View Full Version : Kammottavin saksalainen ruokalaji?
Dusseldorfissa joskus muutama vuosi takaperin vanhat messukonkarit löivät puoliväkisin annoksen Eisbeinia eteen ja sanoivat, että: "Syö!"
Minähän söin, mutta edelleenkin rasva valuu mielikuvissa pitkin suupieliä...
Tuleeko vastaväitteitä / pistääkö joku paremmaksi? Kunhan saadaan lista aikaiseksi niin pitääkö kokeilla tuota "Add a Pollia"
//jussi
Saure Lüngerl...en ole koskaan maistanut, enkä maista!
Mä en voi syödä edes Schmalzbrot...
Hihi Taina, olen kerran erehtynyt keittämään kissalle (lehmän?) keuhkoja, kun niitä niin kehuttiin: keittiö haisi aivan kamalalle!
Joo eipä säure lüngerl oikein innosta kokeilemaan. Kerran olen nähnyt kaiffarin sellaita ravintelissa syövän, näytti syvältä lautaselliselta jauhelihakastiketta.
Mä en täällä mynssenissä ole myöskään vielä onnistunut (enkä haluakaan) syömään weisswurstia.
Ja muuten vain ei nämä liivate/hyytelö-kieli/liha/sülze/systeemit saa kuin etomaan kun niitä näkee kaupan tiskillä. No ne nyt tosin ei niin saksalaisia perimältään ole.
Brotzeitit yleensä rafloissa muutenkin on täysin sopimattomia mulle, siellä on veri-/maksa/yms sopimattomia makkaroita, obazdaa (olen allerginen paprikalle eli ei käy) sun muuta. Schmalz sentäs maistuu. Schmand taasen on aivan ällökamalaa... .:)
abe
Joo tuota tarkoitinkin, teurastuslautasta. Eilen just naapuripöydässä Heide Volmissa (Planegg) söi mummo tuollaista. Mitä tuolla käyn pelaamassa niin tuo mummo syö joka toinen torstai teurastuslautasen ja joka toinen kotiemännän silliä. Eli matjesfileitä, valkoista soossia, perunoita, omenanpalasia, ruohosipulia.
Ei sinällään, kyllä mullekin silli maistuu, mutta nää sakemannit jotenkin nuo fileet kyllä säilöö/tarjoilee väärin.
abe
No uusi Matjes ainakin on ihanaa, tulee muistaakseni toukokuulla ravintoloihin. Paistinperunoita sen kanssa, njam. Kyllä mä tykkään siitä Matjesista hapankermakastikkeessa (omenankuutioita ja sipulia joukossa).
eisbeinia en pistä suuhuni, en.
Kyllä noista osa taitaa jäädä ikuisesti kokeilematta. Toki onhan kotipuolessakin omat perinneruokansa, jotka eivät houkuttele.
Kuulin perinneruoasta, jota tehdään jossain Ranskan rajan lähettyvillä. Nimeä en tiedä.
- syötetään sialle erilaisia vihanneksia
- teurastetaan sika
- kaivetaan vatsalaukku esille, solmitaan se umpeen ja paistetaan.
Sitten syödään jo kerran sian syömät vihannekset vatsalaukkuineen päivineen.
En taatusti aio kokeilla.
Mä olen tainnut kuulla tuosta vihanneslaukusta kanssa. Mutta suljin sen aktiivisesti mielestäni.
abe
Oisko tuo joku Helmut Kohlin Saumagen?
En nyt välttämättä aio kokeilla. poliittisista mielipiteistä riippumatta.
Siis ETOVAA!
Kenen HULLUN idea tuollainen "ruokalaji" voi olla????? :shock:
Siis ETOVAA!
Kenen HULLUN idea tuollainen "ruokalaji" voi olla????? :shock:
No Saksalaisen.... :lol:
Hullun???
Tuossahan sika tekee ensin ruuansulatustyön, jolloin syödään vain lämmintä oksennusta....
Günstig!!!!!!
Mä en täällä mynssenissä ole myöskään vielä onnistunut (enkä haluakaan) syömään weisswurstia.
:shock: Ei ollenkaan Weißwurstia??????
Saures Lüngerl, Saumagen ja kaikki muu mikä kuulostaa samanlaiselta jää kyllä minultakin syömättä. Myös veri ja sisälmysruuat (Innereien, halt, en tiedä miten tuo sanotaan suomeksi) saavat ihon kananlihalle, byäk!
Edelleenkin makuhermoja raastavin kokemus on ollut tämä viheltävä juusto, eli sipulietikkaliemessä lilluva camembert/brie luomus, sekä weiswurst joka ei koskaa lopettanut pomppimista
Tämä tokin on pientä vielä - onneksi en ole koskaan ollut tiedän kanssa saksalaisessa paikassa aterioimassa - suurherkkuja ei teidänkään lista oikein pidä sisällään
Pöh, Sam ... fartkäse on ihan hyvää juustoa!
Jussi, noh, "voitiks" mä, vai pistääkö joku vielä etovamman ruokalajin? :-D
Kieltämättä paha tuo sun veggiateria... :shock:
Kieltämättä paha tuo sun veggiateria... :shock:
Se on. Ajatuskin puistattaa.
En tohtinut kertoa, mitä paikalliset harrastavat em. ruokailun jälkeen:
Siansilmän sylkykisoja!
Eli irtileikattu siansilmä suuhun, ja se joka plopsauttaa sen suustaan pisimmälle, voittaa.
Mut kutsuttiin kerran noihin kemuihin. Arvaa meninkö, kun kuulin menun ja ohjelman. Hulluja noi Pfalzilaiset! :shock:
Olen kerran elämässäni syönyt haggista.
Itse asiassa ihan hyvää - kun ei tiedä mitä siinä on. :-D
Kun oikein ajattelee tuota saksalaista ruokavaliota, ei voi oikein uskoa että seuraava voi milloinkaan olla totta (mutta on):
BERLIN, Germany (Reuters) -- A German computer scientist has broken the world record in mental calculation, needing just 11.80 seconds to work out the 13th root of a 100-digit number, a German mathematics museum said on Wednesday.
Gert Mittring, a 38-year old computer scientist, was faster working out the answer than several onlookers using calculators at an event in the western town of Giessen sponsored by the Museum of Mathematics.
A spokesman for the museum said Mittring's time broke a record set in 1988 by Alexis Lemaire of France, who completed a similar calculation in 13.55 seconds.
