvoa rekisterissä, vaikka ei enää virallisesti asukaan täällä? Ainakin lyhyellä aikajaksolla tuo näyttää onnistuvan, koska porukka on kirjautunut pois Saksasta ja sitten ajanut autonsa Saksan kilvissä Suomeen. Jos ajoneuvon voi pitää rekisterissä, on hieman hassua, että sitä ei saa rekisteriin ilman, että on kirjoilla.
- Perttu
Ei kai sieltä Meldeamtista automaagisesti mitään tietoa Zulassungsamtiin mene? Eli jos annat sen vain olla rekisterissä, niin onnistunee (vaikkei ehkä olekaan 100% laillista).
Toinen vaihtoehto olisi kai, että poistat sen rekisteristä kokonaan siksi aikaa (säästyy vakuutusmaksutkin) ja ajat sitten vientikilvillä Suomeen.
Zulassungsamt (ainakin täällä, M-Land) vaatii sen Meldebescheinigungin silloinkin, jos sen vain tekee "vorübergehend stillegen" ja sitten "wiederanmelden" samoilla kilvillä.
Ei kai sieltä Meldeamtista automaagisesti mitään tietoa Zulassungsamtiin mene? Eli jos annat sen vain olla rekisterissä, niin onnistunee (vaikkei ehkä olekaan 100% laillista).
Düsselissä noi hoidetaan yhden katon alla. Kenties virkailija ei huomaa mitään, kun vaan sanoo muuttavansa pois ja mopedi saa jäädä rekisteriin. Pitää yrittää selvittää tuota laillisuuspuolta vielä. Samaten pitää selvittää vakuutusyhtiön kanta, vaikka niitä tuskin kiinnostaa niin kauan kuin pyörä on rekisterissä.
Toinen vaihtoehto olisi kai, että poistat sen rekisteristä kokonaan siksi aikaa (säästyy vakuutusmaksutkin) ja ajat sitten vientikilvillä Suomeen.
Tää ei ole optio, koska vien sen verottomana muuttoajoneuvona.
- Perttu
Entäpä jos jätät toisen asuinpaikan Saksaan "Zweitwohnsitz"?
Toi toisen asuinpaikan ilmoittaminen on hyvä vinkki. Työkaveri ehdotteli samaa. Jos en saa neuvoteltua asiasta sairausvakuutusyhtiön kanssa (ja jos tuo sopii niille), niin täytyy yrittää tuota kautta.Työkaveri lupaili kysellä huomenna omissa nimissään strassenverkehrsamtista (menikö oikein tuo sana :)) miten muuttaminen tässä kohtaa heidän mielestään pitäisi hoitaa. Kertoilen, jahka saan tilanteen selvitettyä.
Hassua muuten, että aika moni paikka on karnevaalimaanantain takia kiinni. Ainakin vakuutusyhtiön Kölnin toimisto ja strassenverkehrsamt olivat.
- Perttu
Savolainen 19-02-07, 21:21 Mutta mitenkä on sen Zweitwohnsitzsteuerin kanssa?...
Jaahas... mulla olis seuraavanlainen onkelma. Muutan tästä viikon kuluttua Ruotsiin ja otan auton sinne mukaan. Auto on tosin ostettu osamaksulla ja kaksi vuotta vielä sopimusta jäljellä eli en saisi viedä sitä maasta pois,paitsi jos maksan sen kokonaan ja nyt ei pysty kykeneen.
Jätän pankkitilin saksaan ja aion kikkailla niin kauan kuin voin.
Kuinkahan kauan saa ruattissa ajella saksan kilvillä, ennenkö joku alkaa kyseleen?
Ja teenkö Einwohneramtiin pois muuttoilmoitiksen vai en?
Auto on ollu mulla reilun vuoden eikä kukaan oo nytkään kyselly missä sillä ajelen...
