View Full Version : Vauvaelämää Saksassa

Paula
28-01-06, 16:13
Onko täällä muita odottavia tai tuoreita äitejä? Olisi kiva vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia, itselläni on 29. raskausviikko meneillään, esikoistani odotan ja ikää minulla 22v. Kirjoitella saa osoitteeseen: Paula@baldmama.de :-)

Donja
28-01-06, 17:03
Hei, meillä on aika tuore vauva, esikoistyttö on 5 kk :D Elokuun vauvoja-05 siis.
Ihanaa loppuraskautta sinulle! :D

Villiruusu
28-01-06, 17:31
Moi!

Mä odotan esikoistani, tällä hetkellä 35+4 eli vähän yli kuukausi laskettuun aikaan. Laitan sulle Paula sähköpostia lähipäivinä, olis tosi kiva vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia! Ehkä tuoreita/tulevia äitejä (ja miksei isiäkin ;) löytyy täältä vielä enemmänkin! :)

CoolHuh
28-01-06, 19:04
Ilmoittaudun "kilpailuun". Puolisoni laskettu aika on helmikuun 13. Torstaina lääkäri tosin sanoi, että voi tulla jo aikaisemminkin..... Ensimmäinen.

project
28-01-06, 23:03
Ilmoittaudun "kilpailuun". Puolisoni laskettu aika on helmikuun 13. Torstaina lääkäri tosin sanoi, että voi tulla jo aikaisemminkin..... Ensimmäinen.

Onneksi olkoon tulevasta vauvasta! Se kun maailmaan tulla putkahtaa ja jokin aika kuluu, ei vauhtia tule elämästä puuttumaan....

Käyttämäsi sanavalinta herätti kysymään, oletteko molemmat naisia vai perinteiselläkö laitatte menemään?

CoolHuh
29-01-06, 14:14
Ihan perinteisellä kokoonpanolla / tekniikalla meidän lisääntyminen on tehty. Mies / Nainen ja silleen.

kuriiri
30-01-06, 18:06
Täällä menossa rv 23 ja esikoista odottelen minäkin. Tuossa kesäkuun alkupäivinä pitäisi meidän pienokaisen putkahtaa maailmaan..

Villiruusu
07-02-06, 18:44
Meitähän on yllättävän monta! :)

Joko tiedätte, kumpi teille on tulossa, tyttö vai poika?
Vai oletteko edes halunneet tietää sitä etukäteen?
(täällä Saksassa kun tuntuu olevan tapana selvittää asia jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa...)

Meidän lääkäri oli tytön kannalla, mutta itse uskon 100% varmasti vasta sitten, kun lapsi on syntynyt..
(Niitä vääriä veikkauksiakin kun aina silloin tällöin kuitenkin sattuu..)

kuriiri
08-02-06, 11:29
Meillä ei vielä sukupuolta tiedetä, vaikka kovasti kiinnostais. Pikkuinen vaan tuntuu olevan niin häveliästä sorttia, että vetää heti jalat eteen ultrassa kun yritetään katsella... :lol:
No huomenna taas ultra ja sitten (toivottavasti) tiedetään jo enemmän.
Ollaan lähdössä maanantaina Suomeen vauvanvaatteita ja muutakin keräilemään, että olis kiva jo tietää orientoituuko sinisiin vai punaisiin..
Itse on semmoinen tuntu, että olis poika tulossa.

penguin
14-02-06, 14:34
Hei!

Me odotellaan myös esikoista, nyt raskausviikko 23. Kesäkuun puolessa välissä pitäisi sitten pienokaisen ilmestyä maailmaan. Vauvan sukupuolta ei vielä tiedetä, mutta toiveissa ollaan, että tällä viikolla se selviäisi. Suomessa käydään ensi viikolla ja jotain vaatetta pitäisi saada sieltä hankittua. Münchenissä siis asustellaan ja täällä vauvan olisi tarkoitus syntyä. Olisi kiva tavata muitakin odottavia äitejä/perheitä!

CoolHuh
14-02-06, 23:41
Projekti on valmis. Terve tyttö syntyi viikonloppuna.... !!!!!!!!!!!!

Villiruusu
15-02-06, 13:25
Sydämelliset onnittelut!!! :D

Me tulemme varmaankin parin viikon päästä perässä,
ellei vauva nyt anna odotuttaa itseään.. ;)

AK
16-02-06, 17:30
laskettu aika tänään, ei tahdo oikein työt sujua kun odottelee soittoa kotoa... Tyttöä vaimolle lupailivat mutta en usko ennenkuin näen, kahden pojan jälkeen.
On tässä mietiskellyt että josko pitäisi koko isyysloman kerralla vai jakaisiko muiden lomasesonkien mukaan niin kuin Suomessa on tapana. Onhan sitä lomaa ainakin tässä firmassa kokonaista kaksi päivää!

AK

Tomppa
16-02-06, 20:26
On tässä mietiskellyt että josko pitäisi koko isyysloman kerralla vai jakaisiko muiden lomasesonkien mukaan niin kuin Suomessa on tapana.

Diplomaatisuhteiden kannalta voisi olla paras jättää tämä(kin) asia vaimon päätettäväksi... :wink:

nannyogg
16-02-06, 22:51
Suomessa käydään ensi viikolla ja jotain vaatetta pitäisi saada sieltä hankittua.

No nyt ei voi kuin ihmetellä, miksi saksassa myytävät lastenvaatteet ei kelpaa... EIkös Suomessa myytävistä suurin osa ole kaiken lisäksi jossakin muualla ommeltuja? :)

Annika
17-02-06, 20:06
Vielä yksi ilmoittautuu! Meille odotetaan pikkukakkosta syntyväksi toukokuun alussa.

Ennestään meillä on tyttö ja lääkäri veikkasi uutta tulokasta myös tytöksi, mutta minulla on niin vahva poikaolo, että uskon vasta kun itse näen :)

Esikoinen syntyi Suomessa ja tämä tuleva syntyy täällä. Kiva verrata Suomen ja SAksan raskaudenseurantaa ;-)

Laura_M
23-02-06, 13:38
Moi!

