View Full Version : KELA maksaa korvausta EU-maissa annetusta hammashoidosta

doopy
18-07-06, 20:42
Jos kaikki eivät YLE:n uutispalvelua seuraa, niin tässä pieni katkelma:
--- http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id38745.html ---
Tallinnan sataman lähellä sijaitsevalla klinikalla ison paikan tai juurihoitoon kuuluvan juurikanavan avauksen saa jopa yli puolet halvemmalla kuin Suomessa.

Hampaan poistoleikkauskin on useita kymppejä edullisempi.

Kun Kela korvaa hinnoista enintään 60 prosenttia, jää virolaisesta hoidosta huomattavasti vähemmän maksettavaa. Korvausten jälkeen käteen jää vielä matkarahaakin.

Etuuspäällikkö Pirkko Sihvonen Kelasta kertoo, että sairausvakuutuslain mukaan suomalaisilla on oikeus saada korvausta hammashoidosta toisessa EU-maassa.

- Yhtä lailla saa korvauksia, jos menee Saksaan tai Ranskaan hakemaan hoitoa, mutta usein kielimuuri nousee siinä esteeksi, Sihvonen sanoo.

Kielimuurin lisäksi hammaspotilaita saattaa pidätellä kotimaassa tietomuuri.

Helsinkiläinen Leena Kanervainen kuuli korvauksista kanssamatkustajalta. Hän on sen jälkeen paikkauttanut ja puhdistuttanut hampaitaan Virossa, ja teettänyt siellä kolmen hampaan sillankin.

Kela ei ulkomaisten hoitojen korvauksmahdollisuuksia ole mainostanut.

- Kelan lehdet olen lukenut enkä ole niistä löytänyt mitään tietoa tästä, Kanervainen sanoo.

Sihvosen mukaan korvauskäytäntö on ollut voimassa jo useamman vuoden. Se perustuu EY-tuomioistuimen jo 1990-luvun lopulla tekemiin päätöksiin.
---

Onkos tämä nyt sitten vain hampaiden hoitoon vai? Aiemmin asiaa kaivellessani sairaanhoitoa ei sanottu korvattavan kuin akuuteissa ja ennalta-arvaamattomissa tapauksissa.

- Perttu

toukopouko
19-07-06, 08:08
Mielenkiintoista... Tosin tämä vaatinee sen, että omistaa tuollaisen kela-kortin. Itseltäni se ainakin vietiin ensimmäisenä kun ilmoitin ulkomaille muutosta.

bhajee
19-07-06, 09:01
Tämähän on ollut jo pitkään EU-pykälä.

Saksaan tuskin kannattaa mennä, siellä on kallista - monet saksalaiset käyvät esim. Unkarissa, Tsekissä tai Espanjassa uusimassa kalustoaan.

Ainakin Saksan pykälät muuttivat jokin aika sitten - aikaisemmin maksettiin ulkomaan hoidosta sama x% mitä olisi Saksassakin maksettu, nyt korvaus on kiinteä (kaiketi Saksan hintojen mukaan), joskaan ei korkeampi kuin mitä hoito on maksanut (voiton puolelle siis ei voi jäädä).

Olen itse ajatellut teetättää pari hommaa Espanjassa - kieliongelmiakaan ei ole, kun siellä on riittävästi suomalaisia (ja saksalaisia) hammaslääkäreitä.

karitsa
25-07-06, 14:28
itse tuli tämäkin "vahingossa" juuri testattua. Saksassa jouduin hampaan poistamaan mut kela korvasi ehkä noin viidesosan hinnasta. lisäselvityksiä piti tehdä noin kolme kappaletta. Siihen tosin vaikutti ehkä se että ne halus ottaa selville varmasti missä maassa kuulun sosiaalihuollon pariin. operaatioiden aikana suomen, nyt saksan. katotaan nyt mitä vakuutusyhtiö sanoo siitä loppusummasta minkä privana jouduin teettään kun ei idiootti hammaslääkäri tuntenut EUn sairashoitokorttia, mikä tosin on ihan samanäköinen saksalaisilla itselläänkin...