No risk-no fun! :roll:
toukopouko 22-02-07, 20:17 Jaajaa... Eikös se mene pykälien mukaan niin, että jos nyt muutat pois Saksasta Ruotsiin, niin olet silloin velvollinen maksamaan verot Ruotsiin samalla tavalla kun olisit niitä Suomeen maksamassa, jos sinne nyt muuttaisit? Tämän voinee välttää sillä, että asuu Saksassa. Eli pitää kirjansa täällä. Muita hyviä puolia tässä voisivat olla:
-Jos joku oikeasti alkaa kyselemään, niin ei ole pulassa
-Auto varmaan pitää katsastaa, se onnistunee vain Saksassa (?), ja siinä vaiheessa kilpiin laitellaan uusia leimoja ja asuinpaikka tulee varmasti eteen
-Jos et asu Saksassa, voiko pankki alkaa hankalaksi? Mä tosin asun nyt Suomessa, ja tili on Saksassa vielä vähän aikaa ainakin. Tosin ei ole lainoja.
-Vakuutukset sulla pitää olla Saksassa, niitä ei taida saada jos ei ole osoitetta?
Huonoja puolia ehkä sitten joidenkin maksujen pysyminen Saksassa tai pahimmillaan molempiin maihin.
Mä melkein lähtisin liikkeelle siitä, että jos on osoite Saksassa, niin tuskin suurempia ongelmia tulee. Jos ei ole, niin voi vetää hankalaksi. Ex-kolleega sovelsi tätä Portugalin kanssa sinne palatessaan niin, että hänellä oli osoite Saksassa, käytännössä vain sovittu nimi postilaatikossa.
Tässä mun tietämystä aiheesta.
Työkaveri soitteli Einwohnermeldeamtiin ja sieltä hänelle kerrottiin, että ajoneuvo pitäisi periaatteessa poistaa samalla rekisteristä kun itse poistuu maasta. Jos tätä ei tee, tulee neljän viikon sisällä kaksi varotuskirjettä. Sitten lähetetään setä noutamaan kilpiä (eli ei kannata säilyttää ajoneuvoa kotona :wink:).
Itse päädyin tuohon kahden osoitteen ratkaisuun. Käyn maanantaina ilmoittamassa, että 1. osoite vaihtuu Suomeen ja 2. osoite jää Saksaan. Tämä kelpaa vakuutusyhtiölle ainakin puhelinpalvelijan mukaan. Tosin voisin vaikka lyödä vetoa, että homma ei ole tällä selvä. Kuuleman mukaan kakkososoitteessa saa pitää ajoneuvoa kirjoilla 6kk ja sitten se pitää vaihtaa varsinaiseen osoitteeseen.
Jos homma on näin helppoa, viimeinen iso Saksa-ongelma ratkesi yllättävän helposti.
- Perttu
Jos homma on näin helppoa, viimeinen iso Saksa-ongelma ratkesi yllättävän helposti.
Ei kannata ehkä kuitenkaan nuolaista ennenkuin tipahtaa, Saksan toimintamallit tuntien jotain saattaa aina ilmestyä... :?
Nuo Zulassungspykälät muuttuu maaliskuun alusta niin, että ajoneuvo on rekisteröitävä ykkösasumispaikalle (vaikka Zweitwohnsitz olisi Saksassakin).
No ei helevekko sentää. Just sopivasti siis muuttuu pykälät. Voiko tän parempaa säkää käydäkään?! :evil:
Mitään tietoa onko tuosta yhtään poikkeusta vai meneekö poikkeuksetta tuolla tavalla? Entä muuton yhteydessä jonkin näköinen asteittainen muutto? Bhajee, olisko sulla mitää urlia uutiseen tms. missä tosta on juttua (joo, en itse osaa googlettaa, kun kyse on saksankielisistä sivuista)?
- Perttu
Osasin sittenkin googlettaa :)
http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?showtopic=47609&st=0&p=588215&#entry588215
Osaako joku auttaa tuon perusteella?
- Perttu
Dadurch ist ab dem 01.03.07 eine Zulassung für einen Zweitwohnsitz nicht mehr möglich.
Sen, mitä omalla saksallani ymmärsin, ei tuota kakkosasuntovaihtoehtoa ole enää olemassa, vaan kaikki menee ykkösasunnon mukaan. Ja ainoat mahdolliset poikkeustapaukset liittyvät siihen, jos auto on firman nimissä tai olet yksityisyrittäjä, mutta siis yksityishenkilöille ei vaikutusta.
Bhajee, olisko sulla mitää urlia uutiseen tms. missä tosta on juttua (joo, en itse osaa googlettaa, kun kyse on saksankielisistä sivuista)?