Esikoista odotetaan meilläkin, viikkoja nyt 22. Ikää on 24 vuotta ja opiskelelen Berliinissä. Olisi kiva tutustua muihin perheellisiin/tuleviin sellaiseen. Erityisesti Berliinissä asuvat (muutkin tietysti!), lähettäkää sähköpostia. Osoite on lauraberlin24@yahoo.de.
Villiruusu: Hyvää synnytystä, jos olet vielä yhtenä kappaleena, muussa tapauksessa paljon onnea vauvan johdosta! Missä synnytät/synnytit? Me ollaan ilmoittauduttu Westendiin, mutta vielähän tietysti ehtii muuttaa mielensä. Olisi kiva kuulla kokemuksia Berliinin synnytyssairaaloista, Geburtshaus:eista ym.
Ja vielä yksi tyhmä kysymys kaikille: jos on se sallainen oma Hebamme, joka tulee raskausaikana ja synnytyksen jälkeen käymään kotona, niin oletteko tarjonneet aina jotain syötävää vai riittääkö pelkkä juominen? Suomessahan tarjotaan usein jotain syötävääkin, kun neuvolatäti tulee kotikäynnille. Kun käyntejä on Saksassa kuitenkin niin monta, niin eikö mene aikamoiseksi kestittämiseksi, jos parin viikon välein/päivittäin pitää varautua tarjoiluilla? Neuvoa kaivataan.

Hyvää keväänodotusta kaikille

Laura

Donja
23-02-06, 16:30
Ja vielä yksi tyhmä kysymys kaikille: jos on se sallainen oma Hebamme, joka tulee raskausaikana ja synnytyksen jälkeen käymään kotona, niin oletteko tarjonneet aina jotain syötävää vai riittääkö pelkkä juominen? Mulla tuli Hebamme vain synnytyksen jälkeen, aiemmin en tahtonut. Mä tarjosin aina juomista, mutta ei hän ottanut, aika meni aina ihan vauvaa ja minua tutkiessa joten ei edes pöydän ääressä istuttu. Näin meillä ainakin oli :D Voihan sitä vaikka keksipaketin kaappiin piilottaa jos tahtoo tarjota, mutta voihan olla että he eivät ehdi kahvitella kun asiakkaita voi olla useampia peräkkäin :D

mammu
23-02-06, 17:07
Yhdyn tohon Donjan kommenttiin, ei kannata siitä stressiä ottaa, että onko jotakin tarjoiltavaa.
Mulla oli toisen pojan kohdalla jopa kätilö, joka tullessaan meille kysyi, voiko hän auttaa jossakin kotihommissa, esim. tiskauksessa tai voisko hän laittaa mulle jotakin ruokaa eli sen kaiken vauvan ja meikäläisen tsekkauksen jälkeen tämä kätilö patisti minut sänkyyn lepäämään ja tarjosi apua kotiaskareissa.
Ja kun se kätilö paikalla on, kysele kaikki vain kaikki mitä mieleen tulee ja ota tarjottu apu vastaan.

JonnaDV
26-02-06, 13:06
Münchenissä siis asustellaan ja täällä vauvan olisi tarkoitus syntyä. Olisi kiva tavata muitakin odottavia äitejä/perheitä!

Hei, onko täällä enemmänkin Münchenissä asuvia odottavia äitejä? Olen 23-v. ja minulla on jo yksi kohta kolmevuotias tyttö ja kaiketi toinenkin tyttö (ainakin ultran mukaan...) tulossa huhtikuussa. Ois kiva tutustua! Kirjotelkaa vaikka sähköpostia, jos kiinnostaa: jonna_de_vos@web.de
Ja paljon onnea loppuodotukseen :-)

Samaten, jos joku on kiinnostunut suomalaisesta perhepäivähoidosta, ottaisin mielelläni lapsen tai kaksi hoitoon. Esikoiseni on pian tarhaiässä ja menee melko varmasti päiväkotiin syksyllä, mutta pienemmälle ois kiva saada leikkikavereita. Me asutaan Sendling-Westparkissa.

Villiruusu
27-02-06, 15:27
@ Laura_M

Vielä olen yhtenä kappaleena, mutta vähitellen saisi vauva jo alkaa ilmoitella tulostaan. "Virallinen" laskettu aika on keskiviikkona, saa nähdä onko vauva täsmällinen... ;)

Synnytän Charité Mittessä, se on meitä lähinnä ja siellä on kaikki tarvittava vauvaa ja äitiä varten, mikäli jotain komplikaatioita sattuisi ilmenemään.. Niin kai muillakin klinikoilla, itselleni eivät Geburtshaus eikä kotisynnytys olleet missään vaiheessa realistisia vaihtoehtoja. Varsinkaan sen jälkeen, kun luin, mitä kaikkia kustannuksia Geburtshausissa synnyttäminen itselle vielä tuo...

AK
01-03-06, 13:49
No nyt ei voi kuin ihmetellä, miksi saksassa myytävät lastenvaatteet ei kelpaa... EIkös Suomessa myytävistä suurin osa ole kaiken lisäksi jossakin muualla ommeltuja? :)[/quote]

On ne varmaan bangladeshissa ommeltuja Suomessakin myytävät, mutta erona on se että suomalaisten suosimasta mallistosta löytynee enemmän sellaisiakin kledjuja joissa voi olla pihalla, vaikka ne eivät niin erityisen nättejä olekaan. Siis näitä veden kuran ja kaiken kestäviä goretex pilkkihaalareita, hanskoja ja sen sellaisia. On huomattu että tällaiset käytännölliset kamat ovat herättäneet ihastusta täkäläisessä naapurustossa varsinkin kylmemmillä keleillä. Niinkin yksinkertainen juttu kuin lapasten "kiinnitin nipsu" tuntuu olevan sellainen tuote jota ei löydy täältä. Siinäpä pisnesidea jollekin kiinalaista tuontifirmaa pyörittävälle.

JonnaDV
01-03-06, 20:32
suomalaisten suosimasta mallistosta löytynee enemmän sellaisiakin kledjuja joissa voi olla pihalla, vaikka ne eivät niin erityisen nättejä olekaan. Siis näitä veden kuran ja kaiken kestäviä goretex pilkkihaalareita, hanskoja ja sen sellaisia.

Tämä on kyllä ihan totta! Minäkin ekaksi ajattelin, että tarkoitit jotenkin erityisen suomalaisia vaatteita, esim. jotain merkkivaatteita, mutta tuo suomalaisten ulkovaatteiden käytännöllisyys on aika tärkeä juttu. Meille mummi on lähettänyt kaulureita, pitkävartisia rukkasia sekä kurahanskat. Talvihaalareiden lahkeisiin (siis täältäostettuihin) neuloin itse kuminauhat, jotka menee kengänpohjien alta, ettei lahkeet aina luisu ylöspäin. Niitä nipsuja hanskoihin ei ainakaan vielä olla kaivattu, mutta ehkä sekin hetki vielä tulee...
Oikeat Rukan kuravaatteet on täällä Münchenissä ainakin kaksi kertaa kalliimmat kuin Suomessa. Meinasin pyörtyä nähdessäni hinnan. Mutta onneksi saatiin Suomesta ostetut :-) Onhan niiden laatukin ihan eri luokkaa, kuin niiden tavallisten täällä myytävien, jotka halkeilee jo hetken käytön jälkeen.