Se oli varmaan syönyt juurikkaita... :lol:
Leberkäse kuulostaa niin pahalta etten voisi edes maistaa sitä :smt095 (kuulemma siinä ei ole maksaa mutta hyi kumminkin)
Mä en tykkää kun niin moniin tuotteisiin on survottu kirsikkaa. Sitä löytyy kakuista, karkeista, limuista, jugurteista.. Se keinotekoinen maku :shock:
Leberkäse kuulostaa niin pahalta etten voisi edes maistaa sitä :smt095 (kuulemma siinä ei ole maksaa mutta hyi kumminkin)
Juu ei ole maksaa eikä ole juustoakaan :lol:
Maistuu kylmänä vähän lauantaimakkaran tapaiselle - ja lämpimänä lämpimälläe lauantaimakkaralle. Tosi hyvää mit süßem Senf! :smt110
Maistuu kylmänä vähän lauantaimakkaran tapaiselle - ja lämpimänä lämpimälläe lauantaimakkaralle. Tosi hyvää mit süßem Senf! :smt110
Vai että ei ole juustoakaan! :lol: Mistähän nimi sitten tulee :-k
Onko Leberkäse sama kuin Fleischkäse? Kuulostaa ainakin tuon lauantaimakkaramääritelmän perusteella... Fleischkäse on itse asiassa ihan hyvää, jos onnistuu saamaan sellaista, mitä ei ole pilattu liialla suolalla. Käseksi sitä nimitetään kuulemma siksi, että se on sellainen samanlainen siivutettava "kakku" kuin isot juustot.
Oma ällökkini saksalaisten ruuista on ihan perinteinen hapankaali. En vain saa sitä kurkusta alas.
Hapankaali ja Weißwurst (näyttävät samalta kuin eläinkaupassa näkemäni valkoiset sammakot) saavat aikaan :smt078 .
BERLIN, Germany (Reuters) -- A German computer scientist has broken the world record in mental calculation, needing just 11.80 seconds to work out the 13th root of a 100-digit number, a German mathematics museum said on Wednesday.
Gert Mittring, a 38-year old computer scientist, was faster working out the answer than several onlookers using calculators at an event in the western town of Giessen sponsored by the Museum of Mathematics.
A spokesman for the museum said Mittring's time broke a record set in 1988 by Alexis Lemaire of France, who completed a similar calculation in 13.55 seconds.
Hei, tuohan oli "meidän" Mathematikumissa Giessenissä! Siellä oli munkin "työnnäyte" yhdeltä kurssilta esillä tammikuun lopulla.. :D
Muuten mun henk. koht. kauhein ruokakokemus oli ihan alkuaikoina, kun en oikein vielä osannu saksaa, ja poikakaverini kysyi ravintolassa, että tilataanko joku "auf 'nen heißen Stein"-juttu.. En oikein ymmärtänyt, joten nyökkäilin vaan ... Niin sieltä tuli sitten raakoja lihakimpaleita ja "kuuma kivi", jonka päällä niitä käristeltiin. Kylkiäisenä patonkia ja eri kastikkeita.. :help: Ei se pahaa ollut, mutta..
T:Saija :-)
Tämä kokemus ei kyllä ole Saksasta, vaan Venäjältä, kumminkin ei niin miellyttävä ruokalaji. Moskovassa laittovat nenän eteen lautasen, jossa oli lehmän kieli lähes tulkoon juuri sellaisena kuin se siellä lehmän suussa oli jokin aika sitten vielä oleskellu. Eli siis kaikki kannakkeet ja muut sellaset oli vielä tuossa lautasela makaavassa kielessä kiinni. Päätin sitten alkaa paastoamaan ja jätin sen koskemattomana siihen lautaselle. Ei kyllä mene Ahdin kasvisruuasta ohi, mutta kerroimpa nyt teillekin tuon kokemukseni :-D
tarmo hiippanenä 16-02-05, 23:29 Ehdottomasti tuo Saumagen!!
Jouduin kerran katsomaan kun vierustoveri sitä veti hyvällä ruokahalulla nielusta alas! HYIII!!! :x
Jostain syystä ei yllätä että Guide Michelin on ranskalainen tuote...
Leberkäse...böäääk... kuka lienee keksinyt.
Leberkäse...böäääk... kuka lienee keksinyt.
Auf die Gefahr hin daß ich mich wiederhole... Kun monet tuntuvat vain kääntävän "Maksajuuston" :-D
Maistuu lauantaimakkaralle - etkös tykkää siitäkään? :shock:
En kyllä tykkää...no makuja on monia. Ihan kuin "paukun lenkkiä" eli supisuomalaista jauhomakkaraa.
supisuomalaista jauhomakkaraa.
:lol: tämä kyllä pitää paikkansa!
Meilläpäin on Leberkäseä saa joskus myös Pizza-Leberkäsenä (siis Aufschnitt leivän päälle), se vasta hyvää onkin! Mutta taitaa kuulostaa vielä kummallisemmalta :wink:
Täytyy myöntää, että itse sitä kaipaa joskus suomalaista jauhomakkaraa. Sitä on niin kiva käristää takassa mustalle karrelle ja laittaa oikein kunnolla sinappia päälle. Lihamakkarat on saksassa arkipäivää, kun taas suomessa aikoinaan ne olivat enemmänkin poikkeus. Molemmat on hyviä, jauhomakkarasta tulee vain suomen kesä mieleen :smt004
Mä olen maistanut nyt hapankaalia ja Klöße, molemmat olivat todella kammottavia :shock: Mitä ihmeen sitkeitä limapalloja ne Klößet on? :o Kuvottavaa!
Mä olen maistanut nyt hapankaalia ja Klöße, molemmat olivat todella kammottavia :shock: Mitä ihmeen sitkeitä limapalloja ne Klößet on? :o Kuvottavaa!
Mmmhh, tulin viikko sitten sairaalasta ja tämän kunniaksi sain toivoa apelta mitä tehdään sunnuntaina ruuaksi (hän on kokki):
Knödl (Klöße bei den Preißn) ja sauerbraten oli valintani :hello1:
Meillä taitaa olla tosi vastakkaiset maut :D , itse tykkään Knödeleistä kovasti - Semmelknödel, Brezenknödel tai nuo mainitsemasi Kartoffelknödel - mmmh schmatz schmatz! Leberknödelsuppekin on ihan ok. Töissäkin söin joskus vain Knödelin soosin kanssa.
Niin ja sauerkraut - Nürnberger Bratwürstln tai Reiberdatschien kanssa - suurta herkkua!
Mulla tökkii kans knödelit. Olen kaikkiruokainen enkä ollenkaan nirso, mutta jostain kumman syystä en vain niistä tykkää. Sauerkraut sun muut paikalliset herkut maistuu kyllä. Olen Donkan kanssa samoilla linjoilla, jotenkin ne vaikuttaa niin liimaisilta ja kumimaisilta...
Tämä ei nyt ole Saksasta, mutta...
Söin kerran Istambulissa lampaanaivosalaattia, eli lehtisalaattia, jossa oli keittettyjen lampaanaivojen siivuja sitruunan kera...
Ei itseasiassa ollenkaan pahaa....
Lammas on kyllä hyvää, mutta aivot... hmm... Eikös niistä lampaan aivoista voi saada jotain Creutsfelf-Jacobsin sukulaistauteja, jotka rappeuttaa aivoja ja silleen? :shock:
Hyvänen aika! tehän puhutte herkuista!!!