En nyt jaksa googlettaa, kävin pari päivää sitten tsuulasseemassa moponi ja uuden vanhan auton paikallisessa virastossa, ja siellä ne pykälät oli isoilla plakaateilla seinällä. Perustunee johonkin uusiin EU-direktiiveihin.
Vaikka ei asiaan kuulukaan suoranaisesti, niin maaliskuun alusta, jos ajoneuvon (esim. mopon) poistaa rekisteristä (vaikka talveksi), niin seuraavana kesänä tulee uudet rekkarit.. vanhat voi varata max. 6 kuukaudeksi, mutta maksua vastaan. Muussa tapauksessa joutuu siis maksamaan ne uudet pellitkin (2 kpl täällä autoon maksoi 30,50 €, mopoon nyt tietysti tarvitaan vain yksi).
Ja noihin tuli ne uudet EU-paperit.. kahdellakymmenellä kielellä!
Ai niin, näkyy tuolla paikallisen Amtin sivuilla olevan yhteenveto uusista pykälistä:
http://formulare.landkreis-muenchen.de/cdm/cfs/eject/gen?MANDANTID=1&FORMID=2085
(hyvin kompaktisti tosin).
En jaksanut säätää enää ja hoidan homman "rahalla".
Kirjaudun siis Saksasta pois normaaliin tapaan pois muuttaessani ja pistän mopedin rahtiin. Soittelin Tampereen tullipiiriin ja sieltä sanottiin, että mopon saa rahdata maahan n. 10 viikkoa ennen omaa muuttamistaan. Tämä pätee siis Euroopasta tehtyihin muuttoihin.
Muualla weppisivuillaan tulli ilmoittaa, että ajoneuvon saisi tuoda "2-3kk" ennen omaa muuttoaan. Sitten asiaa tutkitaan tapauskohtaisesti ja katsotaan toiko ajoneuvon tarpeeksi myöhään omaan muuttoonsa nähden. Oikein kivaa muuttajan kannalta. Säilyy verojännitys loppuun saakka.
Saa nähä kuinka äijjän käy, mutta Saksan päässä loppui säätöinto. Tullikaan ei toki tee asiaa Suomen päässä sen helpommaksi.
- Perttu
No voihan harmi ettei tuo rekisteröinti Zweitwohnsitzissa enää käy. Olin aikonut käyttää tuota mahdolisuutta hyväkseni... :x
Näin minä tein. Ajelin Suomessa kolmisen viikkoa eli loman lopulle. Sitten tehtiin kaupat suomalaisen ostajan kanssa ja käytiin auton kanssa Joensuun tullissa ja katsastuksessa.
Samankaltainen suunnitelma ens kesäksi, autolla Suomeen ja myyntiin siellä sitten 4 viikon aikana.. Mitä kautta löysit ostajan?
Kiitti vinkeistä !
Marcus
Samankaltainen suunnitelma ens kesäksi, autolla Suomeen ja myyntiin siellä sitten 4 viikon aikana.. Mitä kautta löysit ostajan?
Kiitti vinkeistä !
Marcus
Juu, sama homma suoritettu jo useampaan kertaan. Ostaja löytyivät Audifinnsin palstan lukijasta, keltaisen pörssin lukijasta ja viimeisin sukulaisesta. Auton myyminen ei vaadi maagisia toimenpiteitä, mutta kesällä on turha uneksia että "noutaja" tulisi. Keväällä ja syksyllä autot myydään ja keväällä yleensä vielä parempaan hintaan kuin syksyllä.
Kuinkahan käyvät verotus/rekisteröintiasiat meidän tapauksessa, olemme muuttamassa takaisin Suomeen elokuussa ja harkinnassa (paketti-)auton osto muuttoa varten. Puoliso on asunut täällä yhtäjaksoisesti vajaat kaksi vuotta mutta ollut käytännössä koko sen ajan kirjoilla opiskelijana korkeakoulussa. Tässä tapauksessahan emme voi viedä autoa verottomana muuttoautona Suomeen?? Eikä ilmeisesti senkään puolesta onnistuisi, että vasta harkitsemme auton ostoa - autohan pitäisi olla ollut omissa nimissä vähintään 6kk ennen vientiä..?