Villiruusu
01-03-06, 20:58
Myöskään kypärämyssyihin en ole täällä törmännyt, ja pidän niitä erinomaisen kätevänä vaatekappaleena. Täällä näkee vain lapsia, joilla on pipo tai hattu ja sen lisäksi kankainen ohut huivi kaulan ympärillä..

"Tavalliset" vauvanvaatteet ovat täällä Saksassa halvempia, tosin esim. Tutan vaatteiden laadun erottaa kyllä heti, kun vaatteen käteensä saa...

Talvivarusteet ovat kyllä Suomessa ykkösluokkaa, tosin aivan pienelle riittävät varmasti täkäläisetkin, kun ovat pääasiassa vaunuissa tms.

nannyogg
01-03-06, 22:17
Jep, jotkut "avaruusteknologiavaatteet" varmaan kannattaakin tuottaa Suomesta :) Ajattelin vain (kun ketju on "vauvaelämää" potkuhousuja ja sensellaisia...
Kahden lapsen vaatetuskokemuksella myönnän, että Tutan vaatteet ovat ihan omaa luokkaansa: vielä 4. käyttäjällä siistejä. En kyllä toisaalta ostaisi niitä ainokaiselle - turhan tyyriitä muutaman kk käyttöä varten... :roll:

Kylie
02-03-06, 13:00
Tähän vaatekeskusteluun on pakko yhtyä täältä Suomestakin käsin! Kypärämyssyjä ei tosiaankaan ole Saksassa. Toin/tilasin niitä Suomesta kymmeniä kaikille saksalaisillekin lapsille, joiden äidit näki pojillamme sellaiset Krabbelgruppessa ja Mutter-Kind-Sportissa! Muutoinkin meillä noudatetaan edelleen samaa kaavaa (vaikka Suomessa asutaankin) eli ulkoiluvaatteet ehdottomasti Suomesta, mutta juhla- tai muut kaupunkivaatteet ehdottomasti Saksasta. Suomessa lasten merkkivaatteet kuten Esprit on tosi kalliita eikä niitä saa koskaan alennuksesta. Sitten täältä puuttuu sellaiset itselleni suorastaan elintärkeät lasten vaatettajat kuten P&C tai Ernsting´s Family. Onneksi on edes Benetton ja H&M täällä "maallakin"!

Suomessa lapset puetaan käytännöllisyysnäkökohdista lähtien, eikä ollenkaan ulkonäköä ajatellen. Joskus tuntuu, että siinä ajattelussa on menty turhankin pitkälle... Lapsilla ei välillä tunnu muuta talvivaatetusta olevankaan kuin se yksi ja sama talvihaalari ja neulekypärälakki. Kyllähän se ihan ilmastoon perustuu, ei Saksassa tarvikaan välttämättä mitään Rasavilin haalaria, jos luntakaan ei asuinpaikkakunnalla juuri ole.

JonnaDV
04-03-06, 14:43
[quote="Kylie"] Kypärämyssyjä ei tosiaankaan ole Saksassa. [quote]

Tätä en itse kylläkään voi vahvistaa, sillä ostin lapselleni kypärämyssyn C&A:sta. Olen myös nähnyt täällä tarhassa muutamalla lapsella kypärämyssyjä, tosin en niin hyviä kuin Suomesta saatavat, kun niitten myssyjen kaulaosa on yleensä aika kapea ja lyhyt, eikä myssy ylety kunnolla otsan päälle. Mutta kypärämyssyjähän ne kuitenkin on!

marsu
08-03-06, 08:59
Laura_M:
nykyisin asustellaan jo taas Suomessa, mutta lapsen (syntyi 8/2005) syntymän aikaan vielä Berliinissä. Synnyttämässä olin Westendissä, ja siitä ei ole kuin hyvää sanottavaa; palvelu oli erinomaista ja henkilökunta ystävällistä ja asiallista. Esikoinen tosin on, joten en voi verrata muihin paikkoihin. Valintaperusteina meillä oli sijainti, sekä mahdollisimman hyvä "varustelu" mahdollisten lapsen ongelmien varalle (joita ei onneksi ollut). Tutustumassa käytiin myös Martin Luther:ssa, mutta Westend veti pidemmän korren siis lastenosastonsa ansiosta.

Meritseth
08-03-06, 10:50
hmmm, minä sitten varovaisesti ilmottelen itseni tähän odottavien listaan, vrovaisesti koska vaaralliset 12 viikkoa eivät ihan vielä ole ohi ja koska tämä lisääntyminene meikäläisellä on ollut oikeesti työn ja tuskan takana, mutta katsellaan josko se tällä kertaa onnistuu ;)

Donja
08-03-06, 10:59
hmmm, minä sitten varovaisesti ilmottelen itseni tähän odottavien listaan, vrovaisesti koska vaaralliset 12 viikkoa eivät ihan vielä ole ohi ja koska tämä lisääntyminene meikäläisellä on ollut oikeesti työn ja tuskan takana, mutta katsellaan josko se tällä kertaa onnistuu ;) :smt041 Hirmuisesti tarrasukkia pikkuiselle, pidä kiinni! Ihana juttu, olen niin onnellinen puolestasi vaikka emme edes "tunne" :D

Heinze
08-03-06, 12:02
Pitäkää kaikki peukkuja, että Donjan "lahjoittamat" tarrasukat pitävät! :wink:

lea
08-03-06, 13:54
Kyllä minusta täältä Saksasta löytyy ihan laadukkaita ja kivoja lastenvaatteita. Suomesta lahjaksi saaduista Tutta-potkuhousuista sen sijaan en ole erityisemmin pitänyt. Talvivaatteitakin on löytynyt hyvin, kypärämyssyistä ja kaulureista alkaen. Esim. Jako-o myy netissä ihan hyvänlaatuista kamaa, nyt tosin ovat kai jo ottaneet talvivaatteet pois nettikaupasta.

