View Full Version : Ebay-feikki???

Savolainen
01-06-06, 09:46
Sain juuri ebayn nimissä laskun, joka kuulema buukataan tililtäni. En edes ole ebayn asiakas, enkä ole tilannut mitään, joten kyseessä on rikos. Soitin pankilleni, ettei sitä ebayn yli 400 euron laskua saa maksaa, otin netissä myös yhteyttä ebayhin, sieltä vastattiin heidän lähettävän minulle vastauksen 48 tunnin sisällä. Onko muilla tällaisia kokemuksia? Kuinka sellasta voi estää?

bhajee
01-06-06, 10:04
Eipä ole tapahtunut... mutta ei syytä huoleen, tuollaisen "Abbuchungin" peruuttamiseen on 6 viikkoa aikaa, ilman selityksiä.

Savolainen
01-06-06, 10:14
Huh, kiitos bhajee!

bhajee
01-06-06, 10:31
Kannattaa kuitenkin pankille selvästi sanoa mistä on kysymys ja jos viitsii niin tehdä rikosilmoitus että homman saa loppumaan..

lea
01-06-06, 10:33
Ebayn nimissä on kai liikkeellä jotain phishing-juttuja, joilla yritetään urkkia tilinumeroita ja salasanoja. Älä vain seuraile mitään linkkejä tai kirjoita tilinumeroa mihinkään. Tuskin heillä sinun tilinumeroasi on (vain näkyikö se viestissä?), mutta kannattaa silti tarkkailla tiliä lähiaikoina. Olen pari kertaa ostanut jotain Ebayn kautta, mutta siellä homma hoituu yleensä toisin päin eli ostaja maksaa summan itse pankkisiirtona.

Lea

Savolainen
01-06-06, 10:44
Ups, muistui mieleeni, että vuosia sitten tilasin ebayn kautta jotain ihan Ameriikasta asti ja maksoin pay-palin kautta. Kamalaa, pitäisköhän muuttaa pankkitilin numero... No, seurailen kehitystä,- lähetin vielä ebaylle sen alkuperäisen meilin, jossa muuten oli virus, jonka kuitenkin tämä oma pönttö tunnisti ja poisti. Hölmö kun avasin sen. Mutta se tuntui niin luotettavalta...

bhajee
01-06-06, 10:52
Siis olet kuitenkin (ollut) eBay:n asiakas?

Savolainen
01-06-06, 10:57
Siitä on vuosia... enkä ole varma, olinko ite asiakas vai aviosiippa, hoidinko tilauksen ja maksun tältä netiltä, sillä aikaisemmin minulla ole toinen nettiosoite. Nyt en uskalla koskea mihinkään ebaynkään linkkiin saadakseni tietoon, olenko siellä kirjoissa! Puhelimeen saan vain automaattiäänen.

Arttu
01-06-06, 12:03
Olen melko varma,että kyseessä on vain huijausyritys. Varsinkin jos lasku tuli maililla,siinä tuskin on pankkitietojasi?

Paypal on varsin luotettava konsti hoitaa noi ostokset. Joku aika sitten liikkui sellaisia posteja,että "Pliis ota pikaseen yhteyttä,pay-pal tiliäsi on yrittetty käyttää väärin tms" en muista tarkkaan. Jokatapauksessa sekin tuli mailina,ihan virallisen näköinen sivu ebay logoineen kaikkineen. Laitoin sen eteenpäin paypalille josta vastattiin sen olevan huijausta.

Tuon systeemin kautta liikkuu nykyään niin paljon rahaa,että monenlaista yrittäjää on liikkeellä.

Toivotaan,että tässäkin tapauksessa on kyseessä huijari.

doopy
01-06-06, 20:36
Paypalista olen kuullut aikas monta varoitusta. Kannattaa lukaista vaikka alkajaisiksi tämän saitin juttuja, mikäli aikoo paypalin asiakkaaksi ja aikoo pitää tilillä satasta enemmän rahaa (tai mikä itselle tuntuu rahasummalta, jonka voi vielä hukata ilman älytöntä ketutusta): http://www.paypalsucks.com/

- Perttu