Tarkoituksemme ei ole hankkia mitään jokapäiväiseen käyttöön sopivaa autoa vaan jonkinlainen kottero mikä kestäisi muuttomatkan Suomeen ja mahdollisesti satunnaista käyttöä siellä. Nämä kotterot eivät vain välttämättä ole edes tällä hetkellä Saksan rekisterissä, miten vienti Suomeen silloin tapahtuisi (onko auto rekisteröitävä ensin Saksassa ja sitten Suomessa)? Jääkö tällaisessa puuhassa ylipäätään enemmän tappiolle, jos veroja ym. paperisotaa tulee kustannettavaksi enemmän kuin mitä koko auto maksaisi..? Huhuja kyllä kuulimme ettei vanhoista "markkina-arvottomista" autoista tarvitsisi edes maksaa veroa, pitääköhän paikkansa? Huomenna taitaa olla puhelu autoveroneuvontaan Suomeen edessä, mutta vinkkejä otetaan silti innolla vastaan.. :lol:
Tässä tapauksessahan emme voi viedä autoa verottomana muuttoautona Suomeen?? autohan pitäisi olla ollut omissa nimissä vähintään 6kk ennen vientiä..?
kottero mikä kestäisi muuttomatkan Suomeen ja mahdollisesti satunnaista käyttöä siellä. Nämä kotterot eivät vain välttämättä ole edes tällä hetkellä Saksan rekisterissä(onko auto rekisteröitävä ensin Saksassa ja sitten Suomessa)?
Ette voi viedä verotonta muuttoautoa. Koska olette olleet pelkkiä a)opiskelijoita ja siksikään että b) ette saa pidettyä autoa enää 6kk saksan kilvissä.
Saksassa autot myydään ilman kilpiä, joten uuden omistajan on aina ensin rekisteröitävä ja vakuutettava auto ennenkuin sillä voi lähteä liikenteeseen.
Jos vanha paku kiinnostaa niin ostakaapa ennen -93 käyttöönotettu. Sellaisissa ei Suomessa ole koskaan autoveroa ollutkaan, joten veroseuraamuksia ei Suomessa tule.
Vakuutuksissa on muuten Saksassa sellainen koukero, että voi ehkä olla mahdollista ajaa muutto ilmaisilla vakuutuksilla, kun on saksassa kirjoilla ja rekisteröi auton siellä normaalikilvillä. Autoa rekisteröitäessä pitää olla vakuutustodistus, jonka saa vakuutusyhtiöstä ostettavan auton tiedoilla. Sitten saa sen "blaue karten" tms. Tällä saa tehtyä rekisteröinnin. Rekisteröinnin jälkeen voi vielä erkautua vakuutussopimuksesta, siihen lienee n. viikko aikaa ilman kustannusseuraamuksia sanomalla saaneensa paremman tarjouksen... voipi tosin olla ettei mene läpi jos seuraava vakuuttaja on ulkomaalainen ;)
//jussi
kiitos jussille replystä :)
Jos vanha paku kiinnostaa niin ostakaapa ennen -93 käyttöönotettu. Sellaisissa ei Suomessa ole koskaan autoveroa ollutkaan, joten veroseuraamuksia ei Suomessa tule.
tämä kävikin jo ilmi kun soittelin suomen tullin autoveroneuvontaan tänä aamuna. todennäköisimmin sitten hankimme jonkun tällaisen kotteron.. :lol:
voiko auton sitten Suomessa siirtää kolmannen henkilön nimiin, joka maksaisi vakuutukset jne.? Opiskelijana kun ei tähän autonpitoruljanssiin oikein ole houkutusta eikä pakulla kyllä ihmeemmin käyttöäkään kun tarkoitus olisi asettua aloilleen ettei muuttoautollakaan jatkuvaa tarvetta toivottavasti olisi.. :wink: Onko tämä huomioitava jo autoa täältä ostettaessa, eli onko auton oltava alunpitäenkin sen henkilön nimissä ostettu, jonka nimiin auto Suomessa rekisteröitäisiin? Meidän tapauksessa autolle olisi järkevintä kai hankkia se ns. vientivakuutus esim. adacilta + punapäiset vientikilvet? Saksassa autolla emme todennäköisesti tulisi ajamaan muuta kuin kotikaupungistamme satamaan.