Peukkuja Meritsethille!

heidi-sofia
08-03-06, 17:44
Mulla ei mistää henkilökohtaisesta vauvaelämästä oo hajuakaan, mutta halusin tohon lastenvaate asiaan ottaa kantaa. Olen yhdellä jos toisellakin penskalla täällä Erfurtissa nähnyt vaatteita joissa on hihassa Suomen lippu ja rinnuksissa lukee Finkid tms. Olenpa jopa törmännyt tossa sivukujalla sellaiseen lastenvaateliikkeeseen jonka ikkunassa lukee jotain tähän suuntaan kuin :"eläköön lapset". Eli kaipa täkäläisetki on sitten tullut siihen tulokseen että Suomalaiset on ihan ammattilaisia lasten vaatetuksessa :lol:

Donja
08-03-06, 18:35
Olen yhdellä jos toisellakin penskalla täällä Erfurtissa nähnyt vaatteita joissa on hihassa Suomen lippu ja rinnuksissa lukee Finkid tms.Joo noilla on nettikauppakin, http://www.finkid-shop.de/ :D

Lumi
08-03-06, 23:49
Laura M!

Minä tässä "julkisella" puolella haluaisin täysin vakavissani mainostaa koko Saksan ensimmäistä Geburtshausia am Klausener Platz. Se sijaitsee melkein Scharlottenburgin linnaa vastapäätä Berliinissä.

Siellä on rauhallinen ja ihana tunnelma. Sieltä ei varmasti tule muita kuin onnellisia äitejä harmonisen synnytyksen jälkeen.Kotiinhan mennään saman tien.

Suosittelen erityisesti heidän allasmahdollisuutta. Vesi vähentää supistusten määrää mutta lisää niiden tehoa oikeassa paikassa kun lihakset eivät kramppaaa.

Minun lapset syntyivät siellä,ja itse tapahtuma isän ollessa mukana oli kokemisen arvoinen. Ja synnytyksestä selvisi vallan mainiosti ilman lääkityksiä , mielestäni nimenomaan rentouttavan veden avulla.

SUOSITTELEN !

Meritseth
09-03-06, 11:44
Kiitoksia Donja & muut. Toivotaan että tarrasukat pitävät, tänään oli epävirallinen käynti tohtorilla koska "mato" kiukutteli koko yön, mutta ainakin vielä on kaikki hyvin, sydän on olemassa ja lyö kovaa tahtia... eli taas ollaan matosen kanssa askel lähempänä ;)
Ja meiläläisellä senkun hormoonit hyrrää, omat ja syötetyt päälle :twisted:
ei voi muuta sanoa kun että "isäntä raukka" kun mua joutuu kestään ;)

Maarit
15-03-06, 15:49
Hei vaan kaikki!

Minä asustelen Münchenin lähistöllä ja odotan esikoista. Ikää on minulla 29v ja rv14. En tunne muita suomalaisia täällä, ja olisi tosi kiva tutustua muihin odottajiin. Kirjoitelkaa!

Terkuin,
Maarit

maarit.adolph@hotmail.de

Laura_M
27-03-06, 16:19
Kiitos synnytyspaikkoja koskevista vinkeistä! Täytynee käydä katsomassa vielä se Klausenerplatzin Geburtshaus, ennenkuin päädytään Westendin kannalle. Mitäköhan se Geburtshausissa synnyttäminen mahtaa maksaa? Osan kai korvaa vakuutus, mutta entäs jos on eurooppalainen sairaanhoitokorttti? Tähän liittyen yleisemmin: olen juuri Suomessa vierailemassa ja selvitin Kelan toimistossa äitiyspäiväraha ym. asioita ja se virkailija rupesi kysymään, että onko mulla joka kunnan lomake, jota tarvitaan synnytykseen. Se meinas, että on mahdollista että sillä EU- kortilla asia ei välttämättä hoidu, vaan tarvittaisiin vielä joku lomake Suomesta, jota ei kuitenkaan saa Kelalta. Onko kukaan kuullut moisesta? Vastauksia kaivataan siis teiltä synnyttäneiltä/odottavilta, jotka kuulutte Suomen sosiaaliturvan piiriin (vakuutuksena eurooppalainen sairaanhoitokortti) ja synnytätte/titte Saksassa. Pikaista vastausta kaivataan, huomenillalla lennän taas takaisin kotiin ja lomakkeen hommaaminen hankaloituu.

pauli80
05-04-06, 23:11
Täällä myös yksi suht tuore äiti...Poika on kohta puolivuotias ja Dortmundin lähistöllä asutaan. Olen 25 ja avokki kaksi vuotta nuorempi. Onpa hauska nähdä että täällä on näin paljon tuoreita ja tulevia vanhempia! Ja onnea kovasti kaikille aivan tuoreille vanhemmille :lovestory:

Villiruusu
06-04-06, 00:57
Hei taas kaikille!

Nyt olemme vihdoinkin onnellisesti kotona!
Poikamme syntyi 5 päivää lasketun ajan jälkeen,
pitkällisen prosessin jälkeen lopulta keisarinleikkauksella.
Oli kylläkin niin komean kokoinen, ettei välttämättä olisi "normaalia" tietä mahtunut tulemaankaan (vaikka keisarinleikkaukseen päädyttiinkin synnytyksen edetessä muista syistä)...

Niin siinä vaan kävi, että vaikka kaksikin lääkäriä oli 99% varmoja, että tyttö sieltä tulee, niin kummasti sieltä vain poika ilmestyi. Onneksi emme olleet hankkineet kaikkia vaatteita ja varuisteita vaaleanpunaisina! :wink:

Pitkän sairaalassaolon jälkeen on ihana totutella perhe-elämään kotosalla. Mikäli joku haluaa kirjoitella/ottaa yhteyttä, niin laittakaa viestiä. (Edit: Poistin spämmien takia sähköpostiosoitteen täältä, mutta yhteyden saa esim. henk.koht. viestin kautta).

Tsemppiä kaikille loppuraskauden ajalle!

PS. Meidän valintamme (Charité Mitte) osoittautui meille täysin oikeaksi valinnaksi, koska (ikävä kyllä) sekä poika että minä tarvitsimme synnytyksen jälkeen lisähoitoa.

lindac
09-04-06, 19:01
Heippa Meritseth ja muut,

täällä on toinen (29v Düsseldorfin alueelta) varovainen ihan alussa odottavien listalla - tosi happy!
@ Meritseth: pidän peukkuja!!

Kuulin eilen, että pitäsi heti saman tien ilmoittautua kindertagesttätteihin, että saisi mahdollisesti hoitopaikan, koska ne on alle 3-vuotiaille vaikea saada. Miten te muut olette tehneet tai suunnitelleet?

