View Full Version : Mediacenter / vdr
Oli tossa joskus puhetta aben kanssa irkissä, että tuollaisen kodin mediacenterin vois rakentaa itse. Tarvitaan vain PC + linux ja vdr softa. Onko kellään kokemuksia, ideoita, vinkkejä tuollaisen tekoon?
Itsellä käynyt mielessä lähinnä media fileserveri, jonne voisi kaikki ripatut DVD:t ja mp3:t tunkea, sekä tietty samalla tuo vdr puoli.
Oisko kellään ideoita, kokemuksia, vinkkejä, linkkejä?
Samaan projektiin kannattanee ympätä rakentaan jotenkin teran fileserveri, jollain sopivalla raid-tekniikalla tietenkin.
Ja jos ei ole omaa konehuonetta minne ängetä serveri, niin sitten pitäis olla aika hiljainen kotelo + romppeet kanssa.
Mulla noin 7-8 kaiffaria suomessa noita on rakennelleet itselleen, olen tässä pikkuhiljaa melkein jo valmis uskomaan, että homma alkaisi olla tarpeeksi toimivalla tasolla.
Suomessa ongelmia sinällään on aiheuttanut tekstitykset (ei sakemannilaisia vdr:n kehittäjiä hirveesti tekstitys kiinnosta) sekä kaapelisignaali, saksassa ovat enempi keskittyneet tekokuusignaaliin. Jonkun verran ovat kaiffarit myös tuohon itse patcheja kirjoittaneet ja Klaus:lle eli pääkehittäjälle mukaan distroon lähettäneet.
abe
Enkö mä just sanonut, että fileserveriä olen tekemässä (tottakai mirroroitu) ja sen lisäksi olisi kiva ympätä siihen tuo vdr-puoli. :lol:
Mitä softaa ja distroa tossa vdr hommassa suositaan? Mitä olen hieman asiaa googlettanut, softia tuntuu olevan useita eri vaihtoehtoja?!
Mitä äkkiseltään pienen kyselyn tein, niin fedora, mandrake ja suse ainakin liimaks-distroina ovat käytettyjä.
abe
Nyt tuolta tuli vielä takavasemmalta huuto
"Debian on pelimiesten valinta!".
Kuulemma ei tarvitse perustella enempää :)
abe
Debian tottakai, koska se on GNU - jos leluxia siis ajetaan! Hyvä tietää, että toimii noissakin hommissa.
Entäs itse VDR softa? Onko joku ylitse muiden, vai onko ihan sama minkä niistä laittaa?
Kasasin itse kevättalvella VDR:n c't-lehden distron pohjalla (Debian).
Silloin kun se toimii, niin hieno juttu. Se on kuin museoauto - yhtä käyttötuntia varten menee ainakin 10 huoltotuntia... ainakin melkein.
Jos haluaa katsoa TV Finlandia tms. paketteja niin on syytä muistaa tuo CI/CAM juttu. Itse en saanut sitä toimimaan. YMMV.
c't:n juuri ilmestyneessa erikoisnumerossa on mukana CD, jossa tuo VDR on myös mukana. Kokonaan valmiiksi pakattu on LinVDR. Rohkea tietysti kääntää itse sörsseleistä.
http://www.heise.de/ct/ftp/projekte/vdr/
http://www.vdrportal.de/board/portal.php
Vielä tarkennukseksi: nämä ratkaisut sopii niille, joilla on vapaa-ajan ongelmia :-)
Olen sinänsä tyytyväinen, mutta nyt tekisin ehkä juuri jonkinlaisen server + streaming client ratkaisun - tai ehkä Dreambox tms.
Linux VDR on ok, mutta 99% add-on/plug-in softasta on... no comment.
Mielenkiintoista!
Joo, kun tosiaan muutamalla sadalla saa noita valmiita dreamboxeja, mitkä ovat kuitenkin itse täysin konffattavissa, pistää vähän mietityttämään kannattaako ruveta alusta asti jotain linuxpönttöä rakentamaan. Halvemmaksi tulisi tuollainen valmis ratkaisu ja hermotkin säästyisivät. Vapaa-aikaakaan ei ole liikaa, päinvastoin.
Toisaalta, saksan televisiosta ei tule kyllä (minulle) mitään nauhoitettavaa, kun en dubbattuja elokuvia viitsi katsella. Ehkä jotkut harvat urheilut tietty voisi tuollaisella nauhoittaa. Radiopuoli taasen on mielenkiintoisempi.
Myös ainostaan yhden kiintolevyn mahdollisuus noissa hieman tökkii, eli ei mirrorointia eikä liiemmin kapasiteettiä. Yhdestä 300Gb levystä ei ole paljoa iloa kun se kilahtaa.
Hmm.
Dreamboxihan osaa tietysti NFS:ää - monet pitävät sen levyttömänä ja "nauhoittavat" NFS:n kautta serverille. Boxi on hiljaisempikin näin.
Linux VDR:n saa sitten useammankin viritinkortin kiinni (jos haluaa tallentaa ja yhtaikaa katsoa toista ohjelmaa). Tuolla foorumissa hengailee joku, jolla on muistaakseni 8 viritinkorttia ja useamman terabyten serveri...
Harvoin minäkään nauhoittelen mitää Saksan kanavilta (vaikka dubbaukseen olenkin jo tottunut) - mutta näkyyhän täällä esim. BBC ja teoriassa vaikka Suomen CanalDigital...
|