kiitos jussille replystä :)
voiko auton sitten Suomessa siirtää kolmannen henkilön nimiin, joka maksaisi vakuutukset jne.? Opiskelijana kun ei tähän autonpitoruljanssiin oikein ole houkutusta eikä pakulla kyllä ihmeemmin käyttöäkään kun tarkoitus olisi asettua aloilleen ettei muuttoautollakaan jatkuvaa tarvetta toivottavasti olisi.. :wink: Onko tämä huomioitava jo autoa täältä ostettaessa, eli onko auton oltava alunpitäenkin sen henkilön nimissä ostettu, jonka nimiin auto Suomessa rekisteröitäisiin? Meidän tapauksessa autolle olisi järkevintä kai hankkia se ns. vientivakuutus esim. adacilta + punapäiset vientikilvet? Saksassa autolla emme todennäköisesti tulisi ajamaan muuta kuin kotikaupungistamme satamaan.
Eipä kestä.
Tällaista "ei muuttotavarana" tuotavaa kärryä ei koske mitkään luovutusrajoitukset joten Suomen myyntiä varten auton voi Saksassa rekisteröidä vaikka joulupukki, kunhan tekee sen paikanpäällä tarpeellisten papereiden kera. Maahantuojan pitää käydä tullissa auton kanssa täällä Suomessa, mutta siellä todetaan vain tullittomuus ja saa paperit rekisteröintiä varten.
Katsokaa, että autossa on tuore katsastusleima Saksassa niin on ainakin teoreettinen mahdollisuus että se on suht ok kunnoltaan. Samoin kannattaa ehkä mieluummin ostaa se pitempiaikaiselta omistajalta kuin jobbarilta. Jobbarilla voi helpommin olla tuttuja katsastajia, joten se leima ei välttämättä ole edes siihen käytetyn musteen arvoinen.
Saksan päässä kuluja tulee n. 80 euroa rekisteröinnistä, jos katsastus ja päästöt on ennestään kunnossa. Minä suosittelisin melkein vakirekisteröintiä punaisten kilpien sijaan, jos on Saksassa oleva osoite. Tällainen jatkuva vakuutus on jonkin verran edullisempi kuin siirtovakuutus.
Suomessa sitten kuluja tuleekin vähän enemmän. Rekisteröintikatsastus tehdään aina, n. 160 euroa ja sitten rekisteröinti taitaa olla n. 20-40 euroa. Mitenkähän tuollaiseen vanhaan autoon saa mukaan vaatimusten mukaisuus todistuksen... se helpottaisi hommia aika paljon täällä. No, operaation jälkeen auto onkin Suomen kilvissä ja kannattaakin etukäteen vähän katsoa mitä sellaisesta voisi saada.
Toyota Hiacet, Transitit ja VW Transporterit taitaa tehdä kauppansa täällä, dieselit venemoottoreina jos ei muuten :) Noille on aikapaljon ostoilmoituksiakin keltaisessa pörssissä, joten siitä pääsee helposti eroon. Saksasta erikseen hakeminenkin kun maksaa sen 500 euroa.
Eihän sitä autoa toisaalta ole pakko Suomessa rekisteröidä kunnes ostaja löytyy, vaihtoehto on myös viedä kilvet katsastuskonttorille ja hakea kuponki, että auto on poistettu rekisteristä & tekee sitten poistotoimenpiteet Saksaan. Uusi omistaja Suomessa joutuu sitten pyörittämään tämän rumban läpi.
Riskinä tällaisen keksinnön kanssa muuttamisessa on, että se laukeaa taipaleelle ja siellä on arvoirtaimisto kyydissä. Auton siirtäminen sekä irtaimiston ottaminen talteen ja toimitus Suomeen maksaa äkkiä pari kertaa alkup. budjetin verran joten puskuria olisi hyvä olla. Muuttona varmasti edullisin tapa ja voi jäädä autokaupan ansiosta jopa jonkin verran plussalle.
//jussi
[quote=tiik]kiitos jussille replystä :)
Suomessa sitten kuluja tuleekin vähän enemmän. Rekisteröintikatsastus tehdään aina, n. 160 euroa ja sitten rekisteröinti taitaa olla n. 20-40 euroa. Mitenkähän tuollaiseen vanhaan autoon saa mukaan vaatimusten mukaisuus todistuksen... se helpottaisi hommia aika paljon täällä. No, operaation jälkeen auto onkin Suomen kilvissä ja kannattaakin etukäteen vähän katsoa mitä sellaisesta voisi saada.