Meritseth
09-04-06, 22:32
Heissan Lindac,

nähtävästi peukkujen pitäminen ja tarrasukat obvat auttaneet, koska tähän mennessä kaikki on lääketieteellisesti katsottuna oikein hyvällä mallilla. Matonen elää ja kasvaa kaikkien käyrien mukaan :-D

Tosta tarhahommasta en tiedä koska itse ajattein ensi olla kotona ja miettiä sitä tarhahommaa vasta kun matonen on maailmaan tullut, en tiedä olenko pessimisti tahi muuten vaan taikauskonen / hivenen höyrähtänyt :)

Donja
10-04-06, 16:17
Meritseth, voi miten ihanaa kuulla!! :D Paljon tsemppiä loppuraskauteen!

Mä en ole vielä varannut tarhoja enkä päiväkoteja, vauveli on nyt 7,5 kk. Kuulemma tosi monet varaa kyllä jo heti lapsen synnyttyä. Mä olen kotona vauvan kanssa nyt ja suorittelen vähän kokeita silloin tällöin.

Villiruusu, ihanaa että poika saatiin sitten kuitenkin ulos :D Onnea!

Muuten, oletteko tilanneet jotain juttuja vauvoille/itsellenne netistä? Mitä kauppoja suosittelette? Muutkin nettisivut kiinnostaisi :D
Mä olen tilannut sivulta www.babyzeiten.de , ihania juttuja ja nopea toimitus.

Suosittelen myös imetyksestä innostuneille sivua http://www.imetystukilista.net/ Siihen kannattaa tutustua jo raskausaikana niin osaa ehkä varautua mahdollisiin ongelmiin :D

Donja
24-08-07, 23:16
Nostan vanhempaa ketjua kun se on jälleen ajankohtainen. Meille on tulossa toinen vauveli tammikuussa-08! Onko foorumilla muita odottajia tällä hetkellä vauvakeskusteluihin? :)

Tuosta päiväkodista tuli mieleeni, esikoiseni täytti juuri kaksi ja ilmoitan hänet nyt syyskuussa päiväkotiin, hän menee sinne sitten vuoden päästä kolmivuotiaana. Tuohon tulee ilmoittautua vuotta ennen sen aloittamista.

Villiruusu
25-08-07, 23:39
Onnea Donjalle ja perheelle! :smt045
Ja tarrasukkia masuasukille!

Vauvakuumetta löytyy, muttei kuitenkaan yritystä ihan vielä aloiteta, ehkä vuoden tai parin päästä...

Meillä poju meni tämä kuun alkupuolella päiväkotiin, tosin vain puolipäiväisesti (maks. 5 tuntia päivässä). Siten itselleni jää aikaa gradun kirjoittamiseen...
Täällä paikka oli helppo saada, osassa päiväkodeista on pitkäkin jonotuslista, mutta päiväkoteja (ainakin tässä meidän lähistöllä) riittävästi, joten saatiin paikka ilman ongelmia. Tosin "täällä vanhan idän puolella" tämä asia on kai vähän paremmin hoidossa kuin "vanhassa lännessä". Yhdeksi perusteluksi tietenkin laitoimme sen, ettei perheessämme puhuta pääasiallisesti saksaa (koska puhun pojulle suomea ja olen pääasiallisesti pojan kanssa kotona). Täällä Berliinissä ainakin se tuntuu olevan tosi tärkeä seikka paikasta päätettäessä, monissa kouluissa kun on ongelmia "kielipuolten lasten" kanssa, ja sellaisia ongelmia halutaan vähentää... Eli suosittelen kaikille tuon "perustelun" lisäämistä hakemukseen, saattaa auttaa asiaa. :)

Donja
26-08-07, 15:24
Kiitos Villiruusu! :)
Minäkin muuten kamppailen opintojen kanssa, kirjoitan parhaillaan Diplom-Arbeitia, onkohan se gradu vai joku muu? Opiskelen ammattikorkeakoulussa.
Minulla on arkisin lastenhoitaja muutamaksi tunniksi päivässä, saksalainen nainen, hän hoitaa siis tyttöämme meillä kotona ja minä kirjoittelen eri kerroksessa. Tähän asti tuo on sujunut tosi hyvin :)
Me yritimme saada tyttöä ensin paikkaan nimeltä Tagesstätte, he ottavat alle kolmivuotiaita, mutta se oli ihan täynnä ja pääsimme vain varasijalle, joten hankimme sitten tuon lastenhoitajan kotiin.
Tänään on rv 20+6 :)

pauli80
27-08-07, 20:36
Heippa villiruusu (ja muutkin tietysti)!

Alkuun tyhmä kysymys: mistä tässä saa hymiöitä? Näyttää olevan sama pohja kuin eltern.de-foorumilla ja sielläkään en ole vielä hymiöitä löytänyt vaikka olen kirjoitellut jo pari vuotta...

Meillä ei siis lisää lapsia ole hetimiten suunnitteilla, kuopus syntyi 6 viikkoa sitten. Nimekseen sai Julian, ja isoveli Jonathan täyttää lokakuussa 2 vuotta.

Me kun asutaan täällä maalla on hoitopaikkojenkin saaminen helpompaa, täällä otettaisiin alle 3-vuotiaitakin. Meillä ei ole vielä hoitotarvetta kun nyt kotona olen, mutta sitten vuoden päästä kun elterngeld loppuu on meikäläisen pakko mennä töihin ja Jonathanin hoitoon. Julian tulee sitten mukaan töihin. Jonathan on hiukan (tai oikeastaan erittäin) ujo vieraiden ihmisten kanssa eli hiukan pelottaa kuinka käy... mutta eipä kai tuo loppuikäänsä voi äidin kanssa kotonakaan olla...

t. Pauliina ja pojat

Ahti
27-08-07, 20:40
iöitä? Näyttää olevan sama pohja kuin eltern.de-foorumilla ja sielläkään en ole vielä hymiöitä löytänyt vaikka olen kirjoitellut jo pari vuotta...

Ei lainkaan tyhmä kysymys. Eli UserCP, Edit options ja sieltä ihan alhaalta valitse Standard Editor käyttöön, niin näkyy hymiöboxi editorin vieressä.

Donja
28-08-07, 11:31
Oikein paljon onnea Pauli80 vauvan syntymän johdosta! Hyvä kun kysyit tuota hymiöjuttua, olen sitä itsekin miettinyt mutten tajunnut kysyä:smt040

Meidän tyttö 2 v. ei ujostele ollenkaan lasten seurassa, ei varsinkaan jos he puhuvat suomea. Mutta vieraista aikuisista hän ei kylläkään välitä. Me käydään suomenkielisessä Muksulassa, siellä on tosi mukavaa. Onko teidän seudulla suomenkielistä äiti-lapsi-toimintaa?