Sen sijaan kaikki nuo vanhalle sanomalehdelle maistuvat Semmelknödelit ja illottavat madot, joita Spätzleksi kutsutaan, puhumattakaan perunaletuista, joissa maistuu vaan peruna ja pölysokeri :shock: ...
Jos haluatte joka päivä kammottavia saksalaisia ja internationaaleja ruokalajeja, kannattaa tulla meidän kanttiiniin - mmm...Eurest :D
Sen sijaan kaikki nuo vanhalle sanomalehdelle maistuvat Semmelknödelit ja illottavat madot, joita Spätzleksi kutsutaan, puhumattakaan perunaletuista, joissa maistuu vaan peruna ja pölysokeri :shock: ...
Samaa mieltä!! Noi Knödelit ja Klossit saa kyllä jäädä mullakin lautaselle, inhan makuisia...
paulatytto 04-08-05, 10:51 Jos haluatte joka päivä kammottavia saksalaisia ja internationaaleja ruokalajeja, kannattaa tulla meidän kanttiiniin - mmm...Eurest :D
Meil oli ennen duunissa Eurest, nyt on Aramark.
Eurest oli parempi, Aramark on kehno.
Minkä tahansa nimiseks ne on nimenny jonku wokkiruuan, se maistuu aina ihan samalta. Veikkaisin että ne käyttää Maggia niihinki....
Hmm.... Meillä on eräässä ruokalassa Eurest ja toisessa Sodexho. Eurestiltä sain kerran streptokokin kehnosti paistetusta sianlihasta, Sodexhosta vaan yleensä kehnoa muonaa...
Keväällä meillä kävi Eurestin kanssa vähän hassummin.
Jos söit pastaa rasvamakrillin kanssa ja jos kävi niin, että on histamiiniallergia, niin silloin mentiin tiputuksessa sairaalaan aika vauhdilla....
Jos söit pastaa rasvamakrillin kanssa ja jos kävi niin, että on histamiiniallergia, niin silloin mentiin tiputuksessa sairaalaan aika vauhdilla....
:shock: :shock: :shock:
Kivoja työpaikkaruokaloita teillä...
Joo toi oli aika hauska. Olin itse kotona käymässä lounaalla ja kun tulin takaisin duuniin, ihmetys oli suuri, kun työpaikan edessä oli noin 30 ambulanssia, 10 paloautoa, lukuisia poliisiautoja, koko kortteli suljettu ja firman sisäänkäynnin edessä suuri puhallettava teltta - kenttäsairaala.
Kysyin firmamme turvamiehiltä mitä on tapahtunut, pommi kenties räjähtänyt? Turvamies vastasi kylmän viileästi: Eurestilla oli vähän huonoa kalaa tänään tarjolla.
Meillä oli täällä suolikaupungin konttuurilla ennen Eurest, ne lähti, ja henkilökunta otti homman hoitaakseen. Kalaa ei edelleenkään tosin kannata valita lautaselle, ne kun keitetään suolineen päivineen. :smt078
paulatytto 04-08-05, 15:42 Jos söit pastaa rasvamakrillin kanssa ja jos kävi niin, että on histamiiniallergia, niin silloin mentiin tiputuksessa sairaalaan aika vauhdilla....
Joo toi oli aika hauska. Olin itse kotona käymässä lounaalla ja kun tulin takaisin duuniin, ihmetys oli suuri, kun työpaikan edessä oli noin 30 ambulanssia, 10 paloautoa, lukuisia poliisiautoja, koko kortteli suljettu ja firman sisäänkäynnin edessä suuri puhallettava teltta - kenttäsairaala.
Kysyin firmamme turvamiehiltä mitä on tapahtunut, pommi kenties räjähtänyt? Turvamies vastasi kylmän viileästi: Eurestilla oli vähän huonoa kalaa tänään tarjolla.
Okei. Mä en valita enää ikinä meidän duuniruokalasta. Mutten kyllä aio koskee kalaankaan... Eihän sitä koskaan tiedä.... :shock:
Meillä oli täällä suolikaupungin konttuurilla ennen Eurest, ne lähti, ja henkilökunta otti homman hoitaakseen. Kalaa ei edelleenkään tosin kannata valita lautaselle, ne kun keitetään suolineen päivineen. :smt078
Lienee paikallinen tapa?! :-D
No ei kalaa keitetä misään suolineen...
Eurestillä kerran ruokaillessani eräs entinen skottikollegani leikkasi kalkkunaleikkeen keskeltä halki, kun se vaikutti kuulemma hieman epäkypsältä. Leikkeen keskellä ollut verisuoni halkesi ja verta valui lautaselle...
Ruokahalut loppuivat sillä hetkellä sekä minulta että kollegaltani...
Voi eii... Jos mä oikeesti joskus saan töitä täältä (mikä vaikuttaa kyllä aika hankalalta), niin mä en koskaan syö työpaikkaruokalassa vaan otan omat eväät mukaan. Kuulostaa aika järkyttäviltä noi teidän jutut... :smt107
Positiivisiakin kokemuksia työpaikkaruokailusta toki löytyy :D
Minulla on erittäin hyviä kokemuksia meidän Kantinesta, tosin ADAC:n Kantine on kuulemma voittanut oikein palkintojakin (?). Eli ruoka on ollut ei vain syötävää vaan useimmiten ihan oikein herkullistakin!
Toinen hyvä Kantinen-kokemus on ollut Linde Münchenissä - Schwiegerpapa on siellä kokkina ja toi meille useinkin jotain mukana ja hyvin maistui :wink:
Toinen hyvä Kantinen-kokemus on ollut Linde Münchenissä - Schwiegerpapa on siellä kokkina ja toi meille useinkin jotain mukana ja hyvin maistui :wink:
Parin kuukauden päästä on edessä muutto Müncheniin ja duunipaikkana Linde. Pakko kysyä kumman toimipaikan ruokalassa olet ollut, Lohhofissa vai Höllriegerlskreuthissa? Lohhofin sapuskat eivät ainakaan omalla kohdalla ole saaneet yleensä vettä herumaan kielelle.
T: Sami
ps. Jos jollain on tietoa Haidhausenista tai lähistöltä 2-3 h+k kämpästä (70+ m2), joka vapautuisi syys-lokakuun vaihteessa, niin laittakaa viestiä!
Pakko kysyä kumman toimipaikan ruokalassa olet ollut, Lohhofissa vai Höllriegerlskreuthissa? Lohhofin sapuskat eivät ainakaan omalla kohdalla ole saaneet yleensä vettä herumaan kielelle.