//jussi
Käsittääkseni ennen v.93 tai jotain sitä ennen rekisteröityyn autoon ei tarvita koko vaatimuksenmukaisuustodistusta? Tuo asia selviää kyllä AKE:sta.
kiitos vastauksista :) monen päivän miltei ympärivuorokautisen etsinnän jälkeen löysimme vihdoin tänään kaikin puolin sopivan auton Suomeen muuttoa varten. :smt041 seuraava etappi on siis vakuutus ja rekisteröinti.. Jussi mainitsit että vakirekisteröinti olisi mielestäsi parempi vaihtoehto - voimmeko tehdä tämän (Saksan osoite on) vaikka olemme muuttamassa maasta elokuun aikana (poismuuttoilmoitusta emme ole vielä tehneet Einwohnermeldeamtille, eli missään tiedostoissa tätä ei vielä näy..)? Toisin sanoen, kannattaako rekisteröinnin yhteydessä mainitakaan niin nopeasta poismuutosta vai ollako vain hiljaa koko asiasta..? Voimmeko saada vakirekisteröintiä noin lyhyelle ajalle vai olisiko toinen vaihtoehto sitten nuo vientikilvet ja kumpi tulee suhteessa kalliimmaksi? Kokemuksia kellään..?
Wenn ein Fahrzeug exportiert werden soll, wird diese Art des Kennzeichens benötigt. Das Fahrzeug muss verkehrssicher und versichert sein. Das Kennzeichen hat eine begrenzte Gültigkeitsdauer diese im roten Feld eingeprägt ist.Maximal ist es 1 Jahr gültig. http://www.kennzeichenhalterung.de/autokennzeichenhalter_kennzeichen_arten.htm
Ajallisesti noissa vientikilvissä ei siis olisi rajoitetta, jos oikein ymmärsin, voisimme ottaa ne heti vaikka muuttaisimme vasta elokuussa. Myös verotusasia täällä Saksassa kiinnostaa, vakirekisteröinnin yhteydessähän pitäisi maksaa tänne Saksaan autovero, eikös? Mutta vientikilvillä ei..? Tiedämme että "liikamaksetut" rahat niin verotuksessa kuin vakuutuksessa saa aikanaan takaisin, mutta opiskelijana niillekin olisi parempaa käyttöä heti.. :)
vielä..
Käsittääkseni ennen v.93 tai jotain sitä ennen rekisteröityyn autoon ei tarvita koko vaatimuksenmukaisuustodistusta? Tuo asia selviää kyllä AKE:sta.
netistä bongasin itse seuraavaa: Saksalaisen, ruotsalaisen, norjalaisen ja sveitsiläisen rekisteriotteen merkintä päästönormien täyttymisestä riittää henkilöautoille 31.12.1994 asti, eikä vaatimuksenmukaisuustodistusta silloin tarvita.
[olemme muuttamassa maasta elokuun aikana (poismuuttoilmoitusta emme ole vielä tehneet Einwohnermeldeamtille, eli missään tiedostoissa tätä ei vielä näy..)? Toisin sanoen, kannattaako rekisteröinnin yhteydessä mainitakaan niin nopeasta poismuutosta vai ollako vain hiljaa koko asiasta..? Voimmeko saada vakirekisteröintiä noin lyhyelle ajalle vai olisiko toinen vaihtoehto sitten nuo vientikilvet ja kumpi tulee suhteessa kalliimmaksi?
Ajallisesti noissa vientikilvissä ei siis olisi rajoitetta, jos oikein ymmärsin, voisimme ottaa ne heti vaikka muuttaisimme vasta elokuussa. Myös verotusasia täällä Saksassa kiinnostaa, vakirekisteröinnin yhteydessähän pitäisi maksaa tänne Saksaan autovero, eikös? Mutta vientikilvillä ei..?
Vientikilpiin vakuutukset voivat olla kalliimpia kuin vakikilpiin. Eroa Suomessa ja Tanskassa lähes 100% normaalikilpiin verrattuna kun mukana oli myös kasko. Siirtoa varten jotkin 3pv vakuutukset siirtokilpiin maksavat hunajaa ja Suomessa tulee kiire rekisteröidä.