Kuinka tuo Elterngeld saadaan, onko siihen joku oma lomakkeensa mikä täytetään samalla kuin anotaan lapsilisää sitten syntymän jälkeen? Eikö se olekin ihan kaikille, myös opiskelijoille?:razz:

Cloudberry
27-07-08, 15:05
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun.. Kysymykseni kuuluu löytyneekö saksasta
puolipotkareita ja jos niin millä nimellä ne tunnetaan? Kokeilin halbstrampler-nimellä mutta google löytää semmosia vain itävaltalaisilta sivuilta.

yksio
27-07-08, 18:19
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun.. Kysymykseni kuuluu löytyneekö saksasta
puolipotkareita ja jos niin millä nimellä ne tunnetaan? Kokeilin halbstrampler-nimellä mutta google löytää semmosia vain itävaltalaisilta sivuilta.
En tiedä, millä nimellä ne kulkee, mutta itse olen löytänyt oikeastaan vain H&M:ltä ja C&A:sta. Jotenkin tuntuu olevan tiukassa tuo pehmoisten housujen löytäminen täältä, sukkahousuja tuntuu löytyvän _vähän_ paremmin. DM:ää ja Erstlings familie (tjs.) kannattaa myös koittaa.

Yhdeksän päivää laskettuun aikaan täällä. :marchmellow:

jenzkyli
27-07-08, 19:00
Täällä on kans yks tuore äiti! Meidän tyttö on nyt peräti 9 päivää vanha :D Ite oon 22-vuotias ja mies 23. Asustellaan schweinfurtissa joka on pohjois bayerissa.

yksio
28-07-08, 10:38
En tiedä, millä nimellä ne kulkee, mutta itse olen löytänyt oikeastaan vain H&M:ltä ja C&A:sta. Jotenkin tuntuu olevan tiukassa tuo pehmoisten housujen löytäminen täältä, sukkahousuja tuntuu löytyvän _vähän_ paremmin. DM:ää ja Erstlings familie (tjs.) kannattaa myös koittaa.
Tähän lisäyksenä, että ebaysta noita puolipotkareita löytyy ainakin nimellä Hose mit Fuß :D mutta oli niitä muitakin. Ja yksi viimeisin noista mainituista kaupoista on toki nimeltään Erstnings Family :oops:

Elena
25-08-08, 11:18
Jatkanpa tähän ketjuun.. Jos epäilee olevansa raskaana, kannattaako tilata suoraan aika Frauenarzt/ärztinille vai lähimmälle yleislääkärille? Asustelen pikkukylässä, jossa ei Frauenarztia ole. Tien toisella puolella olisi yleislääkäri ja vieläpä nainen.. ;-)

abe
25-08-08, 11:39
Kyllä yleislääkärikin voi verikokeet ottaa ja lähettää eteenpäin.

abe

Elena
25-08-08, 11:49
VOI abe, KIITOS SINULLE pikaisesta vastauksesta!!!!

pauli80
25-08-08, 22:47
Jatkanpa tähän ketjuun.. Jos epäilee olevansa raskaana, kannattaako tilata suoraan aika Frauenarzt/ärztinille vai lähimmälle yleislääkärille? Asustelen pikkukylässä, jossa ei Frauenarztia ole. Tien toisella puolella olisi yleislääkäri ja vieläpä nainen.. ;-)

Mutta jos epäilee olevansa raskaana kannattaa tehdä raskaustesti, ne kyllä osaavat ihan yhtä luotettavasti kertoa asian kuin lääkärikin. Frauenarztille joudut sitten jokatapauksessa menemään niin en näkisi oikein syytä mennä erikseen vielä muuallekin lääkäriin.

Eihän siitä siis haittaa ole mutta ei siihen oikein mitään aihettakaan ole. Frauenarztille mennään muistaakseni joskus siinä 7 viikon tietämillä ensimmäisen kerran.

Elena
26-08-08, 11:33
Mutta jos epäilee olevansa raskaana kannattaa tehdä raskaustesti, ne kyllä osaavat ihan yhtä luotettavasti kertoa asian kuin lääkärikin. Olen kyllä jo tehnyt testin, itse asiassa jopa kaksi! En meinannut millään uskoa todeksi iloasiaa!! Kiitos pauli80 kommentista! Kävin eilen yleislääkärin oven takana, mutta oli juuri aloittanut kolmen viikon loman. Ehkä on sitten parempi mennä suoraan sinne Frauenarztille..

marschum
26-08-08, 14:15
Olen kyllä jo tehnyt testin, itse asiassa jopa kaksi! En meinannut millään uskoa todeksi iloasiaa!! Kiitos pauli80 kommentista! Kävin eilen yleislääkärin oven takana, mutta oli juuri aloittanut kolmen viikon loman. Ehkä on sitten parempi mennä suoraan sinne Frauenarztille..

Etsi naistenlääkäri , joka on todella sympaattinen, jos ensimmäinen ei ole mielestäsi
juuri sellainen kuin tarvitset !
Gynegologi on mielestäni lääkäri jonka kanssa täytyy
todella synkata, muuten ei kanssakäyminen toimi.

Sinulle oikein mukavaa odotteluaikaa, terveyttä ja iloista mieltä !

KimmoV
26-08-08, 15:13
viikkoja en tieda...mutta helmikuun loppu/maaliskuun alku olis laskettu....ja jo kolmas otokka matkalla....masokisti(?)

Neussista lapsiperheet ilmoittautukoon...jos ei muuta niin vaikka kirjojen/lelujen vaihtoa tms varten....

Elena
27-08-08, 12:44
Etsi naistenlääkäri , joka on todella sympaattinen, jos ensimmäinen ei ole mielestäsi
juuri sellainen kuin tarvitset !
Gynegologi on mielestäni lääkäri jonka kanssa täytyy
todella synkata, muuten ei kanssakäyminen toimi.

Sinulle oikein mukavaa odotteluaikaa, terveyttä ja iloista mieltä ! Kiitos marschum vinkeistä! Sain huomiseksi ajan naislääkärille. Jotenkin tuntuu helpommalta mennä naisen vastaanotolle. Hyvä tietää, että lääkäriä voi vaihtaa, jos ei miellytä! Tutkin tuon lääkärin nettisivuja ja hänellä itsellään on kolme lasta, joten on omaakin kokemusta...

