View Full Version : Joulua odotellessa...

makepeace
03-11-04, 14:04
Varasin lentolippuja suomeen ja se toimii mulla aina jonkunlaisena joulumittarina. Eli nyt saa alkaa sitten virallisesti miettimään lahjoja, järjestämään glühwein-iltoja, tekemään joulukorttilistoja ja miettimään joulukoristuksia... Tunnustaudun oikeaksi joulufanaatikoksi. Joulu on minusta aivan ihanaa aikaa! :)

Mites teillä? Vietättekö joulua suomessa vai saksassa, jos saksassa niin suomalaisittain vai saksalaisittain?

Muistelen aikoinani exäni saksalaisen perheen piirissä vietettyja jouluja täällä joista jotenkin puuttuivat perinteet kokonaan. Eli jouluaattopäivä oli kuin mikä tahansa arki ja illalla syötiin -juhlavasti kylläkin- ihan tavallista sunnuntaisafkaa. Johtuneeko sitten Suomen pimeästä ja pitkästä talvesta, että joulusta on tullut sellainen mega-juhla, mutta harvassa maassa on mielestäni noin vankat perinteet ja raamit joulun juhlimiseen.

Mariia
03-11-04, 14:47
Täällä myös yks jouluhullu! Kohta alkaa jo jouluttamaan, kunhan tässä vielä ilmat vähän kylmenis..Tänä vuonna oon joulun täällä saksassa, mitä en kovin odota..Yritän tehdä kyllä suomalaisia perinneruokia, että sais vähän joulutunnelmaa, mutta kun kolmen hengen voimin sen joulun viettää, niin ei siinä oikein tunnelmaa tuu..Kotona on kuitenkin aina talo täynnä.. \:D/

Ensimmäistä kertaa meinaan joulukuusenkin hankkia, vaikka täytyy käytännön syistä varmaan tyytyä muovikuuseen, pitää nyt kattoa. :?

Yleensä tykkään myös lahjoa ihmisiä, mutta mitä vanhemmaksi kaikki tulevat, sitä vaikeempi on keksiä mitään lahjoja...Se vähän stressaa ja ne lahjojen hankinnat jääkin aina viime tinkaan.

Anyway, joulu on kivaa :smt038

makepeace
03-11-04, 15:54
Vaikka lähden jouluksi suomeen taidan myös silti hankkia joulukuusen. Saattaa kylläkin olla että talouteeni kuuluva kissa tuhoaa sen saman tien. :twisted:

Pikkuleipiä tulee varmaan myös leivottua ja glögiä keiteltyä useampaankin otteeseen. Suomalaisen kirkon joulumarkkinoilta hain viime jouluna suomalaista glögiä. Vaikka se on maultaan miedompaa kuin saksalainen tuntui se kavereille maistuvan siltikin paremmin.

saara
03-11-04, 18:36
Me vietämme taas tänäkin vuonna joulun täällä Saksassa, niin kuin kaikki joulut lasten syntymien jälkeen. Siitä ois tullut niitten kamojen roudaamisen kanssa niin hirvee ressi, että luovuttiin Suomen jouluista. Ja sitten vielä Suomessa se ylle kaatuva pimeys ja kylmyys. Siellä ei voi jouluna tehdä mitään muuta kun syödä ja juoda. Mä taidan olla oikein maanpetturi, kun luovuin noista suomaisista jouluruuistakin jo pari vuotta sitten. Nyt taidetaan siis viettää aika saksalaisen perinteen mukainen joulu; tällätään Nordmanntanne (eikä mikään näre) niin täyteen palloja, enkeleitä, ketjuja ja kynttilöitä kun vaan mitenkään mahtuu. Käydään kirkossa. Lauletaan pianon säestyksellä joululauluja. Syödään kevyttä, mutta maittavaa. Availlaan lahjoja. Ja tyhjennetään Finlandia-Cranberry pullo. Ihanaa!

bhajee
03-11-04, 19:16
En ole ollut Suomessa jouluna liki pariinkymmeneen vuoteen (siitä on niin kauan etten edes muista...).

