saara
17-11-04, 13:14
Kamppailen parhaillaan veroilmoitukseni (2003) parissa... Gähn... Onko jollain hyviä vihjeitä esim. ohjelman suhteen? Tietysti kaikki säästövinkit ovat myös tervetulleet.
|
View Full Version : veroilmoitus saara 17-11-04, 13:14 Kamppailen parhaillaan veroilmoitukseni (2003) parissa... Gähn... Onko jollain hyviä vihjeitä esim. ohjelman suhteen? Tietysti kaikki säästövinkit ovat myös tervetulleet. makepeace 17-11-04, 13:26 Moi Saara, WISO-ohjelmaa ovat kehuneet monet. Systeemin laskema veronpalautus kuulemma täsmäsi pennilleen todellisen veronpalautuksen kanssa. http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/12/0,1872,2004492,00.html Sanna 17-11-04, 13:48 Kamppailen parhaillaan veroilmoitukseni (2003) parissa... Gähn... Onko jollain hyviä vihjeitä esim. ohjelman suhteen? Tietysti kaikki säästövinkit ovat myös tervetulleet. Wow, oletpa aikaisessa :shock: ! Itse tein kuukausi sitten vuoden 2002 ilmoituksen.... Säästövinkit olisivat meilläkin tarpeeseen - eli jos joku sellaisia tietää... :D outi 17-11-04, 14:47 Veroilmotuksen pystyy tekemään suoraan Onlinenä, https://www.elster.de/index.htm Harri 17-11-04, 15:14 Minä kannoin kaikki paperini Steuerberaterille. Hänen työnsä saa vähentää verotuksessa ja jos on kyse saman vuoden verotuksesta kun on muuttanut Saksaan niin kyllä kannatti uhrata 250€ Tuli meinaan roppakaupalla takaisin palautuksia. Tuukka 17-11-04, 15:24 Voisin vissiin treffata samaa veroneuvojaa, laitahan yhteystiedot tulemaan. abe 17-11-04, 19:08 Mitä tuolla saksaanmuuttamisvuodella oikein on tän asian kanssa tekemistä? Kyllä me olemme verokonsulentin (edellisvuoden) menot saaneet vähentää joka vuosi, se on heidän lobbaama etu valtiota vastaan. Meille tuli jo osa 2003 palautuksistakin, kun olemme tykänneet että ne 10k€ olis parempi saada heti eikä parin vuoden päästä takaisin. Vero-optimoinnista mulla kyllä muutenkin ois melkein juttuja kirjoittaa kirja ;) Vaan se paha tuossa on, että mitä tiukemmin vääntää niin sitä kauemmin joutuu niitä enempiä rahoja odottamaan takaisin, Nyt meillä on valitukset sisällä verottajalla/oikeudessa sekä 2002 että 2003 verotuksesta. 2002 on maksamatta vielä 4000€ palautuksia ja vuodelta 2003 lisäksi 5000€. Nuo molemmat valitukset vielä koskevat päämäärin samaa asiaa, siksi tänäkään vuonna eivät maksaneet tuota 5000€ meille takaisin vielä, kun eivät ole saaneet oikeudesta päätöstä että meille kuuluu myöntää ko. vähennys. Eli kun se menee läpi vuodelta 2002, niin se on automaattisesti sitten käsitelty (periaatteessa ainakin) vuoden 2003 valituksestakin. Mutta yksi minkä voin sanoa heti alkuun, kun ostatte talon, niin ostakaa samantein 2 perheen talo. Toinen vuokralle, edes nimellisesti vaikkapa vanhusten kanssa suomeen. Tämän jälkeen alkaa vähennysautomaatti pyöriä julmetusti ja huomaa että lainankorot, talon kulut yms. alkavat tehdä todella isoa merkitystä vähennyksiin. Täällä kun vielä ei ole samanlaisia kateusleikkureita vähennyksissä kuten suomessa. Meidän verokonsulentti täällä on sinällään suurinpiirtein okei. Mutta mikä meillä on pers-hanurista on finanzamt. Finanzamt FFB kun on baijerin opetusyksikkö, ja jokaisen verotuksen ensin tekee harjoittelija, sen jälkeen opettaja tarkastaa. Ja tämä on äärimmäisen hidasta. Varsinkin vielä kun joka 4kk välein tms. vaihtuu käsittelijät. Usein käy niin että kesken verotusta vaihtuu käsittelijä, ja sitten se käsittelijä vaatii meiltä lisäselvityksiä, jotka jo edellinen käsittelijä on pyytänyt, heti ne myös saanut. Ja sitten ennenkuin hän on tehnyt verotuksen, niin vaihtuu käsittelijä ja nämä lisäselvitykset mystisesti katoavat. Samoja juttuja meiltä on kysytty parhaimmillaan kolme kertaa. Nimim. 0% verotus tavoitteena, tällä hetkellä 14%. bhajee 18-11-04, 00:29 Olen itse käyttänyt tuota WISO-ohjelmaa (tosin nyt elämäntilanteesta johtuen viimeisen teki Steuerberater). WISO Sparbuch on ihan hyvä (ehkä vähä rustikaalinen). Mitä nyt tuohon tulee kannattaako Steuerberaterin käyttö - se rippuu tapauksesta. Usein kuulee juuri näytä juttuja "Maksoin 500 € Steuerberaterilla ja sain palautusta 1000 € - hyvin kannatti". Voi olla, että jos olisi tehnyt itse, niin olisi tullut vain 800 € takaisisn... laskelman voi itsekukin tehdä päissään. Tuo WISO (if you RTFM) kyllä muistuttaa useimmista oleellisista vähennysmahdollisuuksista. saara 18-11-04, 12:08 Kiitos kaikille mielenkiintoisista vastauksista. Joskus vuosia sitten kokeilin juuri tuota WISO:a ja en ollut oikein innostunut. Käytän tällä hetkellä Steuertipps für Angestellte. Se on muuten oikein super, mutta esim. tuon suomen vuokratulon sekä siitä maksetun veron ilmoittaminen tuottaa hieman hankaluuksia. Kiinnostaisi myös tietää, kuka StB ja suunnilleen millä tulorajoilla ja monillako eri tulolajeilla laskuttaa € 250,- veroilmoituksen teosta?? |