Forre
27-08-08, 23:57
Moi,

Meitin poijjaalla on ikää kaikki 4 päivää ja kattellaan miten tää vastasyntyneiden elämä luonnistaa täällä Saksanmaalle...

-Förre-:confused2:

perjantai
28-08-08, 09:07
Meitin poijjaalla on ikää kaikki 4 päivää ja kattellaan miten tää vastasyntyneiden elämä luonnistaa täällä Saksanmaalle...

-Förre-:confused2:

Vau, onnea!

henni
02-09-08, 22:30
Hannah 3,5kk ilmoittautuu Foorumiin vauvaksi vauvojen sekaan! Perjantaina meillä alkaa vauvauinti, punkassa on kovasti jo etukäteen harjoiteltu...

Peugeot407
05-09-08, 16:00
Onko kokemuksia tai vaikka vinkkejä, mitä vauvan kanssa vois harrastaa Hannoverissa? Ollaan vuosi täällä viettämässä ja alan jo pikkuhiljaa kiivetä seinille kotona.. Lähimetsä on jo tutkittu läpikotaisin, kuin myös shoppailukadut. Kiinnostaa muskari, jooga/jumppa, runoilu, uinti (ehkä) vauvan kanssa. Lisäksi olen jo sata kertaa kuollut, kun en osaa Saksaa tarpeeksi pärjätääkseni puhelimessa. Kukaan ei täällä näyttää olevan vieraissa kielissä sivistynyt. Pojalla ikää 6+kk. Säälittää häntäkin kun se nytkin tuntuu että' hän alkaa kohta vierastaa radiotakin, kun puhuu täällä vain mun ja isin kanssa. =)) kiitos etukäteen vinkeistä.

huom! myös jos osaat saksaa, heitä, mikä on oikea sana esim. muskari, vauvajooga, vauvauinti. Vai onko se vain babymusik, babyyoga ym.. en näillä löydä mitään.

help...

Heinze
05-09-08, 17:54
Moi!

Ensiapuna voisin suositella suomenkielistä äiti-lapsi-ryhmää: http://www.rengas.de/2063.0.html

Saksankielisiä voisit etsiä vaikka sanoilla Krabbelgruppe, Babygymnastik, Babyschwimmen, Mütterzentrum. Vauvamuskareita nimitetään hienolla nimellä:
Musikalische Früherziehung für Babys

Heinze
05-09-08, 19:04
Ai nin ja sitten "PEKiP", josta joku asiantuntevampi voi tarkemmin selittää mitä se on. Kokonaisvaltaista yhdessäoloa vauvan kanssa ryhmässä, liikuntaa, leikkiä...

Peugeot407
05-09-08, 20:24
Tsiljoonaa kiitosta, heti löysin muskarin. Noh, mistähän Suomeenkin tulevat vaihtarit tietää, mikä on m-u-s-k-a-r-i.. =))

jääkukka
05-09-08, 22:39
Tsiljoonaa kiitosta, heti löysin muskarin. Noh, mistähän Suomeenkin tulevat vaihtarit tietää, mikä on m-u-s-k-a-r-i.. =))Enpä tiennyt minäkään ja aina ihmetyttää, kun käytetään mitä ihmeellisimpiä väännöksiä sanoista :confused2:

henni
09-09-08, 14:08
Peugeot 407: Kirjoitin sinulle viestin

Myös me asustelemme Hannoverissa ja kuulemani mukaan täällä pitäisi olla myös enemmän vauvoja. Saataisikohan oma vauva-piiri pystyy, kun kuuleman mukaan noi Äiti&lapsi-piirin lapset jo isompia ovat.

Heinze
09-09-08, 18:21
Heipä hei, Peugeot 407 ja Henni!

Kannattanee kuitenkin kysyä, miten äiti-lapsi-piiri on tähän asti toiminut ja onko tarpeellista perustaa uusi erillinen vauvaryhmä, vai liittyä joukkoon ikäeroista huolimatta. Liian pienet ryhmät kuivuvat helposti kokoon.

Monet äiti-lapsi-kerhojen lapset siirtyvät 2 1/2-3 vuoden iässä kielikouluun, ja siksi ryhmä aina nuorenee syksyisin (näin ainakin meillä Karlsruhessa).

t. Liisa

Elena
11-09-08, 22:07
Jatkanpa tähän ketjuun..
Onko kenelläkään kokemusta raskaudesta ja töiden lopettamisesta?? Jouduinpa nimittäin tänään lopettamaan työt! Olen 8. viikolla raskaana ja en saa enää olla töissä lääketehtaassa, koska en saa tehdä vuorotyötä tai työskennellä esim. etanolihöyryssä. Olen Zeitarbeit-firman palkkalistoilla. He eivät voi erottaa minua raskauden takia, joten yrittävät etsiä minulle uuden työpaikan. Ovatko he siis yhä velvollisia maksamaan minulle palkkaa??? En oikein ymmärtänyt tänään keskustelusta kaikkea.. Mutta sen tajusin, että työsopimus on yhä voimassa ja kenkää eivät voi antaa.

Donja
06-10-08, 11:57
Elena, onko juttu selvinnyt? Valitettavasti en osaa sanoa siihen mitään.

Oletteko löytäneet jostain pieniä kurahousuja? Meillä pienimmät on kokoa 86 ja aivan liian isot 9 kk ikäiselle kuopukselle, joka tykkää myös istua maassa leikkipuistossa. Hänelle sopiva koko olisi 68-74. Entä mitä laitatte jalkoihin pikku konttaajille kun maa on märkä? Esikoisen ollessa tässä iässä oli hellekesä eikä ollut samanmoisia ongelmia. Kenkiä en vielä viitsisi laittaa kun vauva ei kävele.

marsu
09-10-08, 14:39
Itse taisin lähinnä ratkaista asian niin, ettei vauva pahemmin ulkona konttaillut märillä ilmoilla...
Onhan vauvoillekin olemassa ainakin suomalaisissa valikoimissa ulkoiluhaalareita kosteudenpitävästä kankaasta, missä joissain on jalkaterien ja käsien päälle käännettävissä samasta kankaasta olevat "huput" / "kangastaskut" tai miten niitä nyt kuvailisi. Ne ainakin suojaavat jonkun verran, ja voi kai noin pienellekin jo kengät laittaa ihan vaan suojaksi vaikkei vielä kävelekään?
Kurahousujen kooista en osaa sanoa, meillä ei ainakaan ollut käytössä noin pieniä, mutta en tiedä olisiko niitä jossain?

