View Full Version : Onko tullu paljo opintopisteitä ?

kruuse
11-07-06, 18:24
Ittellä tais jäädä vähä vähäiseks noi opintoviikot ja ECTS:t vaihtovuodelta. Mites muilla? Ny sitä sit lähetää pikkujännityksessä suomee et kui läpi sormien niitä opintotukia ja stipendejä katotaa, vai tuleeko peräti takasinmaksettavaa.

elviira81
11-07-06, 18:59
Mulla pitäis tulla, jos kaikki kurssit mistä on vielä tentti menee läpi, noin 29 opintoviikkoa kasaan. Tuohan ei jää kovin paljon siitä mitä pitäisi saada. Siitä huolimatta sai Kelan tätien kanssa vääntää kättä. Minulla oli noin 7 ov vaje ennen kuin lähdin tänne Saksaan ja sen takia minun piti hakea opintotuen jatkoa erikseen.
Nyt kun sitten laitoin opintotukihakemuksen syksyä varten, niin laittoivat kirjeet, että pitää tämän vuoden opinnot ensin hyväksyttää Suomessa yliopistolla ennen kuin voivat myöntää tuen. Soitin sitten opintotukitoimistoon ja kyselin että mitenkähän sitä voi opintoja hyväksyttää Suomessa, kun niitä ei ole edes vielä tentitty täällä Saksassa. Ja että viimeisten tenttien tulosten tuleminen menee varmasti sinne elokuun lopulle.
Ensin piti selittää paljonko niitä opintoja on täältä suunnilleen tulossa. Sitten kun selitin että minkälainen opintosuunnitelma minulla on ensi vuodeksi, niin kysyivät, että paljonko opintoviikkoja tulee vuoden vaihteeseen mennessä. No kun TTY:llä on viiden periodin systeemi, niin piti sitten laskea että mitä saan kahdelta ensimmäiseltä periodilta.
Kokoon pitäisi saada 11 ov (vaatimus kolmelle kuukaudelle on 8 ov). Niin sitten täti sanoi että jos minä nyt sitten myönnän sinulle tuota tukea tuonne marraskuun loppuun asti. Sitten sinun pitää hakea jatkoa tuelle uudestaan, kun olet hyväksyttänyt Saksassa tehdyt opinnot. (Eivät voi myöntää kuulemman pidempään kun vajetta on tällä hetkellä 35 ov, tottakai sitä on sen verran kun tämän vuoden opintoja ei näy opintorekisterissä, mitenhän ne voisivatkaan näkyä)
Katselin sitten vielä ensi vuoden periodeja ja huomasin että tuo toinen periodin tenttiviikko loppuu joulukuun 2. päivä ja tämähän tarkoittaa tietenkin sitä että saan taas ilokseni tapella Kelan tätien kanssa siitä opintotuen jatkosta, kun eihän nuo 11 ov vielä ehdi tuohon marraskuun loppuun mennessä tulla opintorekisteriin.
En usko että noiden stipendien kanssa on niin tiukkaa kun Kelan kanssa. Ja jos opintoja on suorittanut tarpeeksi koko yhteisopiskeluajalta, en usko että Kelankaan kanssa tulee ongelmia.

kruuse
12-07-06, 12:55
joo kokonaa opintoajalta ovarit kyllä riittää, oon sen verta monta kuukautta ilman opintotukia kolua käyny. No mutta näkeehän sen sitte ku Suomee menee, tänä aamuna oli viimone tentti ja nyt alko armoton lomailemine! :wink:

elviira81
12-07-06, 17:38
Ole onnellinen, meillä alkaa tentit vasta ensi viikolla. Itselläni kolmessa viikossa 6 tenttiä, joista kolme peräkkäisinä päivinä ensimmäisellä tenttiviikolla. Sitten onkin kolme viikkoa aikaa ja alkaa opiskelu taas Suomessa.

mr__night
12-07-06, 18:14
Olkaa te vaan ilosia. Meijän osasto painottaa tentit elokuulle. :(

Mun vika 15.8.

hantzu
08-11-06, 01:32
Löysin vasta tän topicin ja pitää viritellä keskustelua uudelleen...
Eli miten irtoaa opintopisteitä/viikkoja Saksalaisista yliopistoista?