Höllriegelskreuthissa Schwiegerpapa on töissä (siis itse paikassa en ole syönyt vaan hän tuo ruokaa tullessaan) ja siellä ruoka on kuulemma parempaa (kun hän on joskus tuuraamassa Lohhofissa, tullaan oikein kiittämään että olipas hyvää :D )
Helmut on vajaa 60-kymppinen, laiha, viiksekäs ja silmälasipäinen, sano terveisiä että olet Suomesta :wink:
heh... mulla on kieroontunut maku, vetelen Sauerkrautia, Weißwursteja ja Klößejä hyvällä ruokahalulla...
olen jopa oppinut syömään Himmel und Erde (tai Apfel und Kartoffel, kuinka vaan)
alas sen sijaan ei mene mitkään sisälmykset eikä Eisbein [-(
ei ei ei
tai sitten tulee ylös saman tien.
Vai että ei ole juustoakaan! :lol: Mistähän nimi sitten tulee :-k
Selitys on, että leberkäse on alunperin sota-ajan ruokia joka tosiaankin vastaa lähinnä suomalaista jauhomakkaraa. Nimitys keksittiin häivyttämään tuotteen alkuperä eli hevosenliha, jotta mössö maistui myös kaakkeihin kiintyneille. Siinä ei siis (vahinko kyllä) ole sen enempää maksaa kuin juustoakaan, vaan lähinnä lihaa, mausteita ja jauhoja.
Ilmava höttöinen rakenne syntyy jäämurskasta, joka lisätään lihataikinamassaan kun kama menee vuokiin ja uuniin. Uunissa jäärakeet sulavat tiehensä ja jättävät jälkeensä huokoisen rakenteen. Siitä saamme täyteläiseltä näyttävän, mutta ravintoarvoltaan vähäisen makkarapötkylän. Siinä ei siis ole mitään arveluttavaa sisäelintä raaka-aineena. Lienee suositumpaa Baijerin ja Itävallan alueilla.
Nykyään hevosta ei juuri näe käytettävän, vaan sitä joutuu joskus jopa etsimään. Ainakin Wienin rautatieasemalla ihan erikseen mainostetaan että "meidänpä sämpylöiden välissä on ehtaa pferden-leberkäseä!"
Sinänsä minulla ei ole mitään maksaa eikä juustoa kohtaan. Päinvastoin, Schwabenin alueen maksaruoat ovat aivat huippuja.
No tietysti "Schwarzsauer"
- tuoreesta sianverestä, siansaparoista, - kärsästä ja - kavioista - vai mitkä ne nyt sialla on - keitetään tuntikaupalla etikkaliemessä soppaa
johon sitten vielä laitetaan jauhoklimppejä ja jotkut sitten vielä luumuja.
- jouduin kerran sitä syömään ja silloin tuli mieleen että savolainen "Mykykeitto" on ihan herkkua tämän rinnalla.
Muuten kyllä tykkään syödä saksalaistakin ruokaa vaikka täkäläisten innostusta "Grünkohliin" - en kyllä ymmärrä, mutta laitettava sitä on kun mies sitä niin mielellään syö.
Mulle taas maistuu Spätzle, Knödelit, Weisswurstit, Grünkohl, Eisbein ja Leberkäsekin. Mutta takuulla en syö mitään sisäelimiä enkä veriruokia!
Suvi070904 12-01-06, 16:55 *papunakkikeitto :smt119
*hapankaalimössöt
*kaikenlaiset makkarat ja nakit yleensäkin
:smt117
Tuosta Saumagenista vielä, juttelin siitä paikallisten kanssa ja he eivät voineet uskoa, että sian mahassa olisi olisi valmiiksi syötyjä vihanneksia. Katsottiin Wikistä (http://de.wikipedia.org/wiki/Saumagen) ja siellä kerrottiin seuraavaa:
"Saumagen, auch Pfälzer Saumagen ist ein traditionelles Gericht der Pfälzer Küche. Der Magen selbst wird nicht gegessen und enthält auch niemals den letzten Mageninhalt im Original, sondern dient ähnlich wie bei einer Bratwurst nur als Pelle."
Eli idea on sama kuin makkarassa. Tästä alkoi sitten aamiaispöydässä mukava keskustelu, jossa muiteltiin karjalaista aivokakkoa (keitetystä aivomuussista valmistettuja pannukakkuja). Eli kyllä me suomalaisetkin osataan!
Itse en muuten saisi ikinä ihraa (Schmalzia) alas, myös Leberkäse kuvottaa.
Baijerilaiset herkut Leberkäse ja Weißwurst maistuu mulle kyllä hyvin - molemmat runsaan süsser Senfin sekä tietysti Weißbierin kera.
Mutta muutama viikko sitten löysin voittajani: oltiin ex-kollegojen kanssa yhdessä Paulanerissa, ja kokeilunhaluisena tilasin semmoista juttua, jota en vielä tuntenut: Kälberfüße. Vähän kyllä varoituskellot helisi kun minun baijerilaiset pöytäkaverit ei moista myöskään tunteneet.
Nyt tiedän minäkin, mikseivät tunteneet. Ja itse tilasin sitten vielä jotain syötävääkin...
Jaa että mitäkö se sitten oli. Se mitä jää vasikan sorkasta jäljelle kun liha, luu ja nahka on poistettu. Siis epämääräinen roiskale rasvakudosta ja jännettä. Se oli friteerattu ja lätkäisty lautaselle. Harmi, ettei löytynyt netistä kuvaa. 8)
Hefeklöße on aivan kamalaa!
Pelkkä raaka sämpylä ja sitten vielä jotain makeaa luumumuussia päälle.
Kyllä maha turpoo ja alkaa paukuttelu :smt068
Täällä idässä syödään ainakin ihan ateriana. No ymmärrettävistä syistä kyllä..
halpaa ja antaa täyden tunteen mahaan.
Frau Suominen 24-07-06, 12:19 Ulkonäöltään kammottavaa on Hampurissa ja Schleswig-Holsteinissa
syötävä LABSKAUS. Sitä voi ostaa peltipurkissa,syödään paistettujen kanamunien ,suolakurkun ja punajuurten kanssa.
Ruoka näytää jo kerran syödyltä,
mutta maistuu jos on suolasennälkä.
Tällä ruualla säikyttelen aina suomalaisia vieraita.
:( En suosittele välttämättä "Grießklöße" eli mannaryynilösöjä. Lösöt on vapaa käännökseni kaikenlaisille Klößeille, kun ei muutakaan sanaa löydy. Mannaryynilösöt syödään perunan sijasta lihan ja muitten tilpehöörien kanssa.
:( En suosittele välttämättä "Grießklöße" eli mannaryynilösöjä. Lösöt on vapaa käännökseni kaikenlaisille Klößeille, kun ei muutakaan sanaa löydy. Mannaryynilösöt syödään perunan sijasta lihan ja muitten tilpehöörien kanssa.
sallilanttu 08-08-06, 15:20 Pohjois-Saksan KOHL UND PINKEL on kyllä kokemus jota en hevillä unohda.. Ja se taitaa olla valitettavasti jälleen ensi talvena ohjelmassa...:( Eli Grünkohl (bremeniläisille se on Braunkohl), pinkel ja possun mahaa, poskea ja kaikkea mitä kuvitella saattaa...Kochwurst tosin oli ihan hyvää..