Risse
13-10-08, 10:29
Elena

Minulla oli vastaava tilanne neljä vuotta sitten. Olin töissä leikkausosastolla ja jouduin heti ilmoitettuani raskaudesta muihin hommiin.Olin sitten sterilointikeskuksessa töissä äitiysloman alkuun saakka.Täällä Saksassa on raskaanaolevan työsuojelu aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Välillä tosin mielestäni yliampuvaa.
Onnellista odotusta !

mammu
13-10-08, 12:15
Donja, me laitoimme jalkaan nahkatossujen päälle pienet pakastepussit ja paikoillaan ne pysyivät kuminauhauhoilla. Housut taisivat olla liian isot kurahousut, joissa lahkeita oli kääritty ylös.

KimmoV
13-10-08, 14:02
kuka haluaa tulirokon...vain vahan kaytetty...kaikilla lisavarusteilla kuumeesta oksenteluun.....tulkoon keraamaan sen meidan penskoilta pikaisesti....tarjous voimassa niin kauan kunnes antibiootit puree

-random thought of the day

KimmoV
13-10-08, 14:20
...Olin sitten sterilointikeskuksessa töissä äitiysloman alkuun saakka...

:smt043

sori...en voinut olla hekottamatta tuota ironiaa...lahettavatko pienena vinkkina sterilointiosastolle hommiin! :)

meijan lapsiprosessi...v3.0 tulee helmi-maaliskuussa...

Huppe
13-10-08, 14:30
Mitenkäs tuo lapsen (=vauvan) nukuttaminen parvekkeella Saksassa vaunuissa? Onko odotettavissa naapureita tai peräti poliisia kylään kun puskaradiosta kuultuna tuo on "ei-hyväksyttävää" sakujen piireissä kerrostalossa ainakin.

tt
13-10-08, 14:59
Mitenkäs tuo lapsen (=vauvan) nukuttaminen parvekkeella Saksassa vaunuissa?

Me on nukutettu sekä pihalla että parvekkeella. Ei ole naapureita tuntunut häiritsevän eikä Jugendamtkaan ole soitellut. Poliisiakaan ei ole näkynyt.

Huppe
13-10-08, 16:14
Pitäskö tuota tarkentaa että pakkas-säässä nukuttamista tarkoitin :happy3:

tt
13-10-08, 16:19
Pitäskö tuota tarkentaa että pakkas-säässä nukuttamista tarkoitin :happy3:

Ollaan nukutettu ulkona aika lailla säässä kuin säässä, poislukien tietysti rajumyrskyt ja muut poikkeussäät. Viime talvena esimerkiksi aika lailla päivittäin, mutta eipä noita pakkassäitä kovin paljon toisaalta näkynyt.

henni
14-10-08, 12:03
Meillä lastenvaunut eivät parveketta pitemmällä ulkona vielä ole käyneetkään; ulkoilemme kantorepulla ja -liinalla. (Asumme 4.kerroksessa enkä halua jättää kärryjä alas...) Ainakaan minun täkäläisille äitituttaville ei kenellekään ollut tullut mieleenkään, että lapset voivat nukkua yksin vaunuissa parvekkeella! Saa nähdä milloin meidät käräyttävät..;). Naapurit eivät ole (vielä) mitään sanoneet.

marschum
14-10-08, 13:49
35 vuotta sitten sain taistella sellaista tapaa vastaan, että vauvat kylvetetään aamuisin.( - vai tehdäänkö näin ja minä olin koko ajan väärässä ? :oops: )
Mielestäni vauvalle oli mukavampaa, kun vasta ennen nukkumaan menoa kylvetettiin ja käärittiin puhtaisiin.
Toinen juttu oli juuri tuo ulkoiluttaminen, meidän poika nukkui vaunuissa pihalla,
melkein säällä kuin säällä pari tuntia päivässä, asianmukaisesti puettuna ja peiteltynä, kaikki tutut ja tuntemattomat pitivät minua "Rabenmutterina" .
Näin jälkeenpäin olen ajatellut että juuri tuo karaistuminen piti huolen siitä, että Hän ei paljon sairastellut flunssaa tms.

Donja
14-10-08, 22:45
Aamukylpy? :D En ole ennen kuullutkaan! Mä kylvetän/suihkutan lapset aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa, rauhoittaa ja on kiva mennä nukkumaan puhtaana.

Mä olen nukuttanut molempia ulkona, yhdet unet päivässä ainakin. Ulkona nukuttaa vielä paremmin ja pidempään kuin sisällä, olen huomannut. Pakkasta ei vaan ole oikein näkynyt...

Elena
15-10-08, 09:49
Elena, onko juttu selvinnyt? Valitettavasti en osaa sanoa siihen mitään. Olen ollut nyt kotosalla kuukauden. Välitysfirma ei ole minulle uutta työtä löytänyt. Ehdottivat vain, että menen Hausarztille ja pyydän sitä kirjoittamaan minulle sairaslomaa. En kuitenkaan suostunut, koska ei kai raskaus ole sairaus. Senpä jälkeen välitysfirmasta ei ole kuulunut mitään. Ensi viikolla olisi palkkapäivä, saa nähdä tuleeko tilille mitään. Mieheni kirjanpitäjällä on onneksi tuttuja asianajajia ja he ovat kaikki sitä mieltä, että välitysfirman on maksettava minulle edelleen palkkaa tai löydettävä uusi työpaikka. Vähän kyllä epäilen. Mutta onneksi voi laittaa asianajajan ensi viikolla kyselemään rahoja, jos palkkaa ei näy.

RISSE, olen kyllä kans sitä mieltä, että täällä Saksassa äitisuoja on jokseenkin yliampuvaa. TYLSISTYTTÄÄ, olla vain kotona..

aurinko1
16-10-08, 22:19
Elena, kurja juttu tuo työasia. Toivottavasti ratkeaa edes joiltain osin (esim palkka) tyydyttävästi.

henni
16-10-08, 22:55
Elena, se ainakin on ihan oikein että et ole itseäsi "sairaaks kirjotuttanut" sillä siinä tapauksessa muutaman viikon päästä sun palkkaas ei enää maksakaan tuo työnvälitystoimisto vaan Krankenkasse ja se ei maksakaan enää kuin osan palkasta; työnvälitystoimisto taasen joutuu maksamaan koko palkan vaikkeivat uutta paikkaa loppuajaksi sinulle löydäkään. Sen takia ne sitä sairaaks kirjottautumista sulle ovat kai kaupanneetkin. Ainakin näin muistelen luennoilta, mutta eiköhän sua ne oikeat asianajajat paremmin osaa auttaa. Tsemppiä loppuraskauteen!