Itse opiskelen Uni Duisburg-Essenin Duisburgin campuksella ja täällä meillä on ainaki tiedon saaminen niiiin vaikeaa. Ensinnäkin nää proffat ei tunnu tietävän mistään mitään eikä pätevää tietoa irtoa vaihtareitten asioita hoitavasta büroostakaan.

Toiseksi, luennoista saa aivan naurettavan vähän opintopisteitä verrattuna Suomen käytäntöön - meille on ilmoitettu et luennoista saa joko 3 tai 4 etc:tä ja seminaareista 6, jälkimmäisiä ei oikein kykene rajoitetun saksan takia ottamaan. Ja kun nämä pisteet sitten muunnetaan old school ovareiksi, käteen ei jääkään paljon mitään :evil:

No joo, taitaa mennä aamuyön avautumiseksi. Mutta olisi joka tapauksessa kiva kuulla miten muissa yliopistoissa hommat hoituu/ovat hoituneet...[/list]

Outi L.
13-11-06, 21:03
Täällä Leipzigissa pistetään vielä paremmaksi. Luennoista saa 2 opintopistettä (ECTC), jos vain istuu ja kuuntelee. Jos tekee tentin, esitelmän tms, niin pisteitä tulee tuplat. Tämä siis perusopintojen tasolla. Aineopinnoissa vastaavat opintopistemäärä on 3.

Ihan mielenkiinoista nähdä, mitä sitten lopuksi saan. Pääasiassa vain istuskelen kursseilla, joskus teen esitelmän tai tentin. Tentit pitää itse järkätä open kanssa, koska täällä on erilainen systeemi kuin Suomessa, Kurssit eivät pääty tenttiin, vaan kursseista kerätään nippu, jotka sitten tentitään yhdessä. Tai jotain siihen suuntaan, en ole perehtynyt asiaan.

doopy
13-11-06, 22:36
Luennoista saa 2 opintopistettä (ECTC), jos vain istuu ja kuuntelee.

Ei kai pelkästä huoneessa istumisesta voi saada opintopisteitä?

- Perttu

Klazu
13-11-06, 22:42
Kyllä, Dortmundin yliopistollakin ainakin kielikeskuksen kursseilla pelkästä osallistumisesta tunneille (=istumisesta) saa kurssin läpi ja 2 ECTS pojoa. Kokeella tai suullisella referaatilla sitten enemmän. Ei pöllömpi systeemi, tuumaan mä. 8)

mr__night
13-11-06, 23:34
Kyllä, Dortmundin yliopistollakin ainakin kielikeskuksen kursseilla pelkästä osallistumisesta tunneille (=istumisesta) saa kurssin läpi ja 2 ECTS pojoa. Kokeella tai suullisella referaatilla sitten enemmän. Ei pöllömpi systeemi, tuumaan mä. 8)

njoo...sieltä helpolla saakin. Mut eipä esim logistiikan osastolla mitään saanu pelkästä istumisesta. Eipä siellä mitään seurattu, kuka käy luennolla, kuka ei. Ja niistä kursseistaki tuli keskimäärin huimat 3 ECTS. Ja mitä siihen vaaditaan... tentti ja muutama harkkatyö. Mut eipä menny sit vuoden aikana ku yks logistiikan kurssi läpi. Kielikursseista tuli kyllä läjäpäin pisteitä --- mut ei tarpeeks :( Ja nyt sitte kirjotellaan kelan tädille...taas

hantzu
14-11-06, 01:43
Hmmm...2etc pelkästä luennolla istumisesta, ei paha :roll:
Tosin omalla kohdalla tuollainen systeemi ei toimisi - koska olen opintoviikko systeemissä, kotiyliopisto muuntaa etc:t omalla logiikallaan niin että 2etc=1ov, 3etc=2 ov ja 4 etc=3ov. Tuolla pisteytyksellä pitäisi sitten olla kuunteluoppilaana 12 kurssilla...not.