Surffailin tuossa netissä tarkistelemassa, että mitä nämä kaikki sapuskat oikein pitävät sisällään ja hmmm..
Mitähän tuossa lautasella nyt sitten loppupeleissä oikein on?
Kaksjakomielikuvitusta saa käyttää. :toothy6:
annos (http://de.wikipedia.org/wiki/Wei%C3%9Fwurst)
Ulkonäöltään kammottavaa on Hampurissa ja Schleswig-Holsteinissa
syötävä LABSKAUS. Sitä voi ostaa peltipurkissa,syödään paistettujen kanamunien ,suolakurkun ja punajuurten kanssa.
Ruoka näytää jo kerran syödyltä,
mutta maistuu jos on suolasennälkä.
Tällä ruualla säikyttelen aina suomalaisia vieraita.
Jaha. Eli Saksasta lienee lapskoussi Raumallekin sitten eksynyt...? :mrgreen:
Siltähän tuo vaikuttaa:
"Yksi Hampurin perinneruuista on Labskaus, meilläkin erityisesti merenkävijäkaupungeissa tuttu lapskoussi - ohje on meillä varmasti merimatkojen peruakin."
Lähde: http://www.smt.fi/matkalle/kohdeoppaat/hampuri.html
Enpä olisi hämäläisenä tuotakaan tiennyt että suomessakin tätä harrastetaan.
Itse en muuten saisi ikinä ihraa (Schmalzia) alas, myös Leberkäse kuvottaa.
Oletko koskaan edes maistanut, miten hyvältä "Griebenschmalz" ja suolaripaus tuoreen ruisleivän päällä maistuu?
- ja Gänseschmalz , Schmalz sipulilla / omenalla maustettuna ...?
En olisi itse tänne tullessani uskonut, että moiset herkut tulee syötyä, mutta ihmisen makuhermot näkyy muutuvan. :-D
Ulkonäöltään kammottavaa on Hampurissa ja Schleswig-Holsteinissa
syötävä LABSKAUS.
Tämä "Labskaus" oikein tehtynä ja "oikeassa" paikassa nimittäin esimerkiksi Hampurissa " Old Commercial Room´issa" syötynä,
on oikein perinteinen ja minun mielestäni maittava ja lautasella herkulliselta näyttävä ruoka. Kyllä minä ainakin ilkeän viedä vieraani sinne täkäläistä ruokaa syömään eikä kukaan ole vielä pelästynyt.
- muutenhan on, ainakin Hampurista, aika vaikea löytää ruokapaikkoja joista saisi hyvää ja aitoa saksalaista ruokaa.
Versioitahan siitä tietysti on yhtä monta kuin kokkiakin.
Ja makuasioistahan on vaikea riidellä.
sika & suoli paikalliserikoisuudet ovat oma juttunsa ja jotkut ihan hyviä sellaisia.
Erikoisuuksista poiketen ehdottaisin että kammottavinta ruokaa ovat muovituoliravintoloiden perusmenu: currywurst, schnitzel ja ns. kalavaihtoehto. Sunnuntaina tuijoteltiin juuri tällaisessa ravintolassa menua (Hampurin Zoo) sekä naapuripöytien annoksia ja todettiin että ei näin hienoa päivää voi (taas) pilata tällä sapuskalla ja otettiin ritolat ennenkuin kellner oli paikalla.
Varsinkin kalavaihtoehdot ovat järkkyjä jonka jotenkin ymmärtää etelämmässä saksassa mutta ei kyllä Hampurissa kun on kaksikin merentapaista kivenheiton päässä. Tietysti kaupungeista löytyy kaiken maailman michelin paikkoja jossa on hienoja kalaruokaelämyksiäkin, mutta aika harvoin sinne keskellä päivää pamautetaan perheen kesken lounaalle
Baijerilaiset herkut Leberkäse ja Weißwurst maistuu mulle kyllä hyvin - molemmat runsaan süsser Senfin sekä tietysti Weißbierin kera.
Maksajuusto. :shock:
Eli mitä sitä saa nenänsä eteen jos tuota tilaa? Reseptin perusteella muistuttaa lihamureketta: meatloaf (http://www.marions-kochbuch.de/rezept/1346.htm)
Wikipedian kuvan perusteella sitä väittäisi maksamakkaraksi jos ei aineksia tietäisi: pötkö (http://de.wikipedia.org/wiki/Leberk%C3%A4se)
Onko tuo toinen vain niin hienoksi ajettua ja toinen kirvesmiehen tekemää? :smt111
Leberkäse on höttösempää kuin maksamakkara, tarjoillaan yleensä lämpimänä ja maistuu keittokinkun ja HK:n sinisen välimuodolle. Olen syönyt vain tuollaista homogeenista versiota. Näin nälkäisenä sitä tekee melkein mieli, eikä missään nimessä kuulu inhokkeihini. Inhokkeihin tosin ei oikein mene mikään muukaan paikallinen, mitä olen tähän mennessä kokeillut - paitsi ehkä Klößit toisen pallon puolivälistä eteenpäin, alkaessaan juuttua kurkkuun ja kastikkeen ruvetessa muistuttamaan peruskoulukeittiön tilliliha-auvosta. Liika on ihan liikaa - vaikkei muita rajoja olisikaan.
Tiina
Maksajuusto. :shock:
Eli mitä sitä saa nenänsä eteen jos tuota tilaa? Reseptin perusteella muistuttaa lihamureketta: meatloaf (http://www.marions-kochbuch.de/rezept/1346.htm)
Wikipedian kuvan perusteella sitä väittäisi maksamakkaraksi jos ei aineksia tietäisi: pötkö (http://de.wikipedia.org/wiki/Leberk%C3%A4se)
Onko tuo toinen vain niin hienoksi ajettua ja toinen kirvesmiehen tekemää? :smt111
Maksajuusto on siitä hauskaa, kun siinä ole maksaa eikä sen puolin juustoakaan. Varsinaista käänteisherkkua!
Maksajuusto on siitä hauskaa, kun siinä ole maksaa eikä sen puolin juustoakaan. Varsinaista käänteisherkkua!
No sitähän minä kun siinä ei ole kumpaakaan, että mistä se nimi oikein tulee? Onko sellaisia suomalaisia ruokia olemassa jonka nimi ei vastaa itse sapuskaa lainkaan? Just nyt en kyllä keksi ainoatakaan. :roll:
Paitsi kerran Oulussa tilasin listasta Jäger-tee:tä kun paleli. Sain lasin käteeni ja maistoin; kamalaa! Kysyin baarimikolta, että mitä tässä oikein on? Se sanoi, että Stroh:ia ja teetä. Minä siihen, että mikä hemmetin Jägertee tämmönen on? Kuulemma heidän näkemyksensä asiasta. Kysyin v-mäisyyttäni, että mitäs saan jos tilaan Stroh-teetä? Jäger-kaakaota? Silloin mietin, että haistakaa p***a koko valtiovalta... :D
No sitähän minä kun siinä ei ole kumpaakaan, että mistä se nimi oikein tulee?
