Hei!
Millaisia kokemuksia teillä on koiran kuljettamisesta lentokoneella Saksaan (tai muuallekin...)? Itse muutan vuoden lopussa Saksaan ja täytyisi tuoda koira mukana. Ajattelin lentää Finnairilla tai Air Berlinillä. Kyseessä on pieni koira, borderterrieri, joka on n. 5kg eli Finnairilla sen kokoisen voi ainakin ottaa matkustamoon.
Ja onko niissä "lentokasseissa" jotain eroja, millainen olisi kenties paras?
Kiitos! :D
Koirista mitään tietoa, mutta huhtikuun alussa tuotiin Saksaan 2 kissaa kasseissa. SAS palveli... toisin sanoen, maksoi ihan tarpeeksi, ja se oli silti yhtä kuin käsimatkatavara eli kaikki muu meni ruumaan. Kissojen mielestä se kuitenkin oli ihan OK reissu.
Kasseja etsittiin monestakin kaupasta, voiton vei Helsingin Itäkeskuksen 4Pets (ei-maksettu mainos) - palvelu priimaa, hinta kohdallaan. Lisäksi ostettiin yrttipohjaisia "stressipillereitä" joita syötettiin ruoan mukana pari päivää ennen reissua - ei ainakaan haitannut elukoita mitnekään, luulen että "oikea" rauhoituslääke olisi ollut ikävämpi valinta.
Nousun ja laskun aikana kassit olivat siis kokonaan istuimen alla, muun ajan pikkuisen sieltä esillä mutta jalkatilassa kuitenkin.
Lemmikkipassitkin meillä oli, tietenkin. Tosin lentoyhtiö ei niitä tarkasta, eikä rajavalvontaakaan kiinnostanut. Sellainen pitää kuitenkin olla, kaiken varalta. TUrvatarkastuksessa kisut nostettiin pois kasseista, jotta kassit voitiin penkoa läpi... :cat:
Kasseissa on eroja; kauppiaan neuvosta otettiin sellainen, jonka metallikaaret antavat hiukan periksi, jotta sen tosiaan saa sullottua istuimen alle. Tilassa on myyjän mukaan pari senttiä eroa, Finnairilla on ahtain penkinalunen.
Meidän 7 kg Jack Russel terrierimme on kulkenut Suomen ja Saksan välillä jo useampaan kertaan Finnairilla lentäen mukana matkustamossa. Meillä on ollut käytössä koirallemme Sherpa Bagin kantolaukku. Laukkuja löytyy eri kokoja ja meidän laukkumme mitat ovat hieman suuremmat kuin mitä lentoyhtiö sallii, mutta kertaakaan laukun todellista kokoa ei ole tarkistettu kuten ei myöskään koiran ja laukun yhteistä painoa (viimeksi maksoimme 4 kilosta :wink: ). Tänä kesänä olisi tarkoitus käyttää SAS:n palveluja. Täytyy toivoa, että matkanteko SAS:lla sujuu koiran kanssa yhtä hyvin kuin Finnairilla.
Hei!
Meidän Seppo (kääpiö-mäyris) lenteli useamman kerran ihan tavallisessa urheilukassissa Suomeen ja takaisin. Pistin vetoketjun kiinni, niin että pää vaan näkyi ja se oli ihan ok Finnairille. Pääasia, että kassi on vesitiivis!
Kerran koira todellakin punnittin, muuten aina pyöristin kolmisen kiloa alas päin...
Nyt en enää lennä koiran kanssa, sillä Seppo on aina ihan paniikissa koneessa. Korviin koskee ilmiselvästi ja mitkään yrttipillerit ei todellakaan rauhoittaneet koiraa yhtään. Viimeksi annoin valiumia ja silloin matka oli ihan ok. Näin jälkeenpäin olen kyllä sitä mieltä, että olisi pitänyt jo ensimmäisellä kerralla antaa, niin ei olisi tullut niin kauheaa stressiä siitä matkustamisesta. Suosittelen siis heikkohermoisille koirille...
Mun cockeri joutu Finnairin ruumaan. Ei ollu kyllä mikään kiva lento. Rauhottavia annettiin niin paljon ku pysty, mutta silti tuli hätää kärsivänä ulisten ulos parin tunnin lennon jälkeen. Seuraavalla kerralla ottaisin kyllä muun kulkuneuvon, tosin koiran terveyskään ei enään lentoja kestäisi...
Finnairin boxista maksoin 100 euroa, ja muut maksut oli yhteensä melkeen samanverran kuin omani, että taloudellisti ei hirveen edullista...Se kuljetusboxi mulla on muuten vieläkin, että jos joku tarttee, ni voisin myydä eduliseen hintaan.. :D