View Full Version : Leivän leipojia?

Caneel
28-02-06, 21:00
Leivon jokseenkin joka viikko joko pullaa tai kakkua. Nyt olen kiinnostunut leivän leipomisesta ja olen leiponut viimeisten kahden viikon aikana tasan kolme leipää merkkiä Bauernbrot (ruisjauhopohjaista) hapanjuurta käyttäen. Olen käyttänyt taikinaan ruisjauhoja ja spelttijauhoja eri suhteissa, mausteina suolaa, jauhettua korianteria ja jauhettua kuminaa, viimeisessä leivässä myös saksanpähkinöitä. En ole vielä tyytyväinen tuloksiin, siis lähinnä makuun, mutta leipä on myös melko tiivistä. Onko täällä muita leivän leipojia? Käytättekö hapanjuurta vai hiivaa vai kumpaakin?

nannyogg
31-08-06, 13:43
Hiivaa, mutta vähän, nostatan hitaasti ja viileässä. :) Olen tykästynyt valmiisiin leipäjauhosekoituksiin (nimiä en muista) joita löytyy Minimalin hyllystä.

Savolainen
31-08-06, 15:00
Muistan lukeneeni jostain, että hapankorpuista saa tehtyä hapanjuurta leivän leipomiseen. Mutta miten?!!

Caneel
25-10-06, 11:06
Itse käytän leivän leivontaan hapanjuurta, mutta tuttavani leipoi tämän ohjeen mukaan ja laittoi näkkärin asemesta Finncrispiä.

http://www.chefkoch.de/rezepte/127481054565160/Finnisches-Roggenbrot-mit-Loch.html

nannyogg
25-10-06, 11:30
Kaupassa on hapanjuurta hiivojen vieressä, litkua muovipussissa. :) Isoäitini on käyttänyt myös piimää; piimää ja jauhoja yön yli lämpimässä, suunnilleen lettutaikinaan verrattava löysä koostumus.

Wanda
25-10-06, 18:42
En tiedä olenko varsinainen leivän leipoja kun ostan valmiit jauhosekoitukset.. Mutta jos haluat oikein hyvää ruis-puolukkaleipää, niin IKEAn Sweden Shopissa oli sellasia jauhosekoituspusseja. Yhdestä pakkauksesta tulee kaksi leipää ja maistuvat ihan oikealle ruisleivälle. Helppo tehdä, ei tarvitse lisätä kuin vettä. :lol:

waapula
08-10-07, 12:48
Leivänleipojat, onko teillä ohjeita?
Meidän perhe hankki leivät yhdeltä leipuritädiltä, mutta lopettaa nyt.
Haluaisin kokeilla, miten onnistuu oman leivän teko.
Meillä on Dinkel-Bio-Mehl, Weissenmehl-Bio 510, Gersten-Bio-Mehl, kuivahiivaa.
Meillä on myös leipäkone, mutta on kaapissa käyttämättömänä. Samasta syystä myös meillä Suomessa (se vatkain juuttui kiinni ja siksi leivän keskellä oli aina iso kolo).
Voihan kone hoitaa vatkaamiset ja nostattamisen ja sitten taikina vuokaan ja uuniin???? Onnistuuhan???
Onko teillä hyviä ohjeita???

Caneel
12-10-07, 14:16
Leivoin lähes vuoden leipää (Bauernbrot) hapanjuurella eräältä leipurilta saamani ohjeen mukaan, mutta se tuli melkein aina aika tiivistä, siis ei niin huokoista kuin leipurien teollisuusuunissa paistama leipä. Kokeilin kaikkia mahdollisia vehnä-, speltti- ja ruisjauholajeja ja vaihtelin ruisjauhojen määrää. Puoli vuotta sitten me muutettiin ja unohdin ottaa hapanjuuresta alun. Eilen leivoin eka kerran taas leipää, tummaa patonkia, johon tulee pähkinöitä. Se on hyvää, aion leipoa uudestaankin, ohje on täällä

http://www.chefkoch.de/rezepte/126071053960575/Kartoffel-Walnussbrot.html?comments=all#k336950

Leipäkoneesta mulla ei ole kokemusta, mutta mulla on tuttu, joka leipoo aina hiivaleipää leipäkoneella.

Yleensä myös kaupoista löytyvä leivän valmissekoitus (esim. juuri Bauernbrot) onnistuu pussin kyljessä olevan ohjeen mukaan ihan hyvin, itse tein puoli annosta, kun mun yleiskoneen vuokaan mahtuu vaan n. 500 g jauhoista tehty taikina.

hanne_le
12-10-07, 22:42
Leivon silloin tällöin leipää, käyttäen myös Backautomattia (leipäkonetta) apuna.
Lähinnä Weissbrot (hiivaleipää, ranskanleipää, makeaa Rosinenbrot), sekaleipää eri ohjeilla.

Backautomat on mainio apuväline.
Valitsen usein Backautomatista (Teig/ taikina-) ohjelman taikinan alustamiseen (noin 10 minuuttia riittää) ja kohottamiseen.
Tämän jälkeen alustan taikinaa vielä ja uuniin.

Hyviä reseptejä löytyy esimerkiksi Caneelin mainitsemasta Chefkoch-foorumista. Olen löytänyt sieltä monen monta hyvää ohjetta.
http://www.chefkoch.de
Myös suomalaisilta leivontafoorumeilta olen löytänyt monia erinomaisia ohjeita.

Terv.
Hannele

waapula
18-10-07, 15:45
Kiitti kiitti paljon!!!!!

Löysin nyt ohjeen, en oikein ymmärrä, mitä pitää tehdä???
Kuka jelppaisi mua. Kiitti!

Anschliessend den Teig nur kuz durchrühren, in eine gefettete Kastenform geben und und die Oberfläche glatt streichen. ????

voideltuun vuokaan, mutta???

Die Oberfläche des Teiges mit Wasser entreichen, längs einschneiden.

Tätä en ymmärrä, vedellä...???

nannyogg
18-10-07, 16:03
PInta silotellaan - kädellä tai lastalla vaikka. SItten kostutetaan pinta vedellä (tulee rapea pinta leipään), ja leikataan (terävällä veitsellä) pintaan viilto / viiltoja.

Sen pinnan voi kostuttaa vaikka lorauttamalla teelusikallisen tai pari kylmää vettä ja lääpäisemällä kädellä niin että vesi leviää tasaisesti taikinan pintaan. Tai sitten pullasudilla. Viiltojen syvyydeksi riittää sentti. Kun leipä kohoaa ja paistetaan, viiltojen kohdalle tulee teräviä, kovia / rapeita harjanteita. Jotkut leipätaikinat ratkeilevat itsekseen, ellei niitä viillellä; viilloilla siis saa sen näköistä leipää kuin haluaa (vaikka ristikkoviilloilla).

Caneel
18-10-07, 16:07
Leivän paistossa on monelaisia systeemejä. Teollisuusuuneissa on ymmärtääkseni jonkunlaisia suuttimia, joiden kautta uuniin saadaan tarvittaessa vesihöyryä. Tavallisessa paistinuunissa paistettaessa jotkut kuumentaa uunin melko korkealle, kaataa vettä uuniin vesihöyryn aikaansaamiseksi ja alentaa lämpöä ja laittaa leivän uuniin. Mutta on myös leipojia, jotka kostuttaa leivän ennen paistoa vedellä, eikä tee tuota vesihöyrykikkaa. Ja sitten on vielä leipojia, jotka ei tee kumpaakaan... ja tunnenpa yhden, joka leipoo leipänsä paistinkelmun sisällä. Itse olen kokeillut kaikkia näitä...

Caneel
18-10-07, 16:15
Muuten laatikkovuoan voi myös vuorata leivinpaperilla, silloin on helppo nostaa jäähtynyt leipä ylös vuoasta.

waapula
18-10-07, 16:27
Voi kiitti paljon avustanne!!!!
Nyt selkisi mitä pitää tehdä.
Ja tuokin, mitä virkaa tuolla viillolla on.

Ja tuo leivinpaperin käyttö on hyvä vihje. Kiitti paljon!!!!
Tänä iltana paistan leivän!!! :)

paulatytto
19-10-07, 08:48
Muuten laatikkovuoan voi myös vuorata leivinpaperilla, silloin on helppo nostaa jäähtynyt leipä ylös vuoasta.

Ja jos omistaa silikonivuoan, ei tarvitse käyttää edes tätä paperikikkaa.

Hitsi tytöt, te saitte mun jauhopeukalon syyhyämään tällä keskustelulla - pakko kai tässä on tänä iltana tai viikonloppuna jotain tuoretta leipää itte väsätä. =P~ [syljeneritys huomattavasti lisääntynyt...]

waapula
19-10-07, 10:03
Kiitti, kiitti paljon Caneelille ja Hannelelle hyvästä osoitteesta ja ohjeista!!!!!! :)

Leivoin eilen leivän ja se onnistui!!! Eikä se niin vaikeaa ollut :)
Hyvää oli. Leivästä ei ole enää jäljellä kuin pikkuriikkinen pala. :)
Seuraavaksi leivon karjalanpiirakoita ja onneksi on kokemusta (viimeset 10v).

waapula
30-10-07, 09:00
Onko kellään teistä hyvää ja testattua ruisleivän ohjetta???

Miten tehdään taikinajuuri???
Sisko kertoi kerran, että hapankorpuista sen voisi tehdä. Googlin avulla löysin aika monta, mutta teijän kokemuksia??? Kiitti paljon :)

Caneel
30-10-07, 11:55
Minä olen saanut hapanjuuren yhdeltä tutulta, ennen muuttoa unohdin ottaa 'alun' eli tällä hetkellä en leivo ruisleipää, mutta tarkoitus on kyllä taas aloittaa. Hapanjuurta löytyy kyllä kaupastakin.

Yksi suom. ruisleivän ohje on täällä

http://www.chefkoch.de/rezepte/127481054565160/Finnisches-Roggenbrot-mit-Loch.html

mutta omaa kokemusta tästä ohjeesta ei ole.

Caneel
30-10-07, 16:31
Löysin tietoa hapanjuuren teosta...

http://wiki.rihmasto.fi/index.php?title=Hapanjuuri

waapula
30-10-07, 17:07
Kiitti sulle Chaneel näistä vinkeistä!!!! :)

Caneel
02-11-07, 15:54
Hei waapula, tänään poikkesin leipomoon osatamaan määrättyä uutuusleipää viikonlopuksi. Samalla kysäisin, että voiko heiltä ostaa hapanjuurta ja kappas vaan, se oli mahdollista - pyysin 50 g ja kotona punnitessa sitä oli 100 g, riittää reilusti taikinantekoon. Eli nyt sitten taas ohjeita etsimään, yksi ruissekaleivän ohje on jo tulostettuna.

Oululainen
02-11-07, 17:28
Leivän voi pullasudilla voidella esim. vedellä ennen uuniin panoa. Joululimmppu voidellaan siirappivedsisekoituksella. Leipään voi leikata terävällä veitsellä viillot ristiin, ei liian syvälle, sen tarkoitus on, ettei uunissa repeä rumasti. Itse olen leiponut jo 16 vuotta joka viikko 3kg taikinan leipää. Teen taikinan koneella. Jauhona käytän Weizenmehl 1050, haen paikalliselta mylläriltä 12kg säkin kerran kuukaudessa., siihen sekoitan ruisjauhoja tai milloin mitäkin. Mischmehl on valmissekoitus= vehnä+ruis(20%). Aldi kauppaa hyviä sekoituksia. Olen tehnyt myös niistä seuraavasti; 1kg Aldin jauhoa + 2kg 1050 jauhoa. Olen laittanut osan jauhoista vatkauskulhoon. Mukaan olen laittanut vain yhden palan hiivaa, koska Aldijauhoissa se on jo mukana. Murennan hiivan jauhojen päälle syvennykseen, Kaadan noin 250ml lämmintä vettä, vatkaan lusikalla hiivan, veden ja osan jauhoista puuroksi kulhossa ja annan kohota liinalla peitettynä. Pelkästä myllyjauhosta tehtyyn taikinaan en laita myöskään enempää kuin 1 palan hiivaa(3kg jauhoja). Hiivalle voi antaa ruokalusikallisen hunajaa tai sokeria vauhtia antamaan. Sen makua ei valmiissa taikinassa enää ole. Tämän voi tehdä jo edellisenä iltana tai vasta aamulla. Annan juuren nousta kaksinkertaiseksi ja lisään sitten 1250ml lämmintä(30-35°C) vettä ja vajaan ruokalusikan suolaa(Aldi jauhoissa on jo suola) ja panen koneen käyntiin. Lisään loput jauhot vähitellen. Taikinaa vaivaan niin kauan, että kaikki jauhot ovat sekoittuneet ja taikina on sileää.Taikina ei saa olla liian kova. Sen voi kokeilla sormella, jos se juuri ja juuri irtoaa sormista, se on hyvä. Leivän muotoiluvaiheessa voi lisätä jauhoja, jos on liian vähän. Saan 3kg;sta taikinaa pellille 4kpl limppuja a´1kg. Kohotan ne kaksinkertaisiksi ja paistan kiertoilmauunissa 200°C 35-45min. tai ilman kiertoilmaa 230-250°C. Kun peivän pohja sinne koputtaessa kumahtaa ontolle, ovat ne valmiit. Mausteina käytän perunaa+pähkinää, tai molempia yksinään, pellavansiemeniä, porkkanaa(keitetty ja survottu tai raakaraasteena), jugurttia, piimää, kaurapuuronloppu tai kaurahiutaleita, äitini laittaa jopa riisipuuron lopun tai mannapuuronkin sekaan. Makaroonisämpylöitäkin on kokeiltu, olivat erityisesti lasten mieleen. Mielikuvituksella ei ole rajoja!

Caneel
03-11-07, 11:42
Mitä ruisjauhotyyppiä käytät? Laitatko vettä uuniiin paiston ajaksi?

Oululainen
05-11-07, 10:19
Anteeksi, etten ole heti vastannut. Meidän pojalla oli loma ja tietokone oli tietysti koko viikon hänen hallussaan. Murrosikäisen kanssa on vaikea ruveta riitelemään, kuka saa käyttää ja milloin. No antoi hän minun edes katsoa yksityispostin. Minäkin istun aivan liian kauan koneen ääressä, kun sinne pääsen. Tahtoo muut hommat unohtua. Tämä on niin kivaa!!!
Käytyn kokojyväruisjauhoa tai hienoja myös. Viimeksi tein Roggenvollkornmehl-jauhoista. Mutta mielestäni tällä kertaa oli leikattaessa liian murenevaa. Muuten maistui hyvälle. Mieheni ei halua liian rukiista. Siksi laitan vain noin 3kg jauhoja 200-400g ruista. Voitelen leivän usein uunista oton jälkeen, silloin pina kiiltää kauniisti ja ei jähtyessään halkeile. Olen kokeillut myös vesiastian laittoa uuniin, mutta en muista enää miltä leipä silloin näytti. Pitääpä kokeilla tänään, taikina on nousemassa. Tänään olen tehnyt vain vehnäjauhoista (1050) taikinan. Kone vaivasi aika kauan, kun samalla tein muita kotihommia. Oikeastaan leivästä tulee joka kerta erillaista. Asiaan vaikuttaa paljon myös ympäristön lämpötila ja kosteusprosentti.

Caneel
05-11-07, 11:03
Kiitti vastauksesta. Meiltä menee kahdestaan aika vähän leipää, suunnilleen 2 kpl 750 g leipää viikossa. Ostin nyt ruisjauhotyyppiä 1150, aikaisemmin itse leipoessani aloitin täysjyväruisjauhoilla leipätaikinan teon ja jatkossa aina vaan vaihdoin 'keveämpään' tyyppiin ja vähensin ruisjauhojen määrää, koska se oli minustakin liian hapanta, vaikka tummasta leivästä tykkäänkin. Välillä jätin ruisjauhon vallan pois ja laitoin spelttijauhoja ja tummempia vehnäjauhoja. Yleensä jätän leivän päällystän hieman jauhoiseksi, en siis tykkää kiiltävästä leivästä, en tiedä miksi.
Aikanaan sain Bauernbrotin ohjeen saksalaiselta leipäkurssien vetäjältä ja siinä kehotettiin vaivaamaan taikinaa 10 min yleiskoneessa.

Oululainen
06-11-07, 11:42
Tein eilen taas leipää.(katso edellinen kirjoitukseni).Jauhona 1050 tyyppi myllystä haettu. Vaivasin aika kauan koneella lisäten koko ajan jauhoja. Annoin nousta kaksinkertaiseksi ja leivoin sitten saksalaisittain limpuiksi; otin varovasti lastalla palan taikinaa, muotoilin liikoja vaivaamatta pyöreäksi ja laitoin pellille kohoamaan. Nostatin kaksinkertaiseksi ja paistoin kiertoilmalla 220°C 40 min. Pellille mahtuu neljä 1kg limppua, laitoin kokeeksi vesiastian uuniin. Oletin, että sillä leivästä tulee kovakuorinen. Illalla panin muovipussiin. Aamulla leipä oli pehmeäkuorista, kuohkeaa, kuin leipomosta ostettua.Hyvää!!! Tällä kertaa leipäni olivat pienempiä, koska tein speckweien(=kinkkupiirakan) ja viikunapiirakan.Syön nyt samalla viikunapiirakkaa, kun kirjoitan tätä. Tavallisesti teen luumupiirakan, mutta koska pihalla viikunapuussa oli vielä niin paljon viikunoita, päätin kokeilla, miltä se maistuu. Leipätaikina kaulitaan ohueksi piirakkavuokaan sopivaksi. Reunat on hyvä olla, koska hedelmistä valuu mehua. Luumujen puolikkaat, nyt viikunan, pohjalle ja päälle laitan vähän sokeria, kanelia ja vatkatun kananmunan. Munaan voi lisätä kermaviiliä tai rahkaa, mutta vain 2-4 ruokalusikallista, koska on muuten liian märkä paistettuna. 15-20min 200°C. Luumujen kanssa on parempi. En tee toista kertaa viikunoista, kokeilla saa jos tykkää. Viikunakakku tai hillo tai noin vain on parempi. Olen kerran laittanut jopa leipään, ei ollut hyvää. Kummallisen kuivaa ja sivumaku häiritsi. No meneehän tämä kahvin kanssa, ehkä vaniljasokeri olisi ollut parempi?

nannyogg
06-11-07, 13:31
Menestyykö viikuna Saksassa? Luulin että täällä on liian kylmä talvella. Montako vuotta kestää, ennen kuin se alkaa tuottaa satoa? Onko se "isona" kaunis tai kasvaako se hirveän isoksi?
Jos leivon, en tee paljon kerralla, koska pidän vastapaistetusta leivästä. Viikon vanhaa en syö kuin äärimmäisessä hädässä... Jos haluaa tehdä kerralla ison taikinan, valmiiksi leivotut sämpylät voi pakastaa ennen paistoa. Pakastimesta suoraan kuumaan uuniin paistumaan niin hyvä tulee.

Oululainen
06-11-07, 16:18
Meidän viikunapuu on jo ainakin 6 vuotta vanha. Se kasvaa etelän puolella talon vieressä, missä on lämmin. Olen kyllä nähnyt meilläpäin toisilla tuulisemmallakin paikalla ja näkyi olevan viikunoita. Se kasvaa noin 3m korkeaksi joka kesä. Talvella leikkaamme sen vähän lyhyemmäksi. Meillä se on puskamainen, olisi parempi pitää puumaisena, ei vie niin paljoa tilaa. Kauneus on katsojan silmässä, sanotaan. Isolehtinen, erikoinen puu. Tuottaa satoa koko kesän, eli puussa on saman aikasesti sekä kukkia, että kypsiä hedelmiä. Kukat ovat huomaamattomia. Asumme muuten Freiburgin eteläpuolella, meillä on pihalla myös kiwi, tuottaa välillä hyvin satoa, tänä vuonna oli vähemmän. Sharon(=kaki) on ollut kesän isossa saavissa. Se on niin iso jo, että laitoimme sen nyt maahan. Saa nähdä menestyykö. Bad Bellingenin kylpylän edessä on ollut jo monta vuotta ulkona. Sitruuna ja appelsiini pääsivät kasvihuoneeseen, ne ovat vasta metrin pituisia.
Leivon leivän pakasteeseen. Meillä menee 500-750g leipää päivässä. Kerran viikossa leivon 4kg leipää. Naapurilla on leivinuuni, puilla lämpiävä ulkona. Olisi ihana omistaa sellainen, ehkä rakennamme sen vielä joskus. Pitzan teen uuniin laitettavalla pitsakivellä, onnistuu hyvin.

Caneel
06-11-07, 18:09
No kerro keväällä miten kävi kakin kanssa (mun lempparihedelmiä), meillä täällä pohjoisessa tuskin menestyisi.

Leivoin tänään kaksi leipää, toisen pakastan. Ja TIETYSTI unohdin ottaa hapanjuurta seuraavaa leipää varten! Voi pirskatti kun käy vanhaksi! - Maistoin jo leipää, yhtään sen happamampaa ei minulle saa olla. Käytin eilen illalla juuritaikinaan 50 g hapanjuurta, 350 g ruisjauhotyyppiä 1150 ja 350 g haaleaa vettä (= 750 g), annoin nousta 19 h ja tänään lisäsin taikinaan 550 g vehnäjauhotyyppiä 550 ja täysjyvävehnäjauhoja, suunnilleen puoliksi kumpaakin - ja lisäksi 100 g ruisjauhotyyppiä 1150. Mausteiksi taikinaan 2 tl suolaa ja 1 tl jauhettua korianteria. Jaoin taikinan kahtia ja tein kaksi pyöreätä leipää. Laitoin vesiastian uuniin, leipiin tein kaksi vinoa viiltoa kumpaankin, mutta en sivellyt leipiä. Ensin paistoin 10 min 240 asteessa ja alensin lämpöä 225 asteeseen ja paistoin vielä 30 min.

Ahti
06-11-07, 22:13
Maistoin jo leipää, yhtään sen happamampaa ei minulle saa olla. Käytin eilen illalla juuritaikinaan 50 g hapanjuurta, 350 g ruisjauhotyyppiä 1150 ja 350 g haaleaa vettä (= 750 g), annoin nousta 19 h ja tänään lisäsin taikinaan 550 g vehnäjauhotyyppiä 550 ja täysjyvävehnäjauhoja, suunnilleen puoliksi kumpaakin - ja lisäksi 100 g ruisjauhotyyppiä 1150. Mausteiksi taikinaan 2 tl suolaa ja 1 tl jauhettua korianteria. Jaoin taikinan kahtia ja tein kaksi pyöreätä leipää. Laitoin vesiastian uuniin, leipiin tein kaksi vinoa viiltoa kumpaankin, mutta en sivellyt leipiä. Ensin paistoin 10 min 240 asteessa ja alensin lämpöä 225 asteeseen ja paistoin vielä 30 min.

Mmmm!!! Ai että kuulostaa herkulliselta! Voin aistia tuoreen leivän tuoksun nenässäni tuota lukiessa!! :)

Pitääpä kokeilla itsekin!

Caneel
06-11-07, 23:16
Seuraavan kerran laitan vähemmän ruisjauhoja...

Nordschleife
29-03-09, 22:31
Voisko joku suositella hyvää leipäkonetta? Olen etsimässä sellaista, kun tuo leivän hinta alkaa käymään hermoille.

anukorpi
29-03-09, 23:25
Voisko joku suositella hyvää leipäkonetta? Olen etsimässä sellaista, kun tuo leivän hinta alkaa käymään hermoille.

En usko, että se leipäkoneen jurruttaminen pari, kolme tuntia (tai uunin käyttö vähintään tunti) kamalasti madaltaa sitä lopputuloksen hintaa verrattuna leipurin hintoihin. Kaupasta saa kyllä halpaa, kun käy marketista ostamassa Vollkornbrotia 49 c paketti. Tiedän - eihän se maistu hyvälle, mutta onpahan leipää. Jos siis niinkun oikeesti SÄÄSTÄÄ haluaa niin hommaa sitä halvinta.

Huppe
30-03-09, 10:01
Kaupasta saa kyllä halpaa, kun käy marketista ostamassa Vollkornbrotia 49 c paketti. Tiedän - eihän se maistu hyvälle, mutta onpahan leipää. Jos siis niinkun oikeesti SÄÄSTÄÄ haluaa niin hommaa sitä halvinta.

Lidlin vollkornbrot -leipäaines on ainakin omaan makuuni ihan hyvää. Sekoittelin moista 500gr veden kanssa, kohotin ja paistoin vuoassa uunissa. Ei helpompaa enää voi olla, helpompaa kuin leipäkoneen käyttö. Hyvää oli eikä maksanut kuin puolet kilon paketin hinnasta (0,79e) eli n. 0,40e per leipä.

Joku näsäviisas alkaa tähän luettelemaan varmaan nyt uunin käyttökustannuksia jne...

saha
30-03-09, 13:21
Oli tylsää ;)

Uunin ostohinnaksi oletetaan n. 500 €.
Uunin käyttöikä on helposti 25 vuotta josta voidaan laskea jäännösarvolla nolla päivittäiseksi "kuluksi" 5,5 ct (ilman mitään sen kummempia sisäisiä korkoja tai kilpailevia tuotto-odotuksia sijoitetulle pääomalle).

Modernin uunin maksimiteho on luokkaa 3000 W eli 3 kW.
Leipää paistetaan 200-225 asteessa eli keskimäärin tehoa tarvitaan 2 kW. Paistoaika on puolisen tuntia eli tehonkulutus on 1 kWh.
Sähkön hinta on tasolla 20-25 ct/kWh ja tuo on myös paistoajan hinta.

Tässä hinta yhdelle leivälle jos ko uunia käytetään vain ja ainoastaan tuon yhden leivän paistamiseen kyseisenä päivänä:

0,40 € raaka-ainekulut
0,20 € sähkö
0,05 € uunin poisto
-> yhteensä 0,65 €

Leivän yksikköhintaa voi luonnollisesti alentaa paistamalla useamman leivän kerrallaan :)

anukorpi
30-03-09, 13:24
Leipää paistetaan 200-225 asteessa eli keskimäärin tehoa tarvitaan 2 kW. Paistoaika on puolisen tuntia eli tehonkulutus on 1 kWh.

Kyllä niihin tuppaa melkein tunti menemään - jos ei hyvin littanaa reikäleipää paista vaan paksumman esim. limpun tai vuokaleivän. ;)

nannyogg
30-03-09, 13:46
Äänestän sämpylöitä.

Saha, laskitko varmasti pelkän uunin, ettet koko liettä? ;)

saha
30-03-09, 14:00
Äänestän leipomoa ;)

Hinta oli kieltämättä liesi/uuni-kombinaatiolle, mutta pointtina oli lähinnä että uunin/hellan/lieden/jne pääomakulut ovat aika marginaaliset käyttökuluihin verrattuna.

Tarkemmin asiaan perehdyttyäni energialuokituksista saa tarkemmin tietoa tehonkulutuksista. Lisää tietoa saa esim. googlesta. A-luokkalainen olisi tasolla n. 0,8 kWh normaalikäytöllä, toi mun esimerkki (2 kWh) oli laskettu oman talouden 20-vuotta vanhalla Siemensillä (Ö-luokka), kuulen kuinka sentit kilisevät SVM:n kassaan kun uuni on päällä :)

Huppe
30-03-09, 14:13
Leipomot ja tuore samana päivänä paistettu leipä on kyllä semmoinen mitä Saksasta kaipaisin ehkä ensimmäisenä aamuna jos Suomeen palaisi, samalla kun kaivaa niitä eilisiä tai jopa toissapäiväisiä mitälie-saamarin-jumpuloita-vimpuloita-muhkuja-ruispaloja jostain muovipussista, hyi oksennus sentään!

Eipä huvita Suomessa kaupastakaan käydä niitä saksalaista alkuperää olevia raakapakastettuja sämpylöitä "oman leipomon" tuotteina käydä ostamassa täysin järkyttävään n. 1e/kpl hintaan.

Fazer Paistopiste - lämmitämme tuontisämpylät sinulle valmiiksi kovaan hintaan -leipomo

anukorpi
30-03-09, 18:10
Lidlin vollkornbrot -leipäaines on ainakin omaan makuuni ihan hyvää. Sekoittelin moista 500gr veden kanssa, kohotin ja paistoin vuoassa uunissa. Ei helpompaa enää voi olla, helpompaa kuin leipäkoneen käyttö. Hyvää oli eikä maksanut kuin puolet kilon paketin hinnasta (0,79e) eli n. 0,40e per leipä.

Joku näsäviisas alkaa tähän luettelemaan varmaan nyt uunin käyttökustannuksia jne...

En tarkoittanut edellisessä purkauksessani leipäaineksia vaan jo valmista leipää. Ne siivut maksaa 49 centtiä (sa Realista, Nettosta, Aldista ym) eikä kyllä oo hyvänmakuista. Maistuu aivan liikaa maltaille - tykkään juoda kyllä olutta, mutta leipä leipänä ja olut oluena. Se on kaikista halvinta leipää, jos leipäkoneen - tai uunin käyttö lasketaan siitä jauhosekoituksesta saatavan lopullisen leivän lisäkustannuksiin.

Huppe
25-05-09, 13:04
Valitettiin että pistin väärään ketjuun juttuni. No tämä lienee oikeampi.

Näistä Lidlin leipäaines-sekoituksista saa ihan kelvollista leipää helposti. Puoli pakettia tuota ainesta (1 paketti n. 0,79e) sekä ohjeen mukaan vettä ja sekaisin ihan sähkövatkaimen taikinakoukuilla. Mössö vuokaan ja kohotusta 30min ja vuoka uuniin noin 40 minuutiksi. Leivän hinta 0,40e:

Lopputulos sangen kelvollinen:
http://www.kimppakaverit.com/safkat/ruisleipaa.jpg

Sekä Ciabattaleipä:
http://www.kimppakaverit.com/safkat/ciabattaleipa.jpg
(juu, en kohottanut kun en malttanut vaan tyrkkäsin suoraan uuniin ja halkesi... oli silti erittäin makoisaa)

Huppe
29-05-09, 10:45
Nyt maltoi kohotttaa leivän ja se onnistui paremmin:

http://www.kimppakaverit.com/safkat/ciabatta_leipa2.jpg

Satu Johanna
25-10-10, 16:13
Nostetaanpa tämä vanha ketju, kun olisi kysymys leipätaikinan teosta.

Saksassa näyttää olevan (ainakin) kaksi koulukuntaa taikinan alustamisessa, toisessa tehdään taikina kahdessa osassa (esitaikina ja varsinainen taikina; ks. Oululaisen viesti 02-11-07) ja sitten se tuntemani suomalainen tapa alustaa taikina yhdellä kertaa. Saksassa tätä kutsutaan pikataikinaksi?

Ostin lauantaina uuden leivontakirjan ja vasta kotona huomasin, että sen kaikissa ohjeissa leipätaikina tehdään kahdessa osassa.

Mikä tuon kahdessa osassa alustamisen etu/juju on? Googletin ja löysin vastaukseksi, että leivän rakenne on parempi, hiivaa tarvitaan vähemmän, maku on täyteläisempi. Mitä sanot Oululainen? Tai muut joilla on metodista omia kokemuksia?

nannyogg
25-10-10, 23:07
Kokemuksesta tiedän, että jos leipätaikinaan panee vain rippusen hiivaa ja nostaa jääkaappiin nousemaan ja leipoo seuraavana päivänä, niin maku on ihan erilainen. Kaipa ne hiivat ehtii pilkkoa ainekset erilaisiksi siinä ajassa sitten.

marschum
26-10-10, 13:23
Kokemuksesta tiedän, että jos leipätaikinaan panee vain rippusen hiivaa ja nostaa jääkaappiin nousemaan ja leipoo seuraavana päivänä, niin maku on ihan erilainen. Kaipa ne hiivat ehtii pilkkoa ainekset erilaisiksi siinä ajassa sitten.

- nouseeko se hiiva jääkaapissa? Kun aina ennen toitotettiin, että pitää antaa taikinan tasalämmössä nousta. (eikä saanut korvoa edes tönäistä)

"Omaa" ruisleipätaikinaani täytyy nostattaa 24 tuntia aina välillä vatkaten .
Siis sitä esitaikinaa, varsinaisen taikinan alustaminen ja sen taikinan nostatus on sitten parissa tunnissa tehty,
Leipä ainakin on hyvää. En ole kyllä kokeillutkaan miltä se maistuisi, jos tekisi
sen yhdessä hujauksessa samana päivänä.

Satu Johanna
26-10-10, 14:50
- nouseeko se hiiva jääkaapissa? Kyllähän simakin kylmässä jatkaa käymistä... Eikös hiiva kuole vain liian kuumassa.

Poikkesin tänään uudestaan kirjakaupassa ja ostin toisen leivontakirjan. Siinä hiivamäärät on pikkuruisia (toisen kirjan esitaikinoissa hiivamäärät oli yhtä isoja kuin suomalaisittain leipoessa). Tänään ostetussa Ciabattaleivän esitaikina annetaan olla 17-24 h huoneenlämmössä, vedottomassa paikassa. Ans kattoo, mitä syntyy, kun rupean leipomaan.

Vielä kun löytäisi jostain hiivagranulaattia, sitä näköjään käytetään kirjan joissain ohjeissa. Pitää katsoa, josko lähiedekasta löytyisi (on aika hyvä valikoimaltaan).

ritu
26-10-10, 20:28
- nouseeko se hiiva jääkaapissa? Kun aina ennen toitotettiin, että pitää antaa taikinan tasalämmössä nousta. (eikä saanut korvoa edes tönäistä)

"Omaa" ruisleipätaikinaani täytyy nostattaa 24 tuntia aina välillä vatkaten .
Siis sitä esitaikinaa, varsinaisen taikinan alustaminen ja sen taikinan nostatus on sitten parissa tunnissa tehty,
Leipä ainakin on hyvää. En ole kyllä kokeillutkaan miltä se maistuisi, jos tekisi
sen yhdessä hujauksessa samana päivänä.

Se "esitaikina" on niinkuin ennenmuinoin sanottiin "leivän juuri", ja se nostatus käyttää sitä juurta...niin tehdään perinteinen ruisleipä vieläkin!

Esitaikinasta otetaan aina pieni "kökkö" seuraavaan kertaan säilöön, "kökön" voi vaikka pakastaa....Se toimii taas sitten niinkuin hiivana...

Jos omistaa aidon puusaavin(astian) jossa taikinaa tekee, niin aina jätetään entistä taikinaa saavinreunoille,eli ei kauheen siististi tönnyriä pyyhitä ja kaavita...sit seuraavan leipomisen yhteydessä vähän vettä ja kapsutellaan taikina tiinun reunalta ja annetaan liota...ennen immeisillä oli aikaa ja tarmoa tämmöseenkin puuhaan...mutta ruisleipä on kyllä hyvää tekipä sen miten vain.
:blackeye:
Tää on vähän semmonen "koulukunta" juttu eripuolilla suomea...niin ja saavin lisäksi pitäs tietty olla härkin jolla taikina sekotetaan.Ennen aina aviomies teki vaimolleen härkimen huomenlahjaksi- onks teidän ukot moisen vempeleen teille vääntäneet? Hah! (Härkin on esi-isien sauvasekoitin =tehdään ohuesta puusta ja sen juurista, hienosti puhdistaen ja veistäen....siinäpä oiva joululahja vihje leipurivaimojen aviomiehille tai yksi lahja-toive lahjalistaan

Satu Johanna
26-10-10, 21:59
Laitoin Poolish -taikinan tekeytymään. Esitaikinaan tuli vain 2 grammaa hiivaa (175 milliä vettä, 200 grammaa jauhoja) ja annan sen olla 18 tuntia jääkaapissa. Huomenna töiden jälkeen jatkan leipomista (taikinaan lisätään vettä, jauhoja, 15 g hiivaa, suolaa). Alustamisen jälkeen sitä nostatetaan ensin 1,5 tuntia, leivotaan leiviksi ja nostatetaan toiset 1,5 tuntia ennen uuniin panoa. Saa nähdä, minkälaista tulee...

nannyogg
26-10-10, 22:13
Satu Johanna: siitä tulee varmasti hyvää!

Marschum: kyllä se nousee jääkaapissa - hitaasti. Ja siitä tulee hyvää, vaikka käyttäisi pelkkiä vehnäjauhoja.

Pikanostatettu leipä vanhenee kemiallisesti nopeammin kuin juureen leivottu. Älkää vaan kysykö miksi, en mää tiärä. Kai se johtuu erilaisesta molekyylirakenteesta mitä ne hiivat sinne väsää. Mut lopputulos on se että hitaasti leivottu maistuu hyvältä vielä parin päivän päästäkin.

Muuten, valmiiksi nostatetut sämpylät voi pakastaa. Niitä ei tarvi sulattaa kuin sen aikaa mitä uuni lämpenee, sitten vaan paistumaan. Kokeilin ohjetta joskus kun tuli tehtyä liian iso taikina. Hyvin toimi.

anukorpi
26-10-10, 23:24
Sauerteig = hapantaikina, juuri. Ilmeisesti "Stamm" on se juuri, jos joku saksankielisistä resepteistä haluaa leipää vääntää.

anukorpi
26-10-10, 23:27
Tekisi mieli tässä kysyä (vaikka leivistä on kyse), että onko joku kokeillut korvapuustien esipaistamista tai raakapakastamista. Olen niin laiska, että meillä ei usein pullaa ole. Juuri siitä syystä, että uunituoreet pullat tai puustit kyllä maistuu, mutta eiliset ei enää. Jos ne pakastaa paistettuina ja sulattaa/ lämmittää mikrossa niin ei ole kuitenkaan yhtä herkkua kuin suoraan uunista.

Taina
27-10-10, 06:55
Tekisi mieli tässä kysyä (vaikka leivistä on kyse), että onko joku kokeillut korvapuustien esipaistamista tai raakapakastamista. Olen niin laiska, että meillä ei usein pullaa ole. Juuri siitä syystä, että uunituoreet pullat tai puustit kyllä maistuu, mutta eiliset ei enää. Jos ne pakastaa paistettuina ja sulattaa/ lämmittää mikrossa niin ei ole kuitenkaan yhtä herkkua kuin suoraan uunista.

Onnistuu ainakin munkkien kanssa, miksei myös pullien, en ole kyllä kokeillut. Valmiiksi leivotut munkit sulatetaan huoneenlämmössä, annetaan nousta ja paistetaan normaalisti. Pakastaessa täytyy vaan ottaa huomioon, että ne saa pakastettua "nätisti", mielellään levyllä yksittäin eikä epämääräisessä kasassa. Jäisinähän ne voi sitten vaikka pussittaa.

marschum
27-10-10, 13:27
Minulta "loppui" tuo tädiltäni saama juuri joskus aikoinaan, ja kun kyselin Häneltä että mitäs nyt, sain neuvon, että toimii hiivallakin: esitaikinaa käsitellään kuten kirjoitin, eli vatkaamalla ruisjauhot, hiiva ja hyppysellinen sokeria ja seisottamalla sitä sen 24 tuntia välillä sekoittaen. Tottakai tein leipätaikinan aina samassa astiassa, eikä sitä astiaa saanut pestä :-)
säilyttää vain kuivssa ja viileässä.
Jauhot kävin aina hakemassa Reformhausista - siellä ne jauhettiin sellaisiksi kuin halusin, eli vähän karkeammaksi.
Nyt ei tule enää leivottua, sinänsä vahinko.

Satu Johanna
27-10-10, 21:30
Poolish-menetelmällä tehdystä leivästä tuli upean makuista!

Tässä resepti, mikäli muitakin kiinnostaa kokeilla:
2 grammaa tuorehiivaa sekoitetaan 175 grammaan kädenlämpöistä vettä. Sekaan hämmennetään 150 grammaa 1050-tyypin vehnäjauhoja ja 25 grammaa 1150-ruisjauhoja. Sekoitetaan tasaiseksi puuroksi.

Siirsin ilmatiiviisti suljetun taikinakulhon jääkaappiin ja otin sen sieltä 17 tunnin paussin jälkeen.

(Brot und Gebäck für Genießer -kirjan ohjeessa sanotaan, että vaihtoehtoisesti 4-5 tuntia pöydällä tai yön yli jääkaapissa. Netistä löysin kuitenkin toisen ohjeen, jossa sanottiin, että sitä voi pitää kohoamassa 20 tuntia. Esitaikina haisi vahvasti hiivalle jo 8 tunnin jääkaappipaussin jälkeen, mutta oli lähdettävä töihin ja leivonta sai odottaa iltaan. Illallakaan takikina ei ollut vielä "ylikäynyttä" eli "bis er seine höchste Ausdehnung überschritten hat und wieder etwas in sich zusammenfällt", siihen olisi mennyt ehkä vielä tunti-kaksi.)

Siirsin taikinakulhon lämpimällä vedellä täytettyyn pesualtaaseen hetkeksi ja aloitin tekemään varsinaista taikinaa. Sen tein näin:
sekoitin 10 grammaa tuorehiivaa 350 grammaan kädenlämpöistä vettä. Lisäsin 400 grammaa 1050-tyypin vehnäjauhoja ja annoin taikinan sekoontua minuutin verran kodinkoneessa. Kaikki ainekset eivät olleet vielä sekoittuneet, kun lisäsin esitaikinan sen sekaan. Kun taikina oli tasaista, lisäsin 15 grammaa suolaa ja annoin koneen käydä n puoli minuuttia. Lisäsin vielä n 150 grammaa tyypin 1050-vehnäjauhoja ja annoin koneen sekoittaa taikinaa vielä hetken. Siirsin taikinakulhon lämpimälle hellankulmalle ja annoin taikinan nousta 1,5 tuntia. Sitten leivoin sen 3 patongiksi (á 240 grammaa) ja pieneksi limpuksi (loput taikinasta, n 500 grammaa). Annoin patonkien nousta vielä tunnin ja paistoin ne 250 asteessa 15 minuuttia. Sen jälkeen alensin lämpötilaa ja paiston limpun vähän reilussa 200 asteessa puoli tuntia.

En ole vielä raaskinut leikata limppua, joten en osaa sanoa sen rakenteesta mitään, mutta yksi patonki on ehtinyt jo päättää päivänsä. Se oli yllättävän tiivistä sisältä ja maku oli uskomattoman hyvä. Mieto, intensiivinen eikä maistunut yhtään hiivalle. Tätä teen ehdottomasti toistekin.