Mauge
14-11-06, 10:10
Juu ei Essenissäkään mitään saa vain luennoilla istumisella, aina täytyy vähintään tentti tehdä. Ja silloinkin niitä pisteitä rapsahtaa max 3, mikä oli itselleni lievä shokki - Tampereella samantyylisistä kursseista (luennot lukukauden ajan 2h/viikko + 2-3 kirjan tentti) saa 3 tai 4 opintoVIIKKOA...

Ja kaikkein ärsyttävintä täällä on se, että kukaan luennoitsija ei osaa suoralta kädeltä kertoa, paljonko niitä opintopisteitä voi kustakin kurssista saada. Ei heillä ole hajuakaan koko pistesysteemistä...

Klazu
14-11-06, 13:07
Ja kaikkein ärsyttävintä täällä on se, että kukaan luennoitsija ei osaa suoralta kädeltä kertoa, paljonko niitä opintopisteitä voi kustakin kurssista saada. Ei heillä ole hajuakaan koko pistesysteemistä...

Tämä on tullut itsekin koettua. Ja kun yliopiston kursseilla ei voi olla selviä omia nettisivujaan jne jne. :roll:

Outi L.
14-11-06, 22:34
Juu, pelkällä istumisella selviää. Itsekin ihmettekin ja kysyin siksi alussa useaan kertaan. Eihän 2 op/kurssi paljon ole, mutta kun niitä kursseja tulee tarpeeksi paljon (itselläni yhdeksän), niin pian onkin jo 18 opintopistettä. Aika kivaa! Tosin ihan kaikilla kursseilla ei ole näin ruusuista, se täytyy todeta, Joillakin pitää tehdä tentti tai esitelmä, mutta silloin tuplautuvat myös opintopisteet. Nuo vähintään 18 op:tä riittävät, koska tarvitsen kotiyliopistooni vain 8 (tai 11) opintopistettä.

Järjestelmästä vielä: systeemi on aika monimutkainen, sillä alkuasukkaiden pitää ilmeisesti isoja kokeitaan varten tehdä tietty määrä sellaisia kursseja, joista saadaan ns. "Leistung" (tentti, esitelmä tms.). Loput kurssit voi sitten suorittaa istumalla. Tämä on tosin se vanha systeemi, uusi tänä vuonna voimaan astunut onkin sitten ihan eri juttu!

Outi L.
14-11-06, 22:40
Niin, ei täälläkään juuri kellään ole hajua noista opintopisteistä. Eivät tiedä opettajat, eivätkä kanslian täditkään. Ainoastaan opintoneuvojat tietävät. Tosin eivät hekään aina, ja jos tietävät, niin tieto voi olla ristiriitaista, Tuo 2 op jne sääntö on tiedekunnan yleissääntö, joten sen pitäisi olla voimassa kaikilla kursseilla. Opintopistemääriä ei näy kurssejen kohdalla eikä niistä puhuta missään vaiheessa kurssilla. Näin ehkä siksi, että Saksassa ei ole ollut tapana käyttää op/ov:ta. Ehkä asiat muuttuvat nyt tämän Bologna-prosessin myötä.

Zeni
17-11-06, 11:47
Olin lokakuusta -05 heinäkuuhun -06 Würzburgin yliopistossa vaihdossa. Tein tuona aikana muistaakseni 76 ECTS-pistettä. Eli todella paljon, varsinkin työmäärään suhteutettuna. Siellä luennoista (Vorlesung) sai 2 pistettä, jos suoritti suullisen kokeen 6 pistettä. Proseminar-kursseista sai 8 pistettä, tämä sisälsi n.10 sivun esseen ja luennot. Ns. kielitaitokursseista sai myös 6 pistettä, ne sisälsivät tunneilla osallistumisen sekä kotitehtäviä ja tentin. Mutta täytyy sanoa, että kaikinpuolin helpolla sai kelan vaatimat pojot kokoon. Sain mm. enkkua tehtyä niin, että siitä tuli tutkintooni oma 25 opintoviikon opintokokonaisuus! :D Mutta itse kyllä pitää olla aktiivinen, vaikka aika hyvin olivat maikat perillä pistesysteemistä.