Wiki kertoo näin:
"Leber-" geht vermutlich auf das aus dem Mittelhochdeutschen stammende lab für ‚gerinnen‘ zurück (nach einer anderen Vermutung von 'Laib'). Die Entwicklung zu "Leber-" wäre dann mit einer Volksetymologie zu erklären. Da Leberkäse aber mindestens teilweise auch Leber enthält, könnte die Bezeichnung auch direkt damit zu erklären sein. Der zweite Wortbestandteil "-käse" geht doch wohl darauf zurück, dass der Leberkäse in der Form einem Käse ähnelt. Die in der Schweiz allgemein übliche Bezeichnung "Fleischkäse" verdeutlicht dies: es handelt sich eben um eine Art "Käse aus Fleisch", einen geronnenen Fleischbrei. Eine andere Herleitung vom Westslaw. quas (‚Schmaus‘, ‚Gelage‘) ist semantisch eher zweifelhaft (quas und das lat. caseus, aus dem unser Käse entstanden ist, haben allerdings wohl eine gemeinsame Wurzel).
Es gibt auch eine volkstümliche Erklärung, die wohl eher als Anekdote einzustufen ist: Der Name entspringt demnach dem Mannheimer Dialekt. Als der eingangs erwähnte Mannheimer Metzger diese Spezialität erdachte, war die Form einem Käselaib nicht unähnlich. Der Mannheimer sagt dazu: "Lääb Kees" (Laib Käse). So könnte aus diesem "Lääb Kees" dann der "Lewwerkäs" entstanden sein."
Atomit ja vedyt Savonlinnan torilla ovat aina kummastuttaneet nimensä puolesta. Sen sijaan Kuopion torin kalakukot, tikkumuikut, muurinpohjaletut ja lihapiirakat ihmetyttävät vain puolittain. Uunijuusta hieman kummastuttaa myös, vaikka maitoahan sitä juustoonkin käytetään. Mykyrokka sanana puolestaan ei paljasta mitään, mikä onkin tarpeetonta, sillä haju kyllä varoittaa ja näköhavainto viimeistään paljastaa. Siitäkin huolimatta iskee koti-ikävä näitä luetellessa.
Tiina
Jägertee koostuu nimenomaan teestä, hedelmäviinasta (Obstler) ja rommista, yleensä käytetään Stroh-rommia.
No, Oulusta ei ehkä löydy Obstleria, ne suomalaiset jotka sitä arvostavat ovat aika harvassa....
"Jäger" ei tule Jägermeisterista vaan siitä että se on "Metsästäjän tee".
Vähän niin kuin metsästäjänleikekin (Jägerschnitzel) jota ei ole tehty metsästäjästä eikä sen päällä ole Jägermeisteria vaan herkkusieniä. :D
Ja TAAS olen hitusen viisaampi!
:oops: Saksankielen taitoni ei ole vielä niin kehittynyt, että olisin ymmärtänyt kokonaan tuon Leberkäse-jutun....
Mutta Jägerteestä vielä sen verran, että alunperin sitä minulle myytiin Teetä+Jägermeisteria ja saman sotkun on yleensä jokapaikassa Jägertee nimellä saanutkin. No, kenties se tarjoilija ei ollut yhtä sivistynyt kuin olisi ehkä pitänyt olla, eikä siten selittänyt siitä minulle sen enempää. Seuraavalla kerralla tiedän kysyä etukäteen, että mitä sieltä on tulossa :-D
Saksankielen taitoni ei ole vielä niin kehittynyt, että olisin ymmärtänyt kokonaan tuon Leberkäse-jutun....
Eli on olemassa useampi tulkinta sanan synnystä mutta yleisin on se että että "Leber" tulee alunperin sanasta "lab" joka on noin vuosina 1050-1350 käytetyn keskiaikaisen saksankielen (Mittelhochdeutsch) sana joka tarkoittaa juoksettumista, hyytymistä. Leberkäsen valmistuksessahan lihamassa juoksettuu.
Käse tulisi siitä että Leberkäse valmistetaan muotissa juuston muotoiseksi.
paulatytto 21-09-06, 10:07 Atomit ja vedyt Savonlinnan torilla ovat aina kummastuttaneet nimensä puolesta.
Atomit ja vedyt löytyy Lappeenrannan torilta.
Savonlinnasta löytyy lörtsyjä.
Sori, oli pakko korjata, mut kuun oon sieltä kotosin... ja sit saattekin arvata kummasta. :lol:
Eli on olemassa useampi tulkinta sanan synnystä mutta yleisin on se että että "Leber" tulee alunperin sanasta "lab" joka on noin vuosina 1050-1350 käytetyn keskiaikaisen saksankielen (Mittelhochdeutsch) sana joka tarkoittaa juoksettumista, hyytymistä. Leberkäsen valmistuksessahan lihamassa juoksettuu.
Kiitos Tomppa! :notworthy: Käse-osuuden ymmärsin, mutta tämä Leber osa meni huti. :study:
"Leber" tulee alunperin sanasta "lab" joka on noin vuosina 1050-1350 käytetyn keskiaikaisen saksankielen (Mittelhochdeutsch) sana joka tarkoittaa juoksettumista, hyytymistä.
Kyllähän "Lab" (n) on ihan nykysaksankin sana (harvinaisehko tosin) juoksuttimelle (tuosta suomenkielisestä versiosta en ole varma :) ). Löytyy ihan tavallisesta Ponsistakin.
Atomit ja vedyt Savonlinnan torilla ovat aina kummastuttaneet nimensä puolesta.
Atomit ja vedyt löytyy Lappeenrannan torilta.
Savonlinnasta löytyy lörtsyjä.
Sori, oli pakko korjata, mut kuun oon sieltä kotosin... ja sit saattekin arvata kummasta. :lol:
Opiskelin tuolla piirakkalaaksossa (lpr) ja muistan aina kun ekaa kertaa eksyttiin, satamassa kylläkin, sellaiseen kojuu mistä noita vetyjä ja atomeja sai. Listaa läpi lukiessa rupes naurattaa niin paljon,että ruuat jäi tilaamatta :-D
Minkalaista ruokaa on atomit ja vedyt ja lortsyja?
Käsittääkseni makeata munkki-taikinaa jonka sisällä hilloa taikka nakkeja tai makkaraa + mausteet.
Tampereen Vaakon Nakissa menee nimikkeellä "Kuuma koira" jotain saman tyylistä kaupaksi(?).
Atomissa ja Vedyssä on molemmissa pohjana lihapiirakka.
Vedyssä täytteenä on keitetty kananmuna sekä kinkkua (joko keitto- tai savukinkkua).
Atomissa taas on täytteenä joko kananmuna tai kinkkua.
Molempiin tulee luonnollisesti asiakkaan valitsemat mausteet (ketsuppi, sinappi, sipuli, kurkkusalaatti yms.)
