View Full Version : Kyypakkaus

Donja
24-06-06, 00:03
Löytyyköhän Saksasta kyypakkauksia apteekista, onko joku ostanut? Ja mitähän se mahtaa olla saksaksi? :-D Onhan täällä kyitä? Vai onkohan muita myrkkykäärmeitä?

paulatytto
24-06-06, 10:24
Löytyyköhän Saksasta kyypakkauksia apteekista, onko joku ostanut? Ja mitähän se mahtaa olla saksaksi? :-D Onhan täällä kyitä? Vai onkohan muita myrkkykäärmeitä?

Kyllä Saksastakin kyitä voi löytyä.

Sen sijaan kyypakkausta sellaisena kuin Suomessa en itse koskaan löytänyt apteekeista, joten ostin aina Suomesta lomalla pakkauksen varastoon, mukavuuden haluinen kun olen (en jaksanut alkaa selittään apteekissa).

Toisaalta, jos saat ostettua hydrokortisonitabletteja (50 mg) niin kolme sellasta tablettia tekee kyypakkauksen. :) Kysäse seuraavalla kerralla apteekissa hydrokortisonia 50 mg-vahvusena tablettina.
Onko sitten hydrokortisoni saksaksi 'hydrokortizon' niin sitä en osaa sanoa... :oops:

mr__night
24-06-06, 16:05
Hydrocortison on tuo saksaksi.

Wikissä saksankielisillä sivuilla kehotetaan vaan menemään lekurille.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kreuzotter

paulatytto
24-06-06, 22:06
Kyypakkaus ei todellakaan riitä, jos kyy pääsee puremaan - aina on mentävä lääkärille.
Kyypakkauksen tarkoitus on vain lieventää myrkystä saatavia oireita ja antaa lisäaikaa potilaan kuljettamiselle lääkäriin.
Harvoin sitä kyy pääsee lääkärin oven äärellä puremaan, joten jos liikkuu luonnossa, kyypakkaus kuuluu vakiovarusteisiin.

Ampiaisenpistoihin kyypakkaus on myös loistava ensiapu - ja allergiselle varsinkin suosittelisin kyypakkauksen (tai vastaavan) hankkimista.
Voipi antaa juuri ne elintärkeät lisäminuutit lääkäriavun tavoittamiseksi...

Kyypakkaus on muuten myös hyvä ensiapu koirille, jos kyy pääsee puremaan tai öttiäinen pistämään.
Oon kuullu muutamia henkiinjäämistarinoita, mm. sellasen, jossa koira astu maa-ampiaisten pesään ja sai about 40 pistoa. Kyypakkauksen tabuja naamariin, koira eläinlääkärille, ja selvittiin säikähdyksellä. Mutta eläinlääkäri oli sanonu, että ellei kyypakkausta ois annettu koirukselle ensiapuna, niin se ois ollu menoa.