View Full Version : Suomea Saksalaiselle.
Suomea Saksalaiselle.... onko kukaan yrittänyt? on varmaan... mites kokemukset?
Kattelin vähän netistä jotain oppimateriaalia jne.
Osaisko joku suositella minkä firman tuotteita kannattais kokeilla? tai vaikka edes että minkä firman ei.
tai antaa ihan mitä tahansa muuta neuvoa.
Oppiminen menisi itseopiskeluna, ääntämistä lukuunottamatta.
Tuli vaan mieleen, että kysäiseppä vaikka Siljalta yksityisviestillä tms. Siis Kielistä oleva saksalainen, joka opetellut suomea varsin hyvin tuloksin :D
DFG:n foorumilla on asiasta keskusteltu paljokin.
Yksi, kaksi, kolme ja Hei Suomi ovat minusta hyviä. Molemmat saksankielisille tehtyjä ja molempiin saa myös cd:n. Langenscheidts (=se keltainen sarja) puolestaan on kuiva ja jotenkin hankala, ei innosta yhtään opiskelemaan.
Kiitos mr_night :D Ilmeisesti, ymmärrätte minun suomea. Uskomatonta.
Saksassa on Langenscheidtin kurssi. Yritin sen, mutta minusta se ei ole hyvää. Sanotaan, että "Yksi, kaksi, kolme" ja "Suomea suomeksi" ovat hyvää. Mutta en tiedä.
Opiskelin vähän suomen "Kieli käyttöön" kirjalla Marjukka Kenttälältä.
Täällä saa sinutella (toivottavasti suakin saa :oops: ). Se tulee vaan niin luonnostaan tuo sinuttelu, kun Suomessa, ainakaan mun mielestä, tuo teitittely ei ole kovin yleistä muita kuin vanhoja ihmisiä kohtaan...ja jos joku työskentelee palvelualalla. Armeijassa toki pitää myös teititellä (=seien).
Sen verran kommentoin, että :-D , kahdella alaviivalla mun nimimerkki :wink:
Tietysti, sinutelen. Käyttin monikkon, koska luulen, kun sinä ymmärrät minua, useimmat ihmiset foorumilla ymmärtävät minua.
Mmh. Miten minä sanon sen oikein?
Anteeksi, että kirjoitan vain yhden alaviivan. Miksi sinulla on kaksi?
Luin ton vaan sillä tavalla, että olisit kirjottanut ikäänkuin vaan mulle. Siks kommentoin sinuttelusta. Anteeksi väärinymmärrykseni. Kaksi alaviivaa juontaa juurensa jostain foorumista, johon joskus rekisteröin itteni ja siellä yhdellä alaviivalla oleva oli jo käytössä. Night taas liityy osin mun luonteeseen yöeläjänä ja osin mun tatuointiin. :)
Hei!
Opetan nuoria aikuisia Yksi, kaksi, kolme -kirjan mukaan.
Oppilaat oppivat nopeasti esittelemään itsensä ja toisensa sekä tekemään pieniä kysymyksiä ym. Joidenkin oppilaiden mielestä kielioppi etenee liian hitaasti, useimmille tahti on sopiva.
Kirjassa on runsasti tehtäviä ja lisää löytyy sivulta www.finnischbuecher.de
Tuolta sivulta kirjan+CD:n+ratkaisut voi myös tilata suoraan kustantajalta ilman postikuluja.
Vanhimmat oppilaani (+50) tykkäävät enemmän selkeästä pänttäystyylistä ja käytössä on vanha kunnon Finnisch für Sie (saapi kirjastosta).
Yksinopiskeluun voisi molempien yhdistelmä olla paras.
Itselläni on käytössä myös kopioita eri kirjoista, koska eri teema tulevat erilailla esille (esim. perhe, asunto, vaatteet > "Hei Suomi" tai "Huomenta Suomi")
Kaikennäköiset kuvasanakirjat ovat myös hyödyllisiä, esim Ricard Scarryn "Pupen Sanakirja", vaikka onkin lastenkamaa.
t. Liisa
Kiitos hurjasti kaikille neuvoista!
Mä luulen et laitan saman tien ton yksi, kaksi, kolme -kirja & CD paketin tilaukseen tuolta Heinzen linkistä.
Saas nähä miten lähtee kielen opiskelu käyntiin.
Toivottavasti kohta täytyy käydä neuvot läpi uudestaan... edistyneempiä opiskelijoita varten :-D
Suomenkurssi nimeltä "Supisuomea" löytyy seuraavasta osoitteesta:
http://www.yle.fi/opinportti/kieliportti/
Kielioppia, monivalintatehtäviä ratkaisuineen , luetunymmärtämistä ja videoita arkitapahtumista tarjolla. Ainakin saksalainen mieheni oli innoissaan tästä YLE:n kurssista.
|