Favolina
03-11-04, 23:28
Minäkin tunnustaudun jouluhulluksi. Täksi jouluksi matkustamme Suomeen, kun viime joulun vietimme anoppilassa. Suomen valkoisia jouluja ei kyllä voita mikään. Appivanhempani asuvat Pohjanmeren rannikolla ja kumpanakin jouluna, jotka olen siellä viettänyt, oli koko ajan sellainen tihkusade. Vietin 11 vuotta sitten joulun au pairina Stuttgartissa ja sielläkin satoi vettä...
Sitä paitsi minulla on 3 sisarusta, ja kun kokoonnumme Suomessa joulunviettoon, on meitä vähintään 12 koolla. Anoppilassa meitä on maksimissaan 6, ei lapsia, ja ilmapiiri on vähän jäykkä. Meillä kotona taas on kauhea hässäkkä päällä koko ajan, lauletaan joululauluja, joita minä säestän pianolla, syödään jouluruokia, käydään yöllä joulukirkossa... Toissa jouluna meillä oli italialainen ystävänikin, ja pikkuveljeni sai aattona idiksen paistaa makkaraa nuotiolla pihassa -20 asteen pakkasessa. Saunasta käytiin tekemässä lumienkeleitä ja yöllä käytiin vielä kävelyllä kuunpaisteessa (vanhemmat asuu ihan keskellä metsää). Tosi idyllistä :-)

Vaikka tänä jouluna mennäänkin Suomeen, aion laittaa joulua kotonakin. Joulu alkaa oikeestaan siitä, kun askartelen joulukortit noin sadalle :roll: tutulle. Pitäiskin tässä jo miettiä, millaiset tämänvuotisista korteista tulee...

Finnmarie
04-11-04, 11:37
Sulho ilmoitti alkavansa kutsua minua vain ja ainoastaan nimellä "tonttu". Jouluhöperö täälläkin :wink:

Me vietämme joulun vuorovuosin Suomessa ja Saksassa, tänä vuonna siis täällä anoppilassa lumisten vuorten keskellä :D

Joulunvieton erot Suomen ja Saksan välillä on meilläkin melkein kuin Favolinalla. Suomessa meitä on sisarukseni ja heidän lapsensa, vilinää ja hulinaa, kasakaupalla leivonnaisia ja jouluruokia, pukki, tontut, hautausmaan kynttiläkeikka, aamusauna aattona ja joulukirkko aamuhämärissä...

Saksassa meitä on tänä vuonna enää 5, isoisä katselee enää pilven reunalta juhlintaamme. Tunnelma on kyllä jouluinen ja rento, joululaulut soi ja kynttilät palaa. Kirkossa käymme aattona ennen ruokaa (raclettea joka vuosi :wink:), ja syönnin jälkeen availemme lahjoja...

Suomalaisia tapoja olemme vähitelleen tuoneen mukaan saksalaiseenkin jouluumme. Aattona syömme lounaaksi joulupuuron ja kahvin kanssa on stollenin seurana joulutorttuja, karjalanpiirakat kuuluvat joulunajan iltapalapöytään. Sulho pitää suomalaisesta joulupöydästä kovasti ja niitä ruokia syömme sitten joulun alla - kohta täytyy alkaa tekemään laatikoita pakkaseen.

Kuusi tulee tänä vuonna ensimmäistä kertaa, vaikka varsinaiset joulunpyhän vietämmekin anoppilassa... heti muuton jälkeen joulukuun alussa aion aloittaa joulun, onhan sitten jo adventin aika ja saa hyvin mielin alkaa lipittämään glöogiä ja leipomaan pipareita :D

Ahti
06-11-04, 06:10
Senkin jouluhullut!! :lol:

Täytyy kyllä itsekin myöntää, että jotain taikaa joulussa on. Aina itselläkin tulee hieman herkkä olo, kun haistaa joulukuusen ihanan tuoksun, kävelee pitkin jouluvalojen koristeltuja katuja, näkee lasten iloiset ja innokkaat kasvot jouluikkunoita ihailemassa. Kovasti yritän miehekkäästi rinta pörröllä sanoa, että joulu on vain lasten juhla ja aikuisena sitä ei tarvitse juhlia, varsinkaan näin poikamiehenä, mutta joku taika joulussa silti on, joka saa minutkin tuntemaan oloni lapsellisen innokkaaksi.

Ensimmäinen jouluaattoni saksassa tuli vietettyä työni takia yksin kotona, kun ei oikein tuttujakaan täällä ollut. Täytyy sanoa, ettei se kovin mukavaa ollut vaikka yritin asennoitua siihen, että se on vain normaali päivä muiden joukossa! Kiusallani soitin vielä Princen biisin "Last Night I spent another lonely Christmas" ja siinä vaiheessa alkoi jo oikeasti tuntua olo yksinäiseltä. Luojan kiitos, pääsin kuitenkin joulupäivänä lentämään kotiin suomeen joulunviettoon vanhempieni kanssa.

Tuon jälkeen olen kyllä varmistanut, ettei toiste tarvitse yksin istua kotona jouluaattona. On se senverran erikoinen päivä, että vähintään ystävien, jos ei perheen kanssa, se kuuluu viettää.