Kuvasarja Vedyn valmistuksesta (http://www.ritvalohko.fi/atomijavety.html)
Savonlinnan lörtsyistä taas löytyy pieni yhteenveto Wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6rtsy)
Mista ruokista teidan lapset tykkaa? Minun tytto tykkaa siita hapan kaalista. Minusta se ei oli kovin hyvaa. Se haisee kuin joku on mennyt vanhaksi. Saako sita suomessa?
Kyllä hapankaalta saa myös Suomesta. Jopa pienessä lähikaupassani sitä myydään kahden laista. Toinen on muovirasiassa salaattina ja toinen säilykkeenä lasipurkissa. Raastesalaattia saa valkosipulinkin makuisena ja kyllä, haju on kammottava! :D 8-vuotias siskonpoika tykkää siitä myöskin. :shock:
[quote=Iita-Liina]
Tampereen Vaakon Nakissa menee nimikkeellä "Kuuma koira" jotain saman tyylistä kaupaksi(?).
Tuo on ilmeisesti pelkkä "Koira" (tietenkin lausuttuna Mansen murteella) ja tuote on sokeri(vai hillo...)munkki + nakki(vai makkara...) välissä :shock:
Tuo on ilmeisesti pelkkä "Koira"
Mä niin muistelen, että olis ollut "kuuma koira", mutta en mene vannomaan. Mutta tosiaan makea taikinakääre + makkara-tyyppinen täyte. Ihan ok mielestäni.
Moninainen lihatuotteiden määrä inhottaa kasvissyöjää. Kaupassa pitää olla tarkkana kun ei alan sanasto ole vielä hallussa ja olen monta kertaa ostanut Kasvissoppaa(!!!) jossa olikin lihaa. Ihmeellistä.
Knödelit olivat myös aika kamalia... ihme klimppejä, kuin taikinapalloja. Inhoan kaikkea mikä lilluu jossain nesteessä.
Onneksi mun isäntäperheen äiti ja isä ovat hyviä kokkaamaan, joten keittohommat ei kuulu mulle!
Ensi viikolla äiti lupasi tehdä Falsche Hase, väärä jänis?????
Joskus perhe saa isän työkaverita (on metsästäjä) riistaa. Eli saadaanko jänis vai ? En ole koskaan syönyt jänistä....
Ensi viikolla äiti lupasi tehdä Falsche Hase, väärä jänis?????
Joskus perhe saa isän työkaverita (on metsästäjä) riistaa. Eli saadaanko jänis vai ? En ole koskaan syönyt jänistä....
Kyllä se jänikseksi on väärä. Käytetty liha on todennäköisesti naudanlihaa. Tutummista vastineista lähimpänä lienee lihamureke.
Satu Johanna 05-10-07, 12:29 Väärä jänis on lihamureke, jossa saattaa olla kokonaisia kananmunia sisällä (ilman kuoria tietty). Joskus siinä on taikinakääre, mutta ei aina.
Ainakin minun "anoppini" laittama Falscher Hase on ihan sianlihasta tehty. Siitä tulee varmaankin tuo määre falscher, kyseessä kun ei ole aito jänis. Ihan hyvää on tuo "väärä" jäniskin. :eating:
Onneksi ei mikään jänis!!!! Kiitti tiedoista!
Jos se on lihamureke, niin se kelpaa! :)
Pitää katsoa miten perheen äiti sen tekee.
Tähän asti kaikki ruuat ovat maistuneet!
Mun 1. kaveri on myös aupparina ja valitti nälkää!!!!! Illalla syövät puulautasilta leipää, juustoa ja makkaraa. Juomana vettä, mehua ja olutta.
Meillä syödään iso Abendesseni. Perheen isällä on kamala nälkä, kun on koko päivän töissä, ulkona metsissä. Perheen äiti kokkaa hyvin ja se maistuu... ja lopuksi jälkkärit (naminnami nami!!!!!!). varmaan vuoden päästä olen lihonut isoksi lihapullaksi. Mutta onneksi me käydään usein lenkillä ja pyöräretkillä. Ja loputkin kalorit palaa lasten kanssa, kun leikitään ...:)
Tuolla aiemmin kun joku mainitsi Eisbeinin...
Niin sehän ei olekaan sama kuin Haxen täällä. Tuli keskiviikkona nähtyä Surhaxen, joka onkin se eisbein. Eli sorkkaa ei ole paistettu vaan se on keitetty. Oli aika kamalan näköistä kun naapuripöydässä söivät. Löllöä nahkaa, sisältä vielä aivan raa'anpunaista.. hyh.
abe
Falscher Hase = Hackbraten
http://de.wikipedia.org/wiki/Hackbraten
Olen tehnyt useasti "Falsche Hase":a, eli lihamurekatta suomalaiseen tapaan lihapullien sijasta, kuoruttanut sen korppujauho-sinappi-seoksella.
Mistä omakohtaisesti en pidä Saksassa:
Brathering,
Rollmöpsen,
(mieheni taasen pitää niistä),
"Karpfen blau" (ein sehr beliebtes Gericht zu Silvester, aber bei uns nicht/ nie!),
(Geräuchter) Aal,
Mohnkuchen,
Schmalz (-Schwein/ Gänse..),
Mett (auf Brötchen oder Brot),
und Innereien (Herz, Leber, Magen...)
Syön melko hyvin kaikkea, vaikka lihan syönti onkin tällävälin jäänyt hyvin vähiin. Yksi kamala ruoka on olemassa, jossa jo ajatuskin pöyristyttää, nim. (naudan?) pötsi, Kutteln, opettelin ekstra ranskankielisen sanan Andouillette, etten vaan vahingossa tilaa sitä koskaan kun olin männä vuosina aika usein Genevessä.
Schmalzbrot on myös semmonen, mitä en tartte.
Kaupassa on - lämpimässä hyllyssä - vakuumiin pakattua, savustettua ihraa. En ole maistanut ja toivottavasti ei koskaan ole pakko. Siellä se pötköttää salamien rinnalla, niin että kaipa sitä sitten samaan tapaan syödään? Mä en voi käsittää. Siis yleensä olen valmis maistamaan kaikkea, mutta se kyllä ällöttää...
Täytyy sanoa, ettei kukaan ole täällä (ainakaan vielä) tarjonnut ruokaa, josta en olisi pitänyt. Tosin kukaan ei ole tarjonnutkaan mitään noista alkuketjun omituisuuksista ja toisekseen olen hyvin ennakkoluuloton ja kaikkiruokainen.
Miehen työpaikkaruokalassa (kanttiinissa) tulee paljon käytyä syömässä, koska se on tasokas ravintola. Ravintolaruokaa kanttiinin hinnoissa. Avoin vain työntekijöille ja heidän perheilleen (+sitten joillekin kutsuvieraille yms.). Paikkaa pyörittää ravintolakokki kokkiapureineen ja se on usein auki yömyöhään. Mahtava työetu ja mahtavat ruuat!
