View Full Version : Autonvuokraus Suomessa

marschum
06-01-06, 13:10
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa mistä vuokraamosta Suomessa saisi halvimmalla auton 4 viikoksi vuokrattua?
On tarkoitus kesällä lentää Kuopioon (blue1 lentää halvalla Hampurista sinne) ja vuokrata sieltä auto, ei mitään luksuslimusiinia , ihan vain kulkupeli kaupassakäyntiä jms. varten.
Vertailut tähän mennessä Internetissä ovat kaikki olleet melko tyyriitä,
ehkäpä jollakin olisi sisäpiirin tietoa ?
Kiitos etukäteen.

jussi
06-01-06, 13:50
Tämä on muuten ongelma, joka on kaikilla. Auton vuokraus on sikahintaista Suomessa.

Itse katselin viime kesäksi jotain tila-autoa. 4 viikkoa listahintojen mukaan n. 3000 euroa --> ja sen enempää asiaa pohtimatta perhe autoon ja lautalla Rostockista Suomeen.

Listahinnat on listahintoja ja luulen, että pitempiaikaiselle vuokraukselle puhelimitse saa paremmat tarjoukset. Eräs tuttava oli vuokrannut auton Suomeen saksalaisen matkatoimiston kautta ja sai aika kohtuulliseen hintaan eli jonkin pikkuritsan reilut 30 ekeä/vrk. Tuleehan siitä pitkä penni kuukaudessa, taksi & julkiset tulee äkkiä halvemmaksi kun todelliset menotarpeensa miettii.

Onkos kellään Suomessa omaa kesäautoa? Viime kesäksi kävi hetkisen mielessä ostaa yksi -83 vuoden mersu 280:n tästä nurkilta, 1 omistaja ja hintaa reilu tonni. Tästä sijoituksesta breakeven olisi tullut toisena kesänä, tai varmaan sen olisi saanut loman lopussa jollekin jobbarille hukattua omakustannushintaan, kun noin vanhassa pelissä ei mitään autoverojakaan juuri ole. Rotisko olisi mennyt Suomessa klassikkona :)

//jussi

bhajee
06-01-06, 14:50
Itse katselin viime kesäksi jotain tila-autoa. 4 viikkoa listahintojen mukaan n. 3000 euroa --> ja sen enempää asiaa pohtimatta perhe autoon ja lautalla Rostockista Suomeen.

Lyhyillä reissuilla olen käyttänyt Pukinmäen Essoa. Pikkuauton saa kuukaudeksi alle tonnilla, tila-autonkin jotain 1600 (ei ole kyllä ollut tarvis).

Onkos kellään Suomessa omaa kesäautoa?
Nyt on... ihan hyvä ratkaisu, jos siellä on joku, joka voi hoitaa käytännön hommat (katsastus jne). Bulvaani tarvitaan joka tapauksessa, koska olen antanut kertoa itselleni, että ulkomailla pysyvästi asuva ei voi olla Suomessa rekisteröidyn auton haltija (eikä edes haltia :-D ) - omistaja kylläkin.

doopy
06-01-06, 17:44
Googletuksen eka hitti: http://www.usp.fi/toiminta2/index2.php?sivu=136

Tästä vielä vähän lakipykälää: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921703

Tuo teksti sanoo kohtuu luotettavan oloisesti, että bhajeen kuulopuheet kotimaisen haltijan välttämättämyydestä ovat totta. Ulkomailla asuva ei siis voi suoraan rekisteröidä Suomessa asuvaa autoa omiin nimiinsä.

Olisi hienoa tuntea haltia... "Pysäköinti sallittu tontin omistajan tai haltijan luvalla" :lol: (tiedänhän minä, että haltija ei ole haltia, mutta kuitenki)

- Perttu

Tomppa
07-01-06, 12:25
Johtuu ehkä siitä että haltija vastaa tulevista sakoista. Ja niitä ei voi ulkomailta periä.

bhajee
07-01-06, 16:21
Johtuu ehkä siitä että haltija vastaa tulevista sakoista.
Eikös niistä sakoista vastaa se (hyvä) haltia... :-D

Käsittääkseni perintä onnistuu nykyään aika hyvin EU:n sisällä, mutta siinä on joku alaraja (siis jotain parinkympin sakkoja ei kyllä peritä, mutta niin alhaisia sakkojahan Suomessa ei saa edes poliisille hymyilemisestä).

jussi
09-01-06, 11:10
Eikös Saksassa ole katsastuspakko joka 2. vuosi? Suomeen sijoitetun kärrynhän voi myös pitää Saksan kilvissä vaikka kausikilvin aina pari vuotta kerrallaan.

Tuo sakkojen perintä ei vielä ulotu Suomessa asuvaan Suomen kansalaiseen, pl. pohjoismaat joiden kanssa asiasta on ollut sopimus jo vuosia. EU:n tasolla sakkojenperintäsopimus on jo tehty, mutta voimaansaattaminen vaatii Suomessa vielä kansallisen lakimuutoksen. Tähän menee vielä noin 1,5 vuotta.

//jussi

bhajee
09-01-06, 13:21
Eikös Saksassa ole katsastuspakko joka 2. vuosi? Suomeen sijoitetun kärrynhän voi myös pitää Saksan kilvissä vaikka kausikilvin aina pari vuotta kerrallaan.
On, paitsi uuden auton ensimmäinen katsastus on kolmen vuoden kuluttua.

Ulkomailla rekisteröityä autoahan saa pitää maassa korkeintaan 6 kk - mutta auton voi viedä maasta pois virtuaalisesti viemällä kilvet tullikamarille (jotkut tullipiirit kuulemma vaativat koko auton viemistä johonkin tullivarastoon, mutta siellähän se on hyvässä tallessa).

Jäljelle jää tuo katsastusongelma - olen kuullut väitettävän, että suomalainenkin katsastustodistus riittää, mutta käytännön kokemusta ei ole.

Toisaalta se autovero jostain vanhasta romusta ei ole niin paljon. Veimme (maahantoimme sukulaisen nimiin) vanhan (mutta hyväkuntoisen) kakkosautomme - autovero oli 600 €.

Mammeli
22-02-06, 19:41
Kokeile ebookers.com. Tarvitsen itsekin ensi kuussa autoa Suomessa ja pari päivää Tampereen alueella pienimmällä mahdollisella kärryllä on 181 ekee + bensat tietty!!!! Hui. Jostain pohjoisesta olisi auton saanut 60 Eurolla samaksi ajaksi.

marschum
23-02-06, 12:49
Kyselin hintoja Suomessa ollessani viime viikolla, AVIS oli ylivoimaisesti halvin - ja myös palvelultaan paras. Lupasivat auton kuukaudeksi noin 1000,00 EUR - onhan sekin kallis, mutta tähän mennessä paras tarjous.