Jos meinaa muuttaa niin ei ehkä kannata mainita siitä jos haluaa vakikilvet. Saksan autoveroa ei peritä lyhyeltä aikajaksolta, itse ainakin sain verottamatta jättämispäätöksen kun auto oli tuontivuonna Saksan kilvissä vain n. 4kk kalenterivuodesta, vaikkakaan en tiedä missä raja menee. Jos autoveroa Saksaan pitäisi maksaa, niin niillä menee helposti reilu kuukausi sen maksattamiseen (joudut tekemään vain suoraveloitusvaltakirjan saksalaiselta tililtä rekisteröinnin yhteydessä). Jos tili on muuton aikana lakkautettu niin, mistäs ne sen perivät?
Vientikilpien ainoa etu on se, että ne vakuutukset on määräaikaiset, vakikilpiin tällaisia ei saa ja vakuutusten katkaisu edellyttää onnistunutta tiedonsiirtoa Suomen rekisteröintijärjestelmästä Saksaan. Jos automatiikka ei pelaa niin tulee jokunen probleema ja aikaa palaa vähän, mutta kaikki autovero- ja vakuutusfyrkat saa kyllä takaisin takautuvasti.
//jussi
Kiitos vinkeistä! Tällä välin saimmekin jo auton vakikilpiin. :) Vakuutuksen saimme sumplittua kolmelle kuukaudelle (oli minimiaika), josta käyttämättä jäävät päivät meille maksetaan shekillä takaisin Suomeen. Oli tosiaan suhteessa paljon edullisempi kuin ns. vientivakuutukset. Nyt vain jännäämään josko auto kestäisi Suomeen saakka.. [-o< :lol:
Kuinka tapahtuu Saksan maalla ajoneuvon rekisteristä poisto? Kilvet ja paperit mukaan ja käynti konttorilla? Onko sielä jotain spesiaalijuttuja poiketen esim suomen käytännöistä mitä pitäis ottaa huomioon?
Ajoneuvo pitäis saada siis poistettua rekisteristä lopullisesti - Tuodaan Suomeen mutta ei tuu enää koskaan tieliikennekäyttöön...
Tarpeen on käynti KFZ-Zulassungstelle:llä ja mukaan rekisteriotteen molemmat osat (osat 1 ja 2, eli omistajan osa sekä tekninen osa). Samoin kilvet mukaan, sillä se hallintopiirin leimatarra poistetaan kilvistä tässä yhteydessä.
Lisäksi tietysti henkilöllisyystodistus.
Kuka tahansa joka nämä dokumentit esittää, voi poistaa ajoneuvon rekisteristä, ei siis tarvitse itse olla ajoneuvon haltija eikä valtakirjaakaan tarvita.
Rekisteristä poiston jälkeen ei autolla saa enää ajaa tieliikenteessä. Zulassungsstelle yleensä pyydettäessä antaa luvan ajaa autolla vielä suorinta tietä kotiin saman päivän aikana. Yleensä on vielä erikseen ehtona että autoa saa tätä tarkoitusta varten ajaa vain omassa hallintopiirissä sekä naapurihallintopiireissä.
Näissäkin asioissa on hallintopiirikohtaisia eroja, joten jos on tarkoitus ajaa autolla vielä samana päivänä rekisteristä poistamisen jälkeen, on paras kysyä Zulassungsstellen lupa erikseen.
Mun kokemus on että kun tarpeeksi selittää Zulassungstelle lopulta saattaa suostua toimimaan kuten EU:ssa on sovittu - kun auto rekisteröidään Suomeen lähtee Autorekisterikeskuksesta sähköinen sanoma Flensburgiin, minkä perusteella auto poistetaan Saksan rekisteristä. Kilvet voi postittaa Zulassungstelleen.
MTK Zulassungstellen kanssa oli vähän vääntöä ja lopulta virkailija myönsi, että näinhän se virallisesti toimii mutta "heillä on ollut tapana" toimia toisin ja vaatia kaiken maailman virallisia todistuksia suurlähetystöstä tms. Lopulta päätti toimia kuten virallisesti asia menee. OF toimi helpommin, tiesivät tarkkaan että viesti tulee Suomesta automaattisesti kunhan pistät kilvet tulemaan tai joku tuo.
Jore
Pitääkö ne kilvet tosiaankin palauttaa? Nehän ovat ajoneuvon omistajan omaisuutta ja ne saa pitää myös tavallisen rekisteristä poistamisen jälkeen, kunhan hallintopiirin leima on poistettu niistä.
|