Lisäksi sieltä saa ohi menün melkein mitä vain keksii pyytää, jos vaan ainekset löytyy (ja kummasti tuntuu löytyvän).
Mulla on siis varsin ruusuinen kuva saksalaisesta ruuasta ja työpaikkaruokalasta. :toothy6:
Kaupassa on - lämpimässä hyllyssä - vakuumiin pakattua, savustettua ihraa. En ole maistanut ja toivottavasti ei koskaan ole pakko. Siellä se pötköttää salamien rinnalla, niin että kaipa sitä sitten samaan tapaan syödään?
Tuota ihraa voi käyttää paistamiseen ja maun antamiseen. Harva saksalainenkaan sitä sellaisenaan syö. Sen voi pilkkoa pienen pieniksi kuutioiksi ja käyttää esim. paistinperunoiden teossa, muuta rasvaa ei pannulle tarvitse laittaa. Tai sitten pieniä kuutioita lisätään loppuvaiheessa tuoreeseen haudutettuun pinaattiin, niin että rasva ei ehdi täysin sulamaan. Antaa hyvin savustettua makua. Näin siis ainakin meillä. Muitakin käyttötapoja sille varmasti löytyy. :-)
No tavallaan ymmärrän, jos se on paistettavaksi tarkoitettu - tosin mä otan mieluummin sen maun käyttämällä savulihaa.
Muitakin käyttötapoja sille varmasti löytyy. :-)
Pieninä, lyhyesti käristettyinä kuutioina hapankaalin sekaan makua antamaan. Herkullista!
Ehtaa silavaa tai Dörrfleisch (Hessenissä) käytetään kai tavallisimmin juuri paistinperunoiden kanssa. Hernerokkaankin sopii. Itse olen käyttänyt myös naudan kääryleiden (Rinderroulade) täytteeksi: kääryleelle sivellään sinappia ja maustetaan suolalla ja pippurilla. Leikkaan sipulia ja silavaa/Dörrfleisch ja maustekurkkua hyvin pieniksi kuutioiksi ja levitän kääryleelle; kierin kääryleen rullalle, kiedon ompelulankaa ympärille, ettei kääryle avaudu paistettaessa ja sitten vaan kattilaan, ensin ruskistetaan, sitten lisätään nestettä ja annetaan muhia kunnes ovat sopivan pehmeitä. Lisukkeeksi vaikka voissa kiepautettua ja vihannesliemi-kerma-seoksessa kypsytettyä ruusukaalia ja pottuja. Nam.
Yksi kamala ruoka on olemassa, jossa jo ajatuskin pöyristyttää, nim. (naudan?) pötsi, Kutteln, opettelin ekstra ranskankielisen sanan Andouillette, etten vaan vahingossa tilaa sitä koskaan kun olin männä vuosina aika usein Genevessä.
Hyvä tietää! Itse en osaa sanaakaan ranskaa ja käyn työn puolesta usein Genevessä missä kolleegat iskee illallisella nenän eteen milloin mitäkin. Yleensä suostun kaikkeen, mut tästä lähtien Andouillette kuuluu munkin sanavarastoon...:shock:
Andouillette on muuten varsin yleinen "ruoka" Ranskan ja Sveitsin ranskankielisen osan ruokapaikoissa!
reininvarrella 27-10-07, 12:27 Mulla menee Kiinan kokemusten jalkeen Eisbeinit ja keuhkotkin helposti alas mutta Lebkuchenit ja muutkin imelat "herkut" tokkii pahasti. Samoin marmeladin ja nutellan kayttoa leivan paalla en oikein vielakaan ole sisaistanyt. Vielako niita ohuita suklaalevyja joita joskus 70-luvulla lapset laittoivat aamiaissampylan paalle on myynnissa?
Luulen tietäväni, mitä suklaata tarkoitat, en muista sen nimeä, mutta mielestäni sitä myydään vielä. Sen jälkeen on ollut suosiossa litistää myös 'suukko'
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suukko_%28makeinen%29
sämpylänpuolikkaiden väliin...
schikoree (en ole kirjoitusasusta varma) oisko sikuri suomeksi, semmonen pienen kiinankaalin näkönen juttu. Aivan tajuttoman katkeraa vaikka mitä tekisi.
Ja toinen on semmoset lihapullan kokoiset maksapallot, joita syödään vissiin etelä-saksassa. Kerran oli pakko niitä syödä, mutta loppupeleissä eivät pysyneet edes sisällä.....
Mulla menee Kiinan kokemusten jalkeen Eisbeinit ja keuhkotkin helposti alas mutta Lebkuchenit ja muutkin imelat "herkut" tokkii pahasti. Samoin marmeladin ja nutellan kayttoa leivan paalla en oikein vielakaan ole sisaistanyt. Vielako niita ohuita suklaalevyja joita joskus 70-luvulla lapset laittoivat aamiaissampylan paalle on myynnissa?
Tarkoitatko ehkä noita Eszet-Schnitten? Niitä saa edelleenkin :toothy9: http://www.stollwerck.de/markenwelt/eszet.php
schikoree (en ole kirjoitusasusta varma) oisko sikuri suomeksi, semmonen pienen kiinankaalin näkönen juttu. Aivan tajuttoman katkeraa vaikka mitä tekisi. TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!! Älyttömän väkevää. En tykkää!!
reininvarrella 04-11-07, 06:55 Tarkoitatko ehkä noita Eszet-Schnitten? Niitä saa edelleenkin :toothy9: http://www.stollwerck.de/markenwelt/eszet.php
Juu, tutulta nayttaa...:smt003
Tulipa sitten tehtyä tuttavuutta Thüringer Klösseihin tai kuten joku aiemmassa keskustelussa sanoi osuvasti lösöihin! Onneksi ei oltu isäntäväen luona syömässä, vaan tyytyivät kiikuttamaan meille lautasella! Siinä olisikin ollut tekemistä, kun sitä olisi yrittänyt nieleskellä!!
Itselle ko. 'herkusta' tulee mieleen lasten sellaiset heiteltävät, venyteltävät limapallot. Jotka vaikka seinälle jäävät roikkumaan. Olisi pitänyt kokeilla :cheers:
poikaystävä just selitti syöneensä lapsena oikeen mielellään semmosia luuytimestä tehtyjä palloja (en muista enää nimee).
Ei ihme että poika siirtyi vegaaniksi...
poikaystävä just selitti syöneensä lapsena oikeen mielellään semmosia luuytimestä tehtyjä palloja (en muista enää nimee).
Ei ihme että poika siirtyi vegaaniksi...
Tarkoitatko "Markklöße"? Pieniä palloja, yleensä liha-/vihannesliemessä ("Markklößlsuppe") - tosi namia!! :-)
Tarkoitatko "Markklöße"? Pieniä palloja, yleensä liha-/vihannesliemessä ("Markklößlsuppe") - tosi namia!! :-)
juu, tarkoitan.... :)
|