Cinnamonbed
17-11-06, 21:21
Huhhuh, jopas kuulostaa monimutkaiselta nuo yliopiston systeemit... Itse suoritan kaksoistutkintoa (BBA, amk) FH:lla ja myöntää täytyy, että varsin helpolla irtoaa pisteet. 60 pistettä (=40 ov) pitää saada kasaan kahden Semesterin aikana ja kaksoistutkintoa varten on oma pisteytys kursseille. Normaalisti yksi kurssi tuottaa 5 pistettä, mutta Doppelin suorittajat kiskaisevat jokaisesta 12(!) pistettä... Tarkoittaa siis viittä pakollista kurssia koko vuonna. :D

oudie
14-01-07, 19:50
Leipzigissakin riippuu paljon aineesta, sikäli pieni korjaus Outi L.:n viestiin...toi 2 ECTS Teilnahmescheinista on kyllä aika yleinen. Eli siis säännöllinen läsnäolo luennoilla / seminaarissa ja that*s it. Läsnäoloa harvemmin kontrolloitu, ainakin omalla kohdalla vain yksi proffa kierrättää nimilistaa...Muuten ennen oli pisteiden saaminen sopimuksenvaraista, keskustelin proffien kanssa aiheesta ja myönsivät mitä myönsivät, 4 - 8 Leistungscheinista. Nyt tänä vuonna on uutena että Leistungschein aina 8 ECTS (Politikwissenschaft). Eroja on aineiden välillä paljon, esim Kommunikationw. Leistungscheinista olisin saanut vain 3 pistettä mutta Politikw. 8 pistettä - ja sama kurssi kyseessä! Scheinin voi tehdä kumpaan aineeseen tahtoo...onneksi minun kohdalla tuo Politikw!

elviira81
15-01-07, 12:35
Dresdenissä opintopisteitä sai sen mukaan, kuinka paljon kurssilla oli luentoja ja harjoituksia per viikko. Eli luennoista sai opintopisteitä 3 yhdestä doppelstundesta viikossa. Ja saman verran harkoista. Eli jos tuon ajattelee opintoviikoissa, niin yksi tunti opetusta (harkkoja tai luentoja) vastasi yhtä opintoviikkoa. Parhaimmasta kurssista pamahti 7,5 opintopistettä ja pienimmästä taas 2 opintopistettä (tosin tämä kurssi räätälöitiin minulle erikseen, kun en enää ollut paikalla enää seuraavalla talvilukukaudella, jolloin olisi ollut labratyöt kurssista).

hantzu
23-02-07, 00:22
Semesterin lähestyessä loppuaan ja tenttien painaessa päälle on tullut kursseista saataviin opintopisteisiin selvyyttä. Menin vaihtaribürooseen viemään learning agreementiä (joo, tiedetään, jäi vähän viime tinkaan) lisäajatuksena vaatia lisäselvyyttä joidenkin kurssien saataviin joihin ei proffat olleet itse osanneet sanoa mitn. Täti büroossa sitten tiputti pommin, iloisen tosin, että käytäntö on muuttunut vaihtarien kohdalla niin että kaikista luennoista saadaan 4etc, semmoista se 6etc. Selkeennys käytäntöön oli kuulemma tehty sen jälkeen kun oltiin alku semesteristä käyty kyselemässä etc-pisteistä ja valitettu että miten voi jostain luennosta saada vain 3etc pistettä. Eli tarinan opetus - valittaminen kannattaa ainakin välillä :D
(ja jos ei kannata niin Ikuisesti Katkerat Ry ottaa vastaan uusia jäseniä :-D )

Outi L.
28-02-07, 11:20
No niin, nyt ovat opintopisteet tiedossa: 41. Oli se kyllä aikamoinen homma metsästää niitä pojoja, kun kaikki opet eivät edes tienneet, kuinka paljon niitä pitää antaa. Yksi antoikin sitten tuplapisteet (8 pistettä neljän pisteen kurssista ja 4 pistettä kahden pisteen kurssista). Muuten tuli 2, 3 tai 4 pistettä, riippuen siitä, olinko käynyt lopputentissä/tehnyt jonkun esseen tai esitelmän vai oliko kyseessä Grund- vai Hauptstudium. Olen tyytyväinen tähän saaliiseen, saan suurimman osan Suomen kursseista korvattua (tai siis toivon niin, pojot rekisteröidään vasta huhtikuussa).

Mitenkäs muilla?