Mielessäni on kyllä käynyt viettää joulu jossain kaukana paratiisisaarilla nautiskellen, mutta jostain kumman syystä mieli tekee kuitenkin mennä kotiin suomeen vanhempien luokse. Varsinkin kun nyt aikuisiässä huomaa, ettei vanhemmatkaan siellä ikuisesti tule olemaan. Se on kai sitä joulun taikaa?

Caneel
06-11-04, 14:46
Olen ollut jouluna Suomessa viimeksi vuonna 1970. Muuten Saksassa ja kerran Jamaikalla. Yleensä aloitan adventtiajan leipomalla taatelikakun, nyt otin varaslähdön ja leivoin sen jo eilen - suklaaralliraidalla.

Meritseth
07-11-04, 00:01
Hyi teitä kaikia jouluintoilijoita !!! :D

Minä heitin eilen lopullisesti hyvästit ajatukselle jotta pääsisin jouluksi kotiin...
Joten taas tulee sitten joulusta "päivä toisten joukossa". :(

Viime jouluna ajoin ex-miehen anoppilaan Schweinfurttiin ja sieltä itekseni illalla takasin Kölniin.
Tänä vuonna en ajele mihinkään, mutta en ole sen enempää suunnitellut mitä sitä tekis, kaipa se kuitenkin menee siihen illallistamiseen kavereitten kanssa ja sitten kissoja lahjomaan ;)

Aamupäivällä soittelen kotiin ja lohdutan äitiraukkaa kun ei tytär taaskan pääse kotiin jouluksi ja illalla suunnittelen jo seuraavia työrupeamia. Eli ei se Sinkkuihmisen joulu kai tavallista päivää kummallisempi ole :)

Mariia
08-11-04, 14:40
Mulla on kaks joulua, josta en osaa päättää, kumpi oli kamalampi..

Joko ensimmäinen joulu poissa kotoa, täällä saksassa au-pairina..jolloin oli muutenkin koti-ikävä ja jouluruoka rajoittu aattona kalaan..Siis kalaa jouluaattona :shock:
Ja perheen äiti oli vielä suomalainen...

Tai sitten itävallassa, jossa olin yhessä hotellissa töissä ja jouluaatto koostui penskojen vahtimisesta ja jouluateria yhdestä croissantista..
Ei siinä kyllä ollut juuri joulutunnelmaa :cry:

Viimeksi, kun olin tosin täällä Saksassa joulun, en oikein saanu joulutunnelmaa päälle..kun ei sitä ollu kämppääkään pistäny joulukuntoon..Mutta tänä vuonna aion tosin pistää kaiken maailman turhaa hömpötystä, että tulee joulunen olo..vaikka ainakin kaks asiaa ne täällä aina puuttuu, mitä ilman joulusta jotain jää puuttumaan - takka ja sauna!

Favolina
09-11-04, 19:39
Joko ensimmäinen joulu poissa kotoa, täällä saksassa au-pairina..jolloin oli muutenkin koti-ikävä ja jouluruoka rajoittu aattona kalaan..Siis kalaa jouluaattona :shock:
Ja perheen äiti oli vielä suomalainen...

Mun ensimmäinen joulu poissa kotoa, au pairina Stuttgartissa oli myös järkyttävä. Koko aamupäivän puunasin paikkoja, koristelin kuusta yms., ja kun lapset menivät nukkumaan, sen jälkeen raivasin kaikki uudet leikkikaupat, junaradat ym. ym. olohuoneen lattialta. Aamulla söin aamupalan ja sen jälkeen seuraava ateria oli klo 21, jänistä ja spätzleä. Joulupäivän sitten siivosin taloa, kun isäntäperhe lähti ulos kävelylle. Tämän jälkeen sitten soitinkin kotiin ja pyysin vanhempia lähettämään lentolipun, jotta pääsisin takaisin Suomeen...

Tuosta kalasta vielä: mun mielestä joulu ei ole joulu, jos tarjolla ei ole graavilohta ja silliä! Onneksi anoppikin harrastaa usein graavilohta jouluna.

Mariia
10-11-04, 10:17
Tuosta kalasta vielä: mun mielestä joulu ei ole joulu, jos tarjolla ei ole graavilohta ja silliä! Onneksi anoppikin harrastaa usein graavilohta jouluna.

Tuosta olen samaa mieltä, mutta ns. sivuruokana! kinkun ja laatikoiden jne. lisäksi. Mutta pääruokana riisin kanssa jouluaattona..Eiei..
Eilen sanoin jo anopille, että minä teen jouluruoan..Muuten olis hanhea ja punakaalia ja klößejä (mitä lieneekään suomeksi), mutta mä en tykkää hanhesta ja nuo klößit on kammottavia :smt078

Finnmarie
10-11-04, 12:34
voi kun voisinkin tehdä jouluruuan. Vaan ei se käy.
Aattona on anopin vuoro, joulupäivänä mummo, sitä järjestystä ei mikään saa järkymään.
Raclettea siis - ja ravintolaruokaa, tavallista sellaista. Mutta ainakaan ei ole hanhea :)

Sanna
13-11-04, 13:47
Muuten olis hanhea ja punakaalia ja klößejä (mitä lieneekään suomeksi), mutta mä en tykkää hanhesta ja nuo klößit on kammottavia :smt078

Heh, yksi lempiruuistani (Knödl mit Blaukraut ja Gans/Ente) - oli jopa hääruokamme :D

Tänä vuonna meillä jää suomalaiset jouluruuat syömättä, kun jäämme kotiin jouluksi. Joulu-fan olen tosin minäkin, mutta tuo ruokapuoli on ollut aina minulle toissijainen. Meillä on aattona graavilohta ja keitettyjä perunoita, tavallista keitettyä kinkkua (siis ihan Aufschnitt...) ja sienisalaattia. Näin on tehty jo ainakin 8v, ettei vaan tarvi kokata :-D
Pipareitakaan ei yleensä ole tullut leivottua, ehkä tänä vuonna kun tyttö on jo 2,5v ja tykkäisi hommasta varmaan kovasti. Joulutorttuja olen tehnyt joskus, ne kun käyvät nopeasti.

Favolina
17-11-04, 16:13
Olen tänä vuonna tosi ajoissa joululahjojen kanssa. Jouluun on vielä yli kuukausi, ja minulla on jo lähes koko perheelle lahjat valmiina. Yksi iso stressi on kuitenkin vielä jäljellä: mitä ihmettä ostaa anopille joululahjaksi!?! Tämä on aina vaikeinta ennen joulua, ja jää aina minulle, koska mies ei jaksa kiinnostua joululahjojen ostamisesta (paitsi minulle :D ) Anoppi jaksaa aina mainostaa, ettei halua mitään lahjaksi, mutta sen kerran, kun meillä ei mitään lahjaa ollut (minä asuin siinä vaiheessa vielä Suomessa), meni naama pahasti mutrulle. Toissa jouluna ostin Aalto-maljan, joka oli kauhean kalliskin. Anoppi ei sanonut mitään, eikä ole sitä maljaa missään koskaan sen jälkeen näkynyt. Viime vuonna lahja oli kuulemma mieleinen (sisustuslehden vuosikerta), mutta "ei tällaista lehteä kyllä jaksaisi enää toisena vuonna lukea". Kirjoja hän ei halua, ja antaakin lukemansa kirjat sitten minulle eteenpäin milloin joulu-, milloin synttärilahjana.
Siispä: onko kenelläkään ideoita, millaisella lahjalla voisin anoppia tänä jouluna (yrittää) ilahduttaa?

makepeace
17-11-04, 16:22
Ostin aikoinaan ex-anopille Kalevala korun rintakorun. Niitä on nykyään myös tosi yksinkertaisia, jos ei ihan niistä super-rypyläis-pallo-jutuista välitä. Tykkäs kovasti ja piti myös usein.

http://www.kalevalakoru.fi

mammu
17-11-04, 21:08
Saksassahan tykätään kauheasti antaa aina lahjakortteja eli miten olis lahjakortti esim. Douglasilta tai mistä anoppi sitten tykkääkin. Mun anoppi on saanut tähän mennessä aina jouluisin joko jonkinsorttisia lahjakortteja, valokuvat lapsenlapsista (jos sul on lapsia) kehyksissä, teatterilippuja, ylellisen viikonlopun jossakin kaupunkihotellissa (sis. silloin myöskin nuo e.m teatteriliput). Mulla kyllä itsellä ärsyttää tuo etukäteen kysely ja sitten aina tietää, mitä saa lahjaksi :(
No, nyt pitää alkaa miettiin tälle joululle anopin lahjaa :?

Ahti
17-11-04, 21:16
Jos Anopilla pysyy tietokone hanskassa, aivan superkiva lahjakortti on vaikka www.amazon.de :hen.

Kerran sain joululahjaksi www.amazon.co.uk lahjakortin ja voi että oli kiva tilailla kirjoja, DVD:eitä ja CD:eitä mielin määrin.

Finnmarie
18-11-04, 12:03
Mulla kyllä itsellä ärsyttää tuo etukäteen kysely ja sitten aina tietää, mitä saa lahjaksi :(

Mun anoppi ilmottaa yleensä mitä hän tahtoo lahjaksi :?
Ekat vuodet mä tyydyin järjetelyyn, mutta nyt pari vuotta olen vaan kapinallisesti ilmottanut, että. "me keskittiin jo kiva lahja -saatte tänä vuonna yllärin", koska mä en todellakaan pidä siitä, että kaikki lahjat tiedetään ja tunnetaan jo ennen avaamista.

Meillekin anoppi mieluiten ostais lahjat yhdessä. "Saatte sitten sopivaa", joten jouluna paketista kuoriutuu itse valittu ja jo kokeiltu neule tms. yllättävää :shock:

Mutta kieh kieh, tänä vuonna tulee taas yllätyslahjoja anoppilaan: uusi päänkuivatin, kun entisen huomasimme viimeksi kyläillessämme olevan räjähtämäisillään, sellanen italialainen mutteriespressokeitinhärveli ja hyvää kaffetta... jotain pientä kenties vielä kekkaamme...

Hyvin toimivia lahjoja - jos suomalaista on lahjonut - on meillä olleet Aarikan Allut, Muuramen lasin maljakot, saksannetut suomalaiset kirjat... korut ei ole napanneet, mutta sattuneesta syystä koko suku raastaa liukko-sundströmmin pupujuttuja (mukeista seinätauluihin)... Anopin uusin unelma on "FinnKota", sellanen hirsinen grillimökki...tai ainakin koivuiset tuopit... :wink:

mippe
18-11-04, 19:08
Mulla kyllä itsellä ärsyttää tuo etukäteen kysely ja sitten aina tietää, mitä saa lahjaksi

Näin ollaan ihmiset erilaisia.. :) Minusta taas on mukavaa että voi sanoa mitä haluaa lahjaksi (itse kyllä voin ostella ylläreitä). Jostain syystä en tykkää lainkaan yllätyksistä, en edes lahja-sellaisista??
Harvinaista hameväelle, luulen ma. :shock:

Rosa
26-11-04, 13:05
Tähän mennessä olen ollut joka ainoan joulun Suomessa ja on tosi vaikeaa edes kuvitella mitään muuta vaihtoehtoa! Liput on kuitenkin nyt buukattu ja reilun kolmen viikon päästä lennän Hongkongiin. Siellä menee niin joulu kuin uusi vuosikin, hurjaa. Mies (ihan saksalainen kuitenkin) on siellä töissä ja päätimme tänä vuonna viettää toisenlaista joulua.

Ei tosin ole toistaiseksi mitään aavistusta, mitä siellä sitten oikein teemme... Joko olemme ihan kaksistaan tai sitten keksimme jotain yhdessä muun saksalaisporukan kanssa. Sepä vasta olisikin, "saksalainen" joulu Hongkongissa. Menen varmaan paikalliseen Ikeaan ostamaan jotain Annas pepparkakoreita ja silliä pahimman ikävän karkottamiseksi. En kyllä normaalisti edes tykkää sillistä.

Finx
18-12-05, 23:11
Sanokaapas nyt mitä erikoista vois viedä Saksasta Suomeen tuliaisiksi. Itselle tuli ensimmäisenä mieleen alkoholijuomat, mutta ei niitä taida jaksaa rueta raahaamaan kun kaikkia saa melkein Suomestakin jos haluaa. Jotain erikoista olutta esimerkiksi, mutta ne painaa niin tuhottomasti laukussa.

Täällä Aachenissa on tosin Lambertzin Printen-tehdas ja Lindt & Sprüngl -suklaatehdas. Niistä löytyy varmasti jotain viemisiä...

EDIT: sorry, löysin sitten "tuliainen"-hakusanalla tämän otsikon (http://www.suomalaiset.de/viewtopic.php?t=390)

nannyogg
19-12-05, 00:19
Jos joku nyt tulisi Saksasta meille Suomeen, pyytäisin tuomaan marsipaani-Stollenin, marsipaania muutenkin, ja hyvää Rieslingiä (Martin Kleinin viinit kelpaa kaikki, kiitos..)

Ellei marsipaani kelpaa niin ehkä sööttejä lasisia kuusenkoristeita :)

Tuukka
23-12-05, 14:59
Ellei marsipaani kelpaa niin ehkä sööttejä lasisia kuusenkoristeita :)
Näitä tehdään myös joskus joulutoreilla käsin, mm. vein Mynkkenin Raatihuoneen torilla tehdyt lasipallot